يكشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۴ - Aug 20, 2006
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله وسلم مي فرمايد:
قرض كمتر گير تا آزاد باشي
(كنزالعمال،ج ،۱۶ص ،۲۱ ح ۴۳۷۵۶)
امروز با حافظ
ننوشت سلامي و كلامي نفرستاد
ديري ست كه دلدار پيامي نفرستاد
پيكي ندوانيد و سلامي نفرستاد
صد نامه فرستادم و آن شاه سواران
آب و هوا
012459.jpg

عكس روز
012474.jpg
عكس : رويترز / چارلز پلاتيو
پليس در جنوب شهر پاريس در عملياتي گسترده اقدام به تخليه يك خوابگاه سابق دانشجويي كرد. اين ساختمان ۳۰۰ اتاقه از سال ۲۰۰۱به تصرف مهاجران غير قانوني در آمده بود.

در شهر چه خبر
رئيس خط
در برخي ساعات پررفت و آمد كه خطوط مسافربري «راهي» پذيراي صف هاي طولاني شهروندان هستند عملكرد ناقص و سؤال برانگيز رئيس خط طول صف را طولاني تر مي كند؛ به طوري كه چنانچه سواري هاي خارج از خط در غياب اعضاي ثابت خط بخواهند مسافر سوار كنند بدون رعايت برخي شرايط نمي توانند موفق شوند. اين اقدام همان طور كه اغلب مردم تجربه كرده اند منجر به معطلي بيشتر مسافرها مي شود. به نظر مي رسد مسئولان براي كاهش بار ترافيك و جلوگيري از اتلاف وقت شهروندان زمينه استفاده از ظرفيت جابه جايي ساير خودروهاي شخصي را نيز فراهم و اين شيوه را قانونمند كنند.

دادبزن ها
تراكم شديد در فضاي شهري و انتقال برخي فروشگاه ها و مغازه ها به داخل طبقات ساختمان ها، ويترين اين نوع فروشنده ها را از چشم رهگذران پنهان كرده است. اين كاستي به طور معمول با استخدام يك فرد به اصطلاح «دادبزن» كه با جملات تبليغاتي سعي در جلب خريدار دارد رفع مي شود. هرچند برخي فروشنده ها نيز رهگذران را از يك كيلومتري با علائم و اتيكت هاي گوناگون به سمت خود راهنمايي مي كنند. به طور كلي هريك از راهكارها به نوعي چهره شهر را دگرگون كرده است. دادبزن ها كه گاهي از ميان كودكان و با دستمزد پاييني به كار گمارده مي شوند آلودگي صوتي را افزايش مي دهند. اتيكت ها و اعلاميه ها نيز جلوه بصري شهر را بيش از پيش بر هم مي زنند. شايد ساماندهي نوع تبليغات در سطح شهره بتواند بخشي از دافعه گشت و گذار در خيابان هاي شلوغ را بكاهد.

تعويض مانتو
انحصاري  شدن توليد مانتو براي توليدكنندگان داخلي و نبود رقباي خارجي، مصرف كنندگان بازار مانتو را با يك مشكل نه چندان جديد روبه رو كرده است؛ به طوري كه اگرچه طرح ساماندهي مد و لباس موجب شد مانتوها اندكي قد كشيده و بلندتر شوند اما پارچه هاي بي كيفيت، منجر به كوتاه  شدن برخي مانتوها و به اصطلاح آب رفتن آن ها مي شود.بنابراين خانم ها با مشاهده تابلوي «تعويض و يا پس گرفته نمي شود» بايد به فكر خريد يك تن پوش جديد باشند. در اين بازار فقط فروشنده هاي خوش انصاف يك مانتوي جديد در مقابل مانتوي آب رفته ارائه مي كنند كه انگيزه اين گروه نيز براي عرضه توليداتي كه در آخر برگشتي مي شوند، ناگفته پيداست.

عيدي ندهيد
در تمامي شهرهاي بزرگ در آستانه اعياد گوناگون كارگران شهرداري براي گرفتن عيدي زنگ در منازل را مي فشارند كه شهرداري تا حدودي با اين اقدام برخوردهايي را انجام داد. اما از سطح شهر خبر مي رسد اخيراً افراد سودجو با پوشش كارگران شهرداري از ساكنان محله هاي مختلف شهر پول و عيدي طلب مي كنند.شهروندان بايد آگاه باشند كه مطابق قوانين شهرداري دريافت نقدي و غيرنقدي براي كارگران منع قانوني دارد و در صورت اطلاع بازرسان با متخلفين برخورد مي شود.از سوي ديگر پرداخت عيدي به كارگرها توسط پيمانكاران صورت مي گيرد كه براي اين مورد نيز قوانيني وجود دارد.

نرخ جديد گوشت مرغ
سازمان ميادين ميوه و تره بار نرخ جديد گوشت مرغ را در ميادين زير نظر شهرداري اعلام كرد. اين نرخ كه تا اطلاع بعدي بايد رعايت شود شامل دو نوع مرغ تازه كشتار تهران و مرغ منجمد است. بر اساس نرخ نامه جديد مرغ تازه كشتار تهران شكم خالي (هر عدد بين ۱۲۰۰ تا ۲۲۰۰ گرم) از قرار هر كيلوگرم ۱۵۲۰۰ ريال و مرغ منجمد شكم خالي (هر عدد بين ۱۲۰۰ تا ۲۲۰۰ گرم) از قرار هر كيلوگرم ۱۴۶۰۰ ريال است. در ضمن خريداران بايد عاري  بودن شكم مرغ ها از قطعات يخ را كنترل كنند.

عطرافشاني مساجد
فرهنگسراي سالمند در شب بعثت پيامبر اكرم(ص) به صورت همزمان بسته هاي فرهنگي با عنوان «عطر بعثت» را در سطح مساجد توزيع مي كند. توزيع اين بسته با هدف ترويج و اعتلاي مكارم اخلاقي روز دوشنبه ۳۰ شهريورماه هنگام نماز مغرب و عشاء برگزار مي شود.علاقمندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني ميدان امام حسين - خيابان ۱۷ شهريور - خيابان خشكبارچي - پارك خيام مراجعه و يا با شماره ۹-۳۳۳۵۸۶۸۸ تماس بگيرند.

بازار
012495.jpg
نرخ فروش سيم كارت هاي صفر
سيم كارت ارزان شد
ديروز تمامي سيم كارت هاي صفر حدود ۲۰ هزار تومان ارزان تر خريد و فروش شدند. در حالي كه در پايان هفته پيش قيمت سيم كارت حدود ۱۰ هزار تومان بالا رفته بود. آگاهان بازار علت كاهش قيمت هفته جاري را در رفع كمبود برخي پيش شماره ها ارزيابي كردند. واگذاري سيم كارت هاي اپراتور دوم نيز از نيمه سوم شهريور ماه در سه شهر تهران، مشهد و تبريز آغاز خواهد شد. در مورد قيمت نيز چنانچه به اظهارات مدير ارشد شركت ام تي ان اتكا كنيم وضعيت قيمت ها براي آينده مشخص نيست اما برخي ديگر از آگاهان بازار كاهش قيمت را براي سيم كارت ها پيش بيني مي كنند.

طلا، سكه و ارز
012498.jpg

در حاشيه خبرها
اگر مي خواهيد سفري خوش داشته باشيد...
امير بهادري نژاد: فصل تابستان بهترين فصل سال براي سفر كردن است. در گذشته و قبل از اينكه زندگي مردم سراسر جهان تا اين حد يكنواخت و ماشيني شود اعضاي خانواده حداقل چند ساعت از شبانه روز كنار يكديگر بودند اما مشكلات زندگي مدرن باعث شده تا مثلاً پدر خانواده در طول شبانه روز حتي يك ساعت هم فرزندانش را نبيند. به همين دليل سفرهاي تابستاني بهترين فرصت براي پدر خانواده است تا چند روزي به طور تمام وقت در كنار تمام اعضاي خانواده باشد.اما روانشناسان مي گويند همين تعطيلات تابستاني هم ممكن است فشار فيزيكي و روحي زيادي را به پدر وارد كند. پس اگر شما پدر خانواده هستيد و قصد داريد تا پايان تابستان به سفر برويد حتماً توصيه هاي ذيل را مطالعه كنيد تا سفر خوشي داشته باشيد البته اگر هزينه هاي سنگين، اجازه سفر كردن را به شما بدهند.
۱- نشستن روي صندلي هاي خودرو در سفرهاي طولاني(بيش از ۱۲ ساعت) براي همه اعضاي خانواده خطرناك است چون باعث لخته شدن خون در پاها مي شود به همين دليل بايد در طول مسير بارها توقف كنيد و از همه اعضاي خانواده بخواهيد تا خارج از خودرو نرمش كنند.
۲- فراموش نكنيد سفرهاي طولاني با خودرو به راننده كه اغلب پدر خانواده است استرس وارد مي كند و قلب وي را تحت فشار قرار مي دهد. اگر توانايي مالي داريد بهتر است با قطار و يا هواپيما سفر كنيد.
۳- قبل از آغاز سفر از فرزندان خود بخواهيد در يك كيسه و يا كيف كوچك تمام وسايل مورد نيازشان را جمع آوري كنند. در اين صورت ديگر در طول سفر از شما به دليل جا گذاشتن وسايل مورد علاقه شان گلايه نخواهند كرد.
۴- در سفرهاي طولاني تا آنجايي كه مي توانيد وسايل سرگرمي و خوراكي براي فرزندان خود همراه داشته باشيد.
۵- به بچه ها كاغذ ، خودكار و مداد رنگي(رنگ هاي شاد) بدهيد تا اينكه در طول سفر خاطرات خود را بنويسند و يا نقاشي بكشند.
۶- اگر چيز مهمي را در خانه فراموش كرده ايد آرامش خود را حفظ كنيد و عصباني نشويد چون به احتمال بسيار زياد مي توانيد آن را در مقصد تهيه كنيد.
۷- پس از رسيدن به مقصد از فرزندانتان سؤال كنيد كه چه كاري مي خواهند انجام بدهند. يك روز كارهاي مطابق ميل آنها را انجام بدهيد و روز بعد كاري را كه مطابق ميل شما و همسرتان است.
۸- به فرزندانتان بگوييد كه اگر بچه هاي خوبي در سفر باشند به آنها جايزه نقدي و غير نقدي خواهيد داد.

حمايت از «آفسايد» براي راه يابي به اسكار
گروه ادب و هنر- مايكل باركر طي نامه اي خطاب به محمدرضا جعفري جلوه معاونت امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي حمايت كمپاني سوني را براي راه يابي فيلم «آفسايد» ساخته جعفر پناهي به اسكار آينده اعلام و پخش كنندگي اين فيلم را به عنوان يك آمريكايي افتخاري بزرگ براي خود دانست.
وي اعلام كرده است از آغاز موفقيت جهاني سينماي ايران در دهه ۹۰ تاكنون از طرفداران سينماي ايران بوده و پخش كنندگي فيلم هاي مهم ايراني همچون «رنگ خدا» و «رأي مخفي» را برعهده داشته است.
رييس كمپاني سوني پيكچرز كلاسيك با اشاره به اين كه برخلاف بسياري از فيلم هاي ايراني كه گرايش به نشان دادن جنبه هاي تاريك شرايط انساني دارند، «آفسايد» را داراي داستان روحيه بخش در مورد زنان جواني با اراده هاي قوي كه با وقار، انسانيت و طنز بازگويي مي شود، دانست.

فرهنگسرا
كنسرت گروه نواي مخالف
فرهنگسراي دختران در روزهاي دوم و سوم شهريورماه كنسرت موسيقي سنتي برگزار مي كند.
گروه نواي مخالف با سازهاي سنتور، كمانچه، تار و تمبك و دف ميزبان علاقمندان موسيقي سنتي هستند.
علاقمندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با تلفن هاي ۷۰-۴۴۰۰۲۲۶۹ و ۹-۴۴۰۸۱۰۳۸ تماس بگيرند.

تلويزيون
012501.jpg

آلودگي هواي تهران
012462.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
وبلاگ مستعار
آن شب از خيابان مي گذشت. خيلي از خانه دور نشده بود، كه اتومبيلي به او زد. خيلي محكم .با عجله او را به بيمارستان رساندند، اما كار از كار گذشته بود.
به هيچ كس درباره وبلاگ خود حرفي نزده بود. وبلاگي با نام مستعار. خوانندگان وبلاگش خيال مي كردند از وبلاگ نويسي خسته شده ،مطلب تازه نمي گذارد.
كارن راسل / اسدالله امرايي

گشتي در دنياي خبرها
فرود در فرودگاه نظامي
ورشو: يك خلبان زن به اشتباه هواپيماي بوئينگ ۷۳۷ را در يك فرودگاه نظامي فرود آورد. اين فرودگاه در فاصله ۱۵ كيلومتري يك فرودگاه غير نظامي در يكي از شهرهاي لهستان واقع بود به همين دليل اين خلبان تصور كرد كه باند فرودگاه نظامي در حقيقت باند فرودگاه غير نظامي است به همين دليل هواپيما را در اين مكان فرود آورد. البته بازجويي مقامات امنيتي نشان داد كه اين خلبان از روي عمد چنين كاري انجام نداده است. اين خلبان اهل كشور تركيه است.
كارگر داخل خمره شكلات
012465.jpg
نيويورك: كارگر يك كارخانه شكلات سازي به مدت دو ساعت در خمره شكلات اسير شد و در نهايت ماموران آتشنشاني با رقيق كردن مايع شكلات موفق به نجات وي شدند. هنگامي كه اين جوان ۲۱ ساله در كنار خمره شكلات مشغول كار بود داخل آن سقوط كرد و با توجه به غليظ بودن مايع شكلات در آن گير افتاد و هر چه تلاش كرد نتوانست از آن خارج شود. به همين دليل صاحب كارخانه، آتشنشاني را خبر كرد و ماموران اين نيرو پس از دو ساعت وي را از خمره بيرون آوردند. جالب اينكه اين كارگر دو سال تجربه كار در اين كارخانه را دارد.
سقوط گاو
لندن: يك خانم ۵۱ ساله در سواحل انگليس از مرگ حتمي نجات يافت. اين خانم كنار يك صخره و در حاشيه دريا مشغول استراحت بود كه ناگهان متوجه شد يك گاو فراري از بالاي صخره در حال سقوط است. به همين دليل با يك حركت سريع به اصطلاح جا خالي داد و گاو سنگين وزن دقيقا در مكاني كه وي در حال استراحت بود فرود آمد. متاسفانه گاو نر در جريان اين سانحه مرد و صاحب گاو رسما از خانم بهت زده عذرخواهي كرد.
آتشنشان داخل ماشين لباسشويي
لندن: ۴ آتشنشان در انگليس تا اطلاع ثانوي از شغل خود بركنار شده اند. چند روز قبل آنها يكي از همكاران خود را داخل ماشين لباسشويي ايستگاه آتشنشاني انداختند و آن را روشن كردند. مامور آتشنشاني پس از خروج از ماشين لباسشويي سرگيجه شديدي داشت و دور خود مي چرخيد. از قضا يكي از ماموران با تلفن همراه خود از تمام اين صحنه ها فيلمبرداري كرد و آن را در شبكه جهاني اينترنت قرار داد. در پي پخش اين فيلم فرمانده ايستگاه تصميم گرفت تا اطلاع بعدي اين چهار نفر را اخراج كند.
فراري دادن شياطين
برلين: ۱۰ ماه قبل يك خانواده ۷ نفره يك واحد مسكوني در يك مجتمع مسكوني خريداري كرد. اعضاي اين خانواده هر روز ساعت ۲ بامداد از خواب بيدار مي شوند و با صداي بسيار بلند به نيايش مي پردازند. با آنكه واحد مسكوني اين خانواده در طبقه دوم ساختمان واقع است اما صداي دعا خواندن آنها در طبقه پنجم به راحتي شنيده مي شود. به همين دليل همسايه ها بارها اين موضوع را به خانواده مورد نظر تذكر داده اند اما نتيجه اي در بر نداشته است. توجيه خانواده اين است كه اگر با صداي بسيار بلند دعا نخوانند شياطين از آنها دور نخواهند شد.
چاقي مردم اوكيناوا
توكيو: مردم جزيره اوكيناوا ژاپن با مشكل تازه اي مواجه شده اند. اين مشكل ،چاق شدن ساكنان اين جزيره است. بر اساس آخرين گزارش ۲۹ درصد مردان ۲۰ تا ۶۰ ساله در اين جزيره چاق هستند در حالي كه اين رقم در سال ۲۰۰۰ تنها ۲۴ درصد بود. اما علت چاقي مردم اين جزيره چيست؟
به گفته پزشكان از زمان ورود نيروهاي آمريكايي به اين جزيره و برپايي پايگاههاي نظامي، عادت هاي غذايي مردم نيز تغيير كرد. در واقع آمريكايي ها همراه با خود غذاهاي حاضري به ويژه ساندويچ هاي همبرگر را براي مردم به ارمغان آوردند كه همين موضوع باعث شد مردم اوكيناوا در دراز مدت غذاهاي سنتي خود را به فراموشي بسپارند و بيشتر از غذاهاي حاضري استفاده كنند. از اين پس قرار است افرادي كه در يك مدت زماني مشخص وزن كم مي كنند از مقامات محلي جايزه دريافت كنند.
عاقبت وسواس در صرف غذا
مكزيكوسيتي: هفته گذشته اعلام شد سه ماهيگير مكزيكي كه براي صيد كوسه به اقيانوس آرام رفته بودند اسير توفان شدند و به مدت ۹ ماه در اقيانوس سرگردان شدند. البته آنها براي اينكه جان خود را از دست ندهند از آب باران، ماهي و پرندگان خام براي سير كردن شكم خود استفاده مي كردند. اما روز گذشته اعلام شد اين ماهيگيران در ابتداي سفر ۵ نفر بودند كه دو تن از آنها مرده اند. به گفته سه ماهيگير زنده، دو تن از همكاران آنها حاضر به نوشيدن آب باران و خوردن ماهي و پرنده خام نشدند به همين دليل از فرط گرسنگي و تشنگي جان باختند.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |