شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۲ - Aug 5, 2006
رئيس جمهوري به تهران بازگشت
احمدي نژاد: ريشه مشكلات خاورميانه
رژيم جعلي اسرائيل است
لاريجاني: جنگ منطقه ميان آمريكا و ملت هاي اسلامي است
ايرنا:علي لاريجاني دبير شورايعالي امنيت ملي پنجشنبه گذشته رفتار ماجراجويانه دولت آمريكا را علت گسترش ناامني و تروريسم در منطقه توصيف كرد.
وي در گفت وگو با شبكه چهار تلويزيون انگليس همچنين گفت: شواهد نشان مي دهد كه تهاجم رژيم صهيونيستي به لبنان از قبل تدارك ديده شده و چند روز پيش از آن، اسرائيل مانوري مشابه را برگزار كرده بود.لاريجاني گفت: در اين كه آمريكايي ها در اين ماجراجويي نقش عمده اي دارند ترديدي نيست ولي اين جنگ ميان ايران و آمريكا نيست، بلكه جنگي ميان آمريكا و تمام ملت هاي اسلامي است و همين وضعيت در عراق نيز رخ داده است.
مجري در ادامه با طرح اين سئوال كه اگر موافقيد كه عراق در آستانه جنگ داخلي قرار گرفته، پرسيد: آيا ايران براي دفاع از شيعيان عراق وارد صحنه خواهد شد؟
دبير شورايعالي امنيت ملي پاسخ داد: مساله ما شيعه و سني نيست. شما مي دانيد از زمان صدام حسين ايران پناهگاه رهبران كرد، شيعه و سني بوده است. ما از ابتدا مخالف اشغال عراق بوديم. ما بيشترين صدمه را از صدام متحمل شديم اما موافق اينگونه لشگركشي نبوديم.
009969.jpg
گروه سياسي - محمود احمدي نژاد كه براي شركت در نشست اضطراري كميته اجرايي سران سازمان كنفرانس اسلامي پس از پايان سفر استاني خود به استان خراسان شمالي مستقيم راهي مالزي شده بود، بامداد جمعه به تهران بازگشت. در اين نشست كه با حضور سران مالزي، سنگال، قطر و همچنين آذربايجان، پاكستان و يمن برگزار شد، وزير خارجه لبنان، رئيس جمهوري اندونزي و نخست وزيران تركيه و پاكستان نيز حضور داشتند. محمود احمدي نژاد در اين نشست تصريح كرد منطقه خاورميانه حدود ۶۰ سال ناامني را در حالي تجربه مي كند كه ريشه تمام اين مشكلات وجود رژيم ياغي، اشغالگر و غيرقانوني اسرائيل است.
رئيس جمهوري در اجلاس سران گفت: امروز كه بخش مهمي از مردم مسلمان در همه كشورهاي اسلامي حامي مردم لبنان و فلسطين هستند، دولتها تمهيداتي فراهم كنند تا امكان حمايت مردم به نحو مقتضي فراهم شود.
به گزارش فارس از مالزي، احمدي نژاد در سخنان خود گفت: برخي قدرتهاي غربي با مقدمه سازي قبلي و به بهانه جبران آسيب هاي وارده بر بازماندگان ناشي از جنگ  دوم جهاني، دولت صهيونيستي را در سرزمين فلسطين برپا كردند. بعدها به وضوح روشن شد كه برپايي اين رژيم در واقع تاسيس يك پايگاه تهديد دائمي، تجاوز و سركوب در قلب منطقه اسلامي بوده است. وي افزود: ماموريت اين رژيم تحميلي، تهديد، تجاوز و ايجاد تفرقه است تا زمينه تسلط قدرت هاي بزرگ فراهم شود.
ديدارهاي رئيس جمهوري
محمود احمدي نژاد در حاشيه اجلاس با نخست وزير پاكستان ديدار كرد و آمادگي جمهوري اسلامي براي حمايت و بازسازي لبنان را به شوكت عزيز اعلام كرد. نخست وزير پاكستان در اين ديدار تصريح كرد: هيچ انسان با منطقي اين جنايات را تاييد نمي كند و كشورهاي اسلامي بايد هرچه سريعتر از ادامه كشتار در لبنان جلوگيري كنند. احمدي نژاد همچنين با رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه نيز ديدار كرد و در گفت و گويي خواهان حمايت بيشتر كشورهاي منطقه از مردم مظلوم لبنان شد.
ديدار با خبرنگاران
محمود احمدي نژاد همچنين پس از پايان جلسه كاري اجلاس در جمع خبرنگاران به پرسش هاي آنان پاسخ گفت. وي با اشاره به اين كه برخي قدرت ها رژيم جعلي اسرائيل را به منطقه تحميل كرده اند، اعلام كرد حمله به لبنان يك برنامه از پيش تعيين شده بود. رئيس جمهوري گفت: هيچ كس به خاطر دو سرباز يك كشور را نابود نمي كند. ما مي گوييم خاورميانه جديد محقق خواهد شد اما بدون رژيم صهيونيستي. وي جنگ لبنان را جنگ عليه بشريت خواند و تاكيد كرد: رژيم صهيونيستي در حال اضمحلال است و اين اقدامات جنايتكارانه نمي تواند او را نجات دهد.
احمدي نژاد شوراي امنيت را بدون خاصيت خواند و گفت: متاسفم اعلام كنم كه اين شورا بخاطر استيلاي آمريكا و انگليس فاقد توانايي لازم براي انجام ماموريت هاي خود است. اين شورا حتي قادر نبود حمله صهيونيست ها به پايگاه سازمان ملل را محكوم كند و اين ناكارآمدي سازمان ملل را به اوج خود رساند.
رئيس  جمهوري در مورد فعاليت هسته اي گفت:  امكانات هسته اي ايران براي توليد سوخت نيروگاه است. وي تاكيد كرد: ما از قبل گفتيم علاقمند به گفت و گو هستيم. احمدي نژاد درباره بسته پيشنهادي و بررسي آن از سوي ايران گفت: ما همان برنامه اي را كه از قبل اعلام كرده بوديم، ادامه مي دهيم ولي با يك تفاوت كوچك و آن اين كه حوادث لبنان باعث شد با دقت بيشتري بررسي خود را ادامه دهيم، ضمن اين كه بيشتر وقت سياستمداران اين روزها صرف بررسي مسائل لبنان مي شود. اجلاس سران با صدور بيانيه به كار خود پايان داد.

هشدار وزير كشور:
آمريكا به دنبال تغيير وضعيت عمومي منطقه است
009972.jpg
گروه سياسي - وزير كشور پنج شنبه گذشته در ديدار با سيدكمال شاه قائم مقام وزير كشور پاكستان با بيان اين كه دشمنان مردم منطقه و فرهنگ ما سناريوي خطرناكي را تدارك ديده اند، گفت: آمريكايي ها، اروپايي ها و ايادي شان در حال اجراي برنامه هايي هستند كه وضعيت عمومي منطقه را تغيير دهند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور، مصطفي پورمحمدي گفت: از شگردهاي آمريكايي ها و اروپايي ها اين است كه با تقويت گروه هاي تروريستي، تشديد اختلافات مذهبي و ايجاد ناهنجاري هاي اجتماعي كل منطقه را تضعيف كنند.وي افزود: لحظات بسيار حساسي است و رهبران كشورهاي اسلامي بايد در اين جهت دقت كافي را داشته باشند.بر اساس اين گزارش در اين ديدار سيدكمال شاه قائم مقام وزير كشور پاكستان ضمن ابراز خرسندي از چارچوب مذاكرات دو روزه با مقامات مختلف امنيتي ايران اعلام كرد: دولت پاكستان به دليل اين كه در طول ۴۰ سال گذشته مرز بسيار صلح آميزي با ايران داشت بيشتر نيروهاي خود را به مرزهاي ديگر انتقال داد ولي به دليل اهميت مسائل اخير در مرزهاي ايران و پاكستان نيروهاي زيادي براي مقابله با گروه هاي تروريستي به اين منطقه اعزام كرده است.
ششمين اجلاس امنيتي ميان دو كشور ايران و پاكستان هم با امضاي يك يادداشت تفاهم امنيتي ميان مقامات دو كشور عصر روز پنج شنبه در تهران پايان يافت.
محمدباقر ذوالقدر جانشين وزير كشور در جمع خبرنگاران گفت: نشست امنيتي بين ايران و پاكستان پس از يك تعطيلي سه ساله از آخرين اجلاس در سال ۲۰۰۳ ميلادي، بنا به پيشنهاد جمهوري اسلامي  ايران بار ديگر از سر گرفته شد.

خطيب جمعه تهران:
حمايت از حزب الله به هر شكلي واجب است
009966.jpg
ايرنا: آيت الله جنتي امام جمعه موقت تهران گفت كه حمايت مسلمانان از حزب الله لبنان به هر شكل و هر گونه «واجب» است.
وي، سازمان ملل و ديگر سازمانهاي بين المللي را براي آنچه برخورد ضعيف آنها با قتل عام مردم لبنان توسط رژيم صهيونيستي خواند، به شدت مورد انتقاد قرار داد. وي گفت كه اين سازمانها در خدمت قدرتهاي بزرگ هستند و اهداف آنها را تعقيب مي كنند. وي در خطبه دوم نماز جمعه تهران در اجتماع نمازگزاران تهراني در دانشگاه تهران، گفت: سازمان ملل و شوراي امنيت تا اين حد ضعيف هستند كه نمي توانند قطعنامه اي عليه اسرائيل صادر كنند، اما وقتي موضوع ايران در استفاده از فناوري صلح آميز هسته اي مطرح مي شود، فوري قطعنامه صادر مي كنند. «جنتي» با بيان اين كه «كشتگان مظلوم لبنان و فلسطين و بچه هاي مظلوم اين دو سرزمين دل  آدم را مي سوزاند» گفت: اي كاش حكومت هاي اسلامي غيرت داشتند. وي افزود: وقتي يك كشور غيراسلامي سفير خود را فرامي خواند، كشورهاي اسلامي حاضر نيستند تا همين اندازه كار كنند كه سفراي خود را احضار كنند، اينان روسياهي را به حد اكمل رسانده اند. وي با تأكيد به اين كه «ما بايد كمك كنيم»، گفت: هرچه مي توانيد در راهپيمايي ها، شعارها و در دستگاههاي تبليغاتي و مسائل مالي به لبنان و فلسطين كمك كنيد كه «واجب» است.
راهپيمايي نمازگزاران تهراني در حمايت از حزب الله لبنان
نمازگزاران جمعه تهران براي اعلام حمايت از حزب الله لبنان و محكوم كردن جنايات رژيم صهيونيستي در ميدان انقلاب اسلامي راهپيمايي برگزار كردند. به گزارش ايسنا اين راهپيمايي با قرائت قطعنامه پاياني خاتمه يافت. تني چند از وزيران دولت و جمع زيادي از شخصيت هاي لشكري و كشوري نيز در اين راهپيمايي حضور داشتند.
تجمع در برابر سفارت انگليس
صدها تن از نمازگزاران تهراني عصر ديروز در مقابل سفارت انگليس در تهران تجمع و خواستار اخراج سفير اين كشور از ايران شدند.به گزارش فارس بيش از يكصد تن از نمازگزاران و دانشجويان تهراني پس از پايان نماز جمعه در مقابل سفارت انگليس در تهران تجمع كردند.تجمع كنندگان كه در چندين مرحله با ماموران انتظامي حاضر در محل درگير شدند، با پرتاب سنگ و ديگر اشياء برخي از شيشه هاي سفارت را شكستند و در اعتراض به حمايت هاي لندن از رژيم صهيونيستي، تابلوي سفارت انگليس را كه در كنار ديوار شرقي سفارت قرار داشت، از جا كندند و خواستار اخراج سفير اين كشور از ايران شدند.تجمع كنندگان در مقابل سفارت انگليس همچنين پرچم اين كشور را نيز به آتش كشيدند.

باشگاه احزاب
در جست وجوي هويت
مدير مسئول روزنامه اعتماد ملي گفت: احزاب اصلاح طلب هنوز هويت واقعي خود را پيدا نكرده اند. محمد جواد حق شناس افزود: امروز هويت و صلاحيت مهم تر از اجماع است؛ هرگونه بحث از اجماع انحرافي است و وقت و هزينه زيادي را مي گيرد.
تلاش ها براي وحدت
دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري درباره اين كه آيا اين جبهه قصد دارد به عنوان جايگزين شوراي هماهنگي در انتخابات آتي عمل كند، گفت: در حال حاضر جوابي براي اين سؤال ندارم. حبيب الله عسگراولادي درباره مكانيزم ايجاد وحدت در بين اصول گرايان اظهار داشت كه نتايج اين امر در آينده مشخص مي شود و از توضيح بيشتر در اين ارتباط خودداري كرد.
دو جنس ائتلاف
محمد عطريانفر عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي با بيان اين كه تصور نمي كند برگزاري همزمان انتخابات خبرگان و شوراها مانعي بر سر ائتلاف و رقابت احزاب باشد، گفت: احزاب مي توانند در انتخابات خبرگان يك جنس ائتلاف داشته باشند و در انتخابات شوراها جنس ديگري.

يادداشت
يك پيروزي براي همه
حجت الاسلام والمسلمين مهدي كروبي
سياست پنهاني نيست كه آمريكا براي طرح خاورميانه بزرگ، زمينه هاي بروز جنگ اخير اسرائيل در لبنان را فراهم كرد، آمريكا فكر مي كرد با واردكردن اسرائيل به اين جنگ مي تواند معادلات منطقه را تغيير دهد. اشتباه آنها اين بود كه بدون مطالعه و شناخت واقعي از معادلات قدرت در لبنان، بافت مردم و نيروهاي سياسي اين كشور و قدرت حزب الله، اين برنامه را تدارك ديدند و اكنون اين انتقاد در درون خودشان مطرح است كه چرا بدون شناخت از قدرت حزب الله اين جنگ را به راه انداخته اند. اسرائيل قرار بود گام هاي بلندي براي تشكيل خاورميانه بزرگ آمريكا بردارد در حالي كه اكنون معادلات جنگ با مقاومت حزب الله پيچيده شده است.
جنگ گسترده اسرائيل عليه لبنان به دنبال عمليات كوچكي بود كه حزب الله در منطقه شبعا براي اسيركردن سربازان اسرائيلي انجام داد تا بتواند از اين طريق لبناني هايي را كه سالهاست در اسرائيل زنداني هستند آزاد كند، طرح عمليات گسترده در پاسخ به عمليات محدود حزب الله غيرمنطقي بود و نشان داد كه آمريكا و اسرائيل قصد ديگري را در لبنان پيگيري مي كنند.
***
و اما جنگ در لبنان، مسائل داخلي اين كشور را نيز پيچيده تر مي كند. ويراني هاي بوجود آمده و كشتار زنان و كودكان هم بر مشكلات آن خواهد افزود؛ هر چند كه ملت لبنان با سرافرازي و شجاعت حزب الله بر اين مشكلات فائق خواهند آمد.
اسرائيل كه فكر مي كرد در مدت زمان بسيار كوتاهي حزب الله را قلع و قمع خواهد كرد اكنون به قدرت آن پي برده است. در طي بيش از هجده روزي كه از جنگ مي گذرد اسرائيل هنوز نتوانسته مدعي كشتن فرمانده اي از فرماندهان جنگي حزب الله شود چرا كه حزب الله به شكل پيچيده اي عمل مي كند.
بي شك جنگ اسرائيل عليه لبنان و فلسطين بر همه قضايا و تحولات منطقه تاثير گذار است. عده اي مي گويند آمريكا و اسرائيل درصدد زدن بازوان ايران در منطقه هستند درحالي كه حزب الله بازوي ايران نيست.
آنها وجودي مستقل از ايران هستند، اگر چه رابطه عاطفي و معنوي مستحكمي با جمهوري اسلامي ايران دارند، همانطور كه شيعيان عراق نيز از چنين روابطي با ايران برخوردارند؛( زيرا بسياري از اين شيعيان مقلدين امام بوده و سران آنها در دوره فشار صدام در تهران بودند و همين رابطه با مسلمانان افغانستان هم برقرار است.) رابطه ايران با شيعيان لبناني رابطه اي ديرپاست. علامه سيدمحمدحسين فضل الله پيش از انقلاب اسلامي در ارتباط با امام خميني بود، شهيد بهشتي، شهيد چمران و امام موسي صدر چهره هاي وحدت ميان ايران و لبنان اند، زماني كه رئيس مجلس شوراي اسلامي بودم و در دوره اي كه تشكيل گروه هاي دوستي پارلماني بين ايران و مجالس كشورهاي مختلف تشكيل مي شد، رؤساي گروههاي دوستي پارلماني ايران و لبنان در بالاترين سطح تشكيل مي شد و اين نشان از عمق و اهميت رابطه ايران و لبنان داشت و دارد.
سيدحسن نصرالله كه هم اكنون رهبري حزب الله لبنان را بر عهده دارد به خوبي مي شناسم. او در عين شجاعت و تهور، سياستمداري هوشيار نيز هست. همين كه مقاومت حزب الله و پيروزيهاي آن را در نبرد با اسرائيل، پيروزي ملت لبنان و همه گروه هاي سياسي و قومي (اعم از سني ها، مسيحيان، دروزي ها، جنبش امل و...) آن مي داند نشان از عمق درك او نسبت به ضرورت هاي حياتي حفظ وحدت و يكپارچگي ملت لبنان دارد.
به ياد دارم زماني كه حزب الله لبنان موفق به بيرون راندن نيروهاي اسرائيل از جنوب لبنان و خارج ساختن اين كشور از اشغال بيگانه شد سيدحسن نصرالله سفري به تهران داشت؛ در اين سفر او در همه جا بر اهميت همكاري و همراهي همه گروه هاي سياسي و قومي لبنان در اين پيروزي تاكيد مي كرد و اصرار داشت كه نقش همه آنها در اين پيروزي ديده شود. قدرداني فراوان سيدحسن نصرالله باعث شد كه پس از سفر او به ايران، سران و عناصر مهم گروه هاي سياسي و قومي نيز به ايران دعوت شده و از آنها قدرداني شود.اين مشي سيد حسن نصرالله، از جمله ويژگي هاي  خاص رهبري اوست كه بايد در پايان اين يادداشت بدان اشاره داشت.

پاسخ آصفي به بلر
ايسنا: حميدرضا آصفي گفت: نخست وزير انگليس با فرافكني به دنبال سرپوش گذاشتن بر سياست هاي غير اخلاقي اين كشور است.
سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به اظهارات بي اساس توني بلر، نخست وزير انگليس درباره جمهوري اسلامي  ايران گفت: بلر حق اظهارنظر در خصوص احكام اسلامي  را ندارد، نخست وزير انگليس با فرافكني و وارونه جلوه دادن واقعيت ها به دنبال سرپوش گذاشتن بر سياست هاي غير اخلاقي اين كشور در حمايت بي حد و حصر از رژيم صهيونيستي در مقابل جهان اسلام است.
سخنگوي وزارت خارجه تصريح كرد: مادامي كه حمايت بلر و بوش از تروريست هاي صهيونيست ادامه داشته باشد، قطعاً دسترسي به صلح و امنيت پايدار در منطقه دست نيافتني خواهد ماند.
سخنگوي وزارت امور خارجه  افزود: اميدواريم نخبگان سياسي غرب به ويژه در انگليس و آمريكا از نفوذ خود براي جلوگيري از توسعه ديدگاه هاي افراطي نومحافظه كاران و افرادي چون بلر وارد عمل شوند تا بلر در سياست هاي جنگ افروزانه  خود تجديد نظر كند.

وزير امور خارجه آمريكا:
خواستار مشاركت در برنامه هسته اي ايران هستيم
گروه سياسي - مقامات روسيه و آمريكا در بيانيه هايي جداگانه خواستار همكاري ايران شده و اعلام كردند راه ديپلماتيك براي حل موضوع هسته اي ايران بسته نشده است. به گزارش خبرگزاري ريا نووستي از مسكو، وزارت خارجه روسيه در بيانيه اي از ايران خواست به بيانيه هاي شوراي امنيت توجه كند تا هيچ تدبير اضافي از شوراي امنيت مورد نياز نباشد.
روسيه در اين بيانيه تصريح كرده كه رأي مثبت آنها به قطعنامه در جهت حمايت از آژانس بين المللي بوده و از ايران خواسته تا به حل موضوع در روند ديپلماتيك كمك كند و غني سازي را متوقف كند.آمريكا نيز خواستار مشاركت ايران در مذاكرات ديپلماتيك شده است. كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا در گفت وگويي با سي.ان.ان تصريح كرد آمريكا راه ديپلماتيك را نبسته و اگر در برنامه هسته اي صلح آميز جدي باشد، آمريكا نيز در آن مشاركت مي كند.
رايس خواستار توجه ايران به بسته پيشنهادي شده و اعلام كرده راه ديپلماتيك براي حل مسايل كماكان باز است و اگر ايران با جديت نشان دهد راه هسته اي صلح آميز را دنبال مي كند، آمريكا نيز در آن مسير حاضر به مشاركت و همكاري جدي است.
وزير خارجه آمريكا اشاره اي به چگونگي اين كار نكرد.

بيانيه اجلاس سازمان كنفرانس اسلامي
ايرنا: نمايندگان هفده كشور شركت كننده در نشست كميته اجرايي سران سازمان كنفرانس اسلامي در مالزي، پنج شنبه گذشته در بيانيه پاياني خود خواستار آتش بس فوري در لبنان شدند. در اين بيانيه با محكوم كردن حملات رژيم صهيونيستي به مناطق مسكوني لبنان و فلسطين، اسرائيل مسئول همه اتفاقات اخير در خاورميانه معرفي شده است.
در متن اين بيانيه آمده است: ما حمايت و اتحاد كامل خود را با دولت و مردم لبنان در مقاومت قانوني و شجاعانه خود عليه تهاجم اسرائيل اعلام مي كنيم. حملات بي رحمانه اسرائيل عليه لبنان و تجاوز به تماميت و يكپارچگي اين كشور را قويا محكوم كرده و در اين رابطه اسرائيل را مسئول تمام تبعات اين تهاجم مي دانيم و از شوراي امنيت سازمان ملل مي خواهيم بدون هيچ تاخيري در تصميم گيري، مسئوليت خود را براي تامين و حفظ صلح و امنيت جهاني و نيز برقراري يك آتش بس فوري و همه جانبه بجا آورد.
ما اعضاي سازمان كنفرانس اسلامي را به اتحاد و يكپارچگي در مقابله با بحران خاورميانه دعوت مي كنيم و مجددا بر تعهد خود براي ايجاد اتحاد ميان كشورهاي اسلامي و حمايت از اعضايي كه مورد تهديد قرار گرفته اند تاكيد مي كنيم. همانطور كه در برنامه عملي ۱۰ ساله سازمان در مقابله با چالش هاي قرن ۲۱ مصوب نشست مكه در سال ۲۰۰۵ نيز بر اين موضوع تصريح شده است.
ما از توقف فوري و بدون قيد و شرط حملات اسرائيل استقبال كرده و به طور كامل از طرح هفت ماده اي دولت لبنان براي آتش بس حمايت مي كنيم و در اين رابطه بر نقش حساس سازمان ملل تاكيد مي كنيم.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |