يكشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۴ - Aug 20, 2006
ارتش رژيم صهيونيستي آتش بس را نقض كرد
012450.jpg
گروه بين الملل - نيروهاي مقاومت اسلامي بامداد ديروز با خنثي كردن عمليات هلي برن صهيونيست ها در منطقه بقاع دست كم يك افسر نيروي مخصوص و چند كماندو را زخمي كردند.
منابع مقاومت اسلامي اعلام كردند تجاوز هوايي رژيم صهيونيستي به روستاي بوداي در منطقه بقاع حدود ساعت سه صبح آغاز شد و در آن دو فروند بالگرد شماري از نيروهاي چترباز را پياده كردند. اين نيروها به سوي مناطق مسكوني در فاصله اي دور از محل فرود به راه افتادند اما در كمين سه تن از نيروهاي مقاومت گرفتار شدند و درگيري شديدي بين دو طرف روي داد كه سربازان اسرائيلي با تحمل تلفات مجبور به عقب نشيني شدند.
برخي منابع خبري در بقاع گفتند مشخص نيست هدف رژيم صهيونيستي از اين عمليات چه بود زيرا در آن جا هيچ مركز نظامي يا پايگاه نيروهاي مقاومت وجود ندارد.
شبكه تلويزيوني الجزيره به نقل از منابع امنيتي لبنان اعلام كرد هدف از اقدام نافرجام ارتش رژيم صهيونيستي در پياده كردن نيرو در جنوب لبنان ربودن شيخ محمد يزبك از رهبران حزب الله بوده است.
منابع اسرائيلي هدف از حمله را زدن كاميون هاي حامل سلاح و مهمات براي حزب الله اعلام كرده اند.
در ديدار هفته گذشته شيمون پرز معاون نخست وزير اسرائيل از واشنگتن، وزير امور خارجه آمريكا به وي قول داد، آمريكا در قبال حملات هوايي و عمليات نظامي محدود و كم شدت اسرائيل اعتراض نخواهد كرد. البته در قطعنامه ۱۷۰۱ اسرائيل فقط از انجام عمليات نظامي تهاجمي منع شده است، مگر اينكه اسرائيلي ها مدعي شوند هلي برن هم عمليات نظامي تدافعي است. منابع اسرائيلي مدعي شده بودند كه فواد سينيوره نيز با اين طرح موافق است، اما به هرحال بر خلاف انتظار آمريكا و اسرائيل فواد سينيوره نخست وزير لبنان، حمله اسرائيل به جنوب لبنان را نقض آشكار آتش بس خواند.
از طرف ديگر چندين گردان ارتش لبنان وارد جنوب لبنان شده و در مرزها مستقر شده اند، قرار است امروز يكشنبه قرارگاه هاي فرماندهي پست مرزي رسماً به ارتش لبنان تحويل شود.
سازمان ملل هنوز موفق نشده است نيروهاي بين المللي را براي اعزام به لبنان ساماندهي كند. فرانسه از ابقاي تعهد خود در قبال اعزام ۲۰۰۰ سرباز به لبنان خودداري مي كند و متعهد شده فقط نيرويي به استعداد ۲۰۰ سرباز كماندو به منطقه اعزام كند.
جرج بوش به نخست وزير لبنان قول داده است فرانسه را به قبول تعهد خود مجاب كند. فرمانده فعلي نيروهاي سازمان ملل يك فرانسوي است كه به دليل محكوم كردن ارتش اسرائيل در كشتن زنان و كودكان با مخالفت اسرائيل مواجه شده است. ژنرال فرانسوي آلان پگريين تا پايان سال جاري ميلادي (۱۰ دي ماه ۸۵) فرمانده نيروهاي سازمان ملل در لبنان باقي خواهد ماند.
سازمان ملل سعي دارد با اعزام ۱۳هزار نيروي بين المللي به لبنان تعداد نيروهاي مستقر خود را به ۱۵ هزار نفر برساند. اما شايد تعداد سربازان سازمان ملل كه به لبنان اعزام مي شوند به ۸ تا ۹ هزار نفر برسد. آمريكا و انگليس، عمليات گشت و شناسايي هوايي و دريايي و مبادلات اطلاعات نظامي و ماهواره اي را برعهده گرفته اند.

تدابير شديد امنيتي در كاظمين
به مناسبت برگزاري مراسم عزاداري
012456.jpg
گروه بين الملل - همزمان با برگزاري مراسم سالگرد شهادت امام موسي كاظم (ع) تدابير شديد امنيتي در كاظمين برقرار شد.
به گزارش واحد مركزي خبر، اين تدابير كه از ساعت ۲۱ روز جمعه برقرار شده است تا ۶ بامداد فردا ادامه خواهد يافت.
نيروهاي پليس عراق با برپايي صدها مركز ايست و بازرسي، رفت و آمدها را كنترل مي كنند و از همه زائران عراقي خواسته شده است تا از همراه داشتن سلاح، دستگاه هاي ارتباطي قابل حمل همچون تلفن همراه و نيز ساك و چمدان خودداري و از دريافت غذا از افراد ناشناس پرهيز كنند.
ژنرال عبدالجليل خلايف مسئول امور امنيتي بارگاه امام موسي كاظم (ع) گفت: طرح دقيق امنيتي را براي مراسم عزاداري كه بيش از يك ميليون تن از زائران به بارگاه كاظميه مي آيند تهيه كرده ايم. برخي خبرها حاكيست بيش از شصت هزار سرباز آمريكايي و اعضاي نيروهاي امنيتي در چارچوب تقويت تدابير امنيتي مستقر شده اند. مردم مناطق سني نشين اطراف حرم مطهر حضرت امام موسي كاظم (ع) هم با صدور بيانيه هايي بر حمايت كامل از تأمين امنيت زائران، كمك رساني به آنان و همكاري فعال با نيروهاي امنيتي براي برگزاري آرام و مطمئن مراسم سوگواري، تأكيد كردند.
كشته  شدن نه عراقي
منابع پليس عراق اعلام كردند افراد مسلح نه عراقي از جمله دو استاد دانشگاه دياله را در بعقوبه و اطراف اين شهر كشتند.به گزارش خبرگزاري فرانسه از بعقوبه يك افسر پليس بعقوبه كه خواست نامش فاش نشود گفت افراد مسلح دكتر كريم سلمان الساعدي و استاد محمد عبدالرضا التميمي را بعدازظهر امروز در حال بازگشت از محل كار كشتند.وي افزود: افراد مسلح هفت عراقي ديگر را نيز در حوادث پراكنده در بعقوبه و اطراف آن كشتند كه يك عضو انجمن ملي حقوق بشر از جمله آنهاست.

رژيم صهيونيستي معاون نخست وزير فلسطين را ربود
012453.jpg
گروه بين الملل - نظاميان رژيم اشغالگر صهيونيستي، ناصرالشاعر معاون نخست وزير و وزير آموزش و پرورش فلسطين را ربودند. سخنگوي حكومت خودگردان فلسطين گفت: هدف رژيم صهيونيستي از ربودن مسئولان فلسطيني اين است كه مايل نيست حكومتي به نام حكومت فلسطين در اين سرزمين وجود داشته باشد.
بازداشت الشاعر پس از آن صورت گرفت كه مسأله تشكيل دولت وحدت ملي در فلسطين مورد توافق داخلي قرار گرفته است. اكنون اسرائيل نشان داد نه دولت تحت رهبري جنبش مقاومت اسلامي حماس را تحمل مي كند و نه دولت وحدت ملي را.
رژيم اشغالگر اسرائيل در طول هفته هاي اخير در برنامه هايي از پيش تعيين شده تجاوزهاي آشكاري را با نقض مقررات و قوانين پذيرفته شده بين المللي آغاز كرد كه با واكنش جدي از سوي مجامع جهاني رو به رو نشد.
نقطه شروع گسترده اين تجاوزات، كه طي دهه هاي اخير نمونه هاي آن فراوان وجود داشته، حمله به نوار غزه و بازداشت مقام هاي ارشد سياسي دولت قانوني و نمايندگان پارلمان فلسطين بود.
نيروهاي رژيم صهيونيستي هشتم تيرماه جاري در اقدامي تجاوزگرانه، ۸ وزير دولت و ۲۷ نماينده مجلس قانونگذاري فلسطين وابسته به جنبش مقاومت اسلامي حماس را در كرانه باختري بازداشت كردند.
وزيران امور اجتماعي، برنامه ريزي، مالي، كار، امور محلي، امور اسيران، امور قدس و اوقاف دولت حماس از جمله مسئولان سياسي دولت فلسطين بودند كه به اسارت درآمدند.
صهيونيست ها علاوه بر بازداشت ۲۷ نماينده مجلس قانونگذاري فلسطين به منزل عبدالعزيز الدويك رئيس مجلس فلسطين يورش برده و وي را ربوده اند.
همچنين نيروهاي اسرائيل ۴۲ مقام و مسئول اداري، سياسي و اجتماعي ديگر وابسته به حماس را در مناطق مختلف كرانه باختري و نوار غزه به اسارت گرفتند. هدف اصلي اسرائيل از اين اقدام سرنگون كردن دولت حماس است.

نگاه
باور نكنيد
يكي از قابل توجه ترين اقدامات ديويد بلانكت وزير كشور انگليس پيش از ترك كابينه توني بلر در سال گذشته ، سخنراني او درباره تروريسم در مجلس عوام بود كه در آن او احتمال كار گذاشتن يك بمب كثيف در انگليس توسط تروريست ها را مطرح كرد.
اين سخنراني به نوامبر سال ۲۰۰۲ باز مي گردد وقتي مراحل پيشرفته آماده سازي پيشروي به سوي بغداد در دست تهيه بود. ما هنوز در انتظار بمب كثيف و اشعه هاي آن هستيم. ماجراي بمب كثيف دو سال بعد انگيزه پخش يك مجموعه تلويزيوني در شبكه ۲ بي بي سي شد با نام «قدرت كابوس ها : ظهور سياست وحشت» به تهيه كنندگي ادام كرتيس .
استدلال كرتيس(تهيه كننده اين مجموعه) اين بود كه تهديد تروريسم بين الملل در حقيقت به فانتزي تبديل شده كه بزرگ نمايي و توسط سياستمداران دستكاري شده است.
كرتيس در اين مجموعه مستند تروريسم القاعده را همتراز با كابوس هاي گذشته انگليس از دوران ملكه اليزابت به اين سو قرار داده و مقايسه كرده بود. از جمله اين كابوس ها رسيدن نيروهاي مهاجم اسپانيايي ، انقلاب فرانسه ، ظهور آنارشيستها و بولشويك ها و جمهوريخواهان ايرلند بود.
برنامه كرتيس براي بار دوم يك هفته بعد از آن پخش شد كه مسئولان انگليسي ۲۰ نفر از مسلمانان را به خاطر توطئه انفجار پروازهاي انگليس به امريكا دستگير كردند. هنوز هيچ مدركي از اين توطئه ارائه نشده اما اخبار آن هر روز به طور گسترده پخش مي شود. در روزهاي اخير هم اخبار فوري درباره فرود اضطراري يك هواپيما در بوستون به دليل رفتار مشكوك يك زن و دستگيري سه تروريست به خاطر خريداري ۸۰۰ گوشي موبايل از يكي از فروشگاههاي وال مارت منتشر شد. استدلال پليس براي دستگيري خريداران اين گوشي هاي موبايل اين بود كه مظنونان با خريد اين تعداد گوشي قصد انفجار يك پل يا خط آهن را داشته باشند. اما بعد معلوم شد كه اين سه نفر فقط مي خواستند با خريد و فروش اين گوشي ها پولي به دست آورند.
ماجراي توطئه انفجار هواپيماها در انگليس هم هر روز پيچيده تر و مرموزتر مي شود. گزارش ها نشان مي دهد كه آژانس هاي امنيتي انگليس از اقدام عجولانه همتايان امريكاييشان در ربط دادن فوري اين اتفاق به القاعده ناخشنود هستند. از آن مهمتر اينكه لندن رفته رفته در حال فاصله گرفتن از اين ماجراست و در روزهاي اخير گفته است از سوي امريكا تحت فشار قرار گرفته تا علي رغم عدم وجود مدارك و شواهد كافي اين ماجرا را علني كند. در پاكستان بيشتر از هر جاي ديگري مي توان شواهدي براي بدبين بودن به اين ماجرا يافت. علي رغم اينكه گفته مي شود امريكا، انگليس و پاكستان در هماهنگي كامل براي خنثي كردن اين توطئه بوده اند اما حرفها و موضعگيري هاي دوگانه پاكستان به راحتي قابل تشخيص است. عده اي در پاكستان بر اين باوراند كه اين ماجرا يك داستان كاملا ساختگي از سوي دولت بوش است. روزنامه پاكستاني ديلي تايمز اخيراً در سرمقاله اي در اين باره نوشت، در لبنان جنگ هولناكي در جريان است كه به سود اسرائيل ، امريكا و انگليس پيش نمي رود. عراق روند خوبي ندارد و اوضاع افغانستان روز به روز بدتر مي شود. تجربه نشان داده كه آنها (غرب) قادرند اوضاع را به نفع خود تغيير دهند بنابراين بايد بدبين بود.
نظر سنجي كه بعد از انتشار اخبار اين توطئه انجام شد نشان مي دهد ، ۵۵درصد از امريكايي ها شيوه مقابله بوش با تروريسم را قبول دارند. اكنون دمكرات ها جمهوريخواهان را متهم مي كنند كه از موضوع تروريسم براي دستيابي به اهداف سياسي استفاده مي كنند. اما نكته جالب توجه اين است كه حتي يك روزنامه معروف امريكايي اين توطئه و حواشي پيرامون آن را زير سوال نبرد.
تروريسم با بزرگ نمايي همراه است. انفجار هولناك اخير در بمبئي را به ياد بياوريد. بر خلاف ماجراي لندن اين انفجارها واقعاً و به طور محسوس روي داده بود. اين انفجار هم با مهارت به القاعده نسبت داده شد. گويي القاعده يك شبكه يا سازمان گسترده بين المللي است و هند هم يكي از بخش هاي استراتژي اين سازمان است. سفير سابق انگليس در لندن روز جمعه در مقاله اي در روزنامه گاردين به مردم انگليس هشدار داد تا نسبت به خبر توطئه انفجارهاي اخير در هواپيماهاي انگليس بدبين باشند. او كه به گفته خودش به اطلاعات مخفي دولت لندن دسترسي دارد تأكيد كرده كه هيچ كدام از مظنونان دستگير شده در اين ماجرا بليت ورود به هواپيما را هم نداشته اند و از كساني بوده اند كه از يك سال گذشته تا كنون تحت نظر پليس قرار داشته اند.
هنوز ماجراي دوسيه ساختگي توني بلر براي صدام كه براي متقاعد كردن پارلمان به جنگ عراق منتشر شده بود از ياد نرفته است. بعدها معلوم شد كه آن دوسيه در واقع پايان نامه دانشگاهي يك دانشجو بوده است نه نتيجه سالها كار سرويس هاي اطلاعاتي انگليس.
گروه بين الملل

اكونوميست :
اسرائيل خطر بزرگتري براي صلح است
گروه بين الملل _ هفته نامه اكونوميست در گزارشي با عنوان «تقديم به اسرائيل با نفرت و احساس گناه» نوشت، نفرت نسبت به اقدامات اسرائيل در اروپا به شدت رو به گسترش است.
اكونوميست در اين گزارش اين پرسش را مطرح كرده است كه چرا اروپايي ها بر خلاف آمريكا نمي توانند اسرائيل را دوست داشته باشند؟
به نوشته اين هفته نامه، جنگ تازه پايان يافته لبنان موضوع بحث داغ در پارلمانها، خيابانها، استوديوهاي تلويزيوني و مهماني هاي شبانه در سرتاسر اروپا شده بود و حقيقت اين است كه در اكثر اين مباحث، اين اسرائيل بود كه مورد انتقاد قرار گرفت.
اكونوميست مي نويسد، شوراي اروپا پاسخ اسرائيل به حمله حزب الله را بي تناسب دانست و اسرائيل را محكوم كرد كه در حملات خود بين نظاميان و غيرنظاميان تفاوتي قائل نمي شود. از سوي ديگر رومانو پرودي، نخست وزير ايتاليا عكس العمل اسرائيل را افراط آميز خواند.
در نروژ نيز نويسنده كتاب معروف دنياي سوفي، اسرائيل را محكوم به پاكسازي قومي و قتل عام كودكان كرد و گفت كه اين كشور يهودي ديگر حق موجوديت خود را از دست داده است. در بسياري از پايتخت هاي ديگر اروپايي  نيز مردم با به دست گرفتن پرچم هاي حزب الله به  تظاهرات عليه جنگ پرداختند.
اكونوميست در ادامه گزارش خود نوشت، توني بلر هم پس از آن كه سعي كرد مسائل را از زاويه ديد اسرائيل توصيف كند و پس از آن كه موفق به تقاضاي آتش بس فوري نشد، سقوط ديگري را در ارزش سهام سياسي خود تجربه كرد. اگرچه گاردر(معاون بلر) مجبور شد تا نه چندان از ته قلب عذرخواهي كند، اما بررسي بي طرفانه اين انتقادات نشان دهنده نگرش ميليونها اروپايي به اسرائيل است.
نظرسنجي ها نشان مي دهد كه اين نگرش در حال تقويت است. نظرسنجي كه در بريتانيا طي دو هفته اول جنگ انجام شد نشان داد كه ۶۳ درصد از پرسش شوندگان پاسخ اسرائيل به حمله حزب الله را نامتناسب خوانده اند. در نظرسنجي مشابهي در آلمان، ۷۵ درصد از مردم بر اين باور بودند كه اين عكس العمل ها نشان دهنده نگرش عمده اروپا است كه به شدت با نگرش آمريكا متفاوت است.
اين هفته نامه افزوده است، در برآوردي كه اوائل امسال توسط موسسه Pew Global Attitudes صورت گرفت، تعداد بسيار بيشتري از اروپاييان با فلسطين همدردي مي كردند تا با اسرائيل.
اكونوميست سپس مي نويسد كه اين آمار را بايد به نتيجه نظرسنجي سال ۲۰۰۳ اتحاديه اروپا اضافه كرد كه در آن ۵۹ درصد از جمعيت قاره سبز، اسرائيل را خطر بزرگتري براي صلح جهاني در مقايسه با كره شمالي و پاكستان مي دانستند. اين هفته نامه در ادامه به اين مطلب اشاره مي كند كه اكنون در بسياري از مواقع اين جناح راست است كه در اروپا از اسرائيل جانبداري مي كند؛ جناحي كه در گذشته تاريخي خود با يهودي ستيزي در ارتباط بوده است.
به عنوان مثال حزب محافظه كار بريتانيا كه شهرت چنداني براي حمايت از يهوديان و اسرائيل نداشته است، اكنون بيشترين حمايت را از اسرائيل به عمل مي آورد و در ايتاليا، زادگاه فاشيسم، حزب زنده باد ايتاليا به رياست سيلويو برلوسكوني و اتحاد ملي نئوفاشيست ها به رهبري جيان فرانكو فيني، بيشتر از دولت، طرفدار اسرائيل هستند. در اسپانيا نيز احزاب راستي مخالف دولت، از لوييز رودريگز زاپاترو، نخست وزير، به دليل پوشيدن چفيه در زمان جنگ لبنان، براي نشان دادن اتحاد خود با اعراب، بسيار انتقاد كردند.
اين هفته نامه در ادامه به نقل قول از امانوئل اوتولنقي كارشناس مسايل اسرائيل و اروپا در دانشگاه آكسفورد نوشته است اروپاييان، اسرائيل را به عنوان تجسم تمامي پليدي هاي گذشته خود مي بينند.

مبارك:
جدايي حزب الله و لبنان تهديد امنيت ملي اين كشور است
واحد مركزي خبر : حسني مبارك رئيس جمهور مصر با تأكيد بر اينكه هرگونه جدايي و شكاف ميان حزب الله و مردم لبنان وحدت ملي اين كشور را به خطر مي اندازد مقاومت در برابر اشغالگران صهيونيست را حق طبيعي مردم لبنان دانست.
به گزارش خبرگزاري آلمان از قاهره حسني مبارك در مصاحبه با روزنامه مصري اخباراليوم كه ديروز به چاپ رسيد گفت: مقاومت در برابر اشغالگران حق طبيعي مردم لبنان است به شرط آنكه مقاومت برخاسته از اراده و خواست ملي مردم و با مصالح عالي كشور مغايرت نداشته باشد.
مبارك حزب الله لبنان را بخشي از بافت ملي اين كشور توصيف و تأكيد كرد هرگونه جدايي و شكاف ميان حزب الله و مردم لبنان تهديدي براي وحدت ملي اين كشور است.
وي در مصاحبه با روزنامه اخبار اليوم با اشاره به تماسها و رايزنيهاي گسترده و روزانه مصر با رهبران لبنان تأكيد كرد لبنان هرگز از مصر درخواست حمايت و يا كمك نظامي نكرده است.
مبارك يادآور شد موضع مصر در خصوص خودداري از اعزام نيرو به خارج از اين كشور مطابق با قانون اساسي مصر صورت مي گيرد و اعزام نيروهاي مصري براي آزادي كويت نيز با توجه به شرايط آن زمان و تنها با موافقت پارلمان صورت گرفت.

فرمانده آمريكايي: قتل عام حديثه عادي است
گروه بين الملل - فرمانده تفنگداران آمريكايي كه مظنون به قتل عام ۲۴ غيرنظامي عراقي در حديثه در نوامبر سال ۲۰۰۵ هستند با بيان اين مطلب كه در اين قتل عام نكته مشكوكي وجود نداشته است آنرا امري عادي خواند و اقدام خود را براي تحقيق  نكردن در اين باره توجيه كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن روزنامه واشنگتن پست روز شنبه نوشت: جفري چساني گفت: در آن زمان اعتقاد داشتم اين واقعه بسيار غمناك و دردآور است اما لحظه اي به دخالت تفنگدارانم در اين واقعه شك نكردم.

پليس آلمان يكي از مظنونين بمب گذاري
در قطار را دستگير كرد
ايرنا: پليس و ماموران امنيتي آلمان روز شنبه با مسدود كردن كامل ايستگاه مركزي قطار شهر كيل به مدت پنج ساعت، موفق شدند يكي از مظنونين بمب گذاري در قطارهاي دورتموند و كوبلنس را دستگير كنند.
رسانه هاي آلمان با استناد به اطلاعات دريافتي از ماموران امنيتي اين كشور اعلام كردند: بازجويي ها از اين مرد دستگير شده بلافاصله آغاز شده است.
بر پايه ارزيابي مقامات امنيتي، هم اكنون اين گمان تشديد شده كه عاملين اين بمب گذاري فراتر از يك يا دو نفر هستند كه احتمالاً با گروههاي تروريستي نيز ارتباط دارند. شاهدان عيني نيز گفتند كه پليس دو نفر را در حالي كه دستبند در دست داشتند از ايستگاه قطار شهر كيل خارج كردند.
مقامات اداره جنايي آلمان با انتشار تصاوير دو جوان در رسانه هاي جمعي اعلام كرده بودند، اين دو نفر به اتهام اقدام احتمالي تروريستي در خطوط ريلي اين كشور تحت تعقيب قرار دارند.
يورك سيلكه رئيس اداره جنايي آلمان (ب.كا.آ) در يك كنفرانس خبري در مقر اين سازمان در شهر ويسبادن افزود: اتهام اين افراد حمل چمدان هاي حاوي بمب است كه ماه پيش در دو قطار در غرب آلمان كشف شدند.
اين نخستين بار است كه مقامات آلماني بطور رسمي تأييد مي كنند كه چمدان هاي پيدا شده در قطارهايي به مقصد دورتموند و كوبلنس حاوي مواد منفجره بوده اند.

دولت اسپانيا نسبت به حل مسأله جدايي 
طلبان باسك ابراز اطمينان كرد
ايرنا: دولت مركزي اسپانيا پذيرفت روند مذاكرات صلح با گروه جدايي طلبان باسك(اتا) در لحظه اي بحراني قرار دارد، اما نسبت به حل آن ابراز اطمينان كرد.
اين بيانيه دولت اسپانيا يك روز پس از بيانيه اتا انتشار يافت كه در آن نسبت به بحراني بودن روند صلح در اين كشور هشدار داده بود.
گروه جدايي طلب اتا در بيانيه خود كه در روزنامه گارا در ايالت باسك به چاپ رسيد، اعلام كرده بود كه روند مذاكرات براي پايان دادن به اعمال تروريستي به بن بست رسيده است .اتا پس از ۴۰سال نبرد مسلحانه براي تحقق ايده جدايي ايالت شمالي باسك از خاك اسپانيا، دوم فروردين ماه گذشته اعلام آتش بس دايمي كرد و دولت مركزي سوسياليست اسپانيا نيز سه ماه بعد گفت كه مذاكرات خود با جدايي طلبان اتا را براي خلع سلاح آنان و حل مسأله تاريخي باسك آغاز مي كند.

دستگيري جاسوسان آمريكا در ونزوئلا
ايرنا: هوگو چاوز رئيس جمهوري ونزوئلا اعلام كرد اين كشور چهار تن را كه براي دولت آمريكا جاسوسي مي كردند دستگير كرده و آنها را به آمريكا باز گردانده است.
به گزارش روز شنبه شبكه خبري فاكس نيوز، رئيس جمهوري ونزوئلا به جزئيات بيشتري در مورد چگونگي دستگيري اين چهار تن اشاره نكرد، اما افزود: يك زن نيز چندي پيش در حين تصويربرداري از صحنه اي در شهر والنسيا دستگير شده بود.
چاوز در يك تظاهرات در غرب ونزوئلا با احمقانه خواندن اين جاسوسي ها گفت: ما چهار تن از جاسوسان آمريكايي را دستگير كرده و به اين كشور تحويل داديم.
به گفته وي، پاتريك ماهر از سوي نگروپونته رئيس سازمان اطلاعات ملي آمريكا بعنوان مسئول مأموريت كوبا و ونزوئلا تعيين شده است.

معاون دبيركل سازمان ملل:
وضعيت دارفور شديداً نگران كننده است
ايرنا: مارك مالوك براون معاون دبيركل سازمان ملل از جامعه بين الملل خواست كه به بحران شديداً نگران كننده كه در دارفور موجب فقر و جنگ زدگي شده، توجه بيشتري نشان دهند. وي با اشاره به وضعيت انساني و امنيتي در اين منطقه افزود: نبود راه حل سياسي براي بكارگيري نيروهاي سازمان ملل، مشكل بزرگي شده است.
هم اكنون پيش نويس قطعنامه اي بين اعضاي شوراي امنيت توزيع شده كه براساس آن قرار است نيروهايي تحت نام سازمان ملل، جايگزين نيروهاي اتحاديه آفريقا شوند.
اين قطعنامه كه از طرف آمريكا و انگليس پيشنهاد شده زمينه را براي اعزام ۱۷هزار نيرو به دارفور مهيا مي سازد. اين نيروها به گفته جكي ساندرس معاون سفير آمريكا در سازمان ملل مي توانند از تمامي وسايل لازم براي جلوگيري از خشونت ها در دارفور بهره گيرند.
بوش: تروريست ها در خاورميانه شكست داده مي شوند
ايرنا: جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا گفت: ايالات متحده و متحدانش با تقويت دموكراسي هاي جوان در خاورميانه، تروريستها را شكست خواهند داد.
بوش در سخنراني هفتگي خود كه از راديو آمريكا پخش مي شد، افزود: درگيري در لبنان بخشي از مبارزه گسترده بين آزادي و ترور بشمار مي آيد كه در سراسر اين منطقه آشكار شده است. وي خاطر نشان كرد ، تروريست ها و حاميان آنها دريافته اند كه خاورميانه در طول تاريخ خود چنين برهه اي حساس به خود نديده است .

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |