يكشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۸ - Aug 13, 2006
تاكيد دوباره بر ادغام بورس هاي كالا در ايران
گروه بورس- سمينار معاملات آتي در بورس هاي كالا در محل سازمان توسعه معادن و صنايع معدني ايران برگزار شد.
به گزارش اطلاع رساني بورس ، در ابتداي اين سمينار، علي اكبر هاشميان دبيركل بورس فلزات به تشريح برنامه هاي انجام شده براي ارتقاي سطح علمي و كيفي عمليات بورس هاي كالا پرداخت و گفت: دعوت دو نفر از متخصصان راه اندازي بورس هاي كالاي آنكتاد(Unctad) از جمله اقدامات بورس فلزات در اين زمينه بوده است.
سپس لمن روتن (Lamon Rutten) از كارشناسان بورس هاي كالاي جهاني، به بيان اهداف، فرآيندها و مزاياي بورس هاي كالا پرداخت و گفت: مهمترين كاركرد بورس هاي كالا شفاف سازي قيمتها، كاهش هزينه  مبادله و فراهم آوردن امكان برنامه ريزي  اقتصادي بر مبناي قيمت هاي كشف شده بر مبناي مكانيزم بازار است.
او سپس به نقش قراردادهاي آتي در كاهش ريسك بورس هاي كالا اشاره كرد و افزود: قيمتهاي موجود در بازار آتي از ساير پيش بيني هاي اقتصادي قابل  اتكاتر است.او در ادامه به رويه ها و مدل هاي مختلف ساختاري رايج در بورس هاي كالا اشاره كرد و به تشريح مدل استفاده  شده در تعدادي از كشورهاي آفريقايي پرداخت.به گفته او اين مدل كه Hub & Spoke hybrid fran chise model ناميده مي شود، براي تشكيل بورس كالاي واحد بين ۸ كشور آفريقايي، به مركزيت نيجريه طراحي شده و شامل تالارها و اتاق هاي تسويه محلي و مركزي است. اين مجموعه كه به اختصار PACDEX ناميده مي شود براي كاهش هزينه ها و افزايش بهره وري و كارايي به صورت مجتمع تشكيل شده است .
اين كارشناس ارشد بورس هاي كالاي جهاني، در پايان جايگاه و نحوه ارائه خدمات واسطه هاي مالي در بورس هاي كالا را مورد بررسي قرار داد و مدل مورد استفاده در هند را كه امكان معامله مستقيم اشخاص با اعتبار واسطه ها را فراهم مي كند تشريح كرد.
در ادامه اين سمينار، جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد. بيشتر پرسش هاي مطرح شده در اين جلسه درباره نحوه و ميزان دخالت دولت در معاملات بورس هاي كالا و ادغام بورس هاي كالا بود كه «روتن» در پاسخ، نقش و جايگاه نظارتي و حمايتي، دولت را به عنوان يك نياز براي همه بورس هاي كالا برشمرد و تاكيد كرد: البته در فرايند قيمت گذاري و عرضه تقاضا دولت ها دخالت ندارند و مكانيزم بازار تعيين كننده است. ضمن اين كه در بعضي بورس هاي دنيا براي كالاهاي خاص كف قيمت مشخصي از طرف دولتها تعيين مي شود، ولي باز هم دولتها در قيمت گذاري كالا و شناخت قيمت، مستقيماً نقشي ندارند.
او گفت: به جز ژاپن تمام بورس هاي كالاي دنيا، بورس هاي چند كالايي هستند، به لحاظ صرفه اقتصادي و مقياس، هيچ دليلي براي تعدد بورس هاي كالا در يك كشور وجود ندارد.
او با اشاره به مدل بورس هاي آفريقايي، ادغام را نه تنها براي بورس هاي يك كشور كه براي چندين كشور در جهت كاهش هزينه ها و ارتقاي معاملات و جايگاه بورس ها مفيد دانست و مشخصاً در مورد ايران، به لزوم تشكيل بورس كالاي واحد اشاره كرد.
قرار است در روزهاي آينده نيز نشست هاي مشابهي به صورت كارگاه آموزشي در بورس فلزات برگزار شود.

بورس تهران در دنيا چهلم شد
فارس: بورس تهران در سال ۲۰۰۵ با ۱۰پله صعود نسبت به سال ۲۰۰۰ در جايگاه چهلمين بورس بزرگ دنيا قرار گرفت.
به گزارش بانك جهاني، كل ارزش بازار موجود در ۱۰۰ بورس مهم دنيا در پايان سال ۲۰۰۵ به ۳۹ تريليون دلار رسيد كه اين رقم نسبت به سال ۲۰۰۰ با افزايش ۲۱ درصدي مواجه بوده، ارزش بازار كل بورس هاي دنيا در پايان سال ۲۰۰۰ بيش از ۳۲ تريليون دلار اعلام شده بود. ارزش بازار سهام تهران در همين مدت شش برابر شده و از ۳/۷ ميليارد دلار در سال ۲۰۰۰ به ۴۷ ميليارد دلار در سال ۲۰۰۵ رسيد. در حال حاضر ارزش بازار سهام تهران معادل ۳۳ميليارد دلار است.به اين ترتيب بورس تهران در ميان بورس هاي دنيا از رتبه پنجاهم در سال ۲۰۰۰ به جايگاه چهلم صعود كرده است.
طبق اين گزارش بورس هاي فعال شامل نيويورك، نزدك و آمريكن با ۱۶ تريليون دلار سرمايه در جايگاه نخست از نظر ارزش بازار قرار دارند و پس از آن بورس هاي ژاپن با ۶/۳تريليون دلار و بورس انگليس با ۸/۲تريليون دلار در جايگاه سوم قرار گرفته اند.

تابستان متفاوت بورس
گروه بورس- فضاي فعاليت بورس تهران در تابستان امسال تا حدود زيادي نسبت به فصل بهار متفاوت بوده، به طوري كه بررسي هاي اجمالي نشان مي دهد هيچ يك از شركت هاي سودآور بهار در جمع ۱۰ شركت اول تابستان حضور ندارند.
در دوره سپري شده از تابستان ،۸۵ تاكنون باما با توجه به رشد ۱۵۲ درصدي قيمت سهامش سودآورترين شركت لقب گرفته در حالي كه در بهار امسال قيمت سهام معادن بافق ۱۰۰ درصد افزايش يافت و نام اين شركت را در صدر جدول سهام سودآور بورس نشاند. از طرف ديگر در حالي كه طي بهار ۸۵ سهام دو شركت قند اصفهان و قند پارس ۷۰ تا ۸۰ درصد افزايش يافت در تابستان نوبت به صعود قند قزوين رسيد. قيمت سهام اين شركت در طول دوره سپري شده از تابستان سال جاري ۵۰ درصد بالا رفته است. ضمن اينكه در تابستان صعود سهام داروسازان بورس نمودي جالب توجه يافت به طوري كه نام سه شركت داروسازي به جمع ۱۰ شركت سودآور بورس راه يافت. در طول فصل بهار با وجود صعود نسبي قيمت سهام شركت هاي داروسازي هيچ يك از اين شركت ها در رده هاي بالاي جدول بورس حضور نداشتند. همچنين در حالي كه بهار امسال به سهام معادن تعلق داشت، در تابستان صدر جدول صعود قيمت ها به صنايع فلزي اختصاص يافت.

آخرين اخبار از روند تشكيل بورس نفت ايران
فارس: اشكالات اساسنامه بورس نفت كه سازمان بورس به وزارت نفت ارجاع داده بود، اصلاح شده و فقط تأييد وزير نفت باقي مانده است.
طبق ماده ۵۸ قانون بازار اوراق بهادار، دولت اجازه دارد سازوكارهاي خاصي براي راه اندازي بورس هاي كالا در نظر بگيرد، در اساسنامه اصلاح شده نيز پيشنهاد شده دولت اجازه دهد حداقل يك سال بورس بين المللي نفت با سازوكار فعلي آن راه اندازي شود تا بتواند در اين مدت، خودش را با قانون جديد تطبيق دهد و شركت سهامي بورس نفت تشكيل شود.

شاخص نزولي شد
011007.jpg
گروه بورس- معاملات دو شركت بزرگ ايران خودرو و بانك پارسيان روز گذشته بر روند حركت شاخص ها تاثير منفي گذاشت.به گزارش «همشهري» در اين روز شاخص كل قيمت سهام يك دهم واحد كاهش يافت و به ۹ هزار و ۵۱۵ واحد رسيد.شاخص عملكرد تالار فرعي نيز روز گذشته يك واحد به عقب بازگشت و روي ۹ هزار و ۲۸۱ واحد ثابت شد. اما در مقابل شاخص عملكرد تالار اصلي با اندك تغييراتي، سير صعودي در پيش گرفت و به ۸ هزار و ۹۱۸ واحد افزايش يافت.روز گذشته در حالي كه شاخص واسطه گري هاي مالي تحت تاثير عملكرد نامطلوب شركت هاي سرمايه گذاري ۷۷واحد افت را تجربه مي كرد،شاخص صنعت با ۳ واحد افزايش به ۷ هزار و ۳۰۰ واحد نزديك شد. بر اساس اين گزارش شاخص مالي ديروز به رقم ۱۷ هزار و ۵۳۳ واحد بازگشت.

صف هاي عرضه و تقاضاي نخستين روز هفته
011010.jpg
گروه بورس- بيشترين حجم نقدينگي بازار طي معاملات ديروز بورس تهران به سمت سهام سه شركت ملي سرب و روي، چادرملو و باما سرازير شد.
به گزارش «همشهري»، در اين روز ۴۴۷ دستور خريد براي حدود ۲/۴ميليون سهم ملي سرب و روي به ارزش ۲۶ميليارد ريال صادر شد و ۲۷۳ تقاضاي خريد مربوط به ۲/۲ميليون سهم چادرملو به ارزش ۲۰ميليارد ريال نيز تحويل كارگزاري ها شد.
بنا بر اين گزارش، در جريان دادوستدهاي روز گذشته بورس تهران ۱۰۱ نفر براي خريد ۴۴۷هزار سهم باما به ارزش ۳/۱۵ميليارد ريال اقدام كردند و ۲۳۸ نفر نيز تقاضاي خريد دو ميليون سهم پتروشيمي اصفهان به ارزش ۱۴ميليارد ريال را داشتند. در اين روز كاري بعد از شركت هاي يادشده تقاضاي خريد براي سهام پتروشيمي اراك، فرآوري مواد معدني، پتروشيمي خارك و سرمايه گذاري مسكن بيش از ساير شركت هاي بورسي بود.
در سوي ديگر بازار ديروز ۸۰۶ نفر براي فروش ۵/۶ميليون سهم سرمايه گذاري بانك ملي به ارزش ۷/۱۵ميليارد ريال به شركت هاي كارگزاري مراجعه كردند. يك هزار و ۱۴ نفر نيز روز گذشته ۳ ميليون سهم سرمايه گذاري غدير را با قيمت ۳ هزار و ۹۹۴ ريال، در مجموع به ارزش ۲/۱۲ميليارد ريال به فروش گذاشتند.
طي معاملات اين روز سرمايه گذاري بهمن، نفت بهران، سيمان سپاهان، ليزينگ صنعت و معدن، سامان گستر اصفهان و سيمان دورود از جمله شركت هايي بودند كه حجم عرضه سهام آنها بيش از ساير شركت هاي حاضر در بورس بود.
ارقام مربوط به عرضه و تقاضاي شركت هاي مختلف بورس، روز گذشته در سايت هاي مختلف با هم تفاوت هاي چشمگيري داشت. مشخص نيست چرا هنوز نحوه ارائه آمار در بورس تهران تا اين حد نابسامان است .

تغييرات قيمت سهام
تغيير قيمت
آخرين قيمت
نام شركت
۸۵
۸,۶۵۴
آذريت
۶-
۱۱,۷۸۶
آلومراد
۱-
۲,۱۸۴
آلومينيم پارس
۷۴-
۳,۷۵۵
آهنگري تراكتورسازي ايران
۳۳
۷,۲۰۹
افست
۵-
۲,۴۶۱
الكتريك خودرو شرق
۱۰۰
۵,۱۳۰
ايران ارقام
۱۰-
۲,۷۵۶
ايران خودرو
۱۱۷-
۹,۲۵۶
ايران دارو
۱
۲,۴۰۴
ايران ياساتايرورابر
۱۵۸
۸,۱۲۷
بازرسي فني وكنترل خوردگي تكين كو
۶۷۱
۳۴,۲۲۳
باما
۱
۱,۳۷۲
بانك اقتصادنوين
۲۳-
۱,۱۷۸
بانك پارسيان
۱۶-
۱,۹۷۶
بانك كارآفرين
۰
۱,۱۶۴
بسته بندي ايران
۶۳
۱۱,۶۶۵
بهنوش ايران
۲۵
۱۳,۸۳۲
بين المللي محصولات پارس
۸-
۱,۷۹۵
پارس خودرو
۱۸۲-
۹,۲۰۲
پارس دارو
۰
۳,۱۲۵
پارس سرام
۱۲
۲,۴۰۷
پاكسان
۴۹
۱۲,۰۵۰
پتروشيمي آبادان
۶
۱۰,۴۰۷
پتروشيمي اراك
۱۱
۶,۷۸۸
پتروشيمي اصفهان
۱۲
۱۲,۲۶۲
پتروشيمي خارك
۰
۹۱۲
پتروشيمي شيراز
۱۲۹-
۶,۳۳۳
پتروشيمي فارابي
۴-
۱۲,۰۰۶
تامين ماسه ريخته گري
۱۰۵-
۵,۴۸۲
تراكتورسازي ايران
۱-
۱,۲۲۲
توسعه صنايع بهشهر(هلدينگ )
۱۴-
۱,۴۳۴
توليد تجهيزات سنگين هپكو
۵۱-
۱۰,۲۷۳
توليد سموم علف كش
۳
۹۴۱
توليد محور خودرو
۸-
۳۰۱
حق تقدم بانك اقتصادنوين
۵-
۱۳۹
حق تقدم توسعه صنايع بهشهر
۴۱۵-
۹,۹۷۲
حق تقدم سيمان شمال
۴۶-
۱,۱۰۷
حق تقدم عمران وتوسعه فارس
۳۰
۱۰,۱۷۵
حمل و نقل پتروشيمي
۴۵-
۲,۲۲۸
حمل و نقل توكا
۳۳-
۹,۸۶۳
خدمات انفورماتيك
۶۶-
۶,۰۳۳
خدمات دريايي تايدواتر خاورميان
۱-
۶,۰۱۰
خوراك دام پارس
۱۶۶-
۹,۷۹۹
داروسازي ابوريحان
۱۰۴
۱۰,۰۲۹
داروسازي اسوه
۱۸۵-
۱۲,۹۰۳
داروسازي اكسير
۵-
۱۲,۹۳۹
داروسازي جابرابن حيان
۲۹-
۲۲,۵۲۶
داروسازي زهراوي
۲-
۳,۵۲۱
داروسازي سبحان
۱۴۴
۱۲,۳۷۸
دارويي رازك
۸۹-
۴,۴۰۶
دارويي لقمان
۲۲
۱,۱۷۰
درخشان تهران
۱
۱,۴۹۲
روغن نباتي ناب
۱۰
۱,۳۷۵
ريخته گري تراكتورسازي ايران
۱-
۱,۰۵۲
رينگ سازي مشهد
۲-
۳,۴۲۲
زامياد
۲
۱,۸۰۷
ساختمان اصفهان
۰
۱۵,۲۴۰
سازه پويش
۸-
۱,۵۵۰
سايپاآذين
۲۲
۱,۲۰۱
سخت آژند
۷-
۱,۵۷۸
سراميك هاي صنعتي اردكان
۶
۱,۵۹۲
سرمايه گذاري البرز(هلدينگ )
۰
۲,۴۷۲
سرمايه گذاري بانك ملي ايران
۱-
۹۱۶
سرمايه گذاري بوعلي
۱-
۱,۴۹۰
سرمايه گذاري پتروشيمي (هلدينگ )
۲۷-
۳,۰۱۰
سرمايه گذاري توسعه شهري توس گستر
۶
۶۹۷
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۶۳
۳,۳۱۱
سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات
۷-
۵,۲۷۰
سرمايه گذاري توكافولاد(هلدينگ )
۱۸-
۲,۱۰۸
سرمايه گذاري رنا(هلدينگ )
۱۳
۱,۹۱۱
سرمايه گذاري ساختمان ايران (هلدينگ )
۰
۱,۰۰۰
سرمايه گذاري سپه
۱-
۱,۷۶۷
سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي
۱-
۱,۰۹۹
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۲-
۱,۴۶۵
سرمايه گذاري صنعت نفت (هلدينگ )
۱-
۱,۴۵۳
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۱-
۴,۰۷۴
سرمايه گذاري غدير(هلدينگ )
۴۸
۲,۴۵۶
سرمايه گذاري مسكن
۰
۱,۰۰۳
سرمايه گذاري ملي ايران
۸-
۹۴۸
سرمايه گذاري نيرو
۱۴۸
۱۸,۸۲۶
سنگ آهن گل گهر
۳-
۲۱,۰۶۳
سيمان اصفهان
۱۷-
۶,۷۵۶
سيمان تهران
۱-
۳,۴۹۳
سيمان داراب
۲-
۳,۹۶۲
سيمان شرق
۱۶-
۷,۰۴۴
سيمان صوفيان
۲-
۳,۳۷۳
سيمان فارس و خوزستان
۳-
۳,۵۵۶
شاهد
۶-
۱,۵۳۷
شهد ايران
۲-
۵,۹۵۵
شيرپاستوريزه پگاه اصفهان
۱-
۳,۵۷۰
شيمي داروئي داروپخش
۵-
۳,۷۶۶
شيميايي سينا
۵
۱,۲۰۶
صنايع آذرآب
۱۳۴
۹,۳۶۷
صنايع جوشكاب يزد
۶۶
۳,۴۰۶
صنايع كاغذسازي كاوه
۱۱-
۱,۱۲۳
صنايع گالوانيزه فجرسپاهان
۱-
۱,۴۶۷
صنايع لاستيكي سهند
۱
۷۹۲
صنايع مخابراتي راه دورايران
۵
۴,۱۵۶
فرآورد ه هاي غذايي و قند پيرانشهر
۴۶
۲,۹۹۲
فرآورده هاي تزريقي ايران
۳
۱,۷۰۸
فرآورده هاي نسوز آذر
۸۷۵
۴۵,۹۷۸
فرآوري موادمعدني ايران
۱-
۹۵۶
فنرسازي خاور
۴۴
۲,۲۵۷
فولاد كاويان
۱۱
۱۷,۱۴۱
قند اصفهان
۱۰
۲,۸۱۱
قند ثابت خراسان
۲۶
۲,۲۲۵
قند شيرين خراسان
۱
۱,۲۸۱
قند قهستان
۶۶
۳,۵۰۲
قند هكمتان
۱
۳,۰۳۸
قندنقش جهان
۱۳۸-
۶,۷۸۰
كابل باختر
۵-
۶,۲۵۶
كارخانجات داروپخش
۱۴
۷,۹۴۷
كارخانجات مخابراتي ايران
۶-
۱,۱۴۵
كارخانه فارسيت درود
۲۱
۱,۶۶۵
كربن ايران
۷۱
۴,۱۱۲
كمباين سازي ايران
۷-
۱,۸۶۲
گازلوله
۱-
۱,۲۸۲
گروه بهمن
۰
۷۶۸
گروه صنعتي بوتان
۵۹-
۲,۹۵۳
گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران
۳۲
۲,۸۲۲
گلتاش
۶
۳,۷۱۵
گلوكوزان
۹
۴,۲۰۶
لابراتوار داروسازي دكتر عبيدي
۱-
۱,۴۴۱
لوله وماشين سازي ايران
۲-
۹۸۰
ليزينگ خودروغدير
۲۲-
۱,۸۸۶
مارگارين
۷۵
۳,۹۲۳
ماشين آلات صنعتي تراكتورسازي ايران
۲۹
۱,۶۱۶
مجتمع هاي توريستي ورفاهي آباد
۴۱-
۶,۰۶۰
معادن منگنز ايران
۱۴۶
۷,۴۷۷
معدني املاح ايران
۹
۸,۶۶۵
معدني و صنعتي چادرملو
۱۲۰
۶,۱۳۴
ملي سرب و روي ايران
۵
۱,۲۳۱
مهركام پارس
۳۵-
۲,۹۵۱
موتورسازان تراكتورسازي ايران
۲
۱,۳۳۲
موتوژن
۱-
۱۳,۹۰۶
نفت بهران
۱۳-
۱۳,۲۲۳
نفت پارس
۵
۲,۰۲۳
نوسازي وساختمان تهران
۰
۱,۵۵۸
نيرو محركه
۶-
۱,۷۹۴
نيروترانس

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |