دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۹ - Aug 14, 2006
بزرگان سهامداري در بورس تهران
توسعه صنعتي، ايران خودرو و توسعه معادن روي، بزرگترين شركت هاي بورس از نظر تعداد سهامداران هستند
011286.jpg
گروه بورس- هر چند گفته شده با اجراي طرح سهام عدالت ۲۰ ميليون سهامدار جديد به مجموع سهامداران فعال در اقتصاد ايران افزوده مي شود، اما بررسي هاي انجام شده چالش هاي بسياري را پيش روي اين هدف قرار مي دهد.
به گزارش همشهري، در حال حاضر فقط تعداد سهامداران ۲۰ شركت از ۴۳۰ شركت بورس تهران از ۳۰ هزار نفر بيشتر است كه اين موضوع بيانگر جايگاه ضعيف مجموعه هاي سهامي در ساختار اقتصاد ايران است.طبق آمار شركت خدمات بورس تهران، در حال حاضر شركت سرمايه گذاري توسعه صنعتي با ۲۵۴ هزار سهامدار، بزرگترين مجموعه  سهامي در بازار سرمايه ايران به حساب مي آيد. اين شركت از بدو ورود به بورس تهران در اواخر دهه۷۰ خورشيدي، چنين رتبه اي را حفظ كرده است.
بر اساس اين آمار، ايران خودرو با توجه به ۱۸۳هزار سهامدارش دومين شركت غول پيكر سهامي عام در بورس تهران است. ايران خودرو در عين حال بزرگترين شركت صنعتي ايران به لحاظ تعداد سهامداران محسوب مي شود. نكته جالب توجه آن است كه تاكنون دولت فقط ۶۰ درصد سهام اين شركت را در بورس تهران عرضه كرده و ۴۰درصد سهام آن همچنان در دست شركت دولتي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران محبوس است.
در رتبه سوم بورس تهران به لحاظ تعداد سهامداران، شركت توسعه معادن روي ايستاده است. تركيب سهامداران اين شركت بر خلاف ايران خودرو، به شدت خرد است، توسعه معادن روي از اين نظر نمونه موفقي به شمار مي آيد. تعداد سهامداران اين شركت فعال در امر صنايع معدن به ۱۳۶ هزار نفر مي رسد.
سرمايه گذاري صنعت نفت چهارمين و آخرين شركت بورس است كه تعداد سهامدارانش از مرز ۱۰۰هزار نفر فراتر مي رود. طبق آخرين آمار موجود ۱۰۶ هزار سهامدار شركت سرمايه گذاري صنعت نفت هستند.توسعه صنايع بهشهر، غدير و سيمان فارس و خوزستان نيز از جمله شركت هايي هستند كه در جمع ۷ شركت اول بازار از نظر تعداد سهامداران ديده مي شوند. تعداد سهامداران توسعه صنايع بهشهر ۸۲ هزار نفر، غدير ۷۸هزار نفر و سيمان فارس و خوزستان ۷۶ هزار نفر است.
در ميان اين آمار، نامي از سايپا ديده نمي شود. گفته مي شود در طول يك سال گذشته به كارگران و كاركنان گروه خودروسازي سايپا حجم بالايي از سهام واگذار شده كه اين سهام تا پايان سال ۸۵ وارد آمار بورس تهران خواهد شد. با احتساب اين آمار تعداد سهامداران سايپا تا حدود ۱۸۰ هزار نفر افزايش خواهد يافت.

حمايت از عملكرد بورس فلزات
گروه بورس- محسن كوهكن عضو هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي با اشاره به نقش سازنده بورس فلزات در بازار محصولات فولادي گفت: ايجاد بورس مورد قبول ماست و همه، وجود و ضرورت آن را درك مي كنيم.
نماينده مردم لنجان در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به نظام غلط حواله اي و نتايج نامطلوب آن گفت: در دوره قبلي نمايندگي اينجانب به وضوح ديده بودم كه بعضي از افراد از ما انتظاراتي براي سفارش و حواله داشتند كه اكثر اين سفارش ها و حواله ها كاذب بود و نتيجه آن خريد و فروش و پركردن جيب عده اي بود كه هيچ سهمي در توليد نداشتند.
وي با اشاره به خطرات توزيع محصولات فولادي به صورت نظام حواله اي و گرايش تعدادي از افراد به اين نظام گفت: اين روش قبلاً تجربه شده است و درواقع شكل توزيع نام حواله اي، فاسد ترين شكل ممكن است كه صرفاً به نفع واسطه هاي بي خاصيت است كه هنري جز زد و بند ندارند. كوهكن حمايت از بورس فلزات را يادآور شد و گفت: با تمام وجود و استدلال و منطق از بورس فلزات دفاع مي كنيم زيرا سالم ترين راه براي ارائه توليدات، بورس است اما بايد بعضي دغدغه هايي كه در اين ارتباط وجود دارد را بررسي و حل كرد.سبحاني مديرعامل ذوب آهن اصفهان نيز در اين مراسم گفت: ايجاد بورس فلزات حركت مهمي بود كه با مصوبه مجلس شوراي اسلامي راه اندازي شد كه بعد از يك فراز و نشيب، توانسته است در مسير توسعه اقتصاد سالم در بخش آهن آلات قرار گيرد و بالاخره تجار و بازار هم پذيرفتند كه جنس را براساس قيمت روز بخرند.وي گفت: با توجه به عرضه محصولات فولادي در بورس، هرگز اختلاف محصول ما با بازار بيش از ۱۰ تومان نمي شد، اما در چند ماه اخير به دليل اتفاقاتي كه در بازارهاي جهاني و افزايش قيمت انرژي و حمل و نقل و... حاصل شده است قيمت شمش از ۳۲۰ دلار به ازاي هر تن در اسفند ماه، ناگهان به ۴۷۰ دلار در خردادماه رسيد و طي سه ماه بيش از ۶۰ درصد افزايش را به همراه داشت.
وي گفت: با توجه به نگراني هايي كه از افزايش قيمت محصولات فولادي در كشور حاصل شده است و توجه رياست جمهوري در اين زمينه، نتيجه آن شد كه ۲۵ درصد از محصولات توليدي ذوب آهن به صورت تحويل فوري به تعاوني ها و شركت هاي معرفي شده از سوي وزارت بازرگاني براساس قيمت كشف شده در بورس فلزات داده شود كه اين تحويل فوري باعث تأخير در تعهدات ذوب آهن مي شود و تأخير تعهدات هم، آثار منفي را در بازار به همراه دارد، لذا مهم ترين نگراني ما از تصميمات اخير، احتمال ايجاد رانت و رانت خواري است.

نتايج مجامع ۳ شركت منتشر شد
گروه بورس- ۳ شركت بورسي خلاصه اي از نتايج مجامع خود را پس از برگزاري مجامع منتشر ساختند.
سرمايه گذاري البرز
شركت سرمايه گذاري البرز در مجمع عمومي خود اعضاي هيأت مديره جديد را معرفي كرد. بر اين اساس محمد پناهنده نماينده سرمايه گذاري اعتلاء البرز و مسعود جمالي، نماينده توليددارو به عضويت در هيأت مديره اين شركت در آمدند. همچنين نورالله عابدي، نماينده تولي پرس به عنوان مديرعامل و عضو هيأت مديره، احمد علي نوربالا نماينده صنعتي و سرمايه گذاري سپنتا به عنوان نايب رئيس و مرتضي آرامي  نيا نماينده بنياد ۱۵خرداد به عنوان رئيس هيأت مديره انتخاب شدند.
سيمان ني ريز
شركت سيمان ني ريز در مجمع عمومي فوق العاده خود موضوع جابه جايي مركز اصلي و تغيير سال مالي شركت را بررسي كرد. بر اين اساس محل اصلي شركت به شيراز- بلوار فرهنگ- ايستگاه ۱۴ منتقل شد و سال مالي شركت نيز از پايان شهريور ماه به پايان اسفند ماه هر سال تغيير پيدا كرد. اولين دوره مالي سيمان ني ريز از مهرماه جاري آغاز و در پايان اسفند ماه ۸۵ به پايان مي رسد.
ريسندگي ري
شركت ريسندگي ري به علت زيان ده بودن در مجمع عمومي عادي سالانه سودي بين سهامداران خود تقسيم نكرد. اين شركت در سال ۸۴ به ازاي هر سهم ۷۳۰ريال زيان كنار گذاشت. زيان انباشته ريسندگي ري بالغ بر ۵/۳۱۷ ميليارد ريال برآورده شده است.

پتروشيمي اصفهان در جدول تقاضا، صدرنشين شد
011223.jpg
گروه بورس- همزمان با افزايش حجم تقاضا براي خريد سهام پتروشيمي اصفهان، روز گذشته اين شركت در صدر جدول تقاضا جاي گرفت و مقام اول را كسب كرد.
به گزارش همشهري، در اين روز ۱۸۱ تقاضا براي خريد ۵/۱ ميليون سهم اين شركت به ارزش ۱۰ ميليارد ريال به ثبت رسيد.روز گذشته ۱۰۷ نفر به كارگزاري ها مراجعه كردند تا براي ۹۳۶ هزار سهم معدني املاح به ارزش ۷ ميليارد ريال برگه دستور خريد پر كنند.۸۹ نفر نيز ديروز براي خريد ۶۰۳ هزار سهم پتروشيمي اراك به ارزش ۴/۶ ميليارد ريال اقدام كردند. در اين روز پس از شركت هاي ياد شده بيشترين حجم تقاضا متوجه سهام شركت هاي سرمايه گذاري مسكن، كربن ايران، چادرملو، قند خراسان، داروسازي اسوه، مجتمع هاي آبادگران و نوسازي و ساختمان بود.براساس اين گزارش ديروز در كفه عرضه يك هزار و ۵۹۹ نفر حدود ۵ ميليون سهم سرمايه گذاري غدير به ارزش ۲۰ ميليارد ريال را به فروش گذاشتند.
در اين روز كاري ۶۱۶ نفر در صف فروش ۵/۴ ميليون سهم سرمايه گذاري توسعه معادن به ارزش ۷/۱۴ ميليارد ريال ايستادند و ۷۷۴ نفر هم ۶ ميليون سهم سرمايه گذاري بانك ملي به ارزش ۵/۱۴ ميليارد ريال را در بورس تهران به فروش گذاشتند.اين گزارش نشان مي دهد: حجم عرضه سرمايه گذاري بهمن ديروز به حدود ۱۱ ميليون سهم به ارزش ۳/۱۱ ميليارد ريال نزديك شد.در جريان داد و ستدهاي اين روز ۹۰ نفر تعداد ۱۷۰ هزار و ۳۹۰ سهم فرآوري مواد معدني به ارزش ۷/۷ ميليارد ريال را در بازار عرضه كردند. سيمان سپاهان، ليزينگ صنعت و معدن و نفت بهران هم از جمله شركت هاي حاضر در جدول عرضه ديروز بودند.

بالاخره شاخص مالي مثبت شد
011220.jpg
گروه بورس- بالاخره پس از يك دوره طولاني، ديروز شاخص سرمايه گذاري مالي سير صعودي را از سر گرفت و ۲/۶ واحد افزايش يافت.
به گزارش «همشهري»، اين شاخص كه عملكرد شركت هاي سرمايه گذاري حاضر در بورس را نشان مي دهد در پايان دادوستدهاي روز گذشته بورس تهران به ۱۷هزار و ۵۳۹ واحد نزديك شد. در اين روز معاملات سه شركت چادرملو، پتروشيمي خارك و سرمايه گذاري مسكن مهم ترين عامل رشد ۶واحدي شاخص كل قيمت سهام شناخته شد. شاخص كل ديروز به ۹هزار و ۱۶۱ واحد افزايش يافت.
بنا بر اين گزارش، طي معاملات ديروز بورس تهران شاخص عملكرد تالار اصلي ۷/۸ واحد رشد را تجربه كرد و به ۸ هزار و ۹۲۷ واحد نزديك شد اما در مقابل، شاخص عملكرد تالار فرعي ۳ واحد افت كرد تا به رقم ۹هزار و ۲۷۸ واحد بازگردد.در اين روز كاري، عملكرد خوب شركت هاي صنعتي، موجبات رشد ۵واحدي شاخص صنعت را فراهم ساخت و اين شاخص، رقم ۷هزار و ۳۰۵ واحد را براي خود ثبت كرد.
طي دادوستدهاي ديروز بورس تهران، شاخص سهام فلزات اساسي دو واحد افت كرد، اما شاخص سهام نفت و سوخت هسته اي ۲۲واحد و شاخص گروه كاني هاي فلزي ۵واحد افزايش را در كارنامه خود ثبت كردند.

تغييرات قيمت سهام
تغيير قيمت
آخرين قيمت
نام شركت
۸۶
۸,۷۴۰
آذريت
۶۹-
۳,۶۸۶
آهنگري تراكتورسازي ايران
۷۲
۷,۲۸۱
افست
۲-
۲,۴۵۹
الكتريك خودرو شرق
۱۰
۵,۱۴۰
ايران ارقام
۶
۲,۷۶۲
ايران خودرو
۷۴-
۹,۱۸۲
ايران دارو
۳
۲,۴۰۷
ايران ياساتايرورابر
۱۶۰
۸,۲۸۷
بازرسي فني وكنترل خوردگي تكين كو
۳۱۰
۳۴,۵۳۳
باما
۱
۱,۳۷۳
بانك اقتصادنوين
۴
۱,۱۸۲
بانك پارسيان
۱۸-
۱,۹۵۸
بانك كارآفرين
۸۱-
۱۱,۵۸۴
بهنوش ايران
۳-
۱,۷۹۲
پارس خودرو
۱۳۴-
۹,۰۶۸
پارس دارو
۰
۳,۱۲۵
پارس سرام
۳۳
۲,۴۴۰
پاكسان
۶۹-
۱۱,۹۸۱
پتروشيمي آبادان
۵۷
۱۰,۴۶۴
پتروشيمي اراك
۶۰
۶,۸۴۸
پتروشيمي اصفهان
۱۳۷
۱۲,۳۹۹
پتروشيمي خارك
۲
۹۱۴
پتروشيمي شيراز
۱۲۶-
۶,۲۰۷
پتروشيمي فارابي
۱-
۱,۴۴۷
پلي اكريل
۶
۱۲,۰۱۲
تامين ماسه ريخته گري
۱۰۶-
۵,۳۷۶
تراكتورسازي ايران
۱-
۱,۲۲۱
توسعه صنايع بهشهر(هلدينگ )
۲۶-
۱,۴۰۸
توليد تجهيزات سنگين هپكو
۲۰۰-
۱۰,۰۷۳
توليد سموم علف كش
۰
۹۴۱
توليد محور خودرو
۲۹۵-
۲۷,۹۳۶
توليدمواداوليه داروپخش
۱۰۷-
۵,۵۹۳
چرخشگر
۶
۳۰۷
حق تقدم بانك اقتصادنوين
۵-
۱۳۴
حق تقدم توسعه صنايع بهشهر(هلدينگ )
۰
۲,۵۵۴
حق تقدم سيمان شرق
۲۸۰-
۹,۶۹۲
حق تقدم سيمان شمال
۴۴-
۱,۰۶۳
حق تقدم عمران وتوسعه فارس
۱۸-
۴۵۵
حق تقدم كابل هاي مخابراتي شهيدقندي
۱۷۷
۱۰,۳۵۲
حمل و نقل پتروشيمي
۲۳-
۲,۲۰۵
حمل و نقل توكا
۸-
۹,۸۵۵
خدمات انفورماتيك
۳۵-
۵,۹۹۸
خدمات دريايي تايدواتر خاورميان
۱۱۹-
۵,۸۹۱
خوراك دام پارس
۲۳-
۸,۷۲۵
داروپخش (هلدينگ )
۱۶۳-
۹,۶۳۶
داروسازي ابوريحان
۱۸
۱۰,۰۴۷
داروسازي اسوه
۶۴-
۱۲,۸۷۵
داروسازي جابرابن حيان
۲۱۴-
۲۲,۳۱۲
داروسازي زهراوي
۴-
۳,۵۱۷
داروسازي سبحان
۱-
۳,۶۴۴
داروسازي كوثر
۲۴۷-
۱۲,۱۳۱
دارويي رازك
۶۷-
۴,۳۳۹
دارويي لقمان
۲۳
۱,۱۹۳
درخشان تهران
۰
۱,۳۷۵
ريخته گري تراكتورسازي ايران
۱۵-
۱,۰۳۷
رينگ سازي مشهد
۲
۳,۴۲۴
زامياد
۴
۱,۸۱۱
ساختمان اصفهان
۰
۱۵,۲۴۰
سازه پويش
۲۸-
۱,۵۲۲
سايپاآذين
۰
۳,۰۰۵
سايپاديزل
۲۴
۱,۲۲۵
سخت آژند
۰
۱,۵۷۸
سراميك هاي صنعتي اردكان
۳-
۱,۵۸۹
سرمايه گذاري البرز(هلدينگ )
۱-
۹۱۵
سرمايه گذاري بوعلي
۵-
۱,۴۸۵
سرمايه گذاري پتروشيمي (هلدينگ )
۶
۳,۰۱۶
سرمايه گذاري توسعه شهري توس گستر
۷
۷۰۴
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۴۶-
۳,۲۶۵
سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات
۱۰۵-
۵,۱۶۵
سرمايه گذاري توكافولاد(هلدينگ )
۷-
۲,۱۰۱
سرمايه گذاري رنا(هلدينگ )
۲۳
۱,۹۳۴
سرمايه گذاري ساختمان ايران (هلدينگ )
۰
۱,۰۰۰
سرمايه گذاري سپه
۱-
۱,۷۶۶
سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي كشوري
۲-
۱,۴۶۳
سرمايه گذاري صنعت نفت (هلدينگ )
۱-
۱,۴۵۲
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۱-
۱,۰۰۷
سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهر ايران
۴۹
۲,۵۰۵
سرمايه گذاري مسكن
۰
۱,۰۰۳
سرمايه گذاري ملي ايران
۰
۹۴۸
سرمايه گذاري نيرو
۱۹-
۱۸,۸۰۷
سنگ آهن گل گهر
۸-
۲۱,۰۵۵
سيمان اصفهان
۱۱-
۶,۷۴۵
سيمان تهران
۱۵۶-
۷,۶۴۴
سيمان خاش
۰
۱۴,۴۰۷
سيمان خزر
۱-
۳,۴۹۳
سيمان داراب
۰
۵,۰۹۸
سيمان سپاهان
۱۶۳-
۸,۰۲۲
سيمان شاهرود
۸-
۳,۹۵۴
سيمان شرق
۲۵-
۷,۰۱۹
سيمان صوفيان
۱-
۱۳,۳۲۲
سيمان غرب
۱۴-
۳,۳۵۹
سيمان فارس و خوزستان
۷-
۷,۲۰۵
سينا دارو
۹-
۳,۵۴۷
شاهد
۳۵
۹,۶۷۵
شهد
۳-
۱,۵۳۴
شهد ايران
۲۷-
۵,۹۲۸
شيرپاستوريزه پگاه اصفهان
۱-
۱,۵۶۱
شيشه قزوين
۰
۳,۵۷۰
شيمي داروئي داروپخش
۳-
۳,۷۶۳
شيميايي سينا
۱۹
۱,۲۲۵
صنايع آذرآب
۶۹-
۹,۲۹۸
صنايع جوشكاب يزد
۳۲
۳,۴۳۸
صنايع كاغذسازي كاوه
۸-
۱,۱۱۵
صنايع گالوانيزه فجرسپاهان
۰
۲,۶۵۷
صنعتي بهشهر
۲-
۲,۵۴۱
عمران و توسعه فارس
۲۷
۴,۱۸۳
فرآورد ه هاي غذايي و قند پيرانشهر
۰
۲,۹۹۲
فرآورده هاي تزريقي ايران
۳۴
۱,۷۴۲
فرآورده هاي نسوز آذر
۴۷۳-
۴۵,۵۰۵
فرآوري موادمعدني ايران
۴۴
۲,۳۰۱
فولاد كاويان
۵۳
۲,۸۶۴
قند ثابت خراسان
۹
۲,۲۳۴
قند شيرين خراسان
۰
۱,۶۰۷
قند مرودشت
۷۰
۳,۵۷۲
قند هكمتان
۲۱-
۳,۰۱۷
قندنقش جهان
۲-
۵,۶۴۷
كارتن ايران
۱-
۶,۲۵۵
كارخانجات داروپخش
۴۲-
۷,۹۰۵
كارخانجات مخابراتي ايران
۴
۱,۱۴۹
كارخانه فارسيت درود
۲
۱,۲۴۲
كاشي پارس
۲۲
۱,۶۸۷
كربن ايران
۶۵-
۴,۰۴۷
كمباين سازي ايران
۲۳
۲,۲۹۰
كمك فنر ايندامين
۱۵
۴,۳۴۸
كيميدارو
۱-
۱,۸۶۱
گازلوله
۱-
۱,۲۸۱
گروه بهمن
۱-
۷۶۷
گروه صنعتي بوتان
۳
۲,۹۵۶
گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران
۴۰
۲,۸۶۲
گلتاش
۲۴
۳,۷۳۹
گلوكوزان
۲۵
۴,۲۳۱
لابراتوار داروسازي دكتر عبيدي
۴-
۱,۴۳۷
لوله وماشين سازي ايران
۶-
۹۷۴
ليزينگ خودروغدير
۱۰-
۱,۸۷۶
مارگارين
۷۵-
۳,۸۴۸
ماشين آلات صنعتي تراكتورسازي ايران
۳۲
۱,۶۴۸
مجتمع هاي توريستي ورفاهي آباد
۱۰-
۶,۰۵۰
معادن منگنز ايران
۱۴۹
۷,۶۲۶
معدني املاح ايران
۱۵۷
۸,۸۲۲
معدني و صنعتي چادرملو
۷۹
۶,۲۱۳
ملي سرب و روي ايران
۲۳
۱,۲۵۴
مهركام پارس
۵۹-
۲,۸۹۲
موتورسازان تراكتورسازي ايران
۸
۱,۳۴۰
موتوژن
۳-
۱۳,۹۰۳
نفت بهران
۶۰
۱۳,۲۸۳
نفت پارس
۱
۴,۱۴۳
نورد آلومينيوم
۶
۱,۴۷۳
نورد قطعات فولادي
۴۰
۲,۰۶۳
نوسازي وساختمان تهران
۰
۱,۵۵۸
نيرو محركه
۱۶-
۱,۷۷۸
نيروترانس
۳
۱,۸۰۸
نيروكلر

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |