چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۸ - Sep 6, 2006
يكي از گره هاي ترافيكي شرق تهران باز شد
پل هجرت در بزرگراه بسيج گشايش يافت
عكس: جواد گلزار
شهرداري تهران براي حل مشكل اتوبان افسريه اجراي سه طرح ديگر را در برنامه خود قرار داده است
015552.jpg
015528.jpg
گروه شهري- تقاطع غيرهم سطح بزرگراه بسيج (افسريه) - خيابان هجرت كه صبح ديروز با حضور محمد باقر قاليباف شهردار تهران به بهره برداري رسيد موجب كاهش چشمگير بار سنگين ترافيك بزرگراه بسيج خواهد شد.
رمپ غربي پل هجرت تأمين كننده حركت شمال بزرگراه بسيج به خيابان هجرت و ائمه اطهار و دسترسي هاي محلي است.
رمپ جنوبي به شرق پل تأمين كننده حركت از جنوب بزرگراه بسيج به خيابان هجرت و خيابان وحدت و دسترسي هاي محلي و ميدان شهيد كلاهدوز است
رمپ شمال شرقي پل نيز تأمين كننده حركت خروجي خيابان هجرت به بزرگراه بسيج است كه به دليل عدم واگذاري اراضي پادگان ۰۱ از سوي ارتش به طور ناقص اجرا شده است. بنابراين گزارش طول پل هجرت ۱۳۰ متر، عرض آن ۲۰/۱۳ متر و هزينه احداث آن ۶۶ ميليارد ريال برآورد شده است.
علي رغم اينكه مدت احداث پل غيرهم سطح هجرت به دليل مواجه شدن با انواع معارضين ۳۲ ماه به طول انجاميد ولي كارشناسان اين پل را برخوردار از سازه هندسي بي نظيري ارزيابي كردند.
احمد دنيامالي معاون فني عمراني شهرداري تهران با اشاره به تأثيرات قابل ملاحظه ترافيكي پل غيرهم سطح هجرت از ارائه اين طرح در قالب ساماندهي ميدان كلاهدوز و پل نيروي هوايي خبر داد و افزود: علاوه بر اين احداث كانالي سرپوشيده به شكل دو قلو و طول ۶۰۰ متر در ادامه كانال سرخه حصار به منظور بهسازي آبهاي سطحي در دست است.
محمد باقر قاليباف شهردار تهران طي سخناني در مراسم افتتاحيه تقاطع غيرهم سطح بزرگراه بسيج خيابان هجرت از همكاريها و پيگيريهاي مستقيم سردار سرلشگر رحيم صفوي فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با شهرداري تهران كه منجر به عقب نشيني در اصلي پادگان و خانه هاي سازماني سپاه پاسداران كه به عنوان معارض بر سر راه اجراي اين طرح بود سخن گفت و افزود : تلاشهاي بي وقفه سردار صفوي موجب شد اين معضل پس از ۱۰ سال حل شود.
قاليباف از جانب خود و شهروندان تهراني از همياري و همكاري صميمانه سپاه پاسداران و شخص سردار رحيم صفوي براي تحقق پروژه هاي ترافيكي از اين دست قدرداني كرد.
شهردار تهران در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينكه احداث تقاطع غيرهم سطح هجرت تنها برطرف كننده بخشي از مشكل ترافيك اتوبان افسريه و نه همه آن است از عزم شهرداري تهران براي حل مشكل اتوبان افسريه با اجراي سه طرح ديگر خبر داد.
وي در توضيح اين طرحهاي ترافيكي گفت، نخست آنكه تلاش مي كنيم در كمترين زمان ممكن يعني تا آغاز مهر ماه و زمان بازگشايي مدارس و مراكز آموزشي ادامه پل خيابان نيروي هوايي را با سرعت به اتمام برسانيم و زيرگذر اتوبان افسريه به خيابان پيروزي را باز كنيم.
قاليباف ادامه داد: گام بعدي آن است كه با همكاري سپاه پاسداران يكي از مسيرهاي شمال به جنوب از سرخه حصار به ميدان شهيد كلاهدوز را به سرعت به اتمام برسانيم تا بخشي از بار ترافيكي به سمت سه راه تيرانداز تا شهيد كلاهدوز هدايت شود.
وي اقدام سوم شهرداري تهران را مربوط به حل معضل آن دسته از شهرونداني دانست كه قصد ورود به درون شهر را ندارند اما به ناچار از اتوبان افسريه تردد مي كنند و بار سنگيني از ترافيك را به جاده خاوران و سرخه حصار تحميل مي سازند. وي خبر داد: براي كاستن بار ترافيك شرق تهران كار مسيريابي اتوباني از گردنه تنباكويي نرسيده به ميدان بسيج كه خط محدوده شهر تهران هم هست به پايان رسيده كه با همكاري سپاه از پشت استاديوم تختي اين اتوبان به سرخه حصار وصل مي شود.
قاليباف اظهار داشت: ادامه اين اتوبان به كمربندي آزادگان و شهر ري وصل مي شود و همه كساني كه در مسيرهاي قم و شهر ري تردد مي كنند از اين مسير بدون نياز به افسريه به شمال شهر دسترسي پيدا مي كنند.
محمدباقر قاليباف در حاشيه مراسم افتتاح پل هجرت در جمع خبرنگاران در خصوص برخي ادعاها در مورد بدهي چند ميليارد توماني شهرداري تهران به نهاد كتابخانه ها، گفت: شهرداري تهران هيچ بدهي به كتابخانه ها ندارد و اگر مسئولان كتابخانه ها از شهرداري طلبكار بودند بهتر بود قبل از اينكه اين موضوع را به مطبوعات و سايت هاي خبري بكشانند، شخصا نامه اي به بنده مي نوشتند يا از طريق مراحل اداري شهرداري ، پيگير وضعيت مي شدند.وي با تاكيد بر اينكه شهرداري خود را در حوزه مسائل فرهنگي مسئول مي داند ، اظهار داشت: در گذشته نيز معضل و مشكلي ميان آموزش و پرورش و شهرداري تهران در خصوص عوارضي كه شهرداري بايد به آموزش و پرورش مي پرداخت ، ايجاد شده بود كه در سال جاري اين مشكل حل خواهد شد.
شهردار تهران با تاكيد بر اينكه شهرداري توسعه كتابخانه ها را وظيفه خود مي داند، تصريح كرد: در حال حاضر شهرداري تهران مشاركت فعالي در احداث بخشي از كتابخانه ها و همچنين اداره آنها داشته و يا زمين مورد نياز براي احداث كتابخانه ها را در اختيار سازمانهاي متولي قرار مي دهد.
قاليباف با بيان اينكه كتابخانه متعلق به مردم و شهر تهران است، افزود: بعيد مي دانم شهرداري پول كتابخانه ها را كه نياز مردم و شهر هستند، پرداخت نكند.
شهردار تهران در خصوص نظارت بر كتابخانه ها، گفت: نظارت بر كتابخانه ها مسير عادي خود را طي مي كند كه بخشي از اين نظارت بر عهده سازمان فرهنگي و هنري و بخشي نيز بر عهده مساجد و همچنين بخشي نيز تحت نظارت سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامي است.

در جلسه شوراي اسلامي شهر تهران ارائه و بررسي شد
گزارش طرح جامع و تفصيلي تهران
گروه شهري - مطالعات طرح جامع و تفصيلي شهر تهران، ديروز طي گزارشي در جلسه صبح و بعدازظهر شوراي شهر مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
معاون شهرسازي و معماري شهرداري و رئيس مركز مطالعات و برنامه ريزي شهر تهران در دويست وپنجاه ونهمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران با ارائه گزارشي از چگونگي تهيه طرح هاي جامع و تفصيلي و اهداف مورد نظر گفت: تهران بايد به شهري دانش پايه و هوشمند تبديل و اقتصاد آن نيز برپايه دانش اداره شود.
جليل حبيب اللهيان با بيان اين كه تهران در چشم انداز بيست ساله جايگاه بسيار مهمي دارد گفت: متأسفانه اكنون تهران از بسياري شهرهاي دنيا عقب بوده و به دليل بي توجهي ها، اين شهر مورد ظلم واقع شده است.
به گفته وي بسياري از مسائل شهر به دليل فقدان مديريت شهري واحد در اختيار شهرداري نيست ولي چون در اينجا طرح جامع مطرح است بايد به كليه مسائل شهر توجه كنيم.
رئيس مركز مطالعات و برنامه ريزي شهر تهران با بيان اين كه اجرايي شدن طرح جامع و تفصيلي به پيش زمينه هايي نياز دارد گفت: تهران صرفا با طرح هاي جامع و تفصيلي، شهر نمي شود بلكه طرح هاي موضعي و موضوعي لازم است تا تهران شهر شود ضمن اين كه بدون همكاري و تعامل دولت و دستگاه هاي اجرايي اين كار شدني نيست.
از سوي ديگر مسعود شفيق مشاور عالي طرح جامع و تفصيلي تهران، ارتقاي افق هاي منطقه اي، تعيين حريم مناسب و تثبيت محدوده تهران، حفاظت محيط زيست، ايمن سازي، بهبود شبكه هاي ارتباطي، تثبيت سطوح اراضي مسكوني، كنترل ميزان تراكم و استفاده از اراضي شهري جهت گسترش فضاهاي عمومي، بهسازي و نوسازي و بازسازي شهر تهران و به ويژه بافت هاي فرسوده، ارتقاء كيفيت زيست و رفاه شهري، حفاظت از ميراث طبيعي و تاريخي و توسعه فضاهاي عمومي گردشگري را مهم ترين اهداف طرح جامع عنوان كرد.وي با اشاره به اين كه كنترل جمعيت و ساماندهي اسكان جمعيت براي تثبيت ۶/۸ ميليون نفر پيش بيني شده است گفت: جلوگيري از ساخت و ساز مسكوني غيرمجاز در كاربري هاي نظامي و باغات ازجمله راهبردهاي اين طرح خواهد بود.به گفته وي هدف از تهيه طرح جامع جديد دستيابي به سندي بوده است كه بتواند ضمن تشخيص و تبيين مسائل و مشكلات تهران در سطوح فراملي، ملي، منطقه اي و شهري و بررسي محدوديت ها و امكانات و حل آنها، راهكارهاي مناسبي را نيز در هر سه سطح فوق تدوين و پيشنهاد كند .
از سوي ديگر نادر شريعتمداري رئيس كميسيون برنامه و بودجه شورا با انتقاد از ثابت نگه داشتن جمعيت در طرح جامع و تفصيلي گفت: رشد جمعيت در اين طرح بايد در سقف ۸ ميليون و ۶۰۰ هزار نفر متوقف شود اين درحالي است كه بايد اجازه دهيم شهر روال طبيعي خود را طي كند و به فكر ايجاد زيرساخت ها باشيم.
شريعتمداري گفت: افزايش ساخت و ساز ربطي به رشد جمعيت ندارد و افزايش ساخت و ساز در حد ۴ طبقه باتوجه به ضرورت نوسازي بافت هاي فرسوده نياز شهر تهران است.
حمزه شكيب عضو كميسيون شهرسازي نيز با بيان اين كه تحقق اهداف طرح جامع و تفصيلي، آرماني و آرزوي همه ما است گفت: ولي معلوم نيست در طرح جامع و تفصيلي چقدر به ايمني شهر به لحاظ فرسودگي لوله هاي نفت و گاز توجه شده و در صورت بروز مشكل ايمني هاي لازم در چه حدي خواهد بود؟
رئيس شوراي شهر نيز گفت: بحث شرح خدمات مشخص و براي طرح جامع تدوين شده است. مهدي چمران افزود: طرح جامع و تفصيلي هريك شرح خدمات جداگانه اي دارد و اصول آن نيز مشخص است.
از سوي ديگر نايب رئيس شوراي شهر تهران خواستار تحقيق و تفحص از كميسيون ماده ۱۰۰ و تخلفات مربوط به ساخت و ساز در تهران شد.
حسن بيادي گفت: اين تحقيق و تفحص بايد از سال ۸۲ در شهرداري صورت گيرد.وي افزود: رأي كميسيون ماده ۱۰۰ درباره ساخت و سازهاي غيرمجاز تنها با حكم ديوان عدالت اداري تغيير مي كند.بيادي به نمونه اي از اين تخلفات اشاره كرد و گفت: در پرونده اي كه اسناد آن موجود است، ۱۳۶ هزار متر تخلف درمورد ساخت وساز صورت گرفته است كه خواستار رسيدگي هستيم.وي گفت: اين تخلف ميلياردي بايد مجددا به كميسيون ماده ۱۰۰ برود و در آنجا بررسي شود.
از سوي ديگر اميررضا واعظي آشتياني عضو هيأت رئيسه شورا نيز گفت: شهرداري از سال ۸۳ براي تثبيت تجاري ها تخفيف هايي را در نظر گرفت كه در سال اول شامل ۵۰ درصد تخفيف بود و در سال بعد اين تخفيف كاهش يافت ولي تكليف اين موضوع در سال ۸۵ هنوز مشخص نشده و اين موضوع به مردم فشار مي آورد.
خزانه دار شوراي شهر خاطرنشان كرد كه شهرداري در اين باره نبايدبدون مصوبه شوراي شهر عمل كند.
حسن زياري رئيس كميسيون شهرسازي نيز گفت: شهرداري موظف بوده ظرف ۱۵ روز لايحه مربوط به تثبيت تجاري ها را به شوراي شهر ارائه دهد ولي با گذشت دو هفته از مهلت داده شده اين لايحه هنوز به شوراي شهر ارسال نشده است.

روز شمار شهرداري
پل كردستان - نيايش
۱۹ روز
015570.jpg
آخرين مراحل كار اين پروژه در حال انجام است. در واقع با كم شدن شماره روزشمار اين پل، كارهاي آن نيز رفته رفته به پايان مي رسد. رمپ جهتي اين پروژه به نحو كامل انجام شده است اما از آنجا كه صدا و سيما و مجموعه فرهنگي - ورزشي انقلاب در بخش شمالي اين پروژه قرار دارد، به رغم تلاش براي ساخت آن، اين بخش از پروژه بلااستفاده باقي خواهد ماند.
با وجود آن كه فقط ۱۹ روز به افتتاح اين پروژه باقي مانده است اما تلاش مسئولان و مديران اين پروژه بر آن است تا در زماني نزديك تر اين پروژه را به بهره برداري برسانند.
از كجا معلوم شايد در روزي كه قرار است هفتمين روز باقي مانده به بهره برداري از اين پروژه را اعلام كنيم، ناگهان بگوئيم كه «پل كردستان - نيايش» افتتاح شد. مگر چه مي شود كه يكبار هم از تاريخ مقرر جلو باشيم.
برج ميلاد
۳۸۱ روز
015573.jpg
بالاخره با كم شدن روزهاي انتظار ما براي پايان عمليات عمراني بر برج ميلاد شاهد اتفاقات مختلفي هستيم. از قرار معلوم عمليات اجرايي نصب آسانسورهاي برج ميلاد، ظرف دو هفته آينده آغاز خواهد شد.
اين آسانسورها، با سرعت ۷ متر در ثانيه جزو پرسرعت ترين آسانسورهاي دنيا به شمار مي روند كه هم اكنون خريداري شده اند و با پايان عمليات ريل گذاري و آهن كشي، در دو هفته آينده نصب خواهند شد.
عمليات نصب اين آسانسورها كه تعدادشان ۶ دستگاه است، در حدود هشت ماه به طول خواهد كشيد. آسانسورهاي شيشه اي كه در حال بالا رفتن از برج مي توان تهران را از ارتفاعات مختلف ديد. تهراني را كه پس از ۳۸۱ روز ديگر مي توان از فاصله ۴۳۵ متري تماشا كرد.
با كم شدن از تعداد روزهاي روزشمار نصب شده در محوطه برج ميلاد بتدريج به عددي مي رسيم كه ما را به ياد تعداد روزهاي يك سال مي اندازد.

تأ كيد چمران برنقش شورا در انتخاب شهردار
رئيس شوراي شهرتهران در جلسه ديروز شورا خاطرنشان كرد كه ساز و كارها و شرايط كنوني براي انتخاب شهردار با رأي مستقيم مردم فراهم نيست.
مهدي چمران همچنين با اشاره به ديدگاه شوراها در رابطه با موضوع انتخاب شهرداران با رأي مستقيم مردم گفت: در حال حاضر بسترها و شرايط لازم در اين رابطه فراهم نشده است.
رئيس شوراي عالي استانها افزود: شوراها هنوز شوراهاي شهرداري هستند و شوراي شهر نشده اند كه شهردار از طرف مردم انتخاب شود.
چمران گفت: شوراها و شهرداري ها در شرايط خاصي قرار دارند و انتخاب شهردار با رأي مردم با توجه به ساختار فعلي مشكلات را بيشتر مي كند ما بايد در اين زمينه مشكلات را مدنظر قرار دهيم.

آغاز به كار نخستين كنگره بين المللي
طراحي شهري در اصفهان
گروه شهري - نخستين كنگره بين المللي طراحي شهري روز سه شنبه ۱۴ شهريورماه با حضور بيش از ۵۰۰ نفر از معماران، شهرسازان، شهرداران و طراحان شهري داخل و خارج كشور در اصفهان (پايتخت فرهنگي جهان اسلام) آغاز به كار كرد.
سيد مهدي نبي زاده، معاون وزير امور خارجه در اين مراسم گفت: توسعه شهري بر مبناي طرحهاي جامع شهري در ايران به دليل كاربردي نبودن و اجراي سليقه اي آن توسط مسئولان تاكنون نتوانسته است به خوبي اجرا شود.
وي با اشاره به اينكه در برخي مواقع طرحهاي شهري بدون برنامه ريزي به گونه اي اجرا شده كه سبب از بين رفتن فرهنگ و هويت گذشته شده است، يادآور شد: ضروري است كميته راهبردي، مسائل را به گونه اي طبقه بندي كند كه قابليت اجرا داشته باشد.
سيد رحمان  اقبالي دبير اين كنگره نيز گفت: فراهم كردن زمينه مناسب براي مباحث ميان دانشي از طريق جلب مشاركت متخصصان و انديمشندان ساير رشته ها و نيز ايجاد فرصت هاي علمي - پژوهشي براي كليه علاقمندان مباحث معماري و شهرسازي، به ويژه دانشجويان و جوانان از ديگر اهداف اين كنگره را تشكيل مي دهند.
وي اضافه كرد: ايجاد تحرك در فضاي معماري و شهرسازي كشور و ارتقاي دانش طراحي شهري در سطوح ملي و بين المللي از جمله آرمان هاي برگزاركنندگان اين كنگره است.

نگاه
015522.jpg
داود كاظمي

در آستانه بازگشايي مدارس
آلودگي هواي تهران افزايش يافت
015525.jpg
ايسنا: ۱۸ روز مانده به بازگشايي مدارس و براي چندمين بار طي يك هفته گذشته شاخص كيفيت هواي تهران در شرايط «ناسالم» قرار گرفته، به شكلي كه ميزان آلودگي هوا در نقاطي مانند «فاطمي» در شرايط «بسيار ناسالم» قرار گرفت و مركز هماهنگي اطلاع رساني آلودگي هوا به كودكان و بيماران قلبي و تنفسي توصيه كرد كه از ترددهاي غيرضروري در هواي آزاد جدا خودداري كنند.
اطلاعات رسيده حاكيست همچنان اطلاعات منوكسيدكربن ۴ ايستگاه از ۶ ايستگاه سنجش آلودگي هواي تهران كه متعلق به سازمان حفاظت محيط زيست بوده و در نقاط پرتردد و آلاينده شهر تهران واقعند با گذشت چهاردهمين روز قطع است.
شركت كنترل كيفيت هواي تهران نيز اعلام كرد كه در حال حاضر كيفيت هواي تهران در مناطق ۶ ، ۷ ، ۱۱ و ۱۲ در شرايط «بسيار ناسالم» و مناطق ۳ ، ۸ ، ۹ ، ۱۳ ، ۱۴ ، ۱۶ ، ۱۷ و ۱۹ در شرايط «ناسالم» است.
مركز هماهنگي اطلاع رساني آلودگي هواي تهران نيز اعلام كرد: وزش باد نسبتا مناسب سبب شده از ميزان آلاينده منوكسيدكربن نسبت به سه شنبه كاسته شده وليكن بر ميزان آلاينده ذرات معلق افزوده شود، به طوري كه ميانگين غلظت منوكسيدكربن در حد غيرمجاز قرار گرفته و شاخص كيفيت هوا هم اكنون در شرايط «ناسالم» است.
به اين ترتيب ميانگين غلظت آلاينده منوكسيد كربن به عنوان اصلي ترين آلاينده در تهران به ترتيب در فاطمي، بازار، پرديسان، اقدسيه، مهرآباد و شهر ري بيشتر از حد مجاز قرار گرفت اين در حاليست كه اطلاعات اين آلاينده از ايستگاههاي «تجريش»، «قلهك»، «بهمن» و «آزادي» كه متعلق به سازمان حفاظت محيط زيست است به مركز مهار ارسال نشده است. همچنين ميزان آلاينده ذرات معلق هم در ايستگاه آزادي بيش از حد مجاز قرار داشت.
فتح الله امي، مجري طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران پيشتر گفته بود كه۹۹۰۰ نفر در تهران طي سال گذشته به دليل دو آلاينده NOX و PM10 فوت كردند كه بدين ترتيب اين دو آلاينده هوا روزانه باعث مرگ ۲۷ نفر شده است.
مجري طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران به خسارات اقتصادي مرگ و مير ناشي از آلاينده هاي NOX و PM10 در تهران طي سال ۸۴ اشاره كرد و گفت: آلاينده PM10 به تنهايي سال گذشته موجب مرگ ۶ هزار و ۲۰۰ نفر شده كه با احتساب ۳۴۳ ميليون تومان ارزش آماري حيات، خسارت اقتصادي اين تعداد مرگ و مير ۲ هزار و ۱۲۷ميليارد تومان و اين خسارت با استفاده از ارزش ديه ۲۱۷ ميليارد تومان بوده است.

اهداي كتاب كار مربيان مهدكودك
سرويس شهري - سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در ادامه فعاليت هاي آموزشي خود به اهداي كتاب كار مربيان مهدكودك ها مي پردازد.
به گزارش روابط عمومي سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، معاونت آموزش اين سازمان، همزمان با آغاز سال تحصيلي جديد كتاب كار مربيان مهدكودك، حاوي راهنماي آموزش ايمني ترافيك به كودكان پيش دبستاني را در اختيار مهدكودك ها قرار مي دهد.
لازم به ذكر است مربيان مهدكودك هاي تهران مي توانند با همراه داشتن معرفي نامه جهت دريافت كتاب مذكور به نشاني ميدان گلها، بزرگراه شهيد گمنام، ابتداي بزرگراه كردستان، سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران مراجعه كنند.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |