پنجشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۹ - Sep 7, 2006
استقرار ارتش لبنان در بنت الجبيل بعد از ۳۴ سال
015789.jpg
گروه بين الملل - در دومين مرحله از استقرار ارتش لبنان در مرزهاي اين كشور ديروز اين نيروها وارد بنت الجبيل شدند.
اين شهر كه از آن به عنوان پايتخت حزب الله نام مي بردند، در طول تهاجم اسرائيل به لبنان محلي براي نابودي تانك هاي اين رژيم و افزون بر تلفات سربازان آن بود.
روزنامه السفير با اعلام استقرار نيروهاي لبناني در اين منطقه نوشت: ارتش لبنان توانست پس از ۳۴ سال وارد اين منطقه شود و بدين ترتيب در بنت الجبيل و روستاهاي معروف آن يعني مارون الرس و عتيا مستقر شود، اين نيروها همچنين در شهرك هاي عيناتا بيت ليف، كونين، القوزح، عين ابل، دبل و حانين استقرار يافتند.
در همين حال، در بيانيه نيروهاي بين المللي عنوان شده است: اسرائيل طي روز سه شنبه هشت بار حريم هوايي لبنان را نقض كرده است.
همزمان با نقض حريم هوايي لبنان، ارتش رژيم صهيونيستي از دو مقر خود در عيترون و بيت ليف واقع در جنوب لبنان عقب نشيني كرد.
نيروهاي ايتاليايي نيز در حال بررسي پايگاه نظامي  موقت براي استقرار خود در جبل مارون واقع در شرق صور هستند.
از سوي ديگر، دفتر اطلاع رساني لبنان در بيانيه اي اعلام كرد: فواد سنيوره در تماس هاي تلفني اش با مقامات جهاني از جمله كوفي عنان، دبير كل سازمان ملل، آنگلا مركل صدر اعظم آلمان، رومانو پرودي نخست وزير ايتاليا، سعود الفيصل وزير خارجه عربستان و حسني مبارك رئيس جمهوري مصر اعلام كرد كه اسرائيل احتمالا قصد دارد برداشتن محاصره هوايي و دريايي اش را به تاخير بياندازد و شروطش را بار ديگر اعلام كند.
محمد رعد رئيس فراكسيون حزب الله لبنان در پارلمان اين كشور نيز بعد از ديدار با سليم الحص و عمر كرامي  نخست وزيران اسبق لبنان تصريح كرد: كوفي عنان درباره تبادل اسرا هيچ مذاكره مستقيمي با حزب الله صورت نداده است.
اعلام طرح سه مرحله اي عنان براي لغو محاصره لبنان
روزنامه نيويورك تايمز در شماره ديروز خود نوشت: كوفي عنان دبير كل سازمان ملل با ارائه كليات روندي سه مرحله اي، گفت كه اين طرح لغو محاصره لبنان توسط رژيم صهيونيستي را به همراه خواهد داشت.
وي در جريان پروازش از عربستان سعودي به مصر، به نيويورك تايمز گفت، اولين مرحله، موافقت اصولي فرانسه با يك درخواست لبنان براي نظارت اين كشور (فرانسه) بر خط ساحلي لبنان است.
دفتر رياست جمهوري فرانسه چنين توافقي را تصديق كرد و گفت كه اين موافقت دوشنبه شب و پس از تماس تلفني عنان با ژاك شيراك رئيس جمهوري فرانسه حاصل شد.
به گفته عنان، دومين مرحله از اين طرح موافقت رسمي فواد سنيوره نخست وزير لبنان با استقرار نيروهاي آلماني در آبهاي ساحلي لبنان است كه اين ابراز موافقت بايد با ارسال نامه اي رسمي از جانب سنيوره خطاب به عنان صورت گيرد.
دبير كل سازمان ملل افزود كه در اين ارتباط اختلاف نظرهايي بر سر چارچوب زماني ميان سنيوره و ايهود اولمرت نخست وزير رژيم صهيونيستي وجود دارد.
سنيوره خواستار لغو محاصره پيش از استقرار نيروهاي آلماني است، درحالي كه اولمرت مي گويد، اين نيروها به طور رسمي پيش از لغو محاصره مستقر شوند.
النهار: شوراي امنيت در مرز ميان لبنان و سوريه دخالت مي كند
روزنامه النهار چاپ لبنان مدعي شد شوراي امنيت سازمان ملل براي ترسيم خط مرزي ميان سوريه و لبنان در كشتزارهاي شبعا اقدام مي كند.
اين روزنامه به نقل از يك منبع ديپلماتيك نوشت درصورتي كه خط مرزي لبنان و سوريه در چارچوب توافق ميان طرفين ترسيم نشود، شوراي امنيت سازمان ملل در اين باره قطعنامه هايي را صادر مي كند تا خطوط مرزي در تمام مناطق مرزي ميان لبنان و سوريه، ازجمله در كشتزارهاي شبعا، مشخص شود.
رژيم صهيونيستي كشتزارهاي شبعا را در مرز ميان سوريه و لبنان به طمع استفاده از منابع فراوان آب از سال ۱۹۶۷ اشغال كرده است.

مشرف به افغانستان رفت
015786.jpg
فارس: رئيس جمهوري پاكستان ديروز براي سفري دوروزه وارد افغانستان شد.
ژنرال پرويز مشرف روز چهارشنبه در راس هياتي ۲۷ نفره ازجمله چند وزير كابينه وارد كابل، پايتخت افغانستان شد.
وزراي امورخارجه، اقتصادي و امور ديني كابينه پاكستان، مشرف را همراهي مي كنند.
مشرف آخرين بار سال ۲۰۰۲ از اين كشور ديدار كرده بود.
مشرف درحالي وارد كابل شد كه دولت افغانستان، پاكستان را همواره به كنترل نكردن جدي مرزهاي مشترك متهم مي كند و معتقد است، جناح هايي در پاكستان، طالبان را آموزش و براي عمليات خرابكارانه، آنان را از خط مرزي مشترك به خاك افغانستان عبور مي دهند.
پاكستان نيز با رد اين اتهامات اعلام كرده است با استقرار ۷۰ هزار نيروي نظامي در مرز مشترك با افغانستان تمام توان خود را براي تامين امنيت به كار گرفته است.
سفر مشرف به كابل پس از امضاي توافقنامه اخير دولت پاكستان با شبه نظاميان طالبان در وزيرستان اين كشور صورت مي گيرد و گام مهمي براي اعتمادسازي با دولت افغانستان تلقي مي شود.

يورش نظاميان اسرائيل به غزه
گروه بين الملل - يورش نظاميان تل آويو به نوار غزه ديروز ۲۵ كشته و زخمي برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري هاي خارجي، بر اثر پرتاب موشك اسرائيلي در بامداد ديروز به بخشي از غزه ۴ فلسطيني كشته شدند. پس از آن نيز نظاميان اسرائيلي يك فلسطيني را كشتند.
تهديد گردانهاي عزالدين قسام
در پي به شهادت رسيدن چهار عضو گردانهاي عزالدين قسام شاخه نظامي جنبش مقاومت اسلامي حماس در حمله هوايي رژيم صهيونيستي، يكي از فرماندهان اين جنبش هشدار داد به اين اقدام رژيم اشغالگر پاسخ محكم و كوبنده اي خواهد داد.

شكست رسانه هاي آمريكايي در خاورميانه
ايرنا: دفتر بازرسي كنگره آمريكا هشدار داد، دو ايستگاه راديويي و تلويزيوني عرب زبان آمريكا، در تلاش خود براي بهبود وجهه مخدوش اين كشور در خاورميانه با شكست مواجه شده اند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، اين نهاد دولتي آمريكا مي گويد، ايستگاه راديويي «سوا» و شبكه ماهواره اي تلويزيوني «الحره» كه مدعي است تقريبا ۳۶ميليون نفر شنونده و بيننده دارند، قادر به ارزيابي كيفيت برنامه هايشان به نحو مطلوب نيستند.

نگاه
در حاشيه سفر ژنرال به افغانستان
دكتر محمدمهدي مظاهري
ژنرال مشرف و حامد كرزاي طي پنج سال اخير چندبار با يكديگر ملاقات كرده اند اما هيچ يك از اين ملاقات ها گرهي از مسائل و مشكلات دو كشور نگشوده است. پيش از آن كه اين دو نفر در سمت رئيس جمهوري پاكستان و افغانستان ظاهر شوند، در دوره جهاد افغانستان نيز شناخت نسبي از يكديگر داشتند. مشرف به عنوان يك مهندس با مجاهدين پشتون افغانستان همكاري نظامي داشت و كرزاي نيز علاوه بر سابقه جهادي اش، مدتي به عنوان معاون جبهه نجات اسلامي به رهبري مجددي و مدتي نيز به عنوان يكي از دستياران مجددي در دولت انتقال اسلامي(۱۳۷۱)، ايفاي نقش كرد. در آن زمان، بيشتر آمد و شدهاي كرزاي به پاكستان بود؛ چرا كه مقر خبري اش در پيشاور قرار داشت.
اين شناخت قبلي قاعدتاً بايد زمينه اي براي دوستي دو طرف ايجاد مي كرد اما واقعيت هاي استراتژيك، اين دو را به مسيري جداگانه و گاه متضاد سوق داد. ژنرال مشرف از طالبان حمايت مي  كند و طالبان دقيقاً همان نيرويي است كه امروزه بزرگترين چالش براي دولت كرزاي محسوب مي شود. علاوه بر اين، كرزاي به خاستگاه تحصيلي خود يعني كشور هندوستان (كرزاي فارغ التحصيل رشته روابط بين الملل از دانشگاه سميلا است) توجه جدي دارد و اين دقيقاً مغاير خواست و تمايل پاكستان است كه با هندوستان دشمني ديرينه دارد.
اكنون معني سفر مشرف به افغانستان آن است كه حركت دو كشور در مسير تضاد و دشمني نتيجه اي در بر نداشته است و لذا بايد از مسير همكاري و دوستي وارد عمل شوند. موفقيت در مسير دوستانه نيازمند تعديل رفتارها، انتظارات و منافع است. براي افغانستان آنچه غيرقابل قبول است حمايت پاكستان از طالبان است. براي پاكستان نيز آنچه غيرقابل قبول است نداشتن سهمي از قدرت در ساختار سياسي افغانستان است.
براي اين كه اين دو انتظار تعديل گردد، نقش آمريكا حياتي به نظر مي رسد. واشنگتن هم از كرزاي و هم از مشرف تلويحاً خواسته است، مشكلات موجود را حل كنند. زيرا تداوم اختلافات، موقعيت آمريكا را در افغانستان و حتي پاكستان در معرض خطر قرار داده است. نقطه تعادل انتظارات پاكستان و افغانستان به طالبان ميانه رو ختم مي شود. براي رسيدن به اين تعادل، ژنرال مشرف بايد متعهد شود به طور صادقانه حمايت خود را از طالبان تندرو قطع كند و كرزاي نيز بنا به مصلحت سياسي، راه را براي ورود طالبان ميانه رو به ساخت قدرت باز كند. مشكلي كه پس از اين بروز خواهد كرد و احتمالاً مانع از به نتيجه رسيدن اين توافق مي شود آن است كه تمام اختيارات و قدرت در دست مشرف و كرزاي نيست. طالبان تندرو صرف نظر از حمايت پاكستان، بدليل برخورداري از پشتوانه فرامنطقه اي، همچنان قوي هستند. ضمن آن كه آي اس اي پاكستان نيز جدا از دولت اين كشور، سياست و استراتژي خود را دنبال مي كند كه همانا حمايت از طالبان تندرو است.
كرزاي نيز در درون با چالش هاي جدي مواجه است. آنچه كه در حال حاضر كرزاي و بسياري از نيروهاي سياسي و اجتماعي افغانستان را با يكديگر متحد ساخته، وجود دشمن مشتركي به نام طالبان است. اگر قرار باشد بخشي از اين نيروها تحت عنوان طالبان ميانه رو و به نيابت از پاكستان وارد ساخت قدرت سياسي شوند، احتمالاً واكنش بعضي از نيروهاي سياسي و اجتماعي متحد كرزاي را برخواهد انگيخت. اين وضعيت باعث خواهد شد چالش دولت كرزاي از بيرون به درون منتقل گردد كه احتمالاً عواقب خطرناك تري در پي خواهد داشت.

انتقاد شديد دمكراتهاي آمريكا از سياست هاي جنگي بوش
ايرنا: دمكراتهاي سناي آمريكا در گزارش تندي نحوه مديريت جنگ با تروريسم در جهان را توسط دولت بوش به شدت مورد انتقاد قرار داده و نتيجه گرفتند كه در دوران تصدي بوش آمريكاييان از امنيت كمتري برخوردار شده اند.
«هري رايد» رئيس جناح اقليت مجلس سناي آمريكا در يك كنفرانس مطبوعاتي گفت: «حملات تروريستي در سراسر جهان در اين دوران بيش از ۴۰۰درصد افزايش يافته است.»
اين سناتور ارشد گفت: «ارتش آمريكا به حدي بسط و گسترش يافته كه از زمان جنگ ويتنام بي سابقه بوده است.»

تولد يك نوزاد پسر بعد از ۴۰ سال انتظار در خاندان سلطنتي ژاپن
گروه بين الملل - سرانجام انتظار چهل ساله ژاپن براي به دنيا آمدن يك فرزند پسر در خاندان سلطنتي اين كشور به پايان رسيد و وليعهد داراي يك فرزند پسر شد.
همسر ۳۹ ساله وليعهد ژاپن در سومين زايمان خود و بعد از دو فرزند دختر، صبح ديروز در رويدادي كه همه ژاپني ها سالها منتظر آن بودند، يك فرزند پسر به دنيا آورد تا به بحران جانشيني در خاندان سلطنتي ژاپن كه مي رفت تا اين كشور را با بحران قانون اساسي روبرو كند، پايان دهد.
اين نوزاد پسر تازه متولد شده براي پادشاه شدن، بايد منتظر مرگ عمو و پدرش باقي بماند. اين نوزاد اولين نوزاد پسر در خاندان سلطنتي ژاپن از سال ۱۹۶۵ تاكنون است. براساس قانوني كه در سال ۱۹۴۷ در ژاپن به تصويب رسيد زنان از رسيدن به پادشاهي محروم هستند. به همين دليل تولد يك نوزاد پسر، خاندان سلطنتي ژاپن را كه يكي از قديمي ترين پادشاهي هاي جهان است با بحران جدي روبرو كرده بود.
شاهزاده ناروهيتو وليعهد ژاپن و ماساكو همسر او از پنج سال پيش تاكنون در كانون توجه رسانه هاي ژاپن قرار داشتند و همه منتظر تولد فرزند پسري در اين خانواده بودند. در ميان حيرت همه، چهار سال پيش وقتي همه منتظر تولد يك نوزاد پسر بودند، دختر دوم اين زوج به دنيا آمد. چند ماه پيش جونيشيرو كوايزومي نخست وزير ژاپن در تدارك تهيه لايحه اصلاحي براي قانون اساسي بود كه در آن امكان جانشيني فرزند دختر شاهزاده ژاپن به جاي پدرش مطرح شده بود. اما با انتشار خبر حاملگي همسر وليعهد ژاپن، اين لايحه متوقف شد. بعضي تحليلگران پيش بيني مي كنند كه تولد اين نوزاد باعث رونق اندك زاد و ولد در ژاپن مي شود. نرخ تولد در ژاپن سير نزولي دارد و جمعيت سالمند اين كشور از نظر هزينه بار سنگيني بر دوش دولت است.

كوتاه از جهان سياست
شكست سياست هاي آمريكا و انگليس در افغانستان
گروه بين الملل- دو موسسه تحقيقاتي و پژوهشي در انگليس گزارش هايي مجزا درباره شكست تلاش هاي آمريكا و انگليس در افغانستان منتشر كرده اند.
به گزارش روزنامه اينديپندنت انگليس شوراي سنليس و موسسه بين المللي مطالعات راهبردي دراين گزارش ها هشدار نيز داده اند كه وضعيت امنيتي افغانستان رو به وخامت گذاشته است، همين شورا ادعا كرده  است كه مبارزه نيروهاي انگليسي عليه طالبان به بي قانوني در افغانستان دامن زده است و علاوه بر آن نيز فقر و كمبود مواد را در ميان مردم تشديد كرده است.
مؤسسه بين المللي مطالعات راهبردي نيز در گزارش خود اعلام كرده است غرب فرصت خوبي را براي اجراي كار بازسازي در افغانستان در پي جنگ سال ۲۰۰۱ از دست داد و تلاش هايي كه براي به كارگيري قوانين غيرمذهبي و سكولار در ميان قبيله پشتون صورت گرفت بدون توجه به برقراري امنيت انجام شد و بنابر اين بي تاثير بوده است.
انتقال فرماندهي از ارتش آمريكا به عراقي ها به تعويق افتاد
مهر: اخبار ضد و نقيضي درباره امضاي يادداشت تفاهم ويژه مربوط به انتقال حاكميت و كنترل مقرهاي فرماندهي از ارتش آمريكا به ارتش عراق وجود دارد تا امضاي اين توافقنامه همچنان در هاله اي از ابهام قرار داشته باشد.
به گزارش رويترز، در حالي كه شبكه العراقيه متعلق به دولت عراق در خبر فوري اعلام كرد كه يادداشت تفاهم مخصوص انتقال تمام اقدامات نظامي و فرماندهي از نيروهاي چندمليتي به نيروهاي عراقي امروز امضا خواهد شد، منابع وزارت دفاع عراق تاريخ اعلام شده از سوي شبكه العراقيه را رد كردند.
محمد العسكري سخنگوي رسمي وزارت دفاع عراق به رويترز گفت كه اين يادداشت تفاهم طي روزهاي آينده( و نه امروز پنج شنبه) امضا خواهد شد.
استقبال «عنان» از توافقنامه صلح در سومالي
ايرنا: دبير كل  سازمان  ملل  از امضاي  توافقنامه  صلح  ميان ائتلاف  دادگاه هاي  اسلامي سومالي  و دولت  انتقالي  اين  كشور، استقبال  كرد.
خبرگزاري  فرانسه  از نيويورك  گزارش  داد: استفان  دوجاريك  سخنگوي  دبيركل  سازمان  ملل  در اين  زمينه  گفت، كوفي  عنان  اقدام  گروههاي  درگير در سومالي  براي  حل  مسالمت  آميز اختلافات  موجود و رايزني  جهت  دستيابي  به  صلح پايدار و ثبات  در سومالي  را ستود.
وي  افزود: عنان  ضمن  تأكيد بر پايبندي  طرفين  درگير به  اين  توافقنامه از تمامي گروه هاي  سياسي  اين  كشور خواسته  است  براي  ايجاد فضاي  مثبت  جهت تثبيت  اوضاع  سياسي ، تقسيم  قدرت  و همچنين  تامين  امنيت  اين  كشور، گام  بردارند.
ائتلاف  دادگاه هاي  اسلامي و دولت  انتقالي  سومالي  شامگاه  دوشنبه  در خارطوم  پايتخت  سودان  با ميانجيگري  اتحاديه  عرب،  توافقنامه  صلح  موقت  امضاكردند.
جروزالم پست: اخضر ابراهيمي منتقد رژيم صهيونيستي است
واحد مركزي خبر: روزنامه جروزالم پست اخضر ابراهيمي را به عنوان ميانجي كوفي عنان براي تبادل اسراي لبناني با دو نظامي صهيونيستي معرفي و وي را منتقد سرسخت رژيم صهيونيستي توصيف كرد.
اين روزنامه افزود: مطلع شده است كه اخيرا ابراهيمي علناً حمايت خود را از گفت وگوي مستقيم با حزب الله بيان كرده است.
جروز الم پست افزود: كوفي عنان در سفر روز دوشنبه خود به عربستان سعودي از نيت خود براي ميانجي گري به منظور تبادل اسرا خبر داد و گفت من فردي را براي اين كار منصوب خواهم كرد.
اين روزنامه افزود: از منابع سازمان ملل متحد مطلع شده است كه اين فرد ابراهيمي خواهد بود فردي كه يكي از مشاوران مورد اعتماد كوفي عنان به حساب مي آيد.

طرح پشتيبان براي تحقق نظام فدرالي در عراق
گروه بين الملل- ائتلاف يكپارچه شيعيان عراق طرح خود را براي برقراري نظام فدرالي در عراق تسليم مجلس اين كشور كرد.
در پي سرنگوني رژيم صدام و استقرار نظم جديد در عراق موضوع نظام فدرالي در اين كشور مطرح شد.
براساس اين طرح مناطق كردستان عراق و بخش هاي شيعه نشين جنوبي اين كشور به صورت فدرال اداره مي شود.
اين موضوع در قانون اساسي عراق نيز ديده شد. از همان ابتدا كردستان عراق با تشكيل مجلس و نيز پس از آن تعيين پارلمان و رئيس اداره منطقه عملاً در همين مسير گام برداشت.
ديروز نيز ائتلاف شيعيان عراق پيش نويس قانون برقراري حكومت فدرال در مناطق مختلف اين كشور را تكميل و سند آن را براي بررسي و نظارت تسليم مجلس اين كشور كرد.
در حال حاضر سه استان كردنشين عراق خودمختار هستند و قانونگذاران شيعه علاقمندند كه حكومت خودمختار و فدرال در ساير استانهاي عمدتاً شيعه نشين جنوب اين كشور نيز برقرار شود.
قرار است در جلسه آتي پارلماني عراق بررسي اين پيش نويس در دستور كار نمايندگان قرار گيرد.
طالباني: انگليسي ها تا اواخر ۲۰۰۷
از عراق خارج مي شوند
به گفته رئيس جمهوري عراق تمامي نيروهاي انگليسي تا اواخر سال ۲۰۰۷ از عراق خارج خواهند شد. جلال طالباني، رئيس جمهوري عراق بعد از ديدار با مارگارت بكت، وزير امورخارجه انگليس در كنفرانس خبري بيان داشت: انتظار مي رود هفت هزار سرباز انگليسي مستقر در جنوب عراق تا اواخر سال ۲۰۰۷ از كشور خارج شده و مسووليت هاي آن ها به تدريج به نيروهاي پليس و ارتش عراق واگذار شود.
۵۴ كشته و زخمي در انفجار بغداد
انفجار يك بمب و يك دستگاه خودروي بمب گذاري شده در شرق بغداد ۵۴ كشته و زخمي بر جاي گذاشت.
يكي از مسوولان وزارت كشور عراق اظهار داشت: انفجار يك بمب و به دنبال آن انفجار يك دستگاه خودروي بمب گذاري شده كه در كنار جاده اي در منطقه القاهره در شرق بغداد، پارك شده بود موجب كشته شدن هشت غير نظامي و زخمي شدن ۴۶ تن ديگر شد.

وحشت آمريكايي ها از محبوبيت روزافزون حزب الله لبنان
ايرنا: يك روزنامه آمريكايي نوشت كه با توجه به اقدام «حزب الله» در بازسازي مناطق جنگ زده و حمايت مالي از آوارگان و در نتيجه محبوبيت روزافزون آن در خاورميانه، لازم است تا جامعه جهاني نيز هر چه سريعتر در بازسازي لبنان پيش قدم شود تا گوي رقابت را به اين گروه نبازد.
«كريستين ساينس مانيتور» با چاپ مقاله اي به قلم جان كوولي كه آخرين كتابش با نام ائتلافي عليه بابل: آمريكا، اسرائيل و عراق به چاپ رسيده ،مي نويسد: سازمان ملل موفق شد تا با تصويب قطعنامه ۱۷۰۱آتش بس را براي جنوب لبنان به ارمغان آورد، حزب الله نيز كه از حملات اسرائيل براي براندازي خود موفق بيرون آمد اكنون تلاش مي كند تا پيروزي را به نام خود رقم بزند.
اين روزنامه نوشته است: بدين منظور حزب الله سعي دارد تا با ارائه كمك هاي سخاوتمندانه به جنگ زدگان لبناني، قلب و روح مردمان خاورميانه را از آن خود كند.
نويسنده مقاله اين موضوع را دليلي ذكر مي كند كه شركت موثر جامعه جهاني در بازسازي لبنان را ضروري مي سازد. كوولي افزوده است: امنيت اولين گام در اين راستا است . تحقق قطعنامه ۱۷۰۱نيازمند استقرار هر چه سريعتر نيروهاي حافظ صلح سازمان ملل به رهبري اروپا در جنوب لبنان است تا بدين ترتيب نيروهاي يونيفيل كه هم اكنون نيز در اين منطقه حضور دارند تقويت شوند.
به نوشته وي ، كليد اصلي براي نيل به اين هدف همكاري و خويشتنداري است كه حزب الله، اسرائيل و ارتش تازه استقرار يافته لبنان در جنوب كه شامل ۱۴۰۰۰نيرو مي شود، بايد از خود نشان دهند.
وي اشاره دارد: چالشهاي اقتصادي پيش رو بسيار بزرگ خواهند بود. آژانس توسعه سازمان ملل اعلام كرده است خسارات وارده حاصل تلاش ۱۵سال سازندگي و نوسازي در لبنان را از ميان برده است.اين ساخت و سازها با خاتمه جنگ داخلي كه از ۱۹۷۵تا ۱۹۹۰به طول انجاميد،آغاز شده بود.
سخنگوي آژانس مي گويد:پيش بيني ها حاكي از آن است كه خسارت وارده بر لبنان حداقل معادل ۱۵ميليارد دلار است،البته اگر بيشتر نباشد.
نويسنده اين مقاله مي نويسد: محاصره هوايي و دريايي لبنان كه تاكنون ادامه داشته ،خسارات بسياري را براي لبنان به بار آورده است.اين محاصره سبب شده تا محموله هاي هوايي با ارزشهاي ميليوني به جاي بنادر و فرودگاههاي لبنان به بنادر لاتاكيا و تارتوس سوريه منتقل شوند و ديگر محموله ها نيز به يونان، تركيه، مصر،قبرس و مالت وارد شده اند.
وي مي نويسد: براي مقابله با محبوبيت حزب الله، كنسرسيوم جهاني كه در اول سپتامبر در استكهلم گرد هم آمدند بايد بي درنگ به قول غيرمنتظرانه خود مبني بر پرداخت كمك ۹۴۰ميليون دلاري به لبنان جامه عمل بپوشانند.

كالدرون رسماً رئيس جمهوري مكزيك شد
فارس: دادگاه عالي انتخابات مكزيك بالاخره پس از گذشت ۶۵ روز از انتخابات رياست جمهوري اين كشور فليپه كالدرون را رسما به عنوان رئيس جمهوري جديد معرفي كرد ولي تنشها ادامه دارد.
دادگاه انتخاباتي مكزيك عليرغم مخالفت هاي گسترده لوپز اوبرادور نامزد چپ گرا و طرفداران او نتايج انتخابات دوم جولاي و پيروزي كالدرون را معتبر دانست و او را رئيس جمهوري جديد اين كشور خواند.
قضات دادگاه انتخاباتي مكزيك وجود تخلف در شمارش آرا را رد و اعلام كردند هيچ اقدامي كه صحت انتخابات را با ترديد مواجه سازد، صورت نگرفته است.
فليپه كالدرون ۴۳ ساله از حزب محافظه كار حاكم اقدام ملي، پيشتر در سالهاي ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ وزير انرژي مكزيك بود.
اما از سوي ديگر، لوپز اوبرادور با تأكيد بر به رسميت نشناختن فليپه كالدرون به عنوان رئيس جمهوري جديد مكزيك تهديد خود مبني بر تشكيل دولت موازي در اين كشور را تكرار كرد.
فليپه كالدرون كه از اول دسامبر آتي قدرت را رسما در مكزيك در دست خواهد گرفت نيز در اولين سخنراني پس از اعلام حكم دادگاه انتخاباتي خواستار وحدت ملي شد.
در همين حال، نمايندگان پارلماني ائتلاف لوپز اوبرادور در بيانيه اي اعلام كردند كه مانع از واگذاري قدرت به كالدرون خواهند شد.
اوبرادور نيم درصد كمتر از كالدرون رأي به دست آورد و به همين دليل خواستار شمارش همه آرا شد ولي دادگاه عالي با شمارش تعدادي از صندوقها اعلام كرد كه هيچ تخلفي صورت نگرفته است. تعداد آراي اوبرادور ۲۴۰ هزار رأي كمتر از رقيب اوست.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |