پنجشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۹ - Sep 7, 2006
ايران ۲ - سوريه صفر
گام بلند ايران براي صعود
گروه ورزشي - تيم ملي فوتبال ايران با پيروزي دو بر صفر مقابل سوريه گام بلندي را براي صعود به مرحله نهايي برداشت.
تيم ملي ايران پس از تساوي يك بر يك در بازي رفت مقابل سوريه در تهران براي جبران آن نتيجه با تمام قوا به ميدان رفت.ايران با حملات گسترده در همان نيمه اول موفق شد دروازه سوريه را در دقيقه ۲۶ باز كند. ارسال توپ مهدوي كيا با ضربه سر محمد نصرتي مدافع پيشتاخته ايران به گل اول تبديل شد. در اين نيمه به دنبال مصدوميت فكري، اميرحسين صادقي جانشين اين بازيكن در زمين شد.
در نيمه دوم اين بازي نيز برتري از آن تيم ملي ايران بود و در دقيقه ۵۶ ضربه كرنر مهدوي كيا با ضربه سر جواد نكونام به گل دوم تبديل شد. با حضور فرهاد مجيدي به جاي وحيد هاشميان دومين تعويض ايران نيز انجام شد. در دقيقه ۸۷ با اخراج علي دياب، سوريه با ۱۰ بازيكن بازي را دنبال كرد، البته در دقيقه ۸۹ نيز اميرحسين صادقي به دنبال خطا روي بازيكنان سوريه از زمين اخراج شد. با اين پيروزي شانس صعود ايران به مرحله نهايي تا حد زيادي افزايش يافت.

ششمين سال آغاز ليگ حرفه اي فوتبال
هواي تازه ليگ برتر
استقلال و پرسپوليس ،بازي زير نورافكن  هاي خاموش
عكس : مجتبي جانبخش
برخورد استقلال با ذوب آهن همواره ديدني بوده است . با وجود تغييرات در هردو تيم منصوريان و رجب زاده همچنان به عنوان دو بازيكن با تجربه نقش كليدي در تيم هاي خود دارند.
015771.jpg
گروه ورزشي حسن حيدري: فصل جديد رقابت هاي ليگ برتر به دليل درگير بودن تيم ملي با رقابت هاي مقدماتي جام ملت هاي آسيا با تأخير يك ماهه برگزار مي شود. ليگ حرفه اي ايران عليرغم گذشت چند سال از عمر آن هنوز با مشكلات زيادي روبه رو است. مشكلات مالي، نبودزمين قابل استفاده در شهرستان ها و حرفه  اي نبودن بيشتر باشگاه هاي كشور ازجمله اين معضلات است.
دو تيم استقلال و پرسپوليس كه نماد اصلي فوتبال كشور هستند درحالي كه تنها 2 روز به آغاز بازي ها باقي مانده است در بيشتر سطوح با مشكل روبه رو هستند. پرسپوليس با خيل عظيم طلبكاران مواجه است و از سوي آنها تهديد به محروميت مي شود و از سوي ديگر در استقلال جنگ مديريت همچنان ادامه دارد و هر روز يك نام جديد براي مديريت اين تيم اعلام مي شود.
به هر حال اميدواريم با مرتفع شدن اين مشكلات ليگ حرفه اي راه درست خود را پيدا كند.
تيم فوتبال استقلال قهرمان دوره قبل اين بازي ها در اولين گام به مصاف ذوب آهن مي رود. استقلال در اين فصل در پاسخ به جدايي نيكبخت، انصاريان و عليزاده را به تركيب خود اضافه كرد تا به نوعي دل هواداران خود را به دست آورد. استقلال بعد از انتخاب قلعه نويي به عنوان سرمربي تيم ملي سكان رهبري را به صمد مرفاوي سپرد تا مردي از همين خانواده در رأس امور قرار گيرد.
اين تيم براي حضوري موفق در رقابت هاي ليگ برتر اردوي يك هفته اي را نيز در تركيه پشت سر گذاشته است.از سوي ديگر ذوب آهن بدون كمترين تغييري در اين فصل پا به اين بازي ها مي گذارد. اين تيم در آخرين بازي تداركاتي اش در تهران موفق شد باتك گل علي آذري پرسپوليس را مغلوب كند. آذري به عنوان هافبك جنگنده و گلزن ذوب آهن در اين بازي حرف اول را مي زند.
پرسپوليس فيناليست جام حذفي نيز در هفته اول رقابت هاي ليگ برتر بازي دشواري را در مشهد مقابل ابومسلم خواهد داشت. شايد حضور نيكبخت بازيكن استقلال در اين تيم مهم ترين حادثه فصل نقل و انتقالات باشد. البته هرچه پرسپوليس در جذب بازيكن و مربي به خوبي عمل كرده است اما مديران اين باشگاه هنوز درگير مسائل حاشيه اي هستند كه از سوي بازيكنان جدا شده اين تيم براي پرسپوليس به وجود آمده است كه آخرين آن توقيف اموال باشگاه است.
ابومسلم در اين بازي بيشتر متكي به حركت هاي آندرانيك تيموريان هافبك تكنيكي اش است.
پاس با مربي جديد خود مجيد جلالي كه براي اولين بار اين تيم را به مقام قهرماني رساند بار ديگر به توافق رسيده و اكنون مي خواهد بعد از يك فصل ناكامي به مدعيان بپيوندد. پاس در بازي اول خود با تيم تازه وارد مس كرمان ديدار مي كند.در شيراز، برق شيراز كه براي پيشرفت خود به ذوالفقارنسب روي آورده است با تيم راه آهن ديدار مي كند. حضور عباس رضوي مربي راه آهن و طرح هاي تازه او جذابيت اين بازي را چندبرابر خواهد كرد.سايپا نيز با تحولات گسترده در تمامي سطوح ازجمله حضور علي دايي در اين تيم به مصاف فجر سپاسي خواهد رفت. ورنرلورنت سرمربي سابق مونيخ 1860 در جست وجوي كسب اعتبار در اين تيم تهراني است.
در اصفهان ،سپاهان ديگر مدعي فتح جام حذفي ميزبان ملوان بندر انزلي است. سپاهان نيز در اين فصل مثل بيشتر تيمها به لوكابوناچيچ روي آورده است تا بتواند بدون حاشيه و با درايت علمي اين مربي به سوي جام ششم يورش ببرد.در پيكان شهر پيكان دومين تيمي كه به تازگي به ليگ حرفه اي رسيده ميزبان فولاد خوزستان است. پيكان با مجموعه اي از بازيكنان جوان و بي ادعاي خود قصد دارد تا خاطرات سال هاي گذشته را در اذهان تداعي كند. در اهواز نيز اين هفته شاهد برخورد استاد و شاگرد خواهيم بود. فرهاد كاظمي كه روزگاري در بهمن دستيار كريمي بود اين بار به عنوان سرمربي صباباتري بايد به مصاف استقلال اهوازي برود كه كريمي رهبري آن را برعهده دارد.اين بازي به واسطه ناآماده بودن ورزشگاه تختي اهواز در مكان ديگري برگزار مي شود.
برنامه هفته اول (شنبه 18 شهريور ماه)
ساعت 30/15، ابومسلم پرسپوليس (مشهد)
ساعت 30/15، سايپا فجر سپاسي (كرج)
ساعت 30/15، سپاهان ملوان (اصفهان)
ساعت 30/15، پيكان فولاد (پيكان شهر)
ساعت 40/17، استقلال اهواز صباباتري
ساعت 45/16، برق شيراز راه آهن (شيراز)
ساعت 40/17، پاس مس كرمان (تهران)
ساعت 40/17، استقلال تهران ذوب آهن اصفهان (تهران).

ركورد تازه 1500 متر براي بانوي دونده ايراني
گروه ورزشي 45 دونده زن در سومين مرحله مسابقات دو و ميداني جايزه بزرگ بانوان در 5 رشته 100 متر، 400 متر، 1500 متر، پرتاب ديسك و پرش طول شركت كردند و طي آن ليلا ابراهيمي ركورد 1500 متر ايران را براي سومين بار بهبود بخشيد.ليلا ابراهيمي در ماده 1500 متر با ثبت زمان 4 دقيقه و 39 ثانيه و 35 صدم ثانيه به ميزان 45 صدم ثانيه ركورد ملي را كه در اختيار خودش بود، شكست. وي تاكنون در مجموع در طول 2 سال گذشته در ماده هاي مختلف ركوردها را بهبود بخشيده است. در رشته 100 متر مريم طوسي، در 400 متر زهره فرجام در مكانهاي نخست قرار گرفتند. در پرتاب ديسك هم نازنين قاسمي قهرمان شده و در پرش طول مهسا معتمدي اول شد.

سرمربي تيم كشتي آزاد جوانان:
كشتي جوانان نيازمند سازماندهي است
015756.jpg
گروه ورزشي محمود معزي پور سرمربي تيم كشتي آزاد جوانان با اظهار رضايت از عملكرد كشتي گيران جوان ايران در رقابت هاي جهاني گواتمالا مي گويد: اگر مي خواهيم به سكوهاي بالاتر در كشتي جهان چشم داشته باشيم به يك سازماندهي درمورد نوجوانان و جوانان نياز داريم. جوانان ما در سن 19 يا 20 سالگي هستند و كسي كه در اين رده قهرمان مي شود ممكن است در بزرگسالان يكي دو سال پشت خط بماند و عمر كشتي اش هدر رود كه با برنامه بايد اين موضوع را برطرف كنيم.وي تصريح كرد: در كسب نايب قهرماني همه زحمت كشيدند، چه آن كسي كه امتياز نگرفت و چه كسي كه قهرمان شد، ما تيم هستيم و اين تيم بود كه نايب قهرمان شد. همچنين از تمام افرادي كه براي تدارك تيم زحمت كشيدند تشكر مي كنم و آنها را در اين عنوان شريك مي دانم.سرمربي تيم ملي جوانان در مقايسه تيم ايران و روسيه گفت: نفرات تيم روسيه چند سال در اين رده كشتي گرفته بودند و زمان لازم را در اختيار داشتند و مسلما بهتر از ما نتيجه مي گيرند اما، نتيجه اي كه بدست آمد گوياي آن است كه با يك برنامه ريزي مدون موفقيت دور از دسترس نيست.

بسكتبال جوانان آسيا
ايران با چهار شكست از حضور در نيمه نهايي بازماند
015774.jpg
گروه ورزشي تيم بسكتبال جوانان ايران با تحمل چهارمين شكست خود مقابل كره جنوبي در پايان بازي هاي دور دوم از راهيابي به جمع چهار تيم برتر نوزدهمين دوره مسابقات آسيايي چين بازماند. جوانان بسكتبال ايران كه به عنوان تيم قهرمان دوره پيش و تيم مدافع عنوان قهرماني چشم به تكرار قهرماني سال 2005 و نايب قهرماني سال 2003 در كويت داشت، در دور مقدماتي با شكست برابر چين تايپه و پيروزي مقابل سنگاپور و هند به سختي خود را به مرحله دوم كشاند. در اين مرحله اين تيم هر سه ديدار خود را برابر حريفاني چون ژاپن، لبنان و كره جنوبي واگذار كرد تا پس از دو دوره موفقيت آميز اين بار سهمي در جمع تيم هاي حاضر در مرحله نيمه پاياني نداشته باشد. كره جنوبي ديروز در آخرين بازي دور دوم شكست 85 بر 79 را به تيم ايران تحميل ساخت تا خود به همراه لبنان راهي مرحله نيمه نهايي شود. تيم ايران براي كسب مقام پنجم تا هشتم پيكار مي كند.

نتايج رقابت هاي ورزشي خانواده شهدا و ايثارگران
گروه ورزشي با پايان يافتن رقابت هاي ورزشي فرزندان دختر خانواده شهدا و ايثارگران در دو رشته آمادگي جسماني و شنا چهره قهرمانان آن مشخص شد. در شنا تيم هاي چهارمحال و بختياري، اصفهان و قم به ترتيب اول تا سوم شدند. در قسمت آمادگي جسماني در رده اميد نمايندگان خراسان رضوي، اصفهان و خراسان شمالي عناوين برتر را به خود اختصاص دادند. در رده نوجوانان چهارمحال و بختياري، اصفهان و خراسان در مكانهاي اول تا سوم جاي گرفتند.

تيمهاي گلف مردان و زنان ايران
در مسابقات جهاني
گروه ورزشي تيم هاي ملي گلف مردان و زنان ايران به مسابقات قهرماني جهان در شهر كيپ تاون آفريقاي جنوبي اعزام خواهند شد. اين رقابت ها طي روزهاي 20 مهرتا 2 آبان ماه سال جاري برگزار مي شود.
رئيس فدراسيون گلف با اعلام اين خبر گفت: شوراي برون مرزي سازمان تربيت بدني نيز با اعزام تيم گلف ايران موافقت خود را اعلام داشته است. عيسي اسحاقي افزود: اين براي نخستين باري است كه فدراسيون گلف تيمي متشكل از شش زن و مرد را در يك رويداد جهاني شركت مي دهد. وي همچنين اضافه كرد كه اعضاي اين تيم قبل از حضور در آفريقاي جنوبي در مسابقات بين المللي چين تايپه حاضر خواهند شد.
تيم ملي گلف مردان و زنان ايران را محمود جزيي، حسن كريميان، جهانگير نصيري و حسن رابطي و تيم زنان را نازنين شهركي، فيروزه محمدزماني، فاطمه رحيمي و طليعه خلخالي در سفر به چين تايپه تشكيل مي دهند.

تمرين عملي مربيان فوتبال بانوان زيرنظر مدرس فيفا
گروه ورزشي دومين دوره كلاس توجيهي و دانش افزايي مربيگري پيشرفته فوتبال بانوان كشور، توسط يك مدرس استراليايي از فيفا برگزار شد.
در اين دوره 35 نفر از بهترين مربيان و مدرسان از 18 استان كه داراي تيم هستند دعوت شده اند كه 4 نفر غايب بودند.
سپنجي نايب رئيس فدراسيون فوتبال در امور بانوان در اين باره گفت: مربيان ما، مسائل تئوري و علمي را زير نظر مدرسان مرد فدراسيون فوتبال فرا مي گيرند اما نياز بود تا در حضور يك مربي مجرب از فيفا به صورت عملي نيز تمرين كنند.
بر اين اساس، خانم كانيك سبلي مدرس استراليايي فيفا اين دوره را به اجرا درمي آورد.

خبرهايي از فوتبال جهان
ليپي و مربيگري در سطح باشگاهي
015765.jpg
گروه ورزشي - مريم دري منش: پيروزي در جام جهاني نقطه اوج و پاياني فعاليت مارچلو ليپي به عنوان سرمربي تيم ملي ايتاليا بود. وي پيشنهاد فدراسيون فوتبال اين كشور مبني بر تصدي پست مدير ورزشي را نيز رد كرد. او تمايل دارد دوباره يك باشگاه بزرگ اروپايي را هدايت كند.
ليپي 58 ساله در سال 2004 پس از حذف ايتاليا از دور مقدماتي جام ملتهاي اروپا جايگزين جوواني تراپاتوني شد. پس از اينكه با كسب 23 امتياز از ده بازي تيم ايتاليا را راهي جام  جهاني كرد، توانست قهرماني جهان را نيز براي كشورش به ارمغان آورد. وي از سال 1994 تا 1998 رهبري يوونتوس تورين را به عهده داشت و قبل از اينكه دوباره در سال 2001 به يووه برگردد به اينترميلان رفت. وي با يووه پنج عنوان قهرماني ايتاليا را در سالهاي 1995، 1997، 1998، 2002 و 2003 و نيز جام قهرماني اروپا در سال 1996 و نيز جام باشگاه هاي جهان را به دست آورد.
رومينگه بازهم رئيس انجمن باشگاه هاي اروپا مي شود
015759.jpg
كارل هاينس رومينگه رئيس هيأت مديره باشگاه بايرن مونيخ، كماكان پست خود را به عنوان رئيس انجمن باشگاه هاي اروپا حفظ خواهد كرد.
اين انجمن كه قبلا موسوم به گروه 14 بود، در حال حاضر صد و دو عضو دارد كه نمايندگان اين باشگاهها رأي به ابقاء رومينگه در پست خود دادند.
هانوفر در جستجوي مربي

پس از كنار رفتن پيتر نوي رورر از سمت مربيگري تيم هانوفر، اين باشگاه كماكان به دنبال يافتن جانشين مناسب براي وي مي باشد. اين در حالي است كه از ميان افرادي كه براي اين سمت در نظر گرفته شده اند، بيش از همه نام لاباديا و پي ير ليت بارسكي به گوش مي رسد. در اين حال، به نظر مي رسد هانوفري ها با ديتر هكينگ مربي 41 ساله آلمانيا آخن وارد مذاكره شده اند.
احتمال حضور توني در اينترميلان
015762.jpg
لوكاتوني مهاجم گلزن باشگاه فيورنتينا اظهار داشت كه تا ماه ژانويه در شهر فلورانس و باشگاه فيورنتينا مي ماند. به نظر مي رسد وي در فصل نقل و انتقالات در ماه ژانويه اقدام به ترك باشگاه كند. ماسيمو موراتي رئيس باشگاه اينتر ميلان نسبت به جذب وي اظهار تمايل كرده و به هواداران اطمينان داده كه او را در ماه ژانويه به اينتر خواهد آورد. در همين حال، لوكاتوني گفته است كه جام قهرماني ايتاليا در فصل جاري به قوي ترين تيم يعني اينتر خواهد رسيد.
پسوتو از بيمارستان مرخص شد
015768.jpg
جان لوكا پسوتو پس از نه هفته و دو عمل جراحي ضروري به علت شكستگي استخوان از بيمارستان مرخص شد. پسوتو 35 ساله روز 27 ژوئن با پريدن از پنجره طبقه دوم باشگاه يوونتوس قصد خودكشي داشت. ملي پوش و بازيكن سابق يوونتوس تورين ايتاليا كه دچار افسردگي شديدي شده بود به گفته همسرش نه به علت مشكلات خانوادگي، بلكه بدليل دوري از ميادين فوتبال دچار افسردگي شده و اقدام به خودكشي كرده بود.

كره جنوبي با زدن 8 گل به چين تايپه صعود كرد
گروه ورزشي تيم ملي فوتبال كره جنوبي با پيروزي پرگل مقابل چين تايپه به مرحله نهايي جام ملت هاي آسيا صعود كرد. كره كه در بازي رفت با سه گل پيروز شده بود، در سئول با نتيجه 8 بر صفر ضعيف ترين تيم اين گروه را مغلوب ساخت تا خيالي آسوده از بابت صعود پيدا كند. گل هاي كره جنوبي را جونگ جوگوگ (89، 45 و 6)، سئول كي هيون(44و۵)، چوجانه چين(83 پنالتي)و كيم دوهيوم (87) به ثمر رساندند. كره با اين برد صاحب 10 امتياز از 4 بازي شد. تنها تساوي كره در خاتمه چهار بازي با ايران بود. كره جنوبي در دو بازي آينده خود ميزبان سوريه است و يك بازي بيرون از خانه مقابل ايران در ورزشگاه آزادي پيش رو خواهد داشت.

نايب قهرماني تيم پومسه ايران در جهان
گروه ورزشي تيم ايران با كسب عنوان نايب قهرماني به كار خود در رقابت هاي جهاني پومسه تكواندو (فرم) خاتمه داد. در اين مسابقات كه به ميزباني كره جنوبي انجام شد، تيم ميزبان با برتري قابل توجه نسبت به ساير مدعيان در صدر ايستاد. كره جنوبي در پايان اين مبارزات 7 مدال طلا به دست آورد و تيم هاي ايران و كره جنوبي هركدام با 4 مدال نقره و 3 برنز و 3 نقره و 2 برنز دوم و سوم شدند. تيم ملي پومسه ايران صبح فردا ساعت 15/9 دقيقه وارد تهران مي شود.

رقابت 100 سنگ نورد زن از 15 استان كشور
گروه ورزشي مريم رضايي: يكصد سنگنورد زن از 15 استان كشور در سه رده سني امروز در مشهد رقابت مي كنند.
در اين مسابقات كه انتخابي تيم ملي محسوب مي شود، در دو رشته سرطناب و سرعت و در سه رده سني نوجوان، جوان و بزرگسال به شكل مجزا برگزار مي شود.
اين رقابتها در دو روز 16 و 17 شهريور ماه برگزار مي شود.

نگاه
فوتبال، انتخابات و كنفدراسيون آسيا
جهانگير كوثري
سازمان تربيت بدني در برنامه هاي كلان داخلي خود، ضوابط قانونمندي را رعايت مي كند و براساس نيازهاي جامعه برنامه توسعه و گسترش را به اجرا در مي آورد. يك بخش از ساختار و برنامه هاي ورزش هميشه متوجه نمود و توجه بين المللي است. در اين راه بايد اصول اوليه قانون ورزش و هر رشته را بشناسيم. براي رسيدن به اين هدف بايد كنفدراسيونها و فدراسيونهاي بين المللي مربوطه را بشناسيم. شناخت از ساختار سياسي، اجتماعي و تخصصي مي تواند ما را در راه رسيدن به اهداف بين المللي در هر رشته رهنمود دهد. شخصيت هايي را بايد در اين عرصه ها بكار گيريم كه با زير و بم آن رشته آشناست و حتي روابط پشت پرده بسياري از جريانهاي ورزشي را مي شناسد. دومين مسئله احترام گذاشتن به قوانين و برنامه ها در فدراسيون جهاني و يا كنفدراسيونها ست. انتخابات رياست فدراسيون فوتبال بايد در هفتم آبان ماه انجام شود. كنفدراسيون فوتبال آسيا به ايران از 29 اكتبر (7 آبان) تا 15 نوامبر (24 آبان) فرصت داده است تا رئيس جديد را معرفي كند. سرپيچي و تخطي از تاريخ ياد شده به نوعي ما را در مقابل كنفدراسيون فوتبال آسيا قرار مي دهد. حركت ما بايد به گونه اي باشد كه احساس نشود ايران با كنفدراسيون فوتبال آسيا سرلجبازي و عناد دارد. فدراسيون فوتبال ما هميشه جزو شاگردان و عضوهاي با شخصيت اين كنفدراسيون بوده، انجام انتخابات در تاريخ تعيين شده تمام ابهامات و سوءتفاهم را از بين خواهد برد و بر تمام شايعات پايان خواهد بخشيد.

مدال برنز نازيلا نظامي در كره جنوبي
گروه ورزشي در مسابقات بين المللي تكواندو زنان آزاد كره جنوبي كه از ديروز با حضور 39 كشور در شهر سئول در حال برگزاري است در وزن اول نازيلا نظامي به مدال برنز دست يافت. در وزن پنجم مهسا شهباز طهماسبي در مقابل حريف قزاقستاني مغلوب و از دور رقابت ها حذف شد. اين رقابتها امروز در اوزان مختلف پيگيري مي شود و بانوان ايراني در وزنهاي دوم، سوم، چهارم، ششم، هفتم و هشتم به مصاف رقباي خود خواهند رفت.

ورزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |