شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۲ - Aug 5, 2006
اساسنامه شركت بورس نهايي شد
در اين اساسنامه نحوه فعاليت و مسئوليت هاي شركت بورس اوراق بهادار تشريح شده است
009915.jpg
گروه بورس - گام نهايي براي استقرار ساختار بورس بر مبناي قانون جديد بازار اوراق بهادار برداشته شد. براين اساس هيأت مديره سازمان بورس و اوراق بهادار اساسنامه شركت بورس را به تصويب رساند.
به گزارش همشهري، طبق قانون جديد سازمان بورس و اوراق بهادار وظيفه نظارت بر فعاليتهاي بازار سرمايه را
بر عهده دارد و «شركت سهامي بورس» به كار اجرا مي پردازد.طبق اين اساسنامه كه در ۱۱ فصل و ۷۱ ماده تدوين شده، شركت بورس وظيفه تشكيل، سازماندهي، و اداره بورس اوراق بهادار را براي انجام معاملات اوراق بهادار برعهده دارد. اين شركت موظف شده شرايط لازم را براي دسترسي عادلانه اعضاء را به اطلاعات مورد نياز براي انجام معاملات اوراق بهادار فراهم كند. مركز اصلي شركت بورس در تهران خواهد بود اما شركت بورس مي تواند در هر كجا كه لازم مي داند شعبه يا نمايندگي داير كند. سرمايه اين شركت ۱۵۰ ميليارد ريال تعيين شده و سهامداران آن به سه دسته تقسيم مي شوند. دسته اول اشخاصي هستند كه مطابق قانون قديم بورسٍ، مجوز كارگزاري دريافت كرده بودند. دسته دوم شامل نهادهاي مالي مي شود كه از سازمان بورس مجوز دريافت مي كنند، در دسته سوم نيز ساير سرمايه گذاران در بازار سرمايه حضور دارند.
در اين اساسنامه تأكيد شده، سازمان بورس مي تواند يك عضو ناظر بدون حق رأي در هيات مديره شركت بورس داشته باشد. اعضاي هيأت مديره شركت بورس از پذيرش مشاغل يا مسئوليت هايي كه با وظايف آنها در بورس متضاد است، منع شده اند. در ادامه اين اساسنامه همچنين وظايف مديرعامل شركت بورس و نحوه فعاليت اين شركت با جزئيات كامل تشريح شده است.
جزئيات تازه
در پي تصويب اين اساسنامه حسين خزلي خرازي، دبيركميته اجرايي هيأت موسس شركت بورسٍ، در گفت و گو با خبرگزاري هاي مختلف به شرح جزئيات موضوع پرداخت. او در گفت و گو با ايسنا تاكيد كرد: اساسنامه شركت بورس با انجام تغييراتي كه مد نظر هيأت موسسين است، در آخرين جلسه هيأت مديره سازمان بورس با تغييرات جزئي، نهايي شد. او افزود: اساسنامه بايد از سوي مؤسسين يا كميته منتخب تهيه و براي تصويب به سازمان ارائه مي شد، اما به دليل فرصت كم، سازمان و هيأت مديره سازمان نيز اساسنامه اي را تهيه و براي نظر خواهي به كميته اجرايي هيأت مؤسسين ارائه داد و اين كميته نظرات خود را به هيأت مديره ارائه داد، هيأت مديره نيز در آخرين جلسه با بررسي تغييرات و با تغييرات جزيي اساسنامه شركت بورس را نهايي كرد، بنابراين فكر نمي كنم تغيير كلي ديگري در اساسنامه داده شود. به گفته خرازي، يكي از بندهاي مورد اختلاف اين بود كه اجازه فروش سهام به خارج از گروه ها داده نمي شود، بر اين اساس مثلا اگر كارگزاران بخواهند سهم خود را در شركت سهامي بورس بفروشند بايد به كارگزاران بفروشند و يا نهادهاي مالي به نهادهاي مالي و اشخاص حقيقي به حقيقي كه اين مسأله مورد انتقاد موسسين بود و گفته مي شد نقد شوندگي سهام شركت  را پايين مي آورد بنابراين پيشنهاد شد كه مثلا اگر كارگزاران بخواهند سهام خود را بفروشند اولويت با كارگزاران ديگر است و اگر از گروه كارگزاران متقاضي نبود مي توانند سهام خود را به ديگر نهادهاي مالي و يا اشخاص حقيقي بفروشند اما اين پيشنهاد به تصويب نرسيد و در اين بند تغييراتي حاصل نشده است.
خرازي در گفت و گويي ديگر با خبرگزاري مهر گفت: پيشنهادهايي كه براي تغييرات برخي بندهاي اساسنامه ارائه شده بود تقريبا اعمال نشده و تغييرات اساسنامه جزئي است. دبير كميته اجرايي هيئت مؤسسين شركت بورس گفت: مؤسسين شركت بورس حدود سه هفته با مديران سازمان بورس مذاكره كرده بودند و پيشنهادهايي را براي تغيير برخي بندهاي اساسنامه اعلام كردند اما تقريباً اين پيشنهادها اعمال نشد و تغييرات در اساسنامه بسيار جزئي است، با اين حساب به نظر مي رسد كه همين اساسنامه نهايي شود. حساسيت بربندهاي اساسنامه بيشتر از جانب كارگزاران بود، زيرا توان مالي كارگزاران پايين بوده و در نتيجه برايشان مهم است كه وضعيت شركت سهامي بورس چگونه خواهد بود .

پايان هفته شاخص با رشد ۴۱ واحدي
009918.jpg
گروه بورس - شاخص كل قيمت سهام طي خريد و فروش هاي هفته گذشته در مجموع ۴۱ واحد افزايش يافت و به ۹ هزار و ۱۱۰ واحد نزديك شد.
به گزارش همشهري، در اين هفته شاخص عملكرد تالار اصلي رشد ۵۸ واحدي را تجربه كرد و روي ۸ هزار و ۸۶۲ واحد ايستاد اما شاخص عملكرد تالار فرعي ۱۷ واحد افت كرد و به رقم ۹ هزار و ۲۷۸ واحد بازگشت.
عملكرد شركتهاي سرمايه گذاري حاضر در بورس در هفته گذشته موجبات افت ۱۶۶ واحدي شاخص مالي را فراهم ساخت به طوري كه اين شاخص در هفته گذشته به رقم ۱۷ هزار و ۸۷۱ واحد كاهش يافت. در مقابل شاخص صنعت كه نشان دهنده عملكرد شركتهاي صنعتي بورس است اين هفته با رشد ۴۳ واحدي به رقم ۷ هزار و ۲۴۷ واحد نزديك شد. اين گزارش نشان مي دهد: فعالان بازار سهام در حالي هفته گذشته را به پايان رساندند كه معاملات آنها در تالارهاي بورس رشد ۱۶۷ واحدي شاخص قيمت و بازده نقدي و افزايش ۵/۷ واحدي شاخص بازده نقدي را در پي داشت. در اين هفته شاخص ميانگين ساده ۵۰شركت فعالتر بورس ۲۹۷ واحد افزايش پيدا كرد.
دلايل بهبود شاخص ها
يك كارگزار بورس درباره دلايل بهبود شاخص ها گفت: دو عامل افزايش حجم معاملات و عدم تاثيرپذيري سهامداران از قطعنامه شوراي امنيت زمينه ساز تزريق منابع جديد مالي به بورس و در واقع اعتماد سرمايه گذاران به بازار سهام در هفته گذشته است.
ابراهيم عنايت اظهار داشت: بازگشايي نماد شركت ها بعد از برگزاري مجامع عمومي سالانه موجب شد سهامداران گزينه هاي متعددي را براي انجام معاملات پيش رو داشته باشند و به همين علت حجم معاملات نسبت به ماه هاي گذشته از آمار قابل قبول و بهتري در هفته گذشته برخوردار بود.
عنايت خاطرنشان كرد: اثرگذاري اين موضوع در دوره هاي پيشين منجر شد كه سهامداران در روزهاي گذشته چندان توجهي به اين موضوع نداشته باشند و از طرف ديگر اين برداشت وجود دارد كه شوراي امنيت درمقابل ايران كاري از پيش نخواهد برد و مشكلي در آينده براي اقتصاد ايران و بازار سهام به وجود نخواهد آمد.

حجم داد و ستد هاي بورس دوبرابر شد
گروه بورس - ارزش و حجم معاملات سهام در جريان داد و ستدهاي هفته گذشته بورس اوراق بهادار تهران با افزايش چشمگيري مواجه شد و تعداد خريداران سهام در اين هفته با ۲۰درصد رشد به ۲۲ هزار و ۴۶۷ نفر رسيد.
به گزارش همشهريٍ ،طي يك هفته گذشته در مجموع ۲۷۸ هزار برگه سهم به ارزش ۹۳۴ ميليارد ريال بين سهامداران بورس تهران دست به دست شد كه نشان دهنده رشد ۱۰۰درصدي حجم و افزايش ۶۷درصدي ارزش معاملات است. براساس اين گزارش هفته پيش ۱۶ هزار و ۳۸۷ نفر در تالار اصلي ۲۳۲ ميليون سهم به ارزش ۷۴۲ ميليارد ريال را داد و ستد كردند كه نسبت به هفته ماقبل تعداد خريداران اين تالار ۱۸درصد، حجم سهام معامله شده ۱۱۴درصد و ارزش سهام معامله شده در تالار يادشده ۶۵درصد افزايش نشان مي داد.در تالار فرعي نيز تعداد خريداران با ۵/۲۶ درصد افزايش به ۶ هزار و ۸۰ نفر رسيد كه اين تعداد فعال بازار حدود ۴۶ هزار سهم به ارزش ۱۹۳ ميليارد ريال را در تالار فرعي رد و بدل كردند.حجم و ارزش سهام معامله شده در اين تالار هفته گذشته به ترتيب با ۵۴ و ۷۴ درصد افزايش مواجه بود.

خصوصي سازي ۶/۲ ميليون سهم در يك هفته
گروه بورس - حجم خصوصي سازي در هفته گذشته به ۶/۲ ميليون سهم به ارزش ۶/۱۱ ميليارد ريال بالغ شد.
به گزارش همشهري،ٍ در اين هفته سازمان خصوصي سازي ۲۰ هزار و ۵۷۳ سهم قند نقش جهان به ارزش ۵۹ ميليارد ريال، ۹ هزار و ۹۱۱ سهم گروه بهمن به ارزش ۵/۱۱ ميليارد ريال و ۳۶۱ سهم نئوپان ۲۲ بهمن به ارزش ۳/ ۲ ميليارد ريال را از طريق بورس تهران به بخش خصوصي واگذار كرد. در اين هفته همچنين ۶/۲ ميليون سهم نيروترانس به ارزش ۵/۱۱ ميليارد ريال از طرف شركت ساتكاب در بورس عرضه شد.

دادوستد ۵ هزار تني در بورس كشاورزي
گروه بورس- بورس كالاي كشاورزي طي هفته گذشته شاهد عرضه ۶۹ هزار و ۹۳۵ تن كالا شامل جو، برنج، ذرت و كنجاله بود.به گزارش روابط عمومي بورس كالاي كشاورزي، در هفته گذشته ۵ هزار و ۳۸۵ تن كالا به ارزش ۱۱ ميليارد ريال در تالار معاملات بورس كشاورزي به فروش رفت.در اين هفته ۸۰ تن كالا به صورت نسيه و بقيه به صورت نقد در تالار عرضه شد كه كل عرضه نسيه، مبادله شد.در هفته گذشته ۲۷ هزار و ۹۶۰ تن انواع كنجاله دانه هاي روغني بر روي تابلو رفت كه يك هزار و ۸۹۰ تن آن به ارزش ۵ ميليارد و۱۴ميليون و ۶۰۰ هزارريال به فروش رفت.

تغييرات قيمت سهام
تغيير قيمت
آخرين قيمت
نام شركت
۴.۸
۱,۸۱۲
نيروكلر
۱.۳۸
۱,۸۱۶
نيروترانس
۳.۰۸-
۱,۵۶۰
نيرو محركه
۰
۱,۲۹۴
نوش مازندران
۰.۸۹
۲,۰۱۲
نوسازي وساختمان تهران
۰
۱,۴۵۶
نورد قطعات فولادي
۱.۶۹
۴,۱۳۹
نورد آلومينيوم
۰.۰۵
۱۳,۵۳۵
نفت پارس
۰.۰۴-
۱۴,۰۹۶
نفت بهران
۰
۶,۲۰۷
نئوپان ۲۲ بهمن
۲.۰۲-
۱,۲۸۶
موتوژن
۳.۰۱
۲,۹۵۲
موتورسازان تراكتورسازي ايران
۳.۷۵-
۱,۲۰۰
مهركام پارس
۱.۷۳
۵,۵۵۸
ملي سرب و روي ايران
۲.۸۷
۸,۴۲۲
معدني و صنعتي چادرملو
۰.۸۵
۲,۳۵۸
معدني دماوند
۵.۳
۶,۸۶۸
معدني املاح ايران
۰.۹۲-
۵,۸۹۴
معادن منگنز ايران
۵.۹۱-
۱,۵۲۴
مجتمع هاي توريستي ورفاهي آباد
۰
۳,۶۸۴
ماشين آلات صنعتي تراكتورسازي ايران
۰.۱
۱,۹۲۴
مارگارين
۳.۸۸-
۹۷۹
ليزينگ خودروغدير
۰.۱۴-
۱,۴۷۱
لوله وماشين سازي ايران
۰
۱۳,۸۳۳
لوله وتجهيزات سديد
۰
۲,۹۹۲
لنت ترمز ايران
۰
۱,۶۸۰
لامپ پارس شهاب
۰.۲۳-
۲,۵۸۸
لاستيك دنا
۲.۴
۴,۱۲۷
لابراتوار داروسازي دكتر عبيدي
۰
۳,۷۰۹
گلوكوزان
۲.۱۲
۲,۶۴۶
گلتاش
۱.۷۳
۸,۵۹۴
گسترش صنايع وخدمات كشاورزي
۲.۹۸-
۲,۹۹۱
گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران
۰.۲۸-
۲,۸۶۵
گروه صنعتي سپاهان
۱.۹۲-
۷۸۱
گروه صنعتي بوتان
۱.۹۴-
۱,۲۸۷
گروه بهمن
۱.۸۷-
۱,۹۲۹
گازلوله
۲.۹۵
۴,۳۱۲
كيميدارو
۰
۱,۷۱۲
كنتورسازي ايران
۵.۱۲-
۲,۲۶۷
كمك فنر ايندامين
۴.۷۷-
۴,۰۲۲
كمباين سازي ايران
۱.۲۶-
۱,۶۶۶
كربن ايران
۶.۴۶
۳۲,۹۳۴
كالسيمين
۰.۰۷-
۲,۹۹۳
كاشي حافظ
۸.۰۸-
۱,۲۵۰
كاشي پارس
۰.۶۱-
۱,۱۴۷
كارخانه فارسيت درود
۵.۳۹-
۷,۸۶۰
كارخانجات مخابراتي ايران
۰
۲,۵۷۴
كارخانجات قند قزوين
۰.۳
۶,۲۸۱
كارخانجات داروپخش
۰
۵,۶۵۸
كارتن ايران
۰.۳۲-
۱,۸۶۴
كابل هاي مخابراتي شهيدقندي
۰
۲,۱۸۱
كابل سازي ايران
۱.۵۲
۷,۰۵۸
كابل باختر
۵.۹۳
۲,۹۸۴
قندنقش جهان
۰.۳۶-
۳,۳۰۷
قند هكمتان
۳.۸۷
۲,۰۶۶
قند شيرين خراسان
۱.۰۹
۲,۸۵۴
قند ثابت خراسان
۷.۹۶-
۲,۴۳۸
قند پارس
۱.۹۷
۱۶,۱۸۷
قند اصفهان
۳.۵۹-
۵,۰۱۱
فيروزا
۳.۶۵-
۲,۲۷۲
فولاد كاويان
۰
۱,۵۱۳
فنرسازي زر
۳.۳۲-
۹۶۴
فنرسازي خاور
۳.۶۹
۴۱,۷۸۰
فرآوري موادمعدني ايران
۰
۲,۷۰۴
فرآورده هاي نسوز پارس
۴.۲۶
۱,۶۶۶
فرآورده هاي نسوز آذر
۱.۸۸
۲,۷۶۹
فرآورده هاي تزريقي ايران
۰.۵۹-
۲,۵۵۳
عمران و توسعه فارس
۰.۰۴
۲,۶۵۵
صنعتي بهشهر
۰.۰۸-
۲,۳۷۷
صنعتي آما
۰
۱,۸۹۳
صنايع مس شهيد باهنر
۰.۱۳-
۷۹۳
صنايع مخابراتي راه دورايران
۰.۱۴-
۱,۴۷۰
صنايع لاستيكي سهند
۱.۲۸-
۱,۱۷۰
صنايع گالوانيزه فجرسپاهان
۵.۶۵
۳,۲۵۹
صنايع كاغذسازي كاوه
۰.۰۵-
۲,۰۰۰
صنايع كاشي و سراميك سينا
۰
۸,۰۰۱
صنايع ريخته گري ايران
۱.۵۷
۸,۵۳۴
صنايع جوشكاب يزد
۲.۶۲
۱,۱۴۴
صنايع آذرآب
۱.۵۱-
۳,۷۰۵
شيميايي سينا
۰.۰۶-
۳,۶۳۴
شيمي داروئي داروپخش
۰
۱,۱۷۸
شيشه و گاز
۰.۸۹-
۲,۳۶۷
شيشه همدان
۰.۷۷-
۱,۵۶۳
شيشه قزوين
۳.۸
۵,۹۷۰
شيرپاستوريزه پگاه اصفهان
۱.۶۵
۸,۴۱۸
شيرپاستوريزه پگاه آذربايجان غربي
۵.۹۸-
۱,۶۳۸
شهد ايران
۰.۹۹
۹,۶۴۰
شهد
۰.۶۵-
۳,۵۵۴
شاهد
۰.۰۱-
۷,۲۱۲
سينا دارو
۰
۸,۹۴۶
سيمان مازندران
۰.۱۹-
۱۶,۹۶۳
سيمان كرمان
۰.۰۳
۳,۳۵۰
سيمان فارس و خوزستان
۰.۵۷-
۷,۰۶۴
سيمان صوفيان
۰.۲۳-
۳,۹۷۴
سيمان شرق
۱.۴-
۸,۱۸۸
سيمان شاهرود
۰
۵,۱۰۶
سيمان سپاهان
۰.۰۶-
۳,۴۹۳
سيمان داراب
۰
۷,۸۰۰
سيمان خاش
۰.۰۶-
۶,۹۱۵
سيمان تهران
۲.۰۳-
۱۱,۷۹۹
سيمان بهبهان
۰.۰۳
۲۱,۰۶۶
سيمان اصفهان
۰
۴۳,۹۷۸
سيمان اروميه
۰
۱۳,۶۹۲
سنگ آهن گل گهر
۱.۲۳-
۹۷۲
سرمايه گذاري نيرو
۰.۶
۱,۰۰۲
سرمايه گذاري ملي ايران
۰.۲-
۱,۰۰۸
سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهر ايران
۰.۰۲-
۴,۰۷۶
سرمايه گذاري غدير(هلدينگ )
۰.۲۱-
۱,۴۵۷
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۰.۸۱-
۱,۴۷۸
سرمايه گذاري صنعت نفت (هلدينگ )
۰
۱,۱۰۳
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۰.۴۵-
۱,۷۷۷
سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي
۰.۵-
۱,۰۰۳
سرمايه گذاري سپه
۲.۱۴
۱,۸۷۲
سرمايه گذاري ساختمان ايران (هلدينگ )
۱.۱۶-
۲,۱۵۵
سرمايه گذاري رنا(هلدينگ )
۴.۲
۵,۲۳۴
سرمايه گذاري توكافولاد(هلدينگ )
۰
۸۷۵
سرمايه گذاري توسعه ملي
۵.۶۹
۳,۰۰۴
سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات
۰.۲۷-
۷۳۲
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۵.۷۲-
۲,۹۷۳
سرمايه گذاري توسعه شهري توس گستر
۳.۱
۱,۵۸۲
سرمايه گذاري پتروشيمي (هلدينگ )
۰.۵۴-
۹۲۲
سرمايه گذاري بوعلي
۰
۱,۰۷۷
سرمايه گذاري بهمن
۰.۰۴-
۲,۴۷۵
سرمايه گذاري بانك ملي ايران (هلدينگ )
۵.۰۸-
۱,۵۷۵
سرمايه گذاري البرز(هلدينگ )
۰.۰۶
۱,۵۷۹
سراميك هاي صنعتي اردكان
۰.۸۹-
۱,۲۳۳
سخت آژند
۰.۱۳-
۳,۰۰۶
سايپاديزل
۶.۸-
۱,۵۰۱
سايپاآذين
۰.۰۷-
۱,۳۶۰
سايپا شيشه
۰
۲,۷۳۷
سامان گستراصفهان
۶.۴۶-
۱,۸۷۴
ساختمان اصفهان
۷.۳۹-
۳,۵۱۶
زامياد
۱.۶
۱,۰۶۳
رينگ سازي مشهد
۲.۳۶
۱,۳۵۷
ريخته گري تراكتورسازي ايران
۰
۱,۴۹۱
روغن نباتي ناب
۰
۸,۱۳۳
دوده صنعتي پارس
۰.۷۲-
۱,۱۱۰
درخشان تهران
۰.۴۸
۷,۸۷۱
داملران
۱.۲۶-
۴,۷۶۹
دارويي لقمان
۰
۱۱,۶۸۲
دارويي رازك
۰
۳,۴۱۵
دارويي امين
۱.۵۷-
۳,۷۰۰
داروسازي كوثر
۰.۱۳-
۱۱,۹۲۲
داروسازي فارابي
۲.۲۸-
۳,۵۰۵
داروسازي سبحان
۱.۵۸-
۲۲,۶۸۴
داروسازي زهراوي
۷.۰۶
۱۳,۴۰۵
داروسازي جابرابن حيان
۲.۱-
۱۳,۲۳۲
داروسازي اكسير
۱.۳۲
۹,۷۲۱
داروسازي اسوه
۰.۲۵-
۸,۷۴۸
داروپخش (هلدينگ )
۰.۷۴-
۶,۲۳۰
خوراك دام پارس
۱.۴۲-
۶,۱۱۲
خدمات دريايي تايدواتر

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |