چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۸ - Sep 6, 2006
با اعلام رسمي از سوي دبيركل سازمان ملل
اسرائيل مجبور به لغو محاصره لبنان شد
هشت نفر بر اثر انفجار بمب بر سر راه كاروان يك مقام اطلاعاتي لبنان كشته و مجروح شدند
نخستين هواپيماي مسافربري با ناديده گرفتن محاصره هوايي رژيم صهيونيستي در فرودگاه بيروت به زمين نشست
015507.jpg
گروه بين الملل - سرانجام درپي پايداري نيروهاي مقاومت و موضع گيري شخصيت هاي سياسي و دولتمردان عربي و اسلامي، اسرائيل مجبور به عقب نشيني از لبنان شد.
ديروز كوفي عنان دبيركل سازمان ملل متحد در يك كنفرانس خبري در قاهره گفت: اسرائيل تا پايان روز چهارشنبه محاصره لبنان را لغو خواهد كرد.
درپي پايان منازعات و جنگ اسرائيل عليه لبنان، نيروهاي تل آويو، اقدام به محاصره كامل هوايي و دريايي لبنان كردند به گونه اي كه صاحب نظران بر اين باور بودند كه علي رغم پايان جنگ رويارو عملا مخاصمه اسرائيل عليه لبنان پايان نيافته است و مفاد قطعنامه سازمان ملل براي آتش بس رعايت نشده است. بدين ترتيب با پايان محاصره لبنان مي توان اذعان داشت كه درواقع قطعنامه ۱۷۰۱ محقق شده است. عنان در اين كنفرانس خبري تاكيد كرد كه نيروهاي اسرائيلي بايد به سرعت از لبنان خارج شوند تا نيروهاي بين المللي بتوانند امروز مستقر گردند.
ميانجيگري عنان براي آزادي سربازان اسرائيل
دبيركل سازمان ملل متحد، همچنين گفت: اسرائيل و حزب الله پيشنهاد وي را براي ميانجيگري و تلاش براي آزادي دو سرباز به اسارت درآمده اسرائيلي پذيرفته اند.
در اين خصوص سخنگوي دبيركل سازمان ملل اعلام كرده است كه هر دو طرف خواهان ميانجيگري وي شده اند و آقاي عنان نيز پذيرفته كه در اين ماجرا نقشي بر عهده بگيرد.
به اين ترتيب قرار است نماينده ويژه اي از سوي عنان براي اين منظور معرفي شود، اما سازمان ملل در تلاش است تا جزئيات مربوط به نام افراد و نحوه مذاكرات را پنهان نگاه دارد.
نصرالله: اسطوره شكست ناپذيري اسرائيل در هم شكست
حسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان ديروز در مصاحبه با روزنامه السفير گفت:  جنگ اخير اسراييل عليه لبنان اسطوره شكست ناپذيري اين رژيم را در هم شكست.
نصرالله گفت: به اعتراف خود اسرائيلي ها شكست آنها بي سابقه بوده است.
وي تاكيد كرد: اين اعتراف درحالي بيان مي شود كه اسرائيلي ها در جنگ عليه مقاومت و مردم لبنان از همه جنگ افزارهاي نظامي به جز سلاح هسته اي استفاده كردند.
دبيركل مقاومت حزب الله گفت: اگر بوش و المرت مي دانستند كه پيروز جنگ هستند هرگز آتش بس را قبول نمي كردند.
نصرالله تاكيد كرد كه اسرائيل به اين زودي ها قادر به حمله به لبنان و يا اقدام جنگي عليه سوريه نخواهد بود.
وي درخصوص پيامدهاي اين شكست گفت: شكست اسرائيل پيامدهاي زيادي داشته و خواهد داشت كه ازجمله آنها مي توان به تحقق وحدت ملي در عراق و منتفي شدن طرح آنها براي خاورميانه اشاره كرد.
دبيركل حزب الله درخصوص سياستهاي اين گروه مقاومت پس از صدور قطعنامه ۱۷۰۱ شوراي امنيت سازمان ملل گفت: سياست ما اجتناب از حضور مسلحانه عيني در جنوب لبنان و كمك به ارتش است.
وي درعين حال با اعلام اين كه حزب الله سلاح خود را حفظ كرده و تنها در صورت تهاجم اسرائيل از آن استفاده خواهد كرد گفت: ارتش لبنان هم به جاسوسي از حزب الله و يا اقدام براي خلع سلاح آن مبادرت نخواهد كرد.
نصرالله همچنين در اين مصاحبه هشدار داد كه نبايد به اسرائيل تضمين هاي امنيتي رايگان داد و كسي حق چنين اقدامي را ندارد.
سوءقصد به جان مقام اطلاعاتي لبنان
ديروز انفجار بمب در مقابل كاروان حامل يك مقام اطلاعاتي لبنان منجر به كشته و مجروح شدن هشت نفر گرديد.
در اين حادثه، انفجار بمب باعث جراحت شديد مسئول سابق ضدترور معاون بخش اطلاعات سازمان امنيت داخلي لبنان شدو ۴ نفر كشته و ۴ تن ديگر مجروح شدند.
در واكنش به اين انفجار مروان حماده از وزيران نزديك به وليد جنبلاط مدعي شد كه اين حادثه تروريستي بي ارتباط با تحقيقات درخصوص پرونده ترور رفيق حريري نيست.
تا لحظه تنظيم اين خبر هنوز واكنشي از سوي ديگر گروه هاي سياسي لبنان و جزييات اين حادثه ودعواي آن مخابره نشده بود.
حزب الله خسارت خانه هاي ويران شده اردوگاه الرشيديه را پرداخت
حزب الله به صاحبان خانه هايي كه در اردوگاه پناهندگان فلسطيني الرشيديه ويران شده اند، خسارت داد.
حسن عزالدين مسئول سياسي حزب الله در جنوب در حضور نمايندگاني از گروه ها و نيروهاي فلسطيني مستقر در اين اردوگاه به كساني كه خانه هايشان در حملات اسرائيل آسيب ديده، خسارت پرداخت.
عزالدين گفت: «اين خسارت ها در چارچوب ديدگاه سياسي، انساني، اجتماعي و اقتصادي ما پرداخت مي شود.»
مسئول سياسي حزب الله در جنوب همچنين گفت:   «ما امروز در اردوگاه الرشيديه اين خسارت ها را پرداخت كرديم و پس از اين اردوگاه، نوبت به اردوگاه عين الحلوه خواهد رسيد. ما اين كار را گامي براي پايداري مردم و كمك به آنان براي ايستادگي در برابر دشمن مي دانيم.»

فيشر : اروپا منافع خود را به چنگ مي آورد
گروه بين الملل: عزيز شاه محمدي :يوشكا فيشر وزير امور خارجه سابق آلمان كه از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵ هدايت سياست خارجي آلمان را بر عهده داشت ، در مقاله اي با عنوان «اروپا منافع خود را به چنگ مي آورد» ديدگاه خود را باب حمله اسرائيل به لبنان و تحولات خاورميانه بيان مي كند . فيشر در مقاله خود نكاتي را به عنوان تهديد منافع اروپايي مطرح مي كند كه دقيقا مورد تاكيد نومحافظه كاران آمريكايي است و راهكارهايي هم كه براي ۲۵ كشور اروپايي ترسيم مي كند، هر گونه شك و شبهه درباره منظر تحليلي وي را بر طرف مي كند. گرچه فيشر در مقاله خود اشاره مستقيمي به توسل به زور در تامين منافع اروپا ندارد اما عمل به ديدگاه وي نيز به چيزي جز توسل به زور و حضور درازمدت نظامي اروپا و آمريكا در خاورميانه نمي انجامد. فيشر در ابتداي مقاله خود جنگ در لبنان را آغازي براي تغيير در راهبرد «سياست اروپا در قبال همسايگان » مي داند و تاكيد مي كند كه اين سياست كه پيش از اين بر همسايگان اروپا كه مايل به پيوستن به اتحاديه اروپا هستند و كشورهاي حوزه قفقاز تكيه داشت ، پس از جنگ لبنان به خاورميانه معطوف شده است.
فيشر در ادامه مي نويسد: جنگ لبنان اروپا را نسبت به منافع استراتژيك خود و به خصوص منافع امنيتي ،هشيار كرد و اينكه غفلت از آن چه بهاي سنگيني دارد. روشن شد كه تقسيم كار بين اروپا و آمريكا همچون گذشته كارآمد نيست و ادامه جنگ در عراق توان نظامي امريكا را به تحليل برده و به بحران مشروعيت اخلاقي و سياسي آمريكا در عربي و اسلامي منجر شده است. اتحاديه اروپا با تصميم به اعزام سربازان خود به لبنان در جهت اجراي قطعنامه ۱۷۰۱ شوراي امنيت مهمترين تصميم را در قالب راهبرد «سياست اروپا در قبال همسايگان » گرفت. سئوال اين است كه آيا اروپا مي تواند به عنوان يك نيروي سياسي ثبات ساز در منطقه اي پرمناقشه و خطرناك در همسايگي خود عمل كند. ؟
پس از جنگهاي بالكان در دهه نود ،خاورميانه و خاورنزديك به جهات امنيتي در زمره مهمترين مناطق در همسايگي اروپا در آمده است. وزير امور خارجه سابق آلمان در بيان چرايي تحليل خود مي نويسد: مهمترين تهديدات امنيتي اروپا در ابتداي قرن ۲۱ از اين منطقه سرچشمه مي گيرد.تهديدات متمركز در خاورميانه متنوع و متعدد هستند كه مي توان به مناقشات منطقه اي و ايدئولوژي هاي تمامت خواه و تروريسم و برنامه هسته اي نظامي و مقابله با مدرنيزاسيون و رژيم هاي بي ثبات و بلند پروازيهاي هژمونيك اشاره كرد. منافع اروپا در خاورميانه از جهت تامين انرژي و تامين منافع اقتصادي مهم است و از آن مهمتر تامين منافع متحدان و شركاي اروپا به ويژه اسرائيل است. نوع تحولات خاورميانه گستره تهديدات و چالش هاي امنيتي اروپا را مشخص مي كند. موفقيت در كنترل و رفع اين چالشها تاثير قابل توجهي در تامين امنيت اروپا دارد. امروزه خاورميانه با سه مناقشه اصلي ،عراق و ايران و مناقشه اعراب و اسرائيل شناخته مي شود. آميزش برنامه هسته اي ايران با تمايلات هژمونيك ايران در كنار تحولات عراق و حزب الله در لبنان منجر به خاورميانه جديد مي شود كه احتمالا به مقابله بزرگي منجر مي شود. اين مقابله چيزي فراتر از بازيگران عادي و مناقشات منطقه اي خواهد بود. جنگ لبنان به خوبي آشكار كرد كه اين روند خطرناك تا كجاها پيش رفته است. حضور سربازان سازمان ملل در لبنان پر خطر است و اين خطر براي اروپا جدي تر هم است. سوريه و حزب الله منافعي در موفقيت نيروهاي سازمان ملل ندارند . شوراي امنيت فقط نيروهاي درگير را از هم جدا كرده است و خواسته است حاكميت دولت لبنان در داخل و خارج تقويت شود بدون اينكه روشن كند تحقق اين امر چگونه خواهد بود. و اين در حالي است كه حزب الله به لحاظ سياسي قوي و به جهت نظامي مقتدر است. هر تلاش سازمان ملل براي خلع سلاح حزب الله به منزله جنگ با حزب الله است و سازمان ملل قادر به انجام آن نيست. از طرف ديگر اگر سازمان ملل و اروپا فقط نقش نيروي ناظر را بازي كنند ،همه اعتبار خود را از كف مي دهند. به علاوه ممكن است در ماههاي آينده سربازان سازمان ملل خود را ميان خطوط آتش دو طرف ببينند در حاليكه وظيفه برقراري ثبات در لبنان را بر عهده دارند. شكست سازمان ملل يك احتمال دائمي است و خطر برخورد نظامي بالا است ،هر چند هيچ جايگزين ديگري هم وجود ندارد. اروپا براي حفاظت از سربازان خود ناچار است براي تغييرات استراتژيك در فضاي سياسي سراسر خاورميانه فعال بشود. اروپا با اعزام سرباز به لبنان وارد مرحله حضور نظامي در خاورميانه شده است. در اين شرايط اروپا بايد با ابتكارهاي سياسي از حضور نظامي و سياسي خود حمايت كند. در اين جهت اروپا بايد مذاكره با سوريه و شروع مذاكره ميان اسرائيل و فلسطين و درك مشترك استراتژيك با امريكا در قبال ايران را مورد توجه قرار دهد. درك مشترك اروپا و امريكا در قبال ايران اساسي ترين ركن روابط اروپا و امريكا خواهد بود.
اروپا و سربازانش در لبنان با خطرات زيادي مواجه هستند اما تحمل اين خطرات براي تامين منافع حياتي اروپا است.
۵سپتامبر - ديلي استار

تمديد حالت فوق العاده در عراق
گروه بين الملل - پارلمان عراق در نخستين جلسه پس از گذراندن تعطيلات يك ماهه بار ديگر به مدت يك ماه حالت فوق العاده در عراق را تمديد كرد. از آبان ماه سال ۲۰۰۴ و در پي شدت يافتن خشونت ها در عراق، وضعيت فوق العاده در اين كشور برقرار شد و از آن پس هر ماه پس از پايان مدت اين وضعيت پارلمان آن را براي مدت يك ماه ديگر تمديد كرده است.
پيش بيني مي شد در جلسه ديروز پارلمان عراق درخصوص اقدام مسعود بارزاني رئيس منطقه كردستان عراق درخصوص استفاده از پرچمي ديگر به جاي پرچم عراق در اين منطقه سخنراني هاي جدي صورت گيرد اما اين اتفاق نيفتاد و فقط مجلس به صورت رسمي بررسي موضوع پرچم اين كشور و طرح آشتي ملي را آغاز كرد.
در همين حال در جلسه ديروز محمود المشهداني رئيس پارلمان عراق از كشورهاي همسايه خواست تا از طريق كنترل مرزهاي خود به استحكام امنيت در عراق كمك كنند.
در همين حال ديروز نيروهاي پليس اجساد ۳۳ مرد را كه با دستان بسته به قتل رسيده بودند در نقاط مختلف بغداد پيدا كردند.
در جاده عماره و كوت نيز پليس دو جسد تيرباران شده را يافت.
در همين حال انفجار يك خودرو بمب گذاري شده در محل ايست بازرسي در جاده ابوغريب به كشته شدن يك تن و جراحت ۷ تن ديگر منجر شد.
شبه نظاميان همچنين در حمله به كاروان نيروهاي انگليسي در نزديكي بصره دو سرباز اين كشور را به قتل رساندند. در استان الانبار نيز دو سرباز آمريكايي در مقابله با شبه نظاميان كشته شدند.
در خونين ترين حادثه ديروز عراق حمله خمپاره اي به يك روستاي بعقوبه منجر به كشته شدن سه نفر و جراحت ۲۱ تن ديگر شد. اين در حالي است كه ديروز در كركوك اجساد ۸۰ نفر كه در زمان رژيم صدام به قتل رسيده بودند پيدا شد.
سفر ناگهاني وزير خارجه انگليس به عراق
مارگرت بكت وزير امور خارجه انگليس در سفري اعلام نشده، وارد بغداد شد. وي گفت: قصد دارد درباره مسائل امنيتي و امور اقتصادي با سران عراق گفتگو كند.
اين اولين سفر بكت به عراق، پس از به عهده گرفتن پست وزارت خارجه در ماه مه گذشته است. سفر وزير خارجه انگليس در حالي صورت مي گيرد كه طي دو روز گذشته ۴ سرباز بريتانيايي در عراق جان خود را از دست دادند. به گفته بي بي سي در بغداد، در مذاكرات بكت با سران عراق دو موضوع جاي خاصي خواهد داشت: نيروهاي انگليسي تا چه مدت در عراق باقي خواهند ماند و واحدهاي عراقي تا چه حد براي گرفتن جاي آنها آمادگي دارند.
بكت اشاره كرده است كه ارتش انگليس آماده است وظايف امنيتي را در استانهاي گوناگون عراق به تدريج به نيروهاي عراقي واگذار كند.

ديدار نمايندگان المرت با رايس
ايسنا: مقام هاي عالي رتبه دفتر نخست وزيري رژيم صهيونيستي به منظور ديدار و گفت وگو با مقام هاي آمريكايي راهي واشنگتن شدند.به گزارش پايگاه اينترنتي ايلاف، رژيم صهيونيستي اعلام كرد كه اين هيات به زودي عازم آمريكا خواهد شد و قرار است با كاندوليزا رايس، وزير امورخارجه آمريكا به گفت وگو بپردازد.
قرار است در اين سفر رئيس دفتر و مشاور سياسي ايهود المرت، نخست وزير اسرائيل، رايس را در جريان طرح هاي يك جانبه المرت در عقب نشيني از كرانه باختري قرار دهند.
المرت گفته است كه در حال حاضر طرح عقب نشيني يك جانبه از كرانه باختري مانند دو ماه قبل در راس اولويت هاي اسرائيل قرار ندارد.
رايس پس از اينكه در خلال جنگ اسرائيل عليه لبنان و پس از كشتار قانا با طرح دولت لبنان مواجه شد و نتوانست به اين كشور سفر كند ديگر پا به منطقه خاورميانه نگذاشته است.از سوي ديگر حسن حب الله، عضو فراكسيون حزب الله در پارلمان لبنان در گفت وگو با شبكه العالم، اظهار داشت: حزب الله مشكلي در خصوص اين كه چه كسي مسئوليت مذاكره غيرمستقيم با دشمن صهيونيستي را براي تبادل اسرا برعهده خواهد گرفت، ندارد.

كوتاه از جهان سياست
مذاكرات هسته اي كره  در پكن
گروه بين الملل - خبرگزاري يونهاپ كره جنوبي گزارش داد، نمايندگان واشنگتن و دوكره ديروز به منظور حل و فصل بحران هسته  اي كره شمالي در پكن ديدار و گفت وگو كردند.
به گزارش آسوشيتدپرس، خبرگزاري يونهاپ خبر ديدار مقامات كره شمالي و كره جنوبي با مقامات  آمريكا در خصوص پرونده هسته اي پيونگ يانگ را به نقل از مقامات ناشناس سئول اعلام كرد و جزئيات بيشتري در اين باره هنوز منتشر نشده است.
اين در حاليست كه آمريكا از انجام مذاكرات رو در رو با مقامات كره شمالي به منظور متقاعد ساختن پيونگ يانگ براي توقف برنامه هاي هسته اي اين كشور خودداري كرده است.
با وجود اين واشنگتن اعلام كرده كه نشست هاي مشتركي را با كشورهاي ديگر در قالب مذاكرات شش جانبه برگزار خواهد كرد. در همين راستا كريستوفر هيل، مذاكره كننده ارشد هسته اي آمريكا ديروز وارد پكن شده و با مقامات چين گفت وگو كرد.
هيل پيشتر گفته بود كشورش آماده انجام مذاكرات با كره شمالي خواهد بود مشروط بر اينكه ساير كشورها نيز در اين مذاكرات حاضر باشند.
وي گفت: مي توانيم به جوانب ديگر مذاكرات توجه كنيم. اكنون زمان اعمال ديپلماسي سازمان يافته و چند جانبه در آسيا فرا رسيده است.
بلر بر ادامه همراهي با بوش در جنگ عليه تروريسم تاكيد كرد
مهر: توني بلر، در پي كشته شدن سه نظامي انگليسي در افغانستان و عراق و يك گردشگر در اردن اعلام كرد: انگليس بايد در مبارزه با تروريسم بين المللي قاطعانه بايستد.
توني بلر در گفتگو با تلويزيون بي بي سي اظهار داشت: براي ما بسيار مهم است كه اين اطمينان را حاصل كنيم ما قاطعانه در افغانستان ايستاده ايم تا جلوي اين كشور را در تبديل شدن به يك پايگاه آموزشي براي تروريسم و صدور آنان به سرتاسر جهان بگيريم.
وي همچنين درباره كشته شدن سربازان انگليسي در عراق و افغانستان گفت كه اين حادثه يك تراژدي وحشتناك است.
نخست وزير انگليس همچنين خاطرنشان كرد كه به اين خاطر ما امروزه شاهد حوادثي در گوشه و كنار دنيا كه مشكلاتي درآن جا وجود دارد ، هستيم كه تروريسم بين المللي در آنجا فعاليت مي كند.
توني بلر كه از سوي مقامها و افكار عمومي انگليس به سبب دنباله روي از سياستهاي جنگ طالبانه آمريكا براي كناره گيري از مقام خود تحت فشار قراردارد، گفت: تروريسم بين المللي در تلاش است تا جلوي كشورهايي مانند افغانستان را بگيرد تا آنها نتوانند روي پاي خود بايستند، يا اينكه مردم بيگناه را همان طور كه در اردن اتفاق افتاد، مي كشند، بلر هيچ اشاره اي به رژيم صهيونيستي نكرد كه در جنگ افروزي اخير در لبنان در سايه سكوت وي و بوش بدترين اقدامات تروريستي را عليه مردم بيگناه لبنان مرتكب شد و صدها تن را به خاك و خون كشيد.
وي همچنين گفت: هدف تروريستها نااميد كردن ما و ترساندن ما از آنچه كه مي دانيم درست است، مي باشد و پاسخ ما ايستادن قاطعانه در برابر آنان است.
زاپاترو: روند صلح طبق پيش بيني طي مي شود
فارس : خوسه لوئيس رودريگز زاپاترو رئيس دولت اسپانيا تاكيد كرد روند صلح در اين كشور ميان دولت و جدايي طلبان باسك طبق پيش بيني ها به جلو مي رود.
رئيس دولت اسپانيا به هيات مديره حزب حاكم سوسياليست كارگري اطلاع داد كه روند صلح بر اساس پيش بيني ها طي مي شود.
خوسه بلانكو فرد شماره دو حزب سوسياليست اسپانيا با اشاره به اين مطلب گفت، زاپاترو در جلسه كميسيون اجرايي حزب حاكم نتايج گفتگوهاي خود در منطقه باسك را تشريح و بر عادي بودن شرايط تاكيد كرد.
بلانكو همچنين خاطرنشان ساخت، البته روند صلح طولاني، دشوار و با فراز و نشيب همراه خواهد بود اما بايد بر اساس برنامه و تقويم كاري تعيين شده از سوي دولت پيش رفت.
مقام عالي رتبه حزب سوسياليست اسپانيا افزود، دولت زاپاترو اواخر ماه سپتامبر گزارشي پيرامون موقعيت و روند گفتگوهاي صلح با گروه اتا ارائه خواهد كرد.
بلانكو تصريح كرد، سوسياليست ها نسبت به آينده خوشبين هستند هر چند كه از دشواري هاي موجود در اين مسير نيز آگاهي دارند.
دولت اسپانيا از حدود شش ماه قبل و به دنبال اعلام آتش بس دائمي از سوي جدايي طلبان باسك اتا، روند گفتگو را با هدف دستيابي به صلح و خاتمه دادن به چند دهه درگيري هاي مسلحانه اين گروه آغاز كرد.
دموكرات هاي كنگره آمريكا
خواستار ايجاد تغييرات در پنتاگون شدند
مهر: گروهي از دموكراتهاي برجسته كنگره آمريكا در نامه اي از جرج بوش خواستند تا ايجاد تغييرات در رهبري غيرنظامي پنتاگون را مدنظر قرار دهد.
روزنامه واشنگتن پست نوشت: دموكراتها مي گويند كه چنين اقدامي نشان مي دهد كه رئيس جمهوري آمريكا مشكلاتي را كه سياستهاي وي در عراق و جاهاي ديگر ايجاد كرده، مي داند و آنها را تاييد مي كند.
اين درخواست يك هفته پس از آن صورت گرفت كه دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا عليه آنچه فاشيسم ناميد، هشدارداد و از سياست هاي آمريكا در عراق دفاع كرد. اظهارات وي با انتقادهاي شديد رهبران حزب دموكرات كه در نظر دارند به رامسفلد راي عدم اعتماد دهند، روبرو شد.
دموكراتها در نامه خود، از سياستهاي بوش در عراق انتقاد كردند و اين سياستها را بخشي از استراتژي ادامه راه ناميدند كه آمريكا را ايمن تر نكرده است. اين نامه چندين تغيير را پيشنهاد داده كه رهبران دموكرات از ديرباز خواهان آن بوده اند.

فرود هواپيماهاي اسرائيلي حامل تجهيزات نظامي
در برخي كشورهاي اروپايي ممنوع شد
مهر: برخي از كشورهاي اروپايي از فرود هواپيماهاي اسرائيلي حامل تجهيزات نظامي جلوگيري به عمل مي آورند، اين امر پس از جنگ افروزي اخير اين رژيم در لبنان صورت مي گيرد كه طي آن آمريكا از طريق خاك برخي كشورهاي اروپايي از جمله انگليس تسليحات كشتار جمعي براي صهيونيستها ارسال مي كرد.
كشورهاي انگليس، آلمان، اسپانيا ، ايتاليا و پرتغال اعلام كرده اند كه به هواپيماهاي اسرائيلي به منظور سوخت گيري اجازه فرود نخواهند داد.
آنها در اين زمينه خاطر نشان كردند: اين هواپيماها در صدد حمل و انتقال تجهيزات نظامي به تل آويو هستند.

محمودعباس: سرباز اسرائيلي را به مصر تحويل مي دهيم
ايسنا: محمود عباس در گفت وگو با يك روزنامه بحريني اعلام كرد، اسرائيل و فلسطينيان به توافقي درباره تبادل گلعاد شليط با زندانيان فلسطيني دست  يافتند.
به گزارش خبرگزاري رويتر، محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان به روزنامه اخبار الخليج بحرين گفت، گلعاد شليط، سرباز ربوده شده اسراييلي در غزه در ابتدا به مصر تحويل داده مي شود.
عباس در اين گفت وگو اظهار داشت: توافقي درباره تبادل زندانيان حاصل شده است كه بدين ترتيب شليط به عنوان امانت به مصر داده مي شود و پس از آن تعداد زندانيان فلسطيني كه قرار است آزاد شوند اعلام مي شود.
رسانه هاي اسراييل به نقل از مقامات اسراييل اعلام كردند، آن ها هيچ اطلاعي از چنين تحولي ندارند.
يك مقام عالي رتبه اسراييل اعلام كرد، ايهود المرت، نخست وزير اسراييل به دنبال برگزاري نشستي با عباس در صورت آزادي شليط خواهد بود.
روزنامه الحيات نيز نوشت، شليط از نوار غزه به مصر انتقال داده شده است.
اين گزارش به نقل از منابع عربي ناشناس نوشت، شليط براي مدتي در قاهره نگاه داشته شده و منتظر نتايج مذاكرات براي آزادي اش بود.
براساس اين گزارش مصر كه نقش برجسته اي در آزادي شليط دارد، يك تبادل سه مرحله را پيشنهاد كرده است. در اولين مرحله شليط به مصر تحويل داده مي شود و اسراييل ۳۰۰ زنداني فلسطيني را آزاد مي كند. در دومين مرحله شليط به اسراييل فرستاده مي شود و ۳۰۰ فلسطيني ديگر آزاد مي شوند و در مرحله سوم اسراييل ۲۰۰ زنداني را تا پايان سال آزاد مي كند.
اما هنوز مشخص نيست كه آيا اين گزارش درست است يا خير.
حمله افراد مسلح به مقر تشكيلات خودگردان فلسطين
شبكه تلويزيوني الجزيره از حمله گروهي مسلح به مقر تشكيلات خودگردان فلسطين در غزه خبر داد.
به گزارش فارس، الجزيره به جزئيات اين خبر اشاره اي نكرد اين در حالي است كه خبرگزاري فرانسه از غزه گزارش داد، هزاران تن از نيروهاي امنيتي فلسطيني نزديك به جنبش فتح ديروز در خيابان هاي غزه دست به تظاهرات زدند و خواهان دريافت حقوق معوقه خود شدند.
تظاهركنندگان خشمگين فلسطيني در حالي كه ابومازن نام مستعار محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين را سر مي دادند وارد محوطه پارلمان تشكيلات خودگردان فلسطيني شدند و با سنگ شيشه هاي ساختمان پارلمان را شكستند.
بر پايه اين گزارش، تظاهركنندگان مسلح بودند و با سلاح خودكار اقدام به شليك هوايي كردند. تظاهركنندگان در ادامه به سمت منزل مسكوني محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان حركت كردند.
دهها هزار كارمند فلسطيني كه از شش ماه پيش تنها بخشي از حقوق خود را دريافت كرده اند از روز شنبه در غزه در اعتصاب به سر مي برند.

حمايت افكار عمومي فرانسه
از سياست ضد مهاجرت ساركوزي
فارس: نتايج يك نظرسنجي نشان داد بيشتر مردم فرانسه از سياست هاي نيكولا ساركوزي وزير كشور درباره مهاجرت حمايت مي كنند.
بر اساس نتايج اين نظرسنجي كه براي روزنامه لو فيگارو و شبكه تلويزيوني ال سي اي فرانسه انجام گرفته است، ۵۲ درصد فرانسويان از سياست هاي ساركوزي در امر مبارزه با مهاجرت هاي غير قانوني حمايت كرده اند. در همين حال ۴۶ درصد نيز از اين سياست انتقاد و آن را تاسف بار توصيف كرده اند.
با اين حال، ۸۴ درصد از طرفداران حزب يو ام پي (اتحاديه جنبش خلق) حزبي كه ساركوزي رهبري آن را به عهده دارد از سياست هاي ساركوزي در اين زمينه حمايت كرده اند.
همچنين بر اساس نتايج اين نظرسنجي ۴۷ درصد فرانسويان نيز اعلام كرده اند كه سياست مبارزه با مهاجرت هاي غير قانوني نيكولا ساركوزي متعادل و در عين حال قاطع بوده است. ۲۷ درصد نيز اعلام كرده اند اين سياست بيش از حد قاطع بوده است.

شرايط اروپا براي پيوستن تركيه به اتحاديه اروپا
مهر: كميسيون سياست خارجي پارلمان اروپا بار ديگر با بررسي شرايط موجود بر سر عضويت تركيه در اتحاديه اروپا اعلام كرد: روند اصلاحات در تركيه همچنان جاي انتقاد دارد.
روزنامه استاندارد چاپ اتريش نوشت: پارلمان اروپا با بد ارزيابي كردن روند اصلاحات در تركيه خاطر نشان كرد: گفتگوها نشان مي دهد كه هنوز شمار زيادي از نمايندگان پارلمان اروپا با پيوستن تركيه به اين اتحاديه مخالف هستند.
پارلمان اروپا با انتقاد از آزادي بيان، مذهب و تضعيف حقوق زنان در تركيه اعلام كرد: دولت تركيه بايد براي جلب نظر اتحاديه اروپا تمام موارد مذكور را متوقف كند، درغير اين صورت روند به عضويت در آوردن آنكارا در اتحاديه اروپا متوقف مي شود.
نمايندگان پارلمان اروپا همچنين در يادداشتي تصريح كردند: تركيه بايد با به رسميت شناختن موجوديت قبرس، گام ديگر در جهت تحقق خواسته خود بردارد و نسل كشي ارامنه را نيز به رسميت بشناسد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |