شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۲ - Aug 5, 2006
طب سوزني و خواص درماني آن
درمان اعجاب انگيز
دكتر الهام اميرآذر
009951.jpg
طب سوزني روش درماني سنتي چين است. همان طور كه طب سنتي ايران را طب بوعلي سينايي و طب سنتي هند را آيورودا مي گويند.
طب سوزني در اسطوره ها جاي دارد و تاريخچه آن به هزاران سال قبل برمي گردد. قدمت اين طب به قدري است كه بقاياي آن را مي توان از عصر حجر پيگيري كرد.
قبل از خواندن اين مقاله به صحبت هاي دو بيمارتوجه كنيد:
- الف. پ، 42 ساله از تهران:
به علت تيرگي پوست، هاله تيره اطراف چشم و لكه اي قهوه اي كه روي صورت و بدنم وجود داشت و رو به افزايش بود، ظرف 20 سال گذشته به بسياري از پزشكان مراجعه كردم، آنها جز استفاده از كرم  هاي لايه بردار چيزي تجويز نكردند كه آن هم فايده اي نداشت تا اينكه با اين درمان آشنا شدم و امروز جلسه نهم طب سوزني را انجام دادم، جالب است بگويم كه لكه هاي صورت و بدنم حدود 50 درصد بهبود يافته است. ولي نكته جالب تر اين است كه آلرژي و كمردرد مزمني كه مرا بسيار آزار مي داد نيز به طرز شگفت آوري بهبود يافته و انرژي جسمي و روحي ام بيشتر شده و اين براي من به يك معجزه شبيه است.
- مريم. ص، 34 ساله از تهران:
افسردگي شديد و تمايل به خودكشي داشتم و بعد از سه ماه طب سوزني توانستم داروهاي اعصابم را كنار بگذارم. تنگي نفس و نيز دردهاي عضلاني ام نيز بسيار بهبود يافته است.
جملاتي كه در بالا خوانديد را بارها و بارها از زبان بيماراني كه تحت درمان با طب سوزني قرار گرفته اند با حالت تعجب و گاه با خوشحالي شنيده ام. البته اينها فقط گوشه اي از سخنان هزاران بيماري است كه در جاي جاي جهان هر روز با طب سوزني مداوا مي شوند؛ بيماراني كه سال هاست از دردهاي عصبي، كمردرد، سياتيك، ميگرن هاي بسيار شديد، افزايش وزن، آسم، آرتروز زانو، انواع اعتياد و... رنج مي برند و وقتي با اين درمان آشنا مي شوند به راستي دوباره متولد مي شوند.
طب سوزني چگونه كار مي كند؟
چيني هاي باستان معتقد بودند كه بدن انسان علاوه بر گوشت و پوست و استخوان داراي كالبدي انرژتيك نيز هست و انرژي در كانال هايي كه به آنها مردين مي گويند در جريان است. جالب است بدانيد كه امروزه توسط روش هايي خاص، اين كانال ها قابل رؤيت شده اند. همان طور كه آب در رودخانه ها جريان دارد، انرژي نيز در كانال ها (مردين ها) در گردش است. تا زماني كه انرژي در گردش است و مانعي در سر راه آن قرار نگرفته، بيماري وجود ندارد(زمان كودكي). ولي همين طور كه ما بزرگتر مي شويم و تحت تأثير عوامل خارجي و داخلي مانند: مواد شيميايي محيطي، تغذيه نامناسب، استرس، آلودگي هاي صوتي، عدم تحرك و... قرار مي گيريم، اين آلودگي ها مانند زباله هايي جريان انرژي را متوقف يا كند مي كنند و در نتيجه بيماري شروع مي شود.
اساس تشخيص در طب سوزني
تشخيص در طب سوزني كار بسيار دشواري است، از بيماري كه مراجعه مي كند بايد يك شرح حال مفصل در مورد تمام اعضاي بدن گرفت و او را از نظر روحي- رواني سنجيد. جالب است بدانيد كه معاينه از نحوه صحبت كردن، راه رفتن، نشستن روي صندلي، حالت و رنگ چهره، ناخن ها و لب ها شروع مي شود و با معايناتي از جمله معاينه نبض و زبان ادامه مي يابد. (معاينه زبان در طب سوزني اهميت ويژه اي دارد و مي توان از روي معاينه زبان پي به بسياري از بيماري هاي فرد برد).
در مورد معاينه زبان بايد بگويم كه رنگ زبان، شكل آن، نوع بار روي زبان و محل قرار گرفتن آن، تورم زبان و حس خطوطي كه بارها هر يك از ما روي زبانمان مشاهده كرده ايم و از آن سرسري گذشته ايم، مي تواند به تشخيص كمك كند.
درمان چگونه است؟
براساس تشخيصي كه پزشك براي بيمار در نظر گرفته است، مبادرت به انتخاب يك سري نقاط مي كند كه بين 10تا 15 و گاهي كمتر يا بيشتر است. چيني هاي قديم نقاطي را روي بدن كشف كرده اند كه تحريك آنها مي تواند اثرات درماني روي ارگان هاي دروني بدن بگذارد. اينكه چطور آنها به اين دانش دست يافته اند نيز شگفت انگيز است. مثلاً نقاط اطراف قوزك پا مربوط به كانال كليه و مثانه است و يا نقاطي در زير زانو مربوط به كانال معده است.
درمان هفته اي 2 تا 3 مرتبه و هر دوره درماني 12 جلسه است . ممكن است بعضي بيماران به دو يا سه دوره درماني نياز داشته باشند و اين بستگي به مزمن بودن بيماري شان دارد. هر جلسه درماني حدود يك تا 5/1 ساعت طول مي كشد. علاوه برطب سوزني، آموزش تغذيه سالم، حركات ورزشي مناسب، استفاده از گياهان دارويي و مكمل هاي غذايي نيز گاه به كمك طب سوزني مي شتابند.
نكته مهم در درمان اين است كه علاوه بر محل سوزن ها، جهت آنها، عمق نفوذ آنها و نحوه حركت دادن آنها در بدن براي ايجاد احساس انرژي بسيار مهم است.
توجه كنيد كه طب سوزني درمان بدون دردي است و هيچ عارضه اي ندارد و امروزه استفاده از سوزن هاي يك بار مصرف كار پزشك و بيماران را بسيار راحت تر كرده است.
جايگاه طب سوزني در غرب چيست؟
تا اوايل دهه۷۰ ميلادي بيشتر پزشكان مكانيزم طب سوزني را مانند دارونماها فرض مي كردند و بيشتر، اثرات رواني را در بهبود اشخاص دخيل مي دانستند؛ ولي اثرات مفيد طب سوزني در دامپزشكي و نيز روي بچه هاي خيلي كوچك (كه تلقين پذير نيستند) را رد مي كردند. در سه دهه اخير طب سوزني جايگاه ويژه اي در اروپا و آمريكا پيدا كرده است. به طوري كه در چندين دانشگاه معتبر آمريكا و اروپا تدريس مي شود و مورد قبول دو سازمان معتبر جهاني WHO (سازمان بهداشت جهاني) و FDA (سازمان غذا و داروي آمريكا) است. پزشكان طب سوزني نيز زير نظر مقامات بهداشتي مشغول به كارند.
و اما بيماري هايي كه با طب سوزني قابل درمان است:
۱ - دردهاي حاد و مزمن (كمر درد، سياتيك، درد زانو، آسيب هاي ورزشي و...)
۲ - بيماري هاي روحي- رواني
۳ - كاهش و افزايش وزن
۴ - مشكلات گوارشي
۵ - مشكلات تنفسي
۶ - كنترل وزن و...
به ياد داشته باشيم كه طب سوزني شاخه اي از طب كل نگر است و به بدن شما به عنوان يك جزء نمي نگرد بلكه آن را به صورت كلي مي بيند و درمان مي كند.

پرسش و پاسخ
علايم عفونت ادراري در كودكان چيست؟
009960.jpg
سميه شرافتي: علت عفونت ادراري معمولاً ميكروب هايي هستند كه به آنها باكتري مي گوييم. به سبب نزديكي دستگاه گوارش با دستگاه ادراري عوامل ميكروبي نرمال دستگاه گوارش در اطراف مجاري ادراري رشد كرده و در صورت وجود عوامل مستعد كننده عفونت، مثانه و كليه را هم مورد تهاجم قرار مي دهند. عفونت ادراري در كودكان يك بيماري بسيار مهم و بسيار شايع است كه مي بايست به موقع و در معاينات ماهانه تشخيص داده شود و به طور قاطع درمان شود. در صورت تدابير درماني مناسب در اكثر موارد عفونت به خوبي كنترل شده و مشكل خاصي پيش نمي آيد، ولي در صورت سهل انگاري و درمان ناقص مي تواند موجب عوارض خطرناكي همچون نارسايي كليه، فشار خون و... شود.
پس از درمان عفونت ادراري نيز براساس تشخيص پزشك ممكن است نياز به بررسي هاي تشخيصي تكميلي باشد. از مهمترين اين پيگيري ها مي توان به آزمايشات مكرر كامل و كشت ادرار جهت كشف عفونت مجدد ادراري اشاره كرد، زيرا درنيمي از موارد عفونت ادراري در كودكان بدون علامت بوده و فقط با آزمايش ادرار تشخيص داده مي شود. اين آزمايشات و كنترل مكرر ممكن است براي 2 سال يا حتي بيشتر تداوم يابد.
منبع: Pedhos.com

دريچه
تأثير تماشاي تلويزيون بر خواب كودك
009954.jpg
گروه اجتماعي- تحقيقات دانشمندان نشان مي دهد تماشاي بازي هاي رايانه اي و تلويزيون علاوه بر اينكه رفتارهاي پرخاشگرانه و پرخطر را در كودكان افزايش مي دهد، باعث بروز مشكلات خواب در آنها مي شود. تماشاي تلويزيون در كودكان زير 5 تا 6 سال علاوه بر بروز چاقي، در ايجاد اختلالات خواب بسيار مؤثر است.
همچنين اين تحقيقات حاكي از آن است كه خواب اين كودكان خصوصاً شيرخواران حتي وقتي تلويزيون در اتاق روشن است و كودك برنامه هاي آن را پيگيري نمي كند در روند خواب ايجاد مشكل مي كند. البته تماشاي فيلم هاي جنايي و سريال ها نيز اثرات بسيار مخربي در روند اين اختلال دارند.
منبع:HealthdayNew.com

درمانگاه
ترس و ترديد در تصميم گيري
009957.jpg
لادن نصيري- گرچه آدمي خود وسواس را بي مورد مي داند، اما حالتي است اجبارگونه كه به ناچار تسليم آن مي شود. وقتي شما از فكري مزاحم يا تصوراتي بي اساس به اضطراب مي افتيد، دچار وسواس هستيد. افكار وسواس گونه يا وسواس هايي كه با ترديد همراه است، معمولاً شخص را به طرف تشويش و نگراني سوق مي دهد. اعمال اجباري مثل شستن دست ها به دفعات مكرر، نظافت بيش از اندازه خانه و در و ديوار و آبكشي چندباره ظرف ها، يكي از واكنش هاي تخفيف دهنده وسواس فكري است.اگر درصدد يافتن ريشه وسواس هستيد، بايد بدانيد كه عامل وراثت، در به وجودآوردن آن نقش مهمي ندارد. وسواس، بيشتر اوقات در اثر الگوبرداري از والدين جنبه عادت به خود مي گيرد و بنابراين علت اساسي آن تربيت و محروميت هاي شديد در دوران كودكي و خطاي والدين است.كمال طلبي، غرور كامل بودن، عدم اعتماد به نفس و احساس ناامني، در ايجاد وسواس، نقش مؤثري ايفا مي كنند. حال اگر ايرادگيري، سركوفت مدام پدر و مادر، سرزنش و ملامت و افراط در مراقبت را به آن اضافه كنيم، مي بينيم كه از كودك بي گناه، انساني مردد، فاقد اعتماد به نفس و مضطرب ساخته مي شود.
راه حل
اختلالات وسواسي- اجباري از ديرباز، يكي از پيچيده ترين و مقاوم ترين اختلالات نوروتيك(عصبي) شناخته شده و بدون مراجعه به متخصص، به آساني درمان پذير نيست.در زير به چند اقدام اوليه كه به بهبود نسبي اين مشكل مي انجامد، مختصراً اشاره شده است:
الف) روش حساسيت زدايي: با اين روش از اضطراب ها و تشويش هاي خود كم كنيد تا نياز به واكنش جانشيني كه به نظر، آرام بخش مي آيد، نداشته باشيد.
ب) روش نيت متضاد: شخص وسواسي بايد سعي كند خود را با موقعيت هاي وسواسي مورد ترس روبه رو سازد؛ يعني به صورت ارادي، بالاترين اشتباه يا شكست را در ذهن مجسم و به خود تلقين كند. در بدترين شرايط هم اتفاق مهمي نخواهد افتاد.
ج) روش مواجهه: آدم وسواسي بايد به اشيائي كه به نظرش آلوده مي آيد، دائماً دست بزند. اين روش، معمولاً در درمان فوبياي ساده هم مؤثر است.
د ) تقويت اعتماد به نفس و توجه شديد به ارزش هاي خود: هر قدر اعتماد به نفس بيشتر شود، اضطراب هاي ناشي از وسواس هاي فكري كاهش مي يابد.
و) تغيير آب و هوا، محيط زندگي، محل كار: زندگي در جمع و حشر و نشر با آدم ها در فرونشاندن اضطراب هاي ناشي از وسواس فكر مؤثر است.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |