چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۸ - Sep 6, 2006
پيامبر اعظم صلي الله عليه وآله و سلم مي فرمايد:
خداوند شخص آسان گير نرم خو را دوست دارد.
(كنزالعمال، ج 3، ص 3، ح 5139)
امروز با حافظ
فراق يار نه آن مي كند كه بتوان گفت
شنيده ام سخني خوش كه پير كنعان گفت
كنايتي ست كه از روزگار هجران گفت
حديث هول قيامت كه گفت واعظ شهر
آب و هوا
015510.jpg

عكس روز
015519.jpg
عكس : همشهري / گلناز بهشتي
ششمين جشنواره فرهنگي ورزشي سالمندان با حضور پدربزرگ ها، مادر بزرگ ها و نوه ها ديروز در پارك ملت برگزار شد.

در شهر چه خبر
ايستگاه بدون سقف
بروز كاستي هايي در امكانات جانبي ناوگان اتوبوس هاي درون شهري شركت واحد مشكلاتي را براي مسافران ايجاد مي كند. استاندارد و كيفيت پايين سرپوش هاي ايستگاه هاي اتوبوس، موجب آفتابگيري برخي و ناكارا بودن برخي ديگر در برابر باران هاي فصلي مي شود كه به اين مورد مسقف نبودن تعدادي از ايستگاه ها را بايد اضافه كرد. هر چند مسافران منطقه 14 شاهد نصب سرپوش هاي جديد و در خيابان آيت الله كاشاني صاحب يك ايستگاه تماشايي مجهز به تابلويي زيبا شدند اما بسط آن به مناطق ديگر به مسافران و دانش آموزان، آرامش بيشتري براي انتظار در فصل بارش خواهد داد.

توزيع مرغ ارزان
فروشگاه هاي رفاه، اتكا، سپه و ديگر فروشگاه هاي عرضه كننده اقلام تعاوني مرغ هاي كيلويي 1300 توماني را كه وزارت جهادكشاورزي در اختيار آن ها گذاشته به منظور كنترل قيمت ها، عرضه خواهند كرد. در حالي كه متوسط قيمت خرده فروشي مرغ از مرز كيلويي 1800 تومان هم گذشت وزارت جهاد كشاورزي مرغ هاي كيلويي 1300 تومان را براي خريد و عرضه در فروشگاه هاي ياد شده، آماده كرده است. ميادين و بازارهاي تابعه شهرداري تهران نيز آمادگي خود را براي توزيع گوشت مرغ به قيمت كيلويي 1340 تومان اعلام كردند. خريد از اين مراكز قيمت آزاد مرغ را كاهش خواهد داد.

كاهش قيمت آهن
در پي اعلام وزارت بازرگاني درباره آزادي واردات آهن، 200 هزار تن آهن وارداتي در گمرك در حال ترخيص است. اما محمد آزاد رئيس اتحاديه آهن فروشان كاهش قيمت آهن را منوط به واردات آهن هاي دور جديد از مبداء آسياي ميانه، روسيه و لهستان كرده و مي گويد: علاوه بر واردات اين محموله ها، بيش از 100 هزار تن آهن براي واردات ماه مهر ثبت سفارش شده اند كه در مجموع احتمال كاهش قيمت آهن را قوي تر مي كنند.

ساماندهي چهار چرخ ها
با وجود آنكه مدت زماني طولاني از نصب مخازن زباله چهار چرخي كه با هدف مكانيزاسيون خدمات شهري در سطح شهر نصب شدند نمي گذرد اما پس از گذشت همين مدت زمان كوتاه نياز به ساماندهي اين سطل ها احساس مي شود. اين سطل ها يا دچار شكستگي شده اند و يا استفاده صحيحي از آنها نمي شود. همچنين زباله ها بدون كيسه زباله در آن ها انباشته شده و بوي بدي از آن متصاعد مي شود. اين واقعيت در حالي روي مي دهد كه مصطفي سليمي مدير عامل خدمات موتوري شهرداري تهران پيمانكاران را موظف و متعهد به اجراي عمليات شستشوي روزانه اين مخازن دانسته بود. آيا واقعا پيمانكاران چنين دستورالعملي را رعايت مي كنند؟

عكس دهكده فرهنگي
فرهنگسراي بهمن در راستاي اجراي برنامه هاي جشنواره تابستاني و به منظور افزايش مهارت هنري نوجوانان و جوانان جشنواره عكس دهكده فرهنگي تهران را برگزار مي كند. علاقه مندان به حرفه عكاسي مي توانند با دريافت دوربين عكاسي از كلبه عكاسباشي دهكده با گرفتن پنج قطعه عكس از فضاها و برنامه هاي اجرايي دهكده فرهنگي در اين جشنواره شركت كنند. نوجوانان و جوانان علاقمند مي توانند براي شركت در اين جشنواره تا پايان شهريور ماه به نشاني ميدان راه آهن، ميدان بهمن، فرهنگسراي بهمن مراجعه و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 55212180 تماس بگيرند

بازار
015480.jpg
ميوه ارزانتر در ميادين ميوه و تره بار

كاهش نسبي قيمت ميوه كه از طرف سازمان ميادين ميوه و تره بار و در غرفه هاي اين سازمان 25 درصد اعلام شد، اخبار نگران كننده رشد قيمت برخي اقلام هفته پيش را خنثي كرد.
افزايش ميزان برداشت محصول در روزهاي پاياني تابستان و سياست هاي سازمان ميادين براي كاهش فاصله بين توليدكننده و مصرف كننده در مجموع ظرف چند روز گذشته، قيمت ميوه را كاهش داد. با اين وجود نرخ ميوه برخي ميادين با نرخنامه منتشر شده از سوي سازمان ميادين تفاوت هايي دارد كه لزوم اطلاع رساني به موقع شهروندان به مراكز نظارت و بازرسي مستقر در اين مراكز را مي طلبد. در سطح شهر نيز نرخ انواع ميوه گاهي به سه برابر نرخنامه ميادين ميوه بالغ مي شود. از سطح شهر نيز خبر مي رسد ميادين ميوه و تره بار سهروردي با 3 هزار و 500 متر زير بنا و 25 غرفه در منطقه 7 و ميدان ميوه و تره بار خاورشهر با 2 هزار و 400 متر زير بنا در ماه جاري آماده بهره برداري مي شود.

بازيخانه رايگان
فرهنگسراي كودك به مناسبت فرارسيدن نيمه شعبان بازيخانه اين مجموعه را به صورت رايگان در اختيار كودكان قرار مي دهد.
بازيخانه اين فرهنگسرا كه  مدت يك ماه از زمان بازگشايي آن مي گذرد با ايجاد فضايي شاد و امكانات بازي براي كودكان گروه سني 9-3 سال به طور رايگان، لحظاتي شاد و به يادمادني را براي كودكان در كنار خانواده ايشان فراهم مي كند. علاقه مندان مي توانند روز شنبه 18 شهريور از ساعت 10 صبح الي 8 شب به نشاني خيابان شريعتي روبه روي سه راه شهيد كلاهدوز (دولت)، كوچه امام زاده، مراجعه كنند.

آلودگي هواي تهران
015513.jpg

تلويزيون
015486.jpg

فرهنگسرا
جشن شعبانيه
فرهنگسراي مدرسه، جشن به اميد ديدار را از 16 تا 18 شهريور برگزار مي كند. جشن به اميد ديدار به مناسبت فرارسيدن نيمه شعبان و گراميداشت ميلاد باسعادت حضرت مهدي(عج) با همكاري شبكه راديويي جوان و با حضور هنرمندان راديو و تلويزيون از ساعت 30/18 تا 30/21 برگزار مي شود. علاقمندان جهت شركت در اين مراسم مي توانند به نشاني: خيابان شريعتي، نرسيده به پل سيدخندان، فرهنگسراي مدرسه مراجعه و براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 15-88505513 تماس بگيرند.

مجمع قرآني دارالمؤمنين
فرهنگسراي اقوام وابسته به مديريت فرهنگي هنري منطقه هفده سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران به مناسبت ميلاد باسعادت حضرت امام زمان(عج) اقدام به برگزاري مجمع قرآني دارالمؤمنين نموده است. اين مراسم روزهاي چهارشنبه هر هفته ساعت 8 صبح با برنامه هايي نظير قرائت قرآن كريم، بيان احكام، سخنراني، شرح سيره پيامبر گرامي اسلام(ص) و مداحي در نمازخانه فرهنگسراي اقوام ويژه خواهران برگزار مي شود. علاقمندان جهت شركت در اين مراسم مي توانند به نشاني ميدان ابوذر، ميدان بهاران، فرهنگسراي اقوام مراجعه و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 66306090 و 66237470 تماس بگيرند.

مسابقه نقاشي منتظران ظهور
خانه فرهنگ مهرآور در راستاي جشنواره تابستاني 85 و به مناسبت نيمه شعبان مسابقه نقاشي منتظران ظهور را برگزار مي كند. در اين مسابقه كودكان و نوجوانان نقاشي هاي خود را با تكنيك آزاد به تصوير مي كشند. مسابقه نقاشي منتظران ظهور امروز از ساعت 19-17 در پارك اوستا برگزار مي شود. علاقمندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني خيابان خاقاني، نبش مهديه دوم، پلاك 5 مراجعه كنند.

در حاشيه خبرها
كودكان و تكنولوژي روز
امير بهادري نژاد - بر خلاف روزهاي گذشته كه اغلب خبرهاي اين ستون حول محور بهداشت و تغذيه بود، امروز سه خبر از ارتباط كودكان با تكنولوژي مدرن داريم.
نخستين خبر در مورد كودكان كم سن و سال نسل آينده است. دانشمندان مي گويند 20 سال ديگر كودكان قادر خواهند بود با عروسك هاي خود گفت و گو كنند. تكنولوژي مدرن، دامنه لغات كامپيوترهاي موجود در سر عروسك ها را افزايش خواهد داد و آنها قادر خواهند بود در مواجهه با احساسات صاحب شان از خود واكنش نشان بدهند و حرف بزنند. مثلا اگر كودك، عروسك خود را بغل و نوازش كند، عروسك نيز در قالب واژه ها به صاحب خود ابراز محبت خواهد كرد.
از اين پس مادران زنداني مي توانند براي فرزندان خود هنگام خواب قصه تعريف كنند. يكي از زندانهاي كشور انگليس اعلام كرد، صداي قصه گفتن مادران زنداني را روي لوح هاي فشرده (سي دي) ضبط خواهد كرد و اين لوح ها را در اختيار خانواده زنداني قرار خواهد داد. اينگونه فرزندان مادران زنداني مي توانند شبها قبل از خوابيدن به قصه مادر گوش كنند و به خواب آرامي فرو بروند.
و خبر آخر آمار و ارقامي جالب در مورد پيوند كودكان با تكنولوژي مدرن است. از هر 10 كودك زير 5 سال انگليسي كه دسترسي به اينترنت دارند 9 نفر براي تفريح كردن و سرگرم شدن به سير در اين شبكه جهاني مي پردازند. همچنين 25 درصد كودكان زير 5 سال قادر به ارسال نامه الكترونيكي هستند. از سوي ديگر 70 درصد آنها كاملا با نحوه كار با دستگاه پخش دي وي دي آشنايي دارند و 80 درصد آنها به راحتي مي توانند ظروف كثيف را داخل ماشين ظرفشويي قرار بدهند و آنرا به كار بيندازند.

سكه، طلا و ارز
015483.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
تله
اين تو تاريك بود و خاك گرفته. عطسه اش گرفت. اما نتوانست دست به جيب ببرد و دستمال درآورد. حتي نتوانست به سيگارش برسد.
آسان به نظر مي آمد دست هايش تند تند مي جنبيد و جيب ها را پر از جواهر مي كرد. از بس جواهر چپانده بود توي جيب هايش باد كرده بود و توي كانال تهويه هوا گير كرد. نه راه پيش داشت نه راه پس.
ديويد گلاين جونز / اسدالله امرايي

گشتي در دنياي خبرها
ميمون نادر
015516.jpg
سنگاپور: تصويري كه مشاهده مي كنيد روز گذشته در باغ وحش سنگاپور شكار شده است. نام اين ميمون 10 ساله ويكتور است و هر روز بعدازظهر براي غذاخوردن و قدم زدن از قفس بيرون آورده مي شود. اين نوع ميمون از جمله ميمون هاي نادر در جهان است.
مزايده ميز و صندلي هيتلر
لندن: صندلي و ميزي كه هيتلر در سال 1938 از آن براي امضاي توافقنامه مونيخ استفاده كرد به مزايده گذاشته خواهد شد. گفته مي شود، صاحب اين ميز و صندلي در نهايت صاحب يك ميليون دلار خواهد  شد. اين مرد آمريكايي ميز و صندلي مورد نظر را از دولت كشورش خريداري كرده بود. نيروهاي ارتش آمريكا در سال 1945 پس از ورود به شهر مونيخ اين ميز و صندلي را از داخل آپارتمان هيتلر ضبط كردند.
رأي دادگاه براي سگ
پكن: 12 ماه قبل يك زوج در چين از يكديگر طلاق گرفتند. با توجه به اينكه آنها فاقد فرزند بودند دلبستگي شديدي به سگ خانگي خود داشتند. اما پس از طلاق، مرد به همسر سابقش اجازه ملاقات با سگ را نداد به همين دليل وي به دادگاه شكايت كرد. قاضي پرونده نيز راي داد كه مرد بايد يك بار در ماه سگ خانگي را در اختيار همسر سابق اش قرار بدهد.
تعطيلي مدرسه
ريگا: دانش آموزان يكي از شهرهاي كوچك كشور لتوني به واسطه حضور يك خرس در خيابانهاي اين شهر يك روز تعطيل شدند. ساعت 30/8 دقيقه دو روز پيش ماموران شهرداري متوجه حضور يك خرس در ميدان اصلي شهر شدند به همين دليل شهردار با تنها مدرسه اين شهر تماس گرفت و از مدير مدرسه خواست با اجاره چند دستگاه اتوبوس دانش آموزان را به ميدان اصلي شهر بفرستد تا به تماشاي خرس بپردازند. به طور حتم دانش آموزان اين روز بياد ماندني را فراموش نخواهند كرد.
ممانعت از ورود به هواپيما
دهلي نو: يك مرد در كشور هند زندگي خود را از محل جمع آوري كاغذهاي باطله و پلاستيك از زباله هاي شهر دهلي نو مي گذراند. وي اين كاغذ و پلاستيك ها را در اختيار كارخانه هاي بازيافت قرار مي دهد و در ازاي آن پول مي گيرد. چندي پيش يك موسسه خيريه بليت پرواز به كشور برزيل را در اختيار اين مرد قرار داد تا اينكه در كنفرانس بين المللي بازيافت زباله شركت كند. اما هنگامي كه اين مرد در فرودگاه دهلي نو براي سوارشدن به هواپيماي شركت هواپيمايي ايتاليا مراجعه كرد مسولان اين شركت از سواركردن وي امتناع كردند. با توجه به اينكه وي گرانترين بليت ممكن را در دست داشت به همين دليل مسئولان اين شركت هواپيمايي تصور كردند كه او اين بليت را سرقت كرده است. در واقع سر و وضع نامرتب اين مرد باعث شد تا مانع سوارشدنش به هواپيما شوند.
دستگيري 28 تبهكار
سائوپائولو: پليس برزيل 28 نفر از اعضاي يك باند تبهكار مخوف را دستگير كرد. اين باند در سه ماه اخير در حملات وحشيانه خود بيش از 200 نفر را در شهر سائوپائولو برزيل به قتل رسانده بود اما پليس 28 نفر از آنان را كه مشغول حفر تونل براي سرقت از دو بانك بودند دستگير كرد. اين تبهكاران تونلي به طول 80 متر حفر كرده بودند كه مسير تونل ها به گاو صندوق دو شعبه بانك منتهي مي شد. اين باند تبهكاري همچنين متهم به ارتكاب بزرگترين سرقت بانك در تاريخ برزيل در سال 2005 است.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |