سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۸ - Jun 13, 2006
همزمان با تعطيلات تابستاني انجام مي شود
توسعه فعاليت هاي فرهنگي در بوستان هاي تهران
گروه شهري ـ پس از پايان امتحانات دانش آموزان و فرارسيدن ايام تعطيلات تابستاني كليه برنامه هاي سيماي جمهوري اسلامي ايران از تلويزيون هاي شهري نصب شده در سطح بوستان هاي شهر تهران به ويژه مناطق جنوبي آن پخش خواهد شد.
همشهري به نقل از دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران مي نويسد: استفاده اكولوژيكي صرف از فضاي بوستان هاي شهري به بهره برداري فرهنگي، اجتماعي و ورزشي براي پر كردن اوقات فراغت شهروندان توسعه و تعميم خواهد يافت.
به همين منظور با نصب يكسري امكانات و تجهيزات جديد در بوستان ها و اعمال مديريت فرهنگي به دنبال سرگرم ساختن مردم در ايام تعطيلات تابستان هستيم.
قاليباف افزود: علي رغم امكانات فراهم شده از سوي شهرداري تهران براي پخش مسابقات فوتبال جام جهاني از تلويزيون هاي شهري اما شوراي تأمين استان به دلايلي مانع از تحقق اين طرح شد و ما هم مكلف به اجراي اين تصميم و رعايت آن هستيم. وي در پاسخ به اين سئوال كه چرا شوراي تأمين استان بدون هماهنگي و اطلاع شهرداري اقدام به اتخاذ تصميم ممنوعيت پخش بازي ها از تلويزيون هاي شهري شد گفت: شوراي تأمين استان نبايد با ما هماهنگ كند بلكه اين وظيفه ماست كه با اين شورا هماهنگ شويم.
قاليباف در حاشيه ملاقاتي كه روز يكشنبه با وزير امور خارجه دولت خودگردان فلسطين و هيأت همراه وي داشت با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوال ديگري مبني بر گلايه برخي از اعضاي شوراي شهر به عدم حضور شهردار تهران در جلسات غيرعلني روز يكشنبه كه به منظور دفاع شهردار از طرح ها و برنامه هاي حوزه هاي تحت امرش تشكيل مي شود گفت: تاكنون هر زمان كه شوراي شهر تشخيص به ضرورت شركت اينجانب در جلسات علني و غيرعلني داده شركت كرده ام و طبق توافقات حاصله با شوراي شهر به طور مرتب و بي وقفه در جلسات روزهاي يكشنبه هر هفته حضور داشته ام.
وي ادامه داد: با توجه به مشغله فراوان امكان حضور در جلسات به مدت دو روز در هفته يعني علاوه بر يكشنبه در روزهاي سه شنبه را ندارم مگر اين كه طرحي دوفوريتي در ميان باشد كه براي دفاع از آن وقت اضافه تري از آنچه كه قانونا برايم تعيين شده اختصاص خواهم داد. وي در بخش ديگري از سخنان خود به خبرنگاران گفت، معضل ترافيك تهران علاوه بر مديريت واحد نيازمند اصلاح قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي است كه از تحولات روز عقب مانده است.
وي بحث فرهنگ ترافيك،  انتظامات در ترافيك، زيرساخت ها و اصلاحات هندسي معابر را در كنار مديريت واحد ترافيك ،عامل حل مشكلات موجود در اين حوزه اعلام كرد.

شهر نگار
كار شكني در مديريت شهري
مهندس حسن بيادي*
001287.jpg
در حال حاضر يكي از معضلات مديريتي جامعه ما اين است كه برخي مسئولين در برخورد با مسايل و رفع مشكلات مردم به جاي همگرايي دچار نوعي واگرايي و بخشي نگري هستند و اين نوع نگرش آسيب جدي به حقوق مردم در زمينه مسايل شهري زده است.به بيان ديگر ما در ارتباط با رفع مشكلات شهروندان در بخش ترافيك و به تبع آن كاهش آلودگي هوا طرح و برنامه علمي و اساتيد برجسته و كارشناس و منابع مالي كم نداريم، بلكه فقدان مسئوليت پذيري و نبود اخلاق در مديريت كلان در ارتباط با حل معضلات شهري به ويژه مشكلات ترافيكي آزاردهنده است.
اكنون پرسش اين است كه با وجود بهترين كارشناسان بخش ترافيك و خيابان ها چرا مشكل ترافيك تهران حل نمي شود و اصلا مسئول ترافيك كيست؟
در مواردي به جاي ريشه يابي مشكلات و برطرف  ساختن علل اصلي نوعا براي مردم محدوديت ايجادشده و در واقع با پاك كردن صورت مساله، هميشه شهروندان مقصر قلمداد مي شوند؛ در حالي كه مسئولين هيچگاه پاسخگوي مشكلات موجود و زيان هايي كه از اين راه به مردم تحميل شده است نيستند.براي نمونه مردم بستن كمربند و محدوديت هاي مشابه را رعايت مي كنند ولي آيا مشكل تامين پاركينگ و توسعه حمل و نقل عمومي و يا گسترش خطوط ريلي ازسوي مسئولين حل شده است؟
آنان نه تنها در اين زمينه كمك نكردند بلكه بودجه حمل و نقل ريلي را نيز كاهش دادند و موانع جديدي را پيش روي مديريت شهري و حمل و نقل عمومي گذاشتند؛ زيرا گويي در حل ترافيك قرار است نظر شخصي اعمال شود نه خرد جمعي.اينكه همواره در بحث ترافيك از كشورهاي توسعه يافته و شهرهاي مدرن دنيا حرف بزنيم ولي ساز و كارهاي مديريتي آنها يعني «مديريت واحد شهري» را ناديده بگيريم و زمينه تحقق آن را فراهم نسازيم مشكلي حل نخواهد شد زيرا در آن كشورها با توجه به تحقق مديريت واحد شهري، در مسايل شهري همواره شهردار حرف اول را مي زند و حرف شهردار در اين زمينه از حرف دولت جلوتر است.
در حال حاضر، نگاه برخي مسئولان به مردم نگاه ارباب و رعيتي است نه نگاه «ولي نعمتي» كه مردم را ولي نعمت خود بدانند و به همين دليل، در حل مشكلات كارشكني مي كنند.
اين نوع نگرش ،دنبال حذف نهادهايي مانند شوراها و كاهش اختيارات آنها و به تبع آن كمرنگ شدن نقش مردم است و اسم اين كار را چيزي جز بداخلاقي مديريتي نمي توان گذاشت.با اينكه در اديان الهي به ويژه اسلام توجه به افكار عمومي مورد تاكيد قرار گرفته و شور و مشورت نه تنها به مردم عادي بلكه به پيامبر نيز سفارش شده است بسيار متاسفيم كه در سال پيامبر اعظم (ص) شاهد برخي بداخلاقي هاي مديريتي در زمينه مسايل شهري هستيم.
* نايب  رئيس شوراي شهر تهران

۳۸۰ تن آهن در ارتفاع ۳۱۵ متري
آنتن برج ميلاد تا شهريور نصب مي شود
001245.jpg
001290.jpg
گروه شهري_ هرچند زمان بهره برداري در برج ميلاد طولاني شده است اما مديرعامل شركت يادمان سازه معتقد است پس از ۱۰ سال، نماد ملي ايران در مهرماه سال ۱۳۸۶ به بهره برداري خواهد رسيد.
مهندس سيد رضا ميرصادقي مديرعامل شركت يادمان سازه درباره وضعيت فعلي اين پروژه گفت: كارهاي فونداسيون و پي ريزي ميلاد از سال ۷۴ آغاز شده و درحال حاضر خريد آسانسورهاي شيشه اي كه در برج ميلاد نصب خواهد شد، درحال انجام است و تا پايان شهريور خريد آسانسور و نصب آنتن هاي مخابراتي به پايان مي رسد.
وي با بيان اينكه پروژه ساخت برج ميلاد به عنوان چهارمين برج بلند جهان پروژه خاص و زمان بري است،  ادامه داد: اين برج داراي كاربري گردشگري است و تنها دو طبقه از ۱۲ طبقه آن به فعاليت هاي مخابراتي و ارتباطي اختصاص پيدا كرده است و به همين دليل در جذب گردشگر داخلي و خارجي نقش موثري خواهد داشت.
مهندس ميرصادقي درمورد آنتن هاي مخابراتي كه تا ۱۰۱ روز ديگر مرحله نصب آنها به پايان خواهد رسيد، گفت: نصب اين آنتن ها با وزن ۳۸۰ تن از ارتفاع ۳۱۵ متر و به صورت ساخت در شفته آغاز شده و با روش بالاروي سنگين در حال نصب است.
وي با بيان اينكه درحال حاضر در هر ماه هزار و ۶۰۰ نفر از اين برج بازديد مي كنند، گفت: بعد از پايان ساخت قسمت اصلي برج بهره برداري از فاز ۲ آغاز مي شود.
مدير عامل شركت يادمان سازه درمورد جزييات فاز ۲ اين برج گفت: فاز دوم شامل بهره برداري از هتل ۵ ستاره اي و مركز تجارت بين المللي و مجموعه اداري پروژه است كه در محوطه اطراف برج ساخته خواهد شد.
مهندس ميرصادقي در ادامه افزود: سرمايه گذار اصلي ساخت هتل پنج ستاره و مركز تجارت بين المللي هنوز مشخص نشده است اما گفت وگوها با يك شركت خارجي كه تجربه سرمايه گذاري در پروژه هاي ايراني را دارد، پايان يافته و تنها امضاي قرارداد باقي مانده تا فاز ۲ برج ميلاد نيز آغاز شود.وي در پايان افزود كه اميدواريم تا پايان شهريور قرارداد فاز دو برج ميلاد به امضا برسد.

تردد موتوسيكلت ها در محدوده بازار تهران محدود مي شود
ايرنا: شهردار منطقه ۱۲تهران از محدود شدن تردد موتوسيكلت ها در محدوده معابر بازار تهران از تيرماه سال جاري خبر داد.
سيدمهدي ناظم رضوي افزود: بر اين اساس، با ايجاد مكان هاي توقف در محدوده هاي ورودي بازار و نيز مكان هاي قابل دسترس بازاريان، موتوسيكلت ها در اين اماكن متوقف شده و تردد در محدوده بازار از سوي موتورسواران به صورت پياده صورت مي گيرد.
وي تاكيد كرد: هماهنگي هاي لازم با راهنمايي و رانندگي براي كنترل تردد موتوسيكلت ها در محدوده بازار صورت گرفته تا مشكلات ترافيكي اين منطقه كمتر شود.
شهردار منطقه ۱۲تهران با اشاره به اين كه شهرداري تهران به منظور حفظ و احياي بافت تاريخي و قديمي بازار تهران طرح هاي زيادي را در دست اجرا دارد، تنها راه نگهداري از بازار تهران را محدود كردن تردد وسايل نقليه در اين مكان عنوان كرد كه محور برنامه هاي شهرداري منطقه ۱۲نيز قرار گرفته است.

گورستان هاي متروكه تهران فرهنگسرا مي شوند
مهر: مديرعامل سازمان بهشت زهرا (س) از پايان مطالعات طرح ساماندهي گورستان هاي متروكه شهر تهران خبر داد.
محمود رضاييان افزود: در صورت تصويب اين طرح، گورستانهاي متروكه جاي خود را به خانه هاي فرهنگ و فرهنگسراها خواهند داد.
وي گفت: در حال حاضر بررسي هاي مشاور اين طرح مراحل پاياني خود را طي مي كند و تاكنون اين قضيه يك بار در كميسيون فرهنگي شوراي شهر مطرح شده و قرار است بزودي دومين جلسه نيز براي رسيدن به توافق و تصميم گيري نهايي برگزار شود.
رضاييان اظهار داشت: در برنامه ساماندهي گورستانهاي متروكه شهر تهران، بخشي از فضاهاي موجود در اطراف زمين اين گورستانها به احداث فرهنگسرا، خانه هاي فرهنگ و مراكز آموزشي و فرهنگي اختصاص خواهد يافت.

تهران به ۲۰۰ كيلومتر شبكه جمع آوري
آب هاي سطحي نياز دارد
گروه شهري_ تاكنون بالغ بر ۳۲۰ كيلومتر از آب هاي سطحي تهران هدايت و جمع آوري شده است.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، هم اكنون و بر اساس برنامه ريزي انجام شده در طرح جامع آب هاي سطحي سال ۱۳۷۲ از حدود ۴۰۰ كيلومتر آب هاي سطحي بالغ بر ۳۲۰ كيلومتر از اين آب ها در مسيل هاي بازسازي شده، جمع آوري شده اند.
اين در شرايطي است كه با توجه به گسترش پايتخت در ۱۰  سال اخير و افزوده شدن مناطق ۲۱ و ۲۲ شهري به مناطق شهرداري تهران، اين كلان شهر در مجموع به ۲۰۰ كيلومتر ديگر شبكه جمع آوري و هدايت آب هاي سطحي نياز دارد.
به همين منظور در حال حاضر ۱۷ پروژه مهم كانال كشي و تونل زني براي هدايت و جمع آوري آب هاي سطحي در شهر تهران در حال انجام است كه ۱۱ پروژه ديگر براي اصلاح شبكه جمع آوري آب هاي سطحي از پروژه هاي آتي معاونت فني و عمراني شهرداري تهران است.

تعويق بهره برداري از تونل رسالت تكذيب شد
گروه شهري_ تونل رسالت در زمان اعلام شده (۱۵ تيرماه) افتتاح خواهد شد.به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، تونل رسالت بدون هيچ تاخيري روز ۱۵ تير افتتاح خواهد  شد و خبر تعويق افتتاح اين تونل به دليل برگزاري مسابقات جام جهاني كه توسط خبرگزاري فارس مخابره شده بود، تكذيب مي شود.بنابر اعلام شهرداري تهران مقدمات افتتاح تونل رسالت فراهم شده است و آنچه از سوي مهندس سيدرضا ميرصادقي مدير پروژه تونل رسالت مبني بر تعويق افتتاح تونل مطرح شده، صرفاً يك پيشنهاد بوده كه از سوي مديريت شهري با موافقت رو به  رو نشده است.

نگاه
001284.jpg
فريد مرتضوي
۶۱ درصد كنكوري ها امسال دخترند

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
شهر تماشا
سلامت
علمي فرهنگي
دانش
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |