دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۹ - Aug 14, 2006
مصرف يك تريليون كيسه پلاستيك در سال موجب افزايش گرما مي شود
آخرين روزهاي كيسه هاي پلاستيكي
محمدتقي رسولي
011166.jpg
هنگام خريدهاي روزانه اگر دقت كنيد، تمام مشتريان دوست دارند كه خريدهايشان در كيسه هاي پلاستيكي جدا از هم قرار گيرد تا علاوه بر راحتي در حمل، شكستن يكي از آنها باعث خرابي بقيه نشود. ضمن اينكه بعضي از انواع مختلف كيسه هاي پلاستيكي مي توانند گرماي غذاهاي گرم را حفظ نموده و نوشابه ها را خنك نگه دارند.
اما مسئولان محيط زيست ژاپن اعلام كرده اند كه اين استفاده بي رويه از پلاستيك ها باعث ايجاد كوه هاي پلاستيك زباله مي گردد كه باعث كثيفي محيط زيست، آلوده شدن اقيانوس ها و افزايش گرماي كره زمين مي شود.
طبق تحقيقات انجام شده سالانه بين ۵۰۰ ميليون تا ۱ تريليون عدد كيسه پلاستيكي توسط مردم كره زمين استفاده مي شود(سايت adro cacy). سايت ژاپنيReusablebags.com نيز مصرف سالانه در ژاپن را ۳۰۰ ميليارد يا ۳۰۰ عدد كيسه پلاستيكي به ازاي هر بزرگسال اعلام كرده است.
آمار اعلام شده در ژاپن بدون در نظر گرفتن ساير پلاستيك ها نظير شيلدها و بسته بندي ها بوده است و كارشناسان محيط زيست اين كشور اعتقاد دارند كه ژاپن در مصرف كيسه هاي پلاستيكي در جهان رتبه اول را داراست. با توجه به اين مسائل و روبه رو شدن اين كشور با انتقاد شديد كارشناسان محيط زيست، دولت ژاپن قصد دارد با وضع قوانين جديدي مصرف پلاستيك را در اين كشور محدود كند. اين قانون، فروشنده ها را مجبور مي كند كه از كيسه هاي پلاستيكي استفاده نكنند. اين قانون كه روز جمعه گذشته در مجلس ژاپن به تصويب رسيد، به زودي قابل اجرا خواهد بود، ولي حذف پلاستيك از صنعت بسته بندي ژاپن بسيار مشكل خواهد بود.
به طور حتم در اين راه مشكلات زيادي وجود خواهد شد، زيرا طبق نظرخواهي به عمل آمده از مردم ژاپن، آنها براي خريد يك بسته آدامس نيز، درخواست پلاستيك مي كنند. در بسياري از موارد نظير خريدهايي كه بيش از حد گرم يا سرد است، نيز فروشندگان مجبور به استفاده از كيسه هاي پلاستيكي هستند.
زباله هاي مربوط به كيسه هاي پلاستيكي كه از مواد نفتي اند، باعث افزايش گرماي كره زمين مي شود. بعضي از آنها نيز پس از سوختن باعث توليد مواد سمي و كشنده مي شوند و باعث مرگ حيوانات دريايي و زميني مي گردند.
دولت ژاپن تنها راه جلوگيري از استفاده زياد پلاستيك را جريمه و گرفتن هزينه هاي زياد از فروشگاه ها به ازاي كيسه  هاي پلاستيكي مي داند و سعي دارد با افزايش هزينه هاي مربوطه از استفاده زياد پلاستيك جلوگيري كند.
دولت آلمان در سال ۲۰۰۲ اقدامي مشابه انجام داده بود و با افزايش ۷۰ درصدي ماليات مربوط به پلاستيك، از استفاده بي رويه پلاستيك در كشورش جلوگيري كرده بود. قوانين مشابهي در كشورهاي ايرلند، آفريقاي جنوبي،استراليا، بنگلادش و تايوان نيز وجود دارد.

سوخت هاي جايگزين در راه است؟
مرتضي اسلام زاده
011163.jpg
با گسترش تكنولوژي و ساخت اتومبيل هاي جديد، اين امكان در حال پديد آمدن است كه بتوان جايگزيني براي سوخت اين گونه اتومبيل ها در نظر گرفت. شركت معظم «مريك» در حال حاضر با استفاده از ضايعات به توليد اين نوع جديد از سوخت پرداخته است؛ ضايعاتي همچون مخمر تغليظ شده براي شركت مريك يك ماده اوليه جهت توليد اتانول است. اين شركت در حال حاضر تنها شركتي است كه دست به اين كار زده و با استفاده از تفاله هاي به دست آمده از كارخانجات مخمر خشك كني كه در ايالات متحده به وفور يافت مي شود، همه ساله بيش از يازده ميليون ليتر اتانول را راهي پمپ  هاي بنزين در آمريكا مي كند. بازفرآوري اين تفاله ها سالانه شش ميليون دلار درآمد در پي دارد. البته شش ميليون دلار در بازار عظيم و قدرتمند بنزين، مبلغ ناچيزي است،چرا كه تنها ايالات متحده روزانه بيش از بيست ميليون بشكه نفت مصرف مي كند.
جايگزين ساختن اتانول براي تأمين بخشي از اين نياز عملي ترين راه كاهش وابستگي كشورها به نفت است. امروزه بيشتر خودروها، اين توانايي  را دارند كه تركيبي متشكل از ده درصد اتانول و نود درصد بنزين را به مصرف برسانند. اما صنايع خودروسازي در حال يافتن راهي جهت تركيبي هستند كه بتوان اتانول بيشتري را با بنزين مخلوط كرد. البته اتكا به اتانول چندان بي دردسر نيست. استفاده از زمين هاي مخصوص كشت مواد غذايي، تأثيرات نامطلوب كشت مداوم يك محصول بر خاك و محدوديت هاي طبيعي در بخش كشاورزي، بعضي از اين مشكلات هستند.
خانم «سوزانا هانت» متخصص سوخت هاي آلي از مركز مريك مي گويد: «آخرين مطالعات كارشناسي هاي دولت ايالات متحده حاكي از آن است كه با فناوري هاي نوين بازفرآوري تفاله ها مي توان بدون وارد آوردن صدمه جدي به منابع طبيعي حتي تا يك سوم و يا بيشتر سوخت مورد نياز را با سوخت هاي آلي تأ مين كرد.»
كارشناسان در واشنگتن با آگاهي از محدوديت هاي سد راه توليدات اتانول و سوخت هاي آلي، تحقيقات روي توده انبوه آلي به دست آمده از تفاله هاي كشاورزي را در كانون تلاش هاي آزمايشگاه ملي انرژي هاي تجديدپذيردر كلرادو قرار داده است. (AFUF=Alternative Fuels User Facitlity) .
مهندس «اندي ايدن» كارشناس فرآوري در آزمايشگاه ها از مركز انرژي هاي تجديدپذير مركز كلرادو مي گويد: «در آزمايشگاه از يك تن ساقه ذرت مي توان تا نزديك به سيصد و هشتاد ليتر اتانول به دست آورد. توده هاي انبوه آلي مي توانند شامل ساقه و علوفه ذرت، يونجه و نوعي چوب موسوم به «پوپلار» باشد، اما مطالعه بر استفاده از پوشال و همچنين علوفه ذرت به دليل در دسترس تر بودن، در كانون توجه تحقيقات كارشناسان قرار دارد.»
مهندس ايدن مي افزايد: «مطالعه نحوه استفاده از نوعي يونجه خودروي محلي كه در بخش هايي از ايالات متحده رشد و نمو مي كند، در دستور كار قرار گرفته است.»
آقاي ايدن معتقد است كه از يك هكتار (۱۰ هزار مترمربع) محصول يونجه محلي، اتانول به مراتب بيشتري از يك هكتار علوفه مزرعه ذرت به دست مي آيد.
اندي ايدن و گروه مهندسين شيمي همكار او در مركز آزمايشگاه ملي انرژي هاي تجديد پذير در «دنور» ايالات متحده، كارآيي هاي به دست آوردن اتانول از توده هاي انبوه آلي مخمر و شكر را به اثبات رسانده اند، اما تحقيقات آنان تا قابل توجيه كردن هزينه فرآيند بازفرآوري ادامه خواهد داشت.
مهندس ايدن همانند بسياري از طرفداران و حاميان حفظ محيط زيست آرزوي ساخت «زيست پالايشگاه هايي» در عوض ساخت «پالايشگاه هاي نفت را در سر مي پرورانند كه در آن توده هاي انبوه آلي را بتوان نه تنها براي توليد اتانول و گازوئيل آلي، بلكه براي توليد محصولات پلاستيكي قابل جذب در طبيعت پالايش كرد.

استفاده از نانوتكنولوژي براي پرسنل نظامي و كادر پزشكي
011169.jpg
با بهره برداري از علوم شيمي و نانوتكنولوژي، تاكنون محققين به نسل جديدي از منسوجات دست يافته اند. اين لباس ها علاوه بر ظاهر بهتر و به روز بودن، شخص را گرمتر هم نگاه مي دارند، همچنين جوراب هايي ساخته شده اند كه با به تله انداختن ميكروب ها توسط ذرات در اندازه نانو كه در آن به كار رفته، باعث از بين رفتن بوي نامطبوع مي شوند.
اما در حال حاضر دانشمندان در ادامه كارهاي قبل در حال دستيابي به لباس هايي براي افراد نظامي و كادر پزشكي هستند. به نظر مي رسد اين لباس ها توانايي متوقف كردن عمل سموم ميكروبي و نيز از بين بردن باكتري هاي موجود در سطح لباس را دارند و از طرف ديگر باعث تنفس بهتر پوست و جلوگيري از تعرق مي شوند. در آخرين تحقيق در اين مورد كه با همكاري دانشمندان دانشگاه كرنل و كاليفرنيا انجام شده است، غشاء هاي منفذدار به مولكول هاي پليمري از بين برنده باكتري ها متصل شده اند كه نتايج حاصله خوب بوده و حتي مقاومت اين نوع لباس به نفوذ آب يا بخار نيز مشاهده شده است كه اين مسأله براي پرسنل پزشكي و سربازان كه ممكن است در شرايطي به آنها نياز داشته باشند، مهم است. در واقع در اين لباس جديد محققين توانسته اند با استفاده از مجموعه اي از مواد مانند مولكول هاي هالاميد جهت تله گذاري و كشتن عوامل بيولوژيك مانند انتراكس استفاده نمايند. طبق گفته آنها اين محصول جديد تا سال ۲۰۰۸ به بازار عرضه خواهد شد.
منبع: تكنولوژي ريويو، آگوست ۲۰۰۶
ترجمه: طوبي منصوري

۱۲ پچ امنيتي براي ويندوز و آفيس
شركت مايكروسافت در بولتن خبري خود اعلام كرد ۱۲ پچ  جديد امنيتي روي سايت خود قرار داده كه كاربران مي بايست آنها را روي ويندوز خود نصب كنند.
بنا بر همين گزارش، هفت عدد از اين پچ ها مخصوص رفع اشكال ويندوز و بستن حفره هاي امنيتي آن و دو عدد براي رفع اشكال آفيس طراحي شده است. يكي از پچ ها نيز براي آفيس ۲۰۰۰ مخصوص Apple طراحي شده و مابقي جنبه رفع اشكال دارند.
مايكروسافت به كاربران توصيه كرده با نصب اين فايل ها از حمله هكرها جلوگيري كنند.
منبع: سايت مايكروسافت
ترجمه: علي نقي دلدار

دانش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |