يكشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۶ - Sep 17, 2006
هواپيمايي در قلب طوفان
017070.jpg
گروه علمي فرهنگي- محققان ناسا و انجمن ملي تحقيقات اقيانوسي و جوي NOAA آمريكا خواهان ارسال يك هواپيماي بدون سرنشين كوچك به ميان شديدترين بادهاي قلب طوفان هستند تا بتوانند براي نخستين بار و به شكل پيوسته درباره افزايش قدرت اين گونه توفان ها اطلاعات جمع كنند.
به گزارش نيوساينتيست، اين هواپيما كه ايروسوند (Aerosonde)نام دارد براي حل مشكل پيش بيني تغييرات شدت توفانها، با استفاده از تجهيزات خود دما، فشار هوا، رطوبت و سرعت بادهاي دروني توفان را اندازه گيري خواهد كرد. اين هواپيما اندازه گيري هاي ياد شده را زماني كه توفان بر فراز دريا قرار دارد و توان آن رو به افزايش است، انجام خواهد داد.
در روند افزايش انرژي توفان ها، آب دريا گرم شده و بخار مي شود كه اين بخار درون توفان فشرده شده و انرژي بسيار زيادي پيدا مي كند و هاريكن(Hurricane )همانند يك موتور گرمايي عظيم از آزاد شدن انرژي اين بخارهاي حبس شده، براي افزايش توان خود استفاده مي كند.
به گفته جو سيون از انجمن ان اواي اي، درك علمي اين روند نيازمند به پرواز درآمدن تجهيزات علمي در چندصدمتري سطح درياست كه سرعت بادهاي هاريكن در آن منطقه بسيار زياد است و هواپيماهاي سرنشين دار عملاً نمي توانند وارد آن شوند. ناسا و ان اواي اي هم اكنون توفان هاي عظيم را از طريق ماهواره ها و به پرواز درآوردن هواپيماهاي سرنشين دار ويژه بر فراز لايه هاي بالايي توفان مطالعه مي كنند و براي بررسي لايه هاي پاييني و نزديك سطح دريا، اين هواپيماها معمولاً در هر ماموريت ??تا ?? تجهيزات سنجنده كوچك را درون توفانها مي اندازند كه اين تجهيزات در مدت زمان حضور در توفان و تا پيش از افتادن در آب دريا، اطلاعات را جمع آوري و ارسال مي كنند.
با اين وجود، در روش انداختن تجهيزات ياد شده به درون توفانها تنها از چند نقطه در درون توفان اطلاعات جمع آوري مي شود كه اين اطلاعات براي پيش بيني تغييرات سريع شدت توفانها كه گاه فقط ظرف چند ساعت رخ مي دهد، كافي نيست.
هم اكنون اين دو سازمان اميدوارند با كمك هواپيماهاي ايروسوند بتوانند مشاهدات طولاني تري را از درون توفانها انجام بدهند. اين هواپيماهاي ??هزاردلاري با تمامي تجهيزات اندازه گيريشان تنها چند كيلوگرم وزن دارند. هواپيماهاي بدون سرنشين ايروسوند مي توانند به طور پيوسته به مدت ??ساعت در ارتفاع بين ???تا ???متري درون توفان پرواز كنند و اطلاعات مفيدي را در مورد فرايند انتقال انرژي از اقيانوس به توفان جمع آوري و مخابره كنند. محققان آمريكايي اكنون در پايگاه هوايي كي وست در فلوريدا آماده اند تا در صورت نزديك شدن يك توفان عظيم دريايي، از اين هواپيماها براي آشكار كردن اسرار توفانها استفاده كنند.

نسخه آزمايشي جديدترين سرويس ميل ياهو
017076.jpg
گروه علمي فرهنگي- ياهو نسخه آزمايشي جديدترين سرويس ميل خود را ارائه داد.
به گزارش ايسنا، ياهو اعلام كرد كه نسخه آزمايشي جديدترين سرويس ميلي كه پيش از اين تنها براي عده  معدودي از كاربران قابل دسترس بود، اكنون براي تمامي  كاربران ياهوميل در آمريكا و 18 كشور ديگر قابل استفاده است. از نوآوري هاي سرويس ميل جديد ياهو، برنامه  دوسويه آسان و برنامه دسكتاپ سريع آن است. وجود تقويم آنلاين پيشرفته و مرورگر RSS از ديگر ويژگي هاي آن به شمار مي رود. اين نسخه  آزمايشي سرويس جديد ياهوميل مانند نسخه  فعلي آن رايگان است و به دانلود نرم افزار نيازي ندارد.
به گفته مقامات ياهو، هم اكنون كاربران در كشورهاي آمريكا، استراليا، برزيل، چين، هند، ايتاليا، هنگ كنگ، اسپانيا و چند كشور ديگر امكان دسترسي به نسخه  آزمايشي سرويس ياهوميل جديد را دارند. علاقه مندان مي توانند براي استفاده از اين سرويس جديد، ابتدا محل سكونت خود را با استفاده از گزينه Option به يكي از اين كشورها تغيير دهند و پس از راه اندازي اين سرويس جديد، دوباره آن را به حالت اول برگردانند.

رقيب آي پاد وارد شد!
017073.jpg
گروه علمي فرهنگي- مايكروسافت اولين محصول مدياپلير قابل حمل (PMP)، با نام zune خود را معرفي كرد.
بزرگ ترين سازنده  نرم افزار در جهان اعلام كرد، اين دستگاه پخش موسيقي اولين گام براي ايجاد يك برند كامل از دستگاه هاي قابل  حمل است. مايكروسافت مي خواهد، ساخت گوشي تلفن همراه zune را نيز توليد كند.
مايكروسافت اعلام كرد، ظرفيت ذخيره  آهنگ در اين دستگاه 30 گيگابايت خواهد بود كه زمان ورود آن به بازار كريسمس تعيين شده است.
اين محصول جديد مايكروسافت در سه رنگ مشكي، سفيد و قهوه اي با ظاهر مشابه با ipod عرضه مي شود، با اين تفاوت كه صفحه  نمايش آن سه اينچ خواهد بود.

آموزش عالي
ثبت نام پذيرفته شدگان فراگير پيام نور
فارس: مدير سنجش دانشگاه پيام نور گفت: ثبت نام پذيرفته شدگان آزمون فراگير دانشگاه پيام نور پس از ارايه كارنامه داوطلبان توسط سازمان سنجش صورت مي پذيرد.
وي با بيان اينكه در سال جاري 6 درصد از داوطلبان فراگير آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه پيام نور پذيرش مي شوند، گفت: در دوره قبل فقط 3 درصد از داوطلبان آزمون فراگير كارشناسي ارشد دانشگاه پيام نور پذيرش شدند.
بانكها در پرداخت وام هاي شهريه تعلل مي كنند
ايسنا: عباسعلي رستمي ثاني، با اظهار تاسف ازعدم پرداخت وام به دانشجويان اين دانشگاه ها گفت: بانك ها در اين خصوص به دلايلي تعلل مي كنند.
نماينده قوچان در خانه ملت افزود: مجلس سال گذشته 60 ميليارد تومان و امسال 120 ميليارد تومان به منظور پرداخت وام تحصيل براي دانشجويان دانشگاههاي دولتي و غيردولتي اختصاص داد. وي افزود: در اين خصوص مقرر شد كه تسهيلاتي با بهره كم در اختيار دانشجويان قرار گيرد تا بعد از فراغت از تحصيل به صورت اقساطي برگردانده شود.
وي با اظهار تاسف از تعلل بانك ها در اجراي اين مصوبه مجلس شوراي اسلامي گفت: سال گذشته همه اين وام ها پرداخت نشد و امسال نيز تنها درصد كمي از آن پرداخت شده است، به دليل آن كه اين وام كم بهره است و بعد از فراغت از تحصيل بايد دانشجو پرداخت كند،  طبيعتا براي بانك ها سودي در برنخواهد داشت، به اين جهت در پرداخت اين وام تعلل مي شود.
به گفته نماينده قوچان، از سوي ديگر دانشگاه هاي غيردولتي، درآمدي غير از دريافت شهريه ندارند، يعني در ارتباط با هزينه پژوهش، آموزش، خدمات و انجام مسائل فرهنگي و عمراني، دانشگاه هاي غيردولتي درآمدي غير از شهريه دانشجويان نخواهند داشت. لذا چون هر ساله درصدي به هزينه ها اضافه مي شود و مي خواهيم كه شاخص هاي دانشگاهي ما بالا برود، اگر قرار باشد از سوي دانشجويان شهريه پرداخت نشود و كمك هاي دولتي نيز به دانشگاههاي غيردولتي داده نشود، راه به جايي نخواهيم برد و قاعدتا چاره اي جز بالا بردن شهريه دانشگاه ها نيست.
وي با اظهار ناراحتي و تاسف از اين قضيه گفت: اين امر باعث مي شود برخي افراد به دليل هزينه بالاي دانشگاه هاي غيردولتي از ادامه تحصيل باز بمانند يا فشار بيش از حدي را تحمل كنند. رستمي با بيان اين كه قطعا مديران دانشگاه هاي غيردولتي نيز با افزايش شهريه ها موافق نيستند، ولي چاره اي ندارند، گفت: برخي موارد ضرورت اقتضاء مي كند كه درصدي در ارتباط با شهريه ها افزايش داشته باشيم. وي از رئيس  جمهور خواست براي حل اين مشكل و در راستاي اجراي مصوبه مجلس دستوري دهد و گفت: وزير امور اقتصادي و دارايي و بانك  مركزي بايد اين مسأله را مورد توجه قرار دهند كه دانشجويان، فرهيختگان و مديران آينده كشورند و توسعه و آباداني كشور به دست آنهاست، لذا بايد تامين شوند و نبايد با مشكلي در امر تحصيل مواجه باشند.
پايه تشويقي براي استادان نمونه كشوري
ايسنا: مدير كل دفتر مركزي هيات امناي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از ارائه پايه تشويقي به استادان نمونه كشوري، تمديد مهلت اعضاي هيات علمي براي رسمي شدن و تصويب استثنائات بازنشستگي اعضاي هيات علمي خبر داد.
تدوين دستور العمل نحوه محاسبه حق مديريت روساي دانشگاه ها
ايرانمنش با بيان اينكه پرداخت حقوق مديريت روساي دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي قبل از تصويب ماده 49 توسط معاون اول رئيس جمهور به وزير علوم ابلاغ و وزير نيز به استناد آن حق مديريت روساي دانشگاه هاي مختلف را تعيين و ابلاغ مي نمود، خاطر نشان كرد: پس از تصويب ماده 49 اين اختيار به هيات هاي امنا واگذار شده است.
وي افزود: در اين راستا دفتر مركزي هيات هاي امناي وزارت علوم با هدف هماهنگي و وحدت رويه بين دانشگاه ها، دستورالعمل نحوه محاسبه حق مديريت روساي دانشگاه ها را تهيه و به دانشگاه ها پيشنهاد كرده تا در هيات هاي امنا مربوطه تصويب شود. به گفته وي در اين دستورالعمل عواملي همچون؛ رتبه دانشگاه از نظر تعداد دانشجو، فعاليتهاي آموزشي، تحصيلات تكميلي و منطقه استقرار دانشگاه پيش بيني شده است.
تمديد مهلت اعضاي هيات علمي براي رسمي شدن
ايرانمنش در ادامه، با اشاره به وضعيت استخدامي اعضاي هيات علمي دانشگاهها، اظهار كرد:  اعضاي هيات علمي كه به استخدام دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي در مي آيند دو سال اول به صورت پيماني فعاليت مي كنند و پس از تاييد صلاحيت هاي علمي و عمومي به استخدام رسمي آزمايشي در مي آيند.
وي با بيان اينكه سقف ماندگاري در اين مقطع حداكثر 5 سال است، گفت: به عبارت ديگر اعضاي هيات علمي بين دو تا 5 سال فرصت دارند كه به استخدام رسمي درآيند و چنانچه در اين مدت 5 ساله نتواند شرايط مربوطه را احراز كنند، يا از دانشگاه اخراج مي شوند و يا مجددا به استخدام پيماني در مي آيند كه اين مسئله به شرايط و نياز دانشگاه ها بستگي دارد.
تصويب استثنائات بازنشستگي اعضاي هيات علمي در هيات هاي امنا
مدير كل دفتر مركزي هيات امناي وزارت علوم با اشاره به قانون بازنشستگي اعضاي هيات علمي دانشگاه ها، اظهار كرد: بازنشستگي اعضاي هيات علمي براساس قانون استخدام انجام مي شود كه طي آن اعضاي هيات علمي با 30سال سابقه خدمت و يا 65 سال سن بازنشسته مي شوند، با اين حال هيات امناي دانشگاه ها مي توانند بر اساس نياز خود از خدمات بيشتر اعضاي هيات علمي با مرتبه علمي دانشياري و استادي استفاده كنند كه معمولا اساتيد و دانشياران با شرط احراز 50 درصد از امتياز آيين نامه ارتقا در 5 سال منتهي به 30 سال خدمت، مي توانند از اين امكان استفاده كنند،  البته اين استثنائات در هيات هاي امنا تصويب مي شود.
آزمون توليمو 14 مهر برگزار مي شود
ايسنا: تاريخ و نحوه ثبت نام اينترنتي بيست و هفتمين آزمون زبان انگليسي پيشرفته توليمو اعلام شد. ثبت نام اين آزمون منحصراً به صورت الكترونيكي تا روز چهارشنبه 29 شهريور ماه انجام مي شود.
كليه داوطلبان علاقه مند در كليه سطوح مختلف آموزشي، حق ثبت نام و شركت در اين آزمون را دارند. متقاضيان آزمون بايد با مراجعه به پايگاه اينترنتي سازمان سنجش به نشاني www.sanjesh.org نسبت به ثبت نام اينترنتي خود اقدام كنند. شايان ذكر است، بيست و هفتمين آزمون توليمو روز جمعه 14 مهر ماه برگزار مي شود.

علمي فرهنگي
ارزشيابي توصيفي در انجمن مطالعات برنامه ريزي درسي
گروه علمي فرهنگي- در آستانه سال تحصيلي جديد، پنجمين نشست علمي ماهانه انجمن مطالعات برنامه درسي ايران، به موضوع ارزشيابي توصيفي اختصاص يافته است.
اين نشست از ساعت 10 تا 12 روز چهارشنبه 29 شهريور در طبقه هشتم سالن اجتماعات سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي واقع در خيابان ايرانشهر شمالي برگزار خواهد شد. در اين نشست دكتر محمد حسني، درباره ارزشيابي توصيفي و چگونگي اجراي اين مفهوم آموزشي در مدرسه هاي دوره ابتدايي كشورمان سخنراني خواهد كرد. ارزشيابي توصيفي، رويكردي در آموزش و پرورش است كه به موجب آن، به جاي مشخص كردن وضعيت آموزش دانش آموزان با نمره، از مقياس هاي كيفي استفاده مي شود. براي اطلاع بيشتر درباره اين نشست و فعاليت هاي انجمن مطالعات برنامه درسي مي توانيد به نشاني www.icsa.org.ir مراجعه كنيد.
معاون وزير:
آموزش و پرورش داراي 19 هزار معلم مازاد است
فارس: معاون برنامه ريزي و توسعه مديريت وزارت آموزش و پرورش با بيان اينكه آموزش و پرورش داراي 19 هزار معلم مازاد است، گفت: براي آغاز سال تحصيلي جديد، ساماندهي معلمان به طور كامل انجام شده است.
محمدرضا محدث خراساني افزود: امسال تعداد 16 هزار و 75 فرهنگي خواستار انتقال بودند كه با انتقال 9 هزار و 735 فرهنگي موافقت شد، يعني با 60درصد درخواست نقل و انتقال فرهنگيان موافقت شده است.
وي ادامه داد: برنامه ريزي ساماندهي معلمان انتقال يافته، انجام شده و در شهريورماه جاري احكام آنها ابلاغ شد.
محدث خراساني اظهار داشت: از 19 هزار معلم مازاد آموزش و پرورش 8هزار نفر مشخصاً مازاد هستند و 11 هزار نفر ساعت تدريس كافي ندارند.
وي اضافه كرد: به كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس پيشنهاد داديم كه اين 19 هزار معلم مازاد آموزش و پرورش را تعيين تكليف كند تا با طراحي راه حل هاي تشويقي، تعدادي از اين معلمان را به مناطقي كه كمبود معلم داريم بفرستيم و معلماني كه توانايي تدريس نيز ندارند، بازنشسته شوند. معاون برنامه ريزي و توسعه مديريت وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش با حدود 53هزار نفر كمبود معلم مواجه است كه در حال حاضر 53 هزار معلم حق التدريس به همين دليل مشغول به فعاليت در آموزش و پرورش هستند.
ارسال محصولات فرهنگي براي دبيرستاني ها با آغاز سال تحصيلي جديد
فارس: دبيركل اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان از ارسال بسته محصولات فرهنگي براي انجمن هاي اسلامي دانش آموزان در دبيرستان هاي كشور همزمان با آغاز سال تحصيلي جديد خبر داد.
محمدتقي فخريان افزود: براي برنامه هاي هفته اول مهرماه دستورالعملي به اتحاديه انجمن اسلامي دانش آموزان فرستاديم و يك بسته محصولات فرهنگي نيز براي 12 هزار و 500 انجمن اسلامي دانش آموزان به مدارس ارسال مي كنيم.
وي در خصوص محتويات بسته فرهنگي گفت: اين بسته شامل فراخوان دانش آموزان براي حضور در انجمن اسلامي دانش آموزان، تبريك تقارن ماه مبارك رمضان و بهار تعليم و تربيت، فراخوان مسابقه زنگ پنجم، دفترچه فعاليت انجمن اسلامي دانش آموزان، كتاب بازي در تاريكي ، دو كتاب سياحت جمال و راه پارسايان درباره پيامبر اعظم(ص) براي شركت در مسابقه، برگه  هاي صندوق همراز جهت ارتباط با نماينده مقام معظم رهبري در اتحاديه انجمن اسلامي دانش آموزان و تعدادي ادعيه است.
فخريان اظهار داشت: اميدواريم با اين محصولات فرهنگي ، نشاط بيشتري در مدارس ايجاد شود.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |