چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۸ - Sep 6, 2006
تنها يك دهه فرصت براي نجات زمين
روند گرمايش زمين به مقطعي نزديك مي شود كه ديگر امكان متوقف كردن آن وجود نخواهد داشت
015414.jpg
گروه علمي فرهنگي- دانشمندان در كنفرانسي در بريتانيا مي گويند كه روند گرمايش زمين به سرعت به مقطعي نزديك مي شود كه ديگر امكان متوقف كردن آن وجود نخواهد داشت. دانشمندان دست اندركار «پروژه اروپايي» كه با نمونه برداري از اعماق سفره يخي قطب جنوب درباره ميزان دي اكسيد كربن تحقيق مي كنند يافته هاي خود را در اين كنفرانس كه در شهر نورويچ برگزار مي شود تشريح كرده اند.
آنها نشان داده اند كه ميزان دي اكسيد كربن، كه يكي از عمده ترين گازهاي گلخانه اي است، اكنون از هر زمان ديگر در ۸۰۰ هزار سال گذشته بسيار بيشتر است و نتيجه گرفته اند كه اگر گرمايش زمين با سرعت فعلي ادامه يابد ممكن است تنها يك دهه طول بكشد تا اين روند به نقطه غيرقابل بازگشت برسد.
اريك وولف، از مركز مطالعات قطب جنوب بريتانيا، به اين كنفرانس گفت كه خوفناك ترين نكته در يافته هاي آنها سرعت تغييرات آب و هوايي است. اين تحقيقات بر مطالعه حباب هاي به تله افتاده هوا در يك هسته يخي ۲/۳ كيلومتري كه از اعماق سفره يخي قطب جنوب استخراج شده استوار است. اين بلندترين و عميق ترين هسته اي است كه تاكنون از قطب استخراج شده است.
دانشمندان اين پروژه مي گويند محتويات اين نمونه يخي نشان مي دهد كه انسان احتمالا درحال دامن زدن به تغييرات جوي خطرناك است.
اريك وولف گفت: نظر من اين است كه در اين هسته يخي هيچ چيزي نيست كه باعث شود نفس راحتي بكشيم.هيچ شاهدي نيست كه نشان دهد زمين خود به خود مشكل افزايش دي اكسيد كربن را حل خواهد كرد. اين هسته يخي نشان مي دهد كه افزايش دي اكسيد كربن بدون شك باعث تغييرات جوي خطرناكي خواهد شد
برش هايي از تاريخ
اين هسته يخي از ناحيه اي از قاره سفيد موسوم به «گنبد كنكورديا» استخراج شده است.اين نمونه توسط «پروژه اروپايي براي هسته برداري يخي در قطب جنوب» كه كنسرسيومي متشكل از ۱۰كشور است حفاري شده است.
ارزش اين ستون يخي براي دانشمندان در حباب هاي ريز هوا كه در طول هزاران سال انباشت برف در آن به تله افتاده، نهفته است. هر برش از اين برف فشرده حاوي ركورد لحظه اي در تاريخ زمين است و به اندازه گيري مستقيم شرايط گذشته محيط زيست كمك مي كند.
دانشمندان نه تنها مي توانند ميزان تراكم دي اكسيد كربن و متان - دو گاز عمده اي كه انسان توليد مي كند و عامل گرمايش زمين شناخته مي شود را در اين برش ها ببينند، بلكه همچنين مي توانند دما را نيز با كمك اين نمونه ها اندازه بگيرند.
سرعت «ترسناك»
نتايج اوليه مطالعه به روي اين هسته يخي ابتدا در سال هاي ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ منتشر شده بود كه جزئيات رويدادهايي به قدمت به ترتيب ۴۴۰ هزار سال و ۶۵۰ هزار سال را تشريح مي كرد. دانشمندان اكنون مطالعه اين ستون يخي را كامل كرده اند كه ۱۵۰ هزار سال بر قدمت مراحل قبلي مي افزايد.
تصوير حاصله همان است: افزايش يا كاهش دي اكسيد كربن با افزايش يا كاهش دما نسبت مستقيم دارد.
وولف توضيح داد: هسته هاي يخي ضرباهنگ طبيعي آب و هواي زمين در طول ۸۰۰ هزار سال گذشته را آشكار مي كنند. هر وقت ميزان دي اكسيد كربن تغيير كرده، آب و هوا نيز همراه با آن تغيير كرده است. در طول ۲۰۰ سال گذشته، فعاليت انساني، دي اكسيد كربن را به وراي محدوده طبيعي افزايش داده است.
وي افزود «نكته ترسناك»، سرعت تغيير روي داده در ميزان تراكم CO2 است. در اين هسته، سريعترين ميزان افزايش مشاهده شده ۳۰ پاره در ميليون (پي پي ام) براساس حجم طي تقريبا هزار سال بوده است.اما آخرين باري كه افزايشي معادل ۳۰ پي پي ام مشاهده شده در تنها ۱۷ سال روي داده است. ما واقعا در وضعيتي هستيم كه نمي توانيم آن را با هيچ زماني در ركوردهايمان مقايسه كنيم.

ساخت دوربين هاي ويدئويي با تقليد از چشم حشرات
015417.jpg
گروه علمي فرهنگي- يك محقق استراليايي با تقليد از نحوه ديدن حشرات اكنون مي تواند دوربين ديجيتال ويدئويي بسازد كه تمام جزئيات با وضوح كامل در آن قابل مشاهده است.
به گزارش ايرنا، راسل برينك ورث محقق فيزيولوژي دانشگاه آدلايد گفت: در مورد قدرت ديدن، مغز يك حشره كوچك از هر سامانه مصنوعي كه تاكنون بشر ساخته است بهتر عمل مي كند. حشرات نيز مانند انسان ها مي توانند جزئيات را همزمان در تاريكي و روشنايي مشاهده كنند.
دوربين هاي سنتي براي كنترل روشنايي تصوير از يك تنظيم كننده معمولي نور استفاده مي كنند كه اگر ميزان روشنايي در تمام صحنه يكسان باشد، تصوير واضح است. اما اگر قسمت هايي از صحنه روشن تر از قسمت هاي ديگر باشد، تصوير خوبي بدست نمي آيد. در طبيعت هر سلول چشم به طور مستقل خود را با يك قسمت تصوير منطبق مي كند تا حداكثر ميزان اطلاعات را درباره صحنه به دست آورد.
برينك ورث و همكارانش به طور دقيق نحوه فعاليت چشم اين حيوانات را بررسي كردند و سپس با استفاده از نرم افزار و سخت افزار رايانه اين فرآيند را بازتوليد نمودند. برينك ورث يكي از ۱۶دانشمندي است كه در مطالعه علم تازه Science Fresh شركت كرده است. دولت استراليا هزينه اين برنامه ملي را تقبل كرده است.

بزرگ ترين سايت موسيقي اينترنتي رايگان
015420.jpg
گروه علمي فرهنگي- بزرگ ترين مركز پخش آثار موسيقي در دنيا، با امضاي قراردادي متعهد شد تا تمامي آرشيو موسيقي خود را قابل دريافت از سايت اينترنتي كند.
سايت اينترنتي شركت ويوندي يونيورسال، بزرگ ترين مركز پخش آثار موسيقي در دنيا را شركت اسپيرالفراگ و در دسامبر ۲۰۰۶ راه اندازي خواهد كرد؛ در همين حال يك كارشناس بازار موسيقي در آمريكا با اشاره به اين كه درآمد اين سايت تنها از راه درج پيام هاي بازرگاني خواهد بود، خاطرنشان كرد: بعيد به نظر مي رسد كه شركت ويوندي يونيورسال فقط با درج آگهي بتواند آثار موسيقايي هنرمندان را خريداري كند. اين سايت رقيب شماره ي يك شركت iTunes به شمار خواهد آمد، شركت iTunes در سال گذشته  ۶۰ ميليون پخش كننده  موسيقي با فرمت MP3 به فروش رسانده و شركتي است كه در حال حاضر با شركت Apple رقابت شديد در زمينه  عرضه  آثار موسيقايي دارد. از ديگر مراكز معتبري كه در سراسر دنيا به عرضه و فروش آثار موسيقايي مشغولند، مي توان به HMV ، MTV و Virgin اشاره كرد.

توليد نخستين تراشه هاي ۴۵نانومتري
گروه علمي فرهنگي- گروهي متشكل از چهار شركت بزرگ توليدكننده تراشه هاي رايانه اي تا پايان سال آينده ميلادي توليد انبوه نخستين تراشه هاي ساخته شده بر پايه فناوري پيشرفته ۴۵نانومتري را آغاز مي كند.
به گزارش رويترز، اين تراشه ها كه در تجهيزات مخابراتي مدرن مورد استفاده قرار مي گيرند با همكاري چهار شركت چارترد در سنگاپور، سامسونگ در كره جنوبي، آي بي ام در آمريكا و اينفينيون در آلمان طراحي شده اند. فناوري ۴۵نانومتري بدين معناست كه فاصله ميان هر دو ترانزيستور در اين پردازنده ها ۴۵نانومتر است(هر نانومتر برابر با يك ميليارديوم متر است). هر چه فاصله ميان ترانزيستورهاي درون تراشه با يكديگر كمتر باشد، امكان جاي دادن تعداد بيشتري ترانزيستور درون تراشه ممكن شده و كارايي و سرعت تراشه افزايش مي يابد.

علمي فرهنگي
جهاد دانشگاهي، جشنواره بين المللي پيامبر اعظم(ص)
را برگزار مي كند
گروه علمي فرهنگي- جشنواره هنري پيامبر اعظم(ص) با موضوع طراحي و نگارش نام و القاب پيامبر مكرم(ص) به همت جهاد دانشگاهي واحد هنر و به صورت بين المللي برگزار مي شود.
اين جشنواره به صورت اينترنتي با اهدافي چون تعامل گسترده ميان هنرمندان جهان اسلام حول محور پيامبر اعظم(ص)، ترويج ويژگي هاي اخلاقي رسول اكرم(ص) و فرهنگ اسلامي و ايجاد روحيه وحدت و خلاقيت در ميان مسلمانان جهان برگزار مي شود.بر اساس اين گزارش، علاقه مندان مي توانند آثار هنري خود را با محوريت طراحي و نگارش نام ، القاب ، آيات ،احاديث و عبارات مرتبط با شخصيت نبي مكرم اسلام(ص) در سه قالب خوشنويسي و تذهيب، نقاشي خط و گرافيك حداكثر تا ۹ آذرماه از طريق پايگاه اينترنتي اين جشنواره COM.NABIAKRAM.WWWارسال و براي كسب اطلاعات بيشتر به آدرس تهران، خيابان انقلاب، روبه روي پارك دانشجو، كوچه شهيد بالاور، پلاك ،۴ طبقه چهارم، دبيرخانه جشنواره هنري بين المللي پيامبر اعظم(ص) يا با شماره تلفن ۶۶۴۱۴۴۰۲ تماس حاصل كنند. آثار برگزيده، همزمان با عيد سعيد قربان معرفي و طي نمايشگاهي در معرض ديد عموم قرار مي گيرد.
عمليات اجرايي۷۰ واحد اقامتي گردشگري
در طالقان آغاز شد
گروه علمي فرهنگي- عمليات اجرايي ۷۰ واحد اقامتي يك روزه و چندروزه در طالقان آغاز شد.
به گزارش سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان تهران، عمليات اجرايي ساخت۷۰ واحد اقامتي يك روزه و چندروزه و ۳نمازخانه و سرويس بهداشتي با حضور مديركل سازمان و مسئولان محلي در شهرستان طالقان آغاز شد.ولي الله دهقان سانيچ- سرپرست دفتر ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ساوجبلاغ- در اين ارتباط گفت: اين طرح ها با مشاركت و بهره برداري شهرداري طالقان در نقاط مختلف اين شهر اجرا و در نيمه دوم سال جاري به بهره برداري مي رسد.وي افزود: سهم اعتبارات سازمان در ساخت اين طرح ها، يك ميليارد و پنجاه ميليون ريال برآورد شده است و مابقي هزينه ها از سوي شهرداري طالقان، اختصاص داده شده و هزينه مي شود.
عضو هيات علمي دانشگاه تهران:
تعميق بينش ديني دانشجويان نيازمند تامين
محتواي منابع نظري است
گروه علمي فرهنگي- عضو هيات علمي گروه معارف اسلامي دانشگاه تهران گفت: ايجاد حس وحدت و وفاق در دانشجويان نيازمند منابع نظري، محتوايي و پشتوانه هاي اجرايي است.
به گزارش ايسنا، فهيمه فرهمند پور در خصوص تعميق بينش ديني و ايجاد حس وحدت و وفاق در ميان دانشجويان اظهار داشت: در حال حاضر براي رسيدن به اين هدف از طرفي نيازمند تامين محتوا و ارايه تعريفي جامع از تعميق بينش ديني و از طرف ديگر نيازمند ايجاد مكانيزم هاي اجرايي رسيدن به اين هدف هستيم.
دانشگاه ها با ايجاد پشتوانه هاي اجرايي و تامين منابع نظري و محتوايي نقش عمده اي را در دستيابي به بينش ديني و ايجاد حس وحدت و وفاق در دانشجويان بر عهده دارند.
فرهمندپور تصريح كرد: دستيابي به اين هدف مهم نيازمند همكاري و هماهنگي مجموعه هاي كلان شامل بخش هاي فرهنگي،  آموزشي، مديريتي و اجرايي مي باشد كه قابل تفكيك از هم نبوده و به دليل هم ارز بودن آنها لازم است تا به شكل همه جانبه اي مورد توجه قرار گيرند. وي با بيان اينكه هر اندازه نيروهاي اجرايي بتوانند به اين وفاق و وحدت دست يابند تاثير بيشتري بر بدنه دانشگاه خواهند داشت، گفت:  تشكل هاي دانشجويي به عنوان بدنه دانشگاه مطرح هستند و مي توانند نقش موثري در جذب دانشجويان ايفا كنند.

آموزش عالي
نايب رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد:
حذف تدريجي كنكور
ايسنا: هاجر تحريري نيك صفت گفت: در جلسه كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در مورد پذيرش دانشجو بحث شد و جمع بندي ديدگاه ها و نظرات جلسات با سازمان سنجش، آموزش و پرورش، وزارت علوم و مركز پژوهش هاي مجلس مطرح شد البته موارد مطرح شده در جلسه كميسيون  هنوز قطعي نيست و در حال بحث و بررسي هستيم.
به گفته وي، قرار است براي پذيرش دانشجو، سوابق تحصيلي دانش آموز از سال هاي دوم، سوم و پيش دانشگاهي مورد توجه قرار گيرد به طوري كه امتحانات اين دوره ها براي ايجاد هماهنگي از سوي آموزش و پرورش همچون امتحانات نهايي تشريحي برگزار شود و پس از جمع بندي نمرات ۳ سال، معدل آن حساب و نمره سازي آن از سوي سازمان سنجش انجام شود.
تحريري با بيان اين كه مقرر شده است طي برنامه چهارم توسعه و يا طي ۵ سال آينده به تدريج كنكور حذف شود، گفت: هنوز در اين زمينه اتفاق نظر وجود ندارد كه طي ۳ سال يا ۵ سال آينده كنكور به طور كامل حذف شود.
نماينده مردم رشت در مجلس با اشاره به اين كه در بررسي هاي ما قرار است تا سال آينده ضمن برگزاري كنكور، سنوات تحصيلي پيش دانشگاهي نيز لحاظ شود، اظهار كرد:  براي سال ۸۷ هم كنكور، هم سنوات تحصيلي پيش دانشگاهي و هم نمرات سال سوم لحاظ مي شود و براي سال ۸۸ نيز علاوه بر كنكور، سنوات تحصيلي پيش دانشگاهي، سال سوم و سال دوم لحاظ خواهد شد.
به گفته وي، بر اساس اين طرح در سال ۸۸ كنكور كامل حذف مي شود؛ اما اين پيشنهاد وجود دارد كه مجددا ۲ سال ديگر نيز كنكور برگزار شود و بحث در اين زمينه وجود دارد و هنوز به نتيجه قطعي نرسيده ايم. نايب رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس خاطرنشان كرد: اولين سال كنكور پس از تصويب اين طرح بيشترين نمره داوطلب از كنكور و كمترين آن از سوابق تحصيلي، اما طي سال هاي بعد سهم كنكور كمتر شده و سوابق تحصيلي بيشتر لحاظ مي شود، به طوري كه طي ۳ تا ۵ سال آينده سهم كنكور كاملا حذف شده و فقط سنوات تحصيلي دانش آموزان لحاظ مي شود.
وي با بيان اين كه دانش آموز در گذشته يك بار اضطراب امتحانات نهايي را داشت و با تصويب اين طرح با توجه به اين كه نمرات آنان براي ورود به دانشگاه محاسبه مي شود، احتمالا اين اضطراب بيشتر مي شود، گفت:  اين مسئله نيز پيشنهاد شده و مطرح است كه دانش آموزان مي توانند طي يك فرصت ديگر چنانچه نمره درسي اش كمتر شود در هر پايه اي مجددا امتحان دهد.
نماينده مردم رشت در مجلس يادآور شد: كنكور سبب آسيب هاي مختلفي شده بود و از مهم ترين آسيب هاي آن اين بود كه دانش آموز آنچه كه مي بايد از آموزش متوسطه استفاده كند نمي كرد، و كنكور فقط به عنوان مهارتي شده بود كه هر شخصي كه تست زدن بلد بود شانس بيشتري نيز براي قبولي در آزمون نيز داشت، اما با اين طرح بيشترين تاكيد بر محتويات كتاب هاي درسي در دبيرستان بوده و بي اهميت كردن محتويات درس جبران مي شود. وي در پايان تاكيد كرد: با طرح «پذيرش دانشجو» در كميسيون آموزش و تحقيقات به دنبال حذف تدريجي كنكور هستيم.
رئيس مركز سنجش وزارت بهداشت خبر داد:
ضريب امنيتي سؤالات آزمون ها افزايش مي يابد
گروه علمي فرهنگي- رييس مركز سنجش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از حذف انحصاري بودن هيأت هاي ممتحنه يا طراحان سؤال و نبود اهرم مناسب براي كنترل عدم ارتباط طراحان سؤال با آموزشگاه ها خبر داد.
به گزارش ايسنا، كي قباد طاهرنژاد گفت: انحصاري بودن طراحان سؤال حتي به صورت محدود و مشخص يك ايراد جدي است و در حال حاضر در حال شكستن اين انحصار هستيم، به عبارت ديگر نبايد براي يك درس خاص و يك رشته، لزوماً يك شخص به عنوان طراح سؤال مطرح باشد، در اين صورت اگر فرد مذكور متعهد نباشد مي تواند ضمن برقراري ارتباط با دانشجويان و آموزشگاه هاي علمي ، مشكلاتي از جمله لو رفتن سؤالات را ايجاد كند. توصيه ما اين است كه اساتيد طراح سؤال با آموزشگاه ها در ارتباط نباشند و اگر اقوام درجه يك آنها جزو داوطلبين است اعلام كنند تا فرد جايگزين معرفي شود، با اين حال اهرم درستي براي كنترل و اعمال اين توصيه وجود ندارد.
وي افزود: بنابراين بر اساس برنامه هاي اين حوزه از اين پس براي هر درس حداقل سه طراح سؤال دعوت مي شوند، در اين راستا سؤالات طراحي شده از اين سه استاد اخذ شده و سپس هيأت ديگري انتخاب مي شود كه سؤالات اصلي را از ميان اين سه دسته سؤال گلچين مي كنند.
در صورت اجرايي شدن اين طرح مطمئناً سؤالات از ضريب امنيتي بسيار بالايي برخوردار مي شود.
رئيس مركز سنجش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در خصوص عدم ممنوعيت طراحان سؤال براي حضور در آموزشگاه هاي علمي،  اظهار كرد: در اين حوزه از طراحان سؤال دعوت مي شوند، بدون اينكه بدانند سؤالاتي كه طراحي مي كنند براي كدام دوره آزمون است، سپس اين سؤالات براي انتخاب سؤالات اصلي در اختيار هيأت ديگري قرار مي گيرد، بنابراين با اعمال اين روش ضريب امنيتي سؤالات افزايش مي يابد.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |