شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۲ - Aug 5, 2006
نگراني از رشد فزاينده دوپينگ در كشور
كنترل خوبي روي دوپينگ ورزشكاران نداريم
دروازه بان تيم ملي فوتبال تازه ترين قرباني دوپينگ در كشور
009981.jpg
گروه ورزشي- محمدرضا منصوريان: در روزهاي اخير خبرهاي بسيار نگران كننده اي از استفاده تني چند از ورزشكاران رشته هاي مختلف ورزشي از مواد نيروزا منتشر شد كه متأسفانه نشان از نگاه غلط، غفلت و عدم توجه كافي مسئولان مرتبط با اين پديده شوم دارد. البته اين فاجعه بزرگ تنها گريبانگير ورزش ما نيست، بلكه با درجات و شيوه هاي مختلفي اين امر از سوي ديگر ورزشكاران كشورهاي جهان نيز مورد توجه و استفاده قرار گرفته كه آخرين مورد آن دوپينگي شناخته شدن جاستين گاتلين دونده دوهاي سرعت جهان است كه اين عمل شنيع وي حتي منجر به اخراج او از اردوي تيم ملي آمريكا شده است. حتي گفته شده است كه مربي گاتلين نيز به  دليل آن كه ديگر شاگردانش هم مبادرت به استفاده از مواد نيروزا كرده اند با يك محروميت دوماهه روبه رو شده است. البته از اين هم وحشتناك تر خبر دوپينگ فلويد لنديس قهرمان آمريكايي توردوفرانس بود كه بازتاب هاي بسيار سنگين و تاريكي داشت و نشان داد كه آمريكايي ها در حال حاضر پيشتاز اين عمل غيرانساني در جهان هستند. در ايران در طول يكي دو هفته گذشته مشخص ترين مورد استفاده ورزشكاران از دوپينگ، آزمايش مثبت يكي از فوتباليست هاي دعوت شده به اردوي تيم ملي بود كه با روشن شدن موضوع، وي با يك محروميت شش ماهه روبه رو شد. اين در حالي است كه محمدرضا شريف مسئول كنترل دوپينگ فدراسيون فوتبال هم گفته است تست ندادن برخي از فوتباليست هاي كشور در حال بررسي است و نتايج آن طي روزهاي آتي اعلام مي شود. از سوي ديگر محمدرضا كاظمي آشتياني رئيس كميته ضد دوپينگ فدراسيون دووميداني نيز روز پنج شنبه از فاجعه اي بزرگ خبر داد و گفت: به  دليل مثبت بودن آزمايشات تني چند از دوندگان كشور از اعزام آنها به خارج از كشور جلوگيري شده است. براي تجزيه و تحليل از رشد فزاينده اين پديده شوم در كشور متأسفانه اين روزها به جاي آن كه كارشناسان و متخصصان امر به سراغ علل يا عوامل ريشه اي اين كار بروند، مرتباً ديده مي شود كه تنها نگاهشان برخوردهاي حذفي و قهري با استفاده كنندگان از اين مواد است.
اكثريت آگاهان و كارشناسان بر اين اعتقاد هستند كه بسياري از ورزشكاران از روي غفلت و ايجاد انگيزه هاي كاذبي كه ديگران برايشان ايجاد مي كنند دست به چنين اعمال خلافي مي زنند و چنانچه در مسير رشد فني در زندگي قهرماني آنها آموزش هاي صحيح و لازم به اين افراد داده شود، قطعاً بسياري از آنها به سراغ اين كار نمي روند. حال سؤال اين است كه كدام فدراسيون ورزشي در كشور به صورت كارشناسي شده و با استفاده از شيوه هاي مدرن علمي دست به اين كار زده است؟ ما پيش از اين نيز گفته بوديم كه چاره كار برخوردهاي موردي و مقطعي نيست و ستاد مبارزه با دوپينگ در سازمان تربيت بدني نيز به تنهايي قادر به مبارزه با اين معضل نبوده و نخواهد بود. براي جلوگيري از رشد فزاينده دوپينگ در ميان ورزشكاران كشورمان راه نخست مقابله فرهنگي با آن و توسعه آموزش در همه زمينه هاست و در مرتبه بعد رفع انگيزه هاي غلط در ميان آن دسته از ورزشكاراني است كه راه صدساله را مي خواهند يك شبه بروند. براي مقابله عمومي با رشد دوپينگ در كشور ابتدا بايد بپذيريم كه در حال حاضر ورزش ما نيز از دوپينگ مصون نيست و متأسفانه كنترل چنداني نيز روي آن نداريم. همه بايد تلاش كنيم و به دوپينگي ها هم بياموزيم مسيري را كه براي خود انتخاب كرده اند، راهي رو به سقوط است و آنها قهرماناني بي ارزش در ورزش قلمداد مي شوند و دست آخر بخوانيد اين جمله ژاك روك رئيس كميته بين المللي المپيك را كه در رابطه با ورزشكاران دوپينگي چنين گفته است: مسئولان ورزشي بايد مبارزه با اين مشكل را در اولويت برنامه هايشان قرار دهند.
آزمايش دوپينگ از ۹ وزنه بردار
علي طاهري سخنگوي ستاد مبارزه با دوپينگ ديروز اعلام كرد: با مساعدت فدراسيون وزنه برداري ،با توجه به اين كه مسابقات وزنه برداري قهرماني جهان در كشور دومنيكن نزديك است، اعضاي اين ستاد روز گذشته با حضور در اردوي اردبيل از ۹ وزنه بردار حاضر در اين اردو از جمله حسين رضازاده آزمايش دوپينگ به عمل آورده است.وي افزود: اين ستاد تا زمان اعزام تيم هاي ورزشي به بازي هاي آسيايي دوحه با حضور در اردوهاي آمادگي تيم ها از ورزشكاران آزمايش دوپينگ خواهد كرد.

خبرهاي فوتبال آسيا
009990.jpg
قلعه نويي عازم سوريه شد
گروه ورزشي - تمرينات تيم ملي فوتبال ايران براي ديدار با سوريه از امروز به طور شبانه روزي در كمپ تيم هاي ملي آغاز مي شود. امير قلعه نويي با اعلام اين مطلب گفت: در طول هفته جاري تمرينات وارد مرحله فشرده تري مي شود تا بازيكنان به مرز آمادگي برسند.وي در ادامه افزود: ليست نهايي بازيكنان تيم ملي پنج شنبه هفته جاري اعلام مي شود.امير قلعه نويي همچنين تأكيد كرد: تيم ملي ايران به تمامي مردم ايران تعلق دارد و تماشاگران بايد نگاه ملي به اين تيم داشته باشند. من فارغ از هر رنگي به تيم ملي فكر مي كنم، اميدوارم تمامي مردم براي موفقيت تيم ملي متحد شوند.امير قلعه نويي براي اين كه ديدار دوستانه ليبي و سوريه را از نزديك مشاهده كند روز گذشته عازم دمشق پايتخت سوريه شد.
فينال جام ملت هاي آسيا در جاكارتا
از سوي كميته برگزاري رقابت هاي جام ملت هاي آسيا محل برگزاري ديدار افتتاحيه و فينال رقابت هاي جام ملت هاي آسيا در سال ۲۰۰۷ اعلام شد.طبق اعلام اين كميته ديدار افتتاحيه در شهر بانكوك پايتخت تايلند در روز ۷ جولاي برگزار مي شود . ديدار فينال اين دوره از بازي ها نيز روز ۲۹ جولاي در جاكارتا پايتخت اندونزي بين تيم هاي فيناليست انجام مي شود. همچنين دو بازي نيمه نهايي نيز در هانوي پايتخت ويتنام و كوالالامپور پايتخت مالزي برگزار مي شود.كنفدراسيون فوتبال آسيا براي اولين بار جام ملت هاي آسيا را به طور مشترك در ۴ كشور ويتنام، مالزي، تايلند و اندونزي برگزار مي كند.
جواد كاظميان به الشعب امارات پيوست
جواد كاظميان مهاجم تيم فوتبال پرسپوليس با قراردادي يك ساله به تيم الشعب امارات پيوست.كاظميان دهمين بازيكن از كشورمان است كه به ليگ امارات پيوسته است.او در تيم الشعب در كنار علي سامره ديگر بازيكن ايراني اين تيم قرار خواهد گرفت.در فصل جاري بازيكنان زيادي از جمله مسعود شجاعي، رسول خطيبي، رضا عنايتي و... به ليگ امارات پيوسته اند.

حريفان ايران در واليبال جام رياست جمهوري قزاقستان
009987.jpg
گروه ورزشي - در پي استعلام فدراسيون واليبال ايران از فدراسيون واليبال قزاقستان ،چهره حريفان تيم ملي بزرگسالان كشورمان در مسابقات جام رياست جمهوري مشخص شد.
در اين بازيها كه از روز هفتم شهريور ماه در شهر آلماتي برگزار خواهد شد، تيمهاي نفت مسكو، گالاتاسراي تركيه، تيمهاي ملي هند، مصر و قزاقستان حضور دارند كه تيم ايران در نخستين بازي خود روز هفتم شهريور ماه با تيم نفت مسكو روبرو خواهد شد. اين مسابقات دوره اي خواهد بود و يك هفته هم طول خواهد كشيد. اين دومين ميدان تداركاتي جدي براي تيم ملي واليبال ايران در راه شركت در مسابقات قهرماني جهان و بازيهاي آسيايي دوحه است.
در جمع تيمهاي شركت كننده سه تيم ايران، مصر و قزاقستان از جمله تيمهاي صعودكننده به مسابقات قهرماني جهان ۲۰۰۶ ژاپن هستند.
نوواي روسيه در تهران
تيم واليبال نوواي روسيه از جمله تيمهاي حاضر در ليگ برتر روسيه هفته آينده ميهمان تيمهاي ملي بزرگسالان و جوانان ايران خواهد بود. اين تيم طي اقامت يك هفته اي خود سه بازي با تيم جوانان و دو بازي با تيم بزرگسالان انجام مي دهد. اين تيم در آخرين لحظه جانشين تيم ملي تونس شد كه با توجه به شكست سنگينش مقابل تيم ملي ايران در تورنمنت چهارجانبه ايتاليا از سفر به تهران منصرف شد.

سرپرست تيم كشتي هما: كشتي را مثل فوتبال نكنيم
گروه ورزشي- سرپرست تيم كشتي هماي تهران مي گويد: فعلاً زمان انتقادكردن از عملكرد فدراسيون كشتي نيست، بايد به يزداني خرم راهكارها را نشان دهيم و به اين منظور بايد حداقل شش ماه صبر كرد. اكبر ميرروشن تصريح كرد: گوش شكسته ها و آنهايي كه معتقدند به يزداني خرم اطلاعات غلط داده مي شود بايد هر انتقاد يا پيشنهادي كه دارند به ايشان بدهند، چون سرپرست فدراسيون يك مدير موفق ورزشي است و تاكنون در كشتي نبوده است. همگان بايد به او كمك كنند تا ابتدا اطلاعات جامعي از كشتي به دست آورد. وي افزود: همه كارهاي فدراسيون را تأييد نمي كنم، ولي اينكه مي گويند يزداني خرم گوش شكسته نيست و نمي تواند در كشتي مدير موفقي باشد، تعريف درستي نيست، چون كشتي در خون همه ايراني هاست. مگر تركان گوش شكسته بود كه چنان كارنامه درخشاني از خود برجاي گذاشت.

نگاه
معضل تازه فوتبال
علي شاكري
مهاجرت بازيكنان نخبه فوتبال ايران به ليگ امارات را مي توان معضلي تازه و ضايعه اي براي فوتبال ملي و ليگ باشگاهي ما قلمداد كرد.
پس از راهي شدن رضا عنايتي، حسين كعبي، رسول خطيبي، مسعود شجاعي، ديروز هم خبر رسيد كه جواد كاظميان نيز با تيم الشعب امارات به توافق رسيد.
با توجه به حضور علي سامره، فرهاد مجيدي، ايمان مبعلي و مهرداد اولادي به نظر مي رسد اگر اين روند همچنان ادامه پيدا كند، ليگ نوپاي داخلي ما ضمن خالي شدن از ستاره هاي با استعداد فاقد جذابيت خواهد شد و صدمه اي سخت خواهد ديد. دليل آن نيز كاملاً روشن و معلوم است و تجربه هم نشان داد كه در سال هاي اخير نخبگان مهاجرت كرده به ليگ امارات نه تنها فوتبالشان رشد نكرده بلكه به نوعي دچار پسرفت نيز شدند. فرهاد مجيدي، علي كريمي، كريم باقري، جواد نكونام، حامد كاويانپور و خود جواد كاظميان كه تجربه يكدوره تلخ همراهي با الاهلي را دارد، گوياي اين واقعيت تلخ بود.براي اين معضل جديد بايد تدبيري انديشيد و به فكر فرو رفت.

خبرهاي فوتبال جهان
بايرن و وردربرمن در فينال ليگاپوكال
009984.jpg
گروه ورزشي - تيم هاي بايرن مونيخ و وردربرمن امروز ديدار فينال ليگا پوكال را در شهر لايپزيك برگزار مي كنند.تيم بايرن مونيخ در مرحله نيمه نهايي در مصاف با شالكه بعد از اينكه در وقت قانوني و اضافي به تساوي بدون گل رسيد كار به ضربات پنالتي كشيده شد و بايرن موفق شد چهار بر يك فاتح اين مرحله باشد و به فينال برسد. در اين بازي انسينگ دروازه بان جوان بايرن پنالتي اول حريف را مهار كرد.براي تيم بايرن مونيخ نيز مهمت شول، سانتاكروز و سانيول كه بازوبند كاپيتاني بايرن را بر بازو داشت، گلزني كردند. آبل ديگر بازيكن شالكه توپش را به اوت زد و تنها ضربه اين تيم توسط لون كراندوس گل شد.تيم وردربرمن نيز با پيروزي دو بر يك مقابل هامبورگ خود را به فينال رساند.
بزرگان فوتبال اروپا در مرحله سوم ليگ قهرمانان
009978.jpg
تيم هاي سرشناس فوتبال اروپا رقباي خود را در مرحله سوم مقدماتي ليگ قهرمانان اروپا شناختند.در مهمترين اين بازي ها آث ميلان به مصاف ستاره سرخ بلگراد مي رود. آرسنال با دينامو زاگرب كرواسي ديدار مي كند.آژاكس در دانمارك با اف.ث كپنهاگ مصاف مي دهد.در يك بازي مهم ديناموكيف اوكراين با فنرباغچه تركيه روبه رو خواهد شد و والنسيا نيز با ردبول سالزبورگ اتريش ديدار مي كند. بازي هاي مرحله رفت اين جام طي روزهاي ۱۷ و۱۸مردادماه جاري برگزار مي شود.
ريس در رئال مادريد
009975.jpg
خوزه آنتونيو ريس مهاجم اسپانيايي آرسنال در آستانه انتقال به باشگاه رئال مادريد قرار دارد.«ريس» اميدوار است آرسنال موافقت خود را با انتقال او اعلام دارد.تيم آرسنال سه شنبه اين هفته در ليگ قهرمانان به مصاف ديناموزاگرب مي رود و درصورت حضور ريس در اين بازي حضور او در رئال منتفي خواهد بود.آرسن ونگر در اين باره هنوز موضع خود را اعلام نكرده است. ريس در پايان گفت: دلم براي كشورم تنگ شده و پيشنهاد رئال فرصت خوبي است كه برگردم. باشگاه رئال منحصر به فرد است و نمي خواهم اين فرصت را از دست بدهم.

ورزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |