يكشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۶ - Sep 17, 2006
اين هفته به اجرا درمي آيد
۲۴ نمايش جديد در تالارها و فضاي باز تئاتر شهر
017037.jpg
گروه ادب و هنر- 18 نمايش خياباني در فضاي باز و 6 نمايش جديد در تالارهاي مختلف مجموعه تئاتر شهر اين هفته به صحنه مي آيد.
به گزارش واحد اطلاع رساني تئاتر شهر در اين هفته كه آخرين هفته برگزاري جشنواره شبانه تئاتر است 18 نمايش در فضاي باز مجموعه تئاتر شهر به اجرا درمي آيد. نمايش هاي اخاذي به كارگرداني اكبر قهرماني، اميد به زندگي كار مرتضي وكيليان و آخرين نمونه به كارگرداني حميد رضا مرادي امروز يكشنبه 26 شهريور از ساعت 30/19 به ترتيب روي صحنه خواهند رفت. فردا دوشنبه نيز سه نمايش پسر عموها و چنان دل كندم به كارگرداني جواد عزتي و نمايش طالب به كارگرداني عبدالرضا فريدزاده براي علاقه مندان تئاتر خياباني اجرا مي شود.
پرده خواني   كار ميرزاعلي و خاطرات نخل ها از ايرج كله چاهي و طالب   به كارگرداني فريدزاده عنوان نمايش هايي است كه روز سه شنبه اين هفته به ترتيب در ساعت 30/19، 30/20 و 21 در فضاي باز تئاتر شهر به اجرا درمي آيند.
روز چهارشنبه 29 شهريور نيز نمايش هاي قايم باشك به كارگرداني بهنام هدايت، آخرين نمونه كار حميدرضا مرادي، سنگ صبور به كارگرداني اميد مسيبي براي دوستداران تئاتر خياباني به صحنه مي آيد.
اين گروه خشن، كار حميد رضا مرادي، خاطرات نخل ها از ايرج كله چاهي و آخرين نمونه كار حميد رضا مرادي نمايش هايي است كه روز پنج شنبه و آخرين روز جشنواره شبانه تئاتر در فضاي باز تئاتر شهر به صحنه مي آيد و پايان بخش برنامه هاي اين جشنواره خواهند بود.
۶ نمايش صحنه اي
۶ نمايش جديد نيز از اين هفته در تالارهاي مختلف مجموعه تئاتر شهر به صحنه مي آيد.
كوري عنوان نمايشنامه اي است كه بر اساس اثر مشهور ساراگو به كارگرداني منيژه محامدي در تالار اصلي مجموعه تئاتر شهر ساعت 30/19 به اجرا درمي آيد.
نمايشنامه گوشه نشينان آلتونا اثر مشهور ژان پل سارتر نيز به كارگرداني مريم معترف از فردا در تالار چهارسو به صحنه خواهد بود. ساعت اجراي اين نمايش 19 هر روز است. تالار قشقايي نيز ميزبان نمايش شهادت خواني انسان هاي سرگشته اي كه... به كارگرداني روح الله جعفري خواهد بود.
تصوير ماه در آب نيز عنوان نمايش ديگري است كه قرار است از 28 شهريور در تالار سايه به اجرا درآيد. كارگردان اين نمايش محمد يعقوبي است.
نمايش فرزند به كارگرداني سيمين اميريان نيز از امروز يكشنبه 26 شهريور ساعت 15/19 در تالار كوچك ميزبان علاقه مندان به تئاتر است.
در تالار نو مجموعه تئاتر شهر نيز نمايش اديب افغاني   به كارگرداني احمد مهران فر از فردا به اجرا درمي آيد. ساعت اجراي اين نمايش 15/19 هر روز خواهد بود.
شهادت  خواني انسان هاي سرگشته
نمايش شهادت خواني انسان هاي سرگشته اي كه به بهاي اندك مسيحيان را به صليب كشيدند از بهر آن كه راست كردار بودند نوشته و كار روح الله جعفري از امروز يكشنبه در تالار قشقايي تئاتر شهر به صحنه مي رود.
اين نمايش كه پيش از اين در بخش مسابقه دومين همايش سراسري آيين هاي عاشورايي و در بخش مسابقه به نمايش درآمد اقتباسي از نمايشنامه هاي شهادت خواني شهرزاد و شمعون نوشته فرهاد ارشاد و نان و شراب محمد زارعي است كه به شيوه پرفورمنس آرت (هنر مفهومي) اجرا مي شود و در آن از سبك هاي ميني ماليستي، پانتوميم و تعزيه استفاده شده و نقاشان در كنار صحنه همزمان حس و حال اجرا را با سبك تجريدي به تصوير درمي آورند و سه دوربين با پخش زنده صحنه نمايش را از زواياي مختلف نشان مي دهند.
اين نمايش داستان زني زرتشتي و مردي يهودي است كه پس از مسلمان شدن واقعه كربلا را به صورت تعزيه بيان مي كنند و كوفيان با نسبت دادن اتهام به آنان مي خواهند سنگسارشان كنند و همچنين به طور همزمان داستان راهبي مسيحي است كه پول هاي كليسا را براي به دست آوردن سر امام حسين(ع) جهت نقاشي و ترسيم كردن آن مي دزدد و...
در اين نمايش انديشه تمام مذاهب الهي به  گونه اي بيان مي شود كه در آخر تمام اديان به دين اسلام و شيعه اثني عشري ختم مي گردد و بيان مي دارد كه شيعه اسلام كامل ترين مذهب است.
پرديس افكاري، صادق خاموشي، امير نيك سرشت، صبا مهري، آرش ميرطالبي و مجيد رحمتي بازيگران اين نمايش اند. تالار قشقايي مجموعه تئاتر شهر به خاطر شيوه اجرايي اين نمايش به حالت سه سويه تغيير كرده و راهروي ورودي آن براي اجراي اين نمايش كه به شيوه هنر مفهومي است تغيير رنگ يافته است.
مركز هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد نيز به عنوان حامي نمايش تابلوهايي را كه در اين نمايش هر شب با مضمون عاشورا خلق خواهد شد طي نمايشگاهي در استان هاي كشور به تماشا خواهد گذاشت.

انتقاد محسن مؤمني از داستان نويسان كم كار
گروه ادب و هنر- جنگ و واقعيات جنگي، آن قدر شگفت انگيز و پر رمز و راز است كه به راحتي مي تواند دستمايه آثار ادبي و ساير هنرها بشود.محسن مؤمني با بيان اين مطلب در آستانه سالگرد جنگ تحميلي، تاكيد كرد: به نظر من نويسندگاني كه در حوزه دفاع مقدس كم  كار مي كنند، براي اين كم كاري شان بهانه مي آورند كه مي گويند دوره نوشتن از جنگ تمام شده است.وي همچنين درباره اين كه آثار مربوط به دفاع مقدس كمتر نوشته مي شود، به ايسنا گفت: قضاوت در مورد اين كه نگارش آثار با محتواي دفاع مقدس كم شده است ونيازمند پژوهش است و نمي توان به راحتي در اين زمينه حكم صادر كرد. وي با انتقاد از عملكرد رسانه اي به موضوع دفاع مقدس گفت: در عالم شبه روشنفكري و ژورناليستي توجه به موضوع دفاع مقدس و كساني كه در اين حوزه كار مي كنند خيلي كم است. گاهي اين افراد از سوي رسانه متهم به مسايلي هستند كه حقشان نيست و همين مساله باعث مي شود آنان كه اعتقاد كمتري به لزوم طرح چنين مسايلي دارند، كمتر وارد اين عرصه شوند. وي گفت: جنگ هنوز كه هنوز است مهمترين واقعه ما در سي سال اخير است؛ با وجود اين من مي پذيرم كه در همين واقعه مهم نيز مسايلي مثل شهادت و امدادهاي غيبي وجود دارد كه پذيرش و درك واقعي آنها براي كودكان به راحتي ممكن نيست و همين دست نويسنده كودك را در اين زمينه مي بندد و اغلب نويسندگان ما در اين زمينه به وادي تكرار افتاده اند.

وزير فرهنگ و ارشاد: خسارت فرهنگي غرب
بيش از هجوم فيزيكي بوده است
ايرنا: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: طي سال هاي اخير حملات حساب شده رسانه اي دشمنان به ويژه غرب عليه جهان اسلام بيش از هجوم فيزيكي آنان بوده است.
وزير ارشاد كه در جده عربستان به سر مي برد افزود: خساراتي كه ما طي سال هاي اخير از هجوم فرهنگي و رسانه اي دشمن داشته ايم بيش از حملات فيزيكي آنان بوده است.
حسين صفار هرندي با اشاره به برگزاري  هفتمين نشست وزيران اطلاع رساني  كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي كه طي هفته گذشته در بندر جده عربستان انجام شد ، افزود: برگزاري  اجلاس بر حسب  ضرورت هايي بود كه طي يك سال گذشته و به ويژه در ماه هاي اخير ظهور و بروز جدي تري پيدا كرده بود.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: بخشي از اين حملات ناجوانمردانه به مقدسات اسلامي و شخص پيامبر گرامي اسلام (ص) باز مي گشت و بخش ديگري با تجاوز اسراييل به خاك لبنان و ايجاد بحران در منطقه همراه بود و در هر دو مورد بيش از حمله فيزيكي دشمن شاهد هجوم حساب شده رسانه اي آنها به جهان اسلام بوديم و در حقيقت جاي مظلوم و ظالم عوض شده بود.
وزير ارشاد گفت: در مجموع نگاه ها در خصوص گردهم آمدن كشورهاي اسلامي براي داشتن ساز و كارهاي رسانه اي مشترك بيش از گذشته شده و احساس همه اين است كه جهان اسلام نبايد از مقوله اطلاع رساني غافل باشد.
وي با بيان اينكه در ديدارهاي دو جانبه با برخي همتايان خود اين احساس به خوبي نمايان بود، اظهار داشت: در گفت وگوهاي دوجانبه تاكيد شد ضرباتي كه جهان اسلام از نداشتن ارتباطات نزديك بين اعضاي خود و در حوزه رسانه اي خورده بيش از ضربات و فشار نظامي دشمن بوده است.

يادداشت
چرا اين مثنوي تأخير شد
ابراهيم زاهدي مطلق
گفت: قبل از آن كه به تماشاي كنسرت شهرام ناظري در مجموعه ورزشي انقلاب بروم، مدام اين سؤال را مي پرسيدم كه چرا دو سال است او زير بار اجراي كنسرت در ايران نرفته است؟
گاهي از او دلخور مي شدم. از او كه صميمت و روح مردم داري اش بيش از صدا و آوازش شهره است. آيا ناظري اروپايي ها و آمريكايي ها را به ما ترجيح مي داد؟ آيا دلارها و مارك ها را از ريال بيشتر دوست داشت؟ آيا ....
مي گفت: وقتي پنج شنبه شب در مجموعه ورزشي انقلاب به ديدن كنسرتش پس از دو سال رفتم، فهميدم يك عذرخواهي درست و درمان به او بدهكارم و بايد حلاليت بطلبم.
مي گفت: با اين اسپانسرها و حاميان مالي و غيرمالي و برنامه ريزان داخلي، حق با اوست. نظم و انضباط برنامه – بخصوص در ارتباط با خبرنگاران – كه كم نظير بود! خوش به حال آنها كه دعوت نشدند و نيامدند و از 55 دقيقه تأخير برنامه و 80 دقيقه سرپا ايستادن و شنيدن برخي حرفهاي ناملايم ميزبان بي نصيب ماندند.
مي گفت (نه، اين بار مي افزود): البته از رعايت آداب برخي خانمها و آقايان هم نبايد غافل ماند. چرا كه شنيدن صداي دلنشين شهرام ناظري اگر همراه با هر نواي ديگري خوش باشد، حتماً با صداي چيليپس چولوپس و پيليف پولوف چيپس و پفك تماشاچياني كه پشت سرت نشسته اند، گوشخراش است.
مي گفت: احتمالا برخي خانمها و آقايان راه را اشتباه آمده بودند. خوب، هر كس كه 14 هزار تومان پول داشت بليت كنسرت بخرد، الزاماً شايستگي تماشاي كنسرت را كه ندارد. به هر حال نوش جانشان. هم پفكي كه خوردند و شبي كه تفريح كردند و خوش گذراندند.
او مي گفت: عيب مي جمله بگفتي هنرش نيز بگو؛ دست مأموران نيروي انتظامي حاضر در مراسم درد نكند و خسته نباشند كه با بلندنظري و چشم پوشي از برخي سهل انگاري  در پفك خوري ها، شادي مراسم و حضار را تلخ نكردند.
برگزاري هر مراسم و برنامه اي نيازمند دانستن و رعايت مسائلي است كه بر عهده برگزاركنندگانش است. دانستن حرمت ميهمان، دانستن اهميت وقت تماشاگران و به خصوص دانستن اهميت برنامه اي كه اجرا مي شود از مهمترين مسائلي است كه ظاهراً...
كاش بهتر از اين مي شد.

هنر ايراني
آغاز جشنواره تجسمي در مريوان
ششمين جشنواره هنرهاي تجسمي غرب كشور روز شنبه در روستاي اورامان تخت از توابع شهرستان مريوان آغاز شد. 984 اثر از 204?هنرمند به اين جشنواره راه يافته بود كه در پايان هيات داوران 110 اثر از اين تعداد را براي بخش مسابقه انتخاب كرد. در اين جشنواره بيش از 100هنرمند غرب كشور از استان هاي همدان، كردستان، ايلام، كرمانشاه، لرستان و آذربايجان غربي شركت دارند. شركت كنندگان در اين جشنواره آثار خود را در يكي از رشته هاي طراحي، نقاشي و گرافيك به مسابقه مي گذارند.
اشك شمع برگزيده شد
نمايش اشك شمع به كارگرداني فاطمه بحرياري عنوان برترين نمايش چهارمين جشنواره استاني تئاتر بسيج را به دست آورد و به مرحله كشوري اين جشنواره راه يافت. در اين جشنواره كه از 20 شهريورماه جاري با شركت 13 نمايش در سالن شهداي كانون بسيج جوانان كرج آغاز شده بود، عباس هاديان و مرتضي علي وردي زاده كارگردانان نمايش هاي تريبون و عسل تلخ سومين رتبه اين بخش را كسب كردند، بهرام شهبازي كارگردان نمايش تولد عنوان دوم اين بخش را به دست آورد و فاطمه بحرياري كارگردان اشك شمع برترين كارگردان جشنواره شناخته شد.
6 سينماي خراسان رضوي تعطيل شد
معاون امور هنري مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي گفت: مشكلات جدي فراروي نمايش فيلمهاي خاص با موضوع فرهنگي در اين استان و از جمله مشهد وجود دارد. حسين مسگراني با اعلام اين مطلب افزود: كمبود سالنهاي نمايش فيلمهاي خاص كه با رويكرد فرهنگي توليد مي شوند از مهمترين مشكلات در اين ارتباط است.وي اظهار داشت: از 26 سينماي استان خراسان رضوي هم اكنون 19 سينما فعال و شش سينما به دليل معرفي نكردن مدير و ساير مسائل تعطيل شدند و يك سينما نيز به دليل تغيير مالكيت به طور موقت تعطيل شده است.
تعطيلي تنها سينماي نظرآباد
تنها سينماي شهرستان نظرآباد در استان تهران در هفته جاري بر اساس حكم قضايي تعطيل شد.
مدير سينما پاسارگاد شهرستان نظرآباد گفت: اين سينما كه براي ساخت آن يك ميليارد و 900 ميليون ريال سرمايه گذاري شده به علت تأخير 20 ماه در بازپرداخت بدهي به بانك تعطيل شد.وي تأكيد كرد: يك ميليارد و 300 ميليون ريال وام دريافتي از اين بانكها را با بهره 29 درصد دريافت كرده كه بابت تأخير نيز بايد 28 درصد جريمه پرداخت كند.
وي تصريح كرد: علاوه بر بالا بودن نرخ سود بانكي، درآمد نداشتن سينما ناشي از استقبال نكردن مردم باعث شد كه اين مكان فرهنگي تنها بعد از حدود يك سال فعاليت، بسته شود.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |