يكشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۸ - Aug 13, 2006
جزئيات راه اندازي متروي تجريش
011076.jpg
011145.jpg
گروه شهري: تا پايان سال ۸۶ فاز يك طرح توسعه خط يك مترو از ايستگاه ميرداماد (جهان كودك) تا خيابان دولت آماده بهره برداري خواهد شد و سال بعد از آن نيز فاز دو آن از خيابان دولت تا سرپل تجريش به اتمام خواهد رسيد.
خبرنگار ما در حاشيه بازديد معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران از روند پيشرفت كار در طرح توسعه خط يك مترو كه به طول ۸كيلومتر از ايستگاه ميرداماد آغاز و تا تجريش ادامه مي يابد به نقل از محسن هاشمي مديرعامل شركت مترو خبر مي دهد؛ با افتتاح ادامه اين خط از جهان كودك تا تجريش ۳۰۰هزار مسافر به ظرفيت جابجايي خط يك كه هم اكنون بين ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر است اضافه مي شود.
به گفته محسن هاشمي همچنين با افتتاح ادامه خط يك از ميرداماد تا تجريش مي بايست به ظرفيت تعداد واگنهاي قطار اضافه شود تا زمان حركت قطارها به دو دقيقه كاهش يابد چرا كه در غيراين صورت تعداد واگنهاي فعلي پاسخگوي حجم بالاي تقاضاي سفر اضافه شده نخواهد بود.
بنابر اين گزارش ايستگاه هاي ادامه خط يك از ميرداماد تا تجريش عبارتند از خيابان ميرداماد - بانك مركزي ، خيابان شريعتي- ظفر، خيابان شريعتي- دولت، خيابان شريعتي- يخچال، خيابان شريعتي -تقاطع اتوبان صدر، خيابان شريعتي - پل رومي، ميدان قدس و سرپل تجريش است .محسن هاشمي همچنين از برقراري تعامل خوب و مثبت نمايندگان ويژه رئيس جمهوري با شهرداري در مورد مسايل و ابهامات پيش آمده بر سر راه تامين اعتبارات مترو از محل تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۸۵ خبر داد و گفت: خوشبختانه طي جلسات مشتركي كه با برخي اعضاي هيأت نمايندگان ويژه رئيس جمهوري داشتيم به نتايج اميدواركننده اي مبني بر حل اختلافات و ابهامات و اشكالات پيش آمده در اسرع وقت دست يافتيم.

جشنواره ماكاروني
گروه شهري- نخستين جشنواره ماكاروني از تاريخ ۲۵ تا ۳۱ مردادماه در فروشگاههاي زنجيره اي شهروند برگزار مي شود.به گزارش روابط عمومي شركت شهروند، كليه شهروندان تهراني مي توانند فرم اطلاعات و جزئيات نحوه شركت در مسابقه تزئين ماكاروني را از فروشگاههاي شهروند فرمانيه، قزل قلعه، حكيميه، شهرري و بيهقي تهيه نمايند.بنا بر اين گزارش، كليه متقاضيان شركت در اين مسابقه مي توانند غذاي طبخ و تزئين شده خود را در ظروف يك بار مصرف با پوشش سلفون به محل اجراي مسابقه يعني فروشگاه جلال آل احمد تحويل نمايند تا به بهترين نوع تزئين به انتخاب داوران مردمي جوايز ارزنده اي اهدا  شود.

بازتاب
سخني با ۱۳۷
گروه شهري- حدود دو ماه پيش يكي از شهروندان محترم ساكن خيابان پيروزان شهرك غرب كه از پيگيري مشكل خود و همسايگانش مستاصل شده بود از گروه شهري روزنامه درخواست كرد اين مشكل را به عنوان يك نمونه كاري دنبال كند. اين مشكل عبارت بود از اينكه جمع آوري زباله منطقه آنها هيچ نظم مشخصي نداشته و معمولا به جاي شب در ساعات اوليه روزبعد جمع آوري مي شد.
در آن زمان ترجيح داديم به عنوان يك نمونه آزمايشي همچون يك شهروند عادي موضوع را با ۱۳۷ درميان بگذاريم. طي يك هفته دو بار اين كار انجام شد.اما كاري نشد.
هفته بعد به صورت تلفني موضوع را با كارشناسان ۱۳۷ مطرح كرديم كه قول پيگيري دادند، اما كاري نشد. هفته پس از آن موضوع را با جانشين مدير سامانه ۱۳۷ و مسئول واحد نظارت اين سامانه در ميان گذاشتيم، بازهم كاري نشد. هفته بعد از آن بازهم پيگير موضوع شديم، دو مقام پيش گفته شرايطي ايجاد كردند كه معاون خدمات شهري شهرداري منطقه با حضور در كوچه اعلام شده پيگير موضوع شود اما جالب است كه بازهم كاري نشد. مديران ۱۳۷ با پيگيري و سماجت حتي پاي شهردار منطقه و نيز احتمالا معاون خدمات شهري شهردار تهران را هم به ماجرا باز كردند، اما جالب است كه بازهم كاري انجام نشد و پيمانكار جمع آوري زباله در محدوده فوق الذكر ترجيح مي داد در هر ساعتي از نيمه شب يا صبح روز بعد كار خود را انجام دهد.
پس از اين دو ماه، چاپ گزارش ماجرا در همشهري مي تواند فتح بابي براي بررسي نحوه نظارت بر انجام خدمات شهري در تهران به شمار آيد و قطعا متعاقب اين يادداشت شاهد گزارش هايي از خبرنگاران گروه شهري روزنامه در همين باره خواهيد بود. نكته مهم اين است كه درحالي كه شهرداري سالها براي تثبيت موضوع بيرون گذاشتن زباله در ساعت ۹ شب به عنوان يك رفتار و فضيلت شهروندي تبليغ مي كند و درهمين  باره متحمل هزينه بسيار شده، چگونه اجازه مي دهد پيمانكارانش ناقض چنين رفتاري بوده و شهروندان را تلويحا وادار به بي اعتنايي به آموزه هاي پرهزينه فرهنگ شهرنشيني كنند. همچنين قابل اعتنا است كه مديريت سامانه ۱۳۷ (با وجود تاكيدات بسيار جدي شهردار تهران) و شهرداري منطقه و معاونت خدمات شهري شهردار از مجاب ساختن يك پيمانكار به انجام وظايف قانوني خود بعضا درمي مانند. ديگر بار تاكيد مي شود كه اين يادداشت صرفا موضوع را به عنوان يك نمونه آزمايشي و مطالعاتي از مديريت خدمات شهري تهران و نقش سامانه هاي ناظر مورد توجه قرار داده است.

نگاه
011142.jpg
جمال رحمتي

ستون نامه ها
وسعت حادثه
دكتر ناصر كرمي
خبرها درباره آتش سوزي هفته گذشته جنگل گلستان بسيار متناقض است. مساحت عرصه گرفتار حريق از ۱۰۰ تا ۴۰۰ هكتار متفاوت اعلام شده و زمان تداوم آتش سوزي را نيز گروهي از منابع رسمي و مسئول پنج ساعت و گروهي ديگر بيست روز اعلام كرده اند.!
ظاهرا هم زمان با جنگل گلستان حريق هايي نيز در جنگل هاي چالوس و درفك رخ داده است. از جزئيات اين آتش سوزي ها هم اطلاعي در دست نيست. اين نوشته قصد دارد زيان اقتصادي اينگونه آتش سوزي ها را محاسبه كند. مبناي اين محاسبه، يك طرح مطالعاتي دقيق و مستند است كه با عنوان «مطالعه تعيين ارزش كاركردها و خدمات عمده غيرتجاري جنگل ها و مراتع كشور» به سفارش و تحت نظارت سازمان جنگل ها و مراتع توسط مهندسان مشاور بوم آباد انجام شده است. اين مطالعه تأكيد مي كند كه در وضعيت خاص طبيعي و اقليمي ايران، هر هكتار از جنگل هاي ناحيه رويشي خزري سالانه اين مقدار منافع اقتصادي براي كشور ايجاد مي كند: ۸۴/۵ ميليون ريال براي تنظيم گازها (ترسيب كربن)، ۸۸۲۳۴۳ ميليون ريال براي تنوع ژنتيكي، ۴۱۸۱۸۰ ميليون ريال براي گرده افشاني، ۱۲۷۵۱۳۵ ميليون ريال براي خاكزايي، ۱۴۱۱۲۰۰ ميليون ريال براي تنظيم جريانات هيدرولوژيكي و ۲۸۷۳ ميليون ريال براي كنترل سيل. به اين مقادير بايد ارزش اقتصادي تنظيم شرايط اقليمي، كنترل بيولوژيكي، كنترل فرسايش آبي، كنترل فرسايش بادي و اكوتوريسم را نيز اضافه كرد كه به مقدار آنها در جمع بست ارزش غيرتجاري هر هكتار اشاره خواهد شد. و البته قابل اشاره است كه اين مقادير به ارزش غيرتجاري (هر چيز به جز قطع درختان و فروش چوب آنها) اشاره دارد و در جاي جاي گزارش مطالعه انجام شده تأكيد شده كه اعداد بسيار محافظه كارانه اعلام شده اند و مقدار واقعي قطعا بسيار بيشتر است. بر اين مبنا سود غيرتجاري سالانه هر هكتار جنگل منطقه خزري حدود هشتصد ميليارد تومان قابل محاسبه است. اگر وسعت منطقه دچار حريق را حداقل مساحت اعلام شده، يعني صد هكتار در نظر بگيريم، زيان سالانه اين حريق عبارت خواهد بود از صد ضرب در هشتصد ميليارد تومان! البته اين عدد در جامعه ايران غيرقابل قبول و بسيار گزافه به نظر مي آيد، چون كه پديده هايي همچون تنوع زيستي، ميراث طبيعي، خاكزايي، كنترل فرسايش و تنظيم شرايط اقليمي اساسا از مقوله ثروت و مال به شمار نمي آيند. اين بحث را باز هم در همين ستون پي خواهيم گرفت.

تاكسيراني خصوصي تا ۳ ماه آينده فعال مي شود
استقبال كم رانندگان از طرح تعويض تاكسي هاي فرسوده
به نظر مي رسد دليل عدم استقبال رانندگان تاكسي هاي فرسوده از تعويض و جايگزيني خودرو ،كندي در مرحله واگذاري خودروها باشد
011148.jpg
گروه شهري - با آغاز به كار اولين شركت خصوصي در حوزه تاكسيراني شهر تهران، بخش خصوصي به طور جدي در عرصه حمل و نقل عمومي فعال مي شود.
بسياري از كارشناسان حضور بخش خصوصي در حمل و نقل عمومي را باعث نوسازي تدريجي ناوگان اين بخش، اشتغال زايي، توسعه ناوگان و افزايش تنوع گزينه هاي شهروندان براي استفاده از اين ناوگان مي دانند. ازاين رو شهرداري تهران مدتي است وارد اجرايي كردن ورود بخش خصوصي به سيستم حمل ونقل عمومي شهر تهران شده است.
اولين شركت خصوصي تاكسيراني نيز در ادامه همين برنامه شهرداري طي ۳ ماه آينده آغاز به كار مي كند.
حسين تيموري كرماني گفت: اولين شركت خصوصي تاكسيراني طي ۳ ماه آينده به صورت تلفني و بي سيم با نرخ مصوب شوراي اسلامي شهر تهران، آغاز به كار خواهد كرد.
به گفته تيموري شركت هاي خصوصي تاكسيراني طي ابلاغيه اي كه در اختيار آنها قرار داده شده است موظف هستند براي تأمين خودروهاي مورد نياز حتماَ از خودروهاي دوگانه سوز بهره برداري كنند.
او گفت: متأسفانه تاكنون شركت هاي خصوصي نتوانسته اند براي تهيه خودروهاي دوگانه سوز از كارخانه هاي توليدي خودروساز داخل كشور به نتيجه مطلوبي برسند، لذا احتمال مي رود براي تأمين خواسته هاي خود خودروهاي دوگانه سوز را از كارخانه هاي توليدي خودروساز خارجي تهيه كنند.
استقبال كم از طرح جايگزيني
آخرين شرايط جايگزيني تاكسي هاي فرسوده طي هفته هاي گذشته اعلام شد و از ۱۴ مرداد نيز ثبت نام از متقاضيان تعويض تاكسي فرسوده آغاز شد. با اين وجود هنوز استقبال مناسبي از اين طرح نشده است. در تهران بيش از ۱۲ هزار تاكسي فرسوده وجود دارد اما تاكنون تنها ۷۰۰ تاكسي براي تعويض ثبت نام شده اند ضمن اين كه اين طرح تنها دو هفته فرصت دارد.
براساس تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۸۵ درمورد خروج خودروهاي فرسوده درصورتي  كه مالكان خواستار جايگزيني پرايد به جاي تاكسي فرسوده باشند اين خودرو با ۲ ميليون تومان تخفيف و ۵ ميليون تومان وام با سود ۱۴ درصد كه پرداخت ۷ درصد آن را دولت تقبل كرده است در اختيار آنها قرار مي گيرد. درمورد پژو و سمند هم ۳ ميليون تخفيف قيمت و ۵ ميليون تومان وام با همان سود تعلق مي گيرد.
اما به نظر مي رسد عدم استقبال رانندگان تاكسي هاي فرسوده از تعويض و جايگزيني خودرو به دليل بي اعتمادي آنها و بي توجهي مسئولان نسبت به واگذاري سريع خودروهاست. خبرگزاري ايسنا گزارش مي دهد كه هم اكنون ۱۲۰۷ راننده تاكسي علي رغم تحويل خودرو فرسوده خود و انجام اقدامات لازم ماه هاست كه خودروي جديدشان را تحويل نگرفته اند.
باتوجه به تردد ۱۲ هزار تاكسي بالاي ۱۵ سال در سطح شهر تهران و ثبت نام تنها ۷۰۰ نفر براي جايگزيني خودرو، سازمان تاكسيراني شهر تهران به مدت ۲ هفته ثبت نام را تمديد كرده تا مالكان تاكسي هاي بالاي ۱۵ سال عمر و از مدل ۷۰ به پايين هرچه سريع تر براي ثبت نام به سازمان تاكسيراني واقع در ميدان خراسان، ابتداي خيابان خاوران، خيابان شهيد محمدرضا اعظم نظامي، ساختمان شماره ۲ سازمان تاكسيراني روزهاي شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷ صبح تا ۱۸ و روز پنجشنبه از ۷ صبح تا ۱۱ مراجعه كنند.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |