چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۸ - Sep 6, 2006
فقر آهن در زنان
سميه شرافتي- شايع ترين اختلالات كم خوني در كشورهاي در حال توسعه، فقر آهن در كودكان و زنان در سنين باروري است. دلايل گوناگوني براي كمبود آهن وجود دارد كه از آن جمله مي توان به علل زير اشاره كرد: دريافت ناكافي آهن به دليل رژيم غذايي مورد استفاده كه در آن آهن كمي وجود دارد مانند بعضي از رژيم هاي گياهخواري، جذب ناكافي آهن در اثر اسهال، كاهش ترشح اسيد معده، مشكلات گوارشي يا تداخلات دارويي و داروهايي مثل سايمتيدين، رانيتيدين و تتراسايكلين و... افزايش نياز به آهن براي افزايش حجم خون در دوران نوزادي، نوجواني، بارداري و شيردهي، خونريزي زياد و يا بيماري هاي بدخيم و انگل ها؟!
در ايران حدود 70 تا 75 درصد از زنان از كم خوني ناشي از فقر آهن رنج مي برند، يعني از هر سه نفر، دو نفر به اين عارضه مبتلا هستند. بسياري از اين افراد با مصرف قرص ها و داروهاي حاوي آهن به خوددرماني مي پردازند، در حالي كه مصرف اين داروها با عوارضي مانند رسوب آهن به خصوص در كبد و استخوان ها همراه است. سوءتغذيه در كشورهاي جهان سوم يكي از مهمترين علل ابتلا به كم خوني ناشي از فقر آهن است. يكي از مسائلي كه در حال حاضر وجود دارد نوع ظروفي است كه در پخت غذا استفاده مي شود و اين ظروفي كه مخصوصاً از آلومينيوم ساخته شده و اكثراً هم از آن استفاده مي كنند، آهن قابل جذب مواد غذايي را كاهش مي دهد. نكته ديگر، رژيم هاي غيرعلمي مد شده در خانم ها به خصوص ميان دختران جوان است كه منجر به تشديد كمبود عناصر معدني و ضروري بدن مي شوند. علاوه بر اين عارضه كم خوني يك سوم زنان بارور را نيز دچار كرده است.
طبق اعلام رئيس دانشگاه علوم پزشكي تبريز، يك سوم زنان بارور كشور بر اساس شاخص هموگلوبين دچار عارضه كم خوني هستند. دكتر احمد خليلي در اين باره مي گويد: ميانگين مصرف لبنيات، ماهي و سبزي در جامعه كمتر از حد مورد نياز بوده و به علاوه مصرف مواد قندي، روغن جامد و نمك بيش از مقدار توصيه شده است كه در كنار تحرك پايين و زندگي ماشيني منجر به بيماري هاي قلبي، عروقي، ديابت، فشارخون و ديگر بيمار هاي مرتبط با غذا مي شود.
بهترين مواد غذايي كه حاوي آهن هستند، پروتئين هاي حيواني اند و هر فرد با يك رژيم گوشتي مناسب مي تواند آهن مورد نياز بدنش را تامين كند. در مورد مواد گياهي نيز بايد توجه كرد كه مقدار آهن مواد گياهي خيلي كمتر از مواد حيواني است و تحقيقات مختلفي كه در اين زمينه صورت گرفته نشان مي دهند در حبوبات درصد آهن قابل جذب بسيار پايين تر از پروتئين هاي حيواني است و بنابراين آنچه از نظر عامه مردم گفته مي شود با آنچه از نظر علمي به دست آمده تفاوت دارد.
اما مهمترين نكته، مصرف مكمل ها و قرص هاي آهن به صورت خودسرانه است. عارضه اين داروها به صورت رسوب آهن خصوصاً در كبد است و به محض اينكه مقدار آهن از حد معيني افزايش پيدا كند در نقاط مختلف بدن رسوب كرده و مي تواند به كبد و مغز استخوان صدمه بزند. اين درحالي است كه بيشتر زناني كه در ايران خود  درماني مي كنند از عوارض اين داروها اطلاعي ندارند.

گفت وگو با دكتر شادمهري، متخصص بيهوشي در مورد روش هاي بهبود انواع دردها
درد، بي درمان نيست
آرش سيواني
015444.jpg
تندرستي، حقيقتي است هميشه جاويد و حقيقت وجود ما مبتني بر تندرستي است ولي گاهي اوقات مسأله اي باعث كلافه شدن مان مي شود طوري كه قدرت فكر و هر عمل ديگري را از ما مي گيرد.
درد، پروسه پيچيده بسيار طاقت فرسايي است كه اكثر بيماران، حاضرند به هر سويي و هر روشي كه قادرند، به هر جايي كه دستشان مي رسد چنگ انداخته تا بتوانند فقط و فقط اندكي از درد خود كاسته و دوباره به شرايط قبلي بازگردند. در مورد روش هاي بهبود و انواع دردها با آقاي دكتر الله يار شادمهري- متخصص بيهوشي- مصاحبه اي ترتيب داده ايم كه از نظرتان مي گذرد.
***
* درد چيست و به چند دسته تقسيم مي شود؟
- درد يك تجربه حسي- رواني است كه معمولاً  به همراه آسيب بافتي مي باشد و به دو دسته حاد و مزمن تقسيم مي شود. درد حاد، دردي است كه به علت آسيب بافتي به وجود مي آيد(دردهاي التهابي) و درد مزمن، دردي است كه علي رغم درمان اصولي و اساسي پابرجاست.
* مكانيسم درد چگونه حاصل مي شود؟
- معمولاً  درد حاد، متعاقب آسيب بافتي (پارگي بافت يا شكستگي استخوان ها و ...) پيش مي آيد و پس از آسيب بافتي، يك سري مواد شيميايي در بدن آزاد مي شود كه به آنها مدياتور مي گويند و اين مدياتورها باعث تحريك سيستم عصبي مي شوند كه به دنبال اين تحريك، درد ايجاد مي  گردد.اين مدياتورها شامل سروتونين- هيستامين و پروستوگلاندين ها مي باشند و مكانيسم اثر داروهاي ضددرد از همين جاست.
* هدف از درمان چيست؟
- هدف از درمان دردهاي حاد شامل تسكين درد و برگشت بيمار، به شرايط قبل از علت ايجاد درد حاد مي باشد.هدف از درمان دردهاي مزمن: 1- حداكثر كاهش درد 2- بيمار با درد باقيمانده مي تواند سازش حاصل كند 3- افزايش فعاليت هاي روزمره بيمار
يعني اگر روشي وجود داشته باشد كه بتواند در درمان دردهاي مزمن 3 حالت فوق را ايجاد كند مي توان گفت كه اين روش، روش بسيار خوبي جهت كنترل دردهاي مزمن است.
* روش هاي درمان كدامند؟
- در مورد دردهاي مزمن، روش هاي درمان شامل: 1- داروها (كه اين مورد خود به چند دسته تقسيم مي شود) 2- بلوك عصبي.
* منظورتان را از روش درمان دارويي بيان نماييد؟
- داروهايي كه جهت كنترل دردهاي مزمن استفاده مي شوند شامل: 1- داروهاي غيرضروري كه بيشترين اين داروها شامل آسپرين(ASA)، بروفن، ديكلوفناك و اين قبيل را شامل مي شود.
۲ - داروهاي ضروري كه تنوع اين گروه بسيار زياد است مانند: داروهاي آرام بخش و خواب آور و داروهاي ضدتشنج و ضدافسردگي.
* درمان از طريق بلوك هاي عصبي چگونه انجام مي شود؟
-كسي كه مي خواهد از اين روش استفاده نمايد، بايستي مهارت، دقت و تخصص لازم را تجربه كرده باشد. البته دردهاي مزمن عصبي- رواني كه تحت عنوان سايكوسوماتيك يا رواني- تنفسي شناخته مي شوند به بلوك عصبي، خوب پاسخ نمي  دهد. لذا منشأ دردهاي مزمن، عامل تأمين كننده در روش كنترل اين نوع دردها مي باشد. به همين دليل در تيم دردهاي مزمن، معمولاً متخصصين رشته هاي گوناگون از قبيل متخصص اعصاب و روان، متخصص توانبخشي، داخلي اعصاب، جراحي اعصاب و در نهايت، پزشك متخصص بيهوشي فعاليت دارند. لذا همكاري گروهي بين اين متخصصين، بسيار حائز اهميت است.بلوك عصبي مي تواند ريشه هاي منشأ درد را تشخيص دهد.
مثلاً  در بيماراني كه داراي سرطان هاي پيشرفته هستند، شناخت مسيرهاي مسبب درد، مي تواند براي كنترل درد اين افراد، كمك كننده باشد و متخصصين دردشناسي مي توانند با تجويز داروها و موارد ديگري كه استفاده پزشكي دارند، به كنترل و درمان درد اين افراد، كمك بسيار شاياني انجام دهد.
* شايع ترين دردهايي كه در جامعه ما وجود دارد كدامند؟
- مهمترين و شايع ترين دردهايي كه در جامعه وجود دارد و دردهاي شغلي، دردهاي تخريبي مانند آرتروزها، واريس و ... مي باشند يا دردهاي عصبي- عضلاني به دنبال اسپاسم شديد عضلاني كه درمان و شناخت اين دردها بسيار لازم و ضروري است.
مثلاً  دردهاي ناحيه كمر كه متعاقب مشكلات شغلي يا مسائل فرسايشي و زوائد كمري ايجاد مي گردد به دنبال بلوك هاي عصبي و يا تزريق داروهاي لازم در آن نواحي مي تواند تا درصد قابل ملاحظه اي كنترل گردد.
در دردهاي كمري كه به علت عوامل فرسايشي و تخريبي در زوائد مهره ها يا مفاصل و نواحي بين مهره اي ايجاد مي گردد، تجويز داروهاي كورتن در ناحيه صحيح و درست باعث كنترل دردهاي مزمن مي گردد. همان طور كه در ابتداي اين مبحث توضيح داده شد، هدف از درمان دردهاي مزمن: كنترل و تسكين درد، كمك به بيمار در جهت تحمل درد و كمك به بيمار است تا بتواند به حالت عادي و قبل از بيماري خود برگردد.لذا دردهايي كه باعث محدوديت حركتي در شخص مي شوند، در نهايت اگر به داروهاي رايج پاسخ ندهند مي توانند كانديداهاي بسيار خوبي در جهت كنترل و درمان باشند.همچنين دردهايي كه به علت اسپاسم عضلات كمري به دنبال فعاليت هاي ورزشي و شغلي ايجاد مي شوند نيز اگر به داروهاي روزمره پاسخ مناسب ندهند، در نهايت از طريق روش هاي بلوك عصبي و تجويز دارو در ناحيه مشخص شده ضروري و لازم به نظر مي رسد.
دردهاي كمري و دردهاي پايين كمر، يكي از شايع ترين دردها در جامعه مي باشند كه بيماران، اكثراً حاضرند درصدي از درد آنها به هر نحو ممكن كه پزشك معالج مي داند تسكين يافته و لذا آموزش مداوم و آگاهي افراد در اين زمينه بسيار لازم است. اطلاع رساني در خصوص دردهاي مزمن جهت افكار عمومي مردم بسيار لازم و ضروري است چون اطلاع رساني در اين مورد تا به حال نبوده و از متخصصين مربوط به اين رشته، آگاهي لازم براي جامعه صورت نگرفته است.
* روش هاي كنترل دردهاي كمر كدام ها هستند؟
- اگر دردهاي كمر و نواحي آن توسط متخصصين مغز و اعصاب يا جراحان اعصاب كنترل نشد و در صورتي كه طبق همان اصلي كه در ابتداي بحث عنوان شد(تيم گروهي كنترل درد) بيمار با روش هاي متداول، درمان نشد، در نهايت توسط تيم فوق به پزشك متخصص در كنترل درد ارجاع داده مي شود و پزشك متخصص درد با روش هايي كه در حيطه كار تخصصي ايشان مي باشد، روش  مناسبي را براي بيمار خود كاملاً توضيح داده و بيمار را متقاعد مي كند كه اين روش براي كنترل درد مزمن شما مناسب مي باشد.
معمولاً  در اين روش، يك تركيب دارويي استفاده مي گردد كه شامل كورتن و يك بي حس كننده مناسب و با درصد مناسب است كه به بيمار، كمك فراواني مي شود. پس از انجام اين روش، آموزش هاي لازم از قبيل فعاليت هاي فيزيكي- تغذيه و فعاليت هاي ورزشي داده مي شود كه همراهي توأم اين موارد، به كنترل درد كمك كننده است.در مورد بيماراني كه كمردرد يا فشار بر روي اعصاب سمپاتيك دارند، اگر پزشك جراح اعصاب، بيمار را جهت تسكين درد و كنترل درد ارجاع نمايد، از دو روش بلوك عصبي و تزريق دارو مي توان بهره جست.
البته در مورد دردهاي ديسكي، علت، جابه جايي بين مهره اي به صورت كامل يا ناقص است كه باعث فشار روي ريشه هاي عصبي مجاور مي گردد. اين فشار باعث پروسه هاي التهابي در آن منطقه گشته لذا تجويز داروهاي ضد التهاب(كورتن موضعي) تا حدودي باعث كنترل درد مي شود.در خاتمه، لازم به يادآوري است كه رشته تخصصي درد به اين دليل كه كنترل آن بسيار بحث پيچيده اي بوده و به تبحر و تجربه كافي نياز دارد، در دانشگاه هاي معتبر به صورت فوق تخصصي آموزش داده مي شود. لذا جهت كمك به بيماران بايد يك تيم تخصصي با همكاري يكديگر فعاليت داشته كه هدف نهايي، كمك به بيماران است.

داروخانه سبز
دارچين
015459.jpg
صدف كوه كن- دارچين از گذشته به عنوان چاشني، دارو و ادويه در تمام دنيا مورد استفاده قرار مي گرفته است. اسم دارچين Cinnamon از كلمه عربي Kinnamon مشتق شده است.
دارچين در حقيقت پوست درختي است كه تا
10 متر ريشه مي كند، معمولاً پوست اين درخت را كنده، پودر مي كنند و در غذاها يا نوشيدني ها از آن استفاده مي كنند.گياه دارچين به علت داشتن اسانس و تانن، محرك و قابض است و به عنوان تقويت كننده اعمال هضم گردش خون به كار مي رود.دارچين از ديرباز براي زيادشدن و بازيافتن نيروي جنسي كاربرد داشته است، همچنين براي رفع دردهاي عضلاني بسيار نافع است.از اين گياه براي رفع سوءهاضمه، به ويژه در مواردي كه با نفخ همراه باشد، به عنوان بادشكن استفاده مي شود. همچنين به علت داشتن تانن در رفع اسهال كاربرد دارد. جديد ترين تحقيقات نشان مي دهد، مبتلايان به ديابت مي توانند با افزودن اندكي دارچين به رژيم غذايي شان به حفظ سلامت خود كمك كنند.در حقيقت دارچين حاوي تركيباتي است كه عمل انسولين در انتقال گلوكز به سلول ها را بهبود مي بخشد. دارچين تقريباً هيچ ميزان كالري  ندارد، به همين خاطر افراد ديابتي بدون ترس از افزايش وزن، مي توانند از آن استفاده كنند.اين گياه در كاهش چربي و كلسترول خون نيز داراي تأثيرات مثبتي است و افزودن مقدار كمي دارچين به قهوه صبحانه، چاي روزانه، آب پرتقال يا غلات مفيد است.اثر مهم ديگر آن پايين آوردن تب است تا حدي كه امروزه آن را به شكل قرص و كپسول براي پايين آوردن تب، استفاده مي كنند.دارچين خاصيت عجيب ديگري نيز دارد و آن ايجاد مصونيت در بدن در مقابل امراض است. اگر حس كرديد ضعيف شده ايد و ممكن است بيمار شويد، چاي دارچين را فراموش نكنيد و حتي اگر سرما خورده ايد يا ضعف شديد داريد، چاي دارچين بهترين دارو است.بي دليل نيست كه در گذشته، سلماني ها كه در حقيقت از اطباي قديمي بودند به مشتري هاي خود چاي دارچين مي دادند!

درمانگاه
بيش فعالي در كودكان
ويدا لطفي
015450.jpg
تمركز كم، فعاليت زياد و يادگيري اندك از نشانه هاي بيش فعال بودن كودك شماست.
بي توجهي و نداشتن نظم وترتيب يكي از مهمترين مسائل رفتاري كودك شماست. اين خود باعث كاهش توانايي در مركز و عدم كنترل گفتار و عملكردها در مواقع مناسب مي شود. (بي قراري و عدم آرامش). بيش فعالي به بيش فعالي و بي نظمي هم معروف است. اين را نبايد با فعاليت هاي طبيعي كودك اشتباه گرفت.
* چگونه بيش فعالي و بي نظمي، كودك را تحت تأثير قرار مي دهد؟
- بيش فعالي از 18 ماهگي شروع مي شود اگر چه تا قبل از 3 تا 5 سالگي متوجه آن نمي شويم. در پسران اين مورد بيشتر است. نشانه هاي آن داشتن بيش از حد يا پايدار يا اختياري موارد زير است:به آساني دچار حواس پرتي مي شوند.
* چه كساني در معرض خطر هستند؟
- اين نشانه ها در سنين بين 3 تا 7 سالگي و در پسران سه برابر دختران بروز مي كند. اگرچه كودكان بيش فعال داراي سابقه ارثي هستند، اما اين نشان از بد بودن والدين نيست. در هر حال شرايط تحت تأثير عوامل مادرزادي و توانايي پدر و مادر است.
* علل به وجود آمدن آن چيست؟
- مي تواند به دليل ناهنجاري ارثي در انتقال دهنده هاي عصبي (بخش شيميايي كه انتقال دهنده پيام هاي عصبي به مغز) باشد. يكي از مهمترين مشكلات در بيش فعال ها حجم زياد اطلاعات و محرك هايي است كه مغز آنها دريافت مي كند و قادر به فيلتر كردن آنها نيست. كودك به راحتي تمركز خود را از دست مي دهد و نمي تواند اطلاعات را به طور معمول پردازش كند. قسمت هاي جلويي مغز آن طور كه بايد در بخش هايي نظير تصميم گيري فعاليت نمي كنند و ممكن است ناهنجاري هايي در
نروآدرنالين و دوپامين مغز وجود داشته باشد. اين يك قانون كلي است و هر فرد رفتار خاص خودش را دارد.
تشخيص درمان
از آنجايي كه هنوز مشخص نيست، چرا اين عارضه در كودكان گسترش مي يابد، بسيار مشكل است تا از آن پيشگيري كنيم. اگرچه هيچ مراقبت و يا تشخيص پيش از موعد نمي تواند به آن كمك جدي كند، اما آزمايش هاي تشخيصي خاص بايد توسط افراد آگاه نظير روانشناسان انجام گيرد.درمان مي تواند شامل كمك هاي رفتاري، مديريت بحران و حمايت هاي تحصيلي باشد. تجويز دارو هم مي تواند در بهبود اين كودكان مؤثر باشد. مؤثرترين آنها متيل فنيدات (ريتالين) كه باعث تمركز فكري كودك مي شود، است. ايجاد رژيم هاي خاص هم در بعضي كودكان مؤثر است؛ نظير استفاده از مكمل هاي اسيدهاي چرب. حمايت خانواده هم بسيار مهم است.
منبع: بي بي سي‎/ 2 سپتامبر

درمان سرطان پروستات
در مردان چاق و لاغر متفاوت نيست
015453.jpg
سعيده مؤيدي نيا- مرداني كه اضافه وزن دارند در سرطان پروستات مانند افراد لاغر مشكلات چنداني بعد از عمل نخواهند داشت.در تحقيقاتي كه در مجله سرطان به چاپ رسيده است به اين مطلب اشاره شده كه اضافه وزن در مردان به هيچ عنوان ريسك عود مجدد سرطان پروستات و يا مرگ بر اثر اين بيماري را زياد نمي كند.
اين تحقيق براي مرداني كه اضافه وزن دارند اطمينان بخش است. او خاطرنشان مي كند كه اضافه وزن نقش چنداني در عدم بهبودي افراد ايفا نمي كند و تقريباً  نتايج در تمام افراد تحت درمان اين بيماري يكسان است.پيش از اين اعتقاد بر اين بوده كه ريسك عود مجدد تومور بعد از جراحي و بر داشتن آن در مردان چاق بيشتر است و آن را به سبب وجود تفاوت هاي بيولوژيكي در تومورهاي افراد چاق و لاغر مي دانستند. اما در مراحل تشخيص سرطان اضافه وزن مي توان مشكلاتي را ايجاد كند، مثلاً  در آزمايش ديجيتالي ركنال احتمال كم تخمين زدن مرحله تومور وجود دارد.
همچنين ميزان آنتي ژن اختصاصي پروستات يا PSA در مردان چاق نسبت به افراد لاغر كمتر است پس از آن نمي توان براي شناسايي دقيق اين بيماري در افرادي كه اضافه وزن دارند استفاده كرد. اما با اين وجود مشخصات درمان آنها هيچ تفاوتي با ديگر مردان ندارد.
منبع:  رويترز 18 آگوست

آب ميوه بنوشيد تا آلزايمر نگيريد
015456.jpg
تازه ترين تحقيقات نشان مي دهد كه نوشيدن آبميوه حداقل سه بار در هفته، خطر ابتلا به آلزايمر را به شكل چشمگيري كاهش مي دهد.محققان آمريكايي و ژاپني در پي 10 سال تحقيقات خود روي دسته اي از داوطلبان دريافتند آن عده اي كه هر هفته لااقل سه بار آبميوه مي نوشند، كمتر در خطر ابتلا و يا گسترش آلزايمر قرار دارند.به گزارش گاردين، آزمايش ها روي دو هزار داوطلب نشان داد كه مصرف آبميوه تا 76 درصد از گسترش آلزايمر در آنان جلوگيري كرده و آثار مثبتي روي مغز گذاشته  است.گفته مي شود هنوز مشخص نيست دقيقاً آب چه ميوه هايي روي مغز اثر بيشتري دارد اما آنچه به اثبات رسيده آن است كه آبميوه ها و حتي سبزيجات براي مغز و حافظه بسيار مفيدند.آزمايش هاي مختلف براي پيگيري بيشتر اين تحقيق و جزئيات آن در دست انجام است.

ضربه هايي كه معجزه مي كنند
015447.jpg
فرهاد فروغمند- اكثر بيماران وقتي پيش اورولوژيست مي روند وعلائم بيماري خود را شرح مي دهند، آزمايش هايي روي آنان انجام مي شود و يكي دو دارو نيز برايشان تجويز مي گردد. ولي كساني كه به ملاقات دكتر اريك رابينز، اورولوژيست ساكن لس آنجلس، مي روند چيزي افزون بر آنچه ذكرشده نيز دريافت مي كنند: درسي درباره ضربه زدن با سر انگشتان بر نقاط مهم طب سوزني. آنها با كمال تعجب، مي بينند كه اين روش ساده، كه علاوه بر درمان متداول به آنها ارائه مي شود، مانع بروز مجدد عفونت، دردهاي مزمن و ساير علائم مي شود. اين روش، آسودگي از احساسات روحي ناخوشايند نام دارد و به گفته دكتر رابينز موجب تقويت سيستم ايمني بيماران، بهبود سلامتي كلي و كاهش تنش و اضطراب آنان مي گردد.
وي مي گويد: وقتي كسي دچار يك مشكل مزمن يا تكراري مي شود از او مي پرسم چه مسائلي، از جمله موارد روحي، مي توانند بر وضعيت شما تأثير بگذارند. اغلب پزشكان از پرسش درباره مسائل شخصي بيماران اجتناب مي كنند. علت اين است كه اين كار مثل باز نمودن جعبه پاندورا است- به ناگهان به جاي يك مشكل با دو جين مشكل روبه رو مي گرديد. ولي من به اين نتيجه رسيده ام كه راه حل مسأله از همين طريق به دست مي آيد.
وي با تأسف اظهار مي دارد كه نه فقط پزشكان از چنين پرسش هايي اجتناب مي كنند، بلكه اغلب روانپزشكان هم اين گونه اند. امروزه روانپزشكان بيشتر در پي داروشناسي رواني هستند. اكثراً كاري به وقايع ناگوار زندگي بيمار ندارند و در عوض به دنبال ناهنجاري هاي شيميايي در مغز او مي گردند. به نظر من اين كار پرداختن به معلول است نه علت. در ژانويه سال 2005 بانوي 53 ساله اي كه مورد عمل جراحي زانو قرار گرفته بود دچار عدم توانايي دفع ادرار گشت و به سوند نياز پيدا كرد. عليرغم تلاش هايي كه ظرف سه ماه پس از آن صورت پذيرفت وي باز هم قادر به تخليه ادرار به شكل عادي نشد.
از آنجايي كه سوند موجب ساييدگي ميزراه مي گشت قرار شد وي مورد عمل جراحي واقع شود. دكتر رابينز، در حين بازديدي كه قبل از عمل از بيمار داشت، از او پرسيد كه آيا ممكن است افسردگي يا ديگر مسائل روحي در كاركرد مثانه اختلال ايجاد نمايند.بيمار پاسخ داد كه تنش ناشي از وقايع اكتبر سال قبل، كه در جريان آن شوهرش بستري شده بود و چيزي نمانده بود كه فوت كند، مي توانند تأثيرگذار باشند. دكتر رابينز مي گويد: با وجود اين كه در يك درمانگاه شلوغ و پر سر وصدا بوديم ولي ظرف ده دقيقه ئي. اف. تي را به او ياد دادم و او را در زدن ضربات ياري نمودم. پس از اين كه مثانه اش پر شد سوند را برداشتيم و او به راحتي موفق به تخليه گشت. حال وي پنج روز بعد نيز خوب بود و عمل جراحي غير ضروري شد. علائمش ديگر بازنگشتند. دكتر رابينز به اين باور رسيده است كه تقريباً همه ناهنجاري هاي كاركردي و مزمن- از جمله عفونت ها، آسم، سندرم روده تحريك پذير، سردردهاي ميگرني، فشار خون و نشانگان خستگي مزمن- ناشي از تنش هستند. وي مي گويد: ئي. اف. تي را خصوصاً در برطرف ساختن علائم جسماني تنش و خاطرات ناگوار بسيار مؤثر يافته ام. بهترين مكمل پزشكي متداول است. بارها ديده ام كه بيماران مبتلا به دردهاي مزمن مسائل حل نشده روحي يا خشم مرتبط با وقايع  ناگوار گذشته داشته اند. تنش و ديگر احساسات ناخوشايند فقط در ذهن ما جاي نمي گيرند، بلكه در جسم ما، به خصوص در كالبد و عضلات، خانه مي كنند. خون به سختي مي تواند در عضلاتي كه به صورت مزمن تحت تنش هستند جريان يابد.
دكتر رابينز مي افزايد: وي بيماراني را كه مبتلا به شديد ترين دردهاي مزمن هستند مي بيند. بسياري از آنان عليرغم عمل هاي جراحي، تزريق داروهاي مسكن و سالها درمان جسمي، 10 تا 30 سال است كه درد داشته اند. او به آنان نشان مي دهد كه برخلاف آنچه تا به حال شنيده اند ديسك فتق، ديسك كمر، آرتروز زانو يا جراحت هاي قديمي علت دردشان نيستند. در هر گروهي از جامعه عده فراواني را خواهيد يافت كه شرايط بدتري دارند ولي به كلي فارغ از درد هستند. البته مي توانيد ديسك فتق، آرتروز زانو و مشكلات مشابه را در عكس هاي اشعه ايكس و ساير آزمايش ها ببينيد، ولي آن افراد درد ندارند. دكتر سارنو به بيمارانش مي آموزد كه علت اصلي درد خشم است و وقتي آنان خود را از شر خشم رها نمايند درد هم ناپديد مي گردد. همواره۷۰ درصد بيماران او، از لحاظ درد و عملكرد درمان مي شوند و 15 درصد ديگر نيز بسيار بهبود مي يابند.
دكتر رابينز ئي اف تي را مؤثرترين و سريع ترين شيوه موجود براي كنترل خشم مي داند و مي گويد: من هم مثل اغلب پزشكان هميشه در عجله هستم و اگر بتوانم ئي اف تي را ظرف چند دقيقه به بيمار آموزش دهم و نه تنها علائم مزمن او بلكه علت اصلي آنها را برطرف سازم بسيار عالي خواهد بود. در واقع بايد بگويم كه فوق العاده خواهد بود. در جهان دارو و درمان چيزي به گرد آن هم نمي رسد.

همايش
نهمين كنگره سراسري تغذيه
015462.jpg
گروه اجتماعي نهمين كنگره سراسري تغذيه و امنيت غذا در دانشگاه تبريز و با حضور معاون وزير بهداشت آغاز به كار كرد كه در طول برگزاري اين كنگره 10 سمپوزيوم، 9 كارگاه تخصصي و 8 ميزگرد نيز برگزار مي شود.
دكتر احمد خليلي- رئيس نهمين كنگره تغذيه ايران- در مراسم آغاز به كار اين كنگره سراسري گفت: هم اكنون كه نهمين كنگره تغذيه ايران در حال برگزاري است، وضعيت سياستگذاري، برنامه ريزي و اجراي امنيت غذا و تغذيه در سطوح عالي و مياني مديريت كشور و وضعيت نگرش عمومي به موضوع غذا و تغذيه دچار تحول شگرفي شده كه به هيچ وجه قابل مقايسه با يك دهه قبل نيست.

دريچه
قرص جديد ضد سكته قلبي
گروه اجتماعي- قرص جديد ضد سكته قلبي براي اولين بار در هند و چين آزمايش مي شود. افرادي كه دچار سكته قلبي شده اند مي توانند قرصي كه سه داروي مختلف را در يك دوز جمع كرده است از سال 2010 ميلادي مورد استفاده قرار دهند. رئيس فدراسيون جهاني قلب در كنگره بين المللي بيماري هاي قلب و عروق در بارسلونا اعلام كرد: هزينه داروي جديد يك پنجم هزينه داروهايي است كه هم اكنون وجود دارد و به همين دليل مي تواند در دسترس كشورهاي در حال توسعه نيز قرار گيرد. والنتين فوستر اعلام كرد: 80  درصد شمار مرگ و مير در كشورهاي در حال توسعه با بيماري  هاي قلبي- عروقي در ارتباط است و بهاي نازل اين دارو مي تواند شمار اين مرگ و مير را كاهش دهد. در اين كنگره همچنين اعلام شد كه سالانه 80 هزار نفر در اسپانيا دچار سكته قلبي مي شوند كه اين تعداد با پياده روي روزانه و ورزش هاي سبك تا 20 درصد كاهش خواهد يافت.
مراقبت هاي رستوراني
گروه اجتماعي- اگربه بيماري هايي نظير بالا بودن چربي هاي خون وديابت مبتلا هستيد و قرار است بيرون از منزل به صرف غذا بپردازيد:
۱ - از رفتن به رستوران هايي كه هر چه مي خواهيد، مي توانيد بخوريد (All you can eat) خودداري كنيد. شايد نتوانيد در مقابل اين وسوسه مقاومت كنيد. قبل از انتخاب رستوران، مطمئن شويد غذاي مورد نظر شما (مثلاً ماهي همراه با سبزيجات) را به شيوه مطلوب شما آماده خواهند كرد يا نه؟
۲ - در صورتي كه با دوستان به صرف شام مي پردازيد، اول شما سفارش دهيد. در اين صورت سفارش دهنده اصلي شما بوده ايد و وسوسه نمي شويد كه آنچه را ديگران انتخاب مي كنند، انتخاب كنيد.
از سفارش دادن غذايي به اندازه پيش غذا خجالت نكشيد. حتي اگر مجبور باشيد به نسبت حجم غذا پول بيشتري پرداخت كنيد.
۴ - اگر از مواد تشكيل دهنده غذايي خاص مطلع نيستيد از پرسيدن نترسيد. به هر حال اين حق شماست كه بدانيد براي چه چيزي پول پرداخت مي كنيد.
۵ - در رستوران بخواهيد سس را در گوشه ظرف بريزند تا بتوانيد با توجه به مقدار چربي كه از ميزان مصرف مجاز روزانه شما باقي مانده است،  از آن مصرف كنيد.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |