شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۲ - Aug 5, 2006
بررسي هاي جديد نشان مي دهد
علائق اينترنتي زنان و مردان متفاوت است
009936.jpg
گروه علمي فرهنگي- بررسي هاي جديد نشان مي دهد سليقه ها و علاقه هاي اينترنتي زنان و مردان با يكديگر متفاوت است و به طور مثال يك وب سايت ممكن است از ديد زنان بسيار جذاب و از نظر مردان كاملا غير جذاب باشد.
محققان دانشگاه گلامورگان در انگليس در مطالعه اي جديد متوجه شدند واكنش جنسيت هاي مختلف به پايگاههاي اينترنتي كاملا متفاوت است. در اين مطالعه مشخص شد مردان به طور ناخودآگاه به وب سايت هايي كه در طراحي آنها از رنگ هاي كمتري استفاده شده و بيشتر از خطوط مستقيم به جاي خطوط منحني بهره گرفته شده، جذب مي شوند و ترجيح مي دهند ادبيات مورد استفاده در متن پايگاه اينترنتي رسمي و يا كارشناسانه باشد و از كلمات اختصاري كمتري در آن استفاده شده باشد. اين درحالي است كه اغلب زنان وب سايت هاي رنگارنگ با خطوط و اشكال منحني را بيشتر مي پسندند و ترجيح مي دهند ادبيات مورد استفاده در متن آن غير رسمي و ساده باشد. به علاوه، مردان و زنان بيشتر به وب سايتهايي علاقه مندند كه همجنس خودشان آن را طراحي كرده باشد. تحقيقات محققان اين دانشگاه نشان داد ??درصد از پايگاههايي كه به طور نمونه در اين مطالعه مورد بررسي قرار گرفتند، مطابق سليقه مردان طراحي شده و فقط ?درصد با سليقه زنان مطابقت بيشتري دارد.

به روزنگاري سكيوريتي سنتر مك آفي
009924.jpg
گروه علمي فرهنگي- شركت توليدكننده نرم افزارهاي امنيتي مك آفي، حفره امنيتي شناسايي شده در نرم افزار سكيوريتي سنتر خود را اصلاح كرده و نگارش جديد آن را در اختيار كاربران قرار داده  است.
به گزارش پي سي ورلد، شركت اي  آي ديجيتال روز نوزدهم جولاي از شناسايي يك حفره امنيتي خطرناك در نرم افزار سكيوريتي سنتر خبر داده بود كه هكرها مي توانند با تكيه بر آن ايراد امنيتي وكدهاي مخرب خود را از راه دور در رايانه هاي كاربران اجرا كنند.
مك آفي در واكنشي سريع به شناسايي اين حفره امنيتي در محصول خود، آن را اصلاح كرده و هم اكنون نگارش اصلاح شده نرم افزار سكيوريتي سنتر را در وب سايت خود عرضه كرده  است.
اي آي ديجيتال اعلام كرده بود هكرها مي توانند با كمك اين ايراد امنيتي هر نوع فايل را در رايانه كاربر نصب كرده يا حتي فايل هاي موجود در هارد ديسك رايانه را از راه دور پاك كنند.
مك آفي هم اكنون با در اختيار داشتن ?/18درصد از سهم  بازار نرم افزارهاي امنيتي پس از سيمانتك، دومين توليدكننده بزرگ نرم افزارهاي ضد ويروس در جهان محسوب مي شود. كاربران نرم افزار سكيوريتي سنتر هم اكنون مي توانند نگارش به روزشده اين محصول را از وب سايت مك آفي در آدرس www.mcafee.com دريافت كرده يا گزينه به روزنگاري خودكار اين نرم افزار را براي دريافت خودكار نگارش اصلاح شده آن، فعال كنند.

فناوري سه بعدي سازي عكس هاي ديجيتالي
009921.jpg
گروه علمي فرهنگي- در جريان كنفرانسي در بوستون آمريكا، فناوري سه بعدي سازي عكسهاي ديجيتال معرفي شد. به گزارش بي بي سي، فوتوسينت نام برنامه جديدي از كمپاني مايكروسافت است كه اين قابليت را دارد تا عكسهاي معمولي ديجيتال را به صورت سه بعدي در آورد.
اين سيستم كه در جريان نشست گرافيك كامپيوتري در بوستون نمايش داده شد، به كاربر امكان مي دهد كه به صورت مجازي در عمق عكس قدم بزند و يا پرواز كند و عكس را از هر زاويه اي كه مايل است ببيند. مايكروسافت گفته كه نرم افزار فوتو سينت از اواخر سال جاري در دسترس عموم خواهد بود.
ريچارد زليسكي، سرپرست محققان بخش تحقيق مايكروسافت كه همراه با نوا اسنيولي و استيون زايتس از دانشگاه واشنگتن بر روي اين سيستم كار كرده است، مي گويد: اين سيستم از روي يك مجموعه عكس خام ديجيتالي، تصاوير سه بعدي ديجيتالي به وجود مي آورد.
او مي گويد كه اين فناوري مي تواند با استفاده از چند عكس كه در زمان هاي مختلف با چند دوربين گوناگون برداشته شده، نتيجه نهايي را به تصويري سه بعدي تبديل كند.
فوتوسينت بخش مشخصي از هر تصوير را انتخاب مي كند و با مراجعه به عكسهاي ديگر، مشتركات عكسها را با هم تطبيق مي دهد. اين شيوه جزئيات تصوير سه بعدي را برجسته مي كند و همچنين حساب مي كند موقعيت دوربين در زمان عكسبرداري كجا بوده است.

بازي هاي خشن رايانه اي در ايجاد رفتار پرخطر تاثير دارد
گروه علمي فرهنگي- احتمال دست زدن به رفتارهاي پرخطر مانند استعمال ماري جوانا و مصرف مشروبات الكلي پس از انجام بازي هاي خشن رايانه اي و ويدئويي در نوجوانان افزايش يافته است. به گزارش رويترز، سونيا برادي از دانشگاه كاليفرنيا در سانفرانسيسكو مي گويد: بازي هاي خشن ويدئويي و رسانه هاي خشونت آميز، در كل، احتمال پرخاشگري را در كودكان افزايش مي دهد. اين تحقيق نشان مي دهد اين بازي ها احتمال هر نوع رفتار پرخطر را افزايش مي دهد. تحقيقات گروه پژوهشي دانشگاه كاليفرنيا نشان مي دهد كه مردان جوان بعد از انجام اين بازي ها بيشتر احتمال دارد نگرش ديگران را به خود خصمانه تلقي كنند.
اين محققان تاثير دو نوع بازي ويدئويي را در ???مرد ??تا ??ساله بررسي كردند. در يك بازي، فرد نقش مثبت و در ديگري نقش يك جنايتكار را بازي مي كند. انجام بازي خشن فشار خون مردان جوان را افزايش داد. اين تاثير در مرداني كه در خانواده يا جامعه شان نيز خشونت بيشتر است مشهودتر بود.

ربات هاي نظامي كره جنوبي
009933.jpg
گروه علمي فرهنگي- ارتش كره جنوبي اعلام كرد كه صنعت ساخت ربات هاي نظامي را تا سال ???? ميلادي در اين كشور توسعه خواهد داد. هدف از ساخت ربات هاي نظامي، كمك به تلاش هاي اين كشور براي انجام ماموريت هاي شناسايي و مين روبي است. تيم هاي تحقيقاتي وزارت دفاع كره جنوبي و برخي  از شركت هاي نظامي اين كشور براي ساخت اين ربات ها همكاري خواهند كرد. همچنين ارتش كره جنوبي قصد ساختن ربات هايي براي واحدهاي ضد تروريسم دارد. ربات هاي مبارزه با تروريسم، شناسايي، مين روبي و حمايت از عمليات رزمي ربات هايي هستند كه دستور ساخت آنها به ارتش كره داده شده است.

آموزش و پرورش
اعلام نتايج نقل و انتقال فرهنگيان
گروه علمي فرهنگي- نتايج نقل و انتقال فرهنگيان اعلام شد.
به گزارش همشهري، نتايج نقل و انتقال فرهنگيان در ادارات آموزش و پرورش استان ها و همچنين در سايت آموزش و پرورش به نشاني www.meda.ir قابل دسترسي است.
به گفته معاون برنامه ريزي و توسعه مديريت آموزش و پرورش، امسال حدود 16هزار فرهنگي متقاضي نقل و انتقال هستند.
محدث خراساني در گفت وگو با همشهري درباره نقل و انتقال فرهنگيان اظهار داشت: نقل و انتقال معلمان براساس سامانه اي تعريف شده عمل مي شود و معلمان متقاضي نقل و انتقال در تير ماه هر سال درخواست خود را ارائه مي كنند كه پس از تحليل در سامانه و براساس نياز منطقه مقصد و اعلام مازاد منطقه مبداء، نتايج آن اعلام مي شود.
وي افزود: البته موارد خاصي، مثل زوج هاي فرهنگي جداگانه بررسي مي شود و حتي المقدور سعي مي شود زوج هاي فرهنگي در يك شهر برخوردار تدريس كنند.
معاون برنامه ريزي و توسعه مديريت آموزش و پرورش تصريح كرد: بناي كار ما در نقل و انتقالات حل مشكلات تا حد امكان است.
وي در پايان اظهار داشت: فرهنگيان مي توانند با وارد كردن شماره كارگزيني خود در پايگاه اينترنتي آموزش و پرورش از نتيجه نقل و انتقال خود مطلع شوند.
كاهش دانش آموزان دوره راهنمايي
مهر: مدير كل دفتر آموزش و پرورش راهنمايي تحصيلي كشور گفت: سالانه تعداد دانش آموزان دوره راهنمايي مدارس كشور بين 150 تا۲۰۰ هزار نفر كاهش مي يابد.
منوچهر فضلي خاني افزود: تعداد دانش آموزان دوره راهنمايي در سال گذشته بالغ بر 4ميليون و۴۰۰ هزار نفر بوده كه با برآوردهاي انجام شده در سال تحصيلي جديد اين رقم به 4ميليون و 300هزار نفر خواهد رسيد.
مدير كل دفتر آموزش و پرورش راهنمايي تحصيلي كشور اعلام نهايي و قطعي تعداد دانش آموزان دوره راهنمايي را به پس از اتمام زمان ثبت نام در مدارس موكول كرد.
وي كاهش رشد جمعيت را عامل كاهش تعداد دانش آموزان دانست و در پاسخ به سؤالي ديگر مبني بر هزينه مورد نياز براي بازگشايي هر مدرسه راهنمايي در كشور، اين رقم را در مناطق مختلف آموزشي اعم از محروم و برخوردار غيرقابل پيش بيني عنوان كرد.
فضلي خاني در اين باره ادامه داد: برخي از مدارس نيازمند بازسازي جزيي بوده و تعدادي ديگر به تعميرات اساسي نياز دارند كه اين ارقام نيز به تفكيك در استانهاي سراسر كشور متفاوت هستند.
آموزشگاه هاي علمي آزاد بايد با نام خود فعاليت كنند
فارس: مدير مشاركتهاي مردمي آموزش و پرورش شهر تهران گفت: آموزشگا ه هاي علمي آزاد داراي مجوز از وزارت آموزش و پرورش، بايد از نام خود در تبليغات و فعاليت خود استفاده كنند.
خدايار رفيعي نيا افزود: مقرر شده است كه تمام آموزشگاه هاي داراي مجوز، از نام مشخص شده در مجوز خود در تبليغات استفاده نمايند و هيچ آموزشگاهي نمي تواند در تبليغات و ديگر فعاليت هاي خود از نام ديگر استفاده كند.
وي ادامه داد: در حال حاضر يك هزار و 137 موسسه علمي آزاد مجاز در شهر تهران فعاليت مي كنند.
رفيعي نيا اظهار داشت: اسامي تمام موسسات علمي آزاد تهران بر روي سايت آموزش و پرورش شهر تهران به نشاني www.tehranedu.ir قرار دارد.
وي تأكيد كرد: تمامي آموزشگاه هاي علمي آزاد شهر تهران براي تبليغات بايد از سازمان آموزش و پرورش شهر تهران مجوز بگيرند و از نام خود نيز در تبليغات استفاده كنند.

آموزش عالي
زمان، محل و نحوه توزيع كارنامه آزمون سراسري
009927.jpg
گروه علمي فرهنگي كارنامه نتيجه علمي آزمون كليه داوطلبان شركت كننده در آزمون سراسري امسال صبح و بعد از ظهر روزهاي چهارشنبه و پنج شنبه 18 و 19 مردادماه جاري در همان شهرستان و همان حوزه اي كه داوطلب كارت ورود به جلسه خود را دريافت داشته براساس سال تولد داوطلبان توزيع مي شود.
به گزارش روابط عمومي سازمان سنجش ، داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در اين آزمون علاوه بر دريافت كارنامه، فرم انتخاب رشته هاي تحصيلي و دفترچه راهنماي انتخاب رشته هاي تحصيلي را نيز دريافت خواهند كرد كه اين دسته از داوطلبان مطابق برنامه پيش بيني شده مي بايست فرم انتخاب رشته خود را پس از تكميل در روزهاي يكشنبه و دوشنبه 22 و 23 مردادماه جاري به همان باجه اي كه آن را دريافت كرده اند تحويل دهند.
براساس اين گزارش، اطلاعات كامل در اين خصوص از طريق نشريه پيك سنجش روز دوشنبه 16 مردادماه جاري به اطلاع عموم داوطلبان خواهد رسيد.
شروع فعاليت پايگاه هاي انتخاب رشته
همزمان با توزيع كارنامه هاي كنكور
ايلنا: فعاليت پايگاه ژهاي انتخاب رشته آموزش و پرورش همزمان با توزيع كارنامه داوطلبان كنكور آغاز خواهد شد.
رئيس گروه آموزش و پرورش نظري و پيش دانشگاهي تهران، با اعلام اين مطلب گفت: پذيرش و انتخاب رشته براي داوطلبان ورود به دانشگاه در دو مرحله انتخاب رشته رايانه ژاي و ارائه مشاوره براي رشته ژهاي مختلف انجام مي ژشود.
حسيني افزود: سال گذشته حدود 16 هزار نفر به پايگاه ژهاي انتخاب رشته آموزش و پرورش مراجعه كردند كه حدود 71 درصد آنان در دانشگاه ژها پذيرفته شدند.
وي خاطرنشان كرد: پيش ژبيني مي ژشود امسال 20 هزار نفر به مراكز انتخاب رشته آموزش و پرورش مراجعه كنند و قطعاً درصد پذيرش اين افراد در دانشگاه ژها نيز افزايش خواهد يافت.
حسيني با اشاره به فعاليت 41 پايگاه انتخاب رشته در تهران يادآور شد: در هر منطقه حداقل يك پايگاه انتخاب رشته براي دختران و يك پايگاه انتخاب رشته براي پسران وجود دارد كه از ساعت 8 تا 20 فعاليت مي ژكنند. به گفته رئيس گروه آموزش و پرورش نظري و پيش دانشگاهي تهران، هزينه انتخاب رشته در پايگاه ژها براي هر دانش ژآموز 3 هزار و 500 تومان تعيين شده است.
انتقاد وزير علوم از كمبود اعتبارات پژوهشي
ايرنا: وزير علوم، تحقيقات و فناوري از كمبود اعتبارات پژوهشي انتقاد كرد و گفت: كمبود اعتبارات پژوهشي، روند توسعه علمي پايدار را به خطر مي اندازد.
محمدمهدي زاهدي افزود: پژوهش هاي دانشگاهي در يك سال اخير بايد افزايش مي يافت كه به علت كمبود اعتبارات، اين امر محقق نشد.
وي بدون ذكر آماري افزود: شمار طرح هاي تحقيقاتي نيز در اين مدت به علت كمبود اعتبارات كاهش يافته است.
زاهدي گفت: كاهش تحقيقات به ضرر تحقيقات كاربردي و مانعي براي تحقق سند چشم انداز 20ساله نظام است.وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: بر اساس سند چشم انداز 20ساله كشور، ايران بايد مقام اول تحقيقات را در جهان اسلام و خاورميانه داشته باشد ولي روند كند تحقيقات در كشور نگران كننده است.
او حمايت از نخبگان براي انجام تحقيقات كاربردي را ضروري دانست و گفت: در شرايط كنوني، محققان به علت كمبود اعتبار، تمايلي به پژوهش ندارند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |