يكشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۸ - Aug 13, 2006
پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
بهترين كارها آن است كه برادر مؤمن خويش را خوشحال سازي يا قرض او را بپردازي.
(كنز العمال، ج ،۱۵ ص ،۸۲۳ ح ۴۳۲۶۹)
امروز با حافظ
به مويه هاي غريبانه قصه پردازم
نماز شام غريبان چو گريه آغازم
كه از جهان ره و رسم سفر براندازم
به ياد يار و ديار آنچنان بگريم زار
آب و هوا
011127.jpg

عكس روز
011139.jpg
عكس: فارس / جواد مقيمي
دومين جشنواره مجسمه هاي شني در بابلسر

در شهر چه خبر
نرخ مصوب نوبرانه ها
قيمت نوبرانه هاي بازار ميوه كه آنچنان از نرخ هاي معمول تبعيت نمي كردند به وسيله ارايه نرخ مصوب ويژه اين نوع محصولات تحت كنترل در آمد.
درحال حاضر روزانه نزديك به دوهزار تن انواع ميوه در ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران توزيع مي شود كه نيمي از آن ها را ميوه هاي نوبر و فصل تابستان مانند شليل، هلو و گلابي تشكيل مي دهد. به گفته عبدالرحمن چراغعلي مديرعامل سازمان ميادين، غرفه داراني كه در عرضه ميوه هاي نوبر، نرخ نامه اين سازمان را رعايت نكرده و يا ميوه فاقد كيفيت عرضه كنند، جريمه خواهند شد. وي آخرين نرخ مصوب ميوه هاي نوبر توزيعي در غرفه هاي نمونه ۸۶ بازار ميوه و تره بار را به اين شرح اعلام كرد: سيب گلاب ۵ هزار و هفتصد ريال، گلابي ۴هزار ريال، هلو هسته جدا ۴ هزار و سيصد ريال، انجير سياه ۵ هزار ريال، آلو قطره طلا ۳ هزار و ششصد ريال، انگور قطره طلا ۳ هزار و ششصد ريال، انگور ياقوتي ۳ هزار و هشتصد ريال، شليل و شبرنگ ۴ هزار ريال.

نظافت اتوبوسي
ديروز مسافران مسير خط امام حسين- انقلاب، نخستين شهرونداني بودند كه سطل هاي مكعبي شكل زباله را در داخل اتوبوس هاي شركت واحد مشاهده كردند. اين سطل ها كه به صورت كشويي به زير صندلي ها نصب شده بود قرار است ۹۰ درصد پاكيزگي ناوگان اتوبوس درون شهري را به عهده گيرد. ۴۰۰ سطل زباله در ابعاد ۲۵در۲۵ سانتيمتر كه در هر اتوبوس به تعداد ۲۰ عدد در اين خط نصب شد در روزهاي آينده به ساير خطوط شركت واحد نيز راه مي يابند.
با اينكه اقدام اخير شركت واحد اتوبوسراني تاثير بسزايي در حفظ پاكيزگي خواهد داشت اما مسافران اين خطوط هر صبح با گرد و غبار سياهي روي سطح صندلي اتوبوس ها به ويژه اتوبوس هاي دو واگن مواجه مي شوند كه هنوز تمهيدي درمورد آن انديشيده نشده است.

هلي كوپتر گل زده
قديمي ها عقد پسرعمو و دخترعموها را در آسمان ها مي دانستند اما آن زمان تصورش كمي سخت بود كه خود عروس و دامادها نيز به پرواز در آيند. اين رؤياي ديرين با اعلام آمادگي يك شركت خصوصي براي به پرواز درآوردن عروس و داماد در يك هلي كوپتر كرايه اي به حقيقت پيوسته است.
هزينه اجاره يك ساعت گردش اختصاصي عروس و داماد و فيلمبردار با بالگردهاي درجه ۲ ساعتي ۴۰۰ هزار تومان و با بالگردهاي درجه يك داراي مبل و كاناپه و ضريب ايمني بيشتر ساعتي ۷۰۰ هزار تومان است. به نظر مي رسد تنها ايراد و معضلي كه اين پرواز ايجاد مي كند احتمال افزايش چشم و هم چشمي هاي رايج در برگزاري مراسم عروسي است.

كاهش قيمت سكه
از بازار سكه و طلا خبر مي رسد روند صعودي قيمت طلا كه چند هفته اي به آرامي به پيشرفت خود ادامه مي داد سرانجام به دنبال كاهش نرخ طلا در بازارهاي جهاني متوقف شد. امروز بهاي يك گرم طلاي ۱۸ عيار خام در بازار تهران با ۳۳۰ تومان كاهش به ۱۴۲۷۲ تومان و سكه ها نيز به ترتيبي كه در جدول امروز مشاهده مي شود نسبت به روز پنج شنبه كاهش ۴ هزار توماني داشت. صرافان معتقدند جنگ در خاورميانه قيمت هر اونس طلاي جهاني را تحت تأثير قرار داده است. اما گزارش هاي ديگر گوياي اين واقعيت است كه درپي برملاشدن يك اقدام تروريستي در انگليس و همچنين شكست تلاش هاي ديپلماتيك براي پايان جنگ در لبنان بهاي طلا در بازارهاي جهاني كاهش يافته است.

آلودگي هواي تهران
011130.jpg

بازار
011154.jpg
گارانتي هاي غيرمعتبر
گويا اهميت گارانتي هاي گوشي هاي تلفن همراه به حدي افزايش يافته است كه اين روزها موضوع گفت وگوي خريداران و فروشندگان را بيش از پيش به خود اختصاص داده است. صاحبان برخي شركت ها كه امور خدمات پس از فروش كالاها را برعهده دارند و برگه هاي گارانتي غيرمعتبر و بي ارزش توزيع كرده اند با اعتراض خريداران و پيگيري هاي انجمن فروشندگان سيم كارت و گوشي مواجه شده اند. در اين بين فهرستي هم از گارانتي هاي غيرمعتبر توسط سازمان حمايت از مصرف كنندگان منتشر شده است.
البته بايد در انتظار ماند و ديد كه آيا عرضه اين گارانتي هاي غير معتبر به خريداران تداوم خواهد يافت يا خير.

طلا، سكه و ارز
011157.jpg

تلويزيون
011160.jpg

سينما
به نام پدر
011133.jpg
كارگردان: ابراهيم حاتمي كيا
بازيگران: پرويز پرستويي، گلشيفته فراهاني، مهتاب نصيرپور، كامبيز ديرباز
سينما هاي نمايش دهنده: قدس، فرهنگ، ايران، فلسطين، بهمن، پايتخت، مركزي، گلريز، بلوار، حافظ، شاهد، جمهوري، كارون، جي، دهكده
خلاصه داستان: اين فيلم به ارتباط ميان يك پدر و دختر مي پردازد و از موضوعي اجتماعي با پس زمينه جنگ برخوردار است.

فرهنگسرا
گردهمايي خبرنگاران فرهنگ و هنر
نخستين گردهمايي خبرنگاران فرهنگ و هنر تهران به همت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران برگزار مي شود.
امروز، ساعت ۱۹‎/،۳۰ سالن اجتماعات فرهنگسراي هنر ميزبان آنهايي خواهد بود كه زبان گوياي شهروندان و پيام آوران موفقيت ها و اتفاقات ريز و درشت در حوزه فرهنگ و هنر هستند.
سخنراني عسگري، رياست سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، محسنيان راد، استاد ارتباطات و نويسنده كتاب هاي متعددي در اين زمينه به ويژه «ارتباط شناسي»، سخنراني و شعرخواني ابوالفضل زروئي نصرآباد، طنزپرداز، عبدالجبار كاكائي، شاعر و ديگر برنامه هاي متنوع از جمله بخش هاي نخستين گردهمايي خبرنگاران فرهنگ و هنر تهران خواهد بود.همچنين در اين مراسم تعدادي از اساتيد و فعالان عرصه خبر و اطلاع رساني، مورد تقدير قرار مي گيرند.

در حاشيه خبرها
همسر شما چند جفت كفش بايد داشته باشد؟
امير بهادري نژاد : شايد جالب باشد بدانيد كه يكي از محورهاي اصلي اختلاف ميان زن و شوهرها در سراسر جهان، انتخاب كفش است. بسياري از زنان از شوهران خود ايراد مي گيرند كه به چه دليل كفش هايشان را واكس نمي زنند و از طرف ديگر برخي از مردان نيز علاقمند هستند همسرشان از كفش پاشنه بلند استفاده كند در حاليكه گروهي ديگر از مردان تنها به كفش هاي بدون پاشنه و به اصطلاح اسپرت رضايت مي دهند. اما جالب تر اينكه اغلب جر و بحث هاي زن و شوهرها در زمينه كفش بدون نتيجه به پايان مي رسد و طرفين همان كفشي را كه تشخيص مي دهند خريداري مي كنند و مي پوشند.اما ديروز نتايج يك آمارگيري در مورد تعداد كفش هاي خانم ها منتشر شد كه بسيار خواندني است:
۱- به طور متوسط ۵۰ درصد خانم ها صاحب ۳۰ جفت كفش هستند.
۲- از هر ۱۰ خانم حداقل يك نفر بيش از ۱۰۰جفت كفش در كمد خود دارد.
۳- سال گذشته تنها در كشور انگليس هر يك از خانم هاي اين كشور به طور متوسط هزار پوند صرف خريد كفش كردند.
اما توجيه اين خانم ها براي خريد اين تعداد كفش چيست؟
آنها مدعي هستند ، مردان با خريد يك جفت كفش مشكي رنگ نيازشان به پاپوش برآورده خواهد شد چون مي توانند اين كفش را با هر رنگ شلوار بپوشند اما خانم ها به دليل تنوع در نوع و رنگ لباسهايشان نياز به كفش هاي مختلف دارند.
در اين ميان نظر روانشناسان نيز در مورد نوع پاپوش مردم نيز در نوع خود جالب است. آنها مي گويند يك جفت كفش مناسب (چه از لحاظ شكل ظاهري و چه از لحاظ جنس) مي تواند ديدگاه مردم را نسبت به صاحب كفش كاملا تغيير بدهد و براي حسن ختام ذكر اين آمار ضروري است كه در حدود ۵۵ درصد مردان مجبور هستند بعد از ميهماني ها و يا مراسم رسمي به همسران خود در راه رفتن و رسيدن به خانه كمك كنند چون كفش هاي به اصطلاح شيك خانم ها اغلب پايشان را مي زند!

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
خيال راحت
كلاغ با خيال راحت روي دام كبوترها نشست و دانه ها را با اشتها مي خورد.
مي دانست هيچ كس در قفس خود كلاغ نگه نمي دارد.
حسين جزيني

گشتي در دنياي خبرها
سرقت بي فايده
كوالالامپور: سه سارق در مالزي كه با زحمت بسيار اقدام به سرقت يك دستگاه خودپرداز بانك كرده بودند ناكام ماندند. اين سه سارق با كمك طناب و تور اين دستگاه خودپرداز را از پله هاي يك شعبه بانك پايين آوردند و به زحمت آنرا سوار بر يك كاميون كردند. اما پس از رسيدن به مقصد متوجه شدند كه اين دستگاه تنها مختص دريافت چك هاي مشتريان است و پولي پرداخت نمي كند. چندي پيش نيز در جريان يك سرقت مشابه هنگامي كه سارقان متوجه شدند دستگاه خودپرداز فاقد پول است آنرا در وسط خيابان رها كردند و پا به فرار گذاشتند.
۷۰ جريمه در ۵ ماه
آريزونا: يك خانم ۳۲ ساله در آريزونا در ۵ ماه اخير ۷۰ بار به دليل رانندگي با سرعت غير مجاز دستگير شده است. جالب اينكه هر بار كه پليس او را به دليل سرعت غير مجاز دستگير كرده وي در توجيه عمل خود مدعي شده كه با مدير يك بانك قرار ملاقات دارد و كوچكترين تاخير باعث از دست رفتن وام بانكي مشتريانش خواهد شد. اين خانم در واقع يك واسطه ميان شهروندان و بانك ها در زمينه دريافت وام هاي مختلف براي آنها است. اين زن گمان مي كرد در صورتي كه قبض هاي جريمه را پاره كند ديگر مجبور به پرداخت آنها نخواهد شد اما غافل از اينكه مجموع تخلفاتش به ۱۱ هزار دلار رسيده و اگر اين مبلغ را پرداخت نكند گواهينامه رانندگي اش باطل خواهد شد.
برتري چپ دست ها
نيويورك: گفته مي شود كه افراد چپ دست در اغلب رشته هاي ورزشي از جمله تنيس بر حريفان راست دست خود برتري دارند. تحقيقات اخير گروهي از دانشمندان حاكي از آن است كه افراد چپ دست از لحاظ درآمدي نيز نسبت به راست دست ها برتري دارند. به گفته دانشمندان افراد چپ دستي كه داراي تحصيلات فوق ديپلم هستند ۱۵درصد درآمدشان بيشتر از افراد راست دست با همان ميزان تحصيلات است. همچنين درآمد چپ دست هاي داراي ليسانس ۲۶ درصد بيشتر از راست دست هاي ليسانسه است.
درآمدزايي براي پليس
بلگراد: از اين پس مردم صربستان مي توانند ماموران پليس، وسايل حمل و نقل و حتي حيوانات تربيت شده اين نيرو را اجاره كنند. دولت اين كشور به منظور افزايش درآمد پليس قصد اجاره اين نيروها و خدمات آن را دارد. بر اين اساس افراد حقيقي و حقوقي قادر خواهند بود براي حفاظت از جان و اموال خود ماموران پليس را به صورت ساعتي اجاره كنند كه هزينه هر ساعت اجاره معادل ۵/۴ دلار خواهد بود. همچنين امكان اجاره اسب ها، سگ هاي تربيت شده و نيز هلي كوپتر پليس نيز طبق تعرفه وجود دارد.
امداد در آب
011136.jpg
بيروت: تخريب پل هاي كشور لبنان توسط جنگنده هاي رژيم صهيونيستي باعث شد تا امدادگران نتوانند كمك هاي انسان دوستانه را به مردم جنگزده لبنان برسانند. در تصوير يكي از خودروهاي امدادي مشخص است كه به دليل تخريب پل هاي رودخانه مجبور است از عرض آن عبور كند.
خرچنگ يابنده
لندن: يك خرچنگ در انگليس خانمي را از نگراني نجات داد. اين خانم كه براي تماشاي مسابقه شناي برادرش به كنار دريا رفته بود ناگهان كيف پولش داخل آب افتاد و ديگر نتوانست آنرا پيدا كند. اما جالب اينكه صبح روز بعد هنگامي كه يك ماهيگير خرچنگي را به دام انداخت مشخص شده كه خرچنگ مورد نظر كيف پول را در چنگال هاي خود گرفته است. ماهيگير كيف را از ميان چنگال هاي خرچنگ آزاد كرد و آنرا به صاحبش بازگرداند.
مشتري صامت
توكيو: يك مرد ۴۴ ساله در ژاپن به اتهام برقراري۳۷۷۶۰ تماس صامت با مركز اطلاعات تلفني اين كشور در ۴ ماه اخير توسط پليس دستگير شد. اين مرد در طول روز صدها بار با اين مركز تماس مي گرفت اما پشت خط سكوت مي كرد و حتي يك كلمه هم به زبان نمي آورد. به گفته مسول اين مركز تلفني،تماس هاي اين مرد در اين مدت باعث وارد آمدن لطمات روحي و رواني به بيش از ۱۰۰ نفر از اپراتورهاي اين مركز شد.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |