چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۸ - Sep 6, 2006
رهبر معظم انقلاب:
كشورهاي اسلامي به يكديگر اعتماد كنند
015555.jpg
گروه سياسي - حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار آقاي اسماعيل عمر جيله رئيس جمهوري جيبوتي و هيأت همراه با اشاره به ديدگاه جمهوري اسلامي ايران درباره لزوم گسترش جدي همكاري ميان كشورهاي اسلامي خاطرنشان كردند: كشورهاي اسلامي و مسلمانان داراي تواناييهاي فراواني هستند كه استفاده مناسب از اين تواناييها مي تواند به پيشرفت امت اسلامي و سعادت بشر كمك شاياني كند.
ايشان با تأكيد بر اينكه همواره استعمارگران و جنگ افروزان مانع از ايجاد فرصت براي استفاده امت اسلامي از تواناييهاي خود شده اند، افزودند: با پيروزي انقلاب اسلامي در ايران و بروز روحيه خودباوري در ميان جوانان، پيشرفتهاي بسياري در عرصه علم و فناوري به دست آمده كه دستيابي به فناوري انرژي هسته اي نمونه اي از اين پيشرفت هاست.
رهبر انقلاب اسلامي ايجاد جنگ و آتش  افروزي در منطقه حساس خاورميانه را از جانب قدرتهاي استعمارگر، يكي از شگردهاي آنها براي فروش سلاحهاي خود برشمردند و خاطرنشان كردند: كشورهاي غربي در مقابل پول نفت، به كشورهاي منطقه سلاح مي دهند تا همواره زمينه جنگ و درگيري در منطقه وجود داشته باشد و اين كشورها در صد و پنجاه سال گذشته برگهاي سياهي در پرونده خود در زمينه ايجاد جنگ و كشتار دارند.
حضرت آيت الله خامنه اي با تأكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران مخالف جنگ و كشتار است، تصريح كردند: ايران آمادگي دارد تجربيات و پيشرفتهاي خود را درخصوص علم و فناوري در اختيار امت اسلامي قرار دهد.
ايشان لزوم اعتماد كشورهاي اسلامي به يكديگر، مشخص كردن جايگاه خود در جبهه اسلامي و اشتباه نگرفتن جبهه اسلامي با جبهه دشمنان اسلام را يادآور شدند و ابراز اميدواري كردند توافق هاي انجام گرفته در سفر رئيس جمهور جيبوتي به ايران با پيگيريهاي دو طرف عملي شود.
در اين ديدار كه آقاي احمدي نژاد رئيس جمهوري نيز حضور داشت، آقاي اسماعيل عمر جيله رئيس جمهور جيبوتي ضمن ابراز خرسندي از دومين سفر خود به ايران، ديدگاههاي دو كشور را در زمينه مسائل منطقه اي و بين المللي مشترك دانست و تأكيد كرد: امروز جمهوري اسلامي ايران پرچمدار اسلام واقعي و تنها كشور مقاوم در برابر دشمنان اسلام است.
وي با اشاره به مذاكرات خود با رئيس جمهوري اسلامي ايران افزود: در اين مذاكرات ضمن پيگيري توافقهاي قبلي، راهكارهايي براي گسترش بيش از پيش همكاريها اتخاذ شد.

رئيس جمهوري:
جوانان مطالبات خود را فرياد بزنند
رئيس جمهوري ديروز در جمع تعدادي از جوانان برگزيده ي كشور تاكيد كرد: دانشجويان و جوانان بايد در بيان مطالبات خود پا را از صراحت نيز فراتر بگذارند و اين مطالبات را فرياد بزنند.
وي افزود: دانشجويان ما بايد در حال حاضر عليه انديشه هاي ليبرال و اقتصاد ليبرالي فرياد بزنند.يك جوان بايد امروز بر سر رئيس جمهور خود فرياد بزند كه چرا يك استاد سكولار به علت اين كه انديشه هاي دانشجو با وي همخواني نداشته، به دانشجو نمره  كم داده است.
به گزارش ايسنا محمود احمدي نژاد اظهار داشت: در اين جلسه، يكي از دانشجويان بحث فرهنگ را مطرح كرد، بله! من معتقدم فرهنگ يك مساله ي پايه است، اما ما بايد كار فرهنگي را تعريف كنيم و توجه داشته باشيم كه مقياس كار دولت با مقياس دستگاه هاي جزئي در امر فرهنگ متفاوت است.
وي افزود: دولت بايد تلاش كند كه در فضاي عمومي كشور، اميد، خودباوري و اعتماد به نفس و تحرك را در بين جوانان زنده كند، به نحوي كه جواناني شجاع و خلاق پرورش پيدا كنند.
رئيس جمهوري در بخش ديگري از سخنانش با تاكيد بر اين كه بدنه ي دانشجويي ما بايد مطالبه گر باشد، اظهار داشت: زماني بدنه ي دانشجويي كشور ما در كنار ملت ايستاد و خواهان استقلال كشور شد، زماني ديگر در دفاع مقدس اين بدنه در كنار ملت ايستاد و حفظ تماميت ارضي را خواستار شد.
حال بايد بدنه ي دانشجويي ما مطالبه گر باشد، بايد با مطالبات خود فضاي جامعه را متحول كند، صراحت در بيان يك دانشجو مفيد است ولي دانشجو بايد در بيان مطالبات خود پا را از صراحت نيز فراتر گذارد و فرياد بزند. دانشجوي امروز ما بايد سر رئيس جمهوري فرياد بزند كه چرا يك استاد سكولار به خاطر اين كه انديشه هاي دانشجو با انديشه هاي او مغايرت داشته، به دانشجو نمره ي كم داده است. دانشجو بايد عليه انديشه هاي ليبرال و اقتصاد ليبرال فرياد بزند.
احمدي نژاد در ادامه با بيان اينكه بايد جوانان در عرصه ي مديريت كشور ما حضور پيدا كنند تا سيستم مديريتي را جهش دهند، گفت: اكنون كارهايي انجام شده ولي بايد اين اقدامات افزايش پيدا كند.
وي گفت: نسل جوان ما تحول ساز است و وظيفه ي دولت است كه جوانان را در عرصه ي ايجاد تحول، ياري كند.
احمدي نژاد تصريح كرد: خيلي ها در كشور ما تحمل تغيير و تحول را ندارند، مطمئنا اگر بخواهيم در فضاي اقتصادي و سياسي كشورمان انديشه هاي جديدي را تزريق كنيم
اين كار سختي است و مقاومت هايي صورت مي گيرد، ولي مطمئنا اين اتفاق مي افتد، چرا كه جوانان ما عزم خود را براي ايجاد تحول در راستاي آرمان هايشان جزم كرده اند.
رئيس جمهوري گفت: ما بايد بدانيم كه هيچ كس و هيچ كشوري براي رشد علمي ما به ما كمك نمي كند و اگر يك ريال كمك كند انتظار دارد صد ريال برگردانده شود، بنابراين ما بايد خودمان تمام فرصت ها را ايجاد كنيم.
وي در بخش ديگري از گفت وگوي خود با جوانان شركت كننده در اين مراسم گفت: من مي توانم در اينجا شهادت بدهم كه جوانان كنوني ما از جواناني كه در دفاع مقدس و انقلاب حضور داشته اند، هيچ چيز كم ندارند.
احمدي نژاد گفت: هر نسلي خود تصميم مي گيرد كه چگونه زندگي كند و من مطمئن هستم شما جوانان نيز تصميم تاريخي خود را گرفته ايد كه چگونه زندگي كنيد.
رئيس جمهوري در اين جلسه در پاسخ به اظهارات برخي از جوانان برگزيده ي كشور كه اظهار داشته بودند در حال حاضر فضاي مديريتي كشور در دست مهندسان به خصوص مهندسان عمران است و رشته هاي علوم انساني كمتر مي توانند در عرصه حضور پيدا كنند و توانمندي هاي خود را نشان دهند، گفت: در اين جلسه دوستان مطرح مي كردند كه چرا يك مهندس عمران شده رييس جمهور. حال يك بار دري به تخته خورده و يك مهندس عمران شده رئيس جمهور، دوستان مي گويند چرا در همه جا مهندسان به ويژه مهندسان عمران حضور دارند. حرف درستي است. در يك دوره ي طولاني گرايش نخبگان به رشته هاي مهندسي بود و رشته هاي مهندسي در همه جا فراگير شد و جوانان به سمت اين رشته ها رفتند. حال كه بچه هاي انساني مي خواهند وارد عرصه شوند كار براي آنها سخت است. آري بايد سختي را كاهش داد. اما بايد توجه داشت كه ما به رشته ي علوم انساني توجه داريم و اين رشته پشتوانه ي نظري ماست، اما مهندسي چيز ديگري است گر چه مغايرتي با رشته ي انساني ندارد.
احمدي نژاد گفت: دولت نمي تواند از درون خود را اصلاح كند و بايد يك عامل بيروني زمينه را براي اصلاح و تغيير ايجاد كند، چرا كه خصوصيت نظام بروكراسي است كه اصولا در برابر تغييرات مي ايستد، ما خود نيز درصدد هستيم زمينه هايي را براي تغيير نظام بروكراسي فراهم كنيم و شما نيز بايد انديشه هاي خود را در اين راستا تزريق كنيد و به دولت فشار بياوريد، چرا كه ما نيازمند همدلي و همكاري شما هستيم.
وي افزود: برخي از احزاب و گروه ها تصور مي كنند كار سياسي يعني دعوا براي كسب قدرت و اين كه چه جور مي شود اداره ي كشور را در دست گرفت، در صورتي كه اين انديشه ي درستي نيست.

بدرقه رسمي رئيس جمهوري جيبوتي
گروه سياسي اسماعيل عمر جيله رئيس جمهوري جيبوتي با بدرقه رسمي محمود احمدي نژاد، تهران را پس از سفري چهارروزه و ديدار با مقامات بلندپايه كشورمان ترك كرد.
در مراسم بدرقه رئيس جمهور جيبوتي كه در نهاد رياست جمهوري برگزار شد احمدي نژاد در يك مصاحبه مطبوعاتي مشترك اظهار داشت: روابط ايران و جيبوتي در آغاز راه است و سابقه تاريخي ندارد، اما حركت بسيار خوب و روبه رشدي را آغاز كرده است. وي سفر رئيس جمهور جيبوتي به تهران را نقطه عطفي در روابط و مناسبات دو كشور دانست و بر گسترش روابط ميان دو كشور تأكيد كرد و افزود: ايران و جيبوتي در زمينه هاي سياسي و فرهنگي و مسائل منطقه اي و بين المللي ديدگاه هاي كاملا مشتركي دارند.
رئيس جمهوري ادامه داد: در سطوح بين المللي و نهادهاي بين المللي همكاري هاي نزديكي خواهيم داشت و اين همكاري ها در جهت دفاع از منافع دو ملت و بسط و توسعه امنيت و عدالت خواهد بود و ما در جهت عملياتي كردن توافقات گذشته و همچنين توافقات جديدي كه در اين سفر حاصل شد، تلاش مي كنيم.
به گزارش مهر، اسماعيل عمرجيله رئيس جمهور جيبوتي نيز در اين مصاحبه مطبوعاتي مشترك با تأكيد بر اين كه سطح همكاري هاي دو كشور بسيار خوب و در سطح بالاست، تأكيد كرد: دو كشور ايران و جيبوتي ديدگاه هاي مشتركي در مسائل منطقه اي و بين المللي دارند و از مواضع يكديگر دفاع مي كنند.

خانه ملت
ديدار اعضاي كميسيون فرهنگي با مقام معظم رهبري
گروه سياسي - رئيس كميسيون فرهنگي مجلس از ديدار اعضاي اين كميسيون با مقام معظم رهبري در روز دوشنبه خبر داد و گفت: در اين ديدار گزارشي از طرح ها و لوايح را خدمت ايشان ارائه كرديم و ايشان درباره مسائل فرهنگي رهنمودهايي ارائه كردند.
افروغ با بيان اين كه در اين ديدار چالش ها را با ايشان در ميان گذاشتيم، افزود: ايشان رهنمودهاي لازم را دادند و قرار شد در جلسه كميسيون فرهنگي فرمايشات مقام معظم رهبري را جمع بندي كنيم. وي ادامه داد: ايشان كاملاً در جريان فعاليت هاي اين كميسيون بودند و اين سرمايه و اندوخته مباركي براي ما بود و توشه اي براي ادامه كار و فعاليت. رئيس كميسيون فرهنگي تصريح كرد: ما مسائل خود را اولويت بندي كرده بوديم كه مي خواستيم نظرات ايشان را نيز نسبت به آن داشته باشيم كه ايشان اين موضوع را به خود كميسيون محول كردند.
كليات طرح تعليق تصويب شد
كليات طرح تعليق ورود بازرسان آژانس انرژي هسته اي به جمهوري اسلامي ايران در جلسه روز گذشته كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس به تصويب رسيد.
به گزارش خبرنگار همشهري كاظم جلالي با اعلام اين خبر گفت: هر معاهده بين المللي شامل دو بخش الزاماتي و حقوق است اما ما احساس مي  كنيم مجامع بين المللي و كشورهاي بزرگ نه تنها دغدغه اي نسبت به حقوق مسلم ايران ندارند بلكه درصدد ناديده گرفتن حقوق ما هستند. مخبر كميسيون امنيت ملي افزود: براساس ماده واحده اين طرح دولت مكلف خواهد شد درصورت ايجاد هرگونه محدوديت از طريق شوراي امنيت سازمان ملل عليه جمهوري اسلامي كليه بازرسي هاي آژانس انرژي هسته اي را به حالت تعليق درآورد.
افزايش بي نظمي ها در مجلس
015564.jpg
در حالي كه نمايندگان هفته گذشته به بهانه هفته دولت دوبار جلسات خود را به علت به حدنصاب نرسيدن تعطيل كرده بودند، مذاكرات جلسه علني ديروز مجلس به علت به حدنصاب نرسيدن، باز هم پانزده دقيقه متوقف شد. در جلسه روز گذشته در حالي كه نمايندگان در حال بررسي طرح اصلاح قانون حفظ كاربري اراضي زراعي بودند حداد عادل در تعداد حاضرين تشكيك كرد و پس از شمارش حاضرين و تذكر حسن سبحاني اعلام كرد حدنصاب لازم را براي ادامه جلسه نداريم لذا جلسه را متوقف كرد و از اعضاي كميسيون مشترك لايحه جامع خدمات كشوري خواست در جلسه حضور يابند و همچنين از مسئولان اداري خواست اسامي كساني كه بدون كارت تردد خارج شده اند را به وي بدهند. پس از 15 دقيقه تعداد حاضرين به 195 نفر رسيد و مجلس مذاكراتش را ازسر گرفت.
خبرنگار همشهري كسب اطلاع كرد يكي از علل مشكل روز گذشته عزيمت تعداد زيادي از نمايندگان به سفر عمره مي باشد.
اعلام اسامي برخي غايبان
در پايان جلسه علني حدادعادل رئيس مجلس، بر اساس اعلامي كه در خلال بررسي طرح اصلاح حفظ كاربري اراضي زراعي و باغي  عنوان كرده بود اسامي نمايندگاني كه بدون كارت زدن جلسه علني را ترك كرده اند و ديگر برنگشته اند را قرائت كرد. رئيس مجلس گفت: مطابق آنچه همكاران اداري اعلام كرده اند، امروز آقايان افشاري، ابوطالب، بت كليا، جلالي جعفري، شجاعي  كياسري، شهبازخاني و طلايي نيك جزو همكاراني هستند كه كارت نزده بيرون رفته اند.
انتقاد از رئيس جمهور
نماينده مردم بجنورد ، جاجرم ، مانه و سملقان از سخنان رئيس جمهوري اسلا مي  ايران درباره دولت هاي پيشين به شدت انتقاد كرد.اسماعيل گرامي مقدم ناطق دوم نشست روز سه شنبه مجلس با بيان اينكه محمود احمدي نژاد در نشست مشترك سه قوه گفته بود ما كاري به جنجالهاي سياسي نداريم افزود: رئيس جمهور در حالي اين سخنان را مطرح كرد كه بلا فاصله درباره دو دولت قبلي گفت: اين دولتها در 16 سال گذشته چه گلي بر سر مردم زده اند.
وي تصريح كرد: آقاي احمدي نژاد در حالي دولتهاي قبلي را زير سئوال مي برد كه امروز شاهد بهره برداري دهها طرح بزرگ ملي هستيم كه اجراي اين طرحها در دولتهاي قبلي پايه گذاري شده است.گرامي مقدم افزود: اين سخنان در حالي مطرح مي شود كه رهبر معظم انقلا ب همواره از مديريت كشور در دولتهاي پيشين حمايت كرده است.
رؤساي مجلس 40 كشور آسيايي در تهران
مجمع عمومي پارلمان هاي آسيايي براي صلح با حضور رؤساي مجالس 40 كشور آسيايي 21 آبان ماه در تهران برگزار خواهد شد.
الهام امين زاده عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اعلام اين خبر افزود: رياست جمهوري، وزارت امور خارجه، شوراي عالي انقلاب فرهنگي و دانشگاه هاي مختلف در كارهاي محتوايي اين اجلاس با ما همكاري خواهند داشت.وي افزود: در همين راستا شوراي اجرايي پارلمانهاي آسيايي نيز در 15 مهرماه در تهران برگزار مي شود. شوراي اجرايي مجمع پارلمان هاي آسيايي براي صلح يك بار پيش از مجمع عمومي، يك بار همزمان با مجمع عمومي و يك بار ديگر هم در سال آينده برگزار خواهد شد.
تذكر به 3 وزير
نمايندگان مجلس در تذكر به وزيران نفت، فرهنگ و ارشاد اسلا مي  و آموزش و پرورش تسريع در اجراي طرحهاي اين وزارتخانه ها را خواستار شدند.
هدايت خواه نماينده بويراحمد و دنا در تذكر به وزير نفت لزوم تسريع ، تكميل و برقراري اتصال به لوله اصلي گاز در طرح گازرساني به بخش هاي اين منطقه را خواستار شد.
خانم شايق نماينده مردم تبريز هم به وزير آموزش و پرورش در مورد تسريع در ساماندهي و دقت عمل در كاركرد معاونت پرورشي اين وزارتخانه تذكر داد.

هشدارخاتمي به غرب:
فرصت گفت وگوي هسته اي را از دست ندهيد
015561.jpg
گروه سياسي رئيس موسسه بين المللي گفت وگوي تمدن ها كه در آمريكا بسر مي برد، روز گذشته از دانشگاه شيكاگو ديدار كرده و تصريح كرد: ميراث بشري متعلق به دولت ها نيست. سيد محمد خاتمي در دو گفت وگو با سي ان ان و فايننشال تايمز از مواضع هسته اي جمهوري اسلامي دفاع كرده و گفت: هيچ دولتي در ايران به ساخت بمب اتم تمايل نداشته و ندارد.
رئيس جمهور سابق ايران كه براي ديدار و سخنراني آكادميك به آمريكا سفر كرده است، تصريح كرد بهترين راه براي ارائه تضمين مورد نياز و ايجاد اعتماد، گفت وگو و تعامل برابر است.
خاتمي گفت: اگر امروز شاهديم برخي از مسائل موجود درباره برنامه هسته اي ايران با وجود تلاش هاي مقامات ايراني حل نشده، نه به دليل پيچيدگي مسئله هسته اي ايران بلكه به دليل فشارهاي بين المللي و موانعي است كه در مسير اين پرونده ايجاد شده و هدف از اين فشارها و مانع تراشي ها هم محروم كردن ايران از حقوق هسته اي است. وي افزود: در منطقه ما سه دولت از تسليحات مخرب و ويرانگر اتمي برخوردارند و معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي را نيز امضا نكرده اند. اگر آمريكا مي خواهد دوگانگي سياست هاي خود را رد كند، بايد اين دولت ها را وادار به امضاي ان پي تي كند.
خاتمي تصريح كرد: آمريكا همچنين بايد با كشورهايي كه خواهان نابودي اين سلاح ها هستند همراه شود و با كشورهايي كه در پي اين سلاح ها نيستند و به دنبال فناوري صلح آميز هسته اي هستند، همكاري كند. وي همچنين در بازديد از آثار ميراث فرهنگي دوره هخامنشي و كتيبه هاي تاريخي ايران در موزه دانشگاه شيكاگو تصريح كرد: اين آثار نه تنها متعلق به تاريخ و تمدن ملت ايران است، كه به كل بشريت تعلق دارد و نبايد قرباني ملاحظات سياسي شود.
در تيرماه سال جاري دادگاهي در آمريكا حكم مجوز فروش اين لوح هاي گلي به نفع اسرائيل را صادر كرد. الواح مزبور در سال 1935 در حفاري هاي تخت جمشيد كشف شده و به امانت در اختيار دانشگاه شيكاگو است.
خاتمي گفت ميراث بشري به هيچ وجه قابل خريد و فروش نيست. رئيس موزه دانشگاه شيكاگو نيز به خاتمي گفت در دنيا تنها 12 نفر قادر به خواندن اين خط هستند. وي اظهار اميدواري كرد الواح به زودي به ايران مسترد شود. همچنين رئيس جمهور سابق ايران به خبرنگار فايننشال تايمز گفت فاشيسم ريشه كن نشده و از سطح ملي به بين المللي رسيده و امروز در صحنه روابط بين الملل شاهد فاشيسم و آپارتايد هستيم.

احتمال ديدار لاريجاني و سولانا
چين: قاطعانه از مذاكره حمايت مي كنيم
015558.jpg
گروه سياسي- سخنگوي وزارت خارجه چين روز گذشته تصريح كرد موضع اين كشور گفت وگو و مذاكره با ايران است و حتي با گذشت مهلت زماني قطعنامه 1696 كه از ايران خواسته تا در مهلت مقرر پايان آگوست (كه يك هفته از آن گذشته) به تحريم ايران فكر نمي كند . كين سانگ در خبري كه رويترز از پكن ارسال كرده، تصريح كرد چين قاطعانه طرفدار گفت و گو و مذاكره است.
ايران تأمين كننده 11 درصد نفت مصرفي چين است و حجم مبادلات اقتصادي دو كشور در هفت ماهه سال 2006 بالغ بر هشت ميليارد دلار است. اين در حالي است كه احتمال ديدار لاريجاني و سولانا افزايش يافته و به گزارش خبري كه آسوشيتدپرس از وين منتشر كرده، ممكن است دو طرف امروز در وين ديدار و مذاكره كنند. پيشتر رايزني ها از ديدار اين دو در برلين خبر مي داد.
مسئول پرونده هسته اي ايران و مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا قرار است در اين ديدار آخرين وضعيت را مورد بررسي قرار دهند. خاوير سولانا كه آورنده پيشنهاد هاي 1+ 5 به ايران بود، حالا بايد به نمايندگي از 1+ 5 موضع اين كشورها را در قبال پاسخ 24 صفحه اي ايران به پيشنهاد ها به دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران اطلاع دهد. منوچهر متكي روز گذشته و طي خبري كه فارس منتشر كرد، خبر داد؛ زمان ديدار لاريجاني و سولانا طي روزهاي آينده مشخص خواهد شد. اظهار نظر رسمي چين نخستين واكنش رسمي آنها پس از مهلت زماني قطعنامه شوراي امنيت به ايران است.
اهميت اين اظهار نظر در حالي است كه چين از اعضاي دائم شوراي امنيت بوده و از مهم ترين بازيگران صحنه پرونده هسته اي ايران به همراه روسيه است. روسيه  اما هنوز در اين سطح واكنش نشان نداده اما رئيس آژانس انرژي اتمي روسيه تأكيد كرده اين كشور از حق توسعه فناوري اتمي توسط ايران حمايت مي كند. ريانووستي به نقل از سرگئي كرينكو خاطرنشان كرد روسيه قاطعانه و تحت هر شرايطي مخالف اين است كه هر كشوري از جمله ايران به فناوري ساخت سلاح اتمي دست يابد. اما كرينكو نگفت اين مواضع زمان ساخت بمب اتمي پاكستان چگونه بوده است اما باز به بحث ايران بازگشت و گفت بسيار متأثر است از اين كه ايران به بسته پيشنهادي 1+ 5 پاسخ مثبت نداده است. اين تأثر نيز البته مبهم است چرا كه اگر قرار باشد ايران فعاليت هاي هسته اي خود را محدودكند، جايي براي منافع اقتصادي روسيه باز نمي ماند. اما به هرحال كرينكو گفته كشورش از حق هسته اي ايران حمايت مي كند كه خود موضعي مثبت تلقي مي شود.
دبيركل سازمان ملل با گذشت سه روز از خروج از ايران هنوز خبرساز است و در مورد ايران و برنامه هسته اي با پرسش مواجه مي شود. كوفي عنان در خبري كه رويترز از مادريد گزارش كرده، گفته ايران ماهيت صلح آميز بودن برنامه  هسته اي خود را به او اعلام كرده است. وي سفر خود به ايران را مثبت خوانده و گفته: در جريان سفرم به تهران از ايران خواستم در بازسازي لبنان با ديگر كشور ها مشاركت كند كه با موافقت آنان مواجه شدم. دبيركل سازمان ملل گفت: برنامه  هسته اي ايران تنها از راه مذاكره حل و فصل مي شود و بايد از هرگونه رويارويي حذر كرد.
سوريه و موضع اعراب
سوريه در موضعي تازه از عملكرد برخي كشورهاي عربي در مخالف با فعاليت هسته اي ايران انتقاد كرد. ايرنا روز گذشته بخشي از سرمقاله روزنامه البعث، ارگان حزب حاكم سوريه را منتشر كرد. در اين سرمقاله زير عنوان فناوري هسته اي حق ايران است آمده است: شايد مخالفت غربي ها بويژه آمريكا با برنامه  صلح آميز هسته اي ايران شگفت انگيز نباشد، اما اين كه برخي كشورهاي عربي اين روند را در پيش گيرند، سئوال برانگيز است.
محمد كنايسي از روزنامه نگاران برجسته  تونسي، در اين سرمقاله متذكر شد: آن دسته از كشورهاي عربي مخالف برنامه  هسته اي ايران، در واقع راه پيشرفت علمي و اقتصادي خود را مسدود و حق برخورداري از فناوري هسته اي را براي خود منتفي ساختند.
به عقيده  كنايسي، برخورداري از فناوري هسته اي، منشا تبديل شدن به قدرت اقتصادي، سياسي و راهبردي است. به همين سبب آمريكا و غرب بشدت با ايران و ديگر كشورهايي كه خواهان پيشرفت و اقتدار هستند، مخالفت مي ورزند.
وي يادآور شد: ايران بارها حسن نيت خود را آشكار و تاكيد كرده، برنامه  هسته اي اين كشور داراي اهداف صلح آميز است، اما آمريكا و اسرائيل همچنان گزينه  اصطكاك و تهديد را در پيش گرفته اند.
كنايسي متذكر شد: برخورداري كشورها از فناوري هسته اي براي كاربردهاي صلح آميز در تمامي توافقات بين المللي به عنوان يك حق طبيعي قيد شده است، از اين رو واشنگتن بي دليل، مدعي است كه تهران درصدد توليد جنگ افزارهاي هسته اي است تا ايران را از اين فناوري محروم سازد و آن را همچنان در انحصار خود و همپيمانانش نگه دارد.
نگارنده  سرمقاله  البعث تصريح كرد: دستيابي كشورهاي روبه توسعه به دانش روز از جمله فناوري هسته اي زمينه ساز رهايي آنان از وابستگي به غرب و نقش آفريني در عرصه هاي منطقه اي و بين المللي خواهد بود.

در چهارمين مرحله رزمايش ضربت ذوالفقار انجام شد
اولين عمليات مشترك نيروي زميني و هوايي
015567.jpg
گروه سياسي چهارمين مرحله رزمايش بزرگ ضربت ذوالفقار، با اتخاذ تاكتيكهاي ويژه رزمي نيروي زميني و با پشتيباني جنگنده هاي نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران اجرا شد.
اين مرحله از رزمايش كه با نظارت فرمانده كل ارتش و فرماندهان نيروهاي زميني و هوايي آغاز شد، عمليات مقابله با شنود دشمن در قالب تيمهاي مخصوص نيروي زميني ارتش با بهره مندي از تاكتيكهاي نبرد نامنظم در كمين راه هاي متعدد انجام شد. اجراي آتش تيمهاي شكاري هوانيروز در پشتيباني از يگانهاي پياده تكاوران و عمليات تيمهاي دوش پرتاب از ديگر برنامه هايي بود كه در اين مرحله اجرا شد. همچنين در ادامه موشك هاگ بهينه شده در صنايع دفاع و پدافند نيروي هوايي ارتش كه از سامانه پيشرفته با افزايش برد در مقابله با هواپيماهاي ضد رادار دشمن برخوردارند با موفقيت آزمايش شد. امير سرتيپ دوم حسين پور معاون عمليات نيروي زميني ارتش كه در منطقه رزمايش ضربت ذوالفقار در استان آذربايجان شرقي حضور يافته بود، پس از بررسي ابعاد عمليات مشترك نيروي هوايي و زميني ارتش در خصوص اين عمليات گفت: پيرو رزمايش ضربت ذوالفقار توسط نيروي زميني و دريايي، اولين عمليات مشترك بين نيروهاي هوايي و زميني در اين رزمايش به منظور آمادگي نيروهاي آموزش ديده انجام مي گيرد.
به مرحله ساخت هواپيماي جنگي رسيديم
فرمانده كل ارتش در منطقه برگزاري رزمايش ضربت ذوالفقار خبر داد كه كشورمان به مرحله ساخت هواپيماي جنگي رسيده  است.
به گزارش ايسنا امير سرلشكر صالحي با بيان اين كه اين باور در صنعتگران ايراني به وجود آمده است، گفت: در روز هاي آينده خبر هاي خوشي در اين زمينه خواهيد شنيد.
وي كه در منطقه رزمايش ضربت بزرگ ذوالفقار در شهرستان شبستر از توابع استان آذربايجان شرقي حضور يافته بود، در گفت وگو با خبرنگاران افزود: يكي از اهدافي كه در اين رزمايش تعقيب مي كرديم، آمادگي همه  رسته هاي تخصصي اعم از زميني، دريايي و هوايي بود و اين رزمايش يك تمرين پيوسته براي پيشگيري و پيش بيني در يك دفاع همه جانبه بود كه در سراسر كشور اجرا شد.
وي افزود: در اين رزمايش فرماندهان با تجربه به انتقال تجربيات خود و هم چنين تجربياتي كه در جنگ هاي اخير منطقه به دست آمده است، به فرماندهان جوان پرداختند و ابداعات و ابتكارات در به كارگيري تجهيزات و تاكتيك هايي كه در نوع خود بي سابقه است، از اهداف اين رزمايش بوده كه همه اين ها در سايه ايمان و توكل به خدا انجام شده است.

باشگاه احزاب
ثبت نام كانديداي شوراها۲۴ مهر آغاز مي شود
گروه سياسي - وزارت كشور با صدور اطلاعيه اي، زمان ثبت نام از داوطلبان انتخابات شوراهاي اسلامي شهر، روستا و عشاير كوچ رو، شرايط داوطلبي، عناوين مشاغل مشمول استعفا قبل از ثبت نام و نيز مدارك مورد نياز براي ثبت نام داوطلبان را اعلام كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور، در اين اطلاعيه زمان برگزاري انتخابات روز جمعه 24 آذرماه سال جاري (همزمان با چهارمين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري) و زمان ثبت نام از داوطلبان انتخابات شوراها از روز 24 مهرماه تا 30 مهرماه به مدت 7 روز اعلام شده است. براساس اين اطلاعيه، داوطلبان عضويت در شوراي شهرهاي تا يك ميليون نفر جمعيت بايد داراي حداقل مدرك ديپلم يا معادل آن و براي شوراي شهرهاي بيش از يك ميليون نفر جمعيت داراي مدرك فوق ديپلم يا معادل آن و براي شوراي روستا و تيره هاي عشاير كوچ  رو داراي حداقل سواد خواندن و نوشتن بوده و هنگام ثبت نام نيز سن آنان 25 سال تمام باشد. همچنين كساني كه به عضويت شوراها انتخاب مي شوند بايد در محدوده حوزه خود سكونت اختيار كنند.
آن دسته از داوطلبان عضويت در شوراها كه مشمول مندرجات ماده 28 قانون و به شرح ذيل قرار مي گيرند مي بايست قبل از ثبت نام از سمت خود استعفا نموده و به هيچ وجه در آن پست شاغل نباشند.
مضافا هيچ يك از داوطلبان عضويت در شورا نمي توانند همزمان در بيش از يك حوزه انتخابيه به عنوان داوطلب عضويت در شورا ثبت نام نمايند، در غير اين صورت اسم آنان از فهرست داوطلبان حذف و از آن تاريخ به مدت چهار سال از داوطلب شدن در انتخابات شوراها محروم مي شوند.
در اين اطلاعيه يادآوري شده كه داوطلبان به هنگام مراجعه براي ثبت نام موظفند اصل شناسنامه عكس دار، دو نسخه تصوير كليه صفحه هاي شناسنامه، اصل و تصوير كارت پايان خدمت يا مدركي دال بر مشخص بودن وضعيت خدمت وظيفه عمومي و چهار قطعه عكس 3در۴ همراه داشته باشند و به مسئولين مربوطه ارائه نمايند. همچنين محل مراجعه داوطلبان براي ثبت نام در انتخابات شوراهاي شهر، فرمانداري و در انتخابات شوراي اسلامي روستا و تيره  عشاير كوچ رو، بخشداري ذيربط است.
تعيين چارت تشكيلاتي ستاد انتخاباتي جبهه پيروان خط امام و رهبري
سخنگوي جبهه پيراون خط امام و رهبري با اعلام اين«ه ستاد انتخاباتي اين جبهه تش«يل شده است، تا«يد «رد: استراتژي جبهه تقويت، تح«يم و انسجام اصولگرايان است.
سجادي صبح ديروز در كنفرانس خبري با خبرنگاران اظهار داشت: اين ستاد با هماهنگي «امل آقاي عسگراولادي رئيس جبهه و شوراي مر«زي، وظايف خود را انجام مي دهد و گزارش «اري خود را به شوراي مر«زي ارائه مي «ند.
سجادي با بيان اين«ه رئيس ستاد انتخاباتي جبهه پيروان خط امام و رهبري حسن غفوري فرد است «ه در«نار اين ستاد از حمايت هاي اسد الله بادامچيان بهره مند هستيم، گفت: بخش هماهنگي و ارتباط را د«تر شريفي نماينده انجمن اسلامي پزش«ان به عهده دارد «ه با جامعتين و تش«لهاي اصولگرا در تماس است.
مصباح يزدي و هاشمي رفسنجاني رابطه عاطفي دارند
ديداري كه گفته مي شود بطور تصادفي پس از پايان جلسه خبرگان در راهروي مجلس بين هاشمي رفسنجاني و مصباح يزدي انجام شد، كماكان در محافل سياسي مورد بحث است.
پس از پخش خبر اين ديدار يكي از اعضاي موسسه امام خميني(ره) كه متلعق به آيت الله مصباح يزدي است به نقل از وي اعلام كرد كه اين ديدار برنامه ريزي شده نبوده و اتفاقي انجام شده است.
روز گذشته نيز سيد محمد غروي سخنگوي جامعه مدرسين حوزه علميه قم از طرح موضوع اين ديدار در جلسه جامعه مدرسين حوزه علميه قم توسط آيت الله مقتدايي خبر داد و گفت: از آنجا كه خبر ديدار هاشمي رفسنجاني و مصباح يزدي براي اعضاي جامعه خوشايند بود در آن جلسه تصميم گرفته شد كه اين خبر منتشر شود.
غروي گفت: اين دو شخصيت بزرگوار رابطه عاطفي و دوستانه دارند. سخنگوي جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به اختلاف سليقه بين مصباح يزدي و هاشمي رفسنجاني تصريح كرد: اختلاف سليقه  حتي بين مراجع و علماي بزرگ هم وجود دارد و يك امري طبيعي است اما دامن زدن به اين اختلاف به نحوي كه شخصيت افراد تخريب شود از لحاظ شرعي و اخلاقي درست و پسنديده نيست. همچنين به نفع مصلحت نظام نيست.

يادداشت
يك لايحه، چندين نگاه
دكتر عباسعلي كدخدايي
سرانجام پس از ماهها انتظار درچند هفته پيش اعلام شد كه وزارت كشور پيش نويس لايحه جديد مربوط به انتخابات را تقديم هيأت دولت كرده است.
اگر چه صرف ارائه پيش نويس لايحه جامع نظام انتخابات كشور با توجه به ضرورت طرح در كميسيون هاي دولت و سپس تقديم به مجلس و بحث و بررسي كميسيون هاي مربوط مجلس بر روي آن و نيز طرح آن در صحن علني قطعاً نمي تواند پايان راه باشد و يقيناً اصلاحات زيادي بر آن وارد خواهد شد، ليكن واكنش هاي سياسي و رسانه اي به آن نشان داد كه چنين لايحه اي براي تمامي اصحاب سياست و ارباب رسانه داراي اهميتي فراوان مي باشد. متأسفانه از آنجا كه اين واكنش ها بيشتر سياسي بود تا حقوقي و كارشناسانه، لازم آمد تا نكاتي چند پيرامون آن بيان شود.
در اين ارتباط عده اي از صاحب نظران و عمدتاً سياست ورزان با ذكر اينكه اين لايحه در جهت محدودكردن انتخابات است، واكنشي منفي نسبت به آن نشان داده و حتي آن را لايحه انتصابات تلقي نموده و گفتند كه با تصويب آن ديگر انتخاباتي در جمهوري اسلامي ايران وجود نخواهد داشت.
برخي ديگر ضمن انتقاد از لايحه، ضرورت اصلاح آن را گوشزد نموده و از مغايرت برخي از مواد آن با قانون اساسي سخن گفتند. واقعيت آن است كه كشور ما پس از 27 سال كه از پيروزي انقلاب اسلامي مي گذرد تاكنون از يك نظام جامع انتخاباتي بي بهره بوده و به همين دليل مشكلات فراواني پيش روي مسئولين برگزاركننده اعم از اجرا يا نظارت وجود داشته كه تبعات آن مردم را نيز آزار مي داده است. به طور متوسط ما هر ساله شاهد يك انتخابات عمومي و سراسري در كشور هستيم و قوانين انتخاباتي نيز به طور متوسط همه ساله مورد اصلاح واقع شده اند. اين در حالي است كه هزينه هاي برگزاري انتخابات از 40 ميليارد تومان تا 100 ميليارد تومان برآورد شده است و اين جداي از هزينه هاي سياسي،  اقتصادي و اجتماعي است كه مردم بدون جهت بايد متحمل گردند.
علاوه بر اينكه ثبت نام حداكثري افراد بدون توجه به شرايط اوليه هر كدام از سمت هاي نمايندگي مجلس و يا رياست جمهوري در دو دهه گذشته نشان از بي نظمي و بي هدفي در روند برگزاري اين انتخابات دارد. حضور بيش از سه هزار نفر افرادي كه هيچ گونه سابقه مفيد مديريتي و يا سياسي – اجتماعي نداشته در انتخابات دور هفتم مجلس شوراي اسلامي و چيزي حدود بيش از هزار نفر براي رياست جمهوري دور نهم كه به زحمت مي توان 15 نفر را از بين آنها واجد شرايط دانست، خود شاهدي بر اين ادعاست.
آنچنان كه گفته اند وضع شي  اندر موضع اش عين عدالت است نه جلوگيري از احقاق حقوق شهروندي، چرا كه بسامان نمودن امر انتخابات يعني جلوگيري از اتلاف سرمايه هاي مادي، اجتماعي و انساني كه بايد مدنظر همگان باشد.وجود همه اين مشكلات از مدتي قبل موجب شده بود تا فكر تهيه قانون نظام جامع انتخابات فارغ از جناح بنديهاي سياسي و گروهي در ذهنها شكل  گيرد، يعني هر عقل سليم با توجه به آشفته بازار نظام انتخاباتي گرايش به وجود يك نظام عقلايي، عادلانه و مردمي در زمينه انتخابات داشت، موضوعي كه صاحب منصبان و سياست مداران قادر به انكار آن نخواهند بود.
به عبارت ديگر نفس ارائه لايحه، صرف نظر از اشكالات متعدد آن مورد قبول همه اقشار و گروهها مي تواند باشد كه لازم است با مشاركت در ارائه نظرات سعي شود تا اين لايحه با در نظر گرفتن اهداف نظام جمهوري اسلامي ايران و رعايت حقوق همه شهروندان به ثمر نشيند.
اكنون فصل مشاركت در ارائه نظرات است و نه فصل حذف و كنارگذاشتن، چرا كه هزينه هاي ملي زيادي تاكنون براي بي نظمي در انتخابات پرداخت شده، پس بايد كوشيد تا با كاهش اين هزينه ها و با رويكردي مثبت و عقلاني به لايحه بنگريم، آن را در جاي خود نقد كنيم و اصلاحات مورد نظر را پيشنهاد دهيم. قطعاً دولت و مجلس نيز بايد تمام تلاش خود را به كارگيرند تا با اخذ نظرات كليه كارشناسان، صاحب نظران، سياست ورزان و ديگر اقشار جامعه درصدد رفع اشكالات لايحه برآيند، باشد تا با تصويب نهايي آن آشفته بازار انتخابات به سرانجامي خوش برسد.
* سخنگوي شوراي نگهبان

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |