سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۸ - Jun 13, 2006
جهان خطاب به آمريكا
گوانتانامو را تعطيل كنيد
001239.jpg
گروه سياسي خارجي- يك روز پس از اعلام خبر خودكشي سه زنداني در گوانتانامو پنتاگون در بيانيه اي هويت اين سه نفر را اعلام كرد و اين در حاليست كه فشار بر واشنگتن براي تعطيل كردن اين زندان، شدت گرفته است.
به گزارش آسوشيتدپرس در بيانيه  پنتاگون آمده است كه يكي از اين زندانيان قرار بود به زودي به كشورش يعني عربستان بازگردانده شود. زنداني دوم كه دست به خودكشي زده در شورش زندان افغانستان كه يك مأمور سيا هم در آن كشته شده بود حضور فعالي داشته است.
نفر سوم هم كه يك يمني است به دليل ارتباط با القاعده در گوانتانامو نگهداري مي شد.
در پي اعلام خبر خودكشي اين سه زنداني گوانتانامو فشار بر دولت آمريكا براي تعطيل كردن زندان گوانتانامو شدت گرفت. اتحاديه اروپا ديروز در واكنش به مرگ سه زنداني در گوانتانامو آن را نشانه ضرورت تعطيلي اين زندان دانست.
كميسر روابط خارجي اتحاديه اروپا در نشست وزراي خارجه اين اتحاديه در لوكزامبورگ با انتقاد از واكنش آمريكا كه خودكشي اين سه زنداني را اقدامي جنگي و تبليغاتي خوانده بود گفت: نمي توان دريافت چطور وقتي سه نفر خود را مي كشند اين كار حمله به آمريكا تصور مي شود. تفكر آمريكايي ها بايد تغيير كند.
گزارشگر سازمان ملل در امور شكنجه هم ديروز خواستار اعمال فشار اروپا به آمريكا براي تعطيلي زندان گوانتانامو شد.
در داخل آمريكا هم بار ديگر فشار به دولت بوش بالا گرفت. سناتورهاي آمريكايي از دولت خواستند در تعيين تكليف صدها زنداني گوانتانامو كه چهار سال و نيم است در اين پايگاه بلاتكليف به سر مي برند، شتاب كند.

تهديد تل آويو به ترور نخست وزير فلسطين
001221.jpg
گروه سياسي خارجي _ رژيم تل آويو در يك اقدام خارج از هر نوع عرف ديپلماتيك و بين المللي نخست وزير تشكيلات خودگردان فلسطين را به ترور تهديد كرد.
ديروز تزاهي هانگبي رئيس كميته دفاعي و امور خارجه پارلمان اسرائيل اعلام كرد: اسرائيل معتقد است كه اسماعيل هنيه، نخست وزير فلسطين و رهبر سياسي گروه حماس، هنوز در حملات برنامه ريزي شده عليه اسرائيل مشاركت نكرده است اما اگر هنيه به شاخه هاي نظامي حماس دستور انجام حملات عليه اسرائيل را بدهد، مورد هدف قرار خواهد گرفت.
امير پرتز وزير جنگ اسرائيل نيز گفت هنيه مي تواند هدف ترور قرار گيرد.
وي همچنين با اين ادعا كه كشتار غير نظاميان فلسطيني در ساحل غزه احتمالا بر اثر مسايل داخلي فلسطينيان بوده، نه شليك توپخانه اي اسرائيل، پيشنهاد افزايش حملات در نوار غزه را رد كرد، اما به مقامات امنيتي و نظامي  اسرائيل دستور داد آماده انجام اقداماتي عليه تمامي فلسطينيان درگير در حملات راكتي باشند.
در پي فشار فزاينده افكار عمومي از جنايت تل آويو در مسائل غزه پرتز مدعي شد: كشتار هفت غير نظامي فلسطيني در ساحل غزه احتمالا بر اثر مسايل داخلي فلسطين روي داده نه شليك توپخانه اي اسرائيل.
وي همچنين كميته تحقيقي را براي روشن شدن جريان به شهادت رسيدن اين فلسطينيان تعيين كرده است.
وي با اشاره به يافته هاي اوليه اين كميته تحقيق به كابينه گفت: زمان وقوع انفجار در اين منطقه با زمان پرتاب گلوله از توپخانه ارتش اسرائيل متفاوت است.
سازمان هاي امنيتي اسرائيل تهديدهاي گروه هاي فلسطيني در انتقام گيري از خون قربانيان اخير در غزه را كاملاً جدي مي دانند و بيش از نود گزارش هشداردهنده مبني بر تلاش اين گروه ها براي اجراي عمليات وجود دارد.
در چارچوب اين آماده باش تدابير امنيتي ويژه از جمله در مناطق صهيونيست نشين پرجمعيت اتخاذ شده است.اما عليرغم اين تدابير ديروز مبارزان فلسطيني بار ديگر شهرك هاي صهيونيست نشين اراضي اشغالي سال ۱۹۴۸ را از نوار غزه هدف چند موشك قرار دادند.منابع صهيونيستي به سقوط بيش از دوازده موشك در شهركهاي صهيونيست نشين از جمله سديروت اعتراف كردند.
شهرك نشينان ساكن سديروت ديروز تجمع اعتراض آميز به ناتواني رژيم صهيونيستي در جلوگيري از عمليات موشكي مستمر برپا كردند.
توافق عباس و هنيه براي ادامه گفت و گوهاي ملي
محمود عباس و اسماعيل هنيه توافق كردند گفت وگوهاي ملي را براساس سند زندانيان ادامه دهند.
به گزارش خبرگزاري شين هوا، اين توافق در دومين نشست ميان محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان و اسماعيل هنيه، نخست وزير فلسطين، طي ۲۴ ساعت، حاصل شد.
سعيد صيام، وزير داخلي( كشور) فلسطين، پس از اين نشست به خبرنگاران گفت: توافق شده است كه عباس امشب ( دوشنبه شب) در غزه با رهبران حماس و جهاد اسلامي و هم چنين نمايندگان كميته پيگيري كه مسئول گفت وگوي ملي است، ديدار كند.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا دو طرف با برگزاري همه پرسي در خصوص اين سند موافقت كردند، گفت: ما درباره همه پرسي گفت وگو نكرديم، چرا كه ما موضعمان را در اين باره اعلام كرده ايم. آنچه كه ما در باره اش صحبت كرديم، ادامه مذاكرات است، چرا كه عرصه سياسي فلسطين به اندازه كافي براي انجام گفت وگو و دستيابي به مصالحه گسترده است.

در نشست كمپ ديويد:
وضعيت نيروهاي آمريكايي در عراق بررسي مي شود
ايرنا: جرج دبليو بوش رئيس جمهور آمريكا در جريان اجلاس دو روزه اي با شركت سران دولت خود در كمپ ديويد، وضعيت امنيتي نيروهاي اين كشور در عراق و همچنين احتمال كاهش نيروهاي نظامي  آمريكا در خاك عراق را بررسي مي كند.
شبكه تلويزيوني سي ان ان با اعلام اين خبر افزود: اجلاس مذكور در كمپ ديويد درحالي برگزار مي شود كه فرماندهان آمريكايي و مقامات ارشد امنيتي عراق پيش بيني مي كنند شمار نيروهاي آمريكايي حاضر در عراق به تدريج كاهش يابد.
گفته مي شود كه رئيس جمهور آمريكا علاوه بر مشورت با مشاوران ارشد خود همچنين قصد دارد در يك كنفرانس تلفني با نوري مالكي نخست وزير جديد دولت عراق و اعضاي ارشد كابينه وي شركت كند.
اين اجلاس در حالي برگزار مي شود كه بوش با انتقادهاي بي شمار و فشار روز افزوني در خصوص كاهش شمار نيروهاي آمريكايي در عراق روبرو شده است.
جرج كيسي يكي از فرماندهان ارشد ارتش آمريكا گفت: انتخاب افراد براي پست هاي محوري و حساس وزارت امنيت و دفاع در كابينه مالكي از يكطرف و روند رضايت بخش آموزش نيروهاي امنيتي عراقي از سوي ديگر، زمينه را براي كاهش شمار نيروهاي آمريكايي در عراق تا پايان امسال فراهم آورده است.موفق الربيعي دبير شوراي امنيت عراق نيز  هدف از برگزاري اين اجلاس را كاهش نيروهاي آمريكايي در عراق عنوان و ابراز اميدواري كرده بود كه شمار اين نيروها تا پايان سال ۲۰۰۶ ميلادي به ميزان قابل توجهي در عراق كاهش يابد.
اين در حالي است كه مقامات كاخ سفيد هدف از برگزاري اجلاس مزبور را كمك به پيشبرد طرح هاي دولت مالكي در خصوص ارتقاء وضعيت امنيتي و اجتماعي عراق اعلام كرده است.

درپي كشتار مردم به دست نيروهاي انگليسي اعلام شد
سه روز عزاي عمومي در العماره عراق
001218.jpg
گروه سياسي خارجي-با كشته و زخمي شدن ۱۵ عراقي در يورش نيروهاي انگليسي به مردم در استان العماره، در اين استان سه روز عزاي عمومي اعلام شد. در همين حال شوراي استان العماره نيز اعلام كرد كه همكاري با نيروهاي انگليسي را به حالت تعليق درآورده است.در حمله نيروهاي انگليسي به مردم كه روز يكشنبه به وقوع پيوست دو عراقي كشته و ۱۵ تن ديگر مجروح شدند. درپي اين حادثه شوراي محلي استان العماره با محكوم كردن اين حملات آن را نقض آشكار حقوق بشر اعلام كرد. در اين خصوص عادل مالكي استاندار العماره با بيان اين كه نيروهاي انگليسي بي دليل به بازداشت مردم، يورش به منازل آنان و قتل افراد بي گناه مبادرت كرده اند گفت: همكاري اين استانداري با نيروهاي انگليسي به حالت تعليق درآمد.
احتمال استعفاي سه وزير
يك منبع آگاه در هيأت دولت عراق از استعفاي احتمالي وزيران حمل و نقل، جهانگردي و امور استان هاي اين كشور كه وابسته به گروه صدر هستند، خبر داد.اين منبع ديروز به روزنامه الصباح گفت كميته وابسته به گروه صدر كه اين افراد را براي تصدي سه وزارتخانه به نوري مالكي نخست وزير معرفي كرده بود اشتباه كرده است زيرا اين افراد توان لازم را ندارند.اين منبع افزود: كريم مهدي صالح وزير حمل و نقل، سعد هاشمي وزير امور استان ها و لوا سميسم وزير جهانگردي قرار است هفته آينده استعفا دهند. گروه صدر در دولت مالكي شش وزير دارد.
تأكيد مجدد
حكيم بر ايجاد مناطق فدرال در مركز و جنوب عراق
سيد عبدالعزيز حكيم با تكرار مجدد درخواست خود مبني بر ايجاد مناطقي فدرال در جنوب و مركز عراق، آن را عاملي در جهت دستيابي به ثبات و اصلاحات در كشور دانست.
به گزارش روزنامه الوطن -چاپ عربستان _ رييس  مجلس اعلاي عراق و رييس فهرست ائتلاف يكپارچه در سخناني در نجف اشرف اظهار داشت: ايجاد مناطق فدرال در جنوب و مركز عراق امتيازي بزرگ و بزرگترين راه حل موفقيت آميز در زمينه انجام اصلاحات در عراق و دستيابي به حقوق مردم به شمار مي رود و عدم وجود آن موجب بروز اختلال در تعادل و ثبات در عراق خواهد شد.
تهديد القاعده به تشديد حملات در عراق
القاعده عراق با صدور بيانيه اي اعلام كرد پس از كشته شدن زرقاوي به حملات خود در عراق شدت خواهد بخشيد.
در همين حال ديروز بر اثر انفجار بمب در مسير عبور كارمندان وزارت نفت عراق در منطقه الدوره بغداد دو نفر كشته و ۵ تن ديگر زخمي شدند. در بعقوبه نيز بر اثر يك عمليات بمب گذاري انتحاري چهار سرباز به قتل رسيدند. در همين منطقه نيروهاي ارتش آمريكا در عراق ۱۷ مظنون عمليات تروريستي را بازداشت كردند. از سوي ديگر در حمله هوايي ارتش آمريكا به مقر القاعده در شهر بعقوبه اعلام شد كه ۷ نفر از فرماندهان اين شبكه تروريستي به قتل رسيدند.

نيروهاي آمريكايي مجبور به ترك شبه
جزيره كريمه در اوكراين شدند
ايرنا : تفنگداران دريايي آمريكايي تحت فشار افكار عمومي  اوكراين بدون انجام ماموريت محوله مجبور به ترك شبه جزيره كريمه واقع در ساحل درياي سياه شدند. اين نيروها اواسط ماه مه (اواخر ارديبهشت ماه) براي فراهم آوردن مقدمات برگزاري يك رزمايش مشترك آمريكا و اوكراين كه براي ماه آينده ميلادي در نظر گرفته شده وارد كريمه شده بودند. حضور نظاميان آمريكايي در كريمه باعث نارضايتي عمومي و تظاهرات گسترده ضدناتو شده و مردم با شعارهاي ما مخالف ناتو هستيم و يانكي به خانه ات برگرد عرصه را بر آنها تنگ كردند. گفتني است ويكتور يوشچنكو رييس جمهوري اوكراين كه گرايش به غرب دارد عضويت اوكراين در ناتو و اتحاديه اروپا را در اولويت سياست خارجي اين كشور قرار داده است.
شبه جزيره كريمه نزديك به دو قرن يكي از پايگاه هاي اصلي روسيه و پس از آن شوروي بود و تا پيش از فروپاشي شوروي مهم ترين پايگاه نيروي دريايي شوروي به حساب مي آمد.

قبايل افغانستان در برابر طالبان مسلح مي شوند
ايسنا: رييس جمهور افغانستان گفت، دولت به افراد قبيله اي محلي سلاح خواهد داد تا آنها بتوانند در مقابله عليه خشونت شديد طالبان،به دولت كمك كنند.
به گزارش آسوشيتدپرس، در تازه ترين خشونت هاي شبه نظاميان جنوب افغانستان، دو سرباز نيروهاي ائتلاف و هفت غيرنظامي افغان كشته شدند.
اين در حالي است كه ديپلمات هاي غربي با ابراز نگراني درباره  اين طرح گفتند كه دادن سلاح به نيروهاي وفادار به جنگ سالاران كه سابقه  طولاني در مناقشات گروهي دارند، مي تواند به تحريك درگيري هاي قومي منجر شود.اما كريم رحيمي، سخنگوي كرزاي گفت، دولت مطمئن است كه اين مساله اتفاق نخواهد افتاد؛ زيرا نيروهايي كه جذب مي شوند به كابل وفادار هستند.وي نيروهاي جذب شده  جديد را پليس محلي ناميد.
چاوز : در برابر فشارهاي آمريكا ايستادگي مي كنم
ايرنا: هوگو چاوز، رئيس جمهوري ونزوئلا گفت كه وي مخالفت آمريكا با عضويت اين كشور در شوراي امنيت سازمان ملل و نيز اقدام واشنگتن براي تحريم تسليحاتي اين كشور را به چالش مي كشد.چاوز در سخنراني هفتگي راديو- تلويزيوني خود افزود: ونزوئلا كه نامزد عضويت در شوراي امنيت است، قصد عقب نشيني از اين نامزدي را ندارد. وي گفت، ما با هر سلاحي كه در اختيار داشته باشيم، با آمريكا مقابله مي كنيم و همچون داوود در برابر جالوت مي جنگيم.وي با اشاره به ديدار آتي خود از روسيه و امضاي توافقنامه هاي همكاري هاي فني و نظامي ميان دو كشور گفت، يكي از اين توافقنامه ها براي توليد سلاح كلاشينكف در ونزوئلا است.

۲۲كشته و مجروح در انفجار شهر كويته پاكستان
ايرنا: تلويزيون خصوصي پاكستان «جيو» گزارش داد، در اثر انفجار بمب در «سرياب» شهر كويته مركز ايالت بلوچستان پاكستان ۵ نفر كشته و ۱۷ نفر زخمي شدند.اين انفجار بين چند مغازه و يك هتل در ساعت اوليه صبح ديروز روي داده است.تاكنون فرد و يا گروهي مسووليت اين انفجار را برعهده نگرفته است.
اين دومين انفجار بمب در معابر طي يك هفته در ايالت بلوچستان است.
مقام هاي ارشد پاكستاني بارها اعلام كرده اند كه در ايجاد ناامني و اين انفجارها در ايالت بلوچستان دست خارجي ها ديده مي شود.

عنان خواهان اجماع كشورها درمورد
اصلاحات سازمان ملل شد
مهر: دبيركل سازمان ملل در مقاله اي در روزنامه فايننشال تايمز، از كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه خواست هر چه زودتر درمورد اصلاحات سازمان ملل به اجماع دست پيدا كنند.كوفي عنان در اين مقاله در حالي كه عدم اجماع ميان كشورها درمورد اصلاحات سازمان ملل را سبب فلج شدن اين سازمان دانست، همچنين آورده است: هم اكنون زمان آن رسيده است كشورهايي كه واقعا نگران اصلاحات در سازمان ملل هستند، گرد يكديگر جمع شوند و با تشكيل ائتلافي جديد، اختلاف ها را از ميان بردارند و با اين ديدگاه كه سازمان ملل بهينه تر كار كند، به نتيجه گيري مناسبي درمورد اصلاحات برسند.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |