يكشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۴ - Aug 20, 2006
براي ساخت فيلم به مناسبت المپيك 2008 چين صورت گرفت
مجيدي در كنار اليوراستون، لوك بسون و تورناتوره
012336.jpg
012327.jpg
012330.jpg
012333.jpg
گروه ادب و هنر كامران محمدي: نام مجيد مجيدي در يك پروژه چيني، در كنار فيلمسازان بزرگ دنيا، اليور استون، لوك بسون و تورناتوره قرار گرفت.
قرار است در اين پروژه، مجيدي به دعوت شهرداري پكن و به مناسبت برگزاري المپيك 2008 چين، يك فيلم پنج دقيقه اي 35 ميلي متري درباره پايتخت تاريخي چين بسازد. علاوه بر اين چهار فيلمساز، كونگ يونگ كره اي نيز در اقدام سينمايي – ورزشي چيني ها حضور دارد. اما آنچه حضور مجيدي را در اين پروژه مهمتر از نبود فيلمسازي چيني مي كند، شيوه سينمايي اين كارگردان برجسته ايران است.
مجيدي شايد از آن جهت از بين تمام فيلمسازان بزرگ ايران همچون كيارستمي و مخملباف (كه اتفاقاً چهره هاي بين المللي تري نيز هستند) برگزيده شد كه بيش از هر فيلمساز ديگري، در نوع نگاه، روايت و موضوعات، ايراني است. فيلمسازي كه با توجه به زيبايي هاي بصري زندگي شرقي كودكان فقر و تنهايي در بچه هاي آسمان و رنگ خدا به شهرت رسيد و با ادامه اين فرايند و تمركز بر موضوعات همرنگ با جهان رواني ايراني ها، محبوبيت خود را در بين عامه مردم حفظ كرد.
انتخاب چيني ها با نگاه به كارنامه سينمايي هر يك از پنج كارگردان مورد نظرشان، گزينش معنادار و هوشمندانه اي است . اليوراستون، كارگردان آمريكايي نامدار و صاحب سبك سينماي جهان نيز، همچون مجيدي، از جمله بهترين فيلمسازان آمريكايي است كه بيش از هر چيز، فرهنگ و نوع نگاه و دلمشغولي هاي آمريكايي ها را به نمايش مي گذارد. جوخه ، بهشت و زمين ، قاتلين بالفطره ، متولد چهارم جولاي و جي.اف. كندي ، آثار بزرگ استون، همگي طرح مسايل اساسي آمريكاست. جنگ ويتنام در جوخه و متولد چهارم جولاي، ترور رئيس جمهوري محبوب و متفاوت آمريكا در جي.اف. كندي و روايت حيرت انگيز خشونت افسارگسيخته و بي دليل آمريكا در قاتلين بالفطره، اليوراستون را به فيلمسازي تبديل كرده اند كه شايد بهترين نماينده از سينماي آمريكا باشد.
علاوه بر اينها، آخرين ساخته جنجالي استون، مركز تجارت جهاني نيز همچون آثار گذشته اش به دلمشغولي بزرگ آمريكايي ها، فاجعه اي كه بر ذهن تمام مردم اين كشور اثر گذاشت، مي پردازد.
اما چيني ها از اروپا نيز دو كارگردان ويژه را انتخاب كرده اند: لوك بسون، كارگردان فرانسوي صاحب سبك سينماي اروپا و جوزپه تورناتوره، كارگردان فيلم افسانه اي سينما پاراديزو . اين دو كارگردان نيز به عنوان نمايندگان اروپايي پروژه پكن، مي توانند بهترين گزينه ها براي تماشاي نگاه اروپايي به پايتخت چين باشند.
لوك بسون با فيلم هايي چون حرفه اي (لئون)، نيكيتا و پيامبر: داستان ژاندارك ، نمونه اي از سينماي اروپايي عميق را با تلخي و وهم آلودگي هنر فرانسوي به دنيا ارايه كرده است. به ويژه در ژاندارك، بسون يك فرانسوي هنرمند است و اگرچه در حرفه اي، يك فيلمساز هاليوودي است، اما فعاليت هاي فراوان اين فيلمساز در مقام فيلمنامه نويس و تهيه كننده در سينماي فرانسه، ردپاي عميقي را از وي به جا گذاشته است.
علاوه بر لوك بسون، جوزپه تورناتوره نيز با ساخت مالنا ، فيلم محبوب ايراني ها، به نگاهي كاملاً ايتاليايي با فرهنگ و خرده فرهنگ هاي اين كشور رسيده است. تورناتوره كه با فيلم پزشك در سال 1985 فيلمسازي را آغاز كرده است، از همان ابتدا نشان داد كه قصد ندارد از آمريكا يا حتي كشورهاي اروپايي نظير فرانسه تقليد كند و اگر چه آثار بعدي اش به ويژه سينما پاراديزو در تمام دنيا با استقبال ماندگار مواجه شد، اما همواره كارگرداني كاملاً ايتاليايي بوده است. صرفاً براي رعايت تشريفات ساده با بازي رومن پولانسكي ، فيلمساز برجسته لهستاني الاصل و ژرار دوپارديو ، يكي ديگر از آثار برجسته تورناتوره است كه در آن به تمامي، فضاي سياه دنياي تلخ روشنفكران ايتاليايي را به نمايش مي گذارد.
فيلمي به غايت جذاب كه باز هم براي تماشاگران ايراني، بسيار قابل فهم و لذت بخش بوده است. در واقع، آثار تورناتوره شايد به علت نزديكي دنياي ايراني ها به ايتاليايي ها، همواره در ايران با استقبال چشمگيري مواجه شده اند و هنوز، نسخه ويديويي سينما پاراديزو در بين مردم، دست به دست مي چرخد.
حالا، حضور مجيدي در بين اين سه كارگردان برجسته دنيا و در كنار يك فيلمساز كم و بيش گمنام كره اي (كه قطعاً نماينده مناسبي براي سينماي آسياي جنوب شرقي است) نشان مي دهد كه سينماي مجيدي توانسته است بيش از كارگردانان ديگر، در انتقال نگاه ويژه ايراني ها به دنيا موفق باشد و اين براي او و سينماي ايران، موفقيت قابل توجهي است.

چهره روز
جواد عبداللهي
زندگي در سكوت ميان نت ها
012339.jpg
گروه ادب و هنر- دنياي موسيقي، دنياي غريبي است. از يك طرف، سر در سكوت و انزوا دارد و از سوي ديگر، در صدا و هياهو. شايد به همين علت است كه موسيقيدانان نيز در دو سوي هياهو و سكوت مي  ايستند؛ گروهي در انزوا و بي ادعا، گروهي پرهياهو و پرمدعا.
محمدجواد عبداللهي از گروه اول است. نوازنده و آهنگسازي كه حالا پس از 50سال همنشيني با كلاويه ها و برق خيره كننده تن براق پيانو، تنها به پرورش شاگرد مي انديشد و در سكوت ميان نت ها روزگار مي گذراند. عبداللهي 64 ساله موسيقي را با جواد معروفي در 50 سال پيش آغاز كرده است. آشنايي با معروفي براي عبداللهي 14ساله در واقع آشنايي با پيانو بود و آشنايي با پيانو، ورود به هنرستان آزاد موسيقي ملي. عبداللهي در هنرستان موسيقي ملي، رتبه نخست را به دست آورد، اما معروفي را تا پايان عمرش رها نكرد.
ناتانيا خاراطيان، كارمن اسوريو، هرمز فرهت (پسرعموي شاهين فرهت) و پري بركشلي از ديگر استادان جواد عبداللهي بوده اند كه پيانو كلاسيك را به وي آموخته و راه را براي اجراي اركسترهاي فيلارمونيك نيز باز كردند.
شور زندگي ، شش قطعه ساخته و نواخته عبداللهي است كه براي چندمين بار توسط انتشارات سروش منتشر شده است.

طولاني ترين نقاشي جهان با عنوان محمد رسول الله(ص)
ادب و هنر- طولاني ترين نقاشي جهان در ابتداي هزاره سوم و در سال پيامبر اعظم(ص) با عنوان محمد رسول الله(ص) روز 31 مرداد توسط نوجوانان كشورمان به تصوير كشيده مي شود.
نوجوانان كشورمان در رده هاي سني۱۰ تا 19 سال (ايراني و خارجي) به نقاشي با موضوع اصلي حضرت محمد(ص) خواهند پرداخت. همچنين بيش از 50موضوع جانبي مانند اسلام، مهرورزي، تكريم بزرگان، حقيقت جويي، انسانيت، جنگ نه، سرنوشت، جهان، فلسطين، سرزمين پيامبران، چهارده معصوم، موعود، صلح جهاني و... نيز براي اين نقاشي انتخاب شده است.تعدادي از كارشناسان صاحب نام نقاشي نيز در اين مراسم حضور خواهند داشت تا بر اين نقاشي گروهي نظارت كنند.

به دنبال فروش دور از انتظار فيلم رخ داد؛
دو دستگي در بين تهيه كنندگان سوپرمن
012324.jpg
گروه ادب و هنر- آيا جهان براي يك زندگي بهتر به ابرقهرماني مثل سوپرمن نياز دارد؟ عدم موفقيت كامل سوپرمن برمي گردد در تابستان امسال حكايت از اين مي كند كه تماشاگران سينما نيازي به او احساس نمي كنند. همين مسئله باعث ايجاد دودستگي در بين تهيه كنندگان فيلم شده است.
به نوشته سايت فيلم استد، سوپرمن برمي گردد به كارگرداني برايان سينگر در نمايش عمومي خود در آمريكا حدود 192ميليون دلار فروش كرد و اين در حالي است كه پيش بيني مي شد بازگشت دوباره او بعد از 20 سال دوري از پرده سينما، به يك موفقيت 300ميليون دلاري دست پيدا خواهد كرد.اين روزها مسئولان كمپاني برادران وارنر به اين مسأله فكر مي كنند كه آيا دنباله اي به
سوپرمن برمي گردد ساخته شود يا خير.
يك تحليل گر اقتصادي سينما مي گويد: تماشاگران سينما اين روزها سخت گيرتر شده اند و به راحتي كاراكترهاي ابرقهرمان را قبول نمي كنند. شرايط سخت زندگي مردم معاصر و اتفاقات طبيعي ويران كننده و جنگ ها باعث واقع بين ترشدن مردم و دوري از كاراكترهاي كميك استريپي شده است .

عذرخواهي يك نويسنده به خاطر تحريف تاريخ
گروه ادب و هنر- نويسنده فيلمنامه درام جنگي زير دريايي۵۷۱۰ در يك گفت وگو با شبكه راديويي بي بي سي ازتحريف عمدي تاريخ هنگام نگارش فيلمنامه اين فيلم عذرخواهي كرد.
به نوشته بي بي سي، ديويد آير در اين مصاحبه گفت: من در فيلمنامه اين فيلم، تاريخ جنگ را تحريف كردم و يك دروغ بزرگ گفتم. اين دروغ من تحريف كامل تاريخ است و از همان روز نسبت به اين مسئله احساس ناراحتي مي كنم و حال خوبي ندارم. در فيلمنامه زيردريايي۵۷۱۰ من عنوان كردم كه كد رمزي زيردريايي هاي آلمان نازي را آمريكايي ها پيدا كردند. در حالي كه واقعيت اين بود كه كل نيروهاي متفقين و به ويژه انگليسي ها در كشف اين مسئله نقش اصلي را داشتند.
كار من در اين فيلم يك دروغ كامل بود. من آن زمان اين كار را انجام دادم تا بتوانم نظر تماشاگران آمريكايي را جلب كنم، اما حالا مي گويم كه اشتباه كردم و از اين بابت عذرخواهي مي كنم. تمام تلاشم اين است كه در آينده اين گونه اشتباهات را تكرار نكنم .
زيردريايي۵۷۱۰ سال 2000 روي پرده سينما رفت و با فروش متوسطي روبه رو شد. همان زمان در اروپا و به ويژه انگلستان نسبت به تحريف تاريخي قصه فيلم موضع گيري شد و بسياري از سياستمداران و تاريخ نويسان در سنديت تاريخي قصه فيلم ابراز شك و ترديد كردند. ميتو مكو زاهي نقش اصلي اين فيلم را بازي مي كند.

نمايش آثار برجسته سينماي دفاع مقدس در آمريكا
ايسنا: مجموعه اي از فيلم هاي دفاع مقدس، در برنامه اي با عنوان جنگ در سينماي ايران در موسسه فرهنگي برنز ، وابسته به مركز لينكول در نيويورك به نمايش درمي آيد.
فرشته طائرپور، مسئول هماهنگي اين برنامه در ايران گفت: پنج فيلم سينماي ايران باشو غريبه  كوچك به كارگرداني بهرام بيضايي، بازي بزرگان به كارگرداني كامبوزيا پرتوي، كيميا به كارگرداني احمدرضا درويش، چريكه هورام به كارگرداني فرهاد مهرانفر و از كرخه تا راين به كارگرداني ابراهيم حاتمي كيا براي نمايش در اين برنامه انتخاب شده است.
طائرپور در ادامه گفت: اين فيلم ها به عنوان نمونه هايي از نگاه سينماي ملي به مقوله دفاع مقدس و يا حواشي آن، جهت نمايش در يك مركز فرهنگي نيويورك كه معمولا مورد مراجعه هنرمندان و دانشگاهيان و علاقه مندان به مسائل فرهنگي است، به نمايش درمي آيد. ضمن اينكه ممكن است اين برنامه در مراكز فرهنگي دو ايالت ديگر آمريكا نيز انجام شود.
تاكنون نمايش چنين مجموعه همگوني، با محوريت سينماي دفاع مقدس ايران ، در آمريكا سابقه نداشته است و اگر هم فيلم هايي از اين حوزه مورد انتخاب جشنواره ها قرار گرفته بودند،  با توجه به ويژگي هاي خود آن فيلم، موقعيت حضور يافته بودند.

اخبار كوتاه
مخالفت دانشور با ساخت فيلم زندگي اش
سيمين دانشور با ساخت فيلم درباره خودش مخالفت كرد. اين داستان نويس پيشكسوت كه قرار بود فيلمي از او در پروژه سينمايي بيست فيلم درباره مفاخر ملي و فرهنگي ايران ساخته شود، با ابراز مخالفت با اين كار، گفت: نمي خواهم فيلم شوم. او همچنين گفت كه فيلمساز هم برايش فرقي نمي كند و به طور كلي علاقه اي ندارد جلو دوربين برود.
باغ  فردوس  پنج  بعدازظهر در سينماها
فيلم  باغ  فردوس  پنج  بعد از ظهر ساخته  سيامك  شايقي  از هشتم  شهريورماه  در جدول  اكران  سينماهاي  پايتخت  جاي  مي گيرد.اين  فيلم  با مضموني  اجتماعي  و پرداختي  متفاوت  و جدي،  در كنار آثار قابل اعتنايي  همچون  فيلم  به  نام  پدر آخرين  ساخته  ابراهيم  حاتمي  كيا بر تنوع  جدول  اين  فصل  اكران  مي افزايد.
شانزدهمين سالروز درگذشت اخوان ثالث
مراسم شانزدهمين سالروز درگذشت مهدي اخوان ثالث در آرامگاه اين شاعر معاصر برگزار مي شود. در مراسم يادشده كه از ساعت 17 روز شنبه چهارم شهريورماه برگزار مي شود، علاوه بر شعرخواني جمعي از شاعران، محمدرضا راشد محصل درباره اخوان ثالث و شعر او سخنراني خواهد كرد. اين مراسم پس از درگذشت اخوان ثالث در سال 1369 هر سال بر سر مزار او برگزار مي شود.
جيمز باند جديد در قطب نماي طلايي
دانيل كريگ جيمز باند جديد سينما در يك فيلم ماجراجويانه نوجوانانه نقش اصلي را بازي مي كند. فيلم كه قطب نماي طلايي  نام دارد، براساس قصه كتاب سه جلدي فيليپ پولمن ساخته مي شود.
نمايشگاه سرزمين حماسه با حضور سفير لبنان
حسين خسروجردي، حبيب الله صادقي، حميد شريفي و جمعي ديگر از هنرمندان نقاش و گرافيست حوزه هنري، آثارشان را در نمايشگاهي به نام سرزمين حماسه به نمايش گذاشته اند.
در اين نمايشگاه كه با حضور سفير لبنان و جمعي از نمايندگان حزب الله افتتاح شده است، 80 اثر نقاشي و گرافيك از هنرمندان مطرح واحد تجسمي حوزه هنري در معرض ديد عموم قرار مي گيرد. نمايشگاه ياد شده تا 9 شهريور در نگارخانه سوره واقع در ميدان انقلاب، جنب سينما بهمن برپاست.
نصف جهان ميزبان جهان اسلام
منتخبي از آثار استادان بزرگ خوشنويسي ايران و نمايشگاه پوستر فلسطين منتخبي از پوسترهاي اولين دو سالانه بين المللي پوستر جهان اسلام با عنوان هنر اسلامي در موزه هنرهاي معاصر اصفهان به نمايش در مي آيد. موزه هنرهاي معاصر اصفهان با همكاري مؤسسه فرهنگي هنري صبا و فرهنگستان جمهوري اسلامي ايران، در سال انتخاب اصفهان به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام توسط آيسيسكو و سال پيامبر اعظم(ص)، از فردا دوشنبه 30 مرداد ميزبان اين دو نمايشگاه بزرگ خواهد بود.

پاسخ روابط عمومي تئاترشهر به محمد احمدي
فارس: روابط  عمومي تئاترشهر در پاسخ به نامه سرگشاده محمد احمدي ، كه در بخشي از مطلبي با نام چهره رنگ پريده تئاتر كشور در همين صفحه نيز منعكس شده بود، علت تأخير در اجراي نمايش كوچ در كوچ را آماده سازي گروه هاي نمايشي ديگر و مواردي همچون ساخت و ساز دكور ذكر كرد.
در پي انتشار نامه سرگشاده محمداحمدي ، كارگردان تئاتر، به وزيرفرهنگ و ارشاد اسلامي در خصوص اجراي نمايش  كوچ در كوچ ،  روابط عمومي مجموعه تئاترشهر به نقل از جواد افشين نژاد - مدير اجرايي اين مجموعه - پاسخي را جهت روشن شدن افكار عمومي منتشر كرد. بنابر اين گزارش روابط عمومي مجموعه تئاترشهر، ضمن قدرداني از توصيه هاي محمد احمدي به اطلاع مي رساند:
۱ - نمايش كوچ در كوچ، پس از عقد قرارداد در انجمن نمايش كشور، در جدول برنامه هاي مجموعه تئاترشهر، در هفته دوم مهر ماه 1385 در نوبت اجرا قرار دارد.
۲ - علت تأخير در اجراي نمايش كوچ در كوچ به آماده سازي گروه هاي نمايشي ديگر و مواردي همچون ساخت و ساز دكور و برپايي جشنواره هاي موضوعي برمي گردد.

ميرجلال الدين كزازي درپاسخ به مطلب همشهري:
همكاري من با جشنواره ايران ما نمادين بود
مهر: دبير دومين جشنواره ادبي ايران ما طي نامه اي هرگونه دخالت و نظارت بر داوري و پذيرش آثار را نفي كرده و همكاري خود را با اين جشنواره نمادين خوانده است.
ميرجلال الدين كزازي اين نامه را در پي انتقادات مطرح شده در محافل فرهنگي و مطبوعات كشور نوشته است كه تازه ترين آنها مقاله اي با عنوان داوري شعر يا قرعه كشي بانك بوده كه روز چهارشنبه بيست و پنجم مرداد ماه در روزنامه همشهري به چاپ رسيده است.كزازي در ابتدا آورده است: نوشته سخن سنج گرامي آقاي عباس محمدي نوشته اي سنجيده و استواراست و كاوش و بررسي او در سروده هاي برگزيده در جشنواره ايران ما پژوهشگرانه و شايسته درنگ.اما آنچه مرا به نگارش اين يادداشت برانگيخت ، واپسين جمله در آن نوشتار است كه نويسنده در آن از من گلايه كرده است كه دبير جشنواره بوده ام، اما نتوانسته ام پاياني خوش را براي آن رقم بزنم. پايان ناخوش جشنواره نيز آن است كه سخنوران و سروده هايي برگزيده شده اند كه شايستگي نداشته اند ؛ سروده هايي ناسخته و ناشيوا كه پيشينه آنها نيز پيوندي با زمينه جشنواره كه ايران است نمي توانند داشت.آنچه من در اين يادداشت باز خواهم نمود همان است كه در سخنراني خويش در بزم و آيين جشنواره نيز گفته ام: پيوند و همكاري من با جشنواره همكاري و پيوندي نمادين بوده است و من به هيچ روي ، در گزينش سروده ها ، نقش و كاركردي نداشته ام؛ نيز اگر براي نخستين بار دبيري جشنواره اي را پذيرفته ام كه بي گمان واپسين بار نيز خواهد بود ، به پاس آن بوده است كه اين جشنواره با نام سپند و گرامي ايران برگزار مي شده است.اگر سروده اي سست و ناتندرست به زيان ايران و در ستيز و دشمني با آن در جايي به چاپ رسيده است، من يكسره از آن ناآگاهم و از پلشتي و آلايش دامان در مي كشم و به خشم و خروش، بانگ بر مي كشم كه: دشمن ايران ، هركه باشد ، ديوخويي است پتياره ، از ديگر سوي ، دشمن ايران به هيچ روي يار و دوستدار ادب نيز نمي تواند بود ؛ ايران سرزمين سپند سخن است و بهشت برين شيوا سخني و شكرشكني در پهنه گيتي.از آن است كه دشمن ايران به ناچار دشمن سخن و ادب نيز هست ، واپسين نكته اين است : دشمن ايران ، اين سرزمين فر و فرهنگ و فرهيختگي ، جز اهرمن نمي تواند بود .

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |