يكشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۸ - Aug 13, 2006
گراميداشت كودكان چيني و اندرسن
افتتاح پارك براي جوجه اردك زشت دانمارك
010995.jpg
گروه ادب و هنر- در حالي كه ادبيات كودكان ايران از سال هاي درخشان دهه 60 فاصله مي گيرد و نويسندگان اين حوزه به فراموشي سپرده مي شوند، چيني ها براي هانس كريستين اندرسن يك پارك 5/12ميليون دلاري مي سازند.
توجه به ادبيات كودكان، توجه به بزرگاني است كه بايد از كودكي هايشان باليده و بزرگ شوند.
خبرگزاري فرانسه به نقل از رسانه هاي ملي چين اين خبر را منتشر كرده، اعلام مي كند: دولت چين قصد دارد با تأسيس يك پارك، ياد و خاطره هانس كريستين اندرسن خالق شخصيت جذاب و دوست داشتني جوجه اردك زشت را براي كودكان اين كشور زنده كند.
اين نويسنده دانماركي فراتر از تعلق به يك كشور خاص است؛ توجه به او، احترام به همه كودكاني است كه با داستان هاي زيبايش، به آرزوها و كودكي هايشان شكل داده اند. اين پارك 12 و 500 ميليون دلاري در قسمت شمال شانگ هاي(بزرگترين شهر چين) واقع شده و قرار است تا پايان سال  جاري ميلادي افتتاح شود.به نظر مي رسد اين پارك واجد فضاهايي باشد كه در 156 داستان از نوشته هاي اندرسن از آنها استفاده شده است.هويت بخشي به كودكان- با هر وسيله هنري يا امكانات بازي- فراهم آوردن شرايطي است كه در رشد ذهني اين گروه سني مفيد است.
خبرگزاري فارس نيز در خبري كه به همين موضوع اختصاص داده، به نقل از يكي از سرمايه گذاران اصلي اين پروژه مي نويسد:شما در اين پارك به همه داستان هاي مشهور آندرسن دسترسي خواهيد داشت و كودكان نيز مي توانند با پرداختن به بازي هاي مختلف، تحت آموزش قرار گيرند .
داستان هاي اين نويسنده دانماركي تاكنون در سراسر دنيا به 91 زبان ترجمه شده است.
هانس كريستين اندرسن در سال 1805 متولد و در سال 1875 در سن 70سالگي درگذشت. اولين رمان او در سال 1825 به زبان  آلماني ترجمه شد. نمونه هايي از اين دست- پارك ويژه اندرسن- ديسني لند هايي است كه در برخي كشورها ساخته شده و فضاهاي كارتوني و شخصيت هاي افسانه اي اين هنرمند را به نمايش گذاشته است. برخي از اين شخصيت ها- حيوان يا انسان- در اين پارك ها همراه كودكان گردش مي كنند و با آنها به صحبت مي پردازند.

چهره روز
تنهايي تراژيك قهرمان
011052.jpg
گروه ادب وهنر-سعيد مروتي: من معتقدم كه مردان پا به سن گذاشته امروز، ديگر جوانان آغاز جنگ نيستند و با كوله باري از تجربه و نگاهي به گذشته و حال و آينده درباره عظمت و كرامت ايراني سخن مي گويند. اينها را ابراهيم حاتمي كيا مي گويد؛ فيلمسازي كه اين روزها آخرين ساخته سينمايي اش روي پرده سينماها آمده است.
به نام پدر را چه فيلم خوبي بدانيم و چه نه، در يك نكته نمي توانيم ترديد كنيم؛ اينكه فيلمي از جنس سينماي حاتمي كياست، با آدم هايي آشنا كه در اين سال ها حاتمي كيا به آنها وفادار مانده و پا به پايشان پيش آمده است. ناصر- قهرمان محوري به نام پدر- آدمي است از جنس حاج كاظم آژانس شيشه اي و سردار راشد موج مرده ؛ فردي كه سال هاي جواني اش را در جبهه گذرانده و حالا در شرايط اجتماعي متفاوت، درگير تناقض هاي جامعه معاصر است. ناصر در به نام پدر درست مثل راشد موج مرده با فرزندش مسأله دارد هر چند كه مانند او علم مخالفت با فرزند برنداشته، چون در شرايط بغرنج تري گرفتار آمده است. پاي دختر روي ميني رفته كه پدر سال ها پيش، آن را براي دشمن بعثي كاشته بوده. تراژدي به نام پدر در اينجا شكل مي گيرد؛ اينكه قهرمان تك افتاده و تنهايي حاتمي كيا بايد پاسخگوي شرايط موجود اجتماعي باشد و ويژگي بارز فيلم هاي حاتمي كيا همواره همين به روزبودن و به مسئله روز پرداختن بوده است. خود او در اين باره مي گويد: قهرمان فيلم به نام پدر متعلق به سال هشتاد و پنج است؛ با همه شرايط موجود خودش. راستش اين دامي است كه ناخودآگاه دوستداران اين نوع قهرمان مقابل فيلمساز قرار مي دهند.در همه اين سال ها از حاتمي كيا به عنوان فيلمساز سينماي جنگ نام برده شده است، در حالي كه به گمان من او فيلمساز آدم هاي جنگ است؛ آدم هايي كه حاتمي كيا در همه اين سال ها ، روزگارشان را در شرايط متفاوت اجتماعي دنبال كرده است؛ آدم هايي كه با گذشتن نزديك به دو دهه از پايان جنگ، حالا افرادي هستند كه يا وارد ميانسالي  شده اند يا اصلا پا به سن گذاشته اند. آنها بايد پاسخگوي فرزندانشان باشند؛ فرزنداني كه شايد تعريف ديگري از آرمان و عقيده دارند و همين، تنهايي آدم هاي حاتمي كيا را رقم مي زند.

بازگشت پسرهاي برزيلي به سينما
گروه ادب و هنر- اثر ضدفاشيستي و دلهره آور موفق دهه هفتادي دوباره سازي مي شود. رسانه هاي گروهي مي نويسند كه پسرها دوباره به شهر برمي گردند.به نوشته خبرگزاري رويتر، فيلم پرسروصداي پسرهايي از برزيل يك بار ديگر توسط صنعت سينما دوباره سازي مي شود. كارگرداني نسخه جديد را برت راتنر برعهده دارد. او بعد از موفقيت مالي فيلم هايش هم چون ساعت شلوغي و مردان ايكس 3 - كه دومي فصل گذشته بر روي پرده سينماها رفت- توانست شركت مستقل فيلم سازي نيولاين را متقاعد به توليد فيلم محبوب دوران نوجواني اش بكند.
اين فيلم پرتنش كه قصه فعاليت هاي خرابكارانه نازي  ها را به تصوير مي كشد، اولين بار سال 1978 توليد شد و هم اكنون لقب يك كار كلاسيك را گرفته است. در اين فيلم گريگوري پك و لاورنس اليويه نقش هاي اصلي را بازي مي كردند و فرانكلين جي شفنر كارگردان آن بود.

علي اشرف درويشيان: با ادبيات جدي
برخورد درستي نمي شود
011004.jpg
گروه ادب و هنر- علي اشرف درويشيان- نويسنده اجتماعي نويس و تلخ نويس ايران- پس از مدت ها سكوت به ايسنا گفته است: اگر در جامعه ما در آموزشگاه ها و مدرسه ها، معلمان ادبيات آنقدر آزادي داشته باشند كه دانش آموزان و علاقه مندان را راهنمايي كنند و آنها را مرحله به مرحله از ادبيات عامه پسند به سوي ادبيات جدي تر و سطح بالاتر راهنمايي كنند، رشد فكري و ذوق ادبي خوانندگان را موجب خواهد شد؛ كاري كه در دوره ما توسط دبيران ادبيات انجام مي شد.
درويشيان كه سال هاي گذشته را در سكوت كرج گذرانده و كمتر به اظهارنظرهاي تند گذشته پرداخته است، ادامه مي دهد: متاسفانه امروز چنين معلماني در آموزش و پرورش ما وجود ندارند يا خيلي در اقليت هستند.
نويسنده رمان معروف و پرخواننده سال هاي ابري   به رابطه ادبيات عامه پسند و جدي اشاره مي كند و ادامه مي دهد: امروزه متاسفانه با ادبيات جدي، برخورد درستي نمي شود و معمولاً روي آثار نويسندگاني كه شهرتي كسب كرده اند، حساسيت بيشتري وجود دارد. در واقع، وقتي به مسائل جدي تر و به عمق اجتماع پرداخته مي شود، در مقايسه با ادبيات عامه پسند سطحي بازاري كه افراد سطحي با سواد سطح پايين را شامل مي شود، با محدوديت بيشتري مواجه مي شويم.درويشيان در پايان نتيجه مي گيرد: هر چه بر ادبيات جدي، فشار بيشتري وارد شود، بازار ادبيات عامه پسند و سطح پايين روبه گرمي مي رود، هر چند كه محدوديت براي ادبيات عامه پسند نيز كار شايسته اي نيست.

هم زمان با روز كتاب و كتاب خواني
دهمين دوره انتخاب كتاب سال دفاع مقدس برگزار مي شود
فارس: دهمين دوره انتخاب بهترين كتاب سال دفاع مقدس روز 24 آبان ماه هم زمان با روز كتاب و كتاب خواني برگزار مي شود.
معاونت ادبيات و انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس با انتخاب محمدرضا سنگري به عنوان دبير علمي، آثار منتشر شده با موضوع دفاع مقدس در سال 1384 را ارزيابي و گزينش مي كند.
در اين دوره بيش از 30 داور، آثار رسيده به دبيرخانه را داوري مي كنند.
سنگري كه دبير علمي نهمين دوره از اين جايزه بود، سال گذشته بر عملكرد گروه هاي داستان (رمان‎/ مجموعه داستان كوتاه)، خاطره نويسي (آثار خودنوشت‎/ آثار شفاهي)، شعر (مجموعه اشعار گردآوري شده‎/ مجموعه اشعار انفرادي‎/ نقد و پژوهش هاي ادبي)، تحقيق و پژوهش،  جُنگ و زندگينامه، كودك و نوجوان(شعر‎/ داستان) و هنر نظارت داشت.

ببر اژدهاي چين آسياي جنوب شرقي را تسخير كرد
011001.jpg
گروه ادب و هنر- فيلم رزمي سينماي چين ركورد فروش محصولات صنعت سينماي چين را در كشورهاي آسياي جنوب شرقي شكست. دروازه ببر اژدها ميليون ها تماشاچي را در اين كشورها مجذوب خود كرده است.
به نوشته نشريه هاليوود ريپورتر، اين فيلم اكشن كه حال و هوايي رزمي دارد توسط ويلسن ييپ كارگرداني شده است. دوني  ين چهره سرشناس و محبوب فيلم هاي كاراته اي نقش اصلي دروازه ببر اژدها را بازي كرده است.
اين فيلم با حال و هوايي شبيه فيلم هاي قهرمان و خانه خنجرهاي پران فلسفه چيني را با هنرهاي رزمي و كاراته تلفيق كرده است.فيلم اواخر ماه ژولاي در چين و ديگر كشورهاي آسياي جنوب شرقي اكران عمومي شد. فروش كلي فيلم در اين كشورها طي اين مدت بيش از 15 ميليون دلار بوده است. اين رقم فروش براي يك محصول چيني بسيار خوب و عالي است. فروش فيلم در چين و هنگ كنگ هم خيلي خوب بوده است.
اگرچه تماشاگران آسيايي از دروازه  ببر اژدها استقبال خيلي خوبي كرده اند، اما منتقدين سينمايي نقدهاي مثبت زيادي براي آن ننوشته اند. برعكس تماشاگران عادي، آنها مي گويند خط اصلي قصه فيلم بسيار معمولي و كليشه اي است. با وجود اين نقدهاي منفي، سازندگان فيلم در تدارك توليد قسمت جديدي از اين فيلم پرفروش ورزشي هستند.

پيشنهاد يدالله مفتون اميني
روزي به نام شعر دفاع مقدس نام گذاري شود
فارس: يدالله مفتون اميني شاعر و منتقد ادبي گفت: بايد روزي را به نام شعر و ادبيات دفاع مقدس نام نهاد و در آن روز به معرفي و آسيب شناسي شعر دفاع مقدس پرداخت.
اين شاعر و منتقد افزود: شعر دفاع مقدس به ذكر خون و خاطره و يادماني از شهداي جنگ تحميلي بسنده كرده است، درحالي كه اين يادمان و بزرگداشت ها به صورت هاي مختلفي توسط نهادهاي انقلابي و اسلامي برگزار مي شود.
اميني تصريح كرد: مي توان به جاي برگزاري كنگره شعر در روزهاي عادي، روزي را به نام "شعر و ادبيات دفاع مقدس" نام گذاري كرد كه شامل بخش هاي مختلف نمايشنامه، شعر، داستان و... باشد، تا در آن روز علاوه بر گراميداشت ياد و خاطره شهدا، به بررسي و آسيب شناسي شعر دفاع مقدس هم پرداخته شود.
اميني گفت: معمولا دركنگره ها افرادي كه كارشان كيفيت چنداني ندارد، جايزه مي گيرند، بنابراين بهتر است بدون چشم داشت به جايزه، روزي را به نام شعر دفاع مقدس داشته باشيم.
مفتون اميني با بيان اين مطلب كه اشعار جوانان در عرصه دفاع مقدس، بسيار بهتر و طبيعي تر از شاعراني است كه مستقيما در جنگ حضور داشته اند، ادامه داد: شاعراني كه تجربه حضور در جنگ را داشتند، نتوانستند شعر خوب بگويند؛ زيرا در طول جنگ در قبال فداكاري ها، ايثار و خطرهايي كه كردند، شعرشان را احساسي سرودند و خود را تخليه كردند؛ ولي كساني كه تجربه مستقيم از حضور در جنگ نداشته اند و تنها شاهد عوارض جنگ بوده اند، هنوز خالي نشده اند؛ لذا بهتر توانسته اند در قالب شعر و ادبيات خود را نشان دهند.

پوتين دستور فهرست برداري از آثار هنري را صادر كرد
ايسنا: رئيس جمهوري روسيه پس از سرقت بزرگ از موزه هرميتاژ و مركز ادبيات و هنر معاصر اين كشور، دستور تنظيم فهرستي از تمامي آثار ارزشمند فرهنگي در سراسر اين كشور را صادر كرد.
ولاديمير پوتين به دولت خود دستور داد تا اول سپتامبر كميسيوني به همين منظور تشكيل دهد. معاون اول نخست وزير روسيه به آژانس خبري ايتارتاس گفت: پوتين از وزارت كشور، وزارت فرهنگ، سرويس امنيت فدرال و بازپرسان پليس خواست تا در اين كار همكاري كنند؛ تاكنون سه نفر به اتهام سرقت از موزه هرميتاژ دستگير شده اند. موزه هرميتاژ يكي از مشهورترين موزه هاي جهان، داراي بيش از  ۵‎/۲ ميليون اثر هنري و يك هزار اتاق است.
بنا بر اين گزارش، سه روز پيش نيز نقاشي هايي به ارزش حدود  ۳‎/۱ ميليون دلار اثر ياكف چرني خف - معمار آوانگارد روسيه -از مركز دولتي ادبيات و هنر روسيه ربوده شدند.
مسئولان مي گويند بعضي از آثار مسروقه را پيدا كرده اند ، اما اذعان دارند كه تعداد آثار مسروقه را نمي دانند.

نجيب محفوظ بستري شد
فارس: نجيب محفوظ ، تنها نويسنده عرب برنده جايزه نوبل، به دليل بيماري كليوي، ريوي و ضعف جسمي ناشي از كهولت سن در يكي از بيمارستان هاي قاهره بستري شد.
نجيب محفوظ ، نويسنده مصري كه در سال 1988 برنده جايزه نوبل ادبي شد پنج شنبه گذشته، در سن
95 سالگي راهي بيمارستان شد. عبدل موتي ، سخنگوي پليس بيمارستان قاهره گفت: محفوظ به دليل مشكلات كليوي، ريوي و به طور كلي ضعف ناشي از كهولت سن راهي بيمارستان شده است. وي افزود: وضعيت عمومي اين نويسنده روبه بهبود است. نجيب محفوظ ، سال 1911 در قاهره متولد شد. او كه با ثبت بيش از 40 رمان به نام خود، در مصر عنوان مشهورترين و باذكاوت ترين نويسنده را يافته است، نويسندگي را از سن 17 سالگي شروع و اولين رمان خود را نيز در سال 1939 منتشر ساخت. محفوظ فارغ التحصيل رشته فلسفه از دانشگاه پادشاه فوآد 1 از قاهره است. او سال 1934 تحصيلات خود را به پايان رسانده و براي چندين سال در بخش اداري دانشگاه خود مشغول به كار بود.

اخبار كوتاه
بر ديوار نگارخانه ها
نگارخانه نقش جهان: نمايشگاه نقاشي آيدا مولوي و سروناز فروتني‎/ از 26 مرداد تا 3 شهريور‎/ خيابان مژده، خيابان زماني، محمودي 2، پلاك 59/ تلفن: 22716220.
خانه هنرمندان: نمايشگاه بين المللي 40 پوستر به مناسبت هفتادمين سال تولد مرتضي مميز‎/ از چهارم شهريور‎/ خيابان ايرانشهر، نرسيده به چهارراه طالقاني، باغ هنر.
نگارخانه آتشزاد: نمايشگاه نقاشي گروهي‎/ 21 تا 26 مرداد‎/ ميدان ونك، توانير، شماره 43/ تلفن: 88884907.
گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي فاطمه شاهرودي‎/ تا 26 مرداد‎/ دروس، كماسايي، شماره 42/ تلفن: 22541589.
كتاب هاي احمدي نژاد و نصرالله پرفروش شدند
ايسنا: كتاب هاي مربوط به سيد حسن نصرالله و محمود احمدي نژاد به عنوان پرفروش ترين كتاب هاي نمايشگاه سالانه كتاب در دمشق شناخته شدند.
وليد ناصيف، رئيس انتشاراتي الكتاب العربي در دمشق و قاهره تاكيد كرد: كتاب مبارزي از جنوب در خصوص سيد حسن نصرالله، دبير كل حزب الله لبنان و كتاب مردي در قلب توفان مربوط به محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور ايران به عنوان پرفروش ترين كتاب هاي سياسي نمايشگاه ساليانه  كتاب در سوريه به ثبت رسيده است.
دومين دوره مسابقه گيتار كلاسيك
گروه ادب و هنر- دومين دوره مسابقه گيتار كلاسيك، يكشنبه 22مرداد در تالار بتهوون خانه هنرمندان ايران برگزار مي شود. اين مسابقات در سه رشته سولو، دوئت دوگيتار و دوئت گيتار و يك ساز ديگر (پيانو، فلوت يا ويولن) برگزار مي شود.داوران اين دوره دكتر آيوازيان، فرزاد دانشمند، عليرضا تفقدي، پدرام فلسفي و كيوان ميرهادي هستند.
جشنواره موسيقي مدح حضرت رسول(ص)
فارس: جشنواره موسيقي مدح حضرت رسول(ص) همزمان با روز مبعث، 30 و 31 مردادماه در فرهنگسراي نياوران برگزار مي شود. اين جشنواره كه در سال پيامبر مكرم اسلام،برگزار مي شود حركتي براي بسط هر چه بيشتر موسيقي نواحي ايران است .
ممنوعيت انتشار پوستر آميتاب باچان
دولت پاكستان انتشار پوستري متعلق به تصوير آميتاب باچان در كنار پرچم اين كشور را در كراچي ممنوع كرد. اين پوستر مربوط به يك آگهي تبليغاتي با اين عنوان كه چه كسي مي خواهد ميليونر شود، بود.مقامات كراچي در مصاحبه با خبرگزاري رويترز گفتند: عكس باچان در كنار پرچم پاكستان اقدامي
فتنه برانگيز است و   جايگاه كنار پرچم، تنها متعلق به قهرمان ملي است، نه كس ديگري.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |