يكشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۴ - Aug 20, 2006
نظريه پيدايش كهكشان ها تغيير مي كند
012360.jpg
همشهري آنلاين: پژوهشگران گفتند كه يك كشف جديد ممكن است به طور ريشه اي نظريه هاي مربوط به تشكيل كهكشان ها و ستاره ها را تغيير دهد.
به گزارش رويترز گروهي از اخترفيزيكدانان فرانسوي و آمريكايي متوجه شده اند كه ميزان نوع سنگيني از هيدروژن كه درست لحظاتي پس از انفجار بزرگ به وجود آمده بيشتر از مقادير مورد انتظار در كهكشان راه شيري است. اين نوع هيدروژن كه دوتريوم دارد، ظاهرا در دانه هاي غبار كيهاني پنهان شده و از شكل گازي كه به آساني قابل كشف است، به شكل جامدي تغيير مي كند كه به سختي قابل شناسايي است.
اين پژوهشگران با استفاده از ماهواره «كاوشگر طيف نمايي ماوراءبنفش دور» يا FUSE سازمان فضايي آمريكا، توانسته اند اين هيدروژن پنهان را كشف كنند. شكلي از هيدروژن كه در هسته اش علاوه بر يك پروتون يك نوترون نيز دارد، در طيف اشعه ماوراءبنفش يك اثر مشخص به جاي مي گذارد كه FUSE مي تواند آن را ببيند.
جفري لينسكي- سرپرست اين تحقيق از دانشگاه كلرادو- گفت كه دانشمندان گمان مي كردند دست كم يك سوم دوتريوم اوليه موجود در كهكشان راه شيري در طول زمان با واردشدن به جرم ستارگان از بين رفته است، اما FUSE نشان داد كه دوتريوم در مقاديري تنها ۱۵درصد كمتر از مقدار اوليه  آن وجود دارد و به طور يكسان هم توزيع نشده است.
لينسكي مي گويد كه در جاهايي كه غلظت هاي بالاي غبار بين ستاره اي وجود دارد، غلظت هاي كمتر دوتريوم را با FUSE مي بينيم و در جاهايي كه ميزان كمتري غبار وجود دارد، ميزان هاي بالاتر گاز دوتريوم اندازه گيري مي شود.
بنابراين به گفته ليندسي اشكالي در نظريه قبلي وجود دارد. اين يافته ها به معناي آن است كه يا مقادير بسيار كمتري ماده به هليوم و عناصر سنگين تر در ستاره ها بدل شده يا اينكه گاز اوليه بسيار بيشتري از مقداري كه قبلا تصور مي شد در طول عمر كهكشان بر آن باريده است.
در هر حال مدل هاي ما از تحول شيميايي كهكشان راه شيري بايد كاملا مورد تجديد نظر قرار گيرد تا اين يافته هاي جديد را توضيح دهد.

آي پاد همچنان محبوبترين
012351.jpg
گروه علمي فرهنگي- اپل توانسته است به لطف محصول پرطرفدار خود، آي پاد، بازار موسيقي ديجيتالي را در اختيار خود بگيرد.
به گزارش ايسنا، نتايج جديدترين مطالعات نشان مي دهد  آي پاد توانسته است با كنار زدن تمامي  رقباي خود،  ۶/۷۵درصد از بازار۳ mp پلير آمريكا را به خود اختصاص دهد كه اين ميزان هشت برابر بيشتر از نزديك ترين تعقيب كننده آن است.
سن ديسك پس از  آي پاد، دومين شركت بزرگ آمريكا است كه در زمينه عرضه محصولات پخش موسيقي ديجيتال بسيار محبوبيت يافته، به طوري كه توانسته كريتيو، رقيب اصلي  آي پاد را كنار بزند. با اين حال تحليلگران پيش بيني مي كنند، با توجه به ساخت و عرضه گوشي هاي تلفن همراه نسل سوم كه قابليت پخش موسيقي را دارند، حاكميت آي پاد رو به افول خواهد گذاشت.

مراقب مرگ برلوسكوني باشيد
گروه علمي فرهنگي- شركت امنيت رايانه سوفوس نسبت به انتشار يك ايميل اسپم جديد كه به كاربران خبر كشته شدن نخست وزير سابق ايتاليا به دست يك سرباز اسرائيلي را مي دهد،  هشدار داد.
در تازه ترين گزارش سوفوس آمده است كه اخيرا ايميل جديدي در قالب يك خبر فوري براي كاربران ارسال مي شود كه در آن خبر از كشته شدن سيلويو برلوسكوني - نخست وزير سابق ايتاليا - به دست يك سرباز اسرائيلي مي دهد.
كاربران نبايد براي بازكردن و خواندن اين ايميل اقدام كنند ،چرا كه تنها يك پيام ويروسي است كه در صورت بازشدن، وارد دفترچه آدرس كاربر مي شود و صندوق پستي وي را از كار مي اندازد.
اين تروجان خطرناك مدعي مي شود كه از سايت bbc.italy2006 ارسال شده است و تحت عنوان هاي «برلوسكوني مرده» يا «برلوسكوني ترور شد» به ميل باكس كاربران ارسال مي شود.

يك نوت بوك براي هر دانش آموز تايلندي
012357.jpg
گروه علمي فرهنگي-علي نقي دلدار: در يك اقدام جالب، تاكسين شيناواترا، نخست وزير تايلند اعلام كرد از اكتبر سال جاري ميلادي به هر دانش آموز پايه ابتدايي اين كشور، يك نوت بوك به صورت رايگان ارائه خواهد شد.
به همين منظور كارشناسان در حال تحقيق براي يافتن نوت بوك ارزان قيمت و خوب براي اين منظور هستند.
اين طرح كه اولين بار در آمريكا انجام شد، با عنوان «يك نوت بوك به ازاي هر كودك» ناميده مي شود و در ماه اكتبر با ۳۰ نوت بوك به صورت نمادين آغاز شده و در ماه نوامبر ۵۰۰ نوت بوك به دانش آموزان اهدا مي شود. در صورت تكميل اين طرح در سالهاي آينده، هر دانش آموز در مدرسه يك نوت بوك رايگان دريافت خواهد كرد و ديگر كتاب و دفتري وجود نخواهد داشت، زيرا دانش آموزان در اولين مراحل كامپيوتر را فرا گرفته و كتاب و دفتر خود را در داخل كامپيوتر خواهند داشت.
اولين سري نوت بوك ها كه با هزينه ۱۰۰ دلار (۷۹ يورو) خريداري شده در مناطق روستايي تايلند توزيع خواهد شد كه تاكنون از امكانات و تكنولوژي محروم بوده اند و پس از اينكه طرح مورد تاييد كارشناسان قرار گرفت، به صورت عمومي اجرا خواهد شد.
در حال حاضر توليد عمده نوت بوك آغاز نشده و منتظر نهايي شدن طرح مي باشند. دولت تايلند بررسي اين طرح را از يكسال پيش آغاز كرده بود، يعني درست از زماني كه نيكولاس نگروپونته با نخست وزير تايلند ديدار كرد. نگروپونته رئيس پروژه «يك نوت بوك براي هر كودك» است كه قصد دارد اين طرح را در تمامي كشورها اجرايي كند. از ديگر كشورهايي كه از اين طرح استقبال كرده اند، مي توان آمريكا، چين و برزيل را نام برد. اين نوت بوك هاي ارزان، بسيار محكم ساخته شده اند و داراي سيستم عامل لينوكس رايگان، حافظه فلش بجاي هارد ديسك بوده و يك سيستم توليد برق هندلي نيز دارند.
تاكسين شيناواترا پيش از ورود به سياست، با ايجاد نمايندگي آي بي ام در تايلند و ساختن يك سيستم مخابراتي خاص، به يكي از ثروتمندترين افراد كشور تايلند تبديل شده بود.

علمي
گوگل، اينترنت بي سيم ارائه مي كند
همشهري آنلاين: گوگل اعلام كرد براي ساكنان شهر محل قرارگيري اداره مركزي اش، دسترسي رايگان به اينترنت پرسرعت را فراهم مي كند.
مسئولان شهري و شركت گوگل اميدوارند شبكه  بي سيم جديدي كه آنها مي خواهند از آن استفاده كنند (Wi-Fi) شهر مونتن ويو در ايالت كاليفرنيا را به بزرگ ترين شهر آمريكا كه دسترسي رايگان به اينترنت در آن وجود دارد، تبديل كند.
پيشتر شهر سن كلاود در فلوريدا با جمعيتي بالغ بر ۲۸ هزار نفر اعلام كرده بود كه بزرگ ترين شهر ايالات متحده است كه در آن دسترسي رايگان به اينترنت براي تمام مردم وجود دارد.
مونتن ويو ۷۲ هزار نفر جمعيت دارد و در ۳۵ مايلي جنوب سان فرانسيسكو قرار دارد و دفاتر مركزي شركت گوگل و وري ساين در اين شهر مستقر هستند.
كريس ساكا يكي از مسئولان ارشد گوگل و مدير پروژه در اين باره مي گويد: « ما نگران اين نيستيم كه از پس اين كار بر مي آييم يا نه، چون ما يك شبكه بسيار كارآمد براي اين منظور ساخته ايم».
شبكه هاي بي سيم مشابهي در ديگر شهر هاي آمريكا در حال ساخت است مثل فيلادلفيا و شيكاگو با اين تفاوت كه استفاده از اين امكانات هزينه هايي را براي استفاده كنندگان در پي دارد. در حال حاضر شبكه هاي بي سيم محدود رايگان- كه معمولا «نقطه دسترسي» ناميده مي شوند- رواج بسياري پيدا كرده و معمولا از آنها در محدوده هاي مركزي شهر يا كافي شاپ ها و رستوران ها استفاده مي شود كه هدف اصلي از استفاده اين شبكه ها در رستوران ها و كافي شاپ ها جلب بيشتر مشتري است.گوگل براي ساخت اين شبكه بي سيم در مونتن ويو يك ميليون دلار هزينه كرده و انتظار مي رود سالانه مقدار بسيار كمتري را براي اداره اين سيستم هزينه كند. اين مبلغ براي شركتي كه ۱۰ ميليارد دلار پول نقد دارد در واقع هيچ چيز به شمار نمي آيد. انتظار مي رود اين شبكه كه ۳۸۰ آنتن در سطح شهر دارد سرعتي به خوبي سيستم هاي دي اس ال داشته باشد. البته گوگل اعلام كرده است سرعت اين شبكه كمي كم تر از سيستم هاي كابلي است.
با اين حال گوگل معتقد است كه اين شبكه مردم را از خريد دي اس ال و و كابل هاي اتصال به اينترنت بي نياز خواهد كرد. كاربران براي استفاده از اين سيستم بايد اجازه ورود بگيرند اما همين كه يك بار اجازه ورود به شبكه را دريافت كنند، مي توانند بدون از دست دادن دسترسي از آن خارج شوند. اين شبكه بسيار ساده است و تنها وقتي كه كاربران در سايت گوگل هستند آنها را رديابي مي كند. گوگل مي خواهد علاوه بر مونتن ويو در سانفرانسيسكو هم به ساخت چنين سيستمي مبادرت كند چون بسياري از كاركنانش در اين منطقه زندگي مي كنند.
نسل جديد راكت هاي ناسا
012354.jpg
گروه علمي فرهنگي- ناسا اعلام كرد كه از اين به بعد نام نسل جديد راكت هاي خود را كه قرار است انسان را به ماه و سپس به مريخ ببرد «آرس» خواهد گذاشت.
به گزارش پارس اسكاي، اين سري از راكت ها مي توانند جزيي از تحولي بزرگ در تاريخ فضانوردي باشند؛سفري كه مديران ارشد ناسا از سالها پيش آن را در ذهن خود مي پروراندند. در اين مأموريت انسان ابتدا از زمين به ماه و سپس از آنجا به مريخ مي رود. شايد اين مأموريت غير ممكن باشد ولي ناسا از همين حالا شروع به ساخت راكتهاي اين مأموريت كرده است. نام اين راكتها را هم آرس نهاده است. آرس به معناي خداي جنگ در يونان است. البته اين لقب را هم به مريخ به خاطر رنگ سرخ آن داده اند. سوخت آرس هيدروژن و اكسيژن مايع است و با ارتفاعي حدود ۳۶۰ متر شاتل را تا ارتفاع ۵۵ كيلومتري از سطح زمين همراهي مي كنند. تقريباً در همه تجهيزات نظير موتور خود با راكتهاي ديگر به كلي تفاوت دارند. سري دومي هم از اين نوع راكتها ساخته مي شود كه با نام «آرس- ۴ » آنها را خواهيم ديد. تنها تفاوتشان با آرس-۱ در اين است كه شاتل را به ارتفاع بيشتري ( ۲۸۶ كيلومتر) از سطح زمين منتقل مي كنند. احتمالاً با ساخته شدن اين نوع از راكتها و امتحان كردن آنها در چند مأموريت فضايي براي مأموريت اصلي آماده مي شوند و طبق گفته مايكل گريفين مدير ناسا اگر همه چيز به خوبي پيش رود انسان شاهد اين مأموريت در ۲۰ سال آينده خواهد بود؛ سفري كه شايد از سفر به ماه جذاب تر و با دستاوردهاي بيشتري همراه باشد.

علمي- فرهنگي
هشتمين كنفرانس ملي رياضي ايران در شهركرد پايان يافت
ايرنا: هشتمين كنفرانس ملي رياضي ايران عصر پنج شنبه در تالار شهيد آويني دانشگاه شهركرد به كار خود پايان داد.
دبير علمي اين كنفرانس گفت: در اين كنفرانس ملي كه در ۱۶محور علمي برگزار شد، بيش از يك هزار و ۲۰۰نفر از استادان دانشگاه ها، اعضاي هيات علمي، مدرسان مراكز تربيت معلم، فرهنگيان، دانشجويان و دانش آموزان شركت كردند.
محمد باقر منزوي در گفت و گو با ايرنا افزود: در اين كنفرانس ۹۷ مقاله علمي داخلي و ۱۸مقاله خارجي قرائت شد.
به گفته وي، مهمانان خارجي اين كنفرانس از كشورهاي آرژانتين، بلاروس، مكزيك، آلمان، كانادا و چند كشور ديگر مقالات خود را ارايه دادند.
وي تصريح كرد: در اين كنفرانس كه به مدت سه روز در دانشگاه شهركرد برگزار شد، درخصوص مباني نظري آموزش رياضي، وضعيت موجود و چالشهاي پيش روي آموزش رياضي در ايران، توسعه حرفه اي معلمان رياضي و عمومي كردن رياضي بحث و تبادل نظر شد.
منزوي گفت: اين كنفرانس با همكاري وزارت آموزش و پرورش، انجمن رياضي ايران، استانداري و سازمان آموزش و پرورش چهارمحال و بختياري و دانشگاه شهركرد از ۲۴تا ۲۶مردادماه برگزار شد.
به گفته وي، در اين كنفرانس ۴۹نفر عضو هيات علمي، يك هزار و ۹۱۷نفر از دبيران مقطع متوسطه رياضي كشور، ۳۰۹نفر دبير دوره راهنمايي و ۴۹نفر از آموزگاران مقطع ابتدايي حضور داشتند.
نگارش آزمايشي بلاگر
012363.jpg
گروه علمي فرهنگي - «گوگل» نگارش جديد خدمات وب لاگ نويسي بلاگر را به صورت آزمايشي راه اندازي كرد.
به گزارش تك وب، كاربراني كه شناسه گوگل دارند مي توانند از نگارش آزمايشي بلاگر براي ايجاد و طراحي وب لاگ خود استفاده كنند. نگارش جديد خدمات بلاگر شركت گوگل به كاربران امكان مي دهد وب لاگ خود را به صورت عمومي يا تنها براي بازديد افرادي خاص، منتشر كنند.
وب لاگ نويسان به كمك ابزار ارائه شده در اين خدمات و بدون نياز به برخورداري از دانش HTMLبراي طراحي وب سايت، مي توانند وب لاگ خود را به نحو دلخواه ويرايش كرده، چيدمان اجزاي وب لاگ، رنگ ها، فونت ها، تيترها و نوارهاي كناري را طبق سليقه خود تنظيم كنند. راه اندازي نگارش جديد خدمات بلاگر، در حالي انجام گرفته كه شركت مايكروسافت نيز چند روز قبل نخستين نرم افزار طراحي وب لاگ خود را به صورت رايگان منتشر كرده بود.
اين نرم افزار به نام «ويندوز لايو رايتر» به كاربران امكان مي دهد انواع عكس، نقشه و تصاوير ويدئويي را به وب لاگ هاي خود افزوده و حتي با استفاده از قابليتي به نام «بلاگ ديس»، هر قسمت از وب سايت هاي طراحي شده بر پايه HTML را انتخاب كرده و براي استفاده به وب لاگ شخصي خود منتقل كنند.
فروش ديسك خام با فرمت جديد بلو-ري
گروه علمي فرهنگي- فروش ديسك هاي خام با فرمت جديد پيشنهاد شده براي نسل جديد دي وي دي به نام بلو - ري آغاز شد.
به گزارش ايرنا، ديسك خام جديد پنجاه گيگابايت ظرفيت دارد و تنها يك بار مي توان اطلاعات را روي آن ضبط كرد. سوني نمونه ديگري از اين ديسك را با قابليت چندين بار ضبط و پاك كردن اطلاعات تا پايان سال ميلادي جاري به بازار خواهد داد.
ديسك خام «بلو-ري» جديد با گنجايش ۵۰گيگابايتي خود مي تواند تا چهار ساعت فيلم با كيفيت «اچ دي» (High-Definition) را ذخيره كند و سرعت انتقال اطلاعات در آن ۲۴مگابايت در ثانيه است.
فرمت دي وي دي جديد بلو-ري كه توسط سوني ابداع شده هم اكنون رقيب اصلي فرمت مشابه ديگري به نام اچ دي-دي وي دي است كه توسط توشيبا معرفي شده است. سوني قيمت هر ديسك خام جديد را ۴۸دلار تعيين كرده است.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |