يكشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۴ - Aug 20, 2006
بررسي انواع سكسكه و راه هاي مقابله با آن
هفت قلپ آب بنوش!
صدف كوه كن
012384.jpg
سكسكه چيزي است كه بي گمان همه در طول زندگي خود با آن مواجه شده اند، هق هق هاي بي اماني كه در صورت تداوم، فرد را مستأصل مي كند و در مواردي حالت بيماري به خود مي گيرد. در زبان لاتين به سكسكه Singultus اطلاق مي شود كه از لغت Singult به معني تلاش براي نفس كشيدن در حين هق هق گريه مشتق شده است.سكسكه همچنان به عنوان يكي از اسرار پزشكي باقي مانده است و تا به حال، نقش و عملكرد مفيدي براي آن شناخته نشده است.
در واقع سكسكه عبارت است از انقباضات ناخودآگاه و مكرر عضله ديافراگم و عضلات تنفسي بين دنده اي.
سكسكه يك علامت است و نه يك بيماري، در ايجاد سكسكه ديافراگم (عضله بزرگ و نازكي كه قفسه سينه را از شكم جدا مي كند) و عصب فرنيك (عصبي كه ديافراگم را به مغز وصل مي كند) نقش دارند. معمولاً در حين سكسكه، صدايي تند و سريع كه در اثر حركت غيرارادي عضلات ديافراگم و متعاقب آن بسته شدن سريع تارهاي صوتي، پديد مي آيد،شنيده مي شود.
تقريباً همه ممكن است دچار سكسكه شوند،  حتي جنيني كه در رحم مادر است، اما به طور كلي مردان به مراتب بيشتر از زنان دچار سكسكه مي شوند. اما عملاً هر فردي از نوزادان گرفته تا افراد بزرگسال، آن را تجربه مي كنند.
سكسكه معمولاً يك مشكل گذرا و خوش خيم است. با اين حال، همين عارضه ساده، در صورتي كه بيش از حد ادامه پيدا كند، مي تواند آزار دهنده و
ناتوان كننده باشد.
در ضايعات مغزي، ضربه و تومورهاي مغزي و يا به دنبال بي هوشي ها نيز، امكان بروز سكسكه وجود دارد. عموماً سكسكه با اين علت، خود به خود بهبود يافته و غالباً در افراد مضطرب و داراي استرس بالا و يا متعاقب خبر خوشايند و غم انگيز تظاهر مي كند و در برخي مواقع مصرف دارو و سموم نيز علت آن است.
علل سكسكه
تحريك اعصابي است كه عضلات تنفسي، خصوصاً ديافراگم را تحريك مي كنند، علت سكسكه كوتاه مدت معمولاً ناشناخته است اما در صورتي كه سكسكه طولاني مدت باشد يا به شكل مكرر رخ دهد، امكان دارد به علل زير ايجاد شده باشد:
خوردن يا آشاميدن غذا يا نوشيدني داغ يا مواد تحريك كننده، بيماري پرده جنب (پرده اي كه روي ريه را مي پوشاند)، ذات الريه، اورمي (جمع شدن مواد زايد سمي در اثر نارسايي كليه)، الكلي بودن، مصرف برخي از داروها، اختلالات معده،  مري، روده يا لوزالمعده، حاملگي، تحريك مثانه، هپاتيت، سابقه عمل جراحي (خصوصاً جراحي روي شكم)، علل عاطفي، پربودن معده، خنده شديد يا احساسات قوي، تغيير در دماي محيط. چنانچه گفته شد، معده خيلي پر و انباشته نيز مي تواند باعث حمله هاي سكسكه شود كه به شكل غيرارادي بروز مي كند و در شرايط زير پيش مي آيد: خوردن بيش از حد غذا و با سرعت، به درون كشيدن هواي بيش از اندازه، تغيير ناگهاني در دماي معده؛ مثل نوشيدن مايعات سرد بلافاصله بعد از نوشيدن يك نوشيدني داغ.
در گزارش جالبي كه سالها پيش در ژورنال نيوانگلند به چاپ رسيد، بيماري را معرفي كرده بود كه براي چند روز دچار سكسكه هاي مقاوم به درمان شده بود، بررسي هاي مختلف در او هيچ مشكلي را نشان نمي دادند و تنها يافته غير طبيعي، وجود مورچه در گوش او بود! و تنها پس از خارج كردن اين مورچه، مشكلش برطرف شده بود!
از موارد بالا مي توان نتيجه گرفت كه در بسياري از موارد، علت مشخصي براي اين حالت شناسايي نمي شود.
اغلب اوقات سكسكه، بيش از 48 ساعت طول نمي كشد ولي در فرم مداوم، فرد بيش از 2 روز و كمتر از 1 ماه مبتلاست و در موارد بيشتر يا در صورتي كه با بيماري ها ي ديگري مثل مشكلات قلبي- ريوي همراه باشد، فرد نياز به مراجعه به بيمارستان دارد.
اگر شما دچار سكسكه هايي مي شويد كه تا چند روز يا بيشتر ادامه پيدا مي كنند، پزشك شما مي تواند دستور انجام آزمايشاتي را تجويزكند كه براي بررسي احتمال وجود يك مشكل جدي تر به كار مي روند.
روش هاي درمان سكسكه متنوع هستند و درمان هاي غيردارويي معمولاً بر روش هاي تحريك ناحيه حلق و بيني مبتني هستند. در زير به مواردي اشاره مي شود كه شما مي توانيد در حين بروز مشكل، يك يا تعداد بيشتري از آنها را به كار بنديد:
۱ - نفس خود را نگاه داريد و تا 10 بشماريد.
۲ - داخل يك كيسه كاغذي تنفس كنيد (كيسه پلاستيكي به دليل احتمال چسبندگي آن به بيني و خصوصاً در اطفال به هيچ عنوان، توصيه نمي شود.)
۳ - انگشت شست خود را بين دندان ها و لب بالا قرار دهيد، سپس لب بالا را با انگشت سبابه خود، درست در زير سوراخ بيني سمت راست، فشار دهيد.
۴ - يك ليوان آب را به سرعت بنوشيد، باوري قديمي وجود دارد مبني بر اينكه نوشيدن هفت جرعه آب سكسكه را متوقف مي كند.
۵ - نان خشك يا يخ خرد شده، قورت دهيد.
۶ - زبان خود را به ملايمت بكشيد.
۷ - يك قاشق چاي خوري شكر خشك بخوريد.
۸ - بازي پول من را تو برداشتي؟ را به منظور پرت كردن حواس فرد انجام دهيد.
۹ - ترساندن ناگهاني فرد مبتلا مي تواند مؤثر باشد (به اين شرط كه فرد دچار مشكلات بعدي نشود!)
۱۰ - در برخي متون به گذاشتن يخ و ليمو روي زبان براي متوقف كردن سكسكه، اشاره شده است.
۱۱ - گذاشتن ژله انگور در زير زبان
۱۲ - بو كردن موادي كه بوي نافذي دارند.
در بيماري كه آيروفاژي علت سكسكه است، بايد از صحبت حين صرف غذا، پرهيز كند، غذا را به خوبي جويده و با استرس و اضطراب صرف نكند. درمان سكسكه با علت رفلاكس، مصرف حجم كم غذا و پرهيز از خوابيدن پس از غذا خوردن است. غذاي
پر چرب، نوشابه هاي گازدار، پياز خام، مركبات و حتي سيگار كشيدن، سبب تشديد رفلاكس معده مي شود.
داروهايي هم براي درمان سكسكه معرفي شده اند كه سردسته داروهاي مؤثر در درمان سكسكه كلروپرومازين است كه هم به شكل قرص و هم به صورت آمپول وجود دارد؛ البته اين دارو از انواع داروهاي اعصاب است و ظاهراً به اين دليل تجويز مي شود كه سكسكه يك رفلكس عصبي است، اما بايد به خاطر داشته باشيد كه درمان هاي دارويي را هرگز بدون تجويز پزشك، استفاده نكنيد، چرا كه عارضه جانبي دارد.
به طور كلي سكسكه معمولاً حالت خوش خيم داشته و با درمان هاي خانگي برطرف مي شود، در مواردي هم كه به طول بينجامد يا به درمان هاي معمول جواب ندهد معمولاً با دخالت پزشك برطرف خواهد شد.

دريچه
نيازهاي تغذيه اي ورزشكاران
012387.jpg
گروه اجتماعي- گاهي يك ورزشكار- فراتر از حفظ سلامتي- در رشته اي خاص، جهت كسب مقام قهرماني كوشش مستمر مي كند كه در اين شرايط، تمامي عوامل در بدن تغيير مي كنند.قلب، ريه، دستگاه گوارش، هورمون ها، سيستم عصبي و به خصوص ماهيچه ها نياز به تطابق با وضعيت جديد دارند و هيچ استرس و فشاري همانند يك ورزش سنگين و طولاني مدت روي بدن تأثير نمي گذارد. بنابراين آگاهي از اصول تغذيه اي براي ورزشكاران بسيار ضروري به نظر مي رسد.انرژي به عنوان اولين نكته در رابطه با ورزشكاران حائز اهميت است. انرژي مورد نياز براي يك ورزشكار به عوامل مختلفي مثل خصوصيات فردي ورزشكار(قد، وزن، جثه، جنس، سن، حالت بلوغ و...)، مدت ورزش، نوع و شدت ورزش و شرايط جغرافيايي محل زندگي فرد بستگي دارد.در حقيقت طي فعاليت ورزشي، از يك سو ميزان متابوليسم پايه افزايش مي يابد و از طرف ديگر، فعاليت فرد زياد مي شود.بنابراين مقدار نياز انرژي بين 5-3هزار كيلوكالري در روز توصيه مي شود. براي ورزش هاي سنگين مثل اسكي، ماراتن و ورزش هاي تيمي، حداكثر انرژي لازم است كه در اين نوع ورزش ها توصيه مي شود 75-70درصد كالري رژيم از منابع كربوهيدراتي كه قسمت اعظم آن از نوع كمپكس باشد(نان هاي سبوس دار، سيب زميني، پاستا و...) تأمين شود.به طور كلي ميزان نياز انرژي براي زنان ورزشكار 10درصد كمتر از مردان ورزشكار است.
آنتي بيوتيك ها و آكنه
ايسنا: در صورتي كه درمان با داروهاي موضعي، تاثيري در برطرف سازي آكنه نداشته باشد، از آنتي بيوتيك ها به عنوان درمان كمكي استفاده مي شود. دكتر راثي با اشاره به نام برخي از آنتي بيوتيك ها همچون آزيترومايسين، اريترومايسين و كوتريموكسازول به عنوان داروهاي قابل مصرف در درمان آكنه، اضافه كرد: هرچقدر ميزان جذب آنتي بيوتيك در چربي بيشتر باشد، تاثير آن بر آكنه بيشتر خواهند بود. بنابراين اريترومايسين و داكسي  سايكلين بهترين آنتي بيوتيك هاي قابل استفاده براي اين مشكل خواهند بود. وي مدت دوره مصرف را يك  ماه و حداكثر دوماه با دوز كامل عنوان كرد و با اشاره به اينكه در صورت عكس العمل مثبت نسبت به داروهاي تجويزشده، ميزان مصرف آن پس از طي اين مدت كاهش داده مي شود، تصريح كرد: عموما آنتي بيوتيك ها در درمان هاي ضدالتهابي به كار برده مي شوند و در اكثر بيماراني كه مشكلات هورموني از جمله كيست تخمداني، رويش بيش از حد مو و پريود نامناسب نداشته باشند بسيار مفيد است.

درمانگاه
مقابله با چاقي و ديابت
012381.jpg
مرتضي اسلام زاده-يكي از مشكلات عمده جوامع شهري در يك قرن اخير اضافه وزن و يا چاقي مفرط است. بسيارند كساني كه از اين معضل در رنج و عذاب هستند و به انواع پزشكان مراجعه نموده و يا انواع نسخه هاي تجويزي دوستان و آشنايان را به كار مي بندند تا شايد از اين معضل، هر چند مختصر، رهايي يابند. حتي ديده شده كه بعضي ها به رژيم هايي خودساخته پرداخته و مشكلات خود را دو چندان مي نمايند. اما گويا انتظار به سر رسيده است، چرا كه اكنون قرصي جديد نتايج بسيار اميدواركننده اي براي كاهش وزن و كنترل بيماري ديابت نشان داده است. نام اين داروي جديد، آكامپليا است و نحوه عملكرد آن به اين ترتيب است كه اشتها را كنترل مي نمايد و در عين حال بر چربي شكم نيز تأثير مطلوبي بر جاي مي گذارد.شركت دارويي سانوفي اون تيسا كه سازنده اين داروي جديد است، مدعي است كه در يك آزمايش باليني، بيماران به طور متوسط 10كيلوگرم در طول يك سال وزن كم كرده اند و اندازه دور كمرها پنج سانتي متر كاهش يافته و كلسترول اچ دي ال كه چربي مفيد خون است به ميزان 22درصد افزايش يافته است. اين گزارش كه در نشريه  بين المللي چاقي انتشار يافته به نقل از پروفسور جان بتريج كارشناس چاقي در ايالات متحده مي افزايد: آكامپليا مي تواند علاوه بر درمان چاقي در درمان ديابت هم نقش مهمي را ايفا نمايد، همچنين اين دارو تأثير ديگري علاوه بر كاهش وزن از خود نشان داده است. اين دارو بر چربي ذخيره شده در اطراف شكم تأثير مطلوبي دارد و چربي هاي غيرعادي خون و ديابت را كنترل مي نمايد. وي مي افزايد: بسيارند كساني كه مبتلا به ديابت بوده و در عين حال اضافه وزن نيز دارند. اين گونه افراد حاضرند با كمال ميل از اين دارو استفاده نمايند. اما همه بيماران حاضر نيستند صرفاً براي كاهش وزن، قرص مصرف كنند. دكتر ديويد هسي كارشناس امور چاقي و تغذيه در ايالات متحده مي گويد: عادات غذايي مناسب به همراه ورزش، پايه و اساس وضعيت جسماني هستند. گزارش نشريه بين المللي چاقي كودكان حاكي از آن است كه شمار كودكان فربه و چاق در سراسر جهان تا يك دهه ديگر به طرز شگفت انگيزي افزايش خواهد يافت. سازمان اروپايي داروها، آكامپليا را مورد تأييد قرار داده اما سازمان غذا و داروي ايالات متحده موسوم به FDA هنوز اين دارو را براي مصرف در اين كشور مورد تأييد قرار نداده است. سازمان اروپايي پيشنهاد كرده است كه آكامپليا فقط براي بيماران داراي اضافه وزن و افراد چاقي كه از بيماري هاي ديگر همچون ميزان كلسترول بسيار بالا و يا ديابت بزرگسالان در رنج و عذاب هستند، تجويز گردد. لازم به توضيح است كه اين سازمان در نظر دارد مورد مصرف آكامپليا را براي ترك سيگار نيز مورد توجه و بررسي قرار دهد.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |