شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۲ - Aug 5, 2006
همزمان با حذف پي در پي اسرائيلي ها از جشنواره هاي هنري جهان
مسابقه بين المللي «سلام بر نصرالله »برگزار مي شود
009909.jpg
گروه ادب و هنر - ابراهيم زاهدي مطلق: در حالي كه سينماگران، عكاسان و ساير نمايندگان هنري اسرائيل به علت جنايات رژيم صهيونيستي از مجامع و جشنواره هاي بين المللي حذف مي شوند، مسابقه اي بين المللي با عنوان «سلام بر نصرالله» متولد شده است با موضوع «مقاومت عليه اشغالگران».
اين مسابقه كه با هدف تجليل از مقاومت عليه صهيونيستها سازمان دهي شده است، از آثاري كه به سه زبان فارسي، عربي و انگليسي پديد آمده اند استقبال مي كند.
شاعران، نويسندگان، ترانه سرايان و هنرمندان ديگري كه در حوزه ادبيات جهان آثاري مرتبط با مقاومت عليه اشغالگران دارند، مي توانند در اين مسابقه شركت كنند.
شعر، داستان، قطعه ادبي، ترانه، مقاله، عكس، پوستر، فيلم خبري و... از انواع هنري است كه در مسابقه «سلام بر نصرالله» شركت داده مي شود. برگزاركنندگان اين مسابقه، جوايز نفيسي را براي آثار برگزيده در نظر گرفته اند كه پس از بررسي و گزينش آثار برتر ضمن چاپ همه آنها در يك كتاب، اهدا خواهد شد.
اين مسابقه بين المللي كه انجمن قلم ايران، موسسه فرهنگي شهيد آويني، حوزه هنري، انتشارات سوره مهر و سايت لوح از برگزاركنندگان آن هستند، در نظر دارند يك بانك اطلاعاتي از آثار ارسالي تأسيس كنند. اين بانك اطلاعاتي مي تواند منبع موثق و قابل اعتنايي باشد كه رسانه ها به آن دسترسي داشته و استفاده كنند.
با توجه به سوابق حرفه اي و فرهنگي سايت لوح به نظر مي رسد اين سايت به نشاني اينترنتي com .louh. www عهده دار وظايف مربوط به بانك اطلاعاتي اين مسابقه بين المللي باشد.
گفتني است شماره تلفن ۸۸۰۵۹۳۱۹ به منظور اطلاع رساني بيشتر به هنرمندان در نظر گرفته شده است كه جزييات مسابقه را در اختيار قرار مي دهد.
حذف اسرائيلي ها از جشنواره ها
واكنشهاي گسترده هنرمندان سينما وموسيقي دردنيا نسبت به جنايات اسرائيل همچنان ادامه دارد.
خبرگزاري ايسنا گزارش داد يائو شامير يك كارگردان اسرائيلي روز پنجشنبه اعلام كرده است كه از سوي برگزاركنندگان جشنواره فيلم ادينبورگ انگليس، به وي توصيه شده به دليل حملات وحشيانه اسرائيل در لبنان در مراسم نمايش اثر جديد وي شركت نكند.
به گزارش خبرگزاري رويترز، در يك پست تصويري كه توسط اين خبرگزاري ديده شده شامير از سوي برگزار كنندگان اين جشنواره اطلاع يافته كه به دليل اعتراضات بر سر حملات اسرائيل در لبنان به صلاح شما خواهد بود كه امسال در اين جشنواره شركت نكنيد!
لغوكنسرت موسيقي
از سويي ديگر درپي خشم مردم انگلستان از حملات بي رحمانه نيروهاي غاصب و منفور رژيم صهيونيستي به غيرنظاميان لبناني كنسرت گروه مشهورديپچ مد در اسرائيل لغو شد.
به گزارش خبرگزاري سوئيس، گروه موسيقي ديپچ مد كه يكي از گروه هاي معروف موسيقي پاپ در انگلستان است به دليل فجايع انساني در لبنان بر اثر تجاوزهاي نيروهاي صهيونيستي كنسرت خود را كه قرار بود روز  ۲۱ شهريوردر تل آويو برگزار شود لغو كرد.
اين در حاليست كه بيش از چهل هزار بليط به صورت پيش فروش براي اين كنسرت فروخته شده است.
بر اساس اين گزارش دست اندركاران و برگزار كنندگان اين برنامه علت لغو اين كنسرت را بر انگيخته شدن خشم مردم انگلستان در پي بمباران صورت گرفته از سوي نيروهاي اسرائيلي و كشته شدن بيش از  ۰۵ زن و كودك بي گناه در روستاي قانا اعلام كردند.
اعتراض سينماگران يوناني
سازمان سينمايي يونان نيز، جشنواره سينمايي حيفا در فلسطين اشغالي را تحريم كرد.
اين سازمان سينمايي اعلام كرد به منظور اعتراض به كشتار وحشيانه مردم بي دفاع لبنان، فيلم هاي خود را از جشنواره سينمايي حيفا كه در ماه اكتبر -مهر ماه- برگزار خواهد شد، خارج مي كند.
دست اندركاران اين سازمان در اطلاعيه اي كه هفته گذشته منتشر كردند، تصريح كردند در شرايطي كه فجيع ترين خشونت ها از سوي نيروهاي صهيونيستي در لبنان صورت مي گيرد، برگزاري جشنواره اي فرهنگي هنري معناي خود را به كلي از دست مي دهد.
جشنواره اي در آمريكا با عنوان آنكوراج در پاسخ به نامه خانه سينماي ايران از اختصاص بخش ويژه اي در جشنواره خود با موضوع فلسطين و لبنان خبر داده است و دانشگاه يوسي ال اي نيز در پاسخ به نامه خانه سينما با سينماگران ايراني ابراز همدردي كرده است. همچنين چندين پخش كننده ژاپني نيز، ضمن اعلام همدردي، حمايت خود را از نامه سينماگران ايراني، عنوان كرده اند. جشنواره اي در اسپانيا با عنوان جشنواره مستند جنوب، در پاسخ به نامه خانه سينما، با ادبيات خاصي نسبت به آمريكا و اسرائيل به اظهار نظر منفي پرداخته است و عنوان كرده است كه در انتخاب فيلم هايشان، اين موضوع يعني جنايات اسرائيل را مد نظر خواهند داشت.
همدردي سينماگران يهودي
همچنين به دنبال اعتراض ها ي گسترده فيلمسازان و هنرمندان جهان به اقدامات وحشيانه اسرائيل بيش از ۴۰ فيلمساز يهودي مقيم فلسطين اشغالي در مراسم گشايش دو سالانه فيلم عرب در فرانسه طي نامه اي سرگشاده به فيلمسازان فلسطيني و لبناني ابراز همدردي خود را با مردم بي پناه و ستمديده اعلام كردند.

استفن كينگ و جان ايروينگ: هري پاتر را زنده نگه داريد
مهر: استفن كينگ و جان ايروينگ دو نويسنده شهير آمريكايي روز گذشته از خالق آثار هري پاتر خواستند قهرمان جادوگر اين مجموعه كتاب ها را در آخرين اثر خود به كشتن ندهند.
جان ايروينگ در نشست مطبوعاتي روز گذشته پيش از برنامه خيريه كتابخواني در سالن راديو سيتي ميوزيك هال شهر نيويورك گفت: براي هري آرزو مي كنم كه جان خود را از دست ندهد.
استفان كينگ نيز كه در اين نشست حضور داشت گفت اطمينان دارد كه رولينگ نسبت به قهرمان داستان هاي خود منصف خواهد بود.
كينگ با اشاره به تلاش آرتور كنان دويل براي كشتن شخصيت شرلوك هلمز گفت: نمي خواهم هري نيز چون شرلوك هلمز به آبشارهاي رايشن باخ قدم بگذارد.
فشارهاي طرفداران داستان هاي شرلوك هلمز سرانجام باعث شد كه كونان دويل هلمز را نجات دهد و در داستان هاي بعدي حضور داشته باشد.
جي كي رولينگ نويسنده بريتانيايي كه مجموعه كتاب هاي هري پاتر وي تاكنون سيصد ميليون نسخه در سراسر جهان به فروش رفته است اعلام كرد كه هنگام پشت سرگذاشتن فرآيند نوشتن آخرين كتاب از مجموعه هري پاتر احساس بدي نداشته است.
وي گفت: احساس مي كنم كاملا آزاد شده ام.
اكنون مي توانم تصميم نهايي خود را درمورد داستان اتخاذ كنم و فكر مي كنم برخي از طرفداران از اين تصميم من منزجر شده و برخي بدان علاقه خواهند داشت؛ اما پايان داستان همان طور است كه بايد باشد.
خالق داستان هاي هري پاتر ضمن امتناع از توضيحات بيشتر گفت: اكنون مراحل پاياني داستان را مي نويسم همان طور كه هميشه درنظر داشتم؛ اما چند كاراكتر كه انتظار مي رفت تا پايان داستان زنده بمانند در قسمت پاياني كشته مي شوند و يكي از كاراكترها به مجازات خود مي رسد.
رولينگ درپاسخ به اين پرسش كه حكمت كشته شدن اين شخصيت ها چيست گفت كه وي از كشتن شخصيت هاي اصلي كه در كتاب ششم كشته شدند لذت نبرده؛ اما نوع داستان نيازمند كشته شدن اين قهرمان بوده است.
اين نويسنده براي پرهيز از فاش شدن داستان براي كساني كه هنوز قسمت ششم را نخوانده اند به نام قرباني كتاب قبلي اشاره نكرد.وي ضمن گشودن دري براي افزايش ترس طرفداران در رابطه با امكان مرگ هري افزود: گاهي نويسنده اي تنها به دليل اين كه ديگر نويسندگان پس از مرگ وي داستان اصلي را ادامه ندهند قهرمان داستان خود را مي كشد.
استفن كينگ دراين ميان يادآور شد هنگامي كه وي كتاب زاويه بي روح را نوشت و يكي از شخصيت هاي آن سگي را به قصد كشت لگد زد با نامه هاي اعتراض آميز بسياري مواجه شد.
رولينگ همچنين اشاره كرد كه ايروينگ كاراكترهاي بيشتري را نسبت به وي به كشتن داده است.

چهره روز
وصيت نامه جعفري جوزاني
009912.jpg
مسعود جعفري جوزاني از پروژه « در چشم باد» به عنوان وصيت نامه خود ياد كرد و افزود: اين فيلم - سريال را براي وطن و عقيده ام مي سازم و خوشحالم از اين كه فرزندان و نوادگانم با ديدن اين فيلم احساس كنند كه پايگاه خوبي داشته اند و بدانند كه تاريخ آينده را مي سازند.
جوزاني به اين پرسش كه آيا تمايل دارد از نام وي همواره با پروژه «در چشم باد» ياد شود؟، پاسخ مثبت داد و در عين حال گفت: از منظر تئوري مولق و اين كه فيلم متعلق به من است صحبت نمي كنم. اما دولت به تازگي سينما را به عنوان يك صنعت پذيرفته است. سينما يك صنعت است، چرا كه توليدي جمعي است و ارزش هنري دارد. ساخت يك فيلم تنها به كارگردان مربوط نمي شود. هر كدام ازعوامل در كار خود كوچكترين اشتباهي كنند در ساخت فيلم خلل وارد مي شود.
وي ادامه داد: اگر جاي درست يا غلطي ايستاده ايم به گذشته مان برمي گردد. پس در هر جا كه هستيم حركت كنيم چرا كه هر غلطي كه در آينده اتفاق مي افتد، قطعا تقصير حركت هايي است كه انجام داده ايم.
جعفري جوزاني از پروژه  «در چشم باد» به عنوان يك هشدار ياد كرد و افزود: اين فيلم به فرزندانمان هشدار مي دهد كه اگر در جايگاه زماني و مكاني كه قرار گرفته ايد، درست حركت نكنيد و كنار بكشيد، آينده روشني در انتظار مملكت مان نيست. تجربه نشان داده هرگاه ملت و دولت يكي بودند موفق شده ايم و هر گاه بين اين دو شكاف ايجاد شده، هر دو تحقير شده اند.
وي يادآور شد: سال ها قبل مملكت ما در ساعت چهار صبح اشغال شد و همان موقع تحقير ملي شديم. دليل آن اشتباهات زيادي بود كه انجام داديم. اگر سياستمداران درستي داشتيم، خسارت اين واقعه را مي گرفتند. هنوز هم مي توانيم از متفقين ادعاي خسارت كنيم. ما كشوري بي طرف بوديم، اما به ما حمله كردند و مانند دزدها در ساعت ۴ صبح يك روز كشورمان را اشغال كردند. خيلي دوست دارم كه ساخت « در چشم باد» زمينه  انجام چنين كاري را فراهم كند.
جعفري جوزاني درباره  تدوين سه نسخه سينمايي از راش هاي گرفته، اظهار كرد: فيلمنامه « در چشم باد» از ابتدا به گونه اي نوشته شده كه سه نسخه سينمايي از آن تدوين شود. داستان اين فيلم اول از سر بريدن ميرزاكوچك خان شروع مي شود و تا تبعيد يكي از علما در تهران به پايان مي رسد. داستان نسخه دوم فيلم از فارغ التحصيل شدن يك خلبان درسال ۱۳۱۸ شروع مي شود و تا دستگير شدن و تبعيد شدن وي توسط متفقين به طول مي انجامد.
منبع: ايسنا

سينماي جهان
كمك مالي به بازماندگان ۱۱سپتامبر
گروه ادب و هنر- ده درصد از فروش افتتاحيه جديد ترين ساخته سينمايي اليور استون به بازماندگان حادثه يازدهم سپتامبر اختصاص داده مي شود. «مركز تجارت جهاني» ۹ آگوست اكران عمومي مي شود.
به نوشته آسوشيتد پرس، تهيه كنندگان فيلم گفتند مبلغ فوق به بنياد خاطره مركز تجارت جهاني اهدا مي شود. اين مبلغ (همراه با اعانات ديگري كه جمع آوري مي شود) صرف احداث بناي يادبود قربانيان عادي حادثه يازدهم سپتامبر خواهد شد. تحليلگران اقتصادي سينما پيش بيني مي كنند «مركز تجارت جهاني» در سه روز اول نمايش خود حدود ۳۰ ميليون دلار فروش كند.
فيلم جديد استون براساس يك ماجراي واقعي ساخته شده و قصه دو مأمور آتش نشاني را تعريف مي كند كه در روز حادثه، به كمك آسيب ديدگان در دو ساختمان برج مركز تجارت جهاني مي روند. اما اين دو مأمور خود در داخل ساختمان اسير مي شوند و يك گروه نجات تلاشي بيست و چهار ساعته را براي نجات جان آنان آغاز مي كند. نيكلاس كيج و مايكل پنا نقش اين دو مأمور آتش نشاني را در فيلم بازي مي كنند.
بازگشت كاستنر به لوكيشن فيلم قديمي
گروه ادب و هنر- كوين كاستنر همراه يك تور هنري به لوكيشن معروف فيلم پرفروش خود «محدوده روياها» برمي گردد. اين درام ورزشي هفده سال قبل باعث معرفي لوكيشن هاي جذاب دايرزويل به صنعت سينما و تماشاگران عادي آن شد.به نوشته آسوشيتد پرس، شركت اينترنتي نت فليكس سازمان دهنده اين تور هنري ۱۰ فيلم سينمايي- و از جمله «محدوده روياها»- را در يك نمايش ويژه براي اهالي دايرزويل نمايش مي دهد. هدف اين شركت اينترنتي- كه وظيفه اصلي اش اجاره فيلم هاي سينمايي است- از تور هنري فوق، جلب توجه تهيه كنندگان و اهالي صنعت سينما به صنعت توريسم و نقاط تماشايي رايرزويل است.
كمدي رومانتيك آدري توتو
گروه ادب و هنر- پي ير سالوادوري فيلمساز فرانسوي كار تازه اش «هورس و پريكس» را آماده نمايش كرد. آدري توتو بازيگر سرشناس سينماي فرانسه نقش اصلي فيلم را بازي مي كند.
به نوشته خبرگزاري رويتر، پيش بيني مي شود نمايش عمومي اين كمدي رومانتيك با استقبال وسيع تماشاگران فرانسوي روبه رو شود. در فيلم آدري توتو در نقش جوان بي خانماني ظاهر مي شود كه به دليل بحران بيكاري درآمدي ندارد. او مجبور مي شود خود را به نداري بزند و از آدم هاي ثروتمندي كه به هتل بزرگي كه در نزديكي محل اقامت او رفت و آمد مي كنند، پول بگيرد. دربان هتل- با بازي گاد الماله- كه متوجه اين نكته شده براي فراري دادن دختر جوان، خود را به جاي يك آدم ثروتمند جا مي زند. اما زماني كه دختر جوان تصميم به ترك محل مي گيرد، دربان هتل متوجه مي شود كه به او دل باخته است.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |