پنجشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۹ - Sep 7, 2006
امشب، ماه گرفتگي
015648.jpg
گروه علمي فرهنگي- مهدي صارمي فر: امشب شاهد يك ماه گرفتگي در آسمان خواهيم بود.
در ساعات پاياني امشب، بدون هيچ ابزار رصدي قادر خواهيد بود تا ورود ماه به سايه زمين را تشخيص دهيد،  چرا كه تاريك شدن نسبي ماه كاملا محسوس خواهد بود. البته اگر ابزار رصدي مانند دوربين هاي تك چشمي،  دو چشمي و يا تلسكوپ داريد مي توانيد با ديدن جزئيات اين پديده، لذت بيشتري ببريد، بدون اينكه نگران غروب ماه در حين گرفت يا طلوع دير هنگام آن باشيد،چون ماه در موقعيتي مناسب از نظر ارتفاع و زمان طلوع و غروب روي كشور ما قرار دارد. ساكنان روسيه و آفريقا و نيمكره شرقي زمين شاهد مراحل كامل اين گرفت در بهترين شرايط خواهند بود.
ماه ساعت ۱۲:۲۰ از لبه شمالي وارد نيم سايه زمين مي شود و ساعت ۳۵:۲۱ مي توانيد اولين آثار تاريكي را در لبه هاي ماه مشاهده كنيد، گرفت ادامه خواهد داشت تا در ساعت ۲۱:۲۲ به اوج خود خواهد رسيد. پس از آن به آرامي از سايه زمين خارج مي شود و ساعت ۲۶:۰۰ جمعه ، ۱۷ شهريور به طور كامل از نيم سايه هم خارج خواهد شد.

نقاشي ها شنيده مي شوند
تابلوي جيغ اثر: ادوارد مونش
015690.jpg
گروه علمي فرهنگي- همه ما هنر و موسيقي را به هم ربط مي دهيم، اما فقط تعداد بسيار كمي بر اين موضوع كه حس ها در مغز به يكديگر مرتبطند، واقف هستيم.
دانشمندان علوم اعصاب دانشگاه كالج لندن در گفت وگويي اعلام كردند كه حس بينايي و شنوايي به طور ناگسستني در مغز هر انساني به هم مرتبط هستند.
نتايج تحقيقات نشان مي دهد كه همه ما ترجيح مي دهيم تصوير و صدا با هم آميخته باشند تا هر كدام را به صورت جدا ببينيم.
«جامي وارد» در سخناني در نشست مغز زيبا عنوان كرد: كاندينسكي مي خواست هنرهاي تجسمي را بيشتر شبيه موسيقي، انتزاعي تر كند. او همچنين آرزو مي كرد كه نقاشي هايش از طريق مخاطبانش شنيده شوند. هم اكنون كه به ارتباطي قوي در ميان بينايي و شنوايي دست يافتيم، اين موضوع دست يافتني تر به نظر مي رسد. گرچه اطلاعات مختلف از جهان را از طريق ارگان هاي مختلف حسي خود دريافت مي كنيم، اما هنگامي كه در ذهن قرار مي گيرند، به طور غيرتصادفي به يكديگر وابسته هستند و تركيب بينايي و شنوايي نسبت به ديگر احساس ها، با يكديگر بهتر همراه مي شوند.
در بخشي از آزمايش هاي دكتر وارد از شش نفر كه سينستزيا (حس آميزي) داشتند، درخواست شد تا تجربه هاي بينايي خود را از موسيقي پخش شده توسط اركستر جديد لندن بكشند. از شش نفر ديگر كه اين ويژگي را نداشتند هم درخواست شد تا همين كار را انجام دهند. فيلم انيميشن كه تركيبي از موسيقي و تصوير بود توسط سام مور، انيماتوري از دانشگاه ولورهامپتون تهيه شده بود ، در موزه  علم لندن در جمع عمومي به نمايش گذاشته شد. صدها عكس براي بيش از ۲۰۰ نفر نمايش داده شد، از اين مردم خواسته شده بود تا تصوير را كه مربوط به هر بخشي از موسيقي است به يكديگر مرتبط كنند. اين تصاوير، با تصاويري كه افراد  «حس آميز» مشخص كرده بودند برابر بود. اين موضوع نشان داد كه كساني كه سينستزيا ندارند هم مي توانند با تكيه بر ارتباط بينايي و شنوايي خود تصوير صحيح را انتخاب كنند.
دكتر وارد تاكيد كرد:  گرچه افراد حس آميز به طور واقعي قادر هستند كه آثار كاندينسكي را بشنوند، در بقيه انسان ها از تركيب حس ها برخوردار نيستند، اما اين تحقيق نشان داد كه در همه ما بين بينايي و شنوايي رابطه اي وجود دارد، حتي اگر خودمان اين موضوع را متوجه نشويم. در مرحله  ديگر اين تحقيقات قرار است تا از اسكن هاي مغز براي پي بردن به چگونگي رابطه  بينايي و شنوايي استفاده شود.

روبات عليه تروريسم
015636.jpg
گروه علمي فرهنگي- آكادمي علوم چين اعلام كرد كه روباتي براي مبارزه با تروريسم ساخته شده است كه كارايي بالا براي مقابله با اين پديده دارد.
به گزارش ايرنا، اين وسيله جديد در نمايشگاه تجارت و سرمايه گذاري كه به تازگي در شهر چانگ چون در استان جي لين در شمال شرق چين برگزار شد، به نمايش درآمد. بنا به گزارش آكادمي علوم چين، اين روبات ۲۰۰ كيلوگرم وزن دارد و براي رديابي و خنثي كردن بمب بسيار كارآمد است.
«باي خاي چينگ» محقق آكادمي علوم اجتماعي چين، گفت كه اين روبات از نسل پيشرفته روبات هاست و با هدف مبارزه با تروريسم ساخته شده است. وي گفت كه  اين دستگاه مي تواند آزادانه به اطراف حركت كرده و روي سطوح ناهموار متحرك باشد.

چين ماهواره جديد مخابراتي پرتاب مي كند
ايرنا: چين ماه آينده ميلادي يك ماهواره جديد براي پخش برنامه هاي تلويزيوني و ارتباطات مخابراتي به فضا پرتاب خواهد كرد.
به گزارش اداره فضانوردي ملي چين، ماهواره شين نو-۲آزمايش هاي لازم را پشت سرگذاشته و كميسيون علوم و فنون و صنايع دفاعي چين با پرتاب آن در ماه اكتبر موافقت كرده است. اين ماهواره با يك راكت حامل « لانگ مارچ ۳بي» ساخت چين پرتاب خواهد شد.
«شين نو -۲» اولين ماهواره مخابراتي با ظرفيت بالاي چين است كه براي انجام ماموريت چند منظوره ارتباطاتي پرتاب مي گردد. چين براي ساخت اين ماهواره  شش سال زمان صرف كرده  است و ساخت آن را پيشرفتي در توليد نسل جديد ماهواره هاي مخابراتي مي داند.
چين براي نخستين بار در سال ۱۹۸۵ميلادي موفق شد با ساخت ماهواره، وارد بازار ماهواره هاي بين المللي شود و در سال ۱۹۹۱ميلادي با موفقيت ماهواره « آسيا ست۱» ساخت آمريكا را به فضا پرتاب كرد. سرمايه گذاري سالانه چين براي برنامه هاي فضايي حدود ۵۰۰ ميليون دلار است.

ديسكهاي بلو-ري با گنجايش ۲۰۰گيگابايت
015642.jpg
ايرنا:تي دي كي نمونه هاي اوليه از ديسكهاي ۲۰۰ گيگابايتي با فرمت جديد بلو-ري توليد كرده است.
به گزارش «پي سي مگزين»، اين ديسكها شش لايه مختلف دارند كه در هر لايه ۶/۳۳گيگابايت اطلاعات ذخيره مي شود. «دي وي دي»هاي فعلي كه چندين سال است به شكل استاندارد مورد استفاده قرار مي گيرند در نوع تك لايه اي خود داراي گنجايش حدود چهار گيگابايت و در نوع دو لايه اي داراي گنجايش تقريبي ۹گيگابايت هستند.
فرمت جديد دي وي دي «بلو-ري» ((Blu-Ray كه در اصل توسط سوني ابداع شده، هم اكنون با فرمت جديد ديگري موسوم به «اچ دي-دي وي دي» (HD-DVD) كه توسط توشيبا معرفي شده به عنوان جايگزين دي وي دي هاي فعلي، رقابت مي كند.
دي وي دي هاي «بلو-ري» به صورت استاندارد در نوع تك لايه اي خود داراي گنجايش ۵۰گيگابايت هستند كه شركت «تي دي كي» هم اكنون از ساخت نمونه آزمايشي شش لايه اي اين ديسكهاي جديد با گنجايش ۲۰۰گيگابايت خبر داده است.
ديسكهاي فرمت رقيب ديگر يعني فرمت «اچ دي-دي وي دي» به صورت استاندارد در نوع تك لايه اي داراي گنجايش ۳۰ گيگابايت هستند كه «توشيبا» چندي پيش از ساخت نمونه دولايه اي همين ديسكها با گنجايش ۴۵گيگابايت خبر داده بود.
ظاهر هر دو فرمت«دي وي دي» جديد مشابه «دي وي دي»هاي فعلي است با اين تفاوت كه گنجايش بالاي اين ديسكها امكان ذخيره حجم بسيار بيشتر اطلاعات را فراهم كرده و به همين دليل فيلمهاي ضبط شده روي دو فرمت جديد دي وي دي داراي كيفيت صدا و تصوير بسيار بالاتري خواهند بود.
البته ديسك هاي «دي وي دي» جديد تنها براي ضبط فيلم مورد استفاده قرار نخواهند گرفت و اطلاعات، موسيقي و حتي بازي هاي رايانه اي نيز در آنها ذخيره مي شود.
در حال حاضر براي هر دوي اين فرمت هاي پيشنهادي، دستگاه هاي پخش و ضبط به بازار عرضه شده است و برخي لپ تاپهاي جديد نيز به درايو سازگار با يكي از اين دو فرمت دي وي دي مجهزند و جديدترين فيلمهاي سينمايي، بسته به استوديوي فيلمسازي سازنده فيلم، روي يكي از اين دو فرمت عرضه مي شوند. ديسك هاي خام هر دو فرمت جديد دي وي دي نيز كم كم در حال ورود به بازار است.
شركت تي دي كي هم اكنون فروش نمونه هاي ۵۰ گيگابايتي از دي وي دي هاي خام «بلو-ري» را در اروپا آغاز كرده است. اين شركت دي وي دي هاي خام «بلو-ري» ۵۰ گيگابايتي با قابليت يك بار ضبط اطلاعات را به قيمت ۹/۴۴دلار و دي وي دي هاي خام »بلو-ري« با گنجايش ۵۰گيگابايت و با قابليت چندين بار ضبط و پاك كردن اطلاعات را به قيمت ۷۵/۵۷دلار به فروش مي رساند.
شركت «تي دي كي»هنوز زمان فروش دي وي دي هاي «بلو-ري» ۲۰۰گيگابايتي و همچنين قيمت اين ديسك هاي پرظرفيت را اعلام نكرده است.

فرهنگي
كتابخانه ديجيتالي علوم اسلامي
ايسنا- كتابخانه ديجيتالي علوم اسلامي  اواخر سال ۸۶ به بهر ه برداري مي رسد.
محمد هادي يعقوب نژاد ،مدير مركز اطلاعات و مدارك اسلامي گفت: كاربرد اين كتابخانه به دو مرحله ثبت اطلاعات كتاب شناختي و نمايه كردن متن ها تقسيم شده است كه هم اكنون در مرحله اول قرار داريم كه در اين مرحله تاكنون فايل هاي الكترونيكي ۲۰هزار جلد كتاب تهيه و فراهم شده است. در اين كتابخانه خدمات كتابخانه سنتي شامل امانتداري كتاب، جست وجوي كتاب از طريق برگردان و مرور فايل هاي مكتوب به صورت الكترونيكي ارائه مي شود؛ در واقع مراجعه كننده  از طريق فضاي مجازي الكترونيكي مي تواند كتاب مورد نظر خود را جست وجو كرده و حتي آن را به امانت بگيرد.
مدير مركز اطلاعات و مدارك اسلامي هدف از تاسيس اين كتابخانه را تسلط برداشته هاي موجود در زمينه علوم و مباحث اسلامي  دانست و گفت: با راه اندازي اين كتابخانه مي توانيم به موضوعات موجود در علوم و مباحث اسلامي دست يابيم و با استفاده از سرعت و دقت و قابليت هايي كه ابزارهاي رايانه اي در اختيار ما قرار مي دهند، بتوانيم از محتواي اطلاعات خود آگاه شويم. وي در ادامه نقش اصطلاح نامه را در كتابخانه هاي ديجيتالي حائز اهميت دانست و ياد آور شد: اصطلاح نامه ها فقط به عنوان ابزار ذخيره اطلاعات به شمار نمي آيند، بلكه يكي از مهم ترين عوامل بازيابي درست و دقيق اطلاعات هستند.
او با اعلام اين مطلب كه دسترسي به كتاب هاي مورد نياز براي راه اندازي اين كتابخانه به دور از مشكلات است، گفت: خوشبختانه به دليل آن كه دفتر تبليغات اسلامي  داراي كتابخانه ها و پژوهشكده هاي متعددي است، لذا دسترسي ما به منابع دشوار نيست و در اين مورد محدوديت نداريم. وي در ادامه فقدان نرم افزار را يكي از مشكلات عمده كتابخانه هاي ديجيتالي برشمرد و بيان داشت: متاسفانه بسياري از مراكز علمي  كه مدعي كتابخانه ديجيتالي هستند، فاقد نرم افزارند و اين امر موجب شده تا در مرحله تاسيس اين كتابخانه نتوانيم از نرم افزاري كه بتواند يك كتابخانه ديجيتالي را پشتيباني كند بهره مند شويم. طبق گفته يعقوب نژاد، اين سايت مشتمل برگزينه هايي چون اصطلاح نامه علوم اسلامي ، فرهنگنامه علوم اسلامي  و كتابخانه ديجيتالي علوم اسلامي  است.
دستاوردهاي آموزش الكترونيكي در نمايشگاه بين المللي
015735.jpg
گروه علمي فرهنگي- مركز گسترش فناوري اطلاعات (مگفا) با ارائه محصولات آموزش الكترونيكي، در اولين نمايشگاه بين المللي دانشگاه ها، مراكز و تجهيزات آموزشي( PETEX ۲۰۰۶) در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي برپا مي شود، حضور دارد.
به گزارش همشهري، برگزاري نمايشگاه هاي تخصصي در حوزه آموزش مي تواند ضمن فراهم آوردن محيطي براي عرضه توانمندي هاي شركت ها و موسسات داخلي، زمينه ارتقاء سطح تعاملات بين المللي ميان دانشگاه ها و مراكز آموزشي داخلي و خارجي را فراهم كرده و با ايجاد هم افزايي ميان آنها، توان علمي و اجرايي اين مراكز را ارتقاء بخشد.
رويكرد نوين آموزش الكترونيكي، همانند ديگر فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطاتي، انقلابي در زمينه يادگيري و آموزش ايجاد كرده است. مگفا نيز به منظور ارائه خدمات آموزشي تخصصي- كاربردي به كارشناسان و مديران سازمان ها و وزارت خانه هاي كشور اقدام به تدوين، توليد و ارائه محصولات آموزشي گوناگون و دوره هاي آموزشي ضمن خدمت جهت ارتقاي توانمندي و كارايي كاركنان سازمان ها كرده است.
فعاليت هاي آموزش الكترونيكي مگفا در زمينه هاي تدوين سيستم مديريت آموزش (LMS) طراحي و تدوين بسته هاي آموزش الكترونيكي با قابليت ارائه در LMSها و به روزآوري دوره ها، ارائه خدمات و پشتيباني فني- اداري دوره ها به كاربران، با تكيه بر سيستم مديريت آموزش الكترونيكي مگفا(ViraCT) متمركز شده است. سيستم مديريت آموزش الكترونيكي مگفا (ViraCT) امكان استفاده از دوره هاي الكترونيكي را از طريق اينترنت و يا اينترانت سازمان ها در سراسر كشور امكان پذير مي سازد. سيستم مديريت آموزش الكترونيكي com .ViraCTبرگرفته از يك سيستم Open Source و بومي سازي شده توسط شركت مگفا مي باشد و امكان ارائه دوره هاي الكترونيكي با استاندارد SCORM را فراهم مي سازد.
سيستم مديريت آموزش الكترونيكي net. ViraCT بطور كامل در شركت مگفا طراحي و راه اندازي شده و تمامي دوره هاي تخصصي- كاربردي مگفا با استاندارد جهاني بر روي اين سيستم به كاربران ارائه مي شود.
علاقه مندان به آشنايي با توانمندي هاي مگفا در امر آموزش الكترونيكي، مي توانند از غرفه ۷۵ در سالن ،۳۸ اولين نمايشگاه بين المللي دانشگاه ها، مراكز و تجهيزات آموزشي PETEX ۲۰۰۶) ) ديدن كنند. اين نمايشگاه تا شنبه به كار خود ادامه مي دهد.
همايش چشم انداز صنعت IDC در ايران
015687.jpg
گروه علمي فرهنگي- همايش تخصصي چشم انداز صنعت IDC در ايران، پايان شهريورماه جاري برگزار خواهد شد.
به گزارش همشهري، نخستين همايش تخصصي بررسي نقش IDC (مراكز داده  اينترنتي) در ايران با توجه به نقش ويژه  مراكز داده (ديتاسنتر) در توسعه پايگاه هاي اينترنتي و لزوم راه اندازي و گسترش ديتاسنترهاي ايراني، به منظور تامين پايگاه هاي امن، مطمئن و سريع براي سايت هاي داخلي، توسط ماهنامه دنياي كامپيوتر و ارتباطات و با حمايت دبيرخانه  شوراي عالي فن آوري اطلاعات كشور، برگزار خواهد شد.
بر اساس اين گزارش، در همايش يادشده علاوه بر معرفي و بررسي مراكز داده  اينترنتي و نقش آن ها در توسعه  فن آوري اطلاعات در ايران، مشكلات موجود بر سر راه شركت هاي بخش خصوصي فعال در اين زمينه، با حضور مديران بخش خصوصي، كارشناسان و مديران بخش دولتي وزارت ارتباطات و فن آوري اطلاعات، طرح شده و مورد نقد قرار مي گيرد.

علمي فرهنگي
اعضاي هيأت انتخاب نخستين جشنواره رسانه اي گردشگري مشخص شدند
گروه علمي فرهنگي- اعضاي هيأت انتخاب نخستين جشنواره رسانه اي گردشگري مشخص شدند.
به گزارش روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، در نشست كميته هاي تخصصي شوراي رسانه، چگونگي فرآيند ارزيابي و داوري آثار جشنواره مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
در اين نشست كه با حضور محمدرضا مهرانديش- دبير شوراي رسانه- و اعضاي كميته هاي تخصصي شوراي رسانه برگزار شد، پيشنهاد دومرحله اي شدن فرآيند داوري جشنواره رسانه اي گردشگري مطرح شد و مورد تصويب قرار گرفت.
در نشست كميته هاي تخصصي شوراي رسانه، مهرانديش با اشاره به سياست كلان سازماني مبني بر تعامل پايدار با رسانه ها گفت: مشايي بارها با مديريت حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري با كمك رسانه ها تأكيد كرده است و تشكيل شوراي رسانه  و كميته هاي تخصصي اين شورا با حضور نمايندگان خبرگزاري، روزنامه ها و نشريات تخصصي ميراث فرهنگي و گردشگري نيز در همين راستا بوده است.
به گزارش همشهري، جشنواره رسانه اي گردشگري با شركت ۱۱۰۰ اثر مكتوب و توليدات شنيداري، شهريور امسال برگزار خواهد شد. بنا به درخواست خبرنگاران، مهلت ارسال آثار تا ۱۵شهريور تمديد شده بود و از ۱۶شهريور نيز كار ارزيابي، انتخاب اوليه و داوري آثار آغاز مي شود و مراسم اختتاميه و معرفي برگزيدگان، ۲۸شهريور- در آستانه روز جهانگردي و هفته گردشگري- برگزار خواهد شد. در ادامه اين نشست اعضاي هيأت انتخاب آثار نخستين جشنواره رسانه اي گردشگري مشخص شدند.
رئيس صندوق رفاه دانشجويان:
اعتبار وام شهريه دانشجويان به صندوق رفاه ابلاغ شد
015699.jpg
فارس: رئيس صندوق رفاه دانشجويان از ابلاغ اعتبار ۵۸ ميليارد توماني وام شهريه دانشجويان خبر داد.
مهرداد فولادي نژاد با اشاره به اينكه در سال جاري ميزان وام شهريه دانشجويان از ۶۰ ميليارد تومان به ۱۲۰ ميليارد تومان افزايش يافته است، افزود: در حال حاضر اعتبار وام شهريه دانشجويان در حد ابلاغ است و تا رسيدن اين اعتبار به خزانه مدتي زمان مي برد.
وي با بيان اينكه وام شهريه دانشجويان تا مهرماه پرداخت مي شود، گفت: سازمان مديريت و برنامه ريزي سهم وزارت علوم، تحقيقات و فناوري را از وام هاي دانشجويي ۵۸ميليارد تومان، وزارت بهداشت ۲ ميليارد تومان و دانشگاه آزاد را ۶۰ ميليارد تومان تعيين كرده است.
رئيس صندوق رفاه دانشجويان اظهار كرد: ميزان وام هاي دانشجويي اختصاص يافته به وزارت علوم با آمار سالهاي قبل درنظر گرفته شده است، در حالي كه در سال جاري آمار دانشجويان ۲۵ درصد افزايش مي يابد كه اين افزايش در ميزان اعتبار وام لحاظ نشده است.
وزير بهداشت خبر داد:
بيشترين رشد مقالات در ايران
015684.jpg
ايسنا - وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت:  ايران نسبت به ساير كشورها در سال ۲۰۰۵بيشترين رشد مقالات را داشته است.
دكتر كامران باقري لنكراني در مراسم اختتاميه بيست و پنجمين دوره آزمون گواهينامه تخصصي، پنجاه و سومين دوره آزمون دانشنامه تخصصي و بيستمين دوره آزمون دانشنامه فوق تخصصي، با بيان اينكه نتايج آزمون نشان دهنده اين است كه آزمون به سمت استانداردتري پيش  مي رود، گفت:  در آزمون اين دوره روش شفاهي OSCE در همه رشته ها اجرا و منجر به رفع مشكلات شد، بنابراين اگر همه با هم كمك كنيم اين آزمون ملي را روز به روز اعتباربخش تر خواهيم كرد.
وي با بيان اينكه با برگزاري اين آزمون استاندارد جلوي خيلي از كارهاي زائد گرفته مي شود، خاطرنشان كرد: پذيرفته شدگان اين آزمون از توانمندي هاي بالايي برخوردارند به نحوي كه درصدد حذف ارزيابي هاي بعدي براي اين افراد هستيم.
دكتر لنكراني در ادامه افزود: امروز شاهد ارتقاي مدار علمي گروه پزشكي هستيم و با توجه به اينكه زماني مصرف كننده بوده ايم، ولي در حال حاضر به مرحله اي رسيديم كه حرفي براي گفتن داريم و اين افتخاري است كه دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور پيشتاز آن بوده اند.
وي با بيان اينكه كشور ايران نسبت به ساير كشورها در سال ۲۰۰۵ بيشترين رشد مقالات را داشته است، گفت: در اين راستا دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور نسبت به ساير علوم پيشتاز بوده اند. فارغ التحصيلان اين آزمون به عنوان اعضاي هيات علمي به مجموعه محققان افزوده مي شوند و ما وظيفه داريم كه از رتبه هاي ممتاز اين آزمونها براي پيوستن به اين مجموعه حمايت كنيم.
معاون دانشجويي وزارت علوم اعلام كرد:
ارائه لايحه سرپرستي دانشجويان خارج از كشور به مجلس
015639.jpg
فارس: معاون دانشجويي وزارت علوم از ارائه لايحه سرپرستي دانشجويان ايراني خارج از كشور به مجلس خبر داد.
محمود ملاباشي با اشاره به اينكه بر اساس اين لايحه در كشورهايي كه زير هزار نفر دانشجوي ايراني وجود دارد رايزن فرهنگي سفارت ايران در آن كشور سرپرستي دانشجويان ايراني را برعهده مي گيرد، گفت: در كشورهايي كه تا ۵هزار نفر دانشجوي ايراني در آنجا تحصيل مي كنند يك استاد دانشگاه براي سرپرستي دانشجويان ايراني اعزام مي شود. همچنين بر اساس لايحه سرپرستي دانشجويان خارج در كشورهايي كه بيش از ۵ هزار دانشجو در آنجا تحصيل مي كنند ضمن اعزام استادي به منظور سرپرستي دانشجويان ايراني دستياراني نيز براي همكاري با وي اعزام مي شوند.
معاون دانشجويي وزارت علوم با بيان اينكه اساتيد اعزام شده براي سرپرستي دانشجويان ايراني رايزنهاي علمي هستند، اظهار كرد: در حال حاضر ايران ۷ رايزن علمي در كشورهاي ديگر دارد كه اين آمار تا پايان سال به ۱۰ رايزن علمي مي رسد.
توسط ستاد پاسخگويي به شبهات ديني
كتاب و نرم افزارهاي پرسش و پاسخ به مراكز پاسخگويي ارسال مي شود
گروه علمي فرهنگي- تقويت و تكميل منابع مراكز پاسخگويي ديني سراسر كشور از اهداف مهم ستاد پاسخگويي ديني براي ارسال كتاب و نرم افزارهاي پرسش و پاسخ اعلام شده است.
به گزارش مهر، قائم مقام دبير ستاد پاسخگويي ديني با اعلام اين خبر گفت: در ادامه سياست حمايت هاي فرهنگي ستاد پاسخگويي ديني از مراكز پاسخگويي سراسر كشور، شماري از محصولات فرهنگي مراكز تهيه و براي استفاده محققان و پاسخگويان ارسال شده است.
حجت الاسلام سعيد روستاآزاد گفت: شماري از كتب پرسش و پاسخ هاي ديني كه در سال جاري چاپ و منتشر شده، تهيه شده است كه از آن ميان مي توان به كتاب هايي چون توصيه ها، پرسش ها و پاسخ ها، نگاه و پوشش از آثار نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه ها، دانش و مهر، علوم مهر از آثار مركز تحقيقات المهدي(عج) قرآن كريم، پاسخ به پرسش ها و شبهات از آثار مركز تحقيقات سپاه، ولايت فقيه- جوانان و پرسش و پاسخ ها، چگونه دعاهايمان مستجاب مي شود، جوانان- پرسش ها و پاسخ ها (جلد ۱ و ۲) و نيز لوح فشرده پرسمان(۲) حاوي ۱۴هزار پرسش و پاسخ دانشجويي ديني اشاره كرد.
روستاآزاد ضمن اعلام آمادگي ستاد مبني برحمايت و همكاري در جهت چاپ و نشر آثار پاسخگويي به ويژه آثار مرتبط با شخصيت گرامي رسول اعظم(ص) گفت: اميدواريم با تلاش همه محققان و مراكز پاسخگويي ديني، گامي بلند و پرثمر براي هر چه روشن ترشدن چهره تابناك و زواياي پنهان و آشكار آن نبي مكرم برداشته شود.

نسخه تقريبا كامل شده ويندوز ويستا
015696.jpg
گروه علمي فرهنگي- مايكروسافت سرانجام نسخه آزمايشي تقريبا كامل شده سيستم عامل جديد ويندوز ويستا را با نام ويستا ريليز كنديديت ۱يا ويستا آر.سي منتشر كرد.
به گزارش پي سي ورلد، مايكروسافت اعلام كرد اين نگارش ويندوز ويستا تقريبا تكميل است و تنها براي شناسايي ايرادهاي برنامه نويسي احتمالي منتشر شده است. انتشار ويستا آر.سي ۱نشان مي دهد كه مايكروسافت احتمالا از زمان بندي اعلام شده براي عرضه نگارش نهايي ويندوز ويستا در ماه نوامبر عقب نخواهد افتاد. جيم آلچين يكي از مديران بلندپايه مايكروسافت در وب لاگ خود اعلام كرده ويستا آر.سي ۱براي آزمايش در اختيار ۲۰هزار كاربر عضو برنامه آزمايش نرم افزارهاي جديد مايكروسافت قرار گرفته و در روزهاي آينده براي آزمايش بيشتر در اختيار ۵۰۰هزار نفر از كارشناسان رايانه اي و برنامه نويسان همكاري كننده با اين شركت، قرار خواهد گرفت. در نسخه جديد بسياري ايرادهاي مشاهده شده در نسخه هاي آزمايشي قبلي ويندوز ويستا برطرف شده و كارايي كلي آن افزايش يافته است، اما روند عيب يابي و بهبود اين سيستم عامل تا زمان عرضه نسخه نهايي آن همچنان ادامه خواهد يافت.
مايكروسافت در ماه مه گذشته يك نسخه آزمايشي(بتا) ويندوز ويستا را براي دانلود عمومي منتشر كرده بود كه از آن تاريخ حدود ۵/۱ميليون نفر آن نسخه از ويستا را دانلود كرده اند. مايكروسافت اعلام كرده است نسخه جديد ويستا آر.سي ۱در مقايسه با نسخه آزمايشي كه در ماه مه براي عموم منتشر شده بود بسيار كامل تر و كم ايرادتر است.

مقاومت باكتري ها در برابر تابش هاي راديواكتيو
015645.jpg
گروه علمي فرهنگي- برخي ميكروب ها قادرند در برابر تابش هاي راديواكتيو و محيط هاي سمي از خود مقاومت نشان دهند.
به گزارش ستاد ويژه توسعه فناو ري نانو، اين ميكروب ها با توسعه مكانيسم هاي مقاوم سازي در برابر سم، مي توانند بدون آسيب ديدن در اين محيط ها مقاومت داشته باشند. اين دسته از مكانيسم ها نه فقط به دليل اهميت آنها براي دانشمندان جهت فعاليت هاي درماني، بلكه به خاطر كاربردهاي آنها در زيست فن آوري مورد توجه قرار گرفته اند.
دانشمندان آلماني نانوذرات منظم و پايدار پالاديم (Pd) تهيه كردند كه حاصل فعاليت هاي يك باكتري در پسماندهاي آلوده به اورانيوم جهت زنده ماندن است. اين ذرات باعث بهبود فعاليت هاي كاتاليستي و برخي ديگر از خواص فيزيكي شده اند و مي توان از آنها در نانوكاتاليست ها و نانوحسگرها استفاده كرد.
در سال ،۱۹۹۷ يك تيم زيست شناسي از موسسه راديوشيمي (FZR) در شهر Dresden آلمان موفق به كشف ميكروبي به نام Bacillus Sphaericus JG-A12 در پسماندهاي يك محل استخراج اورانيوم شدند.
JG-A12 ظرفيت اتصال به مقدار زيادي فلز را دارد. همين خاصيت باعث شده كه اين ميكروب داراي عامل محافظ در برابر پرتوهاي راديو هسته اي و همچنين فلزات سنگين است.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |