يكشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۸ - Aug 13, 2006
سيدحسن نصرالله : به تصميم دولت لبنان درباره قطعنامه احترام مي گذاريم
گسترش حملات اسرائيل پس از تصويب قطعنامه ۱۷۰۱
011073.jpg
011124.jpg
گروه بين الملل - با تصويب قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل در مورد تهاجم اسرائيل به لبنان، تل آويو بر شدت حملات خود به شهرها و مناطق مسكوني و استراتژيك لبنان افزود.
تل آويو كه مي داند با آخرين روزهاي جنگ تمام عيار مواجه است و عليرغم اينكه ساختار متن قطعنامه به گونه اي است كه دست او براي تداوم تعرض به لبنان باز است اما سعي دارد تا چند روز آينده بيشترين بهره را از اين جنگ نابرابر داشته باشد.
از همين روي، ايهود اولمرت نخست وزير و عمير پريتس وزير دفاع اسرائيل فرمان حمله زميني به لبنان را صادر كردند. بنابراين دستور، كماندوهاي تل آويو به قصد تصرف بخش هايي از مناطق جنوب لبنان به ويژه رودخانه ليتاني حركت خواهند كرد.
گزارش هاي خبري حاكي از پيشروي سربازان تل آويو تا يازده كيلومتري داخل مرز لبنان است. اما حزب الله با تأييد پيشروي نيروهاي اسرائيلي اعلام داشت؛رزمندگانش با گذاشتن كمين هاي متعدد تعدادي از سربازان رژيم صهيونيستي را به ويژه در منطقه صدر كشتند.
فارس: دبيركل جنبش حزب الله لبنان، برخي بندهاي قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل را درباره لبنان، غيرمنصفانه و ناعادلانه خواند و تأكيد كرد تا زماني كه اقدامات تجاوزكارانه اسرائيل ادامه داشته باشد، مقاومت هم ادامه خواهد داشت.
اين گزارش به نقل از شبكه تلويزيوني المنار، حاكي است سيد حسن نصرالله ديروز در سخناني در واكنش به تصويب قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد درباره لبنان گفت: در اين قطعنامه به جنايات جنگي اسرائيل در لبنان اشاره نشده و از طرفي مقاومت لبنان، تجاوزگري خوانده شده كه نشان مي دهد برخي بندهاي قطعنامه منصفانه و عادلانه نيست.
نصرالله تأكيدكرد در اين قطعنامه همچنين به زمان توقف عمليات جنگي اسرائيل و برقراري آتش بس در لبنان و همچنين عقب نشيني صهيونيست ها از لبنان، اشاره اي نشده است.
نصرالله با بيان آن كه نيروهاي مقاومت پس از حمله نظاميان صهيونيست به لبنان، دو سرباز اسرائيلي را به گروگان گرفتند، افزود: مقاومت اقدامات نظامي بسيار محدودي انجام داده است در حالي كه صهيونيست ها مرتكب جنايات جنگي شده اند كه اين امر نشان دهنده وحشي گري آنهاست.
نصرالله تأكيد كرد: شوراي امنيت مي توانست اقدام بهتري در اين خصوص انجام دهد.
دبير كل حزب الله لبنان با اين وجود گفت: ديدگاه ما نسبت به اين قطعنامه، انتخاب گزينه «بد» بين « بد و بدتر» است.
نصرالله تأكيد كرد: اسرائيل همچنان به حملات خود ادامه مي دهد، كشتار مردم و ويراني امروز نيز ادامه يافت و فردا هم همين گونه خواهد بود. گويا آمريكا به حمايت خود از اسرائيل ادامه مي دهد تا به اهداف بيشتر برسد، آنها نمي خواهند آتش بس اعلام شود لذا ارتش، ملت و مقاومت لبنان نبايد غافلگير شوند و اگر اجازه دهيم كه هر آنچه را كه مي خواهند انجام دهند، به ملت لبنان خيانت كرده ايم.
وي با تأكيد بر آن كه اظهار نظر كلي خود را درباره قطعنامه شوراي امنيت به بعد از برقراري آتش بس موكول مي كند، افزود: گروههاي مختلف لبنان بايد نشست برگزار و ديدگاههاي خود را مبادله كنند. ما به تمام تلاش هاي بين المللي و سياسي و تصميم دولت لبنان احترام مي گذاريم.
نصرالله با تأكيد بر وحدت ملي در لبنان گفت: دشمن صهيونيست مجبور خواهد شد خاك لبنان را ترك كند، ما همچنان در مرحله جنگ و رويارويي هستيم و مي خواهيم تجاوز ارتش اسرائيل به لبنان متوقف شود.
دبير كل جنبش حزب الله لبنان با تأكيد بر بازگشت آوارگان لبناني به وطن، همكاري كامل حزب الله با استقرار نيروهاي ارتش لبنان در جنوب اين كشور و همچنين تداوم مقابله با تجاوزكاريهاي صهيونيست ها گفت: هر زمان كه اقدامات خصمانه دشمن متوقف شود، واكنش مقاومت نيز متناسب آن خواهد بود.
بنابر اخبار منتشره حزب الله همچنين مانع از پيشروي سربازان رژيم صهيونيستي به سمت عتياالشعب شده و اسرائيليها در اين نبرد يك كشته بر جاي گذاشتند. از سوي ديگر در نبردهاي مناطق الحجيره و مسير قنطره - عدشيت القصر ۱۶ تانك اسرائيلي نابود شد. مقامات اسرائيلي اعتراف كرده اند كه تاكنون ۳۰ تانك پيشرفته مركاواي خود را از دست داده اند. آنان مي گويند بيشترين كشته هايشان ناشي از سوختن سربازان در داخل تانك ها بوده است. روزنامه هاآرتص نيز ديروز از كشته شدن ۳۰ سرباز اسرائيلي خبر داد. اسرائيلي ها همچنين در مرجعيون به دام كمين هاي نيروهاي مقاومت حزب الله افتادند. اسرائيلي ها همچنين در يك اقدام كاملا غير اخلاقي و ضد بشري در هنگام عقب نشيني از تعدادي از محورهاي جنگي از افراد عادي لبناني به عنوان سپر انساني استفاده مي كنند.آنان همچنين روز گذشته پس از آزاد كردن ۴۰۰ اسير نظامي لبناني خود، منطقه مورد بازگشت آنان را موشك باران كردند كه بر اثر آن يازده نفر كشته و ۳۶ تن ديگر مجروح شدند.
اسرائيلي ها عليرغم اينكه كمتر از يك هفته براي حملات زميني خود فرصت دارند هنوز نتوانسته اند به اهداف خود برسند. در اين خصوص رئيس ستاد ارتش اسرائيل مدعي شد كه نيروهايش توانايي دست زدن به حمله زميني به مدت يك هفته را دارند. او اعلام كرد كه تعداد كماندوهاي اسرائيلي در مناطق مرزي سه برابر افزايش يافته و به ۳۰ هزار سرباز رسيده است. اما در مقابل اين ادعا ديروز فرمانده تانك گردان ۸۲ زرهي ارتش اسرائيل به خبرنگار پارزين چاپ فرانسه گفت: ارتش ما در يك ويتنام كوچك در لبنان به دام افتاده است. يوسي با اعتراف به توان بالاي نظامي حزب الله گفت: جنگيدن با نيروهاي حزب الله آسان نيست چرا كه آنان بسيار تحرك دارند و در گروههاي كوچك جابجا شده و زمين نيز در دست آنان است. وي با تأكيد بر ناتواني سربازان اسرائيلي در مقابل حزب الله به خسته و افسرده بودن سربازان اين رژيم اشاره كرد و گفت: ما خسارات زيادي را متحمل شده ايم و نيروهاي ما به سختي در جنوب لبنان به پيش مي روند زيرا دام هاي حزب الله هر روز افزايش مي يابد.
منابع لبناني ديروز از تجاوزات گسترده هوايي رژيم صهيونيستي به اين كشور خبر دادند. اين اخبار مورد تأييد ساير شبكه هاي خبري جهان نيز قرار گرفت. ديروز دهها منطقه مسكوني در نقاط مختلف لبنان آماج بمب و موشك بود. بر اثر اين حملات در منطقه زهراني ۵ نفر كشته و ده تن زخمي شدند. در صور ۵ غير نظامي به قتل رسيدند. حمله به صيدا سه كشته برجاي گذاشت. در تهاجم به روستاي رشاف ۱۵ شهروند روستايي كشته شدند. در خيام نيز ۵ كشته و ده تن ديگر مجروح شد.
در بنت الجبيل خبر از كشته شدن ۲۰ غيرنظامي و جراحت ۳۰ تن ديگر آمده است. در بقاع مناطق سكوني بمباران شد. اين وضعيت براي مناطق عتشيب، نبطيه، خرايب، بعلبك، نفاح، طيبه، و شقرا نيز صادق بود.
آمارها از كشته شدن افزون بر ۳۰ شهروند بي دفاع لبناني در حملات ديروز حكايت دارد.در مقابل اين حملات مقاومت حزب الله نيز بار ديگر تعدادي از شهرك هاي فلسطين اشغالي را هدف موشك قرار داد.

جنگ لبنان بعد از قطعنامه
گروه بين الملل - نيلوفر قديري:با تصويب قطعنامه آتش بس در لبنان، بحران در اين منطقه وارد مرحله تازه اي شد. اگرچه اسرائيل همچنان به عمليات نظامي اش ادامه داده و حتي آن را گسترده تر كرده است اما تصويب قطعنامه مرحله اي جديد از تحولات خاورميانه خواهد بود. خبرگزاري رويتر در گزارشي مراحل بعدي در پي تصويب اين قطعنامه را توضيح داده است.
درگيري ها كي پايان مي يابد؟
فعلاً از پايان درگيري ها خبري نيست. اسرائيل علي رغم استقبال از قطعنامه به پيشروي خود به سمت رود ليتاني ادامه مي دهد. اين همان سرحدي است كه طبق قطعنامه حزب الله بايد به پشت آن عقب نشيني كند. دولت ايهود اولمرت به احتمال زياد اين قطعنامه را امروز (يكشنبه) تأييد مي كند. اما اين به معناي پايان درگيري ها نيست. كوفي عنان دبيركل سازمان ملل گفته است با اسرائيل و لبنان براي تهيه جدول زماني برقراري آتش بس و استقرار نيروهاي اين سازمان همكاري مي كند.
نيروها كي مستقر مي شوند؟
ديپلمات ها مي گويند استقرار نيروهاي سازمان ملل و ارتش لبنان در جنوب اين كشور ۱۰ روز يا بيشتر طول مي كشد. فرانسه آماده است تا رهبري نيروهاي سازمان ملل مستقر در جنوب لبنان را به عهده بگيرد. ديپلمات ها پيش بيني كرده اند كه در ابتدا دوهزار سرباز فرانسوي در منطقه مستقر شوند.
برنده قطعنامه كيست؟
در اين قطعنامه اسرائيل به هدف خود مي رسد و حزب الله را از مرزهاي خود دور كرده و نيروهاي سازمان ملل و ارتش لبنان را جايگزين نيروهاي حزب الله مي كند. در اين قطعنامه همچنين بار ديگر بر قطعنامه ۱۵۵۹ سازمان ملل مبني بر خلع سلاح حزب الله تأكيد شده اما درباره زمان اين خلع سلاح سخني به ميان نيامده است.
عملكرد نظاميان اسرائيلي در اين جنگ با انتقادات بسياري در داخل اسرائيل روبه رو شده و بسياري اين عملكرد را ضعيف دانستند. بعضي مخالفان دولت در جناح راست از اين كه اسرائيل به پيروزي نظامي روشني نرسيده به شدت معترض هستند و به همين دليل خواستار برگزاري انتخابات مجدد شده اند. نظرسنجي ها نشان مي دهد محبوبيت اولمرت كاهش يافته است.دولت لبنان با تصويب اين قطعنامه قدرت بيشتري پيدا مي كند. گسترش نفوذ و قدرت دولت لبنان در جنوب ازيك سو به سود اين دولت است اما از سوي ديگر مسئوليت آن را بيشتر مي كند چون كار كمك رساني به غيرنظاميان آسيب ديده مسئوليت دشواري است.روزهاي بعد از جنگ براي لبنان روزهاي دشواري است. كنترل تنش هاي قومي تهديدي جدي براي دولت لبنان است.

بندهاي هجده گانه قطعنامه  ۱۷۰۱
شوراي  امنيت  سازمان  ملل  درباره  لبنان
۱- با توجه  به  اينكه  بحران  لبنان  تهديدي  براي  امنيت  و صلح  جهاني  است  از حزب الله  و اسرائيل  خواسته  شده  تا اعمال  خشونت  آميز و خصمانه  عليه  يكديگر را متوقف  كنند.
۲ - پس  از توقف  كامل  اعمال  خصمانه  از اسرائيل  خواسته  شده  تا همه نيروهاي  خود را از جنوب  لبنان  خارج  و به  پشت  خط آبي  سازمان  ملل  منتقل كند، از دولت  لبنان  نيز خواسته  شد تا نيروهاي  ارتش  اين  كشور را با هماهنگي  نيروهاي  پاسدار صلح  سازمان  ملل  (يونيفل ) همزمان  با عقب  نشيني اسرائيل  به  جاي  نيروهاي  اسرائيلي  مستقر كند.
۳ - با تاكيد بر اهميت  گسترش  حاكميت  دولت  لبنان  بر همه  خاك  اين  كشور، دولت  لبنان  بايد با اجراي  قطعنامه هاي  ۱۵۵۹ (ناظر به  خلع  سلاح  شبه  نظاميان )و ۱۶۸۰ (ناظر به  رسميت  شناختن  حق  حاكميت  لبنان  به  وسيله  سوريه  و ترسيم مرزها ميان  دو كشور) و بندهاي  مربوط به  پيمان  طايف  سيطره  خود را بر خاك لبنان  كامل  كند و سلاح  و قدرت  نظامي غير از سلاح  و قدرت  دولت  لبنان  وجود نداشته  باشد.
۴ - احترام  به  خط آبي  (كه  سازمان  ملل  سال  ۲۰۰۰ ميلادي  ميان  لبنان  و فلسطين  اشغالي  ترسيم  كرد) ضروري  است .
۵ - پشتيباني  از همه  قطعنامه هاي  تصويب  شده  پيشين  در شوراي  امنيت  در ارتباط با حاكميت  و استقلال  دولت  لبنان  در چارچوب  مرزهاي  بين المللي  و مطابق  پيمان  آتش  بس  سال  ۱۹۴۹ ميان  اين  كشور و اسرائيل  ضروري  است .
۶ - از جامعه  جهاني  خواسته  شده  است  تا دولت  لبنان  را براي  بازسازي  اين كشور كمك  و ياري  كند.
۷ - از همه  طرف ها خواسته  شده  است  تا مانع  رسيدن  كمك  به  آوارگان  نشوند و در راه  عبور كمك ها از گذرگاه هاي  امن  و بازگشت  آوارگان  كارشكني  نكنند.
۸ - از اسرائيل  و لبنان  خواسته  شده  از برقراري  آتش  بس  دايم  و ايجاد راه حل  دراز مدت  براساس  مبادي  و اصول  زير اقدام  كنند: الف  - احترام  كامل  به  خط آبي  سازمان  ملل  در جنوب  لبنان .
ب  - اجراي  تدابير امنيتي  براي  جلوگيري  از اعمال  خصمانه  و ايجاد منطقه خالي  از سلاح  ميان  خط آبي  و رود ليتاني  (۲۰ كيلومتري  عمق  لبنان ) و نيز تنها سلاح  موجود در اين  منطقه  بايد سلاح  ارتش  لبنان  و نيروهاي  يونيفل  باشد.
ج  - اجراي  كامل  قطعنامه هاي  ۱۵۵۹ و ۱۶۸۰ و خلع  سلاح  نيروهاي  شبه  نظامي .
د - اسرائيل  بايد نقشه هاي  باقي  مانده  نزد اين  رژيم  از مناطق  مين گذاري  شده  در خاك  لبنان  را در اختيار دولت  لبنان  قرار دهد.
۹- دبيركل  سازمان  ملل  از لبنان  و اسرائيل  براي  حل  درازمدت  بحران  براساس  بند هشتم  منشور شوراي  امنيت  حمايت  كند.
۱۰- از دبيركل  سازمان  ملل  خواسته  شده  است  تا با همكاري  طرف هاي  بين المللي  و طرف هاي  ذي  ربط در مورد بندهاي  قطعنامه هاي  ۱۵۵۹ و ۱۶۸۰ و خلع سلاح  و ترسيم  مرزهاي  بين المللي  لبنان  و مناطق  مورد اختلاف  از جمله كشتزارهاي  شبعا اقدام  و پيشنهادهاي  خود را ظرف  ۳۰ روز به  شوراي  امنيت  ارايه  كند.
۱۱ - تصميم  گرفته  شد تا نيروهاي  يونيفل  تجهيز شوند و شمار آنان  به  ۱۵هزار نفر افزايش  يابد.
۱۲ - در حمايت  از خواست  دولت  لبنان  براي  گسترش  حاكميتش ، نيروهاي  بين المللي  براي  كمك  به  اين  دولت  در مناطق  مختلف  مستقر شده  و اين  اجازه  رادارند كه  اقدامات  لازم  را در منطقه  استقرار يافته ،اعمال كنند تا منطقه عملياتي  آنان  به  منطقه اي  براي  بروز اعمال  خصمانه  تبديل  نشود.
۱۳ - از دبير كل  سازمان  ملل  خواسته  شد تا تدابيري  را براي  تضمين  قدرت  يونيفل  با هدف  انجام  ماموريت هاي  مشخص  شده  در اين  قطعنامه  اتخاذ كند و دولت هاي  شركت كننده  بايد از هر نوع  كمك    دريغ  نكنند.
۱۴ - از دولت  لبنان  خواسته  شده  است  تا از ورود سلاح  به  داخل  مرزهاي  خود جلوگيري  كند و از نيروهاي  يونيفل  خواسته  شده  است  تا دولت  لبنان  را در اين زمينه  ياري  دهد.
۱۵- از همه  كشورها خواسته  شده  است  تا گام هاي  ضروري  براي  جلوگيري  از فروش  سلاح  به  شهروندان ، موسسات ، نهادها و گروه هاي  لبناني  و آموزش  نظامي اين  گروه ها، بردارند مگر آنچه  كه  دولت  لبنان  و يونيفل  اجازه  داده  باشد.
۱۶ - مدت  ماموريت  يونيفل  تا ۳۱ اوت  سال  ۲۰۰۷ ميلادي  تمديد مي شود.
۱۷ - از دبيركل  سازمان  ملل  خواسته  شده  است  تا ظرف  يك  هفته  گزارشي  به شوراي  امنيت  درباره  اجراي  اين  قطعنامه  ارايه  دهد.
۱۸ - بر ضرورت  اهميت  تحقق  صلح  همه جانبه  در خاورميانه  مبتني  بر قطعنامه هاي  ۲۴۲ و ۳۳۸ شوراي  امنيت  (ناظر به  خروج  اسرائيل  از سرزمين هاي اشغال  شده  اعراب ) تاكيد شد.

انتقاد مسلمانان انگليس از سياست هاي دولت اين كشور
ايرنا: گروههاي مسلمان انگليسي اعلام كردند كه سياست هاي دولت اين كشور در عراق و لبنان باعث تشديد شور شبه نظامي گري مي شود.
گروه هاي اصلي مسلمانان انگليس و برخي از سياستمداران مطرح مسلمان انگليسي در نامه سرگشاده اي خطاب به توني بلر نخست وزير اين كشور از جمله نوشته بودند: سياست خارجي انگليس به خصوص در كشورهايي نظير عراق و جنگ اسرائيل و حزب الله، شهروندان غيرنظامي اعم از انگليسي و غير انگليسي را در معرض خطر شديد مورد حمله قرار گرفتن قرار مي دهد.

مظنونين طرح سوء قصد لندن با برخي
افراد در آلمان مرتبط بودند
ايرنا:   بر اساس  اعلام  «آگوست  هانينگ » معاون  وزارت  كشور آلمان ، مظنونين  طرح  انفجار هواپيماهاي  مسافربري  از لندن  به  مقصد آمريكا با برخي  افراد متهم  به  دخالت  در اقدامات  تروريستي  در آلمان  ارتباط داشته اند.
هانينگ  كه  پيش  از اين  رياست  سازمان  اطلاعات  و امنيت  فدرال  آلمان  موسوم به  «ب .ان .د» را در اختيار داشت ، افزود: اين  كشور در حال  حاضر سرگرم  بررسي تماس ها و ارتباطات  موجود در اين  زمينه  است .
«ولفگانگ  شويبله » وزير كشور آلمان  نيز در تلويزيون  اين  كشور گفت : نمي توان  بطور قطع  ارتباط مظنونين  طرح  سوءقصد در لندن  با برخي  افراد در آلمان  را منتفي  دانست .
شويبله  با اشاره  به  اين كه  در حال  حاضر مقامات  امنيتي  اين  كشور سرگرم بررسي  اين  ارتباطات  احتمالي  هستند، تأكيد كرد: تاكنون  هيچ  نشان  صريحي  در اين  زمينه  در آلمان  در اختيار نداريم  اما بديهي  است  بايد آنچه  را كه  در انگليس  رخ  داده ، جدي  بگيريم .
مجله  آلماني  فوكوس  نيز نوشت : يكي  از دستگيرشدگان  در لندن  با «نزه بهاجي » همسر «سعيد بهاجي » يكي  از عاملين  سوءقصدهاي  ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ ميلادي در آمريكا، ارتباط داشته  است .
گفته  مي شود بهاجي  از اول  سپتامبر سال  ۲۰۰۱ ميلادي  تاكنون  در مكان  نامعلومي  مخفي  شده  است .
پس  از كشف  طرح  انفجار پروازهاي  مسافربري  به  مقصد آمريكا در لندن ، وزير كشور آلمان  نيز دستور تشديد تدابير امنيتي  به  ويژه  در فرودگاهها و پروازهاي  اين  كشور را صادر كرده  است .
گفته  مي شود كه  مسافران  در روزهاي  آينده  نيز بايد پيش بيني  تاخير و يا لغو پروازهاي  خود را بكنند و وزارت  كشور آلمان  به  مسافران  توصيه  كرده  كه با در نظر گرفتن  زمان  انجام  كنترل هاي  امنيتي ، به  موقع  به  فرودگاه  مراجعه كنند.
هم اكنون  با توجه  به  اعلام  آماده  باش  امنيتي  در لندن ، بحث  قوانين  و مقررات  امنيتي  به  ويژه  در فرودگاهها و پروازها در آلمان  و همچنين  استفاده از نظاميان   براي  حفظ امنيت  در داخل  كشور نيز بار ديگر گسترش  يافته است .

طرح صلح ملي ميان فتح و حماس اجرا مي شود
ايسنا - منابع آگاه فلسطيني از اجراي طرح صلح ملي ميان دو جنبش فتح و حماس طي روزهاي آتي خبر دادند.
به گزارش روزنامه البيان - چاپ امارات - منابع آگاه فلسطيني ضمن ابراز اميدواري نسبت به اين كه طرح صلح ملي به طور جدي اختلافات ميان دو جنبش فتح و حماس را پايان دهد، اعلام كردند:  اين طرح صلح ملي با هدف پايان دادن به اختلافات ايجاد شده در روابط دو جنبش طي روزهاي آينده اجرا خواهد شد.
اين منابع افزودند: اسماعيل هنيه نخست وزير فلسطين اخيرا ديدارهايي را با مسئولان و تصميم گيران دو جنبش برگزار كرده است و درصدد است تا مقدمات ديدار شخصيت هاي با نفوذ دو جنبش و نيز محمود عباس رييس تشكيلات خودگردان فلسطين را فراهم كند.
اين در حالي است كه مسئولان و اعضاي شوراي قانونگذاري در استان خان يونس پيش از اين برگزاري كنفرانسي گسترده در راستاي بررسي توافقنامه ملي و پايان دادن به اختلافات را خواستار شده بودند.
در همين حال، سامي ابوزهري سخنگوي جنبش حماس نيز از وجود ارتباطاتي ميان دو جنبش فتح و حماس كه منجر به گشايش دفتر مركزي مشترك ميان دو طرف شده خبر داد.
وي گفت: اين ارتباطات با هدف پايان دادن به تجاوزات و گشودن صفحه اي جديد در قبال اختلافات ميان دو طرف است.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |