يكشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۸ - Aug 13, 2006
رايزني هاي رئيس جمهوري و وزير خارجه درباره لبنان
011082.jpg
گروه سياسي- محمود احمدي نژاد جمعه شب گذشته در گفت وگويي تلفني با همتاي روسي خود اوضاع و تحولات اخير خاورميانه را به بحث و بررسي گذاشت. ولاديمير پوتين نيز با تأييد مواضع همتاي ايراني خواستار نقش و رايزني بيشتر ايران و روسيه در حل مساله بحران شد. رئيس جمهوري ايران با تاكيد بر لزوم افزايش تلاش مشترك كشورهاي مستقل براي پايان  دادن به اين جنگ ناعادلانه و مخالفت برخي كشورهاي غربي نسبت به پيش نويس قطعنامه روسيه گفت: اگر رفتار نهادهاي بين المللي به ويژه شوراي امنيت سازمان ملل در حل اين بحران با همين روند ادامه يابد، اين نهادها به طور كامل بي اعتبار شده و در آينده برقراري امنيت جهاني دچار مشكلات عديده خواهد شد.
به گزارش سايت رياست جمهوري، پوتين در اين گفت وگو با ابراز تأسف شديد از وخيم تر شدن اوضاع خاورميانه به ويژه لبنان و فلسطين و كشته  شدن غيرنظاميان و انسان هاي بي گناه، مهم ترين اولويت كنوني را توقف جنگ و برقراري آتش بس اعلام كرد.
وزير خارجه نيز كه روز گذشته به ديدار خود از تركيه پايان داده بود، راهي يمن شد تا از آن جا راهي مصر شده و با همتايان خود در اين دو كشور ديدار و گفت وگو كند. به گزارش ايسنا، متكي در بدو ورود به يمن و با توجه به اين كه قطعنامه شوراي امنيت درباره لبنان رأي آورده بود، گفت :گنجاندن برخي نظرات لبنان در قطعنامه ،شكست ديگري براي اسرائيل است. متكي در يمن اعلام كرد هدف سفر او روابط دوجانبه ايران و يمن و به ويژه مساله لبنان است. وزير خارجه ايران همچنين خبر داد كه پيام محمود احمدي نژاد را به علي عبدالله صالح همتاي يمني وي تحويل مي دهد. متكي قطعنامه صادر شده در مورد لبنان را يك سويه خواند و خواستار اصلاح آن شد چراكه بيشتر در جهت تأمين منافع رژيم صهيونيستي است.
در قاهره اما وزير خارجه مصر بي صبرانه منتظر ديدار متكي است. علي عبدالله صالح در اين ديدار بر حمايت يمن از مقاومت حزب الله تأكيد كرد. وزارت خارجه مصر بيانيه اي صادر و تأييد كرد كه متكي براي ديداري دوروزه به قاهره مي رود. اين ديدار در حالي انجام مي شود كه وزير خارجه ايتاليا نيز همزمان با متكي راهي قاهره است و ممكن است مذاكرات سه جانبه اي با حضور ماسيمو دالما، منوچهر متكي و احمد ابوالغيظ انجام شود.
پيام ديگري نيز از سوي محمود احمدي نژاد قرار است تحويل امير كويت شود كه امروز توسط مصطفوي قائم مقام وزير خارجه تحويل شيخ جابرالصباح مي شود. ايرنا گزارش داد كه در اين ديدار مساله لبنان به طور جدي مورد بحث قرار مي گيرد.

۱۳ وزير در مجلس
ايسنا: وزراي آموزش و پرورش، علوم، بازرگاني، امور خارجه، دفاع، كشور، نفت، نيرو، رفاه، مسكن، راه، كار  و دادگستري پس از دو هفته تعطيلات تابستاني نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، براي پاسخ به سئوالات و روابط دوجانبه در كميسيون هاي تخصصي حضور خواهند يافت.
بررسي سئوال سيد محمدرضا ميرتاج الديني نماينده  تبريز، اسكو و آذرشهر و دو مورد سئوال هوشنگ حميدي نماينده سنندج، ديواندره و كامياران از وزير امور خارجه، سئوال محمدحسين نژادفلاح نماينده ساوجبلاغ از وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، ادامه بررسي لايحه اصلاح موادي از قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران مصوب  ۱۳۵۷ و اصلاحات بعدي آن، بررسي طرح حمايت از حريم خصوصي، بررسي سئوال شهبازخاني نماينده ملاير، سئوال مشترك پورزمان و عباسپور نمايندگان نقده و اشنويه و اروميه، برمك نماينده  كلاله و مينودشت، شافعي نماينده  مرند و جلفا، سئوال مشترك آفريده و مرادي نمايندگان شيروان، اراك و كميجان و سئوال قدرت الله عليخاني نماينده  بوئين زهرا و آوج از وزير كشور نيز از مهم ترين اولويت هاي كاري اين هفته كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس خواهد بود.

ابهام در برگزاري همزمان انتخابات
گروه سياسي- پس از تصويب طرح همزماني انتخابات شوراها و خبرگان در مجلس شوراي اسلامي و تصويب آن توسط شوراي نگهبان، هنوز زمزمه هايي در خصوص احتمال تعويق يكي از اين دو انتخابات به  گوش مي رسد.
گمانه زني هاي شخصيت هاي سياسي و اجرايي چندان هم بي پايه و اساس نيست. موسي پور از تأخير احتمالي در برگزاري اين دو انتخابات خبر داد و گفت: انتخابات چهارمين دوره مجلس خبرگان رهبري و شوراي شهر احتمالاً با تأخيري ۲۸ روزه در ۲۴ آذرماه برگزار مي شود. وي از توافق با شوراي نگهبان در خصوص اين تأخير خبر داد.
معاون پارلماني وزير كشور علت اصلي اين تأخير را در گفت وگو با ايسنا، سه عمليات اجرايي سنگين و گسترده انتخابات خبرگان، انتخابات شوراي شهر و طرح سرشماري نفوس و مسكن عنوان كرد. اما در سوي ديگر، سخنگوي شوراي نگهبان هم اظهار داشت كه اين شورا با تعويق انتخابات مخالفتي ندارد اما برگزاري اين انتخابات با تأخيري ۲۸ روزه در ۲۴ آذر منع قانوني دارد.
عباسعلي كدخدايي تأكيد كرد: شوراي نگهبان مخالفتي با تعويق انتخابات همزمان خبرگان و شوراها ندارد منوط به اين كه منع قانوني فوق كه مغاير با ماده ۵ قانون انتخابات مجلس خبرگان است برداشته شود. قائم مقام شوراي نگهبان در گفت وگو با مهر، آخرين مهلت قانوني برگزاري انتخابات مجلس خبرگان را چهارم آذر دانست.
معاون سياسي وزير كشور هم تأييد كرد كه هنوز زمان انتخابات به تعويق نيفتاده اما وزارت كشور به دنبال آن است تا از طريق حل مشكلات قانوني كه در اين زمينه وجود دارد زمان برگزاري اين انتخابات را به تأخير بيندازد. وي در گفت وگو با ايسنا سخني از زمان نهايي يا احتمالي برگزاري دو انتخابات به جز ۲۴ آبان به ميان نياورد. خارج از گود اجرايي و نظارتي انتخابات، تغيير زمان انتخابات نيازمند نظر مجلس خبرگان است. سيداحمد خاتمي عضو هيأت رئيسه مجلس خبرگان در واكنش به نامه اي كه از سوي وزارت كشور به شوراي نگهبان در خصوص تغيير در زمان برگزاري انتخابات نوشته شده اظهار داشت: تعويق زمان برگزاري انتخابات خبرگان نيازمند مصوبه مجلس خبرگان است.

خاتمي: اصلاحات بايد تبارشناسي شود
011085.jpg
گروه سياسي - روز خبرنگار هر سال بهانه اي براي برخي مسئولين اجرايي فعلي و پيشين است تا با اصحاب رسانه بنشينند و كمي مفصل تر حرفهاي خود را بازگو كنند. اين بار سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري سابق در روز خبرنگار مهمان ايسنا بود تا در فضايي دوستانه با مديران و خبرنگاران اين رسانه گفتگو كند.
در قسمتي از متن اين گفتگو كه ايسنا ديروز منتشر كرده است سيد محمدخاتمي جريانهاي منتهي به مشروطيت و خواست هاي مطرح شده در قالب اين نهضت را از جنس اصلاحات كه مورد توجهش بود معرفي كرد و گفت: هنوز نيز معتقدم اين اصلاحات را بايد تبارشناسي كنيم.
وي با بيان اين كه يكي از مشكلات ما در مورد اصلاحات اين بود كه شعارها تبديل به گفتمان نشدند افزود: معتقدم عمق وجود جامعه ما اين اصلاحات را مي خواست اما تبديل به گفتمان شدن اين است كه تمام نظريات ديگررا تحت الشعاع قرار دهد و مبناي همه نظامات جامعه قرار گيرد. اما اين كار انجام نشد گرچه دستاوردهايي نيز داشت.
رئيس جمهوري سابق در خصوص پرونده هسته اي به جريان ديدارش با يكي از مقامات سابق آلمان در آستانه تغيير صد راعظمي اشاره كرد و گفت: به او گفتم در قضيه پرونده هسته اي ايران يك اصل اين است كه ما فن آوري هسته اي را مي خواهيم و روي پاي خودمان هم هستيم و افتخارش هم مال دولت من است. اين يك خواست ملي است و مورد تأييد رهبري است و ملت  ما نيز آن را مي خواهد و ما نيز از آن نمي گذريم شما نيز سياست هاي خود را بر مبناي اين اصل تنظيم كنيد.

اظهارات سفير ايران در مسكو درباره پرونده هسته اي
گروه سياسي- غلامرضا انصاري سفير جمهوري اسلامي در مسكو روز گذشته گفت وگويي با روزنامه «نزاويسمايا گازتا» انجام داده كه بخش سياسي از آن توسط خبرگزاري ريانووستي منتشر شده است.
انصاري در اين گفت وگو در پاسخ پرسشي درباره امكان ايجاد ارتباط ميان پرونده هسته اي ايران و بحران خاورميانه، تصريح كرده هيچ ارتباط مستقيمي وجود ندارد. انصاري گفت: سياست هاي هسته اي ايران شفاف و مستقل است. با توجه به اين كه اسرائيلي ها برنامه از پيش تعيين شده براي حمله به لبنان داشتند،  بعيد نيست نقشه اي نيز براي در ميان كشيدن برنامه هسته اي ايران نيز طراحي كرده باشند. سفير ايران تصريح كرده ايران عضو آژانس بين المللي انرژي اتمي و ان پي تي است و بر اساس اين قراردادها، حق ايران دستيابي به انرژي صلح آميز هسته اي است و در چارچوب آژانس ايران حركت خود را ادامه مي دهد.

در تجمع دانشجويان تهراني تابوت سازمان ملل تشييع شد
011079.jpg
فارس: ده ها تن از دانشجويان تهراني ظهر ديروز در حركتي نمادين و در اعتراض به عملكرد سازمان ملل در قبال حملات ددمنشانه رژيم صهيونيستي به لبنان تابوت اين سازمان را تشييع كردند.
ده ها تن از دانشجويان تهران با سردادن شعارهايي نظير الله اكبر، مرگ بر آمريكا، مرگ بر اسرائيل، مرگ بر انگليس، يا ايها المسلمون اتحدو اتحدو و سيد حسن نصرالله حمايتت مي كنيم، با حمل پلاكاردهايي نظير بوش تروريست شماره يك، خشم و انزجار خود را از حملات ددمنشانه رژيم صهيونيستي به لبنان اعلام كردند.
بنا بر اين گزارش، تابوت سازمان ملل كه توسط دانشجويان حمل مي شد، در انتهاي مراسم به آتش كشيده شد.

يادداشت
جنگ رواني در لبنان
محمدعلي مهتدي
مهمترين محوري كه آمريكا، اسرائيل و برخي كشورهاي عربي براي تضعيف حزب الله لبنان در جنگ كنوني مورد استفاده قرار داده اند اين است كه حزب الله در حقيقت يك نيروي خارجي است كه به منافع لبنان نمي انديشد بلكه در خدمت منافع سوريه و ايران است. مسئولان رژيم صهيونيستي مرتباً تأكيد مي كنند كه اسرائيل با لبنان و ملت لبنان مسأله اي و مشكلي ندارد، بلكه مسأله با حزب الله است كه لبنان را به خاطر منافع سوريه و ايران به ويراني كشانده و اين همه مصائب و مشكلات براي لبنان به بار آورده است. آمريكائيها نيز همين نغمه را مرتباً تكرار مي كنند. حتي برخي از چهره هاي معلوم الحال و وابسته به سيا كار را به جايي رسانده اند كه ادعا مي كنند وقايع لبنان به پرونده هسته اي ايران مربوط است و اساساً اقدام حزب الله در مورد گرفتن اسير از ارتش اسرائيل به دستور ايران صورت گرفته تا بدين ترتيب فشار از روي ايران برداشته شود.
در اين ميان برخي از رژيمهاي عربي نيز از همين شگرد تبليغاتي استفاده كرده اند و به نظر مي رسد آن دسته از كشورها كه در توطئه حمله به لبنان دست داشته اند پيرامون محورهاي جنگ رواني و تبليغاتي نيز هماهنگ عمل كرده اند و مطرح كردن مسأله شيعه و سني و گرفتن آن فتواي معروف مبني بر حرمت كمك به حزب الله يا حتي دعا كردن براي پيروزي حزب الله در برابر اسرائيل نيز اقدامي در چارچوب يك طرح هماهنگ تبليغاتي صورت گرفته است.
البته نه فقط حزب الله لبنان بلكه تعداد بيشماري از علما، دانشمندان، و فعالان صحنه هاي رسانه اي و ارتباط جمعي به اين تبليغات گمراه كننده پاسخهاي دندان شكني داده اند و ثابت كرده اند كه مبارزه حزب الله در درجه اول براي دفاع از لبنان و منافع لبنان است و سود ناشي از پيروزي مقاومت در لبنان به همه ملتهاي عرب و امت اسلامي مي رسد. ما نيز بارها گفته و تكرار كرده ايم كه جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك قدرت بزرگ منطقه اي از قدرت بازدارندگي گسترده اي برخوردار است و امكانات دفاع از خود را دارد و نيازي به استفاده از اهرمهاي برون مرزي ندارد و از همه اينها گذشته شأن حزب الله لبنان و مقاومت در جنوب لبنان و در فلسطين بالاتر از اين است كه بدان به عنوان يك برگه يا يك اهرم نگريسته شود و در نهايت همچنانكه آمريكا بي دريغ به اسرائيل اسلحه مي دهد، مقاومت در لبنان و فلسطين نيز اين حق را دارد كه از كمك ملتهاي مسلمان براي دفاع از خود بهره گيرد.
البته در داخل لبنان نيز هستند كساني كه همان تبليغات دشمنان را تكرار مي كنند. يك بار آقاي وليد جنبلاط در مصاحبه اي اين سئوال را مطرح كرد كه حزب الله پيروزي خود در برابر اسرائيل را به چه كسي هديه خواهد كرد؟ به ايران يا به سوريه؟ و آقاي سيدحسن نصرالله در پاسخ گفت كه اين پيروزي را در درجه اول به همه ملت لبنان و سپس به ملتهاي عرب و امت اسلامي و همه جوامع آزاديخواه و شرافتمند هديه مي كند. نكته مهم اين است كه دشمن همچنان كه در جنگ نظامي به خواري و زبوني كشيده شده در جنگ رواني و تبليغاتي نيز شكست خورده و نتوانسته ذره اي روي افكار عمومي در منطقه تأثير بگذارد و لذا در حال حاضر مقاومت اسلامي در لبنان و شخص آقاي سيدحسن نصرالله از محبوبيت بي نظيري در جهان عرب و جهان اسلام برخوردار است.
با اين حال، دشمن همچنان روي مرحله بعد از آتش بس و بازگشت آوارگان و روبرو شدن مردم با اين همه خرابي و ويراني حساب مي كند تا خشمي را كه در حال حاضر متوجه آمريكا و اسرائيل و برخي رژيمهاي عربي است به سوي حزب الله و كشورهاي سوريه و ايران منحرف سازد. واقعيت اين است كه حزب الله لبنان به رغم پيروزي بزرگي كه در اين جنگ نابرابر به دست آورده و نيرومندترين ارتش منطقه را به استيصال كشانده در آينده نيز با چالشهاي بزرگي روبرو خواهد بود كه به ياري خداوند بايد با روشهاي حكيمانه بر آنها غلبه كند.
مي ماند اين نكته كه دوستداران حزب الله در ايران در اظهارنظرها و مصاحبه ها و تحليلهاي خود از چارچوب خارج نشوند و ندانسته بهانه تبليغاتي به دشمن ندهند و بگذارند خود حزب الله و در رأس آن آقاي سيدحسن نصرالله همچنان كه تاكنون امور را به نحو احسن پيش برده اند، بقيه راه را نيز تا پيروزي كامل به همان روش عاقلانه و حكيمانه خود ادامه دهند.

باشگاه احزاب
انتخابات نبايد به تعويق بيفتد
عضو شوراي مركزي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي با تاكيد بر اين كه انتخابات آتي نبايد به تعويق بيفتد، گفت: تعويق انتخابات همزمان خبرگان و شوراها به دليل خلأ قانوني كه با تعويق انتخابات رخ مي دهد، نادرست است و كشور را با عدم وجود مجلس خبرگان روبه رو مي كند.
مجتبي شاكري اظهار داشت: انتخابات همزمان خبرگان و شوراها نبايد به تعويق بيفتد زيرا اين تعويق موجب مي شود با يك دوره زماني مواجه شويم كه عملاً كشور، مجلس خبرگان ندارد و لذا نبايد انتخابات آتي به تعويق بيفتد.
برگزاري كنگره  سازمان مجاهدين انقلاب
كنگره سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي  ۲۶ و ۲۷ مردادماه برگزار مي شود. دبيركل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي گفت:  در اين كنگره اعضاي شوراي مركزي انتخاب مي شوند و پس از آن، در اولين جلسه خود دبيركل را انتخاب مي كنند، ولي در كنگره صرفاً اعضاي شوراي مركزي انتخاب مي شوند و سپس اصلاحيه اساسنامه را خواهيم داشت و در پايان بيانيه نهايي كنگره به تصويب مي رسد.
نمره جمعيت ايران فردا به كابينه
در آستانه فرا رسيدن هفته دولت، جمعيت ايران فردا در نامه اي به محمود احمدي نژاد با ارزيابي كابينه نهم، به وزارتخانه علوم، مسكن، صنايع و معادن و رفاه نمره تجديدي داد و وزارتخانه هاي خارجه، كار، ارشاد و اقتصاد را هم مردود اعلام كرد.
جمعيت ايران فردا در نامه اي به رئيس جمهوري آورده است: در آستانه فرارسيدن هفته دولت، عملكرد وزراي دولت نهم بر اساس نمره با در نظر گرفتن ۴ محور تحقق شعارهاي وعده داده شده، رضايت مندي ارباب رجوع، تلاش در جهت اجراي عدالت و اهميت دادن به نقد و توجه به آراء مردم اعلام مي گردد.
پروانه فعاليت كانون بازنشستگان كشوري تمديد نشد
كميسيون ماده۱۰ فعاليت احزاب و جمعيت ها، پروانه فعاليت كانون بازنشستگان كشوري را تمديد نكرد.
احمد پيش بين نماينده مجلس شوراي اسلامي و عضو اين كميسيون گفت: كانون بازنشستگان كشوري كه از پيش از انقلاب داراي پروانه فعاليت بود، در سال ۱۳۸۰ تقاضاي تمديد پروانه فعاليت كرد.

اتهام تازه آمريكا عليه ايران
ايسنا: سفير آمريكا در عراق ايران را متهم كرد كه شبه نظاميان عراقي را براي افزايش حملات عليه نيروهاي تحت رهبري آمريكا در اين كشور در تلافي حمله رژيم صهيونيستي عليه لبنان تحت فشار گذاشته است.زلماي خليل زاد، سفير آمريكا در عراق در گفت و گو با روزنامه نيويورك تايمز ادعا كرد كه ممكن است ايران در حالي كه با آمريكا و سازمان ملل در خصوص برنامه هسته اي اش ظرف هفته آينده روبرو خواهد شد خشونت بيشتري را در عراق دامن بزند.
خليل زاد مدعي شد تحريك ايران به افزايش حملات خمپاره اي و موشكي در منطقه سبز منجر شده است.خليل زاد ادعا كرد: شبه نظامياني كه پشت حملات اخير قرار دارند اعضاي گروه هاي از هم جدا شده ارتش المهدي هستند.
نيويورك تايمز به نقل از سفير آمريكا ادعا كرد كه اين گروه ها روابطي با ايران و حزب الله دارند و شواهدي وجود دارد مبني بر آنكه ايران براي انجام حملات بيشتر اعمال فشار مي كند.
وي به هيچ جزئياتي درباره اين ادعا اشاره نكرد، اما اذعان كرد كه هيچ مدركي كه اثبات كند ايران دستور هر يك از عمليات هاي خاص شبه نظاميان را داده باشد، وجود ندارد.

توضيحات مشاور رئيس جمهوري درباره سفر قم
ايسنا: در پي انتشار برخي اخبار درباره سفر اخير رئيس جمهوري به قم، مشاور رئيس جمهوري در امور روحانيت گفت: رئيس جمهوري روز سه شنبه (روز ميلاد حضرت علي (ع)) در پي دعوت بيت آيت الله العظمي نوري همداني براي شركت در مراسم جشني به قم سفر كرده بود.
«سقاي بي ريا» افزود: سفر رئيس جمهوري به قم ناگهاني بود و از قبل برنامه ريزي به منظور ديدار با ساير علما و آيات عظام صورت نگرفته بود.
بي ريا در پاسخ به اين پرسش كه عده اي معتقدند سفر اخير رئيس جمهوري به قم در راستاي بهبود رابطه دولت با علما، پس از قضيه دستور چندي پيش وي براي حضور بانوان در ورزشگاه صورت گرفته است، گفت: الحمدلله اين مساله حل شده است و مشكلي در اين ارتباط وجود ندارد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |