يكشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۶ - Sep 17, 2006
سال هاي آينده با كمبود پزشك مواجه مي شويم
017079.jpg
گروه اجتماعي- به رغم افزايش امكانات دانشگاه هاي علوم پزشكي طي سال هاي اخير، آمار پذيرش دانشجو در اين دانشگاه ها كاهش يافته است و اين موضوع سبب بروز بحران كمبود پزشك طي سال هاي آينده خواهد شد.
علي عباسپور تهراني فرد، رئيس كميسيون آموزش مجلس گفت: در سال 74 دانشگاه هاي علوم پزشكي 3هزار و 700 دانشجو را پذيرش كردند در حالي كه امسال اين آمار به 2 هزار و 600 نفر رسيده است و اين در صورتي است كه امكانات طي سال هاي اخير رشد داشته است. وي با بيان اينكه حداقل نسبت تعداد پزشك به جامعه يك به 800 نفر است، گفت: با طرح هايي همچون پزشك خانواده و پزشك روستا طي سال هاي آينده با بحران كمبود پزشك مواجه خواهيم شد.
سياست هاي كارآفريني
گروه پزشكي
سياست ها، برنامه ها و اقدامات ساختاري در جهت كارآفريني گروه پزشكي كشور تبيين و تشريح شد.
غضنفر ميرزابيگي، مشاور وزير بهداشت در امور اشتغال با اعلام اين كه طرح جامع كارآفريني با مدل استراتژيك، هدف و ماموريت مشخص در راستاي سياست دولت در كشور تدوين شده است، اظهار كرد: در قالب طرح جامع كارآفريني، 148 برنامه در برنامه كاري وزارت بهداشت ترسيم شد كه از اين تعداد 35 برنامه براي اجرا انتخاب و به 40 دانشگاه كشور سپرده شد.
وي با اشاره به راه اندازي دفاتر كارآفريني در دانشگاههاي علوم پزشكي سراسر كشور به دستور وزير بهداشت به ايسنا گفت: راه اندازي دفاتر كارآفريني در دانشگاههاي علوم پزشكي از اقدامات ساختاري قابل ذكر در راستاي سياست دولت است كه مسؤل هر دفتر كار آفريني، مشاور رئيس دانشگاه نيز محسوب مي شود.
ميرزابيگي افزود: در اين جهت بنگاه هاي كوچك زودبازده 5 تا 50 حتي تا 200 نفر را شامل مي شود. وي بنگاه هاي كوچك زودبازده در نظام سلامت را از مطب هاي خصوصي پزشكان تا دي كلينيك ها متغير دانست و يادآور شد: از ويژگي هاي كه اين بنگاهها مشاركت افراد در راه اندازي آن، وجود حداقل دوام فعاليت 3 سال، حداقل اشتغالزايي براي 5 نفر و رسيدن به درآمدزايي در فاصله زماني يكساله است.
مشاور وزير بهداشت در امور اشتغال با اعلام اينكه تا ابتداي مرداد ماه امسال، 1209 طرح از طريق دانشگاه هاي علوم پزشكي و در قالب بنگاه هاي كوچك زودبازده به كارگروه اشتغال استاني معرفي شده است، گفت: از اين تعداد 1114 طرح پذيرفته شده است.

بهسازي مدارس استان تهران
در آستانه شروع سال تحصيلي
017082.jpg
گروه اجتماعي- براساس توافق سازمان نوسازي و تجهيز مدارس استان تهران و بسيج سازندگي تهران بزرگ، كار بهسازي 107 مدرسه در حال انجام است.
سرهنگ نورخدادوستي، رئيس بسيج سازندگي استان تهران ضمن اعلام اين مطلب گفت: بهسازي و رنگ آميزي 40 مدرسه تا پايان مرداد به اتمام رسيده و تحويل شده است و فعاليت دانش آموزان داوطلب در مدارس ديگر كه شامل واحدهاي آموزشي اسلامشهر، ري و شهر تهران مي شود همچنان ادامه دارد.
وي افزود: بهسازي مدارس تعهد شده تا پيش از آغاز به كار مدارس به اتمام خواهد رسيد و تعداد 1823 نفر روز آموزش به جوانان حاضر در اين عرصه از اردوها ارائه شده و تا پايان مرداد ماه، چهار هزار و 970 نفر روز كار انجام شده است. همچنين رئيس سازمان بسيج سازندگي استان مازندران از بهسازي 420 باب مدرسه از مجموع 450 مدرسه در دست بهسازي استان مازندران خبر داد و گفت: 70مدرسه باقي مانده نيز تا پايان شهريور ماه آماده سازي و تحويل خواهد شد.

پنج جسد شناسايي نشده سانحه هواپيمايي C130
با دستور قاضي پرونده دفن شد
ايلنا: رئيس سازمان پزشكي قانوني كشور، اعلام كرد: پنج جسد شناسايي نشده سانحه هواپيمايي سي 130 با دستور قاضي پرونده دفن شد. سيدشهاب الدين صدر، رئيس سازمان پزشكي قانوني كشور، گفت: در مجموع پنج جسد از اجساد موجود در سانحه هواپيمايي سي۱۳۰ شناسايي نشدند و مدتي كار ما متوقف شد. وي افزود: اطلاعيه ژهاي مختلفي براي شناسايي اين اجساد منتشر كرديم؛ اما كسي براي تشخيص هويت آنان مراجعه نكرد. به گفته صدر، مدت زيادي اين اجساد در سازمان باقي ماندند و منتظر مراجعه آشنايان اين اجساد براي تشخيص هويت بوديم، اما كسي چنين كاري نكرد و اين اجساد شناسايي نشدند. وي يادآور شد: پس از عدم شناسايي اجساد، با دستور قاضي پرونده اقدام به دفن آنها كرديم.

با مردم
سرعت غيرمجاز
@ ميني بوس ها و تاكسي هاي خط آبيك- قزوين با سرعت زياد در رفت و آمدند. اگر اين سرعت غيرمجاز است، بايد توسط پليس راه تحت نظارت و كنترل قرار بگيرد تا موجب وقوع حوادث رانندگي نشود.
خانم حسيني- دانشجو از تهران

شهريه دانشگاه هاي غيرانتفاعي
@ قرار بود دانشگاه هاي غيرانتفاعي شهريه را كاهش دهند تا مشكل دانشجوياني كه توان پرداخت اين شهريه را ندارند برطرف شود، اما در اين مورد هنوز اقدامي صورت نگرفته است.
خانم زهرا- از تهران

دريغ از باغ هاي كرج
كرج همچنان در مسير توسعه بي رويه قرار دارد و هر روز باغ هاي ديگري را مي خشكانند تا زمين هاي جديدي قطعه قطعه شود و زيرساخت برود. با نگاهي به انبوه درختان كهنسال در مسير بلوار عظيميه كه به علت بي آبي- احتمالاً عمدي- آخرين نفس  ها را مي كشند، گواهي بر اين واقعيت تلخ است. بسياري از مردم كرج مي پرسند، حريم قانوني اين شهر و طرح جامع آن به نحوي كه مانع ساخت وسازهاي عنان گسيخته شود، كي تهيه و اجرا خواهد شد؟ و در چه زماني، براي نجات آخرين باغ هاي كرج چاره انديشي مي شود؟!
سهيل باقري- كرج

پرداخت نشده است
يارانه مسكن فرهنگيان تهران حدود 30 ماه است كه پرداخت نشده است.
آقاي رمضاني- تهران

سؤال از بنياد جانبازان
@ آيا دستورالعمل جديد بازنشستگي جانبازان شامل جانبازان پايين تر از 15درصد نيز مي شود؟
داود كرديجان- تهران

مشكلات شهرك مارليك
با تشكر از روزنامه همشهري- ستون با مردم كه تا كنون چند بار مشكل قطع آب و برق شهرك مارليك را درج كرده است، يادآوري مي كنم كه اين مشكل متأسفانه هنوز ادامه دارد و پيامدهاي آن متوجه مردم شهرك مارليك است.
خانم اسماعيلي- شهرك مارليك كرج

پيشنهاد به صدا و سيما
@ به عنوان يك هموطن از صدا و سيما توقع دارم كه در كنار برخي فيلم ها و سريال هاي تكراري جذاب كه ديدن دوباره اش هم جالب است، به توليد سريال هاي جذاب جديد هم عنايت بيشتري داشته باشد تا تنوع بيشتري در برنامه ها به وجود آيد.
احمدرضا ابوطالبي- اصفهان

چراغ ترمز ندارند
بيشتر اتوبوس هاي شركت واحد، چراغ ترمز عقب ندارند و همين مسئله مي تواند منجر به بروز حوادث رانندگي شود.
آقاي كنعانيان- تهران

تفاوت حقوق يك معلم با...
حقوق يك معلم فوق ليسانس يا دكترا، معادل 4/1 حقوق يك كارمند بعضي از وزارتخانه هاست. با توجه به شغل حساس معلمي و سختي كار در اين حوزه شغلي بايد نظام هماهنگ پرداخت براي رفع اين قبيل تبعيض هاي آشكار هر چه سريع تر به اجرا درآيد.
آقاي عزيزي- تهران

روزنامه نگاري آنلاين؛ يك نشست تعاملي
همشهري آنلاين: نشست تعاملي روزنامه نگاري آنلاين امروز برگزار مي شود. در اين نشست تعاملي، علاوه بر مبحث روزنامه نگاري آنلاين و جايگاه جهاني آن، به اين موضوع پرداخته خواهد شد كه تفاوت ها و شباهت هاي روزنامه نگاري آنلاين با روزنامه نگاري چاپي و راديويي و تلويزيوني در چيست؟ و اين كه آيا وب لاگ نويسي، روزنامه نگاري آنلاين است؟، معيارهاي حرفه اي گري در روزنامه نگاري آنلاين كدامند؟ و آيا طرح بحث روزنامه نگاري سنتي و مدرن، بجاست؟
مركز آموزش همشهري، از همكاران روزنامه نگار و علاقه مندان به مباحث روزنامه نگاري دعوت كرده  است تا به بيان ديدگاه خود درباره اين پرسش ها بپردازند. ميزبانان شما در اين نشست، دكتر عبدالله گيويان، حميد ضيايي پرور، شهرام شريف، دكتر حسن نمك دوست، دكتر يونس شكرخواه و احتمالاً دكتر سعيدرضا عاملي خواهند بود و شما روزنامه نگاران، استادان و دانشجويان روزنامه نگاري و ارتباطات كه علاقه مند به مباحث روزنامه نگاري هستيد، مي توانيد با شركت در اين نشست به طرح ديدگاه هاي خود در اين ارتباط بپردازيد. نشست تعاملي روزنامه نگاري آنلاين، امروز 26 شهريور ساعت 9 تا 12 صبح در مؤسسه پيام همشهري، واقع در خيابان دكتر فاطمي، روبه روي هتل لاله،  خيابان باباطاهر، خيابان شهيد فكوري،  پلاك 1/75، طبقه همكف، برگزار خواهد شد و علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن 88830966 تماس بگيرند.

همكاري ثبت با سيستم بانكي
براي جلوگيري از سوءاستفاده هاي مالي
گروه اجتماعي- سازمان ثبت اسناد و املاك كشور آمادگي كامل خود را براي همكاري با سيستم بانكي كشور جهت جلوگيري از سوءاستفاده از منابع بانكي اعلام كرد.
حسينعلي اميري، معاون قوه قضائيه و رئيس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور ضمن اعلام اين مطلب گفت: سازمان ثبت بلافاصله پس از بيانات رئيس قوه  قضائيه بخشنامه مهمي صادر كرد كه بر اساس آن مديران واحدهاي ثبتي موظف شدند استعلام هاي سيستم بانكي را در مورد صحت و اصالت وثيقه هاي ارائه شده به بانك ها به سرعت و با دقت و پس از بررسي سوابق و پرونده هاي مربوط به اسناد وثيقه ابرازي اعلام كنند.
وي افزود: اين تدبير مي تواند يكي از راههاي جلوگيري از سوءاستفاده از منابع بانكي، جلوگيري از ارائه اسناد جعلي به بانكها و در نهايت جلوگيري از تشكيل پرونده در مراجع انتظامي و دادگستري و جلوگيري از ورود خسارت به بيت المال باشد. وي همچنين ابراز اميدواري كرد كه وزارت امور اقتصادي و دارايي و سيستم بانكي كشور از اين فرصتي كه رياست قوه قضائيه در اختيارشان قرار داده استفاده كنند و در مورد اسناد وثيقه ارائه شده به بانكها از واحدهاي ثبتي استعلام نمايند.
رئيس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور بار ديگر از مديران واحدهاي ثبتي در سراسر كشور خواست ضمن نظارت دقيق بر حسن اجراي بخشنامه اخير با سيستم بانكي كشور نيز نهايت همكاري را به عمل آورده و استعلام هاي بانكها را در همان روز پاسخ دهند.

نحوه اثربخشي واكسن ضداعتياد تشريح شد
فارس: معاون غذا و داروي وزارت بهداشت گفت: واكسن ضد اعتياد يك فرآورده دارويي جديد است كه بر اساس ادعاي كاشفان ايراني آن، مي تواند از احساس نشئگي و سرخوشي حاصل از مصرف مواد مخدر جلوگيري كند.
رسول ديناروند افزود: واكسن ضد اعتياد يك پروژه تحقيقاتي است كه توسط گروهي از دانشمندان ايراني در داخل كشور پيگيري مي شود و تا زماني كه بتواند تبديل به محصول شود بايد همه مطالعات حيواني و انساني آن با موفقيت طي شود و اگر همه مراحل آن تاييد شد قابل عرضه به بازار خواهد بود.
وي ادامه داد: پروژه واكسن ضد اعتياد به عنوان يك كار تحقيقاتي قطعا يك اقدام ارزشمند است اما براي انجام مراحل تاييد بايد مدارك مربوطه از سوي گروه تحقيق به وزارت بهداشت بيايد و بررسي شود، بنابراين هنوز پرونده اين پروژه بسته نشده و منتظر ارائه مدارك و مستندات مكتوب آن هستيم.
ديناروند گفت: سؤالاتي در مورد واكسن ضد اعتياد مطرح است و بايد نحوه توليد اين واكسن، اثربخشي آن و عوارض جانبي آن مشخص شود، زيرا اين واكسن يك فرآورده دارويي جديد محسوب مي شود ، البته گروه تحقيق اين واكسن به صورت شفاهي پاسخ سؤالات وزارت بهداشت را داده اند و منتظر پاسخ مكتوب آنها براي بررسي بيشتر هستيم.
معاون غذا و دارو وزير بهداشت اضافه كرد: بر اساس ادعاي محققان پروژه واكسن ضد اعتياد، مواد موثره اين واكسن مي تواند گيرنده هاي مواد مخدر را در بدن مسدود كند، در اين صورت فرد پس از مصرف مواد مخدر احساس سرخوشي و نشئگي نمي كند، زيرا گيرنده هاي مواد مخدر ديگر به محرك آن كه مواد مخدر است، پاسخ نمي دهند.
وي گفت: اعتياد به مواد مخدر و وابستگي به آن، ناشي از پاسخ گيرنده هاي مواد مخدر در بدن به اين مواد است كه باعث احساس نشئگي مي شود، اين احساس سرخوشي در فرد عامل وابستگي رواني و جسمي به مواد مخدر است كه اين دارو در صورتي كه مراحل تاييد را بگذارند مي تواند مانع اين احساس در افراد شود.
ديناروند گفت: پروژه ساخت واكسن ضداعتياد يك پروژه كاملا ايراني است و قبلا مشابه اين كار در هيج كشوري انجام نشده است.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |