يكشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۸ - Aug 13, 2006
گزارش همشهري از وضعيت پولي و اعتباري كشور
* نقدينگي در ارديبهشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۵ درصد رشد كرد
* سپرده گذاري در بانك ها ۴۰ درصد رشد كرد
011151.jpg
گروه اقتصادي- آمار بانك مركزي نشان مي دهد در دو ماه نخست سال جاري ميزان سپرده هاي مردم در بانك ها افزايش يافته است و نقدينگي نيز نسبت به پايان سال ۸۴ تغييري نيافته است.
بنابراين، با صفرشدن رشد نقدينگي در دوماهه نخست امسال نسبت به پايان سال ۸۴ به نظر مي رسد كه سياست هاي اقتصادي جديد موجب جذب نقدينگي سرگردان شده است، اما ميزان نقدينگي موجود در جامعه همچنان در سطح بالاي ۹۲ هزار ميليارد ريال قرار دارد كه گسترش راهكارهاي جذب نقدينگي را مي طلبد.
بر اين اساس، ميزان نقدينگي موجود در اقتصاد كشور در پايان دو ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته كه ۶۸ هزار ميليارد ريال بود، ۳۵ درصد رشد نشان مي  دهد اما نسبت به رقم پايان سال ۸۴ رشدي نداشته است.
به گزارش همشهري و بر اساس آمارهاي بانك مركزي، مانده سپرده هاي قرض الحسنه و مدت دار و سپرده هاي متفرقه در سيستم بانكي كشور در پايان ارديبهشت ماه سال جاري به ۶۳۳هزار ميلياردريال رسيد كه نسبت به رقم ۴۵۲هزار ميلياردريالي ارديبهشت ماه سال ۸۴ رشدي ۴۰درصدي و نسبت به اسفندماه ۸۵ رشدي ۵ درصدي نشان مي دهد.
اين آمار در حاليست كه يكي از دلايل مخالفت مسئولان بانك ها و برخي كارشناسان اقتصادي با مصوبه شوراي پول و اعتبار در كاهش سود بانكي نگراني نسبت به كاهش سپرده گذاري هاي مردم در بانك ها و روي آوردن نقدينگي  به سمت ديگر بازارهاي اقتصادي بود.
بر اساس همين گزارش، خالص بدهي بخش دولتي به سيستم بانكي تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به ۷.۱۸ هزار ميليارد ريال رسيد اين بدهي در مدت مشابه سال گذشته ۹۵ هزار ميليارد ريالي بود در عين حال كه كاهشي ۴.۷۲ درصدي نسبت به رقم پايان سال ۸۴ دارد.در همين مدت، بدهي بخش دولتي به بانك مركزي به منفي ۳۲ هزار ميليارد ريال رسيده، حال آنكه در پايان دو ماهه نخست سال گذشته بخش دولتي ۸.۲۶ هزار ميليارد ريال به بانك مركزي بدهكار بود.
دارايي هاي خارجي بانك مركزي به ۲/۳۰ ميليارد دلار رسيد
بنابر آمار بانك مركزي، خالص دارايي هاي خارجي بانك مركزي در پايان دوماهه نخست سال جاري به ۲۷۲ هزار ميليارد ريال معادل ۲/۳۰ ميليارد دلار رسيد كه نسبت به پايان سال ۸۴ رشدي ۷/۵ درصدي و نسبت به دوماهه نخست سال گذشته رشدي ۲۸ درصدي نشان مي دهد.در همين حال، بدهي بخش غيردولتي به سيستم بانكي (با احتساب سود و درآمدهاي آتي) در پايان ارديبهشت ماه جاري به ۸۸۲ هزار ميليارد ريال رسيد كه نسبت به رقم ۶۴۶ هزار ميليارد ريالي مدت مشابه سال قبل رشدي ۳۶ درصدي و نسبت به اسفندماه سال گذشته ۲درصد رشد نشان مي دهد.

در ديدار وزراي نفت ايران و عراق بررسي شد
تأمين نياز مصرفي نفت سفيد و گاز
مايع عراق از سوي ايران
گروه اقتصادي - در ديدار وزراي نفت ايران و عراق طرفين در خصوص توسعه همكاري هاي مشترك در زمينه انرژي گفت و گو كردند.
در اين ملاقات كه در محل ساختمان مركزي وزارت نفت انجام شد ، طرفين در خصوص نحوه تامين نياز مصرفي نفت سفيد و گاز مايع عراق از سوي ايران به بحث و تبادل نظر پرداختند و مقرر شد گروه كارشناسي شرايط اجرايي شدن اين مهم را در اسرع وقت بررسي و گزارش نهايي را براي تصميم گيري به وزراي دو كشور ارائه دهد. وزير نفت عراق كه روز جمعه در رأس هياتي وارد تهران شد، ضمن ابراز خرسندي از توسعه همكاريهاي مشترك با جمهوري اسلامي ايران بخصوص در زمينه انرژي، بر ضرورت همكاري متقابل در بهره برداري از ميادين مشترك ، تأكيد كرد. در اين ديدار ، حسين شهرستاني نسبت به معاوضه نفت خام سبك بصره با نفت سفيد و گازمايع از طريق تانكرهاي جاده پيما تأكيد كرد . وي همچنين خواستار باز شدن نقاط تبادل مرزي تأمين خودروهاي سنگين حمل فرآورده هاي نفتي مورد نياز كشورشان از خودروسازان ايراني شد. در پايان اين ملاقات « وزيري هامانه » وزير نفت كشورمان ضمن موافقت با تشكيل دو كميته كارشناسي در سطح معاونان وزراي دو كشور در خصوص محورهاي مورد مذاكره و هماهنگي با وزراي كشور و صنايع براي ايجاد نقاط تبادل مرزي و تأمين ماشين آلات مورد نياز اين كشور ، در مورد آموزش و تربيت نيروي انساني متخصص عراق در دانشگاه صنعت نفت ايران ، اعلام آمادگي كرد.

ارسال۲ راكتور ساخت ماشين سازي اراك به پارس جنوبي
اراك - خبرنگار همشهري: ۲ راكتور يكصدتني كه مراحل طراحي و ساخت آن در شركت ماشين سازي اراك به اتمام رسيده است روز گذشته جهت نصب در فازهاي ۹ و ۱۰ پروژه پارس جنوبي ارسال شد.
مهرداد كريمي مدير پروژه فازهاي ۹ و ۱۰ پارس جنوبي در شركت ماشين سازي اراك گفت: ماشين سازي در قراردادي ۱۳ماهه، كار ساخت ۱۲ راكتور براي دو كنسرسيون GS و O1 فازهاي ۹ و ۱۰ پارس جنوبي را برعهده گرفت كه تاكنون ۲ راكتور بخش GS ساخته شده و ۶ راكتور ديگر تا پايان شهريور ماه ساخته و تحويل خواهد شد.وي گفت: جنس راكتورهاي فوق از فولاد كربن استيل مطابق با استاندارد BS مي باشد.
كريمي افزود: اين راكتورها كه به منظور جذب رطوبت درون لوله هاي گاز به كار مي روند، مقاومت بالايي در برابر مواد خورنده دارند. ساخت اين راكتورها در داخل كشور ۳ ميليون دلار صرفه جويي ارزي درپي داشته است.كريمي همچنين به ساخت ۴ دستگاه راكتور براي كنسرسيوم O1 فازهاي ۹ و ۱۰ پروژه پارس جنوبي توسط ماشين سازي اراك اشاره كرد و گفت: اين راكتورها به منظور جذب جيوه موجود در خطوط گاز تا پايان آذر ماه سال جاري ساخته مي شود.
وي خاطرنشان كرد: با وجود پيچيدگي كار طراحي و ساخت اين راكتورها، تمامي اين تجهيزات توسط متخصصان داخلي در شركت ماشين سازي انجام شده است.
كريمي در ادامه گفت: شركت ماشين سازي اراك ۲۷ درصد اجراي فازهاي ۹ و ۱۰ پارس جنوبي را از نظر ارزش كار به عهده دارد و تنها شركت توانمند در جوشكاري ورق هاي ضخيم و يكي از دو شركت توانمند در رول كردن ورق هاي ضخيم در كشور است.

معاون وزير نيرو:
آب را بايد چهار تا پنج بار تصفيه و استفاده كرد
ايسنا: معاون وزير نيرو در امور آب و فاضلاب گفت: در يك مجموعه شهري، زمان يك بار استفاده از آب گذشته و بايد آب را چهار تا پنج بار تصفيه و استفاده كنيم.
شفيعي با بيان اين كه ايران از يك سوم بارندگي هاي دنيا برخوردار است، افزود: براساس برآوردهاي انجام شده، در طول ۳۵ سال گذشته، دوره هاي ترسالي در ايران از يك تا سه سال بيشتر نبوده و دوره هاي خشكسالي از يك تا هفت سال طول مي كشيد كه اكنون وارد دوره اي شده ايم كه هشت سال خشكسالي را شاهديم.
وي با بيان اين كه در برنامه ريزي ها، بايد به مديريت آب توجه اساسي شود، گفت: نحوه استفاده از آب بايد دگوگون شود و به فكر استفاده از آب هاي غير متعارف همچون آب هاي شور در بحث آب شرب و صنايع توليدي باشيم. شفيعي با اشاره به سهم ۶/۰ درصدي آب در سبد خانوار شهري و سهم ۵/۱ درصدي آن در بخش صنايع توليدي گفت: در گذشته ۳۰ تا ۴۰ درصد بارندگي ها به صورت برف بوده، اما امروز بيشتر بارندگي ها به صورت باران است كه در تغذيه سفره هاي آب زيرزميني يك بحران است.

رئيس اتاق ايران:
تحقق اهداف چشم انداز در گروي اقتصاد آزاد است
فارس: رئيس اتاق ايران گفت: سند چشم انداز نشان مي دهد هدف گيري ما چيست و به كجا بايد برسيم و تحقق اين امر در گروي اقتصاد آزاد است.
سيدعلينقي خاموشي در دوازدهمين همايش ملي توسعه صادرات غيرنفتي كه ديروز برگزار شد؛ اظهار داشت: آنچه بايد انجام شود با آنچه كه انجام يافته فاصله دارد.
وي با اشاره به برنامه چهارم و چشم انداز ۲۰ ساله كشور افزود: سند چشم انداز نشان مي دهد هدف گيري ما چيست و به كجا بايد برسيم و تحقق اين امر در گروي اقتصاد آزاد است، اقتصاد آزادي كه هدايت شده باشد نه بي بندو بار.
خاموشي خاطرنشان كرد: سياستگذاري هاي اقتصادي روي تمام سرمايه  گذاري ها اثرگذار است. متأسفانه به دليل سياستهاي ما سرمايه گذاران به دنبال سرمايه گذاري هاي زودبازده مي روند.رئيس اتاق ايران با اشاره به ابلاغ اصل ۴۴ از سوي مقام معظم رهبري گفت: بخش خصوصي  ۲۷ سال جنگيده تا به اين جا رسيده است.وي به تشكيل سرمايه گذاري  عام در اتاق هاي بازرگاني اشاره كرد و گفت: در اين شركت ها به عنوان هلدينگ سرمايه گذاري مي كنيم و از سرمايه  اين شركتها براي انجام پروژه هاي صدر اصل ۴۴ بهره مي گيريم.
رئيس اتاق ايران اظهار داشت: بين وزير تعاون و بخش خصوصي تعامل ايجاد شد و در اين هدف گيري قرار شد ۲۰ تا ۲۵ مهر سرمايه در اختيار شركتهاي تعاوني باشد.وي ادامه داد: در اولين اقدام اجازه استفاده از سهم بالاتر از يك ميليارد تومان به اعضا داده نشده و مرحله بعد ورود اين شركت ها به بورس است كه از اين طريق ۳۵ درصد از سرمايه شركت به عامه مردم داده مي شود.خاموشي با اشاره به جذب سرمايه هاي ايراني خارج از كشور خاطرنشان كرد: قانون جذب و حمايت سرمايه هاي خارجي تا به حال درست انجام نشده است.به گفته وي براي زيرمجموعه اتاق سه پروژه بزرگ از جمله پروژه ۱۰ ميليون تني فولاد در بندرعباس، تأمين برق پروژه اول به ميزان ۱۰۰ مگاوات و حل مشكل سوخت كشور از لحاظ كمبود بنزين، گازوئيل براي ايجاد پروژه هاي توليد گازوئيل و بنزين از گاز در نظر گرفته شده است كه با سرمايه اين شركت هاي سرمايه گذاري عام انجام مي شود.

قيمت محصولات سايپا تا پايان امسال ثابت خواهد ماند
ايسنا:مديرعامل سايپا گفت: در بخش قيمت، علي رغم افزايش قيمت برخي مواد اوليه و قطعات حتي به ۴ تا ۵ برابر موفق شديم قيمت خودرو را تثبيت كنيم و تا پايان سال هيچ گونه افزايش قيمتي در هيچ كدام از محصولات سايپا اعمال نخواهد شد.
وي با بيان اين كه در بخش كيفيت خدمات پس از فروش سرمايه گذاري لازم انجام شده، گفت: با ورود دستگاه هاي جديد كه منابع آن را از طريق حساب ذخيره ارزي تهيه كرده ايم، سطح كيفي و تجهيزاتي خدمات افزايش مي يابد. وي به عرضه محصولاتي از قبيل L90، مگان، پرايد جديد، C5 ، C4 و S90 اشاره كرد و گفت: L90 خودرويي به روز خواهد بود كه هم اكنون خط توليد آن در شركت پارس خودرو آماده بهره برداري است و به محض تأمين قطعه اين محصول وارد بازار خواهد شد. قلعه باني بيان داشت: نيو پرايد نيز اواخر امسال عرضه مي شود.

از مهرماه امسال
طرح ساماندهي اشتغال اتباع بيگانه اجرا مي شود
مهر: مدير كل امور اتباع خارجي وزارت كار و امور اجتماعي گفت: طرح ساماندهي اشتغال اتباع بيگانه از مهرماه سال جاري در كشور اجرايي مي شود.
محمد حسن صالحي مرام تعداد اتباع خارجي را در كشور يك ميليون نفر اعلام كرد و افزود: در كشور يك ميليون اتباع خارجي به صورت غير مجاز شاغل هستند.
مدير كل امور اتباع خارجي وزارت كار و امور اجتماعي در خصوص طرح ساماندهي اشتغال اتباع خارجي در كشور اظهار كرد: در طرح ساماندهي اشتغال اتباع بيگانه كارفرماياني كه به صورت غير مجاز از اتباع بيگانه خارجي در كارهاي خود استفاده مي كنند به ازاي هر روز ۵ برابر حداقل حقوق كارگر جريمه مي شوند؛ يعني روزانه ۳۰ هزار تومان جريمه مي شوند.
صالحي مرام در ادامه با اظهار تاسف از اين موضوع كه اتباع بيگانه خارجي بسياري از كارها و حرفه تخصصي و نيمه تخصصي را در كشور اشغال كردند، گفت: بسياري از اتباع بيگانه خارجي در كشور به كارهاي ساختماني، خياطي و نساجي مشغول هستند.

متمم بودجه قبل از شهريورماه تقديم مجلس مي شود
فارس : عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس پيش بيني كرد، متمم بودجه تا قبل از شهريور ماه تقديم مجلس شود.
اصغرگرانمايه پور گفت: تصميم دولت در ارائه متمم بودجه  براي اعتبارات عمراني سال ۸۵ قطعي است.
وي با اشاره به گزارش اخير رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي به كميسيون برنامه و بودجه درباره اجراي قانون بودجه سال ۸۵ افزود: بخشي از بودجه عمراني به صورت يكجا صرف پرداخت مطالبات پيمانكاران و بخشي نيز صرف امور اجرايي طرحها و پروژه هايي عمراني شده است.
وي تصريح كرد: گزارش رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي نشان داد دولت در اختصاص بودجه طرحهاي عمراني خوب عمل كرده است.

گفت وگوي امروز
كاهش نرخ سود تسهيلات اعتباري صندوق تعاون
گروه اقتصادي- با توجه به جايگاه بخش تعاون به عنوان يكي از اركان مهم اقتصادي در كشور، راه اندازي صندوق تعاون نيز به عنوان يكي از منابع مهم تأمين مالي همواره مد نظر قرار گرفته است. اين درحاليست كه دست اندركاران صندوق در تلاشند تا با ارائه تسهيلات مناسب تر تاثير بيشتري بر عملكرد صندوق گذاشته و زمينه ساز خدمت رساني گسترده تر به متقاضيان اين بخش باشند. با حبيب رودساز مدير عامل صندوق تعاون كشور درخصوص روند فعاليت اين صندوق گفتگو كرده ايم.
***
*  در ماه هاي نخست امسال چه ميزان اعتبار به تعاوني ها در سطح كشور اعطا شده است و پيش بيني اين رقم براي پايان امسال چقدر خواهد بود ؟
۸۰ ميليارد تومان اعتبار طي ۵/۲ ماه اخير به تعاوني هاي سطح كشور اعطا شده است كه به نظر مي رسد اين رقم تا پايان سال به ۳۵۰۰ ميليارد ريال بالغ شود. البته در اين مدت يك ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان تسهيلات هم به ۸۰ تعاوني استان مركزي پرداخت گرديده كه منجر به ايجاد ۴۰۰ فرصت شغلي جديد شده است.
*  آيا امسال نرخ سود تسهيلات اعتباري صندوق تعاون در بخش هاي مختلف كاهش يافته است ؟
نرخ سود تسهيلات اعتباري صندوق تعاون در بخش كشاورزي و در سرمايه گذاري ثابت از ۱۲ درصد به ۱۱ درصد كاهش يافته است. سرمايه ثابت نرخ سود تسهيلات اعتباري در بخش صنعت و معدن هم از ۱۴ درصد به ۱۳ درصد و سرمايه درگردش اين تسهيلات از ۱۶ درصد به ۱۴ درصد كاهش يافته است.
* در بخش مسكن افزايش سقف تسهيلات اعطايي به متقاضيان را مد نظر داريد ؟
سقف تسهيلات مسكن از ۳ ميليون تومان با بازپرداخت ۳۶ ماهه به ازاي هر واحد هم اكنون به ۵ ميليون تومان با بازپرداخت ۶۰ ماهه افزايش يافته است. اين تسهيلات به شركت هاي تعاوني مسكن با داشتن حداقل ۵ درصد پيشرفت فيزيكي اعطا مي شود، همچنين قانون ۲۵ درصد پيشرفت فيزيكي تعيين ضريب براي اعطاي تسهيلات نسبت به معدل موجودي هم حذف شده است.
* قرار بود از سوي صندوق به فارغ التحصيلان دانشگاهي كه اقدام به تأسيس شركت تعاوني كنند تسهيلات اعطا شود اين موضوع به كجا رسيده است ؟
امسال يكي از سياست هاي صندوق اعطاي تسهيلات با نرخ سود ۱۰ درصدي به فارغ التحصيلان دانشگاهي فوق است، البته از ساير سياست ها هم مي توانيم به فروش اوراق مشاركت در حد ۲ هزار ميليارد ريال، كاهش سرانه هزينه ايجاد اشتغال به ۷ ميليون تومان، انجام عمليات بانكي در راستاي پرداخت سود بانكي سهام عدالت و نهايتاً حذف ديوان سالاري زائد در جهت تسهيل در روند پرداخت تسهيلات اعتباري از ۶ ماه به ۳ ماه اشاره كنيم.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |