يكشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۴ - Aug 20, 2006
شكار؛ دو ديدگاه مختلف
چرخش مگسك ها از آهوان به محيط بانان
اسدالله افلاكي
گروه شهري -۳۰ روز پس از شهادت محيط بان شهيد يحيي شاه كومحلي، محيط بان ديگري با تير مستقيم يكي از شكارچيان متجاوز زخمي شد.
دكتر محسن شهرياري، مدير كل حفاظت محيط زيست خراسان شمال در گفت وگو با همشهري ضمن اعلام اين خبر افزود: متاسفانه بحث شكار غيرمجاز و شكارچي متخلف بحثي نيست كه به اين زودي ها خاتمه پيدا كند چرا كه در حال حاضر شرايط به گونه اي است كه متجاوزين به طبيعت و شكارچيان متخلف به خود اجازه مي دهند در مناطق حفاظت شده به شكار غيرمجاز روي آورند و پاياني براي درگيري ميان محيط بانان و شكارچيان قانون شكن متصور نيست مگر آنكه با چاره انديشي و براساس قوانين و مقررات عرصه بر متجاوزان آنچنان تنگ شود كه مجال تخلف براي آنان باقي نماند.
وي در خصوص پرونده شهيد شاه كومحلي گفت: اين پرونده در حال حاضر در شعبه بازپرسي دادگاه اسفراين در دست بازپرسي است. ضمن آنكه ۲ نفر از شكارچياني كه دستگير شده بودند از محيط باناني كه شهيد شاه كومحلي را همراهي مي كرند شكايت كرده بودند اما اين محيط بان از بزه انتسابي مبني بر ضرب و جرح شكارچيان تبرئه شدند. با اين همه، هنوز پرونده شهادت شاه كومحلي و مرگ شكارچي ضارت كه از نظر دادگاه با ابهاماتي همراه است براي روشن شدن در دست بررسي است.
وي با اشاره به اينكه شكارچي مجاز كسي است كه بعد از اخذ پروانه و مجوز در فصل شكار در مناطق تعيين شده، گونه هاي مجاز را شكار كند كه در اين صورت از حمايت ماموران محيط زيست نيز برخوردار مي شود، افزود: در حال حاضر كه فصل شكار ممنوع است برخي شكارچيان وارد منطقه حفاظت شده مي شوند و به شكار مي پردازند و گستاخي آنها تا حدي است كه در صورت رويارويي با محيط بان با تير مستقيم آنها را هدف قرار مي دهند.
شهرياري تصريح كرد: وجود سلاح هاي غيرمجاز كه به تعداد فراواني در مناطق اطراف مناطق حفاظت شده وجود دارد مشكلات فراواني را براي شكاربانان و محيط زيست ايجاد كرده است. از اين رو، از شوراي تامين استانها مي خواهيم در صورت امكان، تمهيداتي فراهم كنند تا براي حفظ جان مردم و نيز حفاظت محيط زيست سلاحهاي غيرمجاز جمع آوري شود و متخلفين و متجاوزان خلع سلاح شوند.
وي با اشاره به اينكه ماموران سازمان حفاظت محيط زيست اكثر قريب به اتفاق افرادي را كه سلاح غيرمجاز دارند مي شناسند، گفت: در صورت هماهنگي و صدور مجوز از سوي قضات، ماموران محيط زيست قادر خواهند بود با همكاري ساير نهادهاي ذيربط،منطقه را از سلاح هاي غيرمجاز پاكسازي و امنيت مردم و حفاظت محيط زيست را تامين كنند.
شهرياري افزود: پس از شهادت شاه كومحلي، مكاتباتي با سازمان محيط زيست صورت گرفت كه در پي آن ۹۰ ميليون تومان اعتبار براي تامين امكانات و تجهيزات و همچنين ۲ دستگاه نقليه براي حفاظت از پارك ملي سالوك اختصاص داده شد. با اين همه، از سازمان انتظار داريم امكانات بيشتري براي رويارويي با متجاوزان در اختيار ما قرار دهد بويژه تجهيز اين منطقه به گشت هاي هوايي مي تواند باعث افزايش چشمگير كارايي محيط بانان شود.
شكار از ديدگاه شكارچيان
خيرالله ابوحمزه،مدير عامل كانون شكار، تيراندازي و دوستداران طبيعت ضمن ابراز تاسف از شهادت يحيي شاه كومحلي به همشهري گفت: سازمان حفاظت محيط زيست فاقد امكانات و تجهيزات لازم براي حفظ و مديريت مناطق تحت حفاظت خود است.
وي با اشاره به اينكه حدود ۱۳ ميليون هكتار و ۱۰۷ منطقه شكار ممنوع تحت مديريت سازمان محيط زيست قرار دارد، افزود: تنها زماني مي توان از حيات وحش محافظت كرد كه براساس ضوابط قانوني زمينه لازم براي ورود بخش خصوصي به عرصه مديريت حيات وحش فراهم شود. علاوه بر اين، ضروري است سياستگذاري و برنامه ريزي به گونه اي باشد كه جوامع محلي از فوايد مناطق تحت حفاظت بهره مند شوند زيرا در اين صورت براي حفاظت از اين مناطق از هيچ كوشش دريغ نخواهند كرد.
وي با اشاره به اينكه شكار مسئولانه باعث نابودي حيات وحش و انقراض گونه هاي جانوري نمي شود، گفت: آنچه باعث نابودي و انقراض مي شود تخريب زيستگاهها و بها ندادن به مطالعات زيست محيطي در اجراي پروژه هاي عمراني است.
ابوحمزه با تاكيد بر اين نكته كه بايد ميان شكارچي و شكاركش تفاوت قايل شد، افزود: شكارچي كسي است كه با رعايت قوانين و مقررات مبادرت به شكار مي كند اما شكاركش افرادي هستند كه برخلاف قوانين و مقررات در زمان شكار ممنوع با سلاح مجاز و غيرمجاز به شكار مي پردازند. براين اساس ضروري است با قاطعيت و وضع مقررات سختگيرانه جلوي شكار غيرمجاز گرفته شود و با تمهيدات قانوني و با توجه به ظرفيت مناطق، تنها براي شكار به روش علمي مجوز صادر شود. اما آنچه در حال حاضر مايه نگراني است اين كه، ساختار موجود زمينه را به شكلي براي شكار غيرمجاز فراهم ساخته است كه برخي افراد داراي سلاح مجاز نيز به شكار غيرمجاز مي پردازند. اين مسئله نياز به بررسي و ريشه يابي دارد تا شكارچيان مجاز به صورت قانونمند عمل كنند و از شكار غيرمجاز پرهيز كنند.
مدير عامل كانون شكار، ناتواني سازمانهاي مسئول در عرصه هاي زيست محيطي و حفظ حيات وحش، عدم دخالت بخش خصوصي در اين عرصه، عدم برخورداري جرايد محلي از مطالب حيات وحش و ازدياد دام در اين مناطق را از مهمترين موانع موجود بر سر راه توسعه شكار مجاز دانست و گفت: بايد ضمن ساماندهي اين مشكلات، با فرهنگ سازي، زمينه اجراي قوانين فراهم شود تا در كنار آن بتوان از توان بخش خصوصي در جهت افزايش حيات وحش گام برداشت ،همچنين ضروري است مسئولان به محيط طبيعي بيش از محيط انساني توجه كنند تا ديگر شاهد تخريب زيستگاهها و تهديد حيات وحش نباشيم.
به گفته وي، مديريت بخش خصوصي باعث افزايش حيات وحش خواهد شد به طوري كه زمينه بهره مندي عمومي از حيات وحش را در پي خواهد  آورد. در اين ميان، آنچه مهم است بهره برداري پايدار از حيات وحش است كه تنها در صورتي امكان پذير است كه زمينه توليد فراهم آيد.

وضعيت نامطلوب آموزش نيروي انساني در بخش گردشگري
ايلنا: رسيدن به نقطه آرماني در صنعت گردشگري بدون آموزش صحيح نيروي انساني شاغل در اين بخش امكان پذير نيست.
دكتر كريم خسرويان، عضو شبكه بين المللي آموزش جهانگردي آسيا و اقيانوسيه، با بيان اين مطلب، افزود: با توجه به اينكه از دو دهه قبل صنعت جهانگردي سيستماتيك شده و با توجه به رشد بالاي توريسم در سطح جهان، لازم است اين صنعت در ايران به سمتي هدايت شود كه منجر به توسعه همه جانبه منابع انساني شود.
وي گفت: اين مهم مستلزم اجباري شدن آموزش هاي منطبق با استانداردهاي بين المللي براي افراد شاغل در صنعت گردشگري است.
مديرعامل مركز آموزش صنعت گردشگري ايفا چيكار، تصريح كرد: مسئولان امر بايد بدانند و باور كنند كه گردشگري يك حقيقت است و آن هم يك صنعت ويژه كه هر فردي با هر تخصصي نمي تواند در آن مشغول كار شود. وي گفت: براي مثال هر فردي كه مدرك مديريت دارد، نمي تواند مديريت يك هتل را بر عهده بگيرد و در آن موفق شود؛ زيرا مديريت هتل، خود تخصصي جداگانه و ويژه است و فاكتورهاي خاص خود را مي طلبد.

واگويه هاي مسافر در راه
حكايت ها و شكايت ها!
عباس جعفري
حكايتي است حكايت تو و من!  تو خاموش و من خاموش. تو لب نداري و من لب بر نمي دارم از لب . تو بي چشم!  تماشا نمي كني و من نگاه بي تماشايم را فقط روي تو دارم. تو ساكت و سپيدي و من ساكت سياه!! تو تن يله داده اي به زير پاي هر كس و ناكس و من رم كرده و مي كنم از همه كسان. كسان؟!  مي خوانمت بي صدا. مي شنوي پس سر به آسمان بر مي كني كه: يعني هوا ابر است برف هم  خواهد آمد به گمانم!  بي حوصله تر از من تو با آن دل سنگت! با آن همه سنگت. سنگ هايت. سنگ تر از سرسنگين من تو با آن قله هايت. با آن گردن فراز و يال فرو افتاده ات. انگار كه كاري به كار هم نداريم. انگار!  انگار نه انگار آن همه و خسته شدن ها و نفس  زدن ها چه شوق ها و چه ذوق ها. چه شورها. آن قديم ها برايت مي خواندم يادت هست: 
چه گرميم چه گرميم از اين عشق كه ما راست. آن وقت تو درست وسط بريز بريز باران بهار آدم را به باد مي دهي بي مروت!  آفتاب هم كه همش طاقچه بالا مي گذارد ما هم كه همه اش سايه نشين ولايت خاكباديم!  همين جوري مي شود كه يخ مي كنم. تكيه به صخره هايت مي دهم به خستگي و نشئه مي شوم. پاهايم را ميان شكم جمع مي كنم. جنين. از هوش و حواس مي روم خوابم مي گيرد. آن وقت تو دل سنگت ترك بر مي دارد. پيش مي خيزي لالايي مي خواني. جمع تر مي شوم. مي خوابم، مي خواني به نجوا و زمزمه! بم مي خواني و صدايت چه غم دارد و هنوز چه حكايتهاست بين تو و من. چه مي گويم هنوز چه شكايت هاست بين من و تو!

تشكيل كميته ساماندهي پسماند و بازيافت
012375.jpg
فارس: مديركل آب وخاك سازمان حفاظت محيط زيست از تشكيل كميته ساماندهي پسماند و بازيافت با مشاركت تمام سازمانهاي مرتبط از شهريورماه در محل سازمان حفاظت محيط زيست خبر داد.
سروش مدبري گفت: در حال حاضر از طرف رئيس سازمان حفاظت محيط زيست نامه اي به تمام سازمانها و وزارتخانه هاي مرتبط با امر توليد پسماند و بازيافت مثل وزارت بهداشت، شهرداري و... ارسال شده است تا تمام سازمانهاي ذي ربط نسبت به معرفي نمايندگان شان جهت شركت در جلسات اين كميته اقدام كنند.
وي در ادامه افزود: اين كميته حداقل ماهي يك بار تشكيل جلسه خواهد و از اين پس تمام تصميم گيري ها در حوزه پسماند اعم از عادي و ويژه و بيمارستاني و بازيافت اين مواد در اين كميته مورد بررسي و جمع بندي قرار مي گيرد.
مديركل آب وخاك سازمان حفاظت محيط زيست گفت: در كميته «پسماند و بازيافت» از بعضي از سازمانهاي غير دولتي نيز دعوت به همكاري شده است.
مدبري خاطرنشان كرد: پيش از اين سازمان حفاظت محيط زيست، كارگروهي به نام بازيافت داشت كه در حال حاضر تبديل به كميته «پسماند و بازيافت» شده است.

محيط بانان قرباني، شهيد هستند
012378.jpg
گروه شهري- محيط باناني كه حين انجام وظيفه جان خود را از دست مي دهند شهيد محسوب مي شوند.
اسماعيل رمضاني- مدير كل نظارت و بازرسي سازمان حفاظت محيط زيست- ضمن بيان مطلب فوق گفت: خانواده محيط بانان يادشده همچنين از مزاياي خانواده شهدا برخوردار مي شوند.
رمضاني افزود: سازمان محيط زيست در حال حاضر به صورت موردي براي هر كدام از محيط بانان محيط زيست كه توسط اشرار به هلاكت مي  رسند با بنياد شهيد وارد مذاكره مي شود و تسهيلات حمايتي را براي خانواده هاي آنها برقرار مي كند.
مدير كل نظارت و بازرسي سازمان حفاظت محيط زيست گفت: محيط بانان، متأسفانه همواره با خطر مواجه هستند و بايد براي آنها و خانواده هاي آنها تسهيلات ويژه اي را لحاظ كرد كه در همين راستا محيط زيست، تمام تلاش خود را مي كند تا شغل آنها جزو مشاغل سخت و زيان آور محسوب شود.

چشم انداز
012372.jpg
شهادت چند محيط بان در سالهاي اخير عامه مردم را از موضوع شكار بسيار متنفر كرده است. با اين وجود بايد توجه داشت كه وجود پديده اي به نام شكار لزوماً به معناي نابودي محيط زيست و مقابله با محيط بانان نيست و در كشوري همچون ايران كه استاندارد حفاظت از زيستگاه هاي طبيعي بسيار پايين است، اين شكارچيان غيرمجاز هستند كه بحران بزرگ نابودي حيات وحش را ايجاد كرده اند. اگرچه بسياري از كارشناسان محيط زيست اعتقاد دارند كه در وضعيت كنوني بهتر است سازمان حفاظت محيط زيست حداقل پنج سال شكارگاه ها و مناطق حفاظت شده را به آيش بگذارد و در اين مدت از صدور هر گونه مجوز شكار خودداري كند.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |