شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۲ - Aug 5, 2006
هشدار حزب الله به اسرائيل
سيدحسن نصرالله:
مركز بيروت را بزنيد تل آويو را مي زنيم
009963.jpg
009993.jpg
گروه بين الملل- درپي تشديد حملات هوايي ارتش اسرائيل به مناطق مسكوني لبنان به ويژه بيروت و كشتار مردم بي دفاع، سيدحسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان اعلام كرد: اگر بيروت بار ديگر هدف قرار گيرد، تل آويو موشك باران خواهد شد.
مدتهاست كه ساكنان تل آويو، به عنوان مهم ترين شهر اسرائيل در بيم حملات موشكي حزب الله به  سر مي برند. در آغاز تهاجم اسرائيل به لبنان، مقامات تل آويو مدعي بودند كه موشك هاي حزب الله نمي توانند به شهرهاي دوردست اسرائيل برسند، اما با حمله موشكي به حيفا، ابطال اين نظريه ثابت شد.
سيدحسن نصرالله در پيام تلويزيوني خود با بيان اين كه مسئوليت جنايات اسرائيل در لبنان متوجه جورج بوش رئيس جمهوري آمريكاست، گفت: شما با حملات هوايي و تهاجمات زميني قادر نخواهيد بود مانع شليك موشك هاي حزب الله شويد، تنها درصورتي حملات تلافي جويانه ما متوقف خواهد شد كه حملات شما به اماكن مسكوني از جمله شهرها و روستاهاي لبنان متوقف شود.
سيدحسن نصرالله افزود: جنبش حزب الله لبنان بارها توانايي خود را در تخريب اهداف و انهدام تجهيزات، خودروها، تانكهاي پيشرفته و ناوچه هاي ارتش اسرائيل نشان داده است.
دبيركل حزب الله، صهيونيست ها را قرباني خود كم بيني ايهود اولمرت نخست وزير رژيم صهيونيستي دانست و گفت: وي تلاش مي كند كه وانمود نمايد رهبر بزرگي است، اما ثابت كرد كه احمق ترين، ضعيف ترين و ناتوان ترين نخست وزير در تاريخ رژيم صهيونيستي است.
حمله به لبناني ها و زيرساختهاي اقتصادي در دستور كار ارتش صهيونيستي است
سيدحسن نصرالله در عين حال تنها گزينه پيش روي مسئولان رژيم صهيونيستي را توقف تجاوز به لبنان دانست و گفت: شما نبايد روي كمك آمريكا حساب كنيد چون اگر آمريكا قدرتي داشت خود را از بن بست عراق نجات مي داد.
دبيركل حزب الله بار ديگر با تأكيد بر پيروزي مقاومت اسلامي لبنان گفت: سياست مقاومت اسلامي لبنان، وارد كردن بيشترين تلفات به دشمن و نه ايجاد جبهه جغرافيايي ثابت است كه طبق اين سياست دشمن با پيشروي بيشتر، تلفات بيشتري خواهد داد.
سيدحسن نصرالله حملات موشكي روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه اين هفته به شمال اراضي اشغالي فلسطين را كه در سه هفته گذشته بي سابقه بود، تنها گوشه اي از توان موشكي حزب الله دانست و گفت: مقاومت اسلامي هر وقت اراده كند در هر زمان و به هر مقدار، توانايي ادامه و افزايش حملات موشكي بر ضد مواضع صهيونيستها در سرزمين هاي اشغالي را دارد لذا صهيونيستها بدانند كه در هيچ شرايطي قادر به تضعيف توان موشكي حزب الله نخواهند بود.
تحليلگر برجسته اسرائيلي:
به زودي شكست مي خوريم
ديروز ادري شفيط تحليلگر برجسته اسرائيلي اعلام كرد اين رژيم به زودي شكست خواهد خورد. وي اظهار داشت اسرائيل به دليل تصوير غلط از حزب الله و اتخاذ تاكتيك هاي اشتباه براي نخستين بار تجربه شكست در جنگ را خواهد ديد.
روزنامه هاآرتص نيز ديروز نوشت اسرائيل خيلي دير متوجه شد كه لبنان كوزوو نيست. در اين روزنامه آمده است كه اسرائيل گمان مي كرد همچون عمليات ناتو در كوزوو با بمباران هاي مستمر مي تواند مانع از تحرك حزب الله شود اما در اين شيوه شكست خورد.
روزنامه لوپاريزين نيز نوشت به رغم ادعاي اسرائيلي ها توان موشكي حزب الله همچنان باقي مانده است. روزنامه لوپران نيز نوشت حزب الله كارآيي خود را ثابت كرده و از پاي درآوردن آن از طريق نظامي غيرممكن است.
انتقاد رايس از اظهارات ضداسرائيلي عنان
كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا از اظهارات كوفي عنان دبيركل سازمان ملل درباره عمدي بودن بمباران دفتر اين سازمان در لبنان توسط اسرائيل گفت سخنان عنان بسيار بي موقع بود.
شاه اردن: حزب الله قهرمان خلق عرب است
پادشاه اردن ديروز در هشداري به اسرائيل و آمريكا نسبت به طولاني شدن جنگ گفت كه اگر حزب الله هم از بين برود باز هم دشمني با اسرائيل در منطقه افزايش خواهد يافت.
وي گفت: خلق عرب حزب الله را به خاطر مقاومت در برابر اسرائيل قهرمان تلقي مي كند و اين حقيقتي است كه اسرائيل و آمريكا بايد آن را بپذيرند.

البيان: بگوييد سازمان ملل آمريكايي
روزنامه البيان چاپ امارات : ايهوت اولمرت جنايتكار قاناي دوم طوري با اطمينان كامل با سازمان ملل متحد برخورد مي كند همانند اين كه اين سازمان يك مؤسسه آمريكايي است و يا نهادي مانند كميته عمومي آمريكا و اسرائيل است كه قوي ترين لابي صهيونيستي در آمريكا عضو آن است و همه نيازهاي اسرائيل را برآورده مي كند.

برژينسكي: اسرائيل براي مقابله با حزب الله
مشكلات بسيار زيادي دارد
ايرنا: «زبيگنيو برژينسكي» مشاور پيشين امنيت ملي آمريكا گفت: اسرائيل براي مقابله با حزب الله لبنان با مشكلات بسياري مواجه است.
برژينسكي اين مطلب را در گفت وگو با خبرنگار روزنامه «دي ولت» اعلام كرد و افزود: اين در حالي است كه حزب الله توانسته است حمايت روزافزون توده هاي مردم را نيز با خود همراه كند.
وي ادامه داد: از همين رو جنگ فعلي اسرائيل
نه تنها همانند جنگ هاي سابق نيست، بلكه با مشكلات بسياري نيز روبه رو است.
مشاور پيشين امنيت ملي آمريكا در ادامه اظهارات خود همچنين از ديدگاه هاي جنگ طلبانه نئومحافظه كاران در كشورش و نيز در اسرائيل انتقاد كرد و افزود: چنين نظرياتي در نهايت به اين سمت منجر مي شود كه نه تنها اكثريت قريب به اتفاق مردم خاورميانه عليه آمريكا متحد شوند، بلكه پاياني بر حضور واشنگتن در منطقه و بالطبع آن پاياني نيز بر حيات اسرائيل خواهد بود.وي افزود: از سوي ديگر آمريكا و اسرائيل در حال حاضر در شرايطي قرار ندارند كه بتوانند به خاورميانه راه حلي را تحميل كنند.
اين در حالي است كه حل برخي موضوع هاي منطقه از جمله درگيري بين اسرائيل و فلسطينيان و اوضاع عراق روز به روز پيچيده تر و سخت تر مي شود.
برژينسكي به عنوان نمونه به اظهارات انتقادي اخير «نوري مالكي» نخست وزير عراق درباره حملات نظامي اسرائيل به لبنان اشاره كرد و گفت: اين سخنان سند زنده اي است براي تحولاتي كه در آينده شاهد آن خواهيم بود.
وي به زمامداران فعلي كاخ سفيد توصيه كرد كه از حوادث عراق درس بگيرند و افزود: اين تصور كه آمريكا مي تواند يك عراق طرفدار خود و دوست اسرائيل ايجاد كند، رويا و توهمي بيش نيست كه بزودي شاهد فروپاشي آن خواهيم بود.

يادداشت
وضعيت نظامي اسرائيل در لبنان
عزيز شاه محمدي
« جنگ مهمتر از آن است كه به ژنرال ها سپرده شود.» اين جمله كه به چرچيل نخست وزير دوره جنگ جهاني دوم انگليس منسوب است، درستي خود را پيش از هميشه امروزه در اسرائيل نشان داده است. به نظر يك تحليلگر  اسرائيلي اين نكته چنان روشن است كه حتي اگر روزهاي پاياني جنگ عليه لبنان با پيروزيهاي محدود اسرائيل همراه باشد، اسرائيلي ها همواره اين شكست را در خاطر خواهند داشت. وي يادآور مي شود كه عوامل شكست اسرائيل در اين جنگ بسيار است، اما يكي از اين عوامل پيروي كوركورانه مسئولان سياسي تل آويو از فرماندهان نظامي اين رژيم است كه تصور مي كردند صرفاً با داشتن نيروي هوايي و سلاحهاي پيشرفته و بمبهاي هوشمند مي توان خطر را از اين رژيم دور كرد.
نويسنده روزنامه دست راستي وال استريت در مقاله اي با عنوان « اسرائيل در حال باختن جنگ است»، نوشت: جنگها به جهت سياسي و يا نظامي ممكن است به شكست منجر شوند و اسرائيل در دو جبهه سياسي و نظامي شكست خورده است.
عمليات نظامي اسرائيل با نام rolling operation (عمليات برچيدن حزب الله از صحنه لبنان) شروع شد. (طرح مقابله با برنامه هسته اي ايران نيز دكترين برچيدن ( back doctorine  Role)نام دارد.
در روزهاي اول، رژيم صهيونيستي اعلام كرد به قصد نابودكردن حزب الله جنگ را شروع كرده است. چند روز بعد گفت هدف خلع سلاح حزب الله است و در پايان هفته دوم جنگ گفت: هدف نابودكردن توان موشكي حزب الله است و حال مي گويد مي خواهيم حزب الله را تنزل درجه دهيم.
بي ترديد هيچ يك از اين اهداف تحقق نيافته و هيچ زمينه اي هم براي تحقق آن وجود ندارد. وقتي پادشاه اردن، حزب الله را قهرمان ملت عرب مي خواند ديگر چه جاي ترديد است.
در عرصه نظامي اسرائيل كه در ششمين جنگ خود در ۶۰ سال اخير شركت كرده است هرگز تصور نمي كرد به چنين ورطه اي بيفتد. اولين شكست قاطع اسرائيل در مقابل حزب الله، شكست اطلاعاتي بوده است. دان هالونس رئيس ستاد جنگ اسرائيل قبل از شروع جنگ گفته بود استراتژي اطلاعاتي و نظامي ما اين است كه زودتر از همه بدانيم، سريعتر از همه بفهميم، قبل از همه تصميم بگيريم و قبل از همه عمل كنيم. اين به معني آن است كه ابتكار عمل در زمان، مكان و شرايط جنگ در دست ما خواهد بود.
بي شك عملكرد اطلاعاتي حزب الله در صحنه نبرد زميني و توان موشكي آنان اسرائيل و آمريكا را حيرت زده كرده است. اسرائيل صدمات جبران ناپذير انساني و خسارات شديد مالي بر لبنان وارد كرده است، اما نتيجه آن شده كه بار ديگر به عنوان جنايتكار جنگي معرفي شده است و اين در حالي است كه بين حزب الله و ارتش صهيونيستي هيچ توازن و تعادلي وجود ندارد. كاتيوشاهاي حزب الله مربوط به جنگ جهاني دوم است اما بمب هاي هوشمند اسرائيلي فناوري روز نظامي جهان است.
هفته گذشته نخست وزير اسرائيل اعلام كرد نيمي از توان نظامي حزب الله نابود شده است، در حالي كه در درگيري هاي روز چهارشنبه بيش از ۳۰۰ فروند موشك به اسرائيل شليك شد. تحليلگران سياسي و نظامي معتقدند يكي از دلايلي كه آمريكا و اسرائيل با آتش بس مخالفت مي كنند، اين است كه در اين شرايط، آتش بس براي اسرائيل چيزي جز شكست آبرومندانه نيست.
شايد در نگاه نخست، «شكست آبرومندانه = آتش بس» معادله چندان ناخوشايندي براي تل آويو و واشنگتن نباشد، اما مشكل آن است كه با وجود درهم كوبيدن بخش عمده توان تلويزيوني و رسانه اي لبنان، همگان مي دانند كه آتش بس در لبنان براي اسرائيل چه معنايي دارد.

رهبر مخالفان، نخست وزير اوكراين شد
گروه بين الملل- رئيس جمهوري اوكراين به طور رسمي ويكتور يانكوويچ رهبر حزب مناطق را به عنوان نخست وزير به پارلمان معرفي كرد. پارلمان اوكراين پنج شنبه به طور رسمي مذاكرات براي معرفي وزيران را آغاز كرد. حزب اوكراين ما به رهبري ويكتور يوكاشنكو به ائتلاف ضدبحران شامل حزب مناطق، سوسياليست و كمونيست اين كشور پيوسته است و يانكوويچ پيش تر از طرف ائتلاف ضدبحران به عنوان نخست وزير به رئيس جمهوري پيشنهاد شده بود.
رئيس جمهوري اوكراين پنج شنبه سند اتحاد ملي اين كشور را به همراه برخي از احزاب طرفدار روسيه امضا كرد كه پيوستن احتمالي اوكراين به ناتو را دچار مشكلاتي خواهد كرد.
ويكتور يوكاشنكو با معرفي ويكتور يانكوويچ به عنوان نخست وزير از تقسيم اوكراين به شرق و غرب جلوگيري كرد و يانكوويچ با توجه به تجربه اي كه در نخست وزيري دارد مي تواند كشور را از بحران كنوني نجات دهد و توازني بين سياستهاي اوكراين با كشورهاي غربي و روسيه برقرار كند.
انتخاب يانكوويچ به عنوان نخست وزير در حالي انجام گرفت كه وي پيش تر انتخابات را به رقيب خود يوكاشنكو باخته بود. يانكوويچ طرفدار روسيه است در حالي كه يوكاشنكو كه رهبري انقلاب مخملي را در اوكراين به عهده داشت از طرفداران غرب به شمار مي رودكه در شمال و يانكوويچ در جنوب اوكراين طرفدار دارد.

چاوز سفير ونزوئلا را از تل آويو فراخواند
واحد مركزي خبر : رئيس جمهوري ونزوئلا با محكوم كردن سياستهاي دژخيمانه رژيم صهيونيستي عليه مردم بي دفاع اعلام كرد: سفير كشورش را از اسرائيل فراخوانده است.

طرح آشتي و گفتمان ملي عراق
وزير مشاور در امور امنيت ملي عراق از آغاز اجرايي شدن طرح جديد آشتي و گفتمان ملي از شهر نجف اشرف خبر داد.
قتل رئيس پليس فلوجه
ديروز در پي يك عمليات انتحاري در موصل ۹ پليس كشته و يك تن ديگر مجروح شدند. در محموديه واقع در ۳۰ كيلومتري بغداد نيز نيروهاي آمريكايي ۳مظنون عمليات تروريستي را دستگير كردند.رئيس پليس فلوجه و دومأمور پليس نيز در يك عمليات كمين به قتل رسيدند.

بي اعتنايي آمريكا به انتقادهاي جهاني
درباره زندانيان گوانتانامو
به رغم انتقادها و اعتراض هاي گسترده از سياست هاي آمريكا در بازداشت و حبس بدون محاكمه مظنونان و متهمان خارجي در زندان گوانتانامو در كوبا، آلبرتو گونزالس، وزير دادگستري آمريكا تاكيد كرد اين كشور اجازه دارد اين افراد را تا هر زمان كه بخواهد در زندان نگاه دارد.

افغانستان صدها تبعه كره جنوبي را اخراج مي كند
دولت افغانستان در پي اعتراض روحانيون اين كشور مبني بر تلاش گردشگران كره جنوبي براي ترغيب مردم افغانستان به گرويدن به دين مسيح، صدها گردشگر كره جنوبي را از اين كشور اخراج مي كند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |