چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۸ - Sep 6, 2006
گشتي در حوالي تئاتر شهر
عروسك هاي آفريقايي به جاي لهستاني ها قصه گفتند
چشم گيرترين اتفاق در يكي دو روز گذشته، نظم و اجراي به موقع نمايش هاست كه در جشنواره هاي داخلي گاهي ديده نمي شود
015387.jpg
گروه ادب و هنر- كامران محمدي: جشنواره، بيش از آنكه به محتواي پديده اي بپردازد، از آن جهت كه جشن  واره است، بر ساختار برگزاري و شيوه آمدوشدهاي طرف هاي درگير متمركز مي شود. با اين حال، موضوع جشنواره در نگاه اول و نحوه نگاه برگزاركنندگان به اين موضوع در گام دوم، جايگاه آن را در طول زمان و دوره هاي مختلف برگزاري تعريف مي كند.
(1)
جشنواره عروسكي تهران (مبارك) كه حالا به روز چهارم رسيده است، در گام نخست تنها به اين دليل كه عروسكي است، مي تواند جشني شاد و فرح بخش باشد .
مبارك به عنوان نماد اين جشنواره، انتخابي هوشمندانه است؛ عروسكي كه به تنهايي، نماد تمام آنچه كه ما از نمايش هاي عروسكي داريم، است و آنچنان همراه با شادي است كه يك بار ديگر، جشن واره بودن جشنواره عروسكي مبارك را يادآوري مي كند. اما مي توان اين پرسش را طرح كرد كه جشنواره امسال به لحاظ كيفيت، چه تفاوتي با جشنواره هاي گذشته دارد و اصولاً آيا درانتخاب آثار- به ويژه آنهايي كه از خارج از ايران مي آيند- ويژگي خطي محتوايي يا ويژگي خاصي وجود دارد؟
(2)
مسخ نمايشي كه امسال از ابتدا همه نگاه ها را متوجه خودش كرده بود، نيامد و در اجراي اولش كه قرار بود دوشنبه ساعت 18:30 در سالن اصلي تئاتر شهر باشد، نمايش قصه آفريقايي ، محصول مشترك كنيا و لهستان به روي صحنه رفت و چنين اعلام شد كه مسخ با تاخيري دوروزه خودش را به آخرين روزهاي جشنواره مي رساند.
مسخ كه ظاهراً قرار است پديده امسال جشنواره باشد، كاري لهستاني و با شيوه اجرايي متفاوت و جذابي است كه دست كم تماشاي عكس هايش در كاتالوگ جشنواره نشان مي دهد، احتمالاً مي تواند اين نقش را بازي كند. اما جز اين جابه جايي يا تغيير كه البته اتفاقي هرساله و انگار، گريزناپذير است، هيچ كس با هيچ كس دعوا نكرد. درها سر وقت باز بود، نمايش به موقع آغاز شد و نظم در برگزاري، افتخارآميز بود.
(3)
از سالن كه بيرون مي آيي، هوا تاريك است. درست روبه روي در اصلي تئاتر شهر، تصاويري سبز توجهت را جلب مي كند كه از نور محض بر پرده اي نامرئي تشكيل شده اند.
نام كشورهاي حاضر در جشنواره، تصاويري از قدس به همراه شعارهايي درباره لبنان و حزب الله و... اما پيش از اين تصاوير، موسيقي شاد غربي با صدايي كه در تمام محوطه تئاتر شهر شنيده مي شود، تمام سعي اش را مي كند به حضار بگويد: اين يك جشن  واره است؛ درست مثل وقتي كه هوا هنوز روشن است و پيش از ورود به سالن، در محوطه تئاتر شهر، نمايش هاي خياباني و صداي مردي كه دستگاه شهرفرنگ را به كودكان معرفي مي كند و بچه ها را براي تماشا دعوت مي كند، قصد دارند بر جشن بودن اين اتفاق پرسروصدا تاكيد كنند و البته موفق ترند.
اما اين پرسش، همچنان باقي است: چقدر جشنواره عروسكي مبارك، جشن  واره است؟

نمايشگاه نقاشي زنان ايراني در ورشو
ميراث فرهنگي: نمايشگاه آثار زنان هنرمند گروه دنا، پنجشنبه 17 شهريور با حضور فريده لاشايي و ميترا كاويان در موزه آسيا پاسيفيك ورشو افتتاح مي شود.
فريده لاشايي اكنون در لهستان به سر مي برد و كاويان نيز پيش از افتتاح نمايشگاه به او مي پيوندد.
به گزارش ميراث خبر اين نمايشگاه آذر سال گذشته در موزه لودويك شهر گوبلنز آلمان به نمايش درآمد و پس از آن به موزه اي در شهر كراكوي لهستان انتقال يافت.
فرح اصولي از اعضاي اين گروه تاكيد كرد: در هر حضور جهاني گروه هنري دنا، دو يا چهار نفر از اعضا در مراسم افتتاحيه شركت مي كنند.
آثار گروه دنا كه از 9 نقاش زن تشكيل شده، تم خاصي ندارد. به گفته گيزلا وارگاسينايي، از اعضاي گروه، تنها چيزي كه آنها را به هم پيوند مي دهد، نگاه زنانه شان است.

مجتبي راعي: قدمگاه تنها فيلم انتظار است
ايسنا: مجتبي راعي كارگردان سينماي ايران معتقد است: درباره مفهوم انتظار در سينما و پرداختن به اين موضوع تنها مي توان به فيلم قدمگاه اشاره كرد.
اين كارگردان پاسخ دادن درباره  اين موضوع بسيار مشكل دانست و گفت: در قدمگاه به خوبي بحث انتظار مطرح شده است و با توجه به اينكه همان هنگام كه اين فيلم مي خواست ساخته شود مخالفان بسياري وجود داشت اما تأثيري كه فيلم روي تماشاگر گذاشت به مخالفين نشان داد كه ساخت چنين فيلم هايي چه تأثيري مي گذارد.
وي افزود: ساخت اين فيلم قدمي است كه در اين مسير برداشته شده و زماني كه سختي پرداختن به اين مقوله را درك  مي كنيم تازه مي فهميم كه قدمگاه چقدر مهم و ساخت آن چقدر سخت بوده است.

مدير خانه كاريكاتور:
هفته اي يك كاريكاتوريست جوان جايزه بين المللي مي گيرد
گروه ادب و هنر- آمار جوايز بين المللي نشان مي دهد كه به  طور متوسط، هر هفته يكي از اين جوايز به كاريكاتوريست هاي ايراني تعلق مي گيرد كه اكثراً از چهره هاي جوان و در عين حال با انگيزه هستند.
سيد مسعود شجاعي طباطبايي- كاريكاتوريست و مديرخانه كاريكاتور- با بيان اين مطلب افزود: در حال حاضر، خيل عظيمي از جوانان به رشته كاريكاتور روي آورده اند كه اين اتفاق نه تنها در تهران بلكه در تمام شهرستان هاي ايران روي داده است. اما متأسفانه تمام امكانات در تهران متمركز است و خيلي از علاقه مندان شهرستاني، فرصت دستيابي به امكانات مركز را ندارند.
وي در ادامه گفت: متأسفانه كاريكاتور، فضاي محدودي در عرصه نشريات تخصصي دارد و تنها تعداد قليلي از كاريكاتوريست هاي جوان، امكان عرضه كار در اين فضاي اندك را دارند. به همين علت، رويكرد آنها بيشتر به روزنامه ها و نشريات عمومي بوده است تا مطبوعات تخصصي.
مدير گروه كاريكاتور مركز هنرهاي تجسمي حوزه هنري درباره جشنواره ها عنوان كرد: هر جشنواره، زمينه آموزشي بسيار مناسبي را فراهم مي كند و اين امكان را به وجود مي آورد كه هنرمندان جوان از كيفيت، تكنيك و نوآوري هاي همديگر مطلع و بهره مند شوند اما بايد به خروجي هاي جشنواره نيز فكر كرد و با تشكيل يك دبيرخانه دائمي، هنرمندان را در جريان آخرين اخبار و اطلاعات قرار داد.
شجاعي طباطبايي در پايان گفت: بايد آثار برگزيده جشنواره هاي كاريكاتور به شكل نمايشگاه هايي در شهرستان ها ارائه شود و هنرمندان صاحب سبك با حضور فعال در اين نمايشگاه ها به آموزش مستقيم و غيرمستقيم كاريكاتوريست هاي جوان بپردازند.

محروميت پنج ساله فيلم ساز چيني
015396.jpg
گروه ادب و هنر- لويه فيلمساز چيني به مدت پنج سال از ساخت فيلم هاي سينمايي محروم شد. اين اقدام دولت در واكنش به حضور فيلم آخر اين فيلمساز در جشنواره بين المللي فيلم كن بوده است.
به نوشته سايت بي بي سي، اين كارگردان معترض درام رمانتيك مكان تابستاني خود را ماه مه امسال به جشنواره كن برد. فيلم كه از سوي منتقدان و تماشاگران با تحسين روبه رو شد، قبل از اين كه از سوي مسئولان اداره سانسور چين مورد بازبيني قرار گيرد توسط لويه به كن رفت.قصه مكان تابستاني در سال 1989 رخ مي دهد و اعتراضات دانشجويي در ميدان تيان آن من را به تصوير مي كشد. اين جنبش اعتراضي - كه با حضور گسترده پليس و كشتار تعدادي از دانشجويان خاتمه يافت- يكي از مضامين حساس و ملتهب است كه هنرمندان چيني با احتياط به آن نزديك مي شوند.لويه هنگام نمايش فيلم در كن اعلام كرد كه براي نمايش عمومي آن در چين تغييراتي در آن ايجاد خواهد كرد، اما اداره سانسور چين به اين فيلم اجازه نمايش عمومي نداد و حتي تهيه كننده آن را نيز براي پنج سال از كار محروم كرد.
محروميت كاري لويه و تهيه كننده فيلم، ممنوعيت خروج آنها از خاك كشور را هم دربرمي گيرد. مكان تابستاني تنها فيلم آسيايي در بخش مسابقه كن بود كه اخبار مربوط به آن در رسانه هاي گروهي چين منعكس نشد.

مفتون اميني ديگر مجموعه اي منتشر نمي كند
ايسنا: مفتون اميني گفت: بعد از انتشار دو مجموعه  شعر جديدش، مجموعه  شعر ديگري منتشر نخواهد كرد.
مجموعه  شعر من و خزان و تو كه شامل شعرهاي سپيد و حكمت آميز اين شاعر پيشكسوت است، به تازگي مجوز نشر گرفته و تا پاييز امسال توسط نشر امرود منتشر خواهد شد.
شب هزار و دو هم هنوز در انتظار دريافت مجوز است. اين مجموعه، شعرهاي دو سه سال اخير مفتون را در بر مي گيرد كه به همراه تعدادي شعر چاپ نشده نيمايي و كلاسيك و آذري، در سه فصل انتشار خواهد يافت.
به گفته مفتون، ناشران بزرگ چون كتاب هاي زيادي را براي دريافت مجوز ارائه مي دهند، در نتيجه ديرتر به نتيجه مي رسند، ولي مؤسسه هاي انتشاراتي كوچك تر زودتر به نتيجه مي رسند و به اين دليل كتاب يادشده زود مجوز دريافت كرده است.
او قصد دارد بعد از انتشار اين دو مجموعه  شعر و چهار دهه شاعري، به كارهاي تحقيقي  بپردازد و مجموعه  شعر ديگري منتشر نكند چرا كه به عقيده وي 10 مجموعه  شعر براي يك شاعر كافي است و حال بايد خستگي در كند. همچنين دو مجموعه  جديد يادشده در كليات اين شاعر كه به زودي توسط نشر نگاه منتشر مي شود، نخواهند آمد، زيرا به باور مفتون، هر كتاب بعد از انتشار بايد جاي پايش را محكم كند و اگر قرار باشد اين دو مجموعه در كلياتش منتشر شوند، ديده نخواهند شد.
يدالله مفتون اميني اين روزها همچنان روي مجموعه  بررسي شعر حافظ و شعر شاعران ديگري از كلاسيك تا معاصر كار مي كند. نام اين مجموعه گوهرنما خواهد بود كه او در آن، تنها به شعر شاعران - بدون توجه به نام آنها - نظر دارد و از معروف ترين شاعران معاصر تا شاعري كه اسمش خيلي هم مطرح نيست، شعر آورده و تفسير كرده است. درياچه،  كولاك، انارستان، عاشيقلي كروان، فصل پنهان، يك تاكستان احتمال، سپيدخواني روز و عصرانه در باغ رصدخانه، از مجموعه هاي شعر اين شاعرند.

ركوردشكني جان من در 250 سينماي هند
015399.jpg
گروه ادب و هنر- يك فيلم جديد هندي در نمايش عمومي خود ركورد تعداد سينماي نمايش دهنده را مي شكند. اين فيلم كه جان من   نام دارد، در۲۵۰ سالن نمايش اكران عمومي مي شود.
به نوشته سايت اينديا اف ام، به جز اين تعداد سالن سينماي ثابت تعدادي سينماي متغير هم در چند ايالت بزرگ اين كشور آسيايي فيلم را نمايش خواهند داد. جان من كه از حضور سه ستاره مطرح و محبوب هندي سلمان خان، آكشي كومار و پريتي زينتا بهره گرفته، يك درام جوان پسند خانوادگي است كه دوستداران سينما از مدت ها قبل در انتظار اكران عمومي آن هستند.
فيلم اوايل ماه اكتبر و همراه با جشن ديوالي روي پرده سينماها مي رود. صنعت سينماي هند هر سال پرسروصداترين محصولات خود را همزمان با اين جشن اكران عمومي مي كند، زيرا سال نو هندي ها با اين جشن آغاز مي شود.
جان من در كنار دان با بازي شاهرخ خان و پريانكا چوپرا به نمايش عمومي درمي آيد، فيلمي كه مشتاقان بسيار زيادي دارد. دان نسخه دوباره سازي شده يك محصول موفق دهه هشتادي هند به همين نام با بازي آميتاب باچان و زينت امان است.ركورددار قبلي نمايش فيلم در بيشترين تعداد سالن نمايش درام ماجراجويانه و علمي- خيالي كريش بود. اين فيلم (با بازي هريتيك روشن) كه فصل گذشته فروش بسيار بالايي كرد، در 200 سالن نمايش ثابت و تعدادي سالن نمايش متغير در ايالت هاي بزرگ روي پرده رفت.

نگاه روز
مبتذل هاي بهتر
امين فرزانه
اولين بار چه كسي و در كدام فيلم يكي از ترانه هاي مبتذل قبل از انقلاب يا لس آنجلسي پس از انقلاب را جاسازي كرد، نمي دانيم. اما ظاهراً خشت اول را آن فيلمساز طوري گذاشت و نتيجه اش را هم گرفت كه تبديل به رويه شد.
اين روال و رويه به نظر مي رسد اولين بار در سينما تجربه شد و قبح اش ريخت و بعد از آن از فيلترهاي صدا و سيما هم عبور كرد.استفاده بي رويه از اين ترانه هاي مبتذل بدون آنكه هيچ ضرورت فيلمنامه اي يا داستاني برايش وجود داشته باشد فقط با هدف جلب مخاطب شكل مي گيرد. اگر براي تجاري سازان سينما اين اجبار وجود دارد كه گيشه را بيشتر از ارزش هاي هنري در نظر داشته باشند، براي سريال سازان تلويزيون چه توجيهي دارد.
اگر چه استفاده از اين ترانه ها با بهانه هايي نظير عروسي ها يا زمزمه هاي زيرلبي بازيگر فيلم- فقط توجيهاتي است براي پخش برخي صداها، اما استفاده از مبتذل ترين ها و بدصداها هم خودش حكايتي است.
اگرچه مسئولان صدا و سيما هم براي حفظ و جلب مخاطب يا نمكين كردن سريال- در كمال تاسف ناچار هستند تن به ترانه هاي مبتذل بدهند، دست كم سريال سازان را وادارند، خوش صداها را انتخاب كنند. همان ها كه طرح ژنريك شان چند سال مي شود مثل قارچ تكثير و توليد و توزيع مي شود و براي تقليد صداي خوانندگان لس آنجلسي از هيچ كوششي فرو گذار نيستند.
هرچند در اين ميان حساب بعضي نيز از اين بسيار، بسيار جداست.

وزير ارشاد بر گسترش تئاترعروسكي تأكيد كرد
ايسنا: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از اپراي عروسكي رستم و سهراب به كارگرداني بهروز غريب پور ديدن كرد.
محمد حسين صفارهرندي در حاشيه برگزاري يازدهمين جشنواره بين المللي تئاتر عروسكي تهران مبارك از اپراي عروسكي رستم و سهراب ديدن كرد. در اين ديدار، حسن نيرومند مشاور وزير ارشاد، كرمي مسئول دفتر وزارتخانه، محمدحسين ايماني خوشخو معاون هنري و حسين پارسايي مدير اداره كل هنرهاي نمايشي، وزير ارشاد را همراهي مي كردند.
وزير ارشاد بعد از اجراي اين نمايش، از پشت صحنه كار بازديد كرد. وي در گفت وگو با غريب پور بر گسترش تئاتر عروسكي نخي تاكيد كرد و اپراي عروسكي رستم و سهراب را كاري متفاوت دانست.
وي بر استفاده از قصه هاي قرآني در شيوه عروسكي نخي با در نظر گرفتن چارچوب هاي مذهبي تاكيد كرد. اپراي عروسكي رستم و سهراب شب گذشته با حضور ماسيما شوستر دبير كل يونيما - اتحاديه جهاني نمايشگران عروسكي- اجرا شد.همچنين سال گذشته سيدمحمد خاتمي از اين نمايش ديدن كرده بود.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام كرد
اخطاربه فيلم هايي كه از ماهواره ها تبليغ مي شوند
گروه ادب و هنر- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام كرد اكران فيلم هايي كه آگهي نمايش آن از شبكه هاي غيرمجاز ماهواره اي پخش شود متوقف خواهد شد. اين اطلاعيه در پي بالاگرفتن آگهي فيلم هاي ايراني از شبكه هاي ماهواره اي، بر اساس اعلام اداره كل نظارت و ارزشيابي سينماي حرفه اي توسط معاونت امور مطبوعاتي و سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ديروز انتشار يافت.
در اين اطلاعيه آمده است با توجه به ممنوعيت هر نوع اطلاع رساني و تبليغ از شبكه هاي غيرمجاز ماهواره اي فارسي زبان در صورتي كه تهيه كنندگان و سازندگان فيلم هاي سينمايي اقدام به پخش آگهي از شبكه هاي مذكور كنند، پروانه نمايش فيلم هاي مورد اشاره باطل و از نمايش آنها در سنيماهاي كشور جلوگيري مي شود.
دفتر تبليغات و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين اطلاعيه به سازندگان و تهيه كنندگان فيلم ها و ساير مؤسسات فيلم و دفاتر توليد و پخش آثار سينمايي هشدار داد با خاطيان نسبت به قوانين و مقررات كشور به نحو مقتضي برخورد مي شود بنابراين بايد از هر اقدامي كه تعدي نسبت به قانون باشد پرهيز كنند.

چهره روز
ژانت ميخاييلي
و يك تصوير مه آلود
ابراهيم زاهدي مطلق
015390.jpg
ژانت ميخاييلي درگذشت؛ يك اتفاق ساده به قول سهراب شهيد ثالث. اتفاق ساده اي كه نقطه عطفي است در سير تكاملي و تعاملي هر موجود زنده.
ژانت ميخاييلي فقط يك نام به اضافه يك فاميلي نبود؛ او در حافظه زيباي كودكان و نوجواناني منتشر شده است كه بسياري از آنان حالا براي كودكان و نوجوانان ديگري خاطره مي سازند؛ خاطره اي به قامت تصوير.
ميخاييلي هزاران تصوير بود؛ تصاويري كه پيش از انقلاب با مجلات پيك و پس از انقلاب با مجلات رشد شكل مي گرفت. بارزترين خصيصه اين بانوي هنرمند كه زندگي اش را وقف كودكان و نوجوانان كشور كرد، خلق تصاويري ايراني و بومي بود كه در بسياري از آثار او مي توان شاهدش بود. كودكاني كه تصوير بهار را در آثار او مي ديدند، بهاري ايراني را پيش روي خود داشتند كه در روزهاي اول فروردين شاهدش بودند. دانه هاي ياقوتي كه با قلم او سرخي  گرفته اند، ايراني ترين انارهايي هستند كه با ميخاييلي ماندگار شده اند.
اين تصويرگر صاحب ذوق كه در ماه هاي پاياني عمرش از محافل هنري دور مانده بود، نامزد دريافت جايزه آستريد ليندگرن سوئد از طرف وزارت ارشاد بود.
اكنون اگرچه او بخشي از خاطرات كودكان و نوجوانان (يا بزرگسالان امروز) را با خود برده، اما بخشي از انديشه، ديدگاه و تفكر خود را براي چگونه ديدن و چگونه تصويركردن به يادگار گذاشته است. اين يادگار- بي ترديد- روزي از لابه لاي تصاوير تصويرگران جوان بيرون خواهد زد؛ چنانكه هم اكنون هم تصاوير او الهام بخش تازه كارهاي عرصه تصويرگري كودكان و نوجوانان است.
ژانت ميخاييلي در سال 1315 در تهران متولد شد و روز 11 شهريور ماه جاري درگذشت. بيش از 10جلد كتاب كودكان و نوجوانان با تصاوير او زينت گرفته اند.

كزازي
و مجموعه شعر جديد
ايسنا-  ميرجلال الدين كزازي مجموعه  شعر دستان مستان را منتشر مي كند.اين مجموعه گزيده اي از سروده هاي 10 سال اخير اين نويسنده و پژوهشگر را شامل مي شود كه به شيوه  كهن و در قالب هاي سنتي شعر فارسي از جمله چامه (قصيده)، چارانه (رباعي) و ترانه (دوبيتي) سروده شده اند و از سوي نشر نويسنده به چاپ مي رسد.
به گفته  كزازي، از آن جا كه او سخنور حرفه  اي نيست، به اين معني كه شاعري كار او نيست، گه گاه به انگيزه اي شعري مي سرايد و از اين رو زمينه هاي سخن در اين كتاب گوناگون است؛ از سروده هاي شادمانه تا سوگ سرودها، تا چارانه ها و ترانه ها كه آزمون ها و دم هاي ناب هنرمند و شاعر را در خود نهفته مي دارند و جاودانه مي كنند. پيش از اين مجموعه  شعر بي كران سبز در سال 1369 از او منتشر شده است.
دو كتاب جديد ديگر نيز از كزازي زير چاپ است؛ تندبادي از كنج در زمينه  داستان رستم و سهراب و خاقاني؛ زندگاني و شعر او كه به ترتيب از سوي نشر آيدين و دفتر پژوهش هاي فرهنگي منتشر مي شوند.
او همچنين چند كتاب را زير چاپ دوم دارد: ترجماني و ترزباني درباره هنر ترجمه، سوزن عيسي [ع] ، گزارشي از چامه  ترسايي خاقاني و پارسا و ترسا ، گزارشي از داستان شيخ صنعان در منطق الطير عطار.
هفتمين جلد نامه  باستان ، گزارشي از شاهنامه، نيز تا چند هفته  ديگر عرضه خواهد شد.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |