يكشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۸ - Aug 13, 2006
راهي براي تشخيص سكته قلبي
وضعيت قرمز
دكتر اعظم السادات هاشمي
011031.jpg
بيماريهاي عروق كرونر (عروق تغذيه كننده قلب)، علت اصلي مرگ و مير در ايران است و شامل طيف گسترده اي از يك اشكال گذرا در خون رساني به عضلات قلب (ايسكمي) تا يك سكته قلبي وسيع (آنفاركتورس) و مرگ ناگهاني است و در واقع عبارت از عدم تعادل ميان عرضه و تقاضاي اكسيژن در عضلات قلب است. در اين ميان، آترواسكلروزيس (سختي ديواره عروق قلب) عامل اصلي ايجاد بيماري  عروق كرونر است. اين حالت تا حدي در تمام سنين و در هر دو جنس وجود دارد ولي وسعت درگيري افراد با آن به مواردي مثل زمينه ژنتيكي، عوامل خطرساز و شرايط فردي بستگي دارد.
مشكل از آسيب به ديواره داخلي رگ آغاز مي شود كه فشارخون بالا، هيپركلسترولمي (چربي خون بالا) و سيگار كشيدن موجبات اين آسيب را فراهم مي كنند. مجموعه اين عوامل، شرايط مساعدي را براي ايجاد لخته در منطقه آسيب ديده، ايجاد مي كنند كه موجب تنگي رگ و نرسيدن خون به عضله قلب خواهد شد و انقباض رگ نيز مي تواند مزيد بر علت شود.
اگر اين انسداد ايجاد شده تدريجي باشد، رگهاي فرعي كه طي مدت طولاني ساخته مي شوند، خون رساني به عضله قلب را به عهده مي گيرند و اگر انسداد، ناگهاني باشد و فرصت تشكيل رگهاي فرعي وجود نداشته باشد، انسداد رگ مي تواند آسيب غيرقابل جبراني به عضله قلب وارد كند، به همين علت است كه بيماريهاي عروق كرونر در افراد جوان خطرناك بوده و مرگ و مير بالايي را دربردارد. اكثر بيماران مي توانند ميزاني از فعاليت، نظير بالا رفتن از پله ها و راه رفتن در سربالايي را مشخص كنند كه طي آن احساس ناراحتي به وجود مي آيد. معمولاً اين دردها كه با فعاليت مرتبط هستند به تدريج ايجاد مي شوند، كمتر از 15 دقيقه طول مي كشند و بسيار سريع با استراحت يا تجويز نيتروگليسيرين زير زباني برطرف مي شوند.
آنژين پايدار به مواردي اطلاق مي شود كه احساس ناراحتي هنگام فعاليت و به صورت مزمن قابل پيش بيني باشد، آنژين ناپايدار نيز به مواردي اشاره دارد كه تغيير قابل توجه در دفعات متعدد و با شدت يا مدت زمان بيشتر وجود داشته باشد يا در سطح پايين تر از فعاليت درد ايجاد شود.بيماران مبتلا به آنژين ناپايدار از نظر بروز سكته قلبي و مرگ در معرض خطر بالايي قرار دارند و اغلب به بستري شدن و درمان طبي شديد نيازمندند.
در واقع نوع شديد بيماريهاي عروق كرونر قلب، سكته قلبي است كه شايعترين علامت در مورد آن، درد است، مدت درد بيش از نيم ساعت و اكثراً در حالت استراحت ايجاد مي شود و با دوز معمولي خوراكي نيتروگليسيرين تسكين نمي يابد، البته در 20 – 15 درصد موارد درد وجود ندارد كه شامل افراد زير است: ديابتيك ها (افراد مبتلا به مرض قند)، افراد ضعيف، معتادان به مواد مخدر و دخانيات، افراد با فشارخون بالا و سياه پوستان.در نيمي از بيماران تهوع و استفراغ وجود دارد و ساير علايم عبارتند از: ضعف و بي حالي، تعريق سرد، سردي  اندام ها، سرگيجه، اضطراب و در موارد نادر سكسكه و اسهال هم وجود دارد.يكي از نكات مهم كه به كرات در كلينيك با آن برخورد مي كنيم تظاهرات سكته قلبي با تابلوي سوءهاضمه است، به اين شكل كه تعداد زيادي از مراجعه كنندگان بيان مي كنند كه متعاقب مصرف غذاي نامناسب دچار درد سر دل و استفراغ شده اند كه ممكن است با مسموميت غذايي اشتباه شود. در اين موارد ممكن است علايمي مانند عرق سرد، ضعف و بي حالي، كاهش فشار خون و حتي احساس سنگيني قفسه سينه وجود داشته باشد.
عوامل خطرساز بيماري هاي عروق كرونر
مهمترين اقدام در به حداقل رساندن ميزان بروز بيماري هاي عروق كرونر و در نتيجه مرگ و مير حاصل از آن، پيشگيري و به حداقل رساندن عوامل خطرساز است كه عوامل خطرساز را مي توان به چند دسته تقسيم كرد:
۱ - عوامل خطر غيرقابل تغيير: سن بالا، جنس مذكر و سابقه فاميلي بيماري زودرس عروق كرونر.
با افزايش سن، شيوع بيماري هاي عروق كرونر (CAD) افزايش مي يابد و در هر سني شيوع آن در مردان بيشتر است. اين بيماري به طور متوسط در زنان، ده سال ديرتر از مردان تظاهر مي يابد و اين مسأله تا حدود زيادي مربوط به هورمون هاي زنانه (استروژن) است.سابقه خانوادگي تصلب شرايين زودرس (مردان قبل از 55 سالگي و خانم ها قبل از 65سالگي)، باعث افزايش تصلب شرايين (سختي ديواره رگ ها) در افراد مي شود كه هم مي تواند ناشي از عوامل محيطي (مثل عادات تغذيه اي، سيگار كشيدن و...) و هم استعداد ارثي به بيماري باشد.
۲ - عوامل خطرساز قابل تغيير
الف- هيپرليپيدمي (چربي خون بالا): افزايش كلسترول (بيشتر LDL يا كلسترول بد) باعث تسريع بيماري مي شود، افزايش تري گليسريد ممكن است عامل خطر مستقلي براي بيماري عروق كرونر، خصوصاً در زنان باشد، از طرف ديگر به نظر مي رسد HDL (كلسترول خوب) نقش محافظتي ارزنده اي دارد.در اينجا يك رژيم غذايي مناسب مي تواند تا حد زيادي در كاهش چربي خون مؤثر باشد، البته در مواردي نياز به درمان دارويي هم وجود دارد.همچنين فعاليت فيزيكي مرتب و منظم و در حد تحمل موجب كاهش فشار خون، افزايش HDL، كاهش وزن و در كل كاهش خطر بيماري هاي قلب و عروق مي شود.در رابطه با فعاليت هاي فيزيكي نيز لازم است كه حداقل 3 بار در هفته و هر بار به مدت 30-20 دقيقه به ورزش بپردازيد، بهترين فعاليت يا ورزش، پياده روي تند است به شكلي كه فرد احساس كند ضربان قلب او كمي تند شده است.
ب- فشارخون بالا: فشارخون بالا با فشار ماكزيمم بالاتر از 140 ميلي متر جيوه يا فشار مينيمم بيش از 90 ميلي متر جيوه (چهارده روي نه) مشخص مي شود، فشار خون بالا از عوامل خطرساز اصلي (خصوصاً در افراد بالاي 65 سال) به شمار مي رود. هر چه مدت ابتلا و ميزان فشار خون بيشتر باشد، خطر آن نيز بيشتر خواهد بود، فشار بالا به شكل قابل توجهي خطر سختي ديواره رگ ها (تصلب شرايين) را افزايش مي دهد و در درمان آن كاهش فشار اثرات بسيار مثبتي به دنبال دارد.
ج- ديابت شيرين: ديابت قندي به وضوح خطر ايجاد بيماري هاي عروق كرونر قلب و مرگ ومير ناشي از آن را افزايش مي دهد، مرگ و مير حاصل از بيماري هاي عروق كرونر قلبي در مردان ديابتيك 3-2 برابر و در زنان ديابتيك 7-3 برابر بيشتر از ساير افراد جامعه است.
د- استعمال دخانيات: دود تنباكو، علاوه بر سرطان زا بودن از عوامل خطر اصلي بيماري هاي عروق كرونري است، به شكلي كه خطر مرگ و مير در افراد سيگاري تا 70 درصد بيشتر و خطر بيماري عروق قلب 3 تا 5 برابر افراد غيرسيگاري است.در واقع 12 ماه بعد از قطع سيگار، كاهش قابل توجهي در بروز CAD ديده مي شود و 2 تا 5 سال بعد از قطع سيگار، خطر سكته قلبي به اندازه افراد غيرسيگاري مي رسد (بدون توجه به طول مدت اعتياد و تعداد مصرف سيگار)
ساير عوامل خطرساز: چاقي، فعاليت كم بدني، استرس و... جزو ساير عوامل خطرساز محسوب مي شوند.چاقي ارتباط نزديكي با عوامل خطر اصلي مثل فشارخون بالا، افزايش چربي خون و ديابت دارد، چاقي مخصوصاً در ناحيه شكمي مي تواند مهم باشد و كاهش وزن به حد طبيعي موجب 30-20 درصد كاهش در خطر بيماري هاي ايسكميك قلب مي شود.
ورزش هاي ايزومتريك مثل وزنه برداري، فعاليت شديد بخصوص در هواي سرد مثل اسكي و پارو كردن برف، توصيه نمي شود، اما بيماران مي توانند فعاليت هاي پرانرژي نظير فعاليت جسمي متوسط در هنگام كار داشته باشند.

همايش
كنگره بين المللي ژنتيك انساني
011037.jpg
گروه اجتماعي- يكي از جديدترين يافته هاي علمي ارائه شده در كنگره بين المللي ژنتيك به بررسي تفاوت هاي ژنتيكي در ميزان سوخت و ساز نيكوتين مي پردازد.به گزارش بي بي سي تحقيقات نشان داده است كه ميزان نيكوتيني كه در بدن افراد سيگاري باقي مي ماند به وجود ژني بستگي دارد كه سوخت و ساز نيكوتين را كنترل مي كند، بنابراين اگر اين ژن فعال نباشد ترك سيگار، مشكل تر مي شود.يكي ديگر از موارد ارائه شده در اين كنگره يافته هاي مربوط به ناتواني هاي ذهني است. اين يافته ها حاكي از آن است كه 60 درصد از ناتواني هاي ذهني منشأ ژنتيكي دارند. پروفسور هانس- هيلگر روپرتز كه از محققان ارشد موسسه ژنتيك ملكولي ماكس پلانك آلمان است در سخنراني خود گفت: تقريباً دو درصد از جمعيت جهان به اين نقص ژنتيكي مبتلا هستند.وي گفت: هرچند براي رديابي بسياري از نقايص ژنتيكي در انسان مي توان از نمونه هاي جانوري و شبيه سازي بيماري در آزمايشگاه استفاده كرد اما به دليل اين كه هنوز دانش كافي براي مطالعه ناتواني ذهني در حيوانات آزمايشگاهي وجود ندارد، بنابراين در حال حاضر، برطرف كردن چنين نقصي در انسان ها غيرممكن به نظر مي رسد.

دريچه
كمك به التيام تاول
تاول ها هنگامي رخ مي دهند كه پوست در معرض اصطكاك قرار مي گيرد و در نتيجه توده حساسي كه درون آن پر از مايع است روي پوست تشكيل مي شود.
تاول ها اغلب روي دست و پا در نتيجه پوشيدن كفش هاي تنگ يا كار كردن با يك ابزار جديد به وجود مي آيند.
بهترين شيوه براي جلوگيري از تاول پا پوشيدن جوراب هاي ضخيم و كفش هاي راحت و اندازه است.
با عوض كردن مرتب كفش هايتان و در نتيجه آزادكردن نقاط فشاري هر جفت كفش معين به پاهايتان استراحت دهيد.
براي محافظت دست هايتان بهتر است هنگامي كه با ابزار يا وسيله اي كار مي كنيد كه ممكن است تاول ايجاد كند، دستكش بپوشيد.
تاول ها معمولاً بدون درمان به خودي خود بهبود پيدا مي كنند. اما شما بايد محل تاول را خشك و تميز نگه داريد.
تاول را با يك بانداژ محافظت كنيد و كفش هايي را كه منطقه تاول را تحريك مي كنند نپوشيد.

درمانگاه
عسل ممنوع
011034.jpg
صدف كوه كن- از آنجايي كه ورود به مرحله تغذيه تكميلي مستلزم دانستن نكاتي است كه باعث بهبود تغذيه كودكانتان مي شود شما را با اين موارد موثر آشنا مي كنيم:
۱ - فعاليت و تحرك در كودكان فاكتور تعيين كننده اي براي اشتهاي آنها به شمار مي آيد،  چنانكه كودكان فعال تر نسبت به آنهايي كه از آرامش بيشتري برخوردارند، بيشتر تحت تاثير رنگ، بو، طعم و مزه غذاها قرار مي گيرند.
۲ - قبل از غذا، شيريني و مواد شيرين كننده به كودك ندهيد، زيرا اين قبيل مواد تنها اشتهاي كودك را كم مي كند.
۳ - اگر تمايل به مصرف غلات خشك آماده مصرف (غذاي تكميلي آماده) وجود دارد از انواع غني شده با آهن استفاده كنيد كه در واقع هر 3 قاشق غذاخوري آنها حاوي تقريباً 5 ميلي گرم آهن است.
۵ - استفاده از ميوه ها و سبزي هاي تازه هميشه اولين و آخرين توصيه سالم زيستي در هر سني به خصوص در كودكان است كه از نظر دستگاه گوارش در محدوده بسيار حساس تري قرار دارند.
۶ - سبزي ها بايد در آخر پخت به سوپ اضافه شود، در ظرف به خاطر حفظ ويتامين ها گذاشته شود و حتماً آب سبزيجات مصرف شود. پتاسيم يكي از مواردي است كه به راحتي در آب حل شده و نكات ذكر شده از راه هاي هدر رفتن آن است.
۷ - بهتر است كه كرفس و لوبيا سبز را اول پخته و بعد به سوپ اضافه كنند. سبزيجاتي مثل اسفناج تا قبل از يك سالگي منع مصرف دارد.
۸ - عسل از ديگر مواردي است كه تا قبل از يك سالگي به هيچ وجه توصيه نمي شود و دليل آن وجود اسپور بوتوليسم بوده كه قادر به ايجاد مسموميت هاي شديد در شيرخواران است و به هيچ وجه توصيه نمي شود. پس از يك سالگي نيز مصرف انواع پاستوريزه توصيه مي شود.
۹ - آب مركبات تا قبل از يك سالگي توصيه نمي شود و آب سيب اولين موردي است كه بايد در تغذيه تكميلي در نظر گرفته شود.
۱۰ - از ديگر مواد آلرژن مي توان به سفيده تخم مرغ اشاره كرد، زيرا توليد حساسيت و آلرژي مربوط به سفيده تخم مرغ است و تا يك سالگي فقط مصرف زرده تخم مرغ توصيه مي شود.
۱۱ - از ديگر ميوه هايي كه تا قبل از يك سالگي توصيه نمي شود عبارتند از: كيوي، توت ها (توت سفيد، توت فرنگي، تمشك)، خربزه، آلبالو و گيلاس.
۱۲ - در صورت تمايل به استفاده از موز بايد كاملاً رسيده باشد، به اين معني كه لكه هاي سياهي روي پوستش وجود داشته و مغزش مختصري تيره رنگ باشد.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |