يكشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۸ - Aug 13, 2006
ماي اسپيس و گوگل متحد شدند
011022.jpg
گروه علمي فرهنگي- نيوز كورپ صاحب وب سايت ماي اسپيس و موتور جستجوي گوگل، برپايه يك توافق ۹۰۰ميليون دلاري تا پايان سال ۲۰۰۹به همكاري نزديك با يكديگر خواهند پرداخت.
به گزارش ايرنا، بر اساس اين توافق جديد وب سايت ماي اسپيس تا پايان سال ۲۰۰۹در تمامي صفحات خود يك فضاي خالي براي نوار جستجوي موتور جستجوي گوگل باز خواهد كرد و گوگل نيز در ازاي درآمد ناشي از سرازير شدن ميليون ها كاربر ماي اسپيس به سوي موتور جستجو اين شركت، ۹۰۰ميليون دلار به نيوزكورپ پرداخت خواهد كرد.
ماي اسپيس پيش از اين قصد داشت با ياهو و ام اس ان همكاري كند اما در نهايت تصميم به همكاري با گوگل گرفت. كاربران ماي اسپيس از گستره وسيعي از خدمات متنوع و رايگان از جمله امكان فرستادن و دريافت پيغام براي يكديگر، بازي هاي رايانه اي، وب لاگ، تالارهاي گفتگو، دسترسي به كليپ هاي ويديويي و مواردي از اين قبيل برخوردار مي شوند و صاحبان اين وب سايت نيز درآمد ناشي از جلب آگهي هاي اينترنتي در صفحات مختلف خدمات ماي اسپيس را تصاحب مي كنند.
تعداد كاربران ماي اسپيس در سال گذشته با يك رشد چشمگير مواجه شده و تا ماه گذشته ميلادي به حدود ۹۰ميليون نفر رسيده و امكان گذر از مرز ۱۰۰ميليون كاربر براي ماي اسپيس تا پايان ماه ميلادي جاري چندان دور از ذهن نيست.
ماي اسپيس سال گذشته به قيمت ۵۸۰ميليون دلار توسط شركت نيوز كورپ خريداري شد و پيش بيني مي شود اين وب سايت تنها در سال مالي ۲۰۰۷ بيش از ۵۰۰ميليون دلار درآمد براي اين شركت به ارمغان بياورد. نيوز كورپ مالك شبكه تلويزيوني فاكس و استوديوي فيلمسازي فاكس قرن بيستم نيز هست.
اتحاد گوگل و ماي اسپيس علاوه بر سودآوري براي نيوز كورپ، با سرازير كردن ميليون ها كاربر ماي اسپيس به سوي وب سايت هاي گوگل سبب افزايش درآمدهاي ناشي از جلب آگهي هاي اينترنتي براي اين موتور جستجو نيز خواهد شد.

تمرين نهايي شش خدمه آتلانتيس پيش از پرتاب
011019.jpg
ايسنا: شش فضانورد ماموريت آتلانتيس كه طي روزهاي گذشته وارد مركز فضايي كندي در كيپ كاناورال فلوريدا شده اند تمرينات نهايي خود پيش از پرتاب پنجم شهريور را آغاز كردند.
آنها طي ساعات گذشته، تمرينات مربوط به خروج اضطراري از شاتل در صورت بروز نقص فني در زمان پرتاب را انجام دادند. آنها وارد شاتل آتلانتيس كه در سكوي ۳۹ Bمركز فضايي كندي پهلو گرفته بود شدند و پس از چند ثانيه حضور در آن با شبيه سازي خطر فرضي به وجود آمده، ناگهان و تنها در عرض چند ثانيه از آن گريختند. مقامات ناسا اين تمرين را از حياتي ترين تمرينات مربوط به پرتاب شاتل آتلانتيس اعلام كرده اند.
گفتني است كه فضانوردان طي ماموريت ۱۱ روزه خود در فضا ساخت ايستگاه فضايي بين المللي را از سر خواهند گرفت. ساخت اين ايستگاه در سال ۲۰۰۳ و به دليل وقوع سانحه شاتل كلمبيا متوقف شد.در آن حادثه هفت فضانورد كلمبيا به هنگام ورود اين فضاپيما به جو زمين به دليل انفجار شاتل كشته شدند.

مايلو مي آيد
011013.jpg
همشهري آنلاين: يك شركت ژاپني دستگاه بي سيم به نام مايلو (Mylo) ساخته كه عمدتا به درد كساني مي خورد كه مي خواهند پيام هاي متني بفرستند و از مكالمه هاي رايگان اينترنتي برخوردار باشند
به گزارش سي آي او اين مايلوي جديد كه يك ارتباط گر شخصي مبتني بر پيام، چت و تلفن (VoIP) است؛ بر روي همه شبكه هاي بي سيم ۸۰۲‎/۱۱ b كار مي كند.
سرعت انتقال اين شبكه هاي LAN حدود يازده مگابيت در ثانيه است. قيمت اين دستگاه در حالت تك فروشي ۳۵۰ دلار اعلام شده است كه به طور آنلاين هم به فروش خواهد رسيد.
مايلو مخفف عبارت mylife online كه به معني «زندگي من آنلاين» است. اين دستگاه احتمالا به رقيبي براي ابزارهاي ارتباطي دوگانه مثل تلفن هاي مجهز به Wi-Fi تبديل خواهد شد. صفحه نمايش اين دستگاه ۴/۲ اينچ و رنگي است.
مايلو براي سيستم پيام رسان خود از اپليكيشن هاي ياهو، گوگل و اسكايپ استفاده كرده است. مرورگر و داشتن خدمات وب ايميل از جمله ويژگي هاي ديگر اين دستگاه است. مايلو يك حافظه فلش يك گيگابايتي دارد.

نسخه  آزمايشي ضد ويروس نورتون ۲۰۰۷
011016.jpg
گروه علمي فرهنگي- سيمانتك نسخه آزمايشي ضد ويروس ۲۰۰۷ نورتون را براي دانلود آماده كرد.رشد چشمگير شبكه جهاني زمينه را براي ايجاد ويروس ها و هرزنامه هايي كه رايانه ها و هويت كاربران را به خطر مي اندازد، فراهم كرده است؛ از همين رو فايل هاي مهم موجود در رايانه هاي شخصي بيش از پيش، بايد در مقابل هكرها و مهاجمان اينترنت مصون نگه داشته شوند.
برنامه  ضد ويروس نورتون شركت سيمانتك قابل اعتمادترين برنامه  ضدويروس در جهان شناخته شده است كه به طور خودكار ويروس ها و تهديدات امنيتي را از ميان مي برد، تهديدات نرم افزارهاي جاسوسي را شناسايي مي كند و حملات كرم هاي اينترنتي را خنثي كرده و از پست الكترونيكي پشتيباني امنيتي مي كند.

۱۲وصله اصلاحي جديد مايكروسافت
گروه علمي فرهنگي- مايكروسافت ۱۲وصله اصلاحي براي ترميم حفره هاي امنيتي ويندوز و آفيس منتشر كرد. ۹ تا از اين وصله ها «بحراني» هستند كه مورد سوء  استفاده هكرها قرار مي گيرند. دو تا از اين وصله هاي بحراني مربوط به پاورپوينت است. به علاوه، ايرادهاي شناسايي شده در اينترنت اكسپلورر، ويندوز، آوت لوك اكسپرس، ويژوال بيسيك و ويندوز دي ان اس هم شامل اين اصلاحات مي شوند.به گزارش ايسنا، مايكروسافت، در دومين سه شنبه از هر ماه وصله هاي اصلاحي برطرف كننده مشكلات امنيتي تازه شناسايي شده در محصولات خود را منتشر مي كند كه مجموعه جديد نيز بر همين اساس منتشر شده است. وصله هاي اصلاحي جديد مايكروسافت را در آدرس اينترنتي security ‎/ com.microsoft.www به صورت رايگان دانلود كنيد.

آموزش عالي
خريداري مواد اوليه غذاي دانشجويان توسط دانشگاه ها در وزارت علوم بررسي مي شود
مهر:خريداري مواد اوليه غذاي دانشجويان توسط دانشگاه ها در وزارت علوم بررسي مي شود . حسن مسلمي نائيني، مديركل امور دانشجويان داخل وزارت علوم با بيان اين مطلب افزود: اگر حركتي بخواهد انجام شود بايد در كل صورت گيرد و هر قدمي كه برداشته مي شود بايد محكم باشد لذا نمي شود كه يك دانشگاه براساس اعتبار نقدي و دانشگاه ديگر با توزيع مواد اوليه يارانه اي چرخ خود را بگرداند.
وي اضافه كرد: دانشگاه ها زماني مي توانند متقاضي دريافت اعتبار نقدي جهت خريداري مستقيم مواد اوليه غذاي سلف دانشجويان باشند كه اين اعتبار يك مبلغ كافي باشد و با هزينه اندكي كه دانشجو مي پردازد بتوان سرويس بهتري را ارائه كرد لكن بعيد به نظر مي رسد كه دانشگاه ها بتوانند اين كار را با يارانه هاي محدود دولتي انجام دهند.مسلمي نائيني اظهار داشت: وزارت علوم در حال حاضر اجناس و مواد اوليه غذايي مورد نياز دانشگاه ها را به طور عمده از وزارت بازرگاني با قيمت هايي بسيار پايين دريافت مي كند كه اين كار توسط يك دانشگاه با توجه به محدوديت تعداد دانشجويان امكان پذير نيست.
توزيع مواد اوليه غذاي دانشجويان به دانشگاه ها يا اعطاي اعتبار نقدي به دانشگاه ها در راستاي خريداري مستقيم مواد اوليه توسط دانشگاه ها راهكارهايي است كه جهت پيشبرد امور سلف سرويس هاي دانشگاهي وجود دارد. وزارت علوم روي اين موارد مطالعه مي كند و بهترين راه را در پيش خواهد گرفت.
كنكور ۸۶ با تغييرات جديد آيين نامه اي برگزار مي شود
ايسنا:معاون پارلماني و حقوقي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اينكه تلاش بر تصويب طرح ساماندهي نظام پذيرش دانشجو براي كنكور سال آينده است، گفت: كنكور ۸۶ با تغييرات جديد آيين نامه اي برگزار مي شود.
حسيني با بيان اينكه فوريت طرح ساماندهي كنكور و نظام پذيرش دانشجو در مجلس تصويب شده است، اظهار كرد: اين طرح در اولين فرصت در كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس مطرح مي شود و طي آن در شور اول، بيشتر كليات مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد.
وي با بيان اينكه وزارت علوم، نمايندگان مجلس و سازمان پژوهش هاي مجلس هر كدام طرحي جداگانه در خصوص كنكور ارايه كرده اند، تصريح كرد: كليات طرح ساماندهي كنكور مورد توافق هر سه مرجع است و قرار بر اين است كه نكات قوت اين سه طرح با هم تلفيق شده و مبنا قرار بگيرد. وي ابراز اميدواري كرد كه اين طرح با چالش جدي روبه رو نشود و در اولين فرصت در صحن علني مجلس به تصويب برسد. وي با بيان اينكه تغييرات كنكور بايد تا اول مهرماه سال جاري تصويب و به اطلاع داوطلبان و آموزش و پرورش برسد، خاطر نشان كرد: كنكور ۸۶ با تغييرات آيين نامه اي برگزار خواهد شد. حسيني افزود: پس از تصويب طرح ساماندهي نظام پذيرش دانشجو، آيين نامه اجرايي آن تدوين شده و در اختيار داوطلبان قرار مي گيرد، البته اين تغييرات به تدريج اعمال خواهد شد و طي آن سهم فعلي كنكور كاهش مي يابد.
حذف كنكور فعلا ميسر نيست
وي با بيان اينكه تنها در مسئله اجماع كنكور و برگزاري چندين مرتبه آن در سال ميان وزارت علوم و مجلس بحثهايي وجود دارد، تصريح كرد: البته برخي از افراد پيشنهاد حذف كنكور را ارائه كرده اند كه اين مسئله در حال حاضر امكانپذير نيست و حتي اگر تعداد داوطلب آموزش عالي با ظرفيت دانشگاه ها برابر شود نيز براي تعيين رشته و محل دانشگاه يك نوع رقابت وجود خواهد داشت، بنابراين حذف كنكور به طور كلي فعلا ميسر نيست.
معاون پارلماني وزير علوم در خاتمه با بيان اينكه با ارائه و تصويب اين طرح سرنوشت تعداد زيادي از جوانان تعيين مي شود، خاطرنشان كرد: به عنوان مثال امسال معدل سال سوم با تاثير مثبت در نمره كل داوطلب تاثير داشت، بنابراين با تصويب اين طرح و تغييرات آيين نامه اي شايد ساير سوابق تحصيلي داوطلب نيز در كنكور اعمال شود.

علمي فرهنگي
وزير آموزش و پرورش:
فعاليت هاي آموزش و پرورش بايد براساس پژوهش باشد
گروه علمي فرهنگي- علي اصغر محمدي: براي خارج شدن از وضعيت روزمرگي، فعاليت آموزش و پرورش بايد براساس پژوهش و تحقيق باشد.
به گزارش همشهري، وزير آموزش و پرورش در آيين توديع و معارفه رئيس پيشين و جديد پژوهشگاه آموزش و پرورش با بيان اين مطلب اظهار داشت: مقام معظم رهبري نيز مسئله روزمرگي در امور آموزش و پرورش را گوشزد كردند و اين وظيفه ماست كه صفت روزمرگي را كه صفت ناپسندي است از مجموعه آموزش و پرورش پاك كنيم.
فرشيدي افزود: زماني موفق به انجام اين كار مي شويم كه حركت هاي آموزش و پرورش بر پايه پژوهش و مطالعه باشد و هيچ حركتي بدون پژوهش انجام نشود.
وي با اشاره به اينكه برخي معتقدند آموزش و پرورش نمي تواند از نظر انديشه به تنهايي به فعاليت ادامه دهد و نياز به قيم دارد، گفت: بايد همه توانايي و انديشه خود را به كار گيريم و با عملكرد مثبت از حيثيت آموزش و پرورش دفاع كنيم.
وزير آموزش و پرورش در ادامه از تهيه فلسفه آموزش و پرورش خبر داد و اظهار كرد: اميد است با تغيير و تحولي كه در مديريت آموزش و پرورش ايجاد شده و فضاي حاكم بر آن، بتوانيم از توانمندي هاي پژوهشگاه آموزش و پرورش در فعاليت هاي اجرايي بيش از گذشته استفاده كنيم.
وي با اشاره به جايگاه و نقش پژوهش در كشورهاي غربي گفت: در غرب پژوهش اهميت والايي دارد و تقريباً هيچ كاري بدون پژوهش و مطالعه انجام نمي شود و آنها در جنگ هاي خود نيز از يافته هاي پژوهشي استفاده مي كنند.
فرشيدي در حاشيه اين مراسم در جمع خبرنگاران از تقويت مدارس دولتي و اجراي راه كارهايي در مناطق محروم براي اجراي عدالت آموزشي خبر داد و افزود: تقويت مدارس شبانه روزي، مدارس روستايي و ايجاد انگيزه براي معلمان مناطق محروم از نمونه هاي بارز اين راهكارها براي ايجاد عدالت آموزشي است.
وي اضافه كرد: معلمان مناطق محروم پس از كسب تجربيات ابتدايي در روستاها به شهرها مي آيند و بايد براي ماندگاري معلمان در روستا انگيزه بيشتري ايجاد كرد.
رئيس مركز مطالعات سازمان سنجش خبر داد:
توزيع نرم افزار انتخاب رشته براي تعيين شانس قبولي كنكوري ها
ايسنا:رئيس مركز مطالعات، تحقيقات و ارزشيابي آموزشي سازمان سنجش آموزش كشور گفت:  نرم افزار شماره يك «سامان رشته» با هدف پاسخگويي به نياز داوطلبان با اطلاعاتي ازجمله رشته هاي تحصيلي دانشگاه ها، توانمندي هاي لازم براي ادامه تحصيل،  بازار كار رشته مورد نظر، آينده شغلي و همچنين اطلاعاتي در خصوص ويژگي ها و امكانات دانشگاه ها، از پنجم مردادماه در ميان داوطلبان توزيع شد.
وي با بيان اينكه داوطلبان در خصوص كمبود مراكز مشاوره معتبر براي راهنمايي صحيح انتخاب رشته مشكلاتي دارند، تصريح كرد: عدم آشنايي كافي با روش هاي گزينش و سهميه بندي هاي مختلف، عدم اطلاع از نمرات قبولي داوطلبان سال هاي گذشته و كوتاه بودن فرصت زماني براي انتخاب رشته، از ديگر مشكلات داوطلبان در زمان انتخاب رشته است. بر اين اساس، نرم افزار سامان رشته شماره ۲ با هدف پاسخگويي به نياز داوطلبان طراحي شده و در اختيار داوطلبان قرار مي گيرد.
وي افزود: اين نرم افزار حاوي اطلاعاتي از جمله آمار آزمون هاست كه بر اين اساس، نمرات كل پذيرفته شدگان آزمون هاي سراسري در دوره هاي روزانه، شبانه، پيام نور، غيرحضوري، مناطق محروم، تربيت معلم و غيرانتفاعي به تفكيك سال هاي ۸۳ و ۸۴ آمده است.
وي با اشاره به ساير بخش هاي اين نرم افزار، تصريح كرد: دفترچه الكترونيك و فرم نظرسنجي و نيازسنجي از ديگر بخش هاي اين نرم افزار است كه طي آن داوطلب، دفترچه راهنماي انتخاب رشته را به صورت الكترونيك در اختيار دارد.
پرند با اشاره به قابليت و توانايي اين نرم افزار در كمك به داوطلبان براي انتخاب رشته مطلوب و مناسب، اظهار كرد: اين نرم افزار در شش گام به انتخاب رشته مطلوب داوطلب كمك مي كند؛ در گام اول داوطلب بايد مشخصات و در گام دوم اطلاعات كارنامه خود را وارد كند. در گام سوم رشته هاي مورد علاقه و در گام چهارم، دانشگاه هاي مورد علاقه خود را انتخاب كرده كه طي آن اطلاعات كامل مورد نياز داوطلب در خصوص وجود رشته هاي مورد علاقه وي در دانشگاه ها و استان هاي انتخابي مشخص مي شود.
به گفته وي، در گام پنجم نتايج جست وجوي رشته همراه با ارائه شانس قبولي داوطلب در طيف هاي خيلي كم، كم، متوسط رو به پايين، متوسط رو به بالا، زياد و خيلي زياد در اختيار وي قرار مي گيرد.
پرند با اشاره به ساير قابليت هاي اين نرم افزار، تصريح كرد: اين نرم افزار فرم تكميل شده انتخاب رشته داوطلب در رشته هاي انتخابي را نيز ارائه مي كند كه با توجه به احتمال خطاي داوطلبان در نحوه پركردن فرم انتخاب رشته و جابه جايي كدهاي انتخابي،  اين فرم تكميل شده به اطمينان از صحت فرم تكميل شده، كمك زيادي مي كند.
رئيس مركز مطالعات و ارزشيابي آموزشي سازمان سنجش با اشاره به سياست شفاف سازي اين سازمان،  خاطرنشان كرد:  اطلاعات ارائه شده در اين نرم افزار صرفا جهت اطلاع رساني بوده و تعهدي در خصوص قبولي يا عدم قبولي داوطلبان در آزمون براي سازمان سنجش ايجاد نمي كند.
پرند در خاتمه با بيان اينكه بهترين راهنماي انتخاب رشته، معلمان و مشاوران مدارس هستند، تصريح كرد: داوطلبان با مشورت با اين افراد و همچنين مطالعه دفترچه راهنماي انتخاب رشته، مي توانند انتخاب رشته صحيح و مطلوبي داشته باشند، بنابراين توصيه مي شود به مشاوران خصوصي مراجعه نكنند چرا كه اين مراكز، كمك چنداني به داوطلب نمي كنند.
نسبت دانشجو به جمعيت كشور اعلام شد
فارس: معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: در حال حاضر نسبت دانشجو از هر ۱۰۰هزارنفر، ۴هزار نفر است؛ يعني از هر ۱۰۰هزار نفر، ۴هزار نفر در دانشگاه تحصيل مي كنند.
حسن خالقي با اشاره به اينكه نسبت دانشجو از هر ۱۰۰هزار نفر در اوايل انقلاب ۴۰۰ نفر بود، افزود: به رغم رشد دوبرابري جمعيت از اوايل انقلاب تاكنون، آموزش عالي ۱۰ برابر توسعه يافته است.
وي با بيان اينكه در اوايل انقلاب فقط ۳درصد از جوانان ۱۸ تا ۲۴ساله در دانشگاه ها تحصيل مي كردند، گفت: شاخص بين المللي جوانان در حال تحصيل در دانشگاه هاي دنيا ۴۰ تا ۵۰درصد است.
معاون آموزشي وزارت علوم با اشاره به اينكه توسعه دوره هاي تكميلي، پشتوانه بسيار خوبي براي حمايت كيفي از نظام آموزشي است، اظهار كرد: در حال حاضر ۱۶هزار عضو هيأت علمي در دانشگاه هاي كشور فعاليت مي كنند كه از اين آمار ۱۱هزار نفر دكترا دارند و ۵هزار نفر در رتبه مربي فعاليت مي كنند.
پاسخنامه سه هزار نفر اول كنكور امروز روي سايت سازمان سنجش قرار مي گيرد
مهر: پاسخنامه سه هزار نفر اول آزمون سراسري سال جاري، امروز روي سايت سازمان سنجش قرار مي گيرد.
به گزارش خبرنگار دانشگاهي مهر، سازمان سنجش آموزش كشور از ساعت ۱۴ امروز پاسخنامه سه هزار نفر از گروه هاي آزمايشي رياضي و فني، علوم تجربي و علوم انساني را روي سايت سازمان سنجش قرار مي دهد.
همچنين هزار نفر اول گروه زبان هاي خارجي و هنر مي توانند پاسخنامه خود را روي سايت سازمان سنجش به نشاني org.sanjesh.wwwملاحظه كنند.
زمان توزيع كارت آزمون «تافل» و «تي اس اي» اعلام شد
مهر: زمان توزيع كارت سيزدهمين آزمون تافل و TSE كه ۲۸ مرداد ماه برگزار مي شود  از سوي سازمان سنجش آموزش كشور اعلام شد.
بر اساس اين گزارش، داوطلبان متقاضي شركت در سيزدهمين دوره آزمون تافل و TSE براي دريافت كارت ورود به جلسه اين آزمون ها بايد از ۲۳ تا ۲۶ مرداد ماه از ساعت ۸ الي ۱۷ مراجعه كنند.
داوطلبان بايد با در دست داشتن رسيد تحويل مدارك ثبت نامي و كارت شناسايي معتبر براي دريافت كارت به خيابان كريم خان زند بين خيابان هاي استاد نجات اللهي و سپهبد قرني، پلاك ،۲۱۸ واحد تافل مراجعه كنند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |