سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۸ - Jun 13, 2006
طرح رتبه بندي بيمارستان ها از تيرماه اجرا مي شود
بيمارستان هايي كه تعرفه هاي مصوب را رعايت نكنند ، درجه بندي نمي شوند
001305.jpg
گروه اجتماعي- مريم غفاري: طرح رتبه بندي بيمارستان هاي كشور با هدف اعاده حقوق بيماران و با در نظر گرفتن ۱۲۰ شاخص ارزشيابي از تيرماه سال جاري از سوي وزارت بهداشت آغاز مي شود.
به گزارش همشهري فرم هايي براي بررسي و ارزيابي بيمارستان ها و رتبه بندي آنها تهيه شده است كه نكات مختلفي را مورد بررسي قرار مي دهد، مهم ترين اين نكات، رعايت حقوق بيماران در بيمارستان ها، رضايتمندي بيماران، نحوه ارايه خدمات در اورژانس هاي بيمارستاني، نحوه دفع زباله هاي عفوني، توجه به تعرفه هاي قانوني و وضعيت تجهيزات بيمارستاني هستند كه از مهم ترين عوامل ارزيابي و رتبه بندي به شمار مي روند.
سيد مؤيد علويان، معاون سلامت وزارت بهداشت هدف از اين اقدام را اصلاح وضعيت موجود دانست و افزود: زماني بيمارستاني درجه يك خوانده مي شد كه اورژانس آن درجه يك باشد.
۶۰ درصد تخت هاي بيمارستاني فرسوده اند
وي با بيان اين كه ۵۰ تا ۶۰ درصد تخت هاي بيمارستاني فرسوده اند و از ۷۰۰ بيمارستان موجود در كشور ۱۰۸ بيمارستان بايد جايگزين شود ،گفت: يكي از شاخص هاي ارزشيابي بيمارستان ها، تفكيك زباله هاي بيمارستاني است كه در حال حاضر دفع ۳۰ درصد از زباله هاي بيمارستاني مطلوب و ۷۰ درصد آنها نامطلوب است.
وي افزود: امسال با تخصيص اعتباري معادل ۲ ميليارد و ۱۵۰ ميليون تومان زباله هاي عفوني بيمارستاني تفكيك مي شود.
علويان در مورد فضاي بيمارستاني كشور نيز توضيح داد: ۸۰ بيمارستان كشور در حال حاضر شناسايي شده كه بايد وضعيت اورژانس بيمارستاني آنها از هر نظر اعم از فضاي فيزيكي، تجهيزات و نيروي انساني متحول شود، ارتباط بين اورژانس بيمارستاني و پيش بيمارستاني نيز به همين منظور تقويت مي شود علاوه برآن حداقل ۵۰۰ آمبولانس نيز به مراكز اورژانس بيمارستاني كشور اضافه مي شود.
وي گفت: امسال همه مراكز بيمارستاني كشور، آزمايشگاه ها، مراكز فيزيوتراپي اعم از دولتي، خصوصي و خيريه براساس ملاك هاي مشخصي كه حدود ۲۶۰ آيتم است رتبه بندي مي شوند.

مشكلات منطقه اي زنان و كودكان
شناسايي و اولويت بندي مي شوند
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار: مدير كل دفتر رياست قوه قضاييه، شناسايي مشكلات منطقه اي زنان و كودكان و تعيين اولويت  رسيدگي به آنها را از ضروري ترين اقدامات دفاتر حمايت از حقوق زنان و كودكان در دادگستري ها عنوان كرد و گفت: رسيدگي و پيگيري  اولويت ها زمينه مناسبي را براي پيشگيري از جرايم فراهم خواهد كرد.اردشير مرادي كه روز گذشته در مراسم اختتاميه گردهمايي مسئولان دفاتر حمايت از زنان و كودكان قوه قضاييه در اصفهان سخن مي گفت، افزود: وجود شمار زيادي از كودكان بدون شناسنامه و محروم از تحصيل، ناآگاهي زنان از حقوق خود و كمبود مراكز نگهداري از دختران، نگران كننده است و وظايف دستگاه قضايي را دو چندان مي كند.
وي جمع آوري اطلاعات مستمر از وضعيت زنان و كودكان بي سرپرست يا بدسرپرست، ارتباط با مراكز نگهداري كودكان، افزايش اطلاعات حقوقي خانواده ها و نوجوانان و تقويت مراكز مشاوره با همكاري روانشناسان و مددكاران را از وظايف اصلي اين دفاتر برشمرد.مدير كل دفتر حوزه رياست قوه قضاييه، در پايان با اشاره به اين كه دستگاه قضايي زمينه مطالبه حقوق تضييع شده افراد را فراهم ساخته است، گفت: فعاليت دفاتر حقوق زنان و كودكان كه بر اساس بخشنامه رياست قوه قضاييه براي تأمين همين هدف راه  اندازي شده اند، با اختصاص امكانات گسترش خواهند يافت.
وي اظهار اميدواري كرد كه اين دفاتر با حمايت هاي مادي و معنوي بتوانند بخشي از مشكلات قضايي و حقوقي زنان و كودكان در معرض آسيب و آسيب ديده را رفع نمايند.

بودجه بيماران خاص به وزارت بهداشت منتقل نشد
گروه اجتماعي- وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: علي رغم تفاهم نامه به امضا رسيده فيمابين وزارت رفاه و تامين اجتماعي و وزارت بهداشت مبني بر انتقال بودجه بيماران خاص به وزارت بهداشت در ۶ ماهه اول سال تا كنون رقم مختصري از اين بودجه منتقل شده است.
كامران باقري لنكراني ضمن اظهار اميدواري نسبت به وصول مابقي اين بودجه (حدود ۳۰ درصد) طي روزهاي اخير به ايسنا گفت: وزارت بهداشت مي كوشد تا با تامين اعتبار از ساير منابع از بروز وقفه در ارايه خدمات درماني بيماران خاص ممانعت كند.
گفتني است بيماران هموفيلي، تالاسمي و كليوي طي ماههاي اخير در تامين داروها و وسايل مورد نياز خود با مشكلات عديده اي روبرو شده اند. از جمله تأخير در دريافت دارو و يا سهميه بندي شدن داروهاي بيماران خاص. بعد از بروز بحران براي اين بيماران علويان معاون سلامت وزارت بهداشت گفت: «بلاتكليفي برخي امور ناشي از عدم هماهنگي بين ارگان هاست. در حالي كه بودجه بيماران خاص به وزارت رفاه واگذار شده، انتظار ارائه خدمت از وزارت بهداشت است».
اين امر باعث شد تا در جلسه اي مشترك وزارت رفاه بودجه بيماران خاص را در شش ماهه اول سال جاري در اختيار وزارت بهداشت قرار دهد تا ضمن حل مشكلات اين بيماران به طور موقت وزارت رفاه ساز و كار مناسبي براي كمك به بيماران خاص تهيه كند.اما به گفته وزير بهداشت «اين بودجه هنوز به وزارت بهداشت منتقل نشده است.» در صورت ادامه اين روند انتظار مي رود دوباره وضعيت دارويي و درماني اين بيماران در حالت بحراني قرار گيرد. اما مي توان با پيش بيني هاي لازم قبل از اختلال در روند درمان، مسائل بين بخشي زودتر حل كرد تا با جان انسان هاي بيمار بازي نشود.

مديركل مبارزه با مواد مخدر تهران:
انتقال مجدد معتادان ولگرد به اردوگاه شفق آغاز مي  شود
ايلنا: مديركل مبارزه با مواد مخدر تهران، گفت: در چند روز آينده و با استقرار كارشناسان بهزيستي در پايگاه سوم مبارزه با مواد مخدر، انتقال مجدد معتادان ولگرد به اردوگاه شفق آغاز مي  شود.
سرهنگ جواد كشفي، مديركل مبارزه با مواد مخدر تهران، گفت: در چند روز آينده، كارشناسان بهزيستي، مجدداً در پايگاه سوم مواد مخدر مستقر مي  شوند تا نسبت به انتقال معتادان به شفق اقدام كنند. وي افزود: نيروي انتظامي مانند روال گذشته روزانه ۱۵۰ معتاد را دستگير مي  كند و انتقال يا عدم انتقال اين افراد به اردوگاه شفق تغييري در روند فعاليت ما ايجاد نمي  كند.
كشفي خاطرنشان كرد: در زماني كه كارشناسان بهزيستي در پايگاه سوم مبارزه با مواد مخدر حضور ندارند، معتادان با انجام كارهاي اداري به دادسرا منتقل مي  شوند.
به گفته وي، از مجموع معتادان دستگير شده به طور متوسط روزانه ۱۰ نفر از طرف بهزيستي به شفق فرستاده مي  شوند.
مديركل مبارزه با مواد مخدر تهران، با اشاره به كاهش تعداد معتادان تابلو در سطح تهران افزود: نيروي انتظامي در سطح شهر و يا پاتوق  ها اقدام به جمع  آوري معتادان تابلو مي  كند.

مشكلات خانوادگي بيشترين تماس هاي مركز ۱۲۹ بوده است
مهر:  رئيس مركز خدمات الكترونيك ۱۲۹ گفت: طي ۳ ماه گذشته ۲۶۳ هزار و ۳۶۶ تماس براي گرفتن مشاوره با مركز ۱۲۹ گرفته شده و ۱۳۰ هزار و ۵۶۴ نفر مسائل و مشكلات موجود در دستگاه قضائي را از طريق پيام براي رئيس قوه قضائيه مطرح كرده اند.بهرام بهرامي ديروز در نشست خبري در جمع خبرنگاران گفت: عمده تماس هاي صورت گرفته با مشاوران در ارتباط با مسائل خانوادگي و مهريه بوده است و پس از آن بيشترين سئوالات مردم در ارتباط با چك، آئين دادرسي و پزشكي قانوني بوده است.
وي افزود: سئوالات و انتقادات و شكايات مردم به صورت يك سي دي هر ۱۰ روز يك بار در اختيار رئيس قوه قضائيه قرار مي گيرد تا موارد مطرح شده را بررسي و تصميمات لازم را اتخاذ كند.بهرامي تصريح كرد: مركز ۱۲۹ در حال حاضر در تهران فعال است اما براي راه اندازي اين مركز در ساير استانها نيازمند بودجه لازم هستيم كه اميدواريم طي ۵ سال آينده اين امر محقق شود.رئيس مركز خدمات الكترونيك ۱۲۹ به ماموريت هاي اين مركز اشاره كرد و افزود: مردم در صورتي كه از قوه قضائيه و سازمان هاي وابسته به آن سئوالاتي داشته باشند از طريق تماس با اين مركز مي توانند پاسخ خود را از طريق كاربران و كارشناسان دريافت كنند.وي به معضل اطاله دادرسي در دستگاه قضائي اشاره كرد و گفت: طولاني شدن دادرسي يكي از آسيب هاي قوه قضائيه به شمار مي آيد و براي كاهش اين معضل ناچار به استفاده از مكانيسم هاي علمي و فني هستيم.بهرامي همچنين به تاخير در ابلاغ هاي قضائي اشاره كرده و افزود: مركز ۱۲۹ طرحي را آماده كرده تا به مجلس شوراي اسلامي ارائه شود كه صورت تصويب ابلاغ به وكلا و كارشناسان و شركت ها از طريق ايميل و يا فكس انجام شود كه اين امر در دست بررسي است.
وي بر افزايش مجتمع هاي خدمات الكترونيك در كشور تاكيد كرد و اظهار داشت: در حال حاضر فقط يك مجتمع الكترونيكي در كشور وجود دارد، در حالي كه وجود چنين مجتمع هايي باعث تسريع در پرونده هاي قضائي و جلوگيري از سوءاستفاده و برخي نفوذها در رسيدگي به پرونده ها مي شود .

طرح رحمت با هدف تحكيم بنيان خانواده
در پنج استان اجرا مي شود
گروه اجتماعي-طرح «رحمت» به عنوان يكي از سياست هاي تحكيم بنيان خانواده از سوي مركز امور زنان و خانواده اجرا مي شود.
دكتر زهره طيب زاده رئيس مركز امور زنان و خانواده ضمن اعلام اين مطلب گفت: تحكيم بنيان خانواده و تقويت باورهاي ديني از جمله بحث هاي قابل اجرا در كشور است كه ابتدا در پنج استان اجرا و بعد از آن در ساير استان هاي كشور نيز تعميم داده مي شود.وي همچنين با اشاره به طرح بيمه زنان خانه دار از طريق مهريه و نفقه اشاره و بانك تامين آتيه زنان را از ديگر فعاليت هاي امور زنان برشمرد.دكتر طيب زاده در مورد بيمه زنان خانه دار گفت: اين طرح كه از چند سال پيش آغاز شده بود به دليل برخي مشكلات و نقايصي كه داشت تنها ۲۶ هزار نفر را تحت پوشش قرار داد و به همين منظور به دنبال برنامه دقيق تري براي تأمين آتيه زنان خانه دار به ويژه زنان سرپرست خانوار هستيم.

با مردم
تلفن پيام گير: ۲۲۰۲۱۱۳۰ - ۹ تا ۱۱ صبح به استثناي جمعه ها
جوانان و گرايش به ورزش
شور و شوق بي پايان مردم به ويژه جوانان نسبت به جام جهاني فوتبال و جامعه ورزشكاران، بيش از پيش اهميت توجه به جمعيت جوان كشور و تأمين نيازهاي اين جمعيت را آشكار مي كند؛ به گونه اي كه آنها بيشتر جذب ورزش و تفريحات سالم شوند و اين همه شاهد حوادث ناگوار و پيامدهاي خلافكاري ها و بزهكاري هاي جوانان نباشيم.
صفي پور صمغ آبادي
زيرگذر به جاي پل
در تهران، احداث زيرگذر به جاي پل هاي عابر پياده از هر لحاظ بهتر است، اما چون از سوي مسئولان چنين گفته شده كه احداث زيرگذر هزينه بر مي باشد، مي توان با احداث شبكه هاي درخور تجاري در مسيرها و راهروهاي زيرزميني، نظير آنچه كه در ميدان امام خميني(ره) تجربه شده است، اين هزينه ها را پوشش داد.
محمود فريدون
چه خبر از لايحه خدمات كشور؟
لايحه خدمات كشوري كه دربرگيرنده اصلاحيه اي براي ترميم حقوق و رفاه بازنشستگان مي باشد از سه سال پيش، مطرح شده، اما هنوز به اجرا درنيامده است.
مرتضي مفيدي
به جاي روش هاي بازدارنده
طرح ممنوعيت تردد خودروهاي تك سرنشين كه ظاهراً  پس از مطرح شدن از سوي دستگاه هاي ذيربط به بايگاني سپرده شده است، در صورت اجراي نرخ واقعي بنزين و تأمين شبكه حمل و نقل عمومي به خودي خود در تهران و ساير شهرها توسط رانندگان مراعات خواهد شد و نيازي به كاربرد روش هاي بازدارنده نخواهد داشت.
خسروي زنوز- تهران
تحليل فوتبال
به همراه اخبار ورزشي، تحليل هاي فني فوتبال هم در همشهري چاپ كنيد.
م. ثمربخش
همشهري: به تناسب رويدادهاي مهم ورزشي ايران و جهان، در كنار گزارش و گفت وگو، تحليل هم در صفحات ورزشي همشهري درج شده است و ضمن ارج نهادن به حسن توجه شما، يادآور مي شويم كه در اين ايام و همزمان با مسابقات جام جهاني فوتبال صفحات و ستون هاي بيشتري در همشهري به گزارش ها و تحليل ها اختصاص يافته است.
ريشه يابي جنايات
با قدرداني از نيروي محترم انتظامي در شناسايي و بازداشت عامل قتل  هاي سريالي دختران در شرق تهران، پيشنهاد مي كنم، با توجه به وضعيت رواني و انگيزه متهم به قتل در ارتكاب اين جنايات عجيب و تأسف بار، مسئله از ديدگاه روان شناسي جامعه جوان ايران به دقت مورد بررسي واقع شود، چرا كه اين قبيل رسوبات بيمارگونه و خطرناك ذهني و رفتاري حتي با مجازات يك فرد از بين نمي رود و نياز به راهكارهاي دقيق كارشناسي دارد.
پ- ر- روان شناس باليني- تهران
قيمت ها را ضابطه مند كنيد
وضعيت مغشوش افزايش قيمت ها به ويژه در مواد غذايي و لبنيات، مي تواند آثار ناگواري براي اقتصاد كشور به همراه داشته باشد.
اكنون از مرحله توليد تا عرضه، شاهد كم فروشي و گرانفروشي هستيم. حتي با در نظر گرفتن نرخ رشد تورم و ديگر عوامل مي توان ضوابطي را جانشين آشفتگي كنوني قيمت ها كرد.
مدني- تهران

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |