سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۸ - Jun 13, 2006
بررسي اضطراب و مهار فشارهاي رواني
دلشوره دارم!
رامين كريمي
001314.jpg
همه ما در برهه اي از زمان، زبانمان بند آمده، ضربان قلبمان افزايش يافته، برانگيخته شده ايم يا به بياني واضح تر احساس اضطراب كرده ايم. شيوع و رواج اين اختلال در مقاطع مختلف تحصيلي يعني از زماني كه كودك هفت ساله اي در مدرسه، براي مادر بي تابي مي كند تا زماني كه به عنوان يك دانشجو آماده ارائه يك كنفرانس مي شود، به چشم مي خورد.
اضطراب يعني چه؟
همان طوري كه مي دانيد هيجانها، بيشتر واكنش هايي زيست شناختي هستند كه بدن را براي عمل خاصي مثل دويدن يا جنگيدن به تحرك واداشته و توسط دستگاه عصبي خودمختار عمل مي كنند. اضطراب نيز نوعي هيجان است، هيجاني با تظاهرات جسماني چون تعرق، تپش قلب، خشك شدن دهان، رنگ پريدگي و... كه بر اثر ترشح هورمون هاي آدرنالين و نور اپي نفرين از غده فوق كليوي به وجود مي آيند.
چه هنگام مضطرب مي شويم؟
اضطراب در واقع، پاسخي طبيعي به يك موقعيت غيرطبيعي است. اگرچه گاهي اوقات هم فرد در تعريف موقعيت غيرطبيعي دچار اشكال و گمراهي مي شود؛ مانند زماني كه افكار غيرمنطقي در مورد شركت در جلسه امتحان يا تميزي دستهايش دارد كه اين موارد را مي توان با روان درماني و مشاوره از بين برده يا تقليل داد.طلاق، مشاجرات خانوادگي و مشكل با خانه يا مدرسه، همه و همه مي توانند منجر به اضطراب شوند.فشاري كه اضطراب در تروما يا ضربات روحي، رواني ناشي از يك واقعه ناگوار بر فرد تحميل مي شود، گاهي به قدري شديد خواهد بود كه ممكن است فرد را ماهها يا سالها به خود مشغول كند.
برخي مواقع نشانه هاي خارجي آشكاري از جراحت فيزيكي وجود ندارد اما خسارات هيجاني جدي، ايجاد مي شود. براي افرادي كه موقعيتي آسيب زا را تجربه كرده اند، بروز واكنش هاي شديد هيجاني، طبيعي است. شناخت پاسخ هاي طبيعي به اين وقايع ناهنجار مي تواند شما را در كنار آمدن مؤثر با احساسات، تفكرات و رفتارتان و قرار گرفتن در مسير بهبودي ياري نمايد.
پس از يك حادثه
ضربه رواني و عدم پذيرش، پاسخ هايي است كه به حوادث ناگوار، به ويژه كمي بعد از وقوع داده مي شود. هم شك و هم انكار هر دو واكنش هاي حفاظتي طبيعي به شمار مي آيند. شك نوعي ناآرامي ناگهاني و غالباً شديد از حالات هيجاني است كه ممكن است شما را دچار گيجي و بهت كند. انكار يعني اين كه شما در مورد يك واقعه بسيار فشارزا، آگاهي تان را از دست بدهيد و يا كاملاً تجربه آن را منكر شويد. ممكن است به طور موقتي، احساس بي حسي يا قطع رابطه با دنياي واقعي نماييد. پس از فروكش كردن ضربه روحي اوليه، واكنش از فردي به فرد ديگر متغير است. معمولاً واكنش هاي هيجاني به حالت عادي بازمي گردد. يادآوري حادثه اي چون زمين لرزه يا صداي آژير خطر حتي پس از يك ماه و يك سال مي تواند باعث نگراني و آشفتگي از آن تجربه هولناك شود. اين نگراني ها مي تواند با ترس از اين كه مبادا آن وقايع دوباره تكرار شوند، همراه باشد.
تفاوت پاسخ افراد به موقعيت هاي استرس زا
دانستن اين نكته مهم است كه در تجارب ناگوار و هولناك، الگوي استانداردي از واكنش نسبت به استرس وجود ندارد.
برخي افراد فوراً و برخي ديگر با درنگ - گاهي اوقات پس از ماهها و حتي سالها- سازگاري حاصل مي كنند. واكنش ها نيز مي توانند در طول زمان تغيير كنند. برخي افراد كه از يك حادثه ناگوار رنج برده اند، ابتدا نيروي فراواني براي كمك به سازگاري شان با آن واقعه دارند اما با گذشت زمان دچار نوميدي و افسردگي مي شوند.
چگونه بايد به خود و خانواده كمك كنيم؟
در اينجا تعدادي از مراحل كه مي توانيد از آنها براي حفظ حالت هيجاني طبيعي استفاده كرده و كنترل خود را در قبال عوامل آسيب  زا حفظ كنيد، آورده شده است:
- به خود، زمان ايجاد سازگاري بدهيد. انتظار اين را داشته باشيد كه گذشتن از اين زمان، دشوار خواهد بود. سوگواري كنيد و در برابرتغييرات هيجاني صبور باشيد.
- از ديگران درخواست كنيد كه شما را حمايت كرده، بپذيرند ، به حرف هايتان گوش فرا دهند و احساس همدلي داشته باشند. ولي به خاطر داشته باشيد كه سيستم ويژه حمايتي شما ممكن است به دليل درگير بودن اطرافيان با اين حادثه، كارايي لازم را نداشته باشد.
- درباره تجربه تان به هر ترتيبي كه راحت هستيد، صحبت كنيد. مثلاً با اعضاي خانواده يا دوستان نزديك يا نوشتن در دفترچه يادداشت.
- دنبال گروه هاي حمايتي ويژه اي بگرديد كه اغلب در دسترس هستند و توسط كساني ايجاد مي شوند كه خود دچار حوادثي شده  يا مورد تجاوز قرار گرفته  اند، ايجاد مي شوند. اين گروه ها مي توانند براي افرادي كه سيستم هاي حمايت شخصي محدودي دارند، مفيد باشند.
- سعي در يافتن گروه هايي كنيد كه براي منظور خاص شما داراي برنامه هاي آموزشي و تجربي تخصصي هستند.
- انجام فعاليت هاي سالم، توانايي كنار آمدن شما را با استرس هاي شديد بالا مي برد. غذاهاي متعادل خورده و به اندازه كافي استراحت كنيد. اگر دچار مشكلات مربوط به خواب هستيد، مي توانيد برخي از تكنيك هاي ايجاد آرامش را فرا بگيريد. از مصرف مخدرات و دارو اجتناب كنيد.
- فعاليت هاي روزمره جديدي مانند غذا خوردن در زمان مشخص و دنبال كردن يك برنامه تمريني را براي خود وضع كرده يا ساماندهي مجدد كنيد. مقداري از زمان روزانه تان را براي پرداختن به فعاليت هاي فرحبخش و مورد علاقه خود كنار بگذاريد.
- از تصميم هاي عمده در زندگي از قبيل تغيير خط مشي يا كار خود تا حد امكان اجتناب كنيد زيرا اين قبيل تصميمات بسيار استرس زا هستند.
- در مورد نتايج حاصل از آن حادثه، به كسب تجربه بپردازيد.
چگونه مي توانيم نيازهاي ويژه كودكان را
تأمين كنيم؟
اضطراب شديد و ترس كه اغلب ما را به سمت ناكامي هاي بزرگ يا ساير موقعيت هاي ضربه زا هدايت مي نمايد، مي تواند براي كودكان نيز ايجاد شود. در برخي ممكن است رفتارهاي كودكانه اي چون مكيدن انگشت يا شب ادراري مجدداً بروز كند. بچه ها ممكن است زياد كابوس ببينند و از تنها خوابيدن بترسند و اين مسئله مي تواند در مدرسه خود را نمايان سازد. ساير تغييرات در الگوهاي رفتاري مي تواند شامل بدخلقي هاي پي در پي يا گوشه گيري باشد. موارد زير، اموري هستند كه والدين مي توانند كودكانشان را در قبال آنها محافظت كرده و نتايج هيجاني ضربه را كاهش دهند.
- زمان بيشتري را با كودكان گذرانده و به آنها اجازه دهيد در ماههاي پس از حادثه بيشتر به شما وابسته شوند. براي مثال به آنها اجازه دهيد بيشتر از هميشه با شما باشند. توجه فيزيكي براي اين قبيل كودكان بسيار تسكين دهنده است.
- بازي هايي براي كمك به كاهش تنش آنها ايجاد نماييد. كودكان كم سن و سال تر ممكن است راحت تر عقايد و احساساتشان را در رابطه با يك حادثه به خصوص از طريق فعاليتهاي غيركلامي چون نقاشي كردن بروز دهند.
- در مورد كودكان بزرگتر، تشويق به صحبت كردن درباره افكار و احساساتشان با شما و همديگر، مفيد است. اين كار به كاهش بهت و گيجي و اضطراب آنها در رابطه با آن حادثه ناگوار كمك مي نمايد. پاسخ به پرسشهاي آنها با واژه هايي كه برايشان قابل فهم باشد، باعث مي شود كه در مورد نقش حمايتي شما و كاهش ترس ها و نگراني هايشان احساس قوت قلب نمايند.
- ايجاد يك برنامه ريزي زمان بندي شده منظم براي فعاليت هايي از قبيل خوردن، بازي كردن و رفتن به رختخواب، به آنها در حفظ يك احساس امنيت و عادي بودن اوضاع، كمك مي كند.
چه زماني بايد درخواست  كمك هاي
تخصصي نماييم؟
برخي افراد قادر به كنار آمدن با حوادث طبيعي يا ساير تجارب آسيب زاي هيجاني يا جسمي به صورتي مؤثر و با استفاده از سيستم هاي حمايتي خود هستند. با اين حال يافتن مشكلاتي جدي كه در زندگي روزمره ما تداخل ايجاد نمايند، مسئله غيرمعمولي نيست. براي مثال برخي ممكن است احساس عصبي بودن يا غمگيني شديد نمايند كه بر فعاليت هاي شغلي و روابط بين فرديشان اثر مخرب داشته باشد.
افرادي كه واكنش هاي زنجيره وارشان عملكرد روزانه آنها را مختل كرده است، بايد توسط متخصص بهداشت رواني تحت مشاوره قرار بگيرند. روان شناسان و ساير متخصصان مجاز بهداشت رواني، افراد را براي بروز پاسخ هاي طبيعي به استرس هاي شديد، آموزش و ياري مي دهند.
اين متخصصين به افرادي كه تحت تأثير يك واقعه تلخ قرار گرفته اند، كمك مي نمايند تا راه هاي مؤثري براي باز كردن گره هيجاني شان بيابند.در مورد كودكان، فوران هاي هيجاني پرخاشگرانه و پي در پي، مشكل جدي در مدرسه، اشتغال فكري به حوادث ناگوار و ساير نشانه هاي اضطراب هاي سنگين يا دشواري هاي هيجاني، همگي نياز به كمك هاي تخصصي را گوشزد مي نمايند. يك متخصص بهداشت رواني شايسته، مي تواند به كودكان و والدين آنها كمك كند تا احساسات و رفتارهايي را كه در اثر يك واقعه تلخ و ناگوار ايجاد مي شوند، بشناسند.

تازه ها
دستگاه يادآوري مصرف قرص ضدبارداري
001317.jpg
بي بي سي :يكي از نگراني زنان فراموش كردن مصرف به موقع قرص ضد بارداري است. دانشجويي در لندن با اختراع دستگاهي توانسته است به اين نگراني قديمي پايان دهد. لي چيو تنگ ، دانشجويي در دانشگاه برونل لندن، اميدوارست كه دستگاه او بتواند بارداري هاي ناخواسته را كاهش دهد. بنابر آمار، بسياري از بارداري هاي ناخواسته در اثر فراموش كردن مصرف به موقع قرص ضدبارداري است.اگر مصرف كننده اي نوبت قرص ضدبارداري خود را فراموش كرده باشد دستگاه يادآوري حتي مي تواند به او توصيه كند كه چه تدبيري بينديشد.دستگاه يادآوري همچنين در هر لحظه اعلام مي كند كه بدن مصرف كننده قرص ضد بارداري تا چه حد در برابر باردار شدن ايمن است.دستگاه يادآوري حاوي قرص هاي ضد بارداري است و هر روز اعلام مي كند كه كدام قرص بايد مصرف شود. اين دستگاه از طريق زنگ، چراغ و يا لرزش فرارسيدن موعد مصرف قرص را اعلام مي كند. همچنين در صورتي كه ايمني بدن در برابر بارداري خيلي ضعيف شده باشد، دستگاه يادآوري به رنگ قرمز درمي آيد و به مصرف كننده مي گويد كه از روش هاي ديگري براي جلوگيري از بارداري استفاده كند.

همايش
خطر اعتياد و مواد مخدر صناعي
سميه شرافتي- همايش نگاهي نو به مواد مخدر صناعي با همكاري اداره كل سازمان هاي غيردولتي و ستاد مبارزه با مواد مخدر روز شنبه 20/3/85 در مركز فرهنگي شقايق برگزار شد.مواد صناعي اعتيادآور شامل يك سري از مواد صناعي مؤثر بر سيستم اعصاب مركزي بوده و داراي اثر تحريك كنندگي سيستم اعصاب مركزي، توهم زايي يا هر دو است. محرك ها، توهم زاها و تضعيف كننده هاي اعصاب مركزي، شامل آمفتامين ها، ريتالين، LSD، اكستازي و... درطبقه بندي اين مواد قرار مي گيرند.
دكتر يگانه- مدير انجمن آسيب هاي رفتاري- با اشاره به اينكه در بدن انسان ماده اي به نام دوپامين وجود دارد كه در انسان ايجاد شادي مي كند گفت: اثرات شادي بخش اين ماده در بدن در هنگام افسردگي و اضطراب، 30برابر بيشتر از قرص اكستازي است.
دكتر يگانه  افزود: امروزه با مشاوره ژنتيك و مطالعه روي DNA انسان، مي توان از اعتياد نسل آينده پيشگيري كرد. همچنين توجه به ديدگاه تربيتي و ساخت رفتار سالم تر، در پيشگيري از نسل معتاد مؤثر است.

سلامت
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
شهر تماشا
شهري
علمي فرهنگي
دانش
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |