دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۹ - Aug 14, 2006
رهبر معظم انقلاب:
هر تلاشي براي رفع عقب ماندگي مجاهدت است
011289.jpg
مهر: رهبر معظم انقلاب پشتوانه تحقيقاتي و نظريه پردازي گروه تحقيقات نخاعي را بسيار بااهميت خواندند و اظهار داشتند: علاوه بر كارهاي تحقيقاتي مترتب و بر نظريه هاي علمي دنيا نيازمند سرمايه گذاري بيش از پيش بر علوم پايه و نظريه پردازي هستيم.
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي شنبه در ديدار گروه تحقيقات نخاعي، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و رييس مركز تحقيقات و فناوري رياست جمهوري، ضمن قدر داني از دستاور بزرگ علمي و تحقيقاتي اين مجموعه در ميان ضايعات نخاعي تاكيد كردند: هر اقدامي كه براي بيرون آمدن كشور از محيط سكون، ركود و عقب افتادگي تحميل ساليان متمادي انجام شود، تلاشي مجاهدت آميز و جزو با ارزش ترين كارها در نزد خداوند است.
ايشان پشتوانه تحقيقاتي و نظريه پردازي اين دستاورد علمي را بسيار با اهميت خواندند و افزودند: كشور علاوه بر كارهاي تحقيقاتي مترتب و بر نظريه هاي علمي دنيا نيازمند سرمايه گذاري بيش از پيش بر علوم پايه و نظريه پردازي است كه از ويژگي هاي برجسته تحقيقات مربوط به درمان ضايعات نخاعي نيز نظريه پردازي دانشمندان ايراني در اين بخش است.
در آغاز اين ديدار، دكتر صابري مجري طرح و مدير گروه تحقيقات درمان ضايعات نخاعي و خانم دكتر فيروزي استاد بيوشيمي و بيوفيزيك دانشگاه تهران و از اعضاي گروه تحقيقاتي گزارشي از مراحل مختلف اجراي اين طرح ارائه كردند.
در اين طرح تحقيقاتي، از سلولهاي شوان كه بخشي از سلولهاي دستگاه عصبي است، پس از كشت و آماده سازي براي ترميم ضايعات نخاعي استفاده مي شود.

وزير كشور خبر داد:
انتخابات شوراها و خبرگان يك ماه به تعويق افتاد
011298.jpg
گروه سياسي - مصطفي پورمحمدي وزير كشور در بخش پاياني سخنان خود در همايش روابط عمومي هاي استانداري ها با اشاره به مشكلات برگزاري انتخابات در تاريخ از پيش اعلام شده تصريح كرد: انتخابات خبرگان و شوراها و همچنين ميان دوره اي مجلس در تهران، بم و اهواز در ۲۴ آذرماه برگزار مي شود.
وزير كشور با اشاره به صدور دستور انجام سرشماري نفوس و مسكن در آبان ماه توسط رئيس جمهوري و همزماني آن با زمان دو انتخابات يعني ۲۶ آبان ماه كه از قبل اعلام شده بود، اظهار داشت: با توجه به مشكلات اداري كه براي تغيير زمان سرشماري نفوس و مسكن داشت، با هماهنگي شوراي نگهبان نامه اي را خدمت رهبر معظم انقلاب نوشتيم و از ايشان درخصوص تعويق يك ماهه زمان انتخابات نظر خواستيم.
پورمحمدي سپس ضمن اعلام موافقت معظم له با درخواست وزارت كشور گفت: پس از تقاضاي ما و موافقت رهبر معظم انقلاب انتخابات رسماً تا ۲۴ آذرماه عقب افتاد.
پور محمدي پس از پايان همايش در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوال خبرنگار همشهري در خصوص حادثه شهادت چند تن از مأموران نيروي انتظامي به دست اشرار مسلح در كرمان ضمن اظهار تأسف از وقوع اين  حادثه گفت: ما در شرايط سختي هستيم. شبكه هاي ناامني، شرارت و قاچاق در كشور فعالند، حاميان خارجي آنها هم در تلاش  جدي هستند. ما هم قول داديم كه با تلاش و جديت امنيت كشور را ارتقا بدهيم و خوشحاليم كه مردم شريفمان امروز با امنيت بيشتري روبرو هستند، اما بايد دانست كه مرزها و مناطق كويري در طول يك يا دو ماه پوشش داده نمي شود.
وي در ادامه تأكيد كرد كه اين وزارتخانه با جديت و قدرت موضوع استقرار امنيت را به طور كامل پي گيري مي كند. پورمحمدي حكايت آمارها از كاهش ناامني ها را مورد اشاره قرار داده و افزود: اين مقدار جنگ وگريز و تلفات در نيروهاي عمل كننده ما اجتناب ناپذير است.
وزير كشور همچنين در پاسخ به سئوالي در خصوص اقدامات اين وزارتخانه براي برگزاري انتخابات امسال ادامه داد: اگر پيشنهادات در خصوص اصلاح بخشهايي از قانون انتخابات به تصويب نرسد، براساس همان قانون قبلي عمل مي كنيم. وي برگزاري كارگاههاي آموزشي براي مديران وزارت كشور به دليل عدم آشنايي بعضي از آنها با انتخابات و طراحي و توليد صندوق جديد اخذ رأي براي اولين بار پس از انقلاب را از جمله اقدامات وزارت كشور براي آمادگي در انتخابات دانست.

سخنگوي وزارت خارجه:
رژيم صهيونيستي بازنده مطلق است
عكس:عليرضا بني علي
011295.jpg
در ديدار متكي و مبارك
مصر خواستار كمك ايران به لبنان شد
گروه سياسي - سفر دوروزه وزير خارجه ايران به مصر روز گذشته با ديدار متكي و حسني مبارك آغاز شد. رئيس جمهوري مصر در اين ديدار از وزير خارجه ايران خواست تا به تلاش جهاني براي برقراري ثبات در لبنان بپيوندد. خبر اين ديدار را خبرگزاري آسوشيتدپرس منتشر كرده و خبرگزاري جمهوري اسلامي نيز به بخش هايي از اين گزارش اشاره كرده است.
ديدار متكي و مبارك حدود يك ساعت طول كشيد و شهر اسكندريه پذيراي هيأت عالي ديپلماتيك ايران بود. متكي پس از گفت وگو با حسني مبارك با همتاي مصري خود ديدار و مواضع ايران در بحران خاورميانه را براي احمد ابوالغيظ تشريح كرد. آسوشيتدپرس در تحليل خود نوشت كه متكي براي جلب حمايت مصر از حزب الله لبنان به اين كشور سفر كرده و در ادامه مدعي شده كه مصر خواهان كنترل حزب الله در دست دولت مركزي لبنان است.
متكي همچنين درباره برنامه هسته اي ايران با مبارك گفت وگو كرده و رئيس جمهوري مصر خواهان ادامه مذاكرات شش كشور پيشنهاددهنده بسته با ايران شده است.
گروه سياسي - حميدرضا آصفي در جلسه هفتگي خود با خبرنگاران تأكيد كرد ايران از طرح آتش بس خوشحال است .وي رژيم صهيونيستي را بازنده مطلق و حزب الله لبنان را پيروز مطلق دانست.
سخنگوي وزارت خارجه اما قطعنامه ۱۷۰۱ شوراي امنيت كه درباره بحران خاورميانه صادر شد را مورد انتقاد قرارداد و آن را نامتوازن خواند.
به گزارش خبرنگار همشهري، وي گفت: ابتدا بايد گفت اين قطعنامه مربوط به ملت و دولت لبنان است و به ما (ايران) ارتباطي ندارد كه آن را رد و يا قبول كنيم ولي به نظر ما انتظار مي رفت در اين قطعنامه به عامل تجاوز كه رژيم صهيونيستي بوده و به محكوميت او توجه شود و از طرفي راه سوءاستفاده اين رژيم در جنايات خود بسته شود.
آصفي تصريح كرد: ما از طرح آتش بس خوشحاليم چرا كه به اعتقاد ما بايد خيلي زودتر از اينها جلوي به خاك و خون كشيده شدن مردم بي گناه گرفته مي شد.
سخنگوي وزارت خارجه با تأكيد بر شكست صهيونيست ها گفت: «اين رژيم در عرصه حيثيتي هم مغلوب بوده چراكه هيمنه و ابهت پوشالي و اسطوره اي آن در كشورهاي منطقه شكست.»وي دفاع را حق مشروع ملت لبنان دانست و تصريح كرد: اسرائيل نمي تواند بگويد ما اشغال مي كنيم و آنها از خود دفاع نكنند.
آصفي همچنين درباره پرونده هسته اي قاطعانه اعلام كرد اين پرونده هيچ ارتباطي به مسأله لبنان ندارد و در ادامه به وظيفه اروپايي ها در حال  حاضر اشاره كرد و گفت: پرونده هسته اي ايران در بن بست نيست و راه حل آن مسيري ساده دارد و آن گفت وگو است ولي در فضايي كه به واسطه اقدامات اروپايي ها بي اعتمادي ايجاد شده نمي توان كار كرد.
سخنگوي وزارت خارجه با اشاره به اين كه ايران در زمان مقرر و از پيش اعلام شده به بسته پيشنهادي پاسخ مي دهد، گفت: «به اروپايي ها گفتيم كه دقت را فداي سرعت نكنند و مسأله زمان مطرح نيست و امروز مهم اين است كه فضا را آماده كنند.» آصفي اعمال زور و فشار بر ايران را غيرمنطقي دانست و درباره حركت آتي ايران در پرونده هسته اي گفت: بايد ببينيم اروپايي ها تا پايان ماه آگوست كه قطعنامه (شوراي امنيت) به آن اشاره كرده، چه مي كنند و پس از آن اگر اروپا مسير نادرست را انتخاب كند، ما نيز تغيير مسير داده و متناسب با اقدامات آنها عمل خواهيم كرد.
سخنگوي وزارت خارجه با رد ادعاهاي سفير آمريكا در عراق كه به نقش ايران در حوادث اخير عراق اشاره كرد بود، گفت: آنچه عليه نيروهاي آمريكايي در عراق عمل مي كند، سياست هاي غلط و ناپختگي مسئولان آمريكايي است.

باشگاه احزاب
فهرست مجمع آماده شد
يك عضو ارشد مجمع روحانيون مبارز گفت كه فهرست اوليه نامزدهاي اين مجمع براي انتخابات چهارمين دوره مجلس خبرگان تهيه شده اما اسامي و گروههاي حامي آنان شهريور نهايي خواهد شد.سيدعبدالواحد موسوي لاري با اعلام اين خبر اظهار داشت: تعدادي از فعالان سياسي براي حضور در انتخابات خبرگان اعلام آمادگي كردند و اسامي آنها در فهرست گنجانده شده ولي برخي ديگر، با استناد به برخي ضدانگيزه ها كه موجود است، از پذيرش كانديداتوري خودداري مي كنند.
وي همچنين متذكر شد كه «سران مجمع روحانيون مبارز، در حال رايزني با گروه هاي سياسي اصلاح طلب و تشكل هاي همسو با اين مجمع براي ائتلاف و اجماع هستند.»
وحدت براي اصولگرايان
لطف الله فروزنده با تاكيد بر اينكه براي حضور در انتخابات آتي، اصل بر وحدت است گفت: نهايت تلاش خود را مي كنيم تا اصولگرايان به وحدت برسند چرا كه ما وحدت را در ارائه فهرست واحد مي دانيم.قائم مقام جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي، اظهار داشت: تا در بين اصولگرايان به جمع بندي نرسيم، موضوعي براي اعلام وجود ندارد.
وي تاكيد كرد: تمام تلاش خود را به كار مي گيريم تا شاهد فهرست واحدي از سوي اصولگرايان باشيم.

يادداشت
اما پاسخ ما
دكتر حسن غفوري فرد
دو هفته پيش بالاخره پيش نويس قطعنامه اي كه توسط گروه ۱+۵ و در رايزني هاي فشرده بين اتحاديه اروپا، چين، روسيه و آمريكا تهيه شده بود در شوراي امنيت سازمان ملل متحد به راي گذاشته و تصويب شد. در اين قطعنامه ضمن تعيين يك ضرب الاجل يك ماهه از جمهوري اسلامي ايران خواسته شده است كه كليه فعاليت هاي پژوهشي خود را در زمينه غني سازي اورانيوم به تعليق درآورد. (شما مي توانيد بخوانيد تعطيل نمايد!)
قطعنامه پا را از اين هم فراتر نهاده است و از جمهوري اسلامي ايران مي خواهد علاوه بر تعليق كليه فعاليت هاي غني سازي براي ايجاد اطمينان از «ماهيت صلح آميز» برنامه هاي هسته اي ايران و همچنين در راستاي پاسخگويي به مسايل دردست بررسي، اقدامات ديگري را هم انجام دهد كه مشروح آن در رسانه ها منعكس شد. در حقيقت شوراي امنيت اين بار با نوعي تهديد خواسته هاي خود را همراه ساخته  كه يقينا پاسخ را براي جمهوري اسلامي ايران آسان تر مي نمايد. چون از روز اول هميشه سياست ما بر اين نكته متكي بوده است كه به هيچ وجه هيچ تهديدي را نپذيريم و بنابراين پاسخ قاطع و منفي ما به اين قطعنامه بايستي خيلي سريع و بدون هيچ فاصله اي اعلام شود تا همگان بدانند كه جمهوري اسلامي ايران هرگز و در تحت هيچ شرايطي هيچ تهديدي را از هيچ قدرتي نمي پذيرد.
در متن كامل قطعنامه آنچه بيشتر مورد توجه بوده است اين است كه جمهوري اسلامي ايران را تحت فشار قرار دهند تا به خواسته هاي آنان تمكين نمايد و در واقع به ايران هشدار دهند كه سازمان ملل متحد (شما بخوانيد قدرت هاي غربي) برآنند كه به طور منسجم و جدي فشار و تهديد را افزايش دهند و شايد هم انتظار دارند كه در اثر ازدياد فشارها و تهديدها جمهوري اسلامي «كم بياورد» و به نحوي تسليم شود.
قطعنامه از ايران مي خواهد: ۱ - بدون تأخير بيشتر، گام هاي مقرر شده توسط شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي در قطعنامه قبلي برداشته و مسايل باقيمانده را حل كند. ۲ - كليه فعاليت هاي مرتبط با غني سازي.... شامل توسعه و تحقيقات را به حالت تعليق درآورد و بالاخره بعد از چند بند ديگر تهديد مي كند كه چنانچه ايران تا زمان مقرر به اين قطعنامه پاي بندي نشان ندهد اقدامات مقتضي را براساس ماده ۴۱ فصل هفتم منشور سازمان ملل اتخاذ خواهد نمود.
راقم اين سطور اعتقاد دارد كه هرگاه مساله اي مطرح است تمامي فرهيختگان و انديشمندان مي توانند و حق دارند و بلكه موظف هستند كه نظرات خويش را در مورد آن بيان كنند تا تصميم گيران و مسئولان مملكتي با آگاهي كامل اتخاذ تصميم نمايند. اما آنگاه كه تصميمي در مراجع ذي ربط اتخاذ شد و به تاييد مقام معظم رهبري كه فرمايشاتشان فصل الخطاب است، رسيد آنگاه همگي موظف به اجراي آن هستند و بايد با تمامي امكانات در جهت استقرار آن اقدام نمايند. نويسنده اين مقاله از ابتدا به شدت مخالف قبول پذيرفتن الحاقيه بود و حتي بارها و بارها رسما اعلام نموده بود كه اگر فشار براي تصويب الحاقيه افزايش يابد ما بايستي از اصل NPT خارج شويم.
درهرحال مسئولين تشخيص دادند كه الحاقيه را بپذيرند آن هم با آن شرايط غيرمنطقي (اعمال داوطلبانه آن حتي پيش از تصويب مجلس شوراي اسلامي) كه به نظر مي رسد خلاف قانون اساسي باشد. حال بعد از اين همه كوتاه آمدن ،از ما تصويب سريع پروتكل الحاقي و اجراي كامل مواد آن رامي خواهند، يعني براي مجلس شوراي اسلامي و نمايندگان ملت بزرگ ايران تعيين تكليف مي كنند كه حتما اين پروتكل را تصويب نمايد واقعا اگر اين چنين عمل شود آن وقت اين مصوبه مجلس شوراي اسلامي خواهد بود يا مصوبه شوراي امنيت سازمان ملل؟
و بالاتر از آن اينكه دستور مي دهند كه حتما تا قبل از زمان تصويب آن در مجلس شوراي اسلامي اجراي سريع مواد پروتكل الحاقي در دستور كار قوه مجريه قرار گيرد. اگر خداي ناخواسته چنين شود آن وقت دنيا درباره ايران اسلامي چه خواهد انديشيد و چه كسي را واقعا قوه مجريه ايران خواهد دانست؛ دولت نهم را يا شوراي امنيت سازمان ملل را؟ چگونه است كه شوراي امنيت جرات مي كند و با وقاحت از ما مي خواهد در مجلس چيزي را به خواست آنها به تصويب برسانيم و حتي قبل از تصويب مجلس هم به اجرا گذاريم؟!
ما بايد با خروج از الحاقيه و NPT راه خود را به سوي پيشرفت و استقلال و اقتدار جمهوري اسلامي ايران بي هيچ واهمه اي ادامه دهيم. بايد به فرهيختگان و دانشمندان و دانش پژوهان خويش بگوييم بي هيچ خوف و ترسي به پژوهش خويش و غني سازي تا آنجا كه لازم است ادامه دهند و تنها و تنها رضايت خداوند متعال و مصالح جمهوري اسلامي و مستضعفان جهان را مدنظر قرار دهند و به همه مردم ايران توصيه نماييم كه خود را براي يك جهاد دائم عليه هرچه ظالم است آماده كنند.

از سوي رئيس مجلس شوراي اسلامي ابراز شد
ترديد ايران در ادامه همكاري با آژانس انرژي اتمي
گروه سياسي - غلامعلي حداد عادل در اولين نطق خود پس از تعطيلات تابستاني مجلس شوراي اسلامي به طور تلويحي بحث خروج ايران از آژانس بين المللي انرژي اتمي را مطرح كرد.وي گفت: اگر قرار باشد، حاصل عضويت ما در سازمان هاي بين المللي و ازجمله در آژانس بين المللي انرژي اتمي محروم شدن از حقوق مان باشد، دليلي براي ادامه عضويت ما در اين سازمان ها وجود ندارد.
به گزارش فارس غلامعلي حداد عادل در آغاز جلسه علني مجلس طي سخناني با اشاره به گذشت يك ماه از آغاز حمله صهيونيست ها به لبنان گفت: آمريكا و اسرائيل فكر مي كردند با وجود تنوع قومي  و مذهبي موجود در لبنان احتمال تفرقه و تشتت در لبنان از ديگر مناطق بيشتر بوده و پيروزي در آنجا محتمل تر است.
آژانس به حاشيه رانده شده است
رئيس كميته روابط خارجي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلا مي هم  گفت: صدور قطعنامه شوراي امنيت درباره ايران پيش از پاسخ ايران به معناي در تنگنا و فشار قرار دادن تهران است.
محمدي با تأكيد بر اينكه با صدور اين قطعنامه نقش آژانس بين المللي انرژي اتمي  به حاشيه رانده شده است گفت: قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد درباره برنامه هسته اي ايران ثابت كرد كه آژانس مسئوليت پذيري براي تضمين حق كشورهاي عضو ندارد.
مصوبات مجلس
با تصويب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از اين پس نقل و انتقال ماشينهاي چاپ، ليتوگرافي و صحافي پس از ارائه موافقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از جانب مالك بايد در دفاتر اسناد رسمي  انجام شود.همچنين نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با بررسي لايحه حمايت از سامانه هاي حمل و نقل ريلي شهري و حومه برگشتي از شوراي نگهبان قانون اساسي، همه وظايف پليس راه آهن را در قانون سامانه هاي حمل و نقل ريلي شهري و حومه بر عهده نيروي انتظامي قرار دادند.
تذكر به وزير راه
يحيي زاده نماينده مردم تفت در مجلس شوراي اسلامي  از وزير راه و ترابري برخورد قاطع با متخلفان در صنعت حمل و نقل هوايي را خواستار شد.وي تصريح كرد: تأخير بسيار زياد در پرواز هواپيماها را در چند ماهه گذشته بررسي كنيد.

رئيس قوه قضاييه:
دستگاه هاي نظارتي نبايد فرصت هاي بزرگ را به باد دهند
مهر: رئيس قوه قضائيه گفت: بايد مديران بر كار مجموعه ها اشراف داشته و پيگيري امور مشكلات و تشخيص آسيب ها، نقاط قوت و ضعف را محور كار خود قرار دهند.آيت الله سيد محمود شاهرودي در همايش بزرگ قضات خراسان رضوي، همچنين خواستار رسيدگي بيشتر انجام بازديدهاي سرزده به واحدهاي قضائي تابعه، پاسخگويي به مشكلات مردم و ارايه عملكردي مبتني بر اقناع افكار عمومي توسط مسئولان واحدهاي قضايي در سراسر كشور شد. وي پيشگيري از جرم و كاهش ورودي پرونده ها به دادگستري و نيز كاهش اطاله دادرسي را از مهمترين سياست ها در تحول نظام قضايي و اصلاح امور دانست.
آيت الله شاهرودي با بيان اينكه امروز تعطيل كردن بنگاههاي اقتصادي و واحدهاي توليدي كه محور اقتصاد كشور است در جريان رسيدگي به يك اختلاف بايد ممنوع شود اظهار داشت چرا بايد در جريان مقابله با يك تخلف كه حداكثر يك ميليون دلار ارزش آن بود با توقيف و حكم نامناسب نيم ميليارد دلار به كشور و بيت المال خسارت وارد شود.رئيس قوه قضائيه تصريح كرد: دستگاه هاي نظارتي بايد روح قوانين را دنبال كنند و در مسائل جزيي و شكلي اصل و فرصتهاي بزرگ را به باد ندهند.
آيت الله هاشمي شاهردوي گفت: طي اين سال ها ضررهاي زيادي به كشور وارد شد، آن هم براي كارهايي كه انجام آن ضرورتي نداشت اما انجام گرفت.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |