دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۹ - Aug 14, 2006
برنامه« مسلمانان در فضا»براي اقامه نماز
011274.jpg
گروه علمي فرهنگي- وحيد رضا نعيمي:در حالي كه مالزي آماده مي شود در سال ميلادي آينده نخستين فضانورد اين كشور را روانه ايستگاه فضايي بين المللي كند، پرسش هايي چند مطرح است،  از جمله آن كه چه پژوهش علمي انجام شود؟ چه غذاي محلي به همراه برده شود و كدام يك از داوطلبان انتخاب شوند؟
اما در اين مورد براي مالزيايي  هاي مسلمان سؤال هاي ويژه اي نيز مطرح است، مانند اين كه در فضاپيمايي در حال گردش و در مكاني كه روز فقط ۹۰ دقيقه طول مي كشد، چگونه مي توان پنج نوبت نماز را خواند؟
به نوشته سايت ديسكاور، سه ماه پيش سازمان فضايي ملي مالزي نشست دو روزه اي با عنوان اسلام و فضا براي پرداختن به سؤالاتي از اين دست برپا كرد. يكي از ابزارهايي كه در اين نشست عرضه شد، برنامه اي كامپيوتري به نام «مسلمانان در فضا» بود كه زمان نمازگزاري مسلمانان را محاسبه مي كند و با استفاده از هندسه دوار، قبله را معين مي كند.
در مورد زمان نمازگزاري، اين برنامه، روزهاي ۹۰ دقيقه اي فضاپيما را به پنج قسمتي تقسيم مي كند كه در روي زمين رعايت مي شود. آنگاه اين پنج زمان را با زمان گرينويچ مرتبط مي كند. در نتيجه فضانوردان مي توانند هم در زمان مقرر زمين و هم در زمان مقرر فضاپيما نماز به جا آورند.
زين العابدين، مهندس دانشگاه ملي مالزي اين برنامه را روي دستگاه كوچكي نصب كرده است كه فضانوردان مي توانند به راحتي با خود همراه ببرند. منابع نزديك به سازمان فضايي مالزي مي گويند ساير سؤالات مذهبي احتمالاً با راه حل هايي پاسخ داده خواهد شد كه روي زمين به دست آمده باشد.

شاهزاده فارس در نينتندو
011229.jpg
گروه علمي فرهنگي- يكي از عجيب ترين خبرهاي هفته پيش در مورد بازي شاهزاده فارس است. در حالي كه زمان عرضه كنسول نينتندو يعني wii نزديك مي شود(كه البته تاريخ دقيق آن هنوز مشخص نشده)، شركت هاي بزرگ بازي سازي، ليست بازي هاي خود را براي اين كنسول اعلام مي كنند. يوبي سافت هم براي شروع كنسول، يك ليست هفت تايي از بازي هاي خود اعلام كرده است. در اين اعلام رسمي، از چند بازي در حال ساخت هم نام برده شده كه يوبي هيچ اطلاعاتي درباره آنها اعلام نكرده است.
اما يك سايت خبري هموطن يوبي سافت به نام com .Jeuxpo هم همين اعلاميه يوبي را منتشر كرده اما با يك تفاوت جزيي. در خبر Jeuxpo به جاي بازي در حال ساخت نام شاهزاده فارس ديده مي شود! چيزي كه تعجب همه كساني را كه خبر را خوانده اند، برانگيخت. طبق اعلام اين سايت، نسخه wii از بازي شاهزاده فارس(كه هنوز معلوم نيست يك بازي جديد خواهد بود يا همان نسخه هاي قبلي است) در ماه مارس سال ۲۰۰۷ وارد بازار خواهد شد. هنوز خبر در سايت Jeuxpo وجود دارد و يوبي سافت هم اين شايعه را رد يا تأييد نكرده است.
دو احتمال وجود دارد؛ اول اين كه خبر كاملاً ساختگي باشد و سايت Jeuxpo قصد شوخي با بيننده هاي خودش را داشته. دومين احتمال كه بيشتر به حقيقت نزديك است، اين است كه Jeuxpo به خاطر نزديك بودن يوبي سافت، از اولين متن اعلاميه آنها خبردار شده و احتمالاً يوبي قبل از انتشار نهايي، تغييراتي در آن داده و نام شاهزاده فارس را حذف كرده است. به هر حال، اين شايعه چندان دور از ذهن نيست و ممكن است يوبي يك نسخه جديد براي wii در حال آماده كردن داشته باشد. اگر اين طور باشد، بايد گفت نينتندو در جذب عنوان هاي خوب، موفق بوده است.

توفان هاي كشنده مريخي
011226.jpg
گروه علمي فرهنگي- تحقيقات جديد نشان مي دهد كه توفان ها و گردبادهاي عظيم مريخي مي توانند منجر به ريزش نوعي دانه هاي برف مانند در اين سياره شوند. اين توفان ها مقادير انبوهي الكتريسيته ساكن توليد مي كنند كه مي تواند ملكول هاي آب و دي اكسيد كربن را از هم جدا و در نتيجه ملكول هاي پراكسيد هيدروژن ايجاد كند. اين ملكول ها به صورت دانه هاي برف مانند فرو مي ريزند و با پوشاندن تمامي سطح مريخ، ساختارهاي ملكولي حيات را از بين مي برند و مانع از تشكيل حيات در اين سياره مي شوند.
به گزارش سايت نجوم، گريگوري دلوري، فيزيكدان دانشگاه بركلي در كاليفرنيا مي گويد كه براساس تجربيات آزمايشگاهي و مدل هاي نظري، اكسيدهاي شيميايي مي توانند توسط الكتريسيته ساكن و در گردبادهاي شديدي كه براي ماه ها سطح سياره را در پوششي سرخ رنگ فرو مي برند، ايجاد شود. اگر اين اكسيدها در طول سه ميليارد سال گذشته مرتباً ايجاد شده باشند، پس مريخ كنوني احتمالاً بايد سياره اي خشك و غبارآلود باشد. در چنين شرايطي بايد ميزان پراكسيد در خاك اين سياره به تدريج آنقدر زياد شده باشد كه امكان وجود حيات را به شكلي كه ما مي شناسيم از بين برده باشد. اين پديده تأثير بسيار زيادي در توصيف آزمايش هاي صورت گرفته توسط مريخ گرد وايكينگ در دهه هفتاد مي گذارد. هدف اصلي وايكينگ، آزمايش خاك سرخ رنگ مريخ براي دست يافتن به نشانه هايي از حيات در چهار آزمايش جداگانه بود. اين آزمايش ها شامل اضافه كردن آب و برخي مواد كمكي براي رشد به خاك مريخ بود. توليد گاز در اين شرايط مي توانست به معناي نشانه اي از حيات ميكروارگانيزم ها تلقي شود.
نتايج حاصله نمي تواند چندان قابل اعتماد باشد زيرا از يك سو گازهاي به دست آمده بسيار كم و محدود هستند و از سوي ديگر ساير آزمايش ها نيز هيچ گونه علامتي از حيات را در اين سياره نشان نمي دهند.

رسوايي براي اي او ال
گروه علمي فرهنگي- اي او ال ۱۹ ميليون كليدواژه جست وجو شده در يك دوره سه ماهه در موتور جست وجوي خود را منتشر كرد.
فهرست اين كليدواژه ها در سايت www.research.aol.com قرار داشت اما پس از انتقادات صورت گرفته اين اطلاعات از وب سايت اي او ال حذف شد. اما بسياري از كاربران اين فهرست را ذخيره كرده اند و هم اكنون در وب لاگ هاي خود قرار داده اند.
اي او ال هشدار داده بود اين اطلاعات تنها با هدف تحقيقات دانشگاهي منتشر شده و استفاده تجاري از اين اطلاعات غيرقانوني محسوب مي شود. اما خيلي ها در واكنش به اين كار اي او ال گفتند كه انتشار كليدواژه هاي كاربران، در واقع افشاي اطلاعات محرمانه محسوب مي شود. گوگل چند ماه قبل به رغم فشارهاي حكومتي، از اعطاي همين اطلاعات به وزارت دادگستري آمريكا امتناع كرد .

علمي فرهنگي
اولين كنفرانس تجارت الكترونيك و تجارت جهاني
گروه علمي فرهنگي- نخستين كنفرانس تجارت الكترونيك و تجارت جهاني آبان ماه در تهران برگزار مي شود.
آذر هوشنگي- دبير اين كنفرانس- با بيان اين مطلب به همشهري گفت: اين كنفرانس در تاريخ چهاردهم آبان ماه سال جاري در سالن همايش هاي بين المللي رازي برگزار مي شود.وي هدف از برگزاري كنفرانس را آشنايي هر چه بيشتر مديران ارشد و تصميم  ساز كشور و همچنين بنگاه ها با مقوله مالكيت فكري و امكان حضور در بازارهاي جهاني ذكر كرد و افزود: جهاني شدن، هر روز ابعاد گسترده تري مي يابد. بنابراين بايد انديشه هاي سنتي و جزء نگر را كنار گذاشت و مديران فراانديش و آينده نگر، اهداف جهاني را فراروي خود قرار دهند.
وي افزود: مطابق با سند چشم انداز بيست ساله ايران در افق ،۱۴۰۴ ايران كشوري است توسعه يافته با جايگاه اول اقتصادي، علمي و فناوري در سطح منطقه و داراي تعامل سازنده و مؤثر در روابط بين الملل. بر اين اساس، لازمه تحقق اهداف در سند چشم انداز، تعامل سازنده و مؤثر با اقتصاد جهاني است كه از طريق ارتقاي توان رقابت محصولات داخلي با اقتصاد بين الملل امكان پذير است.
تاليف كتاب «پرورشي» در سال تحصيلي جديد امكان پذير نيست
مهر: معاون وزير آموزش و پرورش اعلام كرد: در سال تحصيلي جديد كتابي با عنوان كتاب پرورشي نخواهيم داشت.
مهدي نويد ادهم در پيگيري ابلاغ قانون احياء معاونت پرورشي در آموزش و پرورش و بخشي از آن كه آموزش و پرورش را موظف به تدوين كتب درسي كرده است، افزود: تاليف كتاب پرورشي نيازمند برنامه ريزي دقيق است اما هنوز در اين مورد تصميمي گرفته نشده است.
رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي در پاسخ به سئوالي ديگر مبني بر رويكردهاي جديد معاونت پرورشي در تاييد خسته كننده بودن اين نوع كلاس ها در گذشته، تاكيد كرد: اين خستگي در كلاس هاي جديد پرورشي تكرار نخواهد شد.
معاون وزير آموزش و پرورش يادآور شد: حاكميت معاونت پرورشي بر اساس رويكرد فرهنگي و تربيتي خواهد بود. برنامه ها و كتاب هاي درسي نيز طبق اين محورها بازخواني و بازتعريف مي شود. وي دوري از حافظه گرايي و افزوده شدن بر معلومات و دانش واقعي دانش آموزان را از نكات قابل تاكيد احياء معاونت پرورشي دانست و اضافه كرد: كار گروهي و تفكر خلاق به برنامه هاي درسي افزوده خواهد شد.
ثبت اولين قهوه خانه سنتي ايران در فهرست آثار ملي
گروه علمي فرهنگي- قهوه خانه آذري تهران در فهرست آثاري ملي ايران قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان تهران اين اثر فرهنگي- تاريخي كه در ابتداي خيابان ولي عصر (عج) واقع شده است، به دليل معماري سنتي ارزشمند آن كه در سال ۱۳۷۲ با نظارت و مشاوره حوزه مردم شناسي دفتر پژوهش هاي فرهنگي و توسط شركتي تخصصي ساخته شده و نيز كاربري خاص آن كه به خوبي و با لحاظ طراحي داخلي و شيوه هاي سنتي پذيرايي از ميهمانان و گردشگران طراحي شده است، در اوائل سال جاري در «شوراي فني و ثبت» واجد شرايط ثبت در فهرست آثار ملي تشخيص داده شد.
در گذشته بساط نقالي، شاهنامه خواني و برخي باز ي هاي سنتي مرسوم نظير ترنا بازي در اين قهوه خانه برقرار بوده است، چند سالي هم مرشد زرو نقال معاصر در آن نقل گفته و در شبهاي محرم نيز در آن ذكر مصيبت برپا بوده است كه پس از بازسازي مجدداً بساط نقالي، تعزيه خواني و نمايش نقاشي هاي زيباي قهوه خانه اي راه افتاد و شاعران معاصر در آن به اجراي برنامه هاي ذكر، مداحي و غزلخواني مي پردازند.

آموزش عالي
آغاز طرح پايش و اعطاي جوايز به نوآوري ها
ايسنا: سازمان توسعه نوآوري هاي دانشجويان كشور، وابسته به جهاد دانشگاهي در قالب طرح پايش نوآوري هاي دانشجويي(پند) با اعطاي جوايز علمي از دانشجويان نوآور در رشته هاي مختلف تقدير مي كند.
طرح پايش نوآوري هاي دانشجويي(پند) به منظور ترويج فرهنگ نوآوري و آشناكردن دانشجويان با مقوله خلاقيت و نوآوري و همچنين بهره گيري از استعدادها و خلاقيت ها و ايده هاي آنها در جهت حل مشكلات و مسائل مبتلا به سازمان هاي فعال در عرصه صنعت، اقتصاد و فرهنگ اجرا مي شود.
برنامه اين طرح شامل جمع آوري، ارزيابي، دسته بندي و گزينش طرح هاي نوآورانه دانشجويي با هدايت متخصصان ذيربط بوده كه در پايان مرحله گزينش، پروپوزال هاي تحقيقاتي مورد نياز طرح هاي منتخب توسط متخصصان همكار طرح و با كمك ارائه دهنده طرح، تهيه شده و جهت بهره برداري سازمان هاي متقاضي ارائه مي شود تا نوآوري هاي برتر دانشجويي در جهت توسعه كشور مورد استفاده قرار گيرند، ضمن آنكه به طرح هاي برتر كه حائز بالاترين امتياز در گروه خود شده اند، جوايز ارزنده اي به نام شهداي عالي مقام انقلاب اسلامي اهدا خواهد شد.
فعاليت ۵ هزار نيروي متخصص در پارك فناوري پرديس
مهر: پارك فناوري پرديس ۱۲ آذر ماه سال جاري همزمان با ميلاد امام هشتم(ع) با حضور مسئولان كشوري به بهره برداري مي رسد كه اين پارك زمينه فعاليت ۵ هزار نيروي متخصص را فراهم مي سازد.
پارك فناوري پرديس با هدف تجاري سازي نتايج تحقيقات و تحقق ارتباط صنعت و دانشگاه، كمك به ايجاد و حمايت از موسسات و شركت هاي تحقيقاتي و مهندسي نوپا، كمك به جذب سرمايه گذاري خارجي و تسريع روند انتقال تكنولوژي، افزايش قدرت رقابت و رشد صنايع متكي بر دانش و ايجاد محيطي جهت شناسايي و ارائه توانمندي هاي تكنولوژي كشور(فن بازار) راه اندازي مي شود.
در اين پارك سه نوع استقرار وجود دارد. استقرار شركت هاي نوپا (Stat -up) كه ويژگي آنها عدم وجود منابع مالي و تجربه كاري با ريسك بالا است كه اين شركت ها در مراكز رشد فناوري پارك استقرار داده مي شوند. استقرار شركت هاي كوچك و متوسط (SME) نوع اول با ويژگي عدم نياز به ساختمان مستقل و عدم وجود منابع مالي براي ساخت ساختمان مستقل نوع ديگري از استقرار در پارك فناوري پرديس است كه اين شركت ها در ساختمان چند مستاجره استقرار مي يابند. نوع سوم استقرار در پارك فناوري پرديس مربوط به شركت هاي كوچك و متوسط نوع دوم (SME) است كه ويژگي اين پارك ها داشتن سابقه كار و توان مالي خوب است كه اين شركت ها با خريد زمين و ساخت مركز تحقيقات و فناوري توسط شركت در پارك مستقر مي شوند.
آخرين وضعيت كنكوري هاي معترض اصفهاني
مهر: آخرين وضعيت داوطلبان معترض يكي از حوزه هاي آزمون سراسري سال ۱۳۸۵ در اصفهان كه آزمون با تاخير در اين حوزه برگزار شده بود، اعلام شد.
با توجه به جلسه اي كه با حضور رئيس سازمان سنجش آموزش كشور، معاونان اين سازمان و چندين كارشناس آماري مرتبط با بحث كنكور و دو تن از اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس برگزار شد، مشخص گرديد نمرات اكتسابي توسط داوطلبان اين حوزه در مقايسه با سال هاي گذشته تفاوت چنداني ندارد و نتايج حاصله نشان دهنده اختلاف تنها چند صدمي نمرات است.
نتايج حاصل از اين جلسه به صورت مكتوب براي تمامي داوطلبان اين حوزه امتحاني ارسال مي شود تا با مشاهده نتايج بررسي هاي صورت گرفته به عدم اختلاف بين نتايج امسال با سال گذشته در همين حوزه امتحاني پي ببرند.
البته با تشكيل كميته بررسي به اعتراضات داوطلبان اصفهاني كه دو تن از اعضاي كميسيون آموزش در آن عضويت دارند، داوطلبان معترض، همچنان حقشان محفوظ است و مي توانند اعتراض خود را مكتوب به سازمان سنجش ارائه كنند تا سازمان در كميسيون خاص به اعتراض اين داوطلبان رسيدگي كند و در صورت لزوم به كميته مذكور جهت بررسي نهايي ارجاع شود تا جهت بازگرداندن حق به داوطلب اقدامات لازم صورت گيرد.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |