دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۹ - Aug 14, 2006
وزير ارشاد:
نظام نامه جامع روزنامه نگاري تا پايان سال
آينده اجرايي مي شود
011232.jpg
زمان بازگشايي روزنامه ايران دور نيست
مهر: صفار هرندي در جمع خبرنگاران اعلام كرد كه زمان بازگشايي روزنامه ايران دور نيست.
محمدحسين صفارهرندي در حاشيه مراسم بزرگداشت روز خبرنگار در تالار وحدت و در حالي كه جمع كثيري از خبرنگاران دور او حلقه زده بودند و يكي از خبرنگاران روزنامه ايران در باره مشكلات متعدد خانواده هاي كاركنان بيكارشده اين روزنامه سخن مي گفت در پاسخ به خبرنگار مهر تاكيد كرد: روزنامه ايران توقيف بردار است، اما تعطيل بردار نيست.وي زمان باز شدن اين روزنامه را نزديك اعلام كرد و در جمله اي كوتاه نسبت به بازگشايي اين روزنامه توقيف شده ابراز اميدواري كرد.
گروه اجتماعي-  وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با تاكيد بر لزوم تكريم اصحاب رسانه و رفع مشكلات آنها،اعلام كرد: همه روزنامه نگاران ظرف سه سال آينده بيمه مي شوند.
محمدحسين صفار هرندي كه در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار در تالار وحدت سخن مي گفت، روزنامه نگاري را از مشاغلي دانست كه ويژگي هاي منحصر به فرد آن بسياري از افراد را نسبت به رويكرد به اين حرفه وسوسه مي كند.
صفار هرندي با بيان اين كه اگر در طول مدت مديريت خود در اين وزارتخانه نتوانسته كاري مفيد و شايسته اصحاب رسانه براي آنها انجام دهد پوزش طلبيد و در عين حال با تاكيد بر آن  كه هنوز بر همان عهد كه بوديم برآنيم ،گفت:هرگز از تعهد خود نسبت به روزنامه نگاران غفلت و قصور نكردم و آنچه در كاستي ها در عمل ظاهر شد محصول نتوانستن ها و نه برآيند نخواستن ها بود.وي با ابراز اميدواري نسبت به بيمه كردن همه روزنامه نگاران سراسر كشور ظرف سه سال آينده، تاكيد كرد: اگر كسي در مقام روزنامه نگار، نويسنده و اهل فرهنگ تا سه سال آينده تحت پوشش بيمه كه ابتدايي ترين نياز زندگي اوست قرار نگيرد، نشانگر ناتواني ما از انجام مسئوليت هايمان است.
وي در عين حال تاكيد كرد: تعداد كساني كه امسال تحت پوشش بيمه قرار گرفتند بيشتر از كساني است كه سال گذشته از اين مزيت برخوردار شدند و تصريح كرد: سال آينده اين نسبت بايد به مراتب مضاعف و چند برابر باشد تا اين كاروان در زماني كه دولت نهم بار خود را بر زمين مي گذارد به سرانجام رسيده و افتخاري براي مديريت فرهنگي كشور ثبت شود.
وزير ارشاد از لزوم تدوين نظام نامه روزنامه نگاري سخن گفت و اظهار داشت: نظام نامه روزنامه نگاران بايد مانند نظام نامه ديگر صنوف تدوين شود كه اقدامات ابتدايي در اين حوزه آغاز شده اما از آنجا كه اين نظام نامه بايد منطقي و همه جانبه نگر باشد به دليل تنوع در زيرشاخه هاي روزنامه نگاري تا پايان سال جاري نهايي نمي شود.وي ابراز اميدواري كرد نظام نامه جامع روزنامه نگاري تا پايان سال آينده به سرانجام خوبي دست يافته و اجرايي شود.
وزير ارشاد اظهار داشت: بايد حقوق خبرنگاران و روزنامه نگاران پرداخته و مطالبات آنها جدي گرفته و برآورده شود اما در كنار اين طلب حق ،مسئوليت آنها در شرايطي كه حركتي بزرگ آغاز شده و مسيري شگرف در پيش روي ملت ما قرار گرفته بسيار خطير است.پرويز اسماعيلي دبيركل انجمن روزنامه نگاران مسلمان نيز در اين مراسم عمده ترين مشكلات روزنامه نگاران را مشكلات معيشتي از جمله مسكن، بيمه خبرنگاران و قرار گرفتن اين شغل در رديف مشاغل سخت و زيان آور برشمرد و خواستار قانونمندي دقيق و هرچه سريع تر براي رفع اين معضلات شد. پرويز اسماعيلي با اشاره به ديدار صميمانه اصحاب مطبوعات با مقام معظم رهبري در ۱۳ ارديبهشت ۱۳۷۵ گفت: رهبر فرزانه انقلاب از يك طرف فرمودند دولت بايد مساله حمايت از مطبوعات آگاهي بخش را جدي بگيرد و از طرف ديگر يادآور شدند مطبوعاتي ها هم بايد كار را از حالت تفنني و مادي خارج كرده و آن را جدي بگيرند.اسماعيلي متذكر شد: مخاطب ۵/۲ درصدي براي مطبوعات زيبنده نظام مردمي ما نيست و چنين مطبوعاتي نمي تواند زبان معيار مردم شود و انتظار اين است كه سطح مخاطبان مطبوعات در كشور در دوره مديريت جديد فرهنگي افزايش يابد.
وي همچنين با اشاره به جمله اي از رهبر معظم انقلاب در خصوص وظايف وزارت ارشاد در زمينه تعميق كيفيت مطبوعات، از صفار هرندي خواست با همكاري اصحاب رسانه، در اين مسير بيش از پيش مجاهده كند.در اين مراسم، از خانواده كاظم اخوان عكاس خبرگزاري جمهوري اسلامي كه توسط فالانژهاي لبنان ربوده شده و در اسارت صهيونيست ها به سر مي برد و همچنين از خانواده هاي شهداي عرصه خبر و اطلاع رساني و سقوط هواپيماي سي ۱۳۰ و همچنين خانواده مرتضي پروازي مقدم خبرنگار فقيد روزنامه رسالت تقدير شد.

آگهي هاي پزشكي نظام مند مي شود
گروه اجتماعي- مريم غفاري: آيين نامه دستورالعمل نحوه تبليغ آگهي هاي دارويي، آرايشي، بهداشتي و پزشكي براساس بند «ب» ماده ۳ نظام پزشكي ابلاغ شد.
شهاب الدين صدر، رئيس سازمان نظام پزشكي در يك نشست مطبوعاتي ضمن تجليل از خبرنگاران حوزه سلامت و بهداشت و درمان افزود: هدايت افكار عمومي يكي از مقوله هاي مهمي است كه سبب ارتقاي فرهنگي مردم مي شود و آن چيزي كه در حوزه سلامت و بهداشت و درمان بايد توجه شود افزايش آگاهي هاي مردم از نظر رفتارهاي اين بخش و نگرش هاي حوزه سلامت در برنامه ريزان و سياستگذاران اهميت زيادي دارد.
وي افزود: به دليل ويژگي هايي كه حوزه سلامت دارد بايد اطلاعات منتقل شده براساس شاخص هاي دقيق، صحيح، استاندارد و به قطعيت رسيده باشند ضمن اين كه در انتقال اين اخبار حريم جامعه پزشكي نيز حفظ شود تا اعتماد بين مردم و اطبا مخدوش نگردد.
صدر در خصوص برنامه هاي آتي سازمان نظام پزشكي گفت: از آغاز سال ۸۴ حوزه هاي مختلف نظام پزشكي توسعه پيدا كرده ولي امكانات و تجهيزات ما،چون يك دستگاه دولتي نيستيم متناسب با آن نبوده و در حال حاضر كمبودهايي وجود دارد.
گفتني است از برنامه هاي ديگر سازمان نظام پزشكي، برگزاري بازآموزي دندانپزشكي و همچنين برگزاري نخستين سمينار اخلاق پزشكي و توجه به حقوق معنوي جامعه پزشكي است.
در اول شهريور همزمان با عيد بزرگ مبعث كه با روز پزشك تقارن يافته است نيز به طور همزمان در ۱۷۵ شهرستان كشور اين روز جشن گرفته مي شود.
رئيس سازمان نظام پزشكي در خصوص تعرفه هاي دولتي گفت: متأسفانه به دليل اين كه هيأت وزيران هنوز تعرفه هاي دولتي را اعلام نكرده است براي بيمارستان هاي دولتي مشكلات زيادي ايجاد شده و خسارت هاي جبران ناپذيري را در بخش دولتي وارد كرده است كه از هيأت دولت خواستاريم در انجام اين كار تسريع نمايد.
وي ابلاغ آئين نامه هاي انتظامي، آئين نامه دادرسي به تخلفات پزشكي، ابلاغ آئين نامه دستورالعمل نحوه تبليغ آگهي هاي پزشكي را از مهمترين امور انجام شده سازمان با هدف ساماندهي وضعيت بهداشت و درمان ذكر كرد و گفت: وضع تبليغات در رسانه ها در حال حاضر مناسب نيست و بايد براساس دستورالعمل ابلاغ شده از سوي سازمان نظام پزشكي، آگهي  دهنده و آگهي گيرنده، براساس چارچوب اين آئين نامه اقدام به درج آگهي نمايند.
صدر، تعامل و همكاري اخير شهرداري تهران در خصوص تابلوهاي مطب ها را مثبت ارزيابي كرد و گفت: اقدام فرهنگي و ديني در جامعه پزشكي در خصوص ويزيت رايگان به مناسبت هاي مختلف يكي ديگر از قدم هاي مثبت است.

مدير امور مشمولان ستاد كل نيروهاي مسلح اعلام كرد:
معافيت نفرات برتر كنكور و ورزشكاران ملي لغو شد
سايت پليس: مدير امور مشمولان ستاد كل نيروهاي مسلح گفت: مطابق قانون جديد معافيت نفرات برتر كنكور و ورزشكاران ملي كه در گذشته اعمال مي شد، لغو شده و اين افراد از اين پس ملزم به اعزام به خدمت نظام وظيفه با شرايط خاص شدند.
سردار موسي كمالي، افزود: تمامي نفرات اول كنكور كه مشمول هستند جهت اعزام به خدمت بايد با مراجعه به بنياد نخبگان و اخذ معرفي نامه به مراكز نظام وظيفه مراجعه كنند.
وي افزود: موضوعات علمي از سوي ستاد كل نيروهاي مسلح جهت تحقيق به اين افراد داده مي شود كه اين موضوعات مربوط به مسائل مختلف كشور يا مسائل مربوط به نيروهاي مسلح است و اين نخبگان به جاي خدمت در پادگانها در خارج از مراكز نظامي در خصوص موضوعات ارائه شده تحقيق كرده و نتايج تحقيقات خود را به هيات داوري ارائه مي كنند.
سردار كمالي خاطرنشان كرد: هيات داوري بعد از ارزيابي تحقيقات ارائه شده آن را تأييد و سپس در يك دوره ويژه تحت آموزش مربيان خاص، مسائل دفاعي به نخبگان آموزش داده و سپس كارت پايان خدمت براي آنها صادر مي شود.
وي در پاسخ به سؤالي در خصوص مدت خدمت سربازي نخبگان گفت: مدت خدمت بستگي به ارائه نتايج تحقيقات ارائه شده به فرد است و چنانچه فرد بتواند هرچه سريعتر آن را ارائه كند در صورت تصويب كارت پايان خدمت خود را اخذ مي كند، ولي سقف آن مدت ۲۴ ماه است.
سردار كمالي خاطر نشان كرد: اين شرايط در خصوص ورزشكاران ملي مشمول نيز خواهد بود و اين افراد نيز با شرايط ويژه به خدمت اعزام خواهند شد.

دادگاه متهمان سقوط ۱۳۰-C اواخر مرداد برگزار مي شود
گروه اجتماعي- دادگاه متهمان سقوط هواپيماي ۱۳۰- c تا آخر مرداد ماه برگزار مي شود.
سازمان قضايي نيروهاي مسلح با صدور اطلا عيه اي از احتمال برگزاري  نخستين جلسه دادگاه رسيدگي به پرونده متهمان سقوط هواپيماي ۱۳۰- c در اواخر مرداد خبر داد.
در اين  اطلا عيه آمده است: پرونده سانحه سقوط هواپيماي ۱۳۰- c پس از مطالعه در دادگاه رسيدگي كننده، بررسي هاي مختلف، نشست با كارشناسان، بازديد از برج مراقبت فرودگاه مهرآباد و پايگاه هوايي مهرآباد در حال آماده شدن براي رسيدگي در دادگاه است.
در اين اطلا عيه تاكيد شده است: در موقع مناسب از شاكيان پرونده و وكلاي قانوني آنها براي حضور در دادگاه با احضارنامه رسمي دعوت خواهد شد.

تعامل سازمان بهزيستي با شهرداري تهران
گروه اجتماعي- معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي كشور گفت: امسال مابين سازمان بهزيستي و شهرداري تهران تعامل جديدي آغاز خواهد شد.
محمدرضا خباز با بيان اين مطلب در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران گفت: طبق توافقاتي كه مابين مديران اجتماعي شهرداري تهران و معاونت اجتماعي سازمان بهزيستي كشور انجام شد مقرر شد تا اين دستگاه  ها هماهنگي  هاي لازم را در كاهش آسيب  هاي اجتماعي به عمل آورند.وي با بيان توافقات بين سازمان بهزيستي كشور و شهرداري تهران تاكيد كرد: سازمان بهزيستي طبق اين توافقنامه در زمينه كودكان خياباني و كار، برنامه  هاي را پي ريزي كرده اند.
خباز تصريح كرد: با توجه به اينكه سياست سازمان بهزيستي كشور در امر واگذاري تصدي گري بعضي از فعاليت  هاي سازمان بهزيستي به بخش خصوصي است با صدور مجوز براي تاسيس مهدهاي كودك و راه اندازي مراكز دختران فراري و زنان آسيب ديده مي توان با شهرداري تهران تعامل خوبي برقرار كرد.

نخستين مركز ترك اعتياد زنان راه اندازي مي شود
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار: مشاور دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور بانوان از راه اندازي مركز DIC زنان خبر داد.
وي د ر گفت و گو با همشهري گفت: زنان معتاد در مقايسه با مردان انگ منفي بيشتري احساس مي كنند و اجتماع نسبت به اين زنان نگرش منفي تري دارد. بنابراين زنان معتاد از حضور در هر جمع و اعتراف به اعتياد خود نسبت به مردان شرمسارترند.
روشنك وامقي همچنين افزود: با همكاري سازمان بهزيستي، وزارت بهداشت، ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمانهاي مردم نهاد به زودي اولين مركز DIC ويژه زنان راه  اندازي مي شود.وي افزود: در بحث درمان معتادان موانعي وجود دارد كه رفع آنها تنها راه دستيابي به نتايج مثبت در درمان زنان است و همان طور كه معتادان مرد به ويژه معتاداني كه به صورت داوطلبانه به مراكز درماني مراجعه مي كنند بيمار تلقي مي شوند، زنان معتاد نيز، بايد با چنين ديدگاهي در مراكز درماني پذيرش شوند.وامقي همچنين گفت: زنان معتاد عمدتاً از سوي دوستان و خانواده خود حمايت نمي شوند و از آنجا كه اكثر اينها داراي همسران معتاد هستند، از حمايت همسر نيز محروم هستند.
وي گفت: زنان معتاد معمولاً داراي خانواده و فرزند هستند و موضوع نگهداري از فرزندان نيز مهم ترين مانع مراجعه اين افراد به مراكز درماني محسوب مي شود و اكثر آنها از وضع اقتصادي مناسبي برخوردار نيستند و نمي توانند براي درمان خود هزينه كنند.
وامقي افزود: با توجه به مشكلات زنان معتاد، بايد زنان را كمتر به حالت اقامتي و بستري تحت درمان قرار دهيم و درمان آنها بايد بيشتر به صورت سرپايي باشد و در صورتي كه به دليل نوع ابتلا، مدت ابتلا و ماده مصرفي ناچار به بستري زنان معتاد براي درمان باشيم، بايد شرايطي فراهم كنيم كه فرزندان آنها نيز در كنارشان حضور داشته باشند يا در طول پروسه درمان زمينه نگهداري از فرزندان زنان معتاد را با پرداخت هزينه فراهم كنيم.

پاسخ مسئولان
براي رفع مشكل برق اقدام شد
روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق استان تهران در پاسخ به پيام درج شده در ستون «با مردم» همشهري مورخ ۱۳/۴/۸۵ تحت عنوان افت ولتاژ برق در روستاي آغش هشتگرد توضيح داده است:
«بر اساس گزارش منطقه، برق مربوطه با بهينه سازي شبكه خط ۲۰ كيلوولت و افزايش تپ ترانسفورماتور هوايي موجود نسبت به رفع مشكل اقدام گرديد و درحال حاضر اهالي روستاي مذكور از برق مطمئن و پايدار برخوردار مي باشند».

با مردم
پاسخي داده نشد
در مورد عدم پرداخت يارانه مسكن فرهنگيان كه در اين ستون هم درج شده بود، هنوز پاسخ مشخصي داده نشده است.
آقاي جاوله- تهران
چرا فقط آقايان؟!
چرا در رشته عمران در مقطع كارداني به كارشناسي هر سال تنها داوطلبان مرد پذيرفته مي شوند. آيا بهتر نيست در اين رشته به خانم ها نيز امكان ادامه تحصيل و خدمت به مردم و مملكت داده شود؟
خانم افرازي - تهران
به اميد كاهش تخلفات رانندگي
اقدام بايسته پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي در برخورد با رانندگان متخلف در تهران، به ويژه سرعت غيرمجاز، چشم انداز بهتري براي كاهش اين تخلف رايج و حادثه ساز گشوده است. اخذ جريمه نقدي و توقيف خودرو كه اكنون به اجرا درآمده، بايد مدت ها پيش از اين انجام مي شد تا شاهد ازدست رفتن زندگي قربانيان سرعت نباشيم. اميد است اقدامات مطلوب فعلي، درسطح جاده هاي كشور نيز به اجرا درآيد.
آقاي هاشم شكوهي رينه- تهران
تقاضا براي رسيدگي به يك شكايت
سه سال پيش مؤسسه اي تحت نام «آژانس مسافرتي (ب- ط) با فروش بليت و اعلام آمادگي به منظور اعزام متقاضيان زيارت و سفر به مكه، سوريه، كويت و آسياي جنوب شرقي،به رغم دريافت مبلغ يك ميليارد و پانصد ميليون تومان پول از افراد متقاضي، به تعهدات خود عمل نكرد و با شكايت ۸۰۰ نفر از افراد زيان ديده، مراتب به اداره آگاهي و مراجع قضايي ارجاع شد و از آنجا كه به دليل به طول انجاميدن مراحل دادرسي، هنوز شاكيان به حقوق خود دست نيافته اند، از قوه محترم قضائيه خواستار رسيدگي مي باشيم.
آقاي محمد نظري- نماينده شاكيان
تحويل داروي بدون نسخه
بعضي از داروخانه ها در سطح استان يزد(افراد بدون مدرك تحصيلي و پزشكي) مبادرت به تحويل داروي بدون نسخه و حتي دخالت در امور پزشكي مي كنند كه بي شك خطراتي براي بيماران در بر دارد. اميدواريم سازمان نظام پزشكي به اين معضل رسيدگي نمايد.
دكتر عباس هاشم بيگي- يزد
تعامل بايد دوجانبه باشد
وقتي مسافر يك پرواز هوايي به پرواز نمي رسد، تنها مبلغي از بهاي بليت(نه تمام آن) به متقاضيان پرداخت مي گردد اما در ازاي تأخيرهاي چندساعته پرواز هواپيماها كه روبه افزايش هم مي باشد، خسارتي به مسافران پرداخت نمي شود، در حالي كه حقوق مسافر هم بايد رعايت گردد.
آقاي وحيديان
زمين هاي بلاتكليف
در منطقه كن سولقان(پشت حصار)، زمين هاي واقع در محدوده طرح آزادراه تهران- شمال در وضعيت بلاتكليف قرار گرفته است؛ نه دست اندركاران پروژه آزادراه اين زمين ها را مي خرند و نه اجازه فروش آنها به ديگر خريداران داده مي شود. خواستار روشن شدن وضعيت براي صاحبان زمين ها مي باشيم.
آقاي اميري- تهران
هر دو مجوز مي خواهد
براي قطع پيام هاي تبليغاتي تلفن همراهم به مخابرات مراجعه كردم. در پاسخ گفتند كه بايد فرم پر كنم و نامه بدهم. سؤال اين است كه آيا براي برقراري پيام هاي بازرگاني و تبليغاتي از صاحبان تلفن اجازه گرفته شد؟!
آقاي شيرزاد- تهران
كمبود پمپ بنزين
از تقاطع دولت آباد- آزادگان تا چهارراه تهرانپارس، يك پمپ بنزين وجود ندارد، در صورتي كه در كنار اين بزرگراه و بزرگراه افسريه، مكان هاي مناسبي براي احداث پمپ بنزين موجود است.
آقاي غفاري- تهران
خطر اتوبوس هاي فرسوده
در خطوط تهران- كرج به ويژه باغستان، فرديس، مارليك، گوهردشت و... هنوز از اتوبوس هاي فرسوده متعلق به عهد جنگ جهاني دوم استفاده مي شود. براي نوسازي شبكه حمل ونقل فرسوده اين مسيرها، كدام دستگاه بايد اقدام كند؟ تأخير در اين مورد، علاوه بر تضييع حقوق مردم، موجب وقوع حوادث رانندگي ناگوار هم خواهد شد.
آقاي زكي زاده- كرج

آسفالت نيمه كاره
كيلومتر ۱۲ جاده ورامين نرسيده به قلعه نو واقع در جاده فيروزآباد، بخشي از آسفالت جاده به قصد مرمت و نوسازي مدتهاست كنده شده و آسفالت نو جايگزين آن نشده است. بخش وسيعي از جاده فيروزآباد نيز فاقد روشنايي است.
آقاي قنبري- تهران
كمبودهاي يك پارك
پارك پليس واقع در فلكه چهارم تهرانپارس نياز به مراقبت و تأمين تجهيزات دارد تا خانواده ها بتوانند از امكانات موجود اين پارك استفاده كنند.
خانم باقري- تهران

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |