دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۹ - Aug 14, 2006
پاكسازي خزر و ديدگاه رييس سازمان حفاظت محيط زيست ايران
خزر بزرگترين پهناب آلوده جهان
گروه شهري- كنوانسيون حفاظت از محيط زيست درياي خزر كه در ۱۸ آبان ماه ۸۲ در تهران به امضاي نمايندگان پنج كشور حاشيه خزر- آذربايجان، ايران، قزاقستان، روسيه و تركمنستان- رسيده بود از ۲۱ مرداد ماه جاري لازم الاجرا شد و به اين ترتيب پاكسازي خزر، بزرگترين درياچه جهان از روز شنبه گذشته آغاز شد.
به گزارش همشهري، اين كنوانسيون كه «كنوانسيون تهران» عنوان گرفته است با آگاهي از تخريب محيط زيست درياي خزر در اثر آلودگي ناشي از منابع مختلف فعاليت هاي انساني و ساير آلودگي هاي ناشي از منابع دريايي و منابع مستقر در خشكي به امضاي اعضاي كنوانسيون رسيده و طي آن، كشورهاي عضو، متعهد شده اند با عزم راسخ در حفظ منابع زنده و ذخاير ژنتيكي درياي خزر براي نسل حاضر و آينده تلاش كنند.
در نخستين روز اجرايي شدن اين كنوانسيون طي مراسمي كه در سالن همايش هاي ايران وزارت امور خارجه برگزار شد، دكتر فاطمه واعظ جوادي، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، پيشنهاد كرد ۲۱ مرداد ماه به عنوان روز درياي خزر در ۵ كشور عضو كنوانسيون حفاظت از درياي خزر نامگذاري شود.
وي از درياي خزر به عنوان بزرگترين درياچه دنيا ياد كرد و افزود: خزر درياي بسته اي است كه تنها از طريق كانال ولگا به آب هاي آزاد راه دارد، اين در حالي است كه اين دريا طي سال هاي اخير بيش از هر زمان ديگر با مشكلات زيست محيطي فراواني مواجه بوده كه فعاليت هاي خشكي و دريا، نوسانات سطح دريا و نيز آلودگي هاي ناشي از فعاليت هاي اكتشافي منشأ آن بوده است.
وي تصريح كرد: عواملي نظير استخراج و حمل و نقل نفت و گاز، از بين رفتن زيستگاه ها، صيد بي رويه آبزيان و به خصوص صيد قاچاق ماهيان خاوياري و نيز ورود گونه هاي غيربومي مهاجم و كاهش تنوع زيستي از جمله ديگر تهديدات درياي خزر است.
جوادي گفت: نگراني هاي زيست محيطي درياي خزر موجب شد تا كشورهاي حاشيه نشين درياي خزر در چارچوب برنامه محيط زيست درياي خزر (سپ) و با حمايت و پشتيباني برنامه محيط زيست ملل متحد (يونپ)،  كنوانسيون حفاظت محيط زيست درياي خزر (كنوانسيون تهران) را امضا كرده و امضاي اين كنوانسيون، نشانگر خواست سياسي تمامي كشورهاي درياي خزر براي حفاظت از محيط زيست درياي خزر و بهره برداري پايدار از منابع زنده آن است.
وي خاطرنشان ساخت: امضاي كنوانسيون تهران پس از ۸ سال با تلاش مداوم از سوي كشورهاي منطقه و حمايت همه جانبه برنامه محيط زيست سازمان ملل دفتر منطقه اي اروپا (Unep Roe) فصل جديدي را در همكاري هاي زيست محيطي منطقه اي درياي خزر آغاز كرد.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: پس از تصويب كنوانسيون تهران توسط هر ۵ كشور ساحلي خزر و لازم الاجرا شدن آن به عنوان تنها معاهده حقوقي مرتبط با همكاري هاي زيست محيطي، تحقق اين كنوانسيون كه سرنوشت درياي خزر به آن بسته است در گرو تعهدات خاص سياسي كشورهاي منطقه است.
وي يادآور شد: امروز بايد پروتكل هاي الحاق اين كنوانسيون اجرا شده و گفتمان منطقه اي را كه طي سال هاي اخير در چارچوب برنامه محيط زيست درياي خزر آغاز شده، ادامه يابد.
جوادي گفت: در اين صورت مي توان دستاوردها را در راستاي توسعه پايدار درياي خزر اين ميراث گرانبها، به نسل حاضر و آتي تقديم كرد.
وي با تأكيد بر اين كه جمهوري اسلامي ايران از ۲۱ مرداد ماه ۸۵ متعهد به انجام مفاد كنوانسيون تهران بوده و دين خود را در راستاي توسعه پايدار درياي خزر ايفا خواهد كرد، افزود: تطابق قوانين زيست محيطي ملي هر پنج كشور حاشيه درياي خزر، يكي ديگر از تعهدات ما در اجراي اين كنوانسيون است.جوادي ضمن تشكر از مساعدت سازمان هاي بين المللي مرتبط با محيط زيست، به نقش اثرگذار اين سازمان در اجرايي شدن كنوانسيون اشاره كرد و گفت: بدون حمايت و پشتيباني اين سازمان، اجراي كنوانسيون با مشكل مواجه مي شد.
هشدار نسبت به آلودگي
به گزارش همشهري، همزمان با اجرايي شدن كنوانسيون حفاظت از محيط زيست درياي خزر، مديركل اداره حفاظت محيط زيست استان مازندران در گفت وگو با همشهري نسبت به آلودگي نفتي درياي خزر در محدوده پايانه نفتي نكا هشدار داد.
به گفته اين مقام مسئول، نكا كه مهمترين پايانه نفتي استان مازندران است روزانه پذيراي ۷ هزار تن مواد نفتي است كه پس از انجام عملياتي به بخش هاي جنوبي كشور حمل مي شود. اما با توجه به تقاضاهاي كشورهاي ناحيه خزر قرار است اين ميزان به بيش از ۲ برابر، يعني ۱۵ هزار تن در روز افزايش يابد كه در اين صورت براي حمل و نقل اين حجم از مواد نفتي كشتي هايي با ظرفيت بالا ناگزير به تردد در اين محدوده خواهند بود، اما به دليل عمق كم آب، پهلوگيري كشتي هاي بزرگ با ظرفيت بالا در اين كرانه امكان پذير نخواهد بود، در نتيجه ناگزير بايد اين كشتي ها در فاصله اي دورتر از پايانه متوقف شوند و مواد نفتي به كشتي هاي كوچك منتقل و سپس به پايانه حمل شود. اين مسئول محيط زيست مي گويد: در صورت آغاز چنين روندي، بيم آن مي رود كه در هنگام جابه جايي، بخشي از مواد نفتي به دريا وارد شود و آن را آلوده كنند.اين در حالي است كه مجاورت پايانه نفتي نكا با تالاب ميانكاله كه از زيستگاه هاي مهم پرندگان مهاجر است خطر ناشي از آلودگي هاي نفتي را دوچندان مي كند تا آنجا كه اگر اقدامات پيشگيرانه صورت نگيرد، ممكن است خسارات جبران ناپذير زيست محيطي در پي داشته باشد.

چشم انداز
011277.jpg
مسائل زيست محيطي درياچه خزر تاكنون تحت الشعاع موضوعات سياسي و اقتصادي، به ويژه مسئله تعيين رژيم حقوقي اين دريا بوده است.
شماري از كارشناسان اعتقاد دارند كه اگرچه همه پنج كشور اين حوزه در آلودگي آن سهم دارند، اما تبعات و پيامدهاي اين آلودگي، بيشتر نصيب كشور ايران مي شود. از اين نظر بهتر بود كه ايران در ده سال گذشته تاكيد بيشتري روي حفظ اكوسيستم خزر به عنوان يك محيط ويژه طبيعي مي داشت و همچون آن چهار كشور ديگر عمده توان خود را مصروف نحوه بهره برداري اقتصادي از اين دريا نمي كرد؛ نكته اي كه ظاهراً چندان مورد توجه مذاكره كنندگان ايراني نبوده است.

خسارات شركت هاي خدماتي به منابع طبيعي
011235.jpg
گروه شهري- مدير كل منابع طبيعي كهگيلويه و بويراحمد گفت: فعاليت هاي شركت هاي خدماتي، خسارات فراواني را متوجه جنگل ها و مراتع استاني كرده است. وي ضمن ابراز نگراني از ادامه اين روند افزود: بيشترين خسارات از سوي شركت هاي گاز، برق، راه و مخابرات بر پيكره جنگل ها و مراتع استان وارد شده است.
وي در گفت وگو با ايلنا خسارات ناشي از انتقال خطوط لوله هاي گاز در منطقه را بالغ بر ۴۳ميليارد ريال عنوان كرد و گفت: تنها ۲ميليارد ريال از اين خسارات، وصول شده است.
اين در حالي است كه سال گذشته، مديركل وقت منابع طبيعي در گفت وگو با همشهري نسبت به بي توجهي شركت هاي خدماتي به مطالعات زيست محيطي، قبل از اجراي پروژه هاي عمراني هشدار داده و گفته بود: به رغم تأكيد مسئولان منابع طبيعي، اين شركت ها در انجام پروژه هاي خود هيچ توجهي به ارزيابي هاي زيست محيطي ندارند كه نتيجه اين روند، فاجعه بار است.

نگاه دوم
آينده مبهم جنگل هاي هيركاني
گروه شهري- آرش نهاوندي: آخرين مهلت تسليم پرونده جنگل هاي هيركاني به يونسكو براي ثبت در ميراث جهاني، فوريه سال ۲۰۰۷ -يعني در زماني كمتر از يك سال- اعلام شده است.
اين خبر در حالي انتشار مي يابد كه چندي پيش قائم مقام سازمان منابع طبيعي، برخلاف نظر كارشناسان اكوتوريسم كه معتقدند ثبت آثار طبيعي در سازمان هاي جهاني باعث جلب كمك هاي مالي براي حفاظت از اين آثار مي شود، گفته بود: ثبت آثار طبيعي ايران در فهرست جهاني يونسكو براي ايران تاثير چنداني ندارد.وي با اشاره به ثبت جنگل هاي تاريخي هيركاني در فهرست جهاني يونسكو گفته بود: ابتدا بايد بررسي كنيم ثبت جنگل هاي هيركاني شمال در فهرست جهاني يونسكو چه فايده و سودي براي اين جنگل ها دارد.
اين سخنان در حالي عنوان مي شود كه مهندس انوشيروان نجفي كه چند هفته اي از بركناري وي از معاونت محيط زيست طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست نمي گذرد، ثبت جهاني جنگل هاي هيركاني را در عرصه منابع طبيعي، حادثه اي مهم قلمداد كرده است.به گفته وي تقريبا ۹۹درصد از جنگل هاي تاريخي هيركاني در داخل ايران قرار دارد و اگر ثبت جهاني اين جنگل ها به صورت مشترك با جمهوري آذربايجان انجام شود، هيچ گونه منافاتي با منافع ملي كشور نخواهد داشت.
اما دست تقدير ، همه چيز را امروزه به طور معكوس جلوه مي دهد. در حالي كه اگر نگاهي به تاريخ بيندازيم جمهوري آذربايجان كنوني تا اواسط قرن نوزدهم بخشي از خاك ايران را تشكيل مي داده، اين جمهوري اكنون پيش از سرزمين مادري سابق خود جهت ثبت جنگل هاي هيركاني گام برداشته است.
بهتر است اينگونه بخوانيد: پس از درخواست ثبت جهاني جنگل هاي هيركاني توسط جمهوري آذربايجان و جواب يونسكو در رابطه با فرامرزي بودن اين اثر طبيعي و ارائه پرونده مشترك درخواست ثبت با جمهوري اسلامي ايران به دعوت كميسيون ملي يونسكو در ايران(بخوانيد مانند هميشه در اقدامي ديرهنگام) نشستي به منظور پيگيري پيشنهاد مركز ميراث جهاني براي ثبت اين جنگل ها در قالب طرح مشترك در محل اين كميسيون برپا شد.
در اين جلسه با تاكيد بر اهميت موضوع(به سياق عادت معمول برخي مسئولان كه موضوعي را برجسته و بااهميت تلقي مي كنند و در نهايت با دست روي هم گذاشتن، اجراي آن را به قضا و قدر موكول مي كنند) به ويژه از آن جهت كه تاكنون هيچ اثر طبيعي از ايران- چه به صورت منفرد يا مشترك با ساير كشورها- در فهرست ميراث جهاني يونسكو ثبت نشده است، لزوم اتخاذ عاجل تصميمي براي تدوين به موقع ثبت جنگل هيركاني و تشكيل كميته كارشناسي ضروري اعلام شد.
حاضرين در اين جلسه تاكيد كردند كه كميته يادشده بايد متشكل از كارشناسان دو سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و حفاظت محيط زيست دو كشور براي تبادل اطلاعات موجود و رفع نواقص باشد.به رغم اعلام آمادگي ايران براي تشكيل كميته مشترك از كارشناسان دو كشور(ايران و آذربايجان) قائم مقام سازمان منابع طبيعي ايران همانگونه كه ذكر آن رفت، ثبت جهاني پرونده جنگل هاي هيركاني را مشروط به فايده و سود آن براي ايران دانسته است.

كنترل هوايي بزرگراه ها
011238.jpg
ميراث خبر: معاون پليس راه از نظارت مستمر هوايي بالگردهاي هواناجا در بزرگراه هاي پر ترافيك كشور خبر داد.سرهنگ  سيد هادي هاشمي اظهار داشت:اين طرح در روزهايي كه تردد وسايل نقليه در راه هاي كشور بيشتر است، به ترتيب اولويت در استان هايي كه بيشترين ميزان رفت وآمد در آنها انجام مي شود، اجرا مي شود.
وي افزود:طرح استفاده از بالگردهاي هواناجا به منظور نظارت مستمر هوايي بر ترافيك تهران، به ويژه در بزرگراه ها نيز در حال اجرا است و تاكنون تاثير چشمگيري بر روان شدن بار ترافيك داشته است.
هاشمي تاكيد كرد:متاسفانه با وجود تلاش ها و برنامه هاي گسترده پليس راه و ارگان هاي مسئول براي كنترل تصادفات جاده اي، كاهش تصادفات در حد انتظار نبوده است.
وي مهم ترين دليل وقوع تصادفات جاده اي در كشور را رعايت نكردن فرهنگ صحيح رانندگي دانست و گفت: متاسفانه عادت هاي بد رانندگي براي بسياري از رانندگان، لذت بخش  ترين حركات براي خوشگذراني در سفر است.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |