يكشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۴ - Aug 20, 2006
امسال 55 هتل در سراسر كشور احداث مي شود
هتل پنج ستاره روستاي كندوان، پايان شهريورماه گشايش مي يابد
012303.jpg
012312.jpg
از 25 هتلي كه در دو ماه آينده عمليات احداث آن ها در 20 استان كشور آغاز مي شود، به شرح زير نام برده شده است:
هتل سه ستاره كاشمر با 60 اتاق، هتل سه ستاره رزن همدان با 40 اتاق، هتل سه ستاره بيرجند با 80 اتاق، هتل سه ستاره بجنورد با 80 اتاق، هتل چهار ستاره اردبيل با 100 اتاق، هتل سه ستاره خرم آباد با 80 اتاق، هتل چهار ستاره اروميه با 100 اتاق، هتل سه ستاره كرمانشاه با 100 اتاق، هتل سه ستاره سنندج با 100 اتاق، هتل سه ستاره زنجان با 80 اتاق، هتل سه ستاره قزوين با 80 اتاق، هتل سه ستاره شبستر با 60 اتاق، هتل سه ستاره كاشان با 80 اتاق، هتل سه ستاره جيرفت با 80 اتاق، هتل سه ستاره سيرجان با 80 اتاق، هتل چهار ستاره كرمان با 100 اتاق، هتل سه ستاره لاهيجان با 80 اتاق، هتل سه ستاره شهركرد با 60 اتاق، هتل سه ستاره زاهدان با 100 اتاق، هتل سه ستاره ايلام با 80 اتاق، هتل چهار ستاره بندرعباس با 100 اتاق، هتل چهارستاره رامسر با 100 اتاق، هتل چهار ستاره مشهد با 100 اتاق، هتل چهارستاره تبريز با 100 اتاق و هتل سه ستاره نيشابور با 80 اتاق.
گروه علمي فرهنگي – حميد دهقان: مهدي جهانگيري مديرعامل شركت توسعه گردشگري سازمان ميراث فرهنگي در گفت وگو با همشهري با اشاره به گذشته شركت توسعه گردشگري كه با نام هاي مختلف و آخرين آن ها شركت توسعه ميهمانخانه هاي ايران بود، هدف اين شركت را توسعه هتلداري در كشور بيان كرد و گفت: درحال حاضر شركت توسعه گردشگري ايران از سوي سازمان ميراث فرهنگي به عنوان يك پل ارتباطي و يك بسترساز براي حضور بخش خصوصي در امر هتلداري، ساخت هتل، تبليغات در داخل و خارج كشور و برگزاري نمايشگاه ها و سرمايه گذاري در همه زمينه هاي مرتبط با هتلداري تلاش مي كند.
وي افزود: واقعيت اين است كه در صنعت گردشگري كشور عقب ماندگي زيرساخت ها كاملا مشهود است و هنگامي كه در يك هفته، ميان تعطيلي چهارشنبه پيش مي آيد، آشكار مي شود كه زيرساخت هاي اقامتي ما به هيچ وجه جوابگوي گردشگري داخلي ما نيست. در چنين وضعيت ، چگونه ما مي توانيم رضايت گردشگران خارجي را فراهم سازيم. اكنون غير از چند استان مانند اصفهان، فارس، تهران، خراسان رضوي و مناطق آزاد بقيه نقاط كشور در زمينه زيرساخت هاي گردشگري با عقب ماندگي جدي مواجه هستند. در شرايطي كه بخش خصوصي قادر به سرمايه گذاري در اين رشته نيست، لازم است دولت مشكل زيرساخت ها را حل كند. البته دولت نبايد هتلداري كند و مجتمع هاي اقامتي را اداره كند، بلكه بايد هتل بسازد و با شرايط مناسب به بخش خصوصي واگذار كند. كما اين كه در زمان هاي گذشته نيز حاكميت در اين زمينه پيشگام بوده است. در دوره شاه عباس 999 كاروانسراي بين راهي از سوي حاكميت بنا شد و در رژيم گذشته هم ميهمانسراهاي ايرانگردي و جهانگردي در شهرهاي دور و نزديك احداث شد.
وي گفت: براساس طرح جامع گردشگري با انجام مطالعاتي كه از سوي سازمان در سطح كشور انجام شده، درحال حاضر احداث 142 هتل سه، چهار و پنج ستاره حداقل نياز اقامتي گردشگران است و در مرحله نخست احداث 66 هتل در اولويت قرار دارد و به همين منظور با تصميم آقاي مشايي رئيس سازمان، مشكلات دست و پاگير بوروكراسي در احداث هتل، واگذاري زمين، تهيه طرح و دريافت مجوز از نهادها و سازمان ها اقدامات موثري انجام شده است. بر مبناي فاينانس سال 84 در قانون بودجه، مبلغ 256 ميليون دلار براي ساخت 30 هتل سه و چهار ستاره در كشور در شوراي اقتصاد اعتبار منظور شده كه با صدور مجوز به بانك مركزي، در مدت كوتاهي احداث اين هتل ها به مرحله اجرا درمي آيد.
وي افزود: در شهرهاي بوشهر و گنبد توسط شركت هاي سرمايه گذاري، ساخت هتل آغاز شده و در شهرستان قم مقدمات ساخت هتل سه و پنج ستاره و يك مجموعه اقامتي به صورت هتل آپارتمان با يك مجموعه تجاري با مشاركت آستانه حضرت معصومه (س) و شهرداري قم فراهم شده است.همچنين با مشاركت سرمايه گذاران كشورهاي سوئيس، امارات و تركيه چهار پروژه در استان خوزستان و در شهرهاي اهواز و آبادان براي احداث هتل هاي سه و چهار ستاره ساخته مي شود و اين سرمايه گذاران ساخت ده تا پانزده هتل را شروع كرده اند. دو شركت سرمايه گذار تركيه نيز براي ساخت 20 هتل در 20 منطقه كشور اعلام آمادگي كرده اند.
مدير عامل شركت توسعه گردشگري ايران با اطمينان به شروع احداث 30 هتل با مجوز شوراي اقتصادي و 25 هتل از سوي سرمايه گذاري داخلي بر مبناي تسهيلات سازمان ميراث فرهنگي، يك دوره هفت ساله – دو سال ساخت و پنج سال برگشت سرمايه با نرخ 8 درصد – و اجراي 15- 10 پروژه با مشاركت شركت هاي خارجي در سال جاري مي گويد: من سال 85 را براي صنعت هتل سازي كشور، سال حماسي مي دانم و مسلما اين حركت ضربتي و اساسي از سوي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ثمره بسيار خوبي خواهد داشت.
وي گفت: يك هتل پنج ستاره زيبا و بديع در روستاي كندوان آذربايجان شرقي احداث شده كه در پايان شهريور امسال گشايش مي يابد، اين هتل يكي از برترين هاي دنيا محسوب مي شود. نورپردازي، محوطه سازي و فضاي دل انگيز و قشنگ آن، يك جاذبه خوب براي گردشگران،  با زندگي در درون صخره هاي شگفت انگيز فراهم مي سازد. اميد است سازمان يونسكو هم به اين هتل توجه لازم را مبذول دارد.
جهانگيري در مورد فروش هتل لاله تهران گفت: براي فروش اين هتل به بخش خصوصي دوبار آگهي شد با قيمت پايه مبلغ 46 ميليارد تومان. خريداراني نيز مراجعه كردند. ولي با در نظر گرفتن هزينه بازسازي با برآورد حدود 20 ميليارد تومان و مشكلات موجود پرسنلي، از نيمه راه برگشتند. در حال حاضر واگذاري هتل لاله در دستور كار سازمان نيست و با تفاهم نامه اي كه با سرمايه گذاران قطري امضا شده، بال غربي هتل لاله بازسازي خواهدشد.
مديرعامل شركت توسعه گردشگري در پايان اين گفتگو وجود ميهمانسراها و ميهمانپذيرهاي استانداري ها و ارگان ها و سازمان هاي دولتي را مشكل اساسي در سرمايه گذاري بخش خصوصي در هتلداري عنوان كرد و افزود: دولت نمي تواند هتلدار خوبي باشد و ساختن و واگذاري آنها به بخش خصوصي هر چه زودتر، از هر لحاظ مصلحت است.

گنجينه ها
قصر باشكوه سردار ماكو
موزه مردم شناسي شد
012306.jpg
گروه علمي فرهنگي- كاخ موزه باغچه جوق شهرستان مرزي ماكو، مانند نگيني ارزشمند در ميان آثار تاريخي متعدد اين شهر مي درخشد.
شهرستان ماكو در شمال غرب كشور و در مرز جاده ترانزيتي ايران و تركيه قرار دارد و يكي از مراكز مهم ورودي مسافران اروپا به كشورمان به شمار مي آيد.
كاخ باغچه جوق در اواخر دوره قاجار به دستور اقبال السلطنه ماكويي- يكي از سرداران مظفرالدين شاه 1324-1313هـ.ق- در فاصله دو كيلومتري ماكو به بازرگان در كنار روستاي باغچه جوق و در ميان باغ با صفايي احداث شده است.
عمارت باغچه جوق به سبك معماري روسي با زيربناي 2500 مترمربع در دو طبقه بنا شده و اكنون با لوازم زندگي كه اغلب آنها از سوي حكمرانان دربار روسيه اهدا شده و تزئينات و مبلمان زيبايش به موزه مردم شناسي تبديل شده كه گردشگران خارجي و ايراني از تماشاي آن لذت مي برند.
گچبري ها، ارسي ها، آئينه كاري، نقاشي هاي رنگ و روغن، لوسترهاي زيبا، طاق نما، نرده هاي چوبي و مجسمه هايي كه از ساكنان منطقه با پوششهاي خاص خود به صورت هنرمندانه اي ساخته شده جلوه باشكوهي به اين عمارت داده است.
در سال 1353 اين قصر باشكوه از سوي دولت از وراث سردار ماكو خريداري و پس از انجام تعميرات لازم از سال 1364 با تبديل شدن به موزه مردم شناسي براي بازديد عموم آماده شده است.

ايران زيبا
روستاي شگفت اشتبين
زادگاه ابوالقاسم نباتي
012309.jpg
گروه علمي فرهنگي- كنار رود ارس در استان آذربايجان شرقي را به حق جايي شبيه بهشت ناميده اند؛ از جلفا تا كليبر و ارسباران مناظر حيرت انگيز و شگفت آوري وجود دارد كه انسان را به وجد و شعف وامي دارد.
در ميان روستاهاي اطراف رود ارس با جنگل ها و كوه ها و مناطق حفاظت شده مارال ها، روستاي اشتبين ، يكي از روستاهاي شگفت كشور، شهرت خاصي دارد.
مسافران پس از گذر از جلفا، روستاي سيه رود، نوردوز (مرز ايران و ارمنستان) روستاي دوزال، كردشت از سه راهي هراس به روستاي زيباي اشتبين وارد مي شوند.
روستاي اشتبين از مجموعه سه  آبادي به نام هاي هراس، سياوشان و جعفرآباد تشكيل شده و داراي سابقه تاريخي كهن است. چندين كتيبه به خط ثلث مربوط به زمان شاه طهماسب صفوي، يك گورستان قديمي، كتيبه هاي مرمرين مربوط به قرن هاي نهم و دهم هجري حكايت از پيشينه تاريخي گرانبهاي آن دارد.
ابوالقاسم نباتي عارف و شاعر معروف آذربايجان در اشتبين به دنيا آمده و به وصيت خود در اين مكان به خاك سپرده شده است. توليد ابريشم در اين روستا از قديم رونق دارد و عده زيادي از مردم به توليد و پرورش كرم ابريشم اشتغال دارند.
ميوه هاي باغي و محصولات جاليز اشتبين بسيار مرغوب است. انار، انجير، گردو، گلابي، آلبالو، زردآلو، انگور، سماق، زغال اخته، ازگيل، انگور و توت به فراواني از باغ ها به دست مي آيد. به علت نبودن سردخانه و عدم امكان دسترسي آسان به شهر بسياري از اين ميوه ها از بين مي رود.
خانه هاي روستاي اشتبين معماري بسيار زيبايي دارد و حياط هر خانه پشت بام خانه ديگر است. در هر گوشه كوچه هاي آن، كارگاه توليد ابريشم به چشم مي خورد و در اين ميان زنان روستا كه لواش تنوري مي پزند نان را به ميهمانان پيشكش مي كنند.
نوجوانان و كودكان روستاي اشتبين مانند بزرگان خود از كمك به ميهمانان دريغ نمي كنند و تا مسافتي زياد آنان را بدرقه مي كنند.

فرهنگ و آموزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |