چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۸ - Sep 6, 2006
آشفته بازار مبادلات سهام در خارج بورس
015408.jpg
گروه بورس- سپيده بهكام: بازارهاي غيررسمي مبادلات خارج بورس چندي است در غياب بازارهاي رسمي و قانوني فعال شده اند.
مشاهدات خبرنگار همشهري نشان مي دهد: هيچ گونه نظارتي به وضعيت خريد و فروش سهام در بازارهاي غيررسمي يادشده صورت نمي گيرد. يك شماره تلفن از شخص واسطه كه در يك آگهي به چشم مي خورد تنها راه برقراري ارتباط با طرفين معامله است.
برخي شركت ها و به ويژه بانك هايي كه هنوز در بورس وارد نشده اند در خلاء موجود و به دليل اين كه تعداد سهامداران آنها زياد است، مجبور شده اند براي جلوگيري از به دردسر افتادن سهامدارانشان تالارهاي خريد و فروش راه بياندازند، در حالي كه در شرح وظايف آنها چنين چيزي قيد نشده است.
برهمين اساس مديرعامل بانك خصوصي سرمايه اعلام كرده، براي خريد و فروش سهام اين شركت تا 10 روز آينده بازار خارج از بورس (OTC) براي اين بانك تشكيل و خريد و فروش سهام در دفتر ثبت و سپس رسمي مي شود؛ ديگر بانك خصوصي كه قرار است واحد دادوستد سهام خود را به زودي راه اندازي كند بانك پاسارگاد است.
يك عضو هيأت مديره اين بانك نيز اعلام كرده از روز 14شهريور ماه (ديروز) واحد خريد و فروش سهام موسوم به OTC در محل اداره سهام اين بانك راه اندازي مي شود.
اين اتفاق در حالي روي مي دهد كه قانون جديد اوراق بهادار به صراحت وظيفه تشكيل و اعطاي مجوز خريد و فروش سهام خارج از بورس را نيز به سازمان بورس محول كرده است و بازارهاي بدون مجوز عملاً غيرقانوني تلقي مي شوند.
در ميان اين آشفته بازار برخي كارگزاري هاي رسمي بورس و بعضاً تعدادي افراد فاقد صلاحيت اقدام به خريد و فروش سهام شركت هاي خارج از بورس از طريق درج آگهي در روزنامه هاي كثيرالانتشار كرده اند و در اين ميان به افراد ناآگاه مشاوره نيز مي دهند. بديهي است هيچ مقام و مرجع قانوني هيچ گونه نظارتي بر نحوه خريد و فروش و فعاليت افراد يا كارگزاري هاي ياد شده ندارد و عملاً اين گونه دادوستدها غيرقانوني و فاقد اعتبار هستند.
شيوه معاملات نيز توسط افراد فاقد صلاحيت به عنوان واسطه  به اين گونه است كه شخص خريدار يا فروشنده با در دست داشتن شناسنامه (و در صورت فروشنده بودن برگه سهم) به دفترخانه اي كه مكان آن توسط دلال تعيين مي شود مراجعه مي كنند و پس از تنظيم يك وكالت نامه عمل نقل و انتقال صورت مي گيرد.
به طور ميانگين تفاوت بين قيمت خريد و فروش تا 3 تومان است و به گفته دلالان در صورتي كه فروشنده باشيد مبلغ نقداً پرداخت مي شود.
گزارش خبرنگار همشهري نشان مي دهد: دلالان به عنوان مثال سهام بانك پاسارگاد را بين 90 تا 94 تومان خريداري مي كنند و اين تفاوت قيمت مربوط به هزينه نقل و انتقال است به طوري كه برخي از آنها هر سهم اين بانك را 90 تومان خريداري و هزينه نقل و انتقال را خودشان تقبل مي كنند. اما عده اي ديگر هزينه نقل و انتقال را به نسبت مساوي و برخي تمام هزينه را از شخص فروشنده مي گيرند.
سهام بانك سرمايه نيز در اين بازار بين 90 تا 92 تومان توسط دلالان خريد و فروش مي شود.
به نظر مي رسد حال كه تقريباً تشكيل شركت بورس به مراحل پاياني خود نزديك شده سازمان بورس بايد هر چه سريع تر سامان دهي بازارهاي خارج بورس را در دستور كار خود قرار دهد.

همزمان با بازگشايي نمادها روي داد
نزول سايپا به رتبه دوم بورس
015411.jpg
گروه بورس سروش خسروي: هيچ كس فكر نمي كرد بازگشايي نمادها در روز دوشنبه چنين تغيير جالب توجهي در جدول بزرگان بورس ايجاد كند.
به گزارش همشهري، در پي بازگشت 20شركت از جمله سايپا به تابلوي معاملات بورس تهران و قيمت گذاري دوباره پس از برگزاري مجمع عمومي عادي سالانه، ارزش بازار سهام سايپا بيش از يكهزار ميليارد ريال كاهش يافت و اين شركت را دوباره به دومين شركت بزرگ بورس تبديل كرد.
به اين ترتيب بار ديگر، پس از 5 ماه، سرمايه گذاري غدير به پشتوانه بازار قفل شده و صف طولاني فروش اش به صدر جدول بورس تهران از نظر ارزش بازار بازگشت.
از 15 ماه پيش صف فروش سهام غدير پيوسته وجود داشته و حتي بازارگرداني گسترده و خريد مداوم سهام متقاضيان فروش و انتقال دوباره بخش بزرگي از سهام غدير به مجموعه بانك  صادرات نتوانسته از حجم و اندازه اين صف بكاهد.
طبق آخرين آمار موجود در حالي كه در ميانه معاملات ديروز بورس تهران ارزش بازار سهام غدير در سطوح بالاتر از 20 هزار و 600 ميليارد ريال قرار داشت، ارزش كل سهام سايپا در بورس تهران كمتر از 20هزار و 300 ميليارد ريال تخمين زده شد.
سايپا فروردين ماه امسال براي نخستين بار، پس از دو سال به بزرگترين شركت بورس تهران تبديل شده بود. اما تحولات دو روز گذشته موجبات بازگشت سايپا را به رتبه دوم جدول بزرگان بازار سهام فراهم آورد. البته پيش بيني مي شود با توجه به ركود و سكون سهام غدير و صف فروش طولاني آن، سايپا در مدت زماني كوتاه مي تواند دوباره به جايگاه اوليه خود باز گردد.
براساس اين گزارش، نزول سهام سايپا در حالي روي داده كه ديگر شركت بزرگ خودروسازي، يعني ايران خودرو نيز در نامناسب ترين شرايط سال هاي اخير قرار دارد. ارزش بازار سهام ايران خودرو در حال حاضر به ارقام پايين تر از 13 هزار ميليارد ريال كاهش يافته، ارزش بازار سهام ايران خودرو طبق قيمت هاي درج شده روي تابلوي بورس تهران، 12 هزار و 775 ميليارد ريال برآورد مي شود. ايران خودرو در حال حاضر چهارمين شركت بزرگ بورس به حساب مي آيد.
نكته جالب آن كه پتروشيمي خارك كه در مرداد ماه گوي سبقت را از ايران خودرو ربود و به رتبه سوم جدول بزرگان بورس تهران رسيد همچنان بر روند روبه رشد خود ادامه مي دهد. ارزش بازار پتروشيمي خارك به عنوان سومين شركت بزرگ بورس در حال حاضر به ارقام فراتر از 13 هزار ميليارد ريال رسيده است.
رتبه هاي پنجم و ششم جدول بزرگان بورس هم براي اولين بار در اختيار دو شركت معدني است، چادرملو و گل گهر با ارزش بازارهايي در حدود 8800 تا 9500 ميليارد ريال در چنين جايگاهي ايستاده اند.

تور حجم مبنا همچنان در بورس مي ماند
گروه بورس: معاون نظارت بورس تأكيد كرد: به نتيجه كارشناسي براي اصلاح و يا تعديل حجم مبنا نرسيده ايم.
به گزارش مهر، هادي بيدختي گفت: تلاش مي كنيم تا با بازكردن نماد شركت ها به صورت منفي شاخص بازار تنها يك روز منفي شود و در نظر داريم تا اين رويه را ادامه دهيم.
او با اشاره به تاثيرپذيري بازار سرمايه نسبت به تهديدات انرژي هسته اي اظهار داشت: بازكردن نماد شركت ها به صورت خرد خرد طي روزهايي كه بازار مثبت است، آن را منفي نشان مي دهد. بيدختي با اشاره به اينكه تمام افرادي كه در بازار سرمايه فعاليت مي كنند، افرادي حرفه اي و تحليلگر نيستند، تصريح كرد: هر روز نمي توانيم به تك تك سهامداران توضيح دهيم كه شاخص امروز به خاطر بازشدن نماد يك شركت پايين آمده است و هيچ مشكل خاصي هم در ميان نيست. وي با بيان اين مطلب كه توجه سهامداران نه به شاخص بازده، بلكه به شاخص قيمت است، به تفاوت نگاه سهامداران و فعالان بازار سرمايه به شركت ها و صنايع بورسي در طي روزهايي كه شاخص مثبت است با روزهايي كه شاخص منفي است، اشاره كرد.
معاون نظارت و عمليات سازمان بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به كاهش 460 واحدي شاخص به دليل باز كردن نماد 80 شركت بورسي طي روزهاي گذشته، يادآورشد: ما براي بازكردن نماد شركت ها دو راه در پيش رو داشتيم، يكي اينكه بازكردن اين تعداد نماد را تقسيم بر۲۰ روز كنيم كه اين امر منجر مي شد تا شاخص، در كل اين 20 روز منفي شود.
وي با اشاره به اثر رواني منفي بودن شاخص طي اين 20روز، ادامه داد: اين اقدام مي توانست صورت گيرد، اما تصور كنيد طي دو هفته گذشته ما هر روز بايد اعلام مي كرديم كه شاخص به علت بازكردن نماد يك يا دو شركت كاهش يافته است.
بيدختي تصريح كرد: بنابراين احساس ما بر اين است كه بازكردن نمادها به صورت گروهي، هر چند روز يك بار خيلي بهتر است. وي همچنين در پاسخ به اين پرسش كه آيا امكان تعديل حجم مبنا براي شركت هاي بزرگ بورسي مانند سايپا و غدير وجود دارد يا نه؟، اظهار داشت: بايد بر اساس كارشناسي به اين نتيجه برسيم اما تاكنون به اين نتيجه كه حجم مبنا بايستي اصلاح شود، نرسيده ايم.
بيدختي تأكيد كرد: بسته بودن برخي از نماد شركت ها به دليل نداشتن شرايط حضور در تابلوي بورس است كه يا اطلاع رساني و وضعيت حجم معاملات آنها دچار مشكل است يا از لحاظ صنعت دچار مشكل هستند.
معاون عمليات و نظارت بورس اوراق بهادار، در گفت وگويي ديگر با ايسنا، درباره آيين نامه باز و بسته شدن نماد شركت ها و اينكه شركت بورس بايد به اجراي كامل آن بپردازد، گفت: در حال حاضر بخشي از آيين نامه اجرايي مي شود، اما شركت بورس بايد ثبت شود تا به صورت كامل اين آيين نامه را اجرايي كند.
او درباره علت بازشدن نمادها به صورت گروهي توضيح داد: چون سال مالي اكثر شركت ها 29اسفندماه بود در نتيجه مجمع آنها بايد در تيرماه برگزار مي شد كه با آماده شدن هر يك از شركت ها از اوايل مردادماه نماد شركت ها بازگشايي شد به غير از نماد سايپا كه به دليل مطرح شدن تغيير مدير عامل شركت، مدتي به تعويق افتاد اما با وجود اين مسائل تلاش شده كه نمادها بازگشايي شوند.
معاون عمليات و نظارت سازمان بورس اوراق بهادار با اشاره به تاثير بازگشايي نماد شركت ها، افزود: به طور كلي معيارهاي ارزيابي از جمله حجم و تعداد دفعات معاملات و شاخص كل، بهتر شده است. همچنين در اين مدت اتفاقاتي كه مي توانست در بازار اثرگذار باشد- همچون مسائل سياسي خارجي- چندان نتوانست بازار را تحت تاثير قرار دهد.
او كاهش شاخص ها از زمان بازگشايي نماد شركت ها را معيار درستي براي تعيين ضرردهي سرمايه گذاران ندانست و گفت: كاهش شاخص ها در زمان بازگشايي نماد شركت ها به دليل تقسيم سود در مجامع و كاهش سهام مساله مهمي  نيست كه بتوان آن را ايراد قلمداد كرد و يا ضرري را متوجه سرمايه گذاران دانست.

محاكمه  مدير   ژاپني  به  اتهام  تخلف
  از مقررات  بازار سهام
ايرنا: محاكمه  مدير سابق  شركت  اينترنتي  لايودور ژاپن  به  اتهام  كلاهبرداري  و تخلف  از مقررات  مربوط  به  معاملات  سهام  در دادگاهي  در توكيو آغاز شد.
به  گزارش  بي .بي .سي ، تاكافومي  هوري  مدير سابق  شركت  لايودور كه  33 سال  سن  دارد، متهم  است  كه  با حساب سازي  در دفاتر شركت  درصدد بود تا بهاي  سهام  لايودور در بورس  را به  شكلي  مصنوعي  و غيرقانوني  افزايش  دهد، اما در نخستين  جلسه  دادگاه  خود را در قبال  اين  اتهام  بي گناه  اعلام  كرد. در صورتي  كه  دادگاه ، هوري  را مقصر تشخيص  دهد ممكن  است  براي  وي  مجازات  تا پنج  سال  زندان  را مقرر كند. تاكافومي  هوري  به  دليل  شيوه  تهاجمي  خود در مديريت  كه  با فرهنگ  سنتي  كسب  و كار در ژاپن  در تضاد بود شهرت  داشت  و محاكمه  وي  توجه  افكار عمومي  را به  خود جلب  كرده  است . انتشار خبر حساب سازي  در شركت  لايودور در ماه  ژانويه  سال  جاري  ميلادي ، روند فروش  سنگين  سهام  در بورس  توكيو را درپي  آورد و مسئولان  بورس  را وادار ساخت  تا براي  نخستين  بار از زمان  آغاز به  كار بازار سهام  توكيو در سال  1949 ( 1328 شمسي ) معاملات  را متوقف  كنند.
پس  از آن ، هوري  و ساير مديران  شركت  لايودور به  دليل  اتهام  حساب سازي  و ارائه  ارقام  غيرواقعي  در مورد سوددهي  شركت  ناگزير به  كناره گيري  از سمت  هاي  خود شدند. قبل  از اين ، چهار تن  از مديران  شركت  از جمله  مسئول  امور مالي ، اتهامات  عليه  خود را قبول  كرده اند. با اين  همه  هوري  كه  پرونده  عليه  وي  به  دليل  پيچيدگي  بيشتر تاكنون  به  دادگاه  ارجاع  نشده  بود، هرگونه  تخلفي  را رد كرده  و گفته  كه  اين  اتهامات  را توهين  نسبت  به  خود محسوب  مي كند. مدير سابق  شركت  لايودور متهم  است  كه  به  مديران  زير دست  خود دستور داده  بود تا با افزايش  ارقام  سوددهي  شركت  باعث  بهبود وضعيت  سهام  آن  در بازار بورس  شوند.
دادستان  پرونده  همچنين  هوري  را متهم  كرده  است  كه  با استفاده  از روش هاي  غيرمتعارف  به  خريد شركت هاي  ديگر مبادرت  كرد و كوشيد زيان دهي  شركت  لايودور را كتمان  كند. با توجه  به  اعتراف  ساير مديران  شركت  در مورد دستكاري  در دفاتر آن ، در صورتي  كه  دادستان  بتواند ثابت  كند كه  هوري  از تخلف  آنان  آگاه  و در آن  مداخله  داشت  دادگاه  راي  به  محكوميت  وي  خواهد داد.

۱۹۰۰ شركت در جهان
از خدمات مالي اسلامي استفاده مي كنند
مهر: موسسه مالي داوجونز كه بزرگ ترين شركت جهان در زمينه شاخص هاي مالي و بازار سهام است، اعلام كرد:هم اكنون بالغ بر 1900 شركت در 40 كشور جهان با ارزش بازاري 11 تريليون دلار از خدمات مالي اسلامي استفاده مي كنند كه حدود 99 درصد اين شركت ها خارج از كشورهاي اسلامي قرار دارند.
به گزارش رويترز، مؤسسات خدمات مالي اسلامي در سراسر جهان هم اكنون حدود 100 ميليارد دلار دارايي دارند كه انتظار مي رود طي 15 تا 20 سال آينده رشدي 15 تا 20 درصدي داشته باشند.
موسسه مالي داوجونز اعلام كرد: براي نخستين بار شاخص مالي اسلامي منطبق با قوانين اسلام در پاكستان ارائه خواهد داد. مقامات موسسه داوجونز در يك كنفرانس مطبوعاتي اعلام كردند اين شاخص مالي با همكاري يك شركت پاكستاني و براي نخستين بار ارائه خواهد شد.
شاخص مالي اسلامي داوجونز 30 شركت را با مجموع دارايي 22 ميليارد دلار تحت پوشش قرار مي دهد و در بازار سهام پاكستان مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اين نخستين شاخص مالي اسلامي است كه در پاكستان صورت مي گيرد و به سرمايه گذاران مسلمان اجازه مي دهد از رشد 30 درصدي بازارهاي پاكستان بهره مند شوند.
در بورس پاكستان 56 شركت ثبت شده  است و اين بورس يكي از جذاب ترين بورس هاي نوظهور در سطح جهان محسوب مي شود كه از قوانين اسلامي تبعيت مي  كند. درآمد شركت هاي پاكستاني در سال گذشته 30 درصد رشد يافت و انتظار مي رود اين رقم امسال به 25 درصد برسد و شاخص بورس اين كشور سال گذشته 34 درصد رشد كرد.
موسسه داوجونز تاكنون در كشورهاي تركيه و مالزي نيز شاخص هاي مالي اسلامي ارائه كرده است و قصد دارد در بورس دوبي نيز چنين شاخصي ايجاد كند.

تحولات جديد در جدول عرضه
015405.jpg
گروه بورس- تقاضا براي سهام دو شركت سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي و معدني املاح طي معاملات ديروز به شدت افزايش پيدا كرد.
به گزارش همشهري در اين روز دو هزار و 625 دستور خريد براي 26 ميليون سهم سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي به ارزش 48 ميليارد ريال صادر شد و 541 دستور خريد نيز براي 2/5 ميليون سهم معدني املاح به ارزش 46 ميليارد ريال در سيستم هاي معاملاتي كارگزاري ها ، به ثبت رسيد.
براساس اين گزارش ديروز 415 نفر براي خريد 2/3 ميليون سهم پتروشيمي اصفهان به ارزش 5/27 ميليارد ريال به كارگزاري ها مراجعه كردند. همچنين در اين روز 296 نفر براي خريد 7/2 ميليون سهم چادرملو به ارزش 26 ميليارد ريال اقدام كردند و 258 نفر هم براي 3/2 ميليون سهم پتروشيمي اراك به ارزش 5/25 ميليارد ريال برگه دستور خريد پر كردند. اين گزارش حاكي است: روز گذشته پس از شركت هاي ياد شده بيشترين حجم تقاضا مربوط به سهام شركت هاي ايران ارقام، پتروشيمي خارك، سرمايه گذاري مسكن، سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات و گل گهر بود.
در سوي ديگر بازار هم ديروز 647 نفر براي فروش 5 ميليون سهم سايپا به ارزش 19 ميليارد ريال صف كشيدند. اين شركت پس از برگزاري مجمع خود از روز دوشنبه به چرخه معاملات بازگشته است. در اين روز دو هزار و 400 نفر براي حدود 9 ميليون سهم سرمايه گذاري غدير به ارزش 35 ميليارد ريال دستور خريد صادر كردند.
همچنين 815 نفر طي داد و ستدهاي ديروز با مراجعه به كارگزاري ها براي فروش 6 ميليون سهم سرمايه گذاري بهمن به ارزش 6 ميليارد ريال اقدام كردند. در اين روز 291 نفر دو ميليون سهم رايان سايپا به ارزش 4 ميليارد ريال را در بورس تهران به فروش گذاشتند و 319 نفر هم 5/1 ميليون سهم ليزينگ صنعت و معدن به ارزش 3 ميليارد ريال را براي فروش عرضه كردند.
ايران ترانسفو، صدرا و سيمان دورود هم از ديگر شركت هاي حاضر در جدول عرضه ديروز بورس تهران بودند.

بازگشت آرامش به تالارهاي مبادلات سهام
015402.jpg
گروه بورس: يك روز پس از بازگشايي نماد 20 شركت در بورس تهران، دوباره آرامش در تالارهاي مبادلات سهام حاكم شد.
به گزارش همشهري افت شاخص ها همان طور كه قبلاً توسط سازمان بورس اعلام شده بود به دليل بازگشت 20 شركت به چرخه معاملات بود و از ديروز شاخص ها دوباره سير صعودي را از سر گرفتند. در اين روز شاخص كل قيمت سهام تحت تأثير معاملات سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي، سرمايه گذاري مسكن، سرمايه گذاري ملي و زامياد 22 واحد افزايش يافت و به 9هزار و 287 واحد رسيد.
شاخص عملكرد تالار اصلي نيز ديروز 24 واحد رشد كرد تا به رقم 9 هزار و 61 واحد نزديك شود و شاخص عملكرد تالار فرعي هم با 16واحد رشد در رقم 9 هزار و 370 واحد متوقف شد.
در اين روز شاخص صنعت در نتيجه عملكرد خوب شركت هاي سرمايه گذاري 17واحد رشد را تجربه كرد و روي 7 هزار و 421 واحد ايستاد. شاخص واسطه گري هاي مالي نيز كه عملكرد شركت هاي سرمايه گذاري را نشان مي دهد ديروز با 51 واحد افزايش به 17 هزار و 401 واحد صعود كرد. در نتيجه داد و ستدهاي ديروز بورس تهران، شاخص سهام فلزات اساسي 8 واحد و شاخص سهام نفت و سوخت هسته اي 219 واحد رشد را در كارنامه خود به ثبت رساندند.

شركت  ملي  پالايش  و پخش
براي  فر وش سهام، ستاد تشكيل  داد
ايرنا: معاون  وزير نفت  در امور پالايش  و پخش  فرآورده هاي  نفتي  ايران  از تشكيل  ستادي  در اين  شركت  در ارتباط  با اجراي  ابلاغيه  مقام  معظم  رهبري  در زمينه  اصل  44 قانون  اساسي  خبر داد.
محمدرضا نعمت زاده  ضمن  اظهار اين  مطلب افزود: براي  اجراي  اين  ابلاغيه  و خصوصي سازي  در اين  شركت ، ستادي  با عضويت  شش  نفر تشكيل  شده  و مطالعات  در اين  خصوص  را آغاز كرده اند. وي  با اشاره  به  اينكه  راه هاي  مختلف  براي  تحقق  اين  برنامه  در حال  بررسي  است ، تصريح  كرد: كليد كار اين  است  كه  واحدها به  نحوي  سودده  باشند كه  بخش  خصوصي  در اين  زمينه  سرمايه گذاري  كند.
مديرعامل  شركت  ملي  پالايش  و پخش  فرآورده هاي  نفتي  ايران  با اشاره  به  اينكه  ابلاغيه  مقام  معظم  رهبري  در زمينه  بندج اصل  44 قانون  اساسي  (خصوصي سازي ) نشان دهنده  تصميمي  قاطع  است  و از نظر اجرايي  سنگين  مي باشد، تأكيد كرد: اجراي  اين  فرمان  ميسر است و به  كمك  دولت  براي  حركت  در اين  مسير نياز دارد.
نعمت  زاده  در ادامه  با اشاره  به  اينكه  اجراي  اين  ابلاغيه  زمان  بر است  و ابتدا بايد مقدمات  آن  فراهم  شود، افزود: يكي  از اين  مقدمات ، اصلاح  ساختار مالي  شركت ها و تعديل  قيمت هاست .
به  گفته  وي ، شركت هاي  قابل  واگذاري  بايد قابل  پذيرش  در بورس  باشند زيرا شركت هاي  زيان ده  در بورس  پذيرفته  نمي شوند. وي  در پايان  گفت : در انتظار تشكيل  ستاد ابلاغيه  مقام  معظم  رهبري  در خصوص  بند ج  اصل ۴۴ قانون  اساسي  در هيات  دولت  براي  تعيين  چارچوب هاي  كلي  آن  هستيم .

اعلام اسامي۹۲ موسسه مجاز به حسابرسي شركت هاي بورس
ايسنا: دبيرخانه هيات همكاري بورس و حرفه حسابداري فهرست تازه موسسات حسابرسي معتمد بورس را اعلام كرد. به گزارش اطلاع رساني بورس از ميان موسسات حسابرسي فعال در ايران 92 موسسه مجاز به حسابرسي شركت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار هستند كه فهرست آنها اعلام شده است. براين اساس، شركت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار مي توانند از خدمات اين موسسات جهت حسابرسي شركت استفاده كنند.

تغييرات قيمت سهام
015465.jpg
015468.jpg
015471.jpg
015474.jpg
015477.jpg

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |