دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۹ - Aug 14, 2006
حوادث
Front Page

با تلاش كارآگاهان اداره دهم آگاهي تهران بزرگ صورت گرفت
دستگيري همدست عامل گروگانگيري مرگبار در تهران
در ابتدا تصميم داشتيم با گروگان گرفتن يكي از كسبه معتبر لاله زار مبلغ مورد نياز خود را از خانواده اش اخاذي كنيم
011358.jpg
گروه حوادث- آزاده مختاري: همدست عامل گروگانگيري مرگبار در شمال پايتخت پس از دستگيري ابعاد تازه اي از نقشه شوم خود و متهم اصلي اين حادثه را براي پليس جنايي و بازپرس دوم دادسراي امور جنايي تهران فاش كرد.
به گزارش همشهري بازپرس حسين اصغرزاده رئيس شعبه دوم دادسراي امور جنايي تهران در خصوص اين خبر به همشهري گفت:  «پليس جنايي از روز نهم مرداد و پس از دستگيري امير با دستور قضايي تحقيقات ويژه و تخصصي را برروي اين پرونده آغاز كرد. امير كه متهم به آدم ربايي و قتل علي (قرباني اين حادثه دردناك) است در تمام مراحل بازجويي سعي در كتمان حقايق داشته و در مورد اينكه در ارتكاب اين گروگانگيري مرگبار همدستي داشته است با مقاومت در برابر سئوالات كارآگاهان سعي در گمراه كردن پليس جنايي داشت ولي بررسي پرينت تلفن همراه متهم كارآگاهان را به سرنخي مناسب رساند كه تحقيقات بر روي اين پرونده را وارد مرحله جديدي كرد.
بازپرس حسين اصغرزاده در ادامه افزود: «بررسي روابط و تماسهاي تلفني امير نشان مي داد كه روز حادثه چندين تماس تلفني بين متهم اصلي و فردي به نام حسين برقرار شده است ولي امير در مراحل بعدي تحقيق مدعي شد كه حسين فردي است كه با وي مشكل مالي دارد و تمام تماسهايي كه بين او و حسين برقرار شده تنها به خاطر اختلافات مالي بوده و اين مرد هيچ ارتباطي با گروگانگيري مرگبار نداشته است.
با اين حال هنگامي كه پليس جنايي در تحقيقات تكميلي خود متوجه شد كه حسين از افراد سابقه دار در زمينه كلاهبرداري است دستور بازداشت وي صادر شد و در نهايت پليس جنايي عصر روز شنبه وي را در يك عمليات غافلگيرانه بازداشت كرد.
حسين در پاسخ به سئوالات پليس جنايي ضمن اعتراف به همدستي با امير در طراحي نقشه گروگانگيري گفت: «به دليل مشكلات مالي و بدهي هاي سنگيني كه من و امير در معاملات خود به بار آورده بوديم دچار آشفتگي ذهني شده و وقتي تمام راه حل هايي كه مي توانست مشكل مالي ما را حل كند به بن بست رسيد با همفكري هم در ابتدا تصميم به سرقت از منازل و مغازه ها براي حل مشكل خود گرفتيم ولي در مراحل بعدي فكر سرقت را از ذهنمان بيرون كرده و تصميم گرفتيم با گروگان گرفتن يكي از كسبه معتمد و با اعتبار بازار لاله زار مبلغ مورد نياز خود را از خانواده وي در مقابل آزادي اش طلب كنيم. بدين ترتيب در ابتدا خانه اي در خيابان مقصود بيك تهيه كرده و بعد از آماده كردن منزل براي اجراي نقشه، امير مسئول ربودن فرد مورد نظر شد و من در منزل منتظر بازگشت او بودم ولي در تماس تلفني متوجه شدم نقشه ربودن مرد بازاري ناموفق مانده و امير فرد ديگري را كه همان علي (مقتول) بود به عنوان طعمه خود به مخفيگاه مرگ كشانده است.
وقتي با علي مواجه شدم بين من و امير درباره ربودن وي و مبلغ درخواستي مان براي آزادي وي اختلاف بوجود آمد و همين مساله باعث شد آپارتمان خيابان مقصود بيك را ترك كنم و امير با علي در آن خانه تنها بماند.
بازپرس اصغرزاده در خاتمه گفت: «تحقيقات از اين متهم ادامه خواهد يافت زيرا گفته هاي ضد و نقيض حسين و اسناد و مداركي كه در اختيار ما وجود دارد بيانگر حضور بيشتر متهم در اجراي نقشه گروگانگيري مرگبار است.»
برپايه اين گزارش، علي، قرباني اين جنايت بعد از ۴۸ ساعت محبوس بودن در خانه مخوف خيابان مقصود بيك در حالي كه كارآگاهان اداره يازدهم در حال شناسايي مخفيگاه آدم ربا بودند با ضربات چاقو از سوي امير به قتل رسيد و زماني پليس در مخفيگاه حاضر شد كه چند ساعتي از مرگ علي مي گذشت.

بازداشت مظنونان جنايت جنت آباد
گروه حوادث- جوان خواستگاري كه جواب منفي از خانواده دختر مورد علاقه اش شنيده بود و دو همسايه به عنوان مظنونان قتل مادر و دختر جوان در منطقه جنت آباد تحت بازجويي پليس جنايي قرار گرفتند.
به گزارش همشهري، ساعت ۲۲ و ۴۰ دقيقه روز شنبه كارآگاهان اداره دهم آگاهي تهران بزرگ از وقوع دو فقره قتل در خيابان شاهين شمالي در منطقه جنت آباد تهران مطلع شدند.
قربانيان اين حادثه تلخ مادر و دختري بودند كه با ضربات چاقو از سوي قاتليني كه به نظر مي رسيد آشنا باشند كشته شده بودند.
محمد تورنگ رئيس مركز اطلاع رساني پليس تهران بزرگ ضمن اعلام اين خبر به همشهري گفت: «شهناز ۵۰ ساله يكي از قربانيان اين حادثه دردناك در اتاق خواب خود از سوي عاملان جنايت غافلگير شده و با ضربات چاقو به طرز فجيعي به قتل رسيده بود.
دختر ۲۲ ساله اين زن به نام زهرا نيز در اتاق نشيمن خانه مورد ضربات چاقو قرار گرفته و سپس جسد بي جان وي به اتاق خواب و كنار مادرش انتقال يافته بود. منزل دچار به هم ريختگي خاصي كه ناشي از انگيزه سرقت عاملان جنايت باشد نبوده و بررسي هاي اوليه نيز سرقتي از منزل را نشان نمي دهد.
به گفته رئيس مركز اطلاع رساني پليس تهران بزرگ  آلات قتاله كه دو قبضه چاقو بود در محل جنايت كشف شده است. همسر شهناز اولين كسي بود كه با اجساد مواجه شده و پليس نيز از طريق تماس تلفني وي از وقوع اين جنايت دلخراش مطلع شده بود.
كارآگاهان اداره دهم آگاهي تهران بزرگ بعد از حضور در محل جنايت كه در طبقه دوم يك آپارتمان مسكوني واقع شده بود در تحقيقات اوليه متوجه شدند عامل يا عاملان اين جنايت به راحتي به داخل منزل وارد شده اند.
بدين ترتيب اين احتمال كه آنها آشنا باشند قوت گرفت، ضمن آنكه همسايه هاي ساختمان نيز صداي درگيري را در فاصله زماني وقوع اين جنايت كه به احتمال زياد از ساعت ۱۳ تا ۱۷ بعدازظهر روز شنبه صورت گرفته نشنيده اند و اين مسئله ارتكاب دو قتل غافلگيرانه را از سوي عاملان جنايت قوت مي بخشد.
برپايه اين گزارش، پليس جنايي پايتخت در حال حاضر بازجويي از پدر خانواده به عنوان نخستين فردي كه در صحنه جنايت حاضر شده است را براي رسيدن به اطلاعات بيشتر درباره مظنونان احتمالي تحت نظر بازپرس ولي الله حسيني در اداره دهم آگاهي تهران بزرگ آغاز كرده اند.
اين در حاليست كه مردي چند وقت قبل به عنوان خواستگار دختر جوان به آن خانه آمده بود و بعد از چند روز به دليل شرايط خاص وي به او جواب منفي داده شده بود و دو همسايه به عنوان مظنونان اصلي ارتكاب اين دو جنايت تحت تعقيب پليس جنايي قرار گرفته است.

گلدكوئيستي ها از من سرقت كردند من از طلافروش
گروه حوادث- سارق مسلح پس از دستگيري توسط پليس قم مدعي شد براي جبران پول از دست رفته به خاطر فعاليت در گلدكوئيست اقدام به اين كار كرده است.
ماموران گشت پليس قم ، هنگام گشت زني در ميدان حراجيها متوجه فرار فردي كه اسلحه كلت كمري در دست داشت شدند ، در تعقيب و گريز پليسي كه با شليك ۳ گلوله پايان گرفت ، سرانجام جوان متهم به نام هادي دستگير شد.
جوان ۲۳ ساله در بازجويي هاي صورت گرفته با بيان اينكه اهل شهرستان جهرم استان فارس است گفت: از ۵ روز قبل به همراه برادر۱۹ ساله ام با تهيه اسلحه كلت كمري و سه تير فشنگ به قصد سرقت مغازه طلافروشي وارد شهرستان قم شديم و مغازه اي را در خيابان آستانه انتخاب كرديم ولي موفق به سرقت نشديم تا اينكه امروز بار ديگر به نزديكي طلافروشي رفته و منتظر مانديم، به محض باز شدن مغازه توسط دو شاگرد طلافروشي، وارد مغازه شديم و با اسلحه يكي از شاگردان را به انتهاي مغازه برديم كه شاگرد ديگر به خيابان دويد و كمك خواست و بنابراين ما از ترس گير افتادن از مغازه خارج شده و هر كداممان به سمتي فرار كرديم .
در ادامه بازجويي ها متهم دستگير شده علت سرقت مسلحانه را از دست دادن تمامي دارايي اش به خاطر عضويت درگلدكوئيست اعلام كرده و گفت: پس از آنكه تمام پولهايم نابود شد براي جبران پول از دست رفته ام تصميم به سرقت گرفتيم.

شهادت ۸ مأمور انتظامي در كمينگاه اشرار
011334.jpg
اسامي شهدا
سرهنگ اثني العشري، معاون اجتماعي قرارگاه رسول اكرم (ص) در توضيح حادثه گفت: در پي كسب خبري مبني بر وجود چند تن از اشرار مسلح در ارتفاعات شهرستان بم، تعدادي از ماموران قرارگاه عملياتي «نصر» براي مقابله با اشرار به منطقه اعزام شدند.
وي افزود: هنگامي كه نيروهاي انتظامي به محل نزديك شدند بلافاصله اشرار با شليك گلوله آرپي جي، يك خودروي نيروي انتظامي را هدف قرار دادند كه بر اثر اين حادثه ۸ نفر از ماموران انتظامي به شهادت رسيدند و سه نفر مجروح شدند.
به گفته سرهنگ اثني العشري، بلافاصله بعد از اين حادثه ماموران انتظامي عمليات شناسايي، ردزني و تعقيب اشرار را به منظور قلع و قمع آنان آغاز كردند.
در اين حادثه سرهنگ مجيد خالداري، ستوان دوم مراد فلاح، استوار دوم بهروز دريكوند، استوار دوم مسعود بختياري، گروهبان يكم محسن رامك، ولي الله وليان، سرباز وظيفه عليرضا بي آزار و بسيجي عليرضا فرجي به درجه رفيع شهادت نايل آمدند.

گروه حوا دث - اشرار مسلح پس از آنكه در ارتفاعات گنارنالي بم ۸ نفر از ماموران پليس استان كرمان را تحت محاصره قرار دادند در يك عمليات وحشيانه ۸ نفر از آنها را با شليك آر پي جي به شهادت رسانده و دو نفر را مجروح كردند.
اين حادثه شامگاه شنبه در حالي اتفاق افتاد كه ماموران قرارگاه نصر از طريق منابع خبري خود متوجه حضور تعدادي از اشرار در ارتفاعات شهرستان بم شدند.
تعدادي از ماموران اين قرارگاه به موقعيت مورد نظر واقع در محور «كوشاي - بم»، عازم شدند اما هنگامي كه در حال بررسي محل مورد نظر بودند كه ناگهان در كمين اشرار گرفتار شده و بر اثر شليك هاي مرگبار قاچاقچيان به شهادت رسيدند.
با اعلام اين خبر دردناك تحقيقات در خصوص شناسايي اشرار آغاز شد و مشخص گرديد اين اشرار در زمينه مواد مخدر فعاليت داشته اند كه در جريان تعقيب و گريزهاي انجام شده، ماموران انتظامي را مورد تهاجم قرار دادند.
يك مقام مسئول در استانداري كرمان گفت: تمامي اشرار كه ايراني هستند، در حال حاضر شناسايي شده و اقدامات امنيتي جهت دستگيري آنها در حال انجام است.
اين مقام مسئول استانداري كرمان با بيان اين كه حادثه روز گذشته با حادثه دارزين متفاوت است، تأكيد كرد: بنا بر بررسي هاي صورت گرفته، اين اشرار هيچ گونه ارتباطي با گروه «عبدالمالك ريگي» نداشتند.
وي با تأكيد بر وجود امنيت مناسب در جاده هاي استان كرمان، اضافه كرد: اين درگيري در منطقه اي رخ داد كه از پيش توسط ماموران انتظامي شناسايي شده بود.
عاملان جنايت قاچاقچيان بومي  بودند
فرمانده مرزباني نيروي انتظامي با اشاره به حادثه شهادت ۸ تن از ماموران نيروي انتظامي در درگيري مسلحانه شنبه شب گذشته با اشرار در محور «كوشاي - بم»، احتمال خروج اشرار از خاك كشور را بسيار كم دانست و بر اعمال كنترل شديدتر بر مرزهاي شمالي سيستان و بلوچستان تأكيد كرد.
سردار بهنام شريعتي فر، با اعلام اين كه اين حادثه در چند صد كيلومتري مرز در داخل خاك كشور، رخ داده است، تصريح كرد: اشرار جنايتكار از قاچاقچيان بومي هستند كه در ارتفاعات جنوب استان كرمان پراكنده اند و گاهي در استان سيستان و بلوچستان تردد مي كنند.
وي تأكيد كرد: زماني كه حادثه اي در نزديك مرز و يا استان هاي مرزي رخ مي دهد، يكي از احتمالات پيش رو قصد خروج اشرار از كشور است كه بر اين اساس كنترل مرزي افزايش پيدا مي كند.
فرمانده مرزباني ناجا افزود: اين در حالي است كه در اين حادثه كه در چند صد كيلومتري داخل مرز در كوير رخ داده است، احتمال خروج اشرار از مرز بسيار كم بوده اما با در نظر گرفتن احتمالات، بيشترين اثرگذاري در حال حاضر بر روي مرزهاي سيستان و بلوچستان است و هنگ هاي مرزي در مسيرهاي احتمالي خروجي اشرار با شدت بيشتر در حال فعاليت هستند.
هنوز كسي دستگير نشده است
بنا به اين گزارش، رئيس كل دادگستري استان كرمان - احمد تويسركاني - نيز درباره اين حادثه گفت: اين حادثه تلخ هيچ ارتباطي به حوادث تروريستي گذشته ندارد بلكه اين حادثه طي درگيري ماموران با كاروان حامل مواد مخدر اتفاق افتاد.
وي افزود: گزارش اجمالي اين حادثه از سوي نيروي انتظامي به دادگستري كرمان ارسال شده و اين پرونده در دادسراي عمومي و انقلاب بم رسيدگي مي شود.همچنين تا اين لحظه كسي در ارتباط با اين حادثه دستگير نشده و منطقه در حال حاضر در كنترل ماموران است.
وي خاطرنشان كرد: همزمان با اين حادثه  در در يك عمليات نزديك كرمان بيش از دو هزار و ۳۰۰ كيلو ترياك كشف و يكي از اشرار كشته و يك نفر زخمي شد. هم چنين دو دستگاه خودرو و تعدادي اسلحه از اشرار كشف شد.

اخاذي با جعل عنوان مدير ترابري شركت هواپيمايي
011337.jpg
گروه حوادث - تحقيقات پليس از مردي كه با جعل عنوان مدير ترابري يكي از شركت هاي هواپيمايي كشور اقدام به اخاذي از شهروندان كرده بود زير نظر بازپرس توكلي در دادسراي امور جنايي تهران ادامه خواهد يافت.
به گزارش همشهري، اواخر هفته گذشته مردي به مركز انتظامي آمد و مردي را به عنوان كلاهبردار تحويل پليس داد.اين مرد در خصوص شكايت خود مدعي شد: چندي پيش آگهي براي فروش خودروام را در يكي از روزنامه ها چاپ كردم.
در پي چاپ آن آگهي اين فرد با منزلمان تماس گرفت و مدعي شد كه مدير مركز ترابري يكي از شركت هاي هواپيمايي مطرح كشور است و بعد از جويا شدن از علت فروش خودروام گفت: «من مي توانم شرايط كاري مناسبي را در ترابري اين شركت هواپيمايي برايت تدارك ببينم» بعد از آن مكالمه تلفني، وي قرار ملاقاتي براي تنظيم قرارداد و توضيحات بيشتر درمورد اين كار، تعيين كرد. زماني كه به محل ملاقات رسيدم اين مرد سوار خودروام شد ولي سخنان وي در مورد كار شك مرا در مورد يك كلاهبرداري برانگيخت و بعد از آن كه چند سئوال از وي كردم جوابهايش مرا به اين قطعيت رساند كه با يك كلاهبردار طرف هستم و بدين ترتيب در خودرو را قفل كردم و متهم را به مركز انتظامي انتقال دادم.
بر پايه شكايت اين مرد پرونده زير نظر كارآگاهان پايگاه دوم آگاهي تحت بررسي قرار گرفت و متهم در جريان بازجويي ها به افسر پرونده گفت: سال ها در رستوران هاي بزرگ آشپزي مي كردم و تبحر خاصي در اين كار نيز داشتم، بعد از فوت همسرم موقعيت كاريم را در تهران از دست داده و بيكار شدم .از آن به بعد در ميان آگهي هاي روزنامه به دنبال كار گشتم ولي هر روز نااميدتر از روز قبل مي شدم، روزها گذشت تا اين كه با مردي كه در ميدان آزادي براي كارگران بيكار كار جور مي كرد آشنا شدم او به من پيشنهاد اجراي نقشه  اين كلاهبرداري را داد. با هماهنگي او فروشنده خودرو را شناسايي مي كرديم و سپس من به فرودگاه مهرآباد رفته و از تلفن فرودگاه با فروشندگان تماس مي گرفتم و خود را مدير ترابري يكي از شركت هاي معتبر هواپيمايي معرفي مي كردم و بعد از چند دقيقه گفت وگو با فروشنده به وي دو پيشنهاد كار مي دادم كه يكي رانندگي براي همان شركت هواپيمايي و ديگر استخدام در يك شركت بزرگ در جزيره كيش بود و با اين ترفند فروشنده را فريب داده و قرار ملاقاتي با وي گذاشته و سر قرار اقدام به اخاذي از آنان مي كردم. بعد از دو مرحله اجراي موفق نقشه در نهايت توسط يكي از طعمه هايم شناسايي و تحويل پليس شدم.
برپايه اين گزارش تاكنون دو شاكي در اين پرونده وجود دارند و با دستور بازپرس توكلي تحقيقات بيشتر از اين متهم و ادعايش درخصوص همدستي فردي ديگر در طراحي اين نقشه توسط كارآگاهان پايگاه دوم آگاهي تهران بزرگ ادامه خواهد يافت.

جزئيات تازه درباره بمب گذاري لندن
011355.jpg
گروه بين الملل- نيلوفر قديري: بررسي هاي تخصصي پليس لندن براي كشف نقشه بمب گذاري در هواپيما هاي انگليسي بيانگر آن است كه عاملان بمب گذاري كه چند زوج جوان هستند قصد داشته اند از مخزن هاي بطري هاي آب و نوشيدني براي عمليات تروريستي خود استفاده كنند.
به گزارش پليس انگليس چندين بطري از ماده منفجره مايعي پر شده بود. كه از اجزاء تشكيل دهنده بمب هاي شيميايي هستند.
بعد از جستجو و تجسس دقيق مخازن كه از چند روز پيش شروع شده شواهدي از وجود قطعات و مواد بمب هاي دست ساز به دست آمده است.
اين مخازن بزرگ فلزي از هواپيماها به دفاتر تحقيق و آزمايش پليس منتقل شده اند تا تحقيقات با دقت بيشتري درباره آنها انجام شود.يكي از شاهدان تحقيق درباره مخزن ها به خبرنگار News of the world گفت؛ «افسران پليس در چندين بطري را باز مي كردند و با خود مي بردند هنگامي كه از آنها پرسيدم درون بطري ها چيست. آنها گفتند پيروكسايد.» پيروكسايد يكي از اجزاء مايع تشكيل دهنده بمب است كه وقتي با ديگر مواد شيمايي تركيب شود و در معرض جرقه اي قرار گيرد انفجاري ايجاد مي كند كه قادر است يك هواپيما را در آسمان منفجر كند. تحقيقاتي كه تاكنون پليس انجام داده است موارد زير را روشن مي كند:
* يك زوج بمب گذار به همراه يك كودك برنامه ريزي اين انفجارها را به عهده داشته اند و خود را براي مردن در اين عمليات آماده كرده بودند.
* ۸ نفري كه دستگير شده اند قرار بوده به عنوان بمب گذار انتحاري سوار هواپيما شوند.
* يك زن در نقش سازمان دهنده اصلي اين انفجارها بوده است.
* ساعت ها فيلم و نوار صوتي روشن مي كند كه بمب گذاران مي دانستند چه تعداد قرباني كشته خواهند شد.
* طراح اصلي اين توطئه در پاكستان يكي از شخصيت هاي مهم القاعده به نام «ماتي اور رحمان» بوده است.
گزارش هاي اطلاعاتي نشان مي دهد اين حملات را قرار بوده عوامل متعصب و جدي انجام دهند كه به هر حال در هر زمان ديگري هم دست به اين حمله خواهند زد. يكي از دستگيرشدگان «كوثر علي» و همسرش عبد الله احمد علي هستند كه در منزلشان در شرق لندن دستگير شده اند. نوزاد شش ماهه آنها را پدربزرگ و مادربزرگش نگهداري مي كردند. اكثر دستگيرشدگان نيز همين ويژگي را داشته اند.يك منبع نزديك به پليس در اين باره مي گويد، «ماتي اور رحمان» پاكستاني كه به نام مستعار «عبد الصمد سيال» خوانده مي شود و از رهبران ارشد القاعده است طراح اصلي اين عمليات بوده است. عوامل ديگر اين عمليات توسط رحمان آموزش ديده و سازمان دهي شده اند.
رحمان رهبري سازمان حركت جهاد اسلامي را به عهده دارد كه با القاعده در ارتباط است. اين گروه در بمب گذاري هتل شرايتون در كراچي هم دست داشته كه در آن ۱۱ مهندس فرانسوي كشته شدند.
دولت پاكستان براي زنده يا مرده رحمان ۵۰ هزار پوند جايزه تعيين كرده است. همچنين مأموران ضدتروريستي انگليس در حال بررسي ارتباط يك نوار ويديويي از داوطلبان عمليات انتحاري اخير فرودگاه لندن هستند. در اين نوار ويديويي كه در انگليس ضبط شده اما در پاكستان كشف شده است، پنج مرد درباره حملات انتحاري حرف زده اند. گفته مي شود كه اين نوار براي پخش بعد از انجام عمليات انفجار هواپيماها ضبط شده است.

|   اجتماعي    |    ادب و هنر    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    زادبوم    |
|   حوادث    |    بين الملل    |    سياسي    |    شهر تماشا    |    سلامت    |    شهري    |
|   دانش    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |