دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۹ - Aug 14, 2006
اسرائيل در جنگ۳۳ روزه ناكام ماند
آتش بس در لبنان؛ ۸ صبح امروز
عدم پيروزي اسرائيل در جنگ، بحران حيثيتي براي المرت
011292.jpg
011313.jpg
گروه بين الملل - كمتر از ۲۴ ساعت قبل از اعلام رسمي موافقت بين اسرائيل و لبنان براي برقراري آتش بس نبردهاي سهمگين در مناطق مرزي لبنان ادامه داشت.
ديروز در شرايطي كه كوفي عنان اعلام كرد از ساعت ۸ صبح روز دوشنبه به وقت محلي آتش بس برقرار خواهد شد، نيروهاي حزب الله حملات پي درپي زميني ارتش تل آويو را دفع كردند.
اسرائيلي ها كه طبق نظر كابينه اولمرت قصد دارند تا رودخانه ليتاني پيشروي كنند،در مناطق مختلف با مقاومت نيروهاي حزب الله مواجه شدند. در اين درگيري ها تا لحظه تنظيم خبر ۱۴۷ سرباز اسرائيلي كشته و مجروح شدند.
ديروز پس از سرنگون شدن يك بالگرد اسرائيلي، كماندوهاي اين رژيم براي انتقال اجساد اقدام به هلي برد كردند اما در آتش كمين نيروهاي حزب الله گرفتار شدند.
در دشت خيام، نبرد بين مقاومت حزب الله و نيروهاي متجاوز اسرائيلي منجر به انهدام ده تانك مركاوا شد. در همين حال، موشك باران منطقه توسط حزب الله باعث آسيب  ديدن ۲۰ تانك ديگر شد.
ديروز همچنين درحالي كه مقاومت در مناطق الطيبه و قنطره ادامه داشت. خبرگزاري ها از جراحت سنگين فرمانده گردان زرهي ارتش اسرائيل در منطقه وادي الحجير خبر دادند.
جنگنده هاي رژيم تل آويو همچنين در آخرين ساعات اعلام رسمي آتش بس مناطق مختلفي از كشور لبنان ازجمله اطراف نبطيه و صدر را بمباران كردند.
در واكنش به اين تجاوزات مقاومت حزب الله ۱۱۵ موشك به شهرك هاي مختلف سرزمين هاي اشغالي شليك كرد كه بر اثر آن يك شهرك نشين كشته و ۳۵ تن ديگر مجروح شدند.
بحران حيثيتي در اسرائيل
عدم پيروزي اسرائيل در جنگ با مقاومت حزب الله منجر به يك بحران حيثيتي براي اين رژيم شده است. در اين ارتباط، دان حالوتس فرمانده ارتش اسرائيل در پاسخ به انتقادات تند اعضاي پارلمان و كابينه اسرائيل گفت حاضر است به خاطر عدم پيروزي در جنگ محاكمه شود.روز شنبه نمايندگاني از مجلس اسرائيل خواهان تشكيل كميته اي مستقل براي تحقيق درخصوص عوامل شكست در جنگ و مسؤولان اين شكست شدند.
تسيبي ليوني وزير خارجه اسرائيل نيز گفت: هيچ ارتشي در جهان قادر به خلع سلاح حزب الله نخواهد بود. روزنامه  هاآرتص چاپ تل آويو هم نوشت:  اسرائيل شكست خورده از اين جنگ بيرون خواهد آمد.رئيس فراكسيون حزب مخالف ليكود نيز اظهار داشت: ما بايد اعتراف كنيم كه شكست خورديم و به اهداف خود نرسيديم. اين اظهارات درحالي منعكس مي شود كه به گزارش منابع اقتصادي در اسرائيل اين رژيم براي تجاوز به لبنان بالغ بر ۶ ميليارد دلار هزينه كرده است.
سناريوي پس از آتش بس
اسرائيل كه مي دانست شوراي امنيت قطعنامه آتش بس را تصويب مي كند، به سرعت آرايش حمله زميني به خود گرفت.
رژيم تل آويو روز چهارشنبه گذشته فرمانده عمليات زميني خود را بركنار و ژنرال ديگري را جايگزين او كرد. در همان روز كابينه تل آويو مجوز حمله گسترده زميني به لبنان را صادر كرد و در روز بعد يعني روز جمعه حمله شديد با حمايت ۳۰ هزار سرباز اسرائيلي آغاز شد. اگرچه مقاومت نيروهاي حزب الله مانع از پيشروي گسترده اسرائيلي ها شده و آنان متحمل تلفات سنگين و خسارت فراوان شدند اما به هر روي توانستند در بخش هايي از خاك لبنان نفوذ كرده و به نزديكي رودخانه ليتاني برسند.
با توجه به اينكه از امروز آتش بس در منطقه لازم الاجراست، اين سئوال مطرح است كه تلفات و هزينه هاي سنگين اسرائيل براي تصرف دو روزه بخش هايي از سرزمين لبنان با چه هدفي صورت گرفته است و آيا اسرائيل قصد عقب نشيني از اين مناطق را ندارد؟
در اين خصوص، عمير پرتيس وزير دفاع اسرائيل ديروز گفت: مي خواهيم نيروهاي ما در منطقه مستقر شوند تا بتوانيم آنچه را كه در قطعنامه شوراي امنيت درخصوص خلع سلاح حزب الله و فروپاشي اين حزب آمده است، اجرا كنند.
دان حالوتس رئيس ستاد ارتش رژيم تل آويو نيز اظهار داشت: هدف ما اشغال مناطق موازي با رودخانه ليتاني و حتي آن سوي رودخانه است. ما پس از آتش بس تا هنگام پاكسازي در اين مناطق مي مانيم.
وي تاكيد كرد كه حتي با استقرار نيروهاي سازمان ملل در منطقه ما به يكباره بخش هاي اشغالي را تخليه نمي كنيم.
در مقابل، حزب الله نيز اعلام داشته است تا زمان حضور سربازان اسرائيلي در لبنان آتش بس بي معناست.

نيويوركر از همكاري آمريكا در يورش
از پيش برنامه ريزي شده اسرائيل خبر داد
ايرنا: به نوشته هفته نامه  آمريكايي نيويوركر، دولت آمريكا حتي قبل از به اسارت گرفتن دو سرباز اسرائيلي توسط رزمندگان حزب الله، در برنامه ريزي مربوط به تهاجم رژيم صهيونيستي به لبنان همكاري نزديكي داشته است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از نيويورك، سيمور هرش، نويسنده نيويوركر و برنده جايزه پوليتزر در اين هفته نامه همچنين نوشت، جورج بوش رئيس جمهوري و ديك چني معاون وي متقاعد شده بودند كه اجراي يك عمليات موفقيت آميز بمباران مواضع حزب الله توسط رژيم صهيونيستي ضمن كاهش نگراني هاي امنيتي اسرائيل، مي تواند به عنوان مقدمه اي نيز براي يك حمله احتمالي آمريكا به تاسيسات هسته اي ايران، عمل كند.
هرش به نقل از يك كارشناس امور خاورميانه و آگاه از ديدگاه كنوني دولت آمريكا و رژيم صهيونيستي كه نامش را هم فاش نكرد، نوشت: اسرائيل طرح حمله به رزمندگان حزب الله را مدت هاي مديد قبل از ربوده شدن سربازان اسرائيلي در ۱۲ ژوئيه، با مقام هاي دولت بوش در ميان گذاشته بود.
هرش همچنين به نقل از يك مشاور دولت آمريكا كه ارتباط نزديكي با رژيم صهيونيستي دارد، نوشت: اوايل تابستان امسال و قبل از اسارت دو نظامي اسرائيلي، چندين مقام رژيم صهيونيستي با هدف دريافت چراغ سبز از آمريكا براي اجراي حملات هوايي به لبنان و اطلاع از سطح حمايت آمريكا، راهي واشنگتن شدند.
نيويوركر به نقل از اين مشاور دولت آمريكا نوشت: اسرائيلي ها به ما گفتند كه اين جنگ، جنگي سهل با منافعي پرشمار خواهد بود. چرا با آن مخالفيد؟ ما قادر به شناسايي و تخريب موشك ها، تونل ها و سنگرهاي آنها هستيم. اين (جنگ) به مثابه  نشان دادن نحوه عمل ما به ايران خواهد بود.
بنا بر اين گزارش، مقام هاي دولت آمريكا اين اتهامات را رد كرده اند.
با اين وجود، هرش به نقل از يك مقام ارشد سابق اطلاعاتي آمريكا مي نويسد، برخي افسراني كه در ستاد مشترك ارتش آمريكا خدمت مي كنند، عميقاً نگران ارزيابي غيرواقع بينانه دولت آمريكا در خصوص (مزاياي) حملات هوايي اسرائيل بودند.

مردم كوبا هشتادمين سالگرد تولد كاسترو را جشن گرفتند
ايرنا: مردم كوبا هشتادمين سالگرد توليد فيدل كاسترو رهبر اين كشور را با شركت در يك كنسرت جشن گرفتند.
خبرگزاري رويترز از هاوانا گزارش داد كه سه هزار تن از مردم هاوانا در بولواري در هاوانا گرد هم آمدندو به يك برنامه موسيقايي پنج ساعته گوش فرا دادند.
اين درحاليست كه گفته مي شود كاسترو كه چندي پيش قدرت را به برادرش رائول واگذار كرده بود در بستر بيماري اما روبه بهبود است.
به درخواست فيدل كاسترو، مراسم اصلي بزرگداشت تولد رهبر كوبا به دوم دسامبر (۱۱آذر) كه پنجاهمين سالگرد ورود كاسترو با يك گروه از انقلابيون از مرز شرقي به كوباست، موكول شده است.
هنگامي كه انقلاب كوبا در سال ۱۹۵۹ به پيروزي رسيد، فيدل كاسترو تنها ۳۲ سال داشت و از آن زمان تاكنون رهبري كشورش را برعهده داشته است.
فيدل كاسترو قديمي ترين رئيس جمهوري يك كشور است . براساس آخرين گزارش ها رئيس جمهوري ونزوئلا براي عيادت وي به كوبا آمده است.

سلاح هاي جديد اسرائيل
گزارش هاي متعددي از بيمارستان ها، كارشناسان تسليحاتي و شاهدان عيني و خبرنگاران وجود دارد كه حاكي از اين است كه در حملات اخير، اسرائيل از «سلاح هاي جديد» استفاده كرده است.
سايت گلوبال ريسرچ (global researeh) در خبري در اين باره نوشت، نشانه هاي جديد و عجيبي از مجروحان اين حملات ديده شده است.
اجسادي وجود دارد كه بافت هاي آن مرده اند اما هيچ جراحتي بر آن ديده نمي شود. غيرنظامياني كه اعضاي انتهايي بدنشان قطع شده و بعد مي ميرند. اجسادي كه سياه شده اند اما نسوخته اند و اجسادي كه به شدت مجروحند اما هيچ خونريزي نداشته اند. در ادامه اين مطلب كه به قلم دكتر پائولا ماندوكا نوشته شده آمده است، همه اين توصيف ها احتمال استفاده از سلاح هاي جديد از جمله تسليحات موسوم به «انرژي مستقيم» را تقويت مي كند. در حال حاضر، چندين درخواست به كارشناسان و دانشمندان تسليحاتي رسيده و از آنها خواسته شده تا درباره اين موضوع تحقيق كنند.

انفجار بمب در استانبول
فارس : به گزارش آسوشيتدپرس، پليس تركيه ديروز اعلام كرد بمبي كه به عقيده آنها توسط شورشيان كرد در استانبول كار گذاشته شده است، منفجر شد و منجر به زخمي شدن چهار نفر، از جمله دو تبعه الجزايري گرديد.
يك افسر پليس استانبول گفت: اين بمب كه از مواد منفجره پلاستيكي ساخته شده بود اواخر نيمه شب در يك سطل زباله در مقابل يك كافي نت در منطقه تاريخي و تجاري كومپاكي، منفجر شد.براساس اين گزارش، يكي از اتباع الجزيره در اين انفجار پاي خود را از دست داده و اكنون در شرايط حادي به سر مي برد.

۱۹۰ حمله هوايي به غزه در ۴۴ روز
واحد مركزي خبر: ارتش رژيم صهيونيستي در ۴۴ روز ۱۹۰ بار غزه را هدف حمله هوايي قرار داد.
براساس گزارش رسمي يگان نظارت فلسطيني وابسته به دايره امور مذاكرات در سازمان آزاديبخش فلسطين، ارتش رژيم صهيونيستي پس از اسارت يك نظامي صهيونيست در عمليات موسوم به باران هاي تابستاني در مدت ۴۴ روز ۱۹۰ بار حمله هوايي انجام داد و منطقه را با ۳۵۰۰ گلوله توپ هدف قرار داد.
براساس اين گزارش، ارتش رژيم صهيونيستي از پنجم تا نوزدهم مرداد ماه ۷۶۸ بار به غزه حمله كرد.
منابع بيمارستاني نيز اعلام كردند دستكم دويست فلسطيني در اين مدت به شهادت رسيدند كه چهل تن از آنها را كودكان تشكيل مي دادند و علاوه بر آن در همين مدت ششصد فلسطيني زخمي شدند.
براساس اين گزارش، در اين مدت همچنين مناطق گسترده اي نابود شد و چندين منزل فلسطيني منهدم و چند سازمان دولتي نيز تخريب شدند.

آمادگي چهل و چهار گروه مسلح عراقي
براي پيوستن به طرح آشتي ملي
واحد مركزي خبر : چهل و چهار گروه مسلح عراقي آمادگي خود را براي مشاركت در طرح آشتي ملي و روند سياسي اعلام كردند.
روزنامه الصباح الجديد ديروز از قول منبع نزديك به هيأت دولت عراق نوشت: شمار گروه هاي مسلحي كه در طرح آشتي ملي نوري مالكي و روند سياسي مشاركت مي كنند به چهل و چهار گروه رسيده است.
به نوشته اين روزنامه، سي و هشت گروه مسلح درباره جزئيات مشاركت در طرح آشتي ملي با دولت نوري مالكي به توافق كامل دست يافته اند و مذاكرات شش گروه ديگر در اين باره ادامه دارد. الصباح الجديد خبر داد از ديروز در بيشتر استان هاي عراق نشست هايي در چارچوب طرح آشتي ملي با حضور شخصيت هاي عشايري و مذهبي برگزار شد.
توطئه ترور نزديكان مالكي خنثي شد
دفتر اطلاع رساني نوري مالكي در بيانيه اي از دستگيري باندي كه درصدد ربودن و ترور نزديكان نخست وزير عراق بودند، توسط نيروهاي عراقي خبر داد.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري كويت، در بيانيه نيروهاي عراقي آمده است كه اين نيروها توانستند طي ۲۴ ساعت گذشته يك باند ۱۶ نفره را كه درصدد ربودن و ترور نزديكان نوري مالكي نخست وزير عراق بودند، دستگير كردند.
در اين بيانيه  آمده است: اين جنايتكاران اعتراف كرده اند كه در حمله به مركز پليس محموديه دست داشته اند.
اعضاي پليس عراق توانستند عمليات اين باند را در منطقه  سده الهنديه كه محل سكونت نزديكان مالكي است، خنثي كنند.

انگليس: احتمال تهديد تروريستي ديگر وجود دارد
ايرنا: دولت  انگليس  از احتمال  در جريان  بودن  يك  تهديد تروريستي جديد در اين  كشور خبر داد.
جان  ريد وزير كشور انگليس  سه  روز پس  از آنچه  عمليات  خنثي شدن  طرح انفجار هواپيماهاي  مسافربري  از اين  كشور به  آمريكا اعلام  شد، افزود: هنوز با تهديدهاي  تروريستي  بسيار جدي  روبرو هستيم .
با آغاز عمليات  اخير، از روز پنج شنبه  وضعيت  تهديد امنيتي  در انگليس  در سطح  بحراني  اعلام  شده  و با دستگيري  ۲۴ مظنون  و مسدود شدن  حساب  بانكي  ۱۹نفر از آنان ، بازجويي  پليس  و نيروهاي  امنيتي  از مظنونان  و عمليات  جستجوي آنان  ادامه  دارد.
وزير كشور انگليس  كه  در تلويزيون  دولتي  اين  كشور سخن  مي گفت ، احتمال  داد با وجود آنكه  مظنونان  اصلي  طرح  تروريستي  اخير دستگير شده اند، هنوز حدود۲۰ «واحد  تروريستي»  در انگليس  فعاليت  داشته  باشند.
به گفته  ريد، پس  از حملات  تروريستي  تيرماه  سال  گذشته  در مترو لندن  كه نيروهاي  امنيتي  انگليس  را غافلگير كرد، حداقل  چهار طرح  عمده  تروريستي ديگر در اين  كشور كشف  و خنثي  شده  است .
بيشتر افراد دستگير شده  در انگليس  از شهروندان  انگليسي  پاكستاني تبار هستند و تعدادي  از آنان  نيز انگليسي هايي  هستند كه  به  دين  اسلام  مشرف  شده اند.
دولت  پاكستان  روز گذشته  اعلام كرد كه  يك  فرد دستگير شده  در اين  كشور با يكي  از مظنونان  تحت  بازداشت  در انگليس  در طرح  انفجار هواپيماهاي  مسافربري ارتباط دارد.
رهبران  جامعه  مسلمانان  انگليس  از دولت  اين  كشور خواسته اند به  موضوع  سياست  خارجي  لندن  در قبال  كشورهاي  اسلامي نظير افغانستان  و عراق  و همچنين تحولات  فلسطين  به عنوان  يكي  از عوامل  ايجاد نارضايتي  در ميان  مسلمانان  انگليس  توجه  بيشتري  داشته  باشد.

اسرائيل از نگاه هاآرتص
در تابستان دشوار ،۲۰۰۶ اسرائيل در حيرت به سر مي برد. آنها ما را حيرت زده و غافلگير كردند. دامنه اين غافلگيري بسيار گسترده است.
آنها با كاتيوشاها، با موشك ها و با خمپاره ها ما را غافلگير كردند. آنها با موشك هاي ضد تانك و با مهارت عملياتي در جبهه جنگ، با سنگربندي ها و با قدرت فرماندهي و نظارت خود ما را غافلگير كردند. آنها با استراتژي، با توانايي نبرد و با روحيه مبارزه شان، با قدرت حيرت آور و با توانايي كه علي رغم تكنولوژي محدود به دست آورده اند، ما را غافلگير كردند. تابستان ۲۰۰۶ نه فقط با نشان دادن قدرت حزب الله بلكه با به رخ كشيدن ضعف ما، اسرائيل را غافلگير كرد. پايين بودن توانايي رهبري ملي خطاهاي فاحش استراتژيك، فقدان ديدگاه روشن، نبود نوآوري و عزم محكم فرماندهان نظامي و ناتواني اطلاعاتي و لجستيك در جنگ، ما را غافلگير كرد. ما از اين حقيقت غافلگير شديم كه ماشين جنگي اسرائيل آن چيزي كه زماني تصور مي شد، نبود.
البته نبايد در طول جنگ درباره خطاهاي جنگي تحقيق كرد، اما كندي واكنش اسرائيل خطرناك است. محافظه كاري آن فاجعه بار است.
اسرائيل دچار دو خطا شد. يكي اينكه به دنبال درستي در دنياي سياست بود و ديگر اينكه فكر مي كند در شرايط عادي به سر مي برد. اما چنين نيست، اسرائيل در وضعيت تناقض مداوم است؛ وضعيتي كه حضور يك حكومت يهودي در يك منطقه عرب و يك حكومت غربي در يك منطقه مسلمان آن را اجتناب ناپذير مي كند. نخبگان ۲۰ سال گذشته اسرائيل از واقعيت كاملاً فاصله گرفته اند. به همين دليل، اسرائيل دچار خطا شد و راهش را گم كرد.
اين نخبگان به جاي سازنده بودن براي اسرائيل تخريبگر بوده اند. آنها ديگر فرزندانشان را به خدمت وظيفه نمي فرستند و افسراني را كه درباره عقب نشيني يكجانبه هشدار مي دادند، مسخره مي كردند.
اسرائيل بايد مسير خود را هرچه سريعتر تغيير دهد، در غير اين صورت، با آينده خود دچار مشكل مي شود.
هاآرتص - ۱۲ اوت

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |