سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۸ - Jun 13, 2006
۱۲وصله اصلاحي مايكروسافت
001302.jpg
گروه علمي فرهنگي-مايكروسافت ۱۲،وصله اصلاح كننده جديدترين حفره هاي امنيتي شناسايي شده در نرم افزارهاي خود را منتشر خواهد كرد. برخي از اين ايرادهاي امنيتي از سوي كارشناسان امنيتي بسيار خطرناك و اصطلاحا بحراني خوانده شده اند. به گزارش رويترز، مايكروسافت بر پايه برنامه امنيتي كه در چند سال اخير در پيش گرفته، در دومين سه شنبه از هر ماه محصولات نرم افزاري خود را به روزنگاري و ايرادهاي شناسايي شده در آنها را اصلاح مي كند.
از ميان اين۱۲ وصله جديد۹،وصله به ويندوز مربوط شده، دو مورد براي اصلاح ايرادهاي آفيس بوده و يك مورد نيز متعلق به نرم افزار سرور ايميل اكس چنج است. مايكروسافت به آن دسته از حفره هاي امنيتي نرم افزارها كه هكرها و ويروسها مي توانند با استفاده از آنها بدون اراده و آگاهي كاربر به رايانه راه يافته و گسترش يابند، لقب بحراني مي دهد. مايكروسافت اعلام كرده است تعدادي از ۱۲ايراد امنيتي جديد، از نوع بحراني بوده اما مشخص نكرده است كه اين ايرادها دقيقا به كداميك از محصولات اين شركت مربوط مي شوند.
كاربران اينترنت مي توانند از امروز وصله هاي اصلاحي جديد مايكروسافت را از آدرس اينترنتي www.microsoft.com/security به صورت رايگان دانلود كنند.

دورترين خوشه كهكشاني
001299.jpg
گروه علمي فرهنگي- دورترين خوشه كهكشاني توسط تيمي از دانشمندان از آمريكا، اروپا و شيلي كشف شد. خوشه كهكشاني XMM-XCS 2215-1734 تقريبا ۱۰ميليارد سال نوري از زمين فاصله دارد و شامل صدها كهكشان بزرگ و كوچك مي شود كه با هاله اي از گازهاي داغ احاطه شده كه در طول موج اشعه ايكس تابش مي كند. آدام استنفورد، مدير اين پروژه اعلام كرد: «وجود چنين خوشه اي در فاصله اي به اين دوري مي تواند نظريه تشكيل كهكشان ها را در آغاز آفرينش به چالش بكشد. پيدا كردن چنين خوشه كهكشاني مانند آن است كه تصويري از پدر بزرگ خود را در قرن ۱۹ پيدا كنيد در حالي كه او در آن زمان وجود نداشته است!»
اين خوشه كهكشاني ۵۰۰ تريليون بار سنگين تر از خورشيد است كه بيشتر جرم آن از ماده تاريك تشكيل شده است. ماده تاريك، ماده اي نامرئي و مرموز است كه بيشتر جرم كهكشان ها را در جهان تشكيل مي دهد. به نوشته پارس اسكاي، خوشه كهكشاني به وسيله تلسكوپ فضايي اروپايي نيوتن در اشعه ايكس كشف شده و فاصله آن به كمك تلسكوپ ۱۰ متري كك تعيين شده است.

جنگ گوگل و مايكروسافت بالا گرفت
نرم افزار صفحه گسترده گوگل
001296.jpg
گروه علمي فرهنگي- گوگل در هفته جاري يك نرم افزار صفحه گسترده (مشابه نرم افزار اكسل شركت مايكروسافت) توليدي خود را معرفي خواهد كرد. اين نرم افزار گوگل اسپردشيتس نام دارد. البته گوگل اعلام كرده نرم افزار جديد اين شركت هنوز در مراحل اوليه است، اما كارشناسان عقيده دارند اين محصول مي تواند با نرم افزار اكسل مايكروسافت رقابت كرده و موقعيت برتر مايكروسافت در بازار نرم افزارهاي كاربردي را متزلزل كند.
اين نرم افزار كه امروز از سوي گوگل معرفي خواهد شد در ابتدا به صورت آزمايشي در اختيار تعداد محدودي از كاربران كه در بخش نرم افزارهاي وب سايت اين شركت ثبت مي كنند، قرار گرفته و در آينده به صورت عمومي منتشر خواهد شد.
نرم افزار صفحه گسترده گوگل به تمامي قابليتهاي نرم افزار اكسل مجهز نبوده و به طور مثال از قابليت رسم نمودار برخوردار نيست و امكانات كمتري را در اختيار كاربران قرار مي دهد اما قابليت هايي نظير ذخيره خودكار، ميانبرهاي صفحه كليد و پشتيباني از حدود ۲۰۰فرمول دارد. جاناتان راشل، يكي از مديران ارشد گوگل اعلام كرد مهمترين قابليت نرم افزار جديد، امكان ويرايش همزمان يك فايل صفحه گسترده توسط چند كاربر و چت كردن اين افراد با يكديگر است.
اين بدين معناست كه چنانچه چند كاربر در مكانهاي مختلف بخواهند به طور همزمان روي يك فايل صفحه گسترده كار كنند، ديگر لازم نيست هر نفر اين فايل را تكميل كرده و براي ديگري ايميل كند زيرا با استفاده از محصول جديد گوگل تمامي اين چند كاربر مي توانند به طور همزمان از طريق اينترنت فايل مذكور را مشاهده و ويرايش كرده و اطلاعات جديد را به آن بيفزايند. كاربراني كه در گذشته از محصولات مشابهي نظير اكسل استفاده مي كردند در آينده مي توانند با استفاده از گوگل اسپردشيتس به اشتراك گذاري فايل هاي خود و همكاري بيشتر براي ويرايش همزمان فايل هاي صفحات گسترده بپردازند.
گوگل چندي پيش اعلام كرده بود در حال آماده سازي يك نرم افزار واژه پرداز نظير نرم افزار Word است كه اين محصول نيز از قابليت دسترسي همزمان چند كاربر به يك فايل برخوردار خواهد بود. در حالي كه گوگل مدتي است با معرفي نرم افزارهاي جديد به قلمرو شركت مايكروسافت به عنوان اصلي ترين توليدكننده نرم افزار در جهان وارد شده، مايكروسافت نيز با سرمايه گذاري سنگين در زمينه فناوري هاي جست وجوي اينترنتي، خواهان ضربه زدن به گوگل، بزرگترين موتور جستجوي اينترنت است.
مايكروسافت در واكنش به انتشار اين نرم افزار اعلام كرد كه اين محصول به هيچ وجه با نرم افزار اكسل قابل مقايسه نبوده و امكانات آن مشابه محصولات مايكروسافت در ۱۰سال قبل است! هدر گيليسن سخنگوي مايكرسافت در واكنشي تند به اظهارات مسئولان گوگل اعلام كرد كه كاربران نرم افزار اكسل نيازي به كمك گوگل نداشته و آنچه گوگل به تازگي ارائه كرده سال هاست از سوي شركت هاي ديگر فعال در همين زمينه ارائه مي شود. امكانات، قابليتها و خلاقيتهايي كه هم اكنون در نرم افزار اكسل وجود دارد بسيار جلوتر از محصول گوگل اسپردشيتس بوده و اين محصول همانند محصولات مايكروسافت در ده سال قبل است.
با اين وجود كارشناسان عقيده دارند واكنش تند مايكروسافت به محصول جديد گوگل نشان دهنده جدي تر شدن رقابت اين دو شركت در زمينه نرم افزارهاي كاربردي است. در حالي كه گوگل تا حدود ۲سال قبل تنها در زمينه موتور جست وجوي قدرتمند خود فعاليت مي كرد، اين شركت مدتي است با انتشار رايگان نرم افزارهاي كاربردي وارد دنياي رايانه هاي شخصي شده و بازار نرم افزارهاي مايكروسافت را تهديد كرده است.

هويت محله در پيوند با مسجد تعريف مي شود
گروه علمي فرهنگي- وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در نشستي با حضور اعضاي ستاد گراميداشت هفته جهاني مساجد گفت: مصلحت جامعه ديني ما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در گرو ارتباط فراگير و همه جانبه با مساجد و آيين هاي مذهبي است. به گزارش روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، حسين صفار هرندي با تأكيد بر نقش محوري مسجد در محلات اظهار داشت: هويت محله در پيوند با مسجد تعريف مي شود و مسجد نيز نقش بنيادي خود را در هويت بخشي به محله، سلامت و پايداري آن مي يابد.وي در ادامه بر ارائه و تبيين مدل مسجد موفق و معرفي بهترين هاي آن در روزهاي برپايي اجلاس تأكيد كرد و گفت: بازشناسي و تجميع خدمات مورد نياز و مطلوب جامعه در مساجد به تناسب شأن و جايگاه معنوي مسجد به عنوان كانون فعاليت هاي اساسي جامعه، مدلي نوين براي اداره جهان اسلام خواهد بود.

تدوين فلسفه آموزش و پرورش، پيش نياز سند ملي است
گروه علمي فرهنگي- وزير آموزش و پرورش در ديدار با اعضاي ستاد طرح سند ملي آموزش و پرورش، تبيين و تدوين فلسفه آموزش و پرورش را پيش نياز سند ملي خواند.
در نشست شوراي راهبردي اين وزارتخانه كه به رياست فرشيدي- وزير آموزش و پرورش- و با حضور دبير كل شوراي عالي آموزش و پرورش برگزار شد، اعضاي ستاد طرح سند ملي، گزارشي از مراحل و چگونگي تدوين اين سند ارائه كردند.در اين نشست، ضمن بحث و بررسي سند ملي، مقرر شد تدوين فلسفه آموزش و پرورش جمهوري اسلامي ايران به عنوان پيش نياز سند و تعيين كننده دكترين نظام تعليم و تربيت، در اولويت قرار گيرد و بر اساس آن، سند ملي تعريف شده و سامان يابد.

اعلام برنامه امتحانات دوره تابستاني مقطع متوسطه
گروه علمي فرهنگي- برنامه امتحانات نهايي سال سوم متوسطه سالي واحدي (روزانه)، نيم سالي واحدي بزرگسالان و هماهنگ سال اول متوسطه در دوره تابستاني سال تحصيلي ۸۵-۸۴ اعلام شد.كليه امتحانات دوره تابستاني در مقاطع مختلف در شهريورماه برگزار مي شود.

دستورالعمل آزمون تغيير رشته دوره پيش دانشگاهي
فارس: برنامه و دستورالعمل آزمون تغيير رشته دوره پيش دانشگاهي اعلام شد. به استناد ماده ۳۶ آيين نامه آموزشي دوره پيش دانشگاهي، ورود دانش آموزان به رشته پيش دانشگاهي غيرمتناظر با ديپلم يا تغيير رشته دوره پيش دانشگاهي منوط به شركت فرد متقاضي در امتحان تغيير رشته (مصوب كميسيون معين شوراي عالي آموزش و پرورش) است و هر متقاضي صرفاً مجاز به شركت در امتحان تغيير رشته در يكي از رشته هاي دوره پيش دانشگاهي است. بر اساس اين گزارش، فارغ التحصيلان رشته علوم و معارف اسلامي كه متقاضي ادامه تحصيل در رشته علوم انساني هستند، نياز به شركت در امتحان تغيير رشته ندارند.
مهلت ثبت نام تا ۱۶/۵/۸۵ است و طي روزهاي ۱۸/۵/۸۵ تا ۲۵/۵/۸۵ اين آزمون برگزار مي شود. حداقل نمره قبولي براي همه دروس ۱۰ اعلام شده است. البته به استثناي دروس طراحي (۱) و مباني هنرهاي تجسمي كه حداقل نمره قبولي (۱۲) است. همه فارغ التحصيلان رشته هاي نظري و كاردانش متقاضي ورود در رشته هنر بايد در امتحان چهار درس تعيين شده شركت كنند و فارغ التحصيلان شاخه فني و حرفه اي كه از دروس همنام در نظام سالي واحدي نمره قبولي كسب نكرده اند و متقاضي ورود به پيش دانشگاهي هنر هستند بايد در تغيير رشته درسي را كه نگذرانده اند، شركت نمايند. فقط فارغ التحصيلان نظام نيم سالي واحدي شاخه فني و حرفه اي كه از دروس همنام با نظام سالي نمره قبولي كسب كرده اند نياز به شركت مجدد در امتحان تغيير رشته هنر ندارند و نتيجه امتحانات شركت كنندگان توسط حوزه تصحيح به منطقه برگزاركننده اعلام مي شود. همچنين رسيدگي به اعتراضات دانش آموزان برابر آيين نامه امتحانات خواهد بود. بنا بر اين گزارش چنانچه متقاضي در سال هاي گذشته در امتحان تغيير رشته قبول شده باشد، نياز به شركت مجدد در امتحان تغيير رشته ندارد. چنانچه متقاضي در نوبت هاي قبلي از بعضي دروس نمره قبولي كسب كرده باشد بايد در امتحان دروسي كه نمره قبولي كسب نكرده است، ثبت نام و شركت كند. سؤالات بر اساس كتاب هاي سالي واحدي و از كل محتواي مواد درسي طرح خواهد شد. متقاضيان ادامه تحصيل به شيوه داوطلب آزاد در دوره پيش دانشگاهي از امتحان تغيير رشته معاف هستند. البته چنانچه مشمولان بند فوق داراي شرايط ثبت نام در دوره بزرگسالان به صورت حضوري باشند بايستي در امتحان تغيير رشته شركت كنند. مسئوليت اجراي امتحانات تغيير رشته به عهده كارشناسي سنجش و ارزشيابي تحصيلي منطقه خواهد بود.
محل ثبت نام و حوزه هاي اجرايي متقاضيان تغيير رشته هنر در سايت آموزش و پرورش شهر تهران www.tehranedu.org است.

ايجاد مخزن واحد براي طراحي سئوال
گروه علمي فرهنگي- رئيس مركز سنجش آموزش پزشكي وزارت بهداشت از راه اندازي بانك سئوالات براي نخستين بار در وزارت بهداشت خبر داد و گفت: با تشكيل اين بانك مي توان براي يك درس از چند استاد مختلف دعوت و سؤالات آنها را دريافت كرد تا هيأت ديگري سئوالات مورد نظر را استخراج كند. به اين ترتيب طراحان سؤال منحصر به فرد نيستند و تمهيداتي در پيش گرفته مي شود تا موجب كاهش تخلف و تقلب شود.
كي قباد طاهر نژاد در خصوص تدابيري كه جهت سلامت آزمون هاي وزارت بهداشت در نظر گرفته شده است، گفت : معتقديم مخزن بايد به صورت متمركز در مركز سنجش آموزش پزشكي قرار داشته باشد و از پراكندگي در دبيرخانه ها جلوگيري شود. هم اكنون نيز مخزن در شرايط انتقال قطعي قرار دارد و دو دبيرخانه به طور كامل آن را انتقال داده اند و اداره مخزن به صورت مشترك با حراست انجام مي گيرد.
رئيس مركز سنجش آموزش پزشكي وزارت بهداشت با اشاره به سفارش در هاي مخصوص ضد حريق و ضد نفوذ براي مخزن، اظهار داشت: اين در ها به گونه اي تهيه شده كه امكان ساخت كليد براي آن وجود ندارد و جهت افزايش امنيت مخزن به كار مي رود. وي تأكيد كرد: تلاش شده كه همه مسئوليت ها به يك مجموعه يا يك فرد ختم نشود زيرا امكان فساد در اين امر متصور است. در مخزن قفل هاي متعدد دارد كه كليدهاي آن نيز در اختيار افراد متعددي قرار مي گيرد تا احتمال تباني به صفر برسد.

تعيين ميزان اعتبار وام شهريه دانشگاهها
ايسنا: رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اعلام كرد: سهم وزارتخانه هاي علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامي از اعتبار وام شهريه دانشجويي مشخص شد. فولادي نژاد افزود: سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور بر اساس آمار دانشجويان و ميزان شهريه دوره هاي مختلف آموزشي دانشگاهها، سهم وزارت علوم از وام شهريه را ۵۸۰ ميليارد ريال، وزارت بهداشت ۲۰ ميليارد ريال و دانشگاه آزاد را ۶۰۰ ميليارد ريال تعيين كرد.

آغاز بازپرداخت وام شهريه پس از فارغ التحصيلي
وي در ادامه افزود: براساس جزء (ج) بند ۱۱ تبصره ۲ قانون بودجه سال ۸۵ كل كشور، مبلغ ۱۲۰ ميليارد تومان اعتبار به عنوان تسهيلات بانكي به صورت وجوه اداره شده براي پرداخت وام به دانشجويان شاغل به تحصيل در دوره هاي آموزشي شبانه، علمي كاربردي، پيام نور و ساير دوره هاي شهريه اي وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامي اختصاص يافت كه اين اعتبار بايد در اختيار اين سازمانها قرار بگيرد تا از طريق صندوقهاي رفاه دانشجويان اين دستگاه ها به دانشجويان وام شهريه پرداخت شود و در اقساط بلند مدت پس از فراغت از تحصيل با پرداخت حداقل كارمزد بازپرداخت شود.

دو طرح ملي- فرهنگي در دانشگاه ها اجرا مي شود
مهر: معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي واحد تربيت معلم، دو طرح ملي و شاخص فرهنگي را در دانشگاه هاي سراسر كشور اجرا مي كند.
اين دو طرح ملي «سلسله مسابقات بزرگ كتابخواني دانشجويان ايران» و «مسابقه بزرگ نيايش هاي قرآني دانشجويان ايران» هستند كه تا پايان سال ۱۳۸۵در دانشگاه هاي سراسر كشور اجرا مي شوند.
دومين طرح ملي سلسله مسابقات كتابخواني دانشجويان ايران با عنوان «آفتاب در آينه» ويژه انديشه شناسي امام خميني(ره) با همكاري سازمان انتشارات جهاد دانشگاهي و مركز فرهنگي دانشجويان امام(ره) و انقلاب اسلامي، موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره)، دانشگاه تربيت معلم و معاونت هاي جهاد دانشگاهي سراسر كشور، نيمه دوم سال جاري در دانشگاه هاي كشور برگزار مي شود.
همچنين دومين دوره مسابقه بزرگ نيايش هاي قرآني از سوي مركز فعاليت هاي قرآني دانشجويان ايران با هدف ترويج فرهنگ غني قرآني و آشنايي دانشجويان با محتوا و ساختار نيايش هاي قرآني از سوي مركز فعاليت هاي قرآني دانشجويان شعبه جهاد دانشگاهي واحد تربيت معلم با همكاري مركز فعاليت هاي قرآني دانشجويان كشور در ماه مبارك رمضان برگزار خواهد شد.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |